Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 160
Offentligt
1596951_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. februar 2016
Formueretskontoret
Sofie Skou Sandager
2015-703-0056
1797946
Udkast til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forsikringsaftaler og lov om
tilsyn med firmapensionskasser
(Udvidelse af forbud mod indhentelse og anvendelse af visse
helbredsmæssige oplysninger ved tegning mv. af forsikringer og
pensioner).
§1
I lov om forsikringsaftaler, jf. lovbekendtgørelse nr. 1237 af 9. november
2015, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 3 a, 2. pkt.,
udgår ”eller andre personers”.
§2
I lov om tilsyn med firmapensionskasser, jf. lovbekendtgørelse nr. 953 af
14. august 2015, som ændret ved § 9 i lov nr. 532 af 29. april 2015,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 9 a, 2. pkt.,
udgår ”eller andre personers”.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsikringsaftaler og lov om tilsyn med firmapensionskasser (Udvidelse af forbud mod indhentelse og anvendelse af visse helbredsmæssige oplysninger ved tegning mv. af forsikringer og pensioner), fra justitsministeren
§3
Loven træder i kraft den ...
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsikringsaftaler og lov om tilsyn med firmapensionskasser (Udvidelse af forbud mod indhentelse og anvendelse af visse helbredsmæssige oplysninger ved tegning mv. af forsikringer og pensioner), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I dansk ret findes der i dag ingen begrænsning af forsikringsselskabers og
pensionskassers brug af oplysninger om tidligere og aktuelle
sygdomsforløb hos forsikrings- eller pensionstagere og deres slægtninge i
forbindelse med indgåelse eller ændring af en forsikrings- eller
pensionsaftale.
Oplysninger om slægtninges sygdomshistorie indhentes i dag hos
forsikrings- eller pensionstageren selv, som ikke har adgang til slægtninges
lægejournaler mv. og derfor kun meget sjældent vil have fuldstændig og
præcis viden om eventuelle sygdomsforløb hos slægtninge.
Endvidere er oplysninger om tidligere og aktuelle sygdomme hos
slægtninge ikke egnet som grundlag for en vurdering af risikoen for, at en
forsikrings- eller pensionstager udvikler en given sygdom. Dels har man
kunnet konstatere, at der langt fra i alle tilfælde er risiko for, at personer
udvikler en sygdom, uagtet at de er arveligt disponeret herfor, dels har øget
fokus på forebyggelse indebåret, at langt de fleste arvelige sygdomme
behandles og bremses, før de når at udvikle sig.
Efter Justitsministeriets opfattelse bør forsikringsselskaber og
pensionskasser alene modtage og behandle oplysninger, som er
nødvendige og relevante for indgåelse af en aftale. Det foreslås derfor, at
det gældende forbud mod indhentelse og anvendelse af visse
helbredsoplysninger ved tegning mv. af forsikringer og pensioner udvides,
så forsikringsselskaber og pensionskasser fremover ikke må anvende
helbredsoplysninger om en forsikrings- eller pensionstagers slægtninge i
forbindelse med tegning mv. af henholdsvis forsikringer og pensioner.
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsikringsaftaler og lov om tilsyn med firmapensionskasser (Udvidelse af forbud mod indhentelse og anvendelse af visse helbredsmæssige oplysninger ved tegning mv. af forsikringer og pensioner), fra justitsministeren
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Adgangen til at indhente og anvende helbredsoplysninger i forbindelse
med tegning mv. af henholdsvis forsikringer og pensioner er i dag
begrænset af forsikringsaftalelovens § 3 a, for så vidt angår bl.a.
forsikringsselskaber og tværgående pensionskasser, og § 9 a i lov om
tilsyn med firmapensionskasser (firmapensionskasseloven), for så vidt
angår firmapensionskasser. Det følger af de nævnte bestemmelser, at der
ikke i forbindelse med eller efter indgåelse af aftaler om forsikring eller
pension må anmodes om, indhentes eller modtages og bruges visse
oplysninger, der kan belyse en persons arveanlæg og risiko for at udvikle
eller pådrage sig sygdomme.
Bestemmelserne indebærer bl.a., at forsikringsselskaber og pensionskasser
ikke må betinge indgåelsen af en aftale af, at der fremlægges såkaldte
prædiktive genetiske test, og ikke senere må anmode om at få foretaget
sådanne undersøgelser. Ved prædiktive genetiske test forstås undersøgelser
af en persons arvemasse, som belyser en sygdomsrisiko og gør det muligt
at drage slutninger med hensyn til den pågældendes fremtidige
helbredstilstand, som ikke direkte og på kortere sigt afspejler en udvikling
i en allerede opstået sygdom. Eksempler på sådanne test er DNA-analyser,
RNA-analyser, vævstype- og blodtypeundersøgelser. Selskaberne må
heller ikke spørge om, hvorvidt den pågældende tidligere har fået foretaget
en prædiktiv undersøgelse.
Det følger endvidere af bestemmelserne, at forsikringsselskaber og
pensionskasser ikke må kræve eller benytte en fuldmagt fra forsikrings-
eller pensionstageren til at indhente eller modtage oplysninger, som er
omfattet af forbuddet, fra den pågældendes læge eller andre.
Forbuddet mod at modtage oplysninger om forsikrings- eller
pensionstagerens arveanlæg indebærer også, at forsikringsselskaber og
pensionskasser skal nægte at modtage oplysninger, som den pågældende
forsøger at fremlægge om sådanne forhold. Hvis selskabet alligevel er
kommet i besiddelse af oplysninger, som er omfattet af forbuddet, må
selskabet ikke bruge disse oplysninger.
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsikringsaftaler og lov om tilsyn med firmapensionskasser (Udvidelse af forbud mod indhentelse og anvendelse af visse helbredsmæssige oplysninger ved tegning mv. af forsikringer og pensioner), fra justitsministeren
Overtrædelse af bestemmelserne i forsikringsaftalelovens § 3 a og
firmapensionskasselovens § 9 a kan straffes med bøde efter
forsikringsaftalelovens § 134 hhv. firmapensionskasselovens § 71.
Et forsikringsselskab eller en pensionskasse må derimod gerne indhente
oplysninger om forebyggende undersøgelser hos læger eller sygehuse, hvis
oplysningerne vedrører sygdomme, forsikrings- eller pensionstager
tidligere har haft, eller som allerede er i udbrud. Et forsikringsselskab eller
en pensionskasse må ligeledes anmode om og bruge oplysninger om
aktuelle eller tidligere sygdomme i forsikrings- eller pensionstagers slægt.
En komité under Europarådet har i december 2015 udarbejdet et udkast til
en rekommandation vedrørende anvendelse af helbredsoplysninger i
forbindelse med tegning af forsikringer. Det anbefales bl.a. heri, at
hverken prædiktive genetiske tests eller helbredsoplysninger om
forsikringstagerens slægtninge anvendes i forbindelse med bl.a. tegning af
forsikringer, medmindre det udtrykkeligt er hjemlet i lovgivningen.
Anbefalingen begrundes med, at forsikringsselskabers nuværende praksis,
hvor der ved tegning mv. af forsikringer spørges til slægtninges
sygdomshistorie, giver anledning til en lang række betænkeligheder i
forhold til relevans, proportionalitet og beskyttelse af personoplysninger. I
særdeleshed er slægtninges sygdomshistorie som en relevant indikator i
risikovurderingen af forsikringstageren blevet anfægtet. Samtidig anføres
det, at man bør tage hensyn til slægtningenes interesse i, at deres
helbredsoplysninger behandles fortroligt. Anbefalingerne forventes
forelagt for Ministerkomiteen i september 2016.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Ved indførelsen af forbuddet mod brug af visse helbredsoplysninger ved
tegning af forsikringer og pensioner, jf. lov nr. 413 af 10. juni 1997, valgte
man at bibeholde forsikringsselskabers og pensionskassers mulighed for at
bruge oplysninger om aktuelle eller tidligere sygdomme hos slægtninge.
Dette skete bl.a. ud fra den betragtning, at brugen af disse almindelige
helbredsoplysninger var medvirkende til, at visse personer, der tidligere fik
afslag, kunne tegne forsikringer og pensioner på skærpede vilkår.
Siden bestemmelserne blev indført i 1997, er der imidlertid lægefagligt
sket en markant udvikling på området.
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsikringsaftaler og lov om tilsyn med firmapensionskasser (Udvidelse af forbud mod indhentelse og anvendelse af visse helbredsmæssige oplysninger ved tegning mv. af forsikringer og pensioner), fra justitsministeren
Man har således ved hjælp af bl.a. genetiske undersøgelser konstateret, at
der langt fra i alle tilfælde vil være risiko for sygdom, uanset at man
arveligt måtte være disponeret herfor. Det store fokus på forebyggelse
inden for lægevidenskaben har desuden medført, at langt de fleste arvelige
sygdomme bremses og behandles, før de udvikler sig.
Hertil kommer, at oplysninger om slægtninges helbredstilstand ofte vil
mangle validitet, da hverken forsikrings- eller pensionstageren eller
selskaberne har adgang til forsikrings- eller pensionstagerens slægtninges
lægejournaler mv. Oplysningerne stammer således fra forsikrings- eller
pensionstageren selv, som kun meget sjældent vil have fuldstændig viden
om eventuelle sygdomsforløb hos pågældendes slægtninge.
Endelig er der tale om følsomme oplysninger, som alene bør behandles,
såfremt det er nødvendigt og relevant.
Justitsministeriet er omvendt opmærksom på, at det private forsikrings- og
pensionssystem bygger på den grundtanke, at en forsikring eller pension
skal dække risikoen for visse fremtidige begivenheder – f.eks. sygdom –
således at præmien udgør prisen for denne beskyttelse.
Ved tegning mv. af forsikringer og pensioner indhentes
helbredsoplysninger derfor med henblik på, at forsikringsselskabet og
pensionskassen på grundlag af oplysninger om eventuelle sygdomme og
symptomer mv., kan vurdere den pågældendes risiko for at blive syg.
Tages der ikke højde for en øget sygdomsrisiko i forsikrings- og
pensionspræmien, betyder det en ekstra ukalkuleret udgift for selskabet.
Justitsministeriet er af den opfattelse, at det så vidt muligt skal sikres, at
forsikringsselskaber og pensionskasser kan tilbyde borgerne forsikringer
og pensioner på rimelige vilkår.
Samtidig bør raske personer ikke fratages muligheden for at tegne
forsikring og pension på et grundlag, som er fejlagtigt og mangelfuldt.
Det foreslås derfor, at det fremover ikke skal være tilladt for
forsikringsselskaber og pensionskasser at anmode om, indhente eller
modtage og bruge oplysninger om slægtninges aktuelle eller tidligere
helbredstilstand ved forsikrings- og pensionstegning mv.
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsikringsaftaler og lov om tilsyn med firmapensionskasser (Udvidelse af forbud mod indhentelse og anvendelse af visse helbredsmæssige oplysninger ved tegning mv. af forsikringer og pensioner), fra justitsministeren
Det kan i den forbindelse ikke udelukkes, at forsikrings- og
pensionstagere, der har oplysninger om slægtninges arvelige sygdomme,
vil kunne ”spekulere” i at tegne en forsikring eller pension. Efter
Justitsministeriets opfattelse vil der dog i lyset af bl.a. den usikkerhed, der
knytter sig til oplysninger om aktuelle eller tidligere sygdomme hos
slægtninge, som en person er i besiddelse af, næppe være risiko for, at
dette generelt vil ske på en måde eller i øvrigt i et omfang, som kan
forvride forsikrings- eller pensionsordningerne. Med det foreslåede
generelle forbud vil den begrænsede risiko for ”spekulation” desuden blive
spredt ud på alle forsikrings- og pensionstagere.
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, regioner eller kommuner.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget indebærer, at forsikringsselskaber og pensionskasser
fremover ikke vil kunne indhente eller anvende helbredsoplysninger om en
forsikrings- eller pensionstagers slægtninge i forbindelse med tegning mv.
af henholdsvis forsikringer og pensioner.
Dette vil kunne have økonomiske konsekvenser for forsikringsselskaber og
pensionskasser, som ikke længere vil kunne differentiere prisstrukturen for
forsikrings- og pensionsydelser på baggrund af helbredsoplysninger om en
forsikrings- eller pensionstagers slægtninge.
5. De administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsikringsaftaler og lov om tilsyn med firmapensionskasser (Udvidelse af forbud mod indhentelse og anvendelse af visse helbredsmæssige oplysninger ved tegning mv. af forsikringer og pensioner), fra justitsministeren
1596951_0008.png
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 8. februar 2016 til den 7.
marts 2016 været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, Byretterne,
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Copenhagen Business School, Juridisk Institut, Danmarks Nationalbanks
Pensionskasse, Danske Advokater, Dansk Erhverv, Danske Patienter,
Danske Regioner, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Datatilsynet, Den
Danske Aktuarforening, Den Danske Dommerforening, Det Etiske Råd,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen,
Erhvervs-
og
Vækstministeriet,
Finansministeriet,
Finansrådet,
Finanstilsynet,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Forbrugerklagenævnet,
Foreningen af Speciallæger, Forsikring & Pension, FRIDA Forsikring
Agentur A/S, Helsebranchens Leverandørforening, IBM Pensionsfond,
Investeringsforeningsrådet,
Kommunernes
Landsforening
(KL),
Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet, Liberale Erhvervs Råd,
Lægeforeningen,
Pengeinstitutankenævnet,
Praktiserende
Lægers
Organisation, Retslægerådet, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i
Grønland, Sundheds- og Ældreministeriet, Syddansk Universitet, Juridisk
Institut, TDC Pensionskasse, Aalborg Universitet, Juridisk Institut, og
Aarhus Universitet, Juridisk Institut.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive
konsekvenser/mindre
udgifter
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsikringsaftaler og lov om tilsyn med firmapensionskasser (Udvidelse af forbud mod indhentelse og anvendelse af visse helbredsmæssige oplysninger ved tegning mv. af forsikringer og pensioner), fra justitsministeren
1596951_0009.png
Administrative
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-
retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget vil kunne
medføre
meromkostninger for
erhvervslivet.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsikringsaftaler og lov om tilsyn med firmapensionskasser (Udvidelse af forbud mod indhentelse og anvendelse af visse helbredsmæssige oplysninger ved tegning mv. af forsikringer og pensioner), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I den gældende bestemmelse fastlægges, hvilke helbredsoplysninger der
kan anvendes med henblik på forsikringsselskabernes og
pensionskassernes vurdering af risiko for fremtidige sygdomme i
forbindelse med forsikrings- eller pensionstegning mv. Bestemmelsen
indeholder et forbud mod, at forsikringsselskaber og pensionskasser
anvender visse oplysninger om personers arveanlæg i forbindelse med
tegning mv. af forsikringer og pensioner.
Ved den foreslåede ændring udvides forbuddet til at omfatte alle
helbredsoplysninger om forsikrings- eller pensionstagerens slægtninge.
Forbuddet indebærer, at forsikringsselskaber og pensionskasser i
forbindelse med eller efter indgåelse af aftaler om forsikring eller pension
ikke må anmode om, indhente eller modtage og bruge oplysninger om
slægtninges aktuelle eller tidligere helbredstilstand.
Forbuddet betyder bl.a., at selskabet ikke kan betinge præmiestørrelsen
eller tegning af forsikring eller pension af, at forsikrings- eller
pensionstageren fremlægger oplysninger om andre personers aktuelle eller
tidligere helbredstilstand. Forbuddet indebærer samtidig, at selskabet skal
nægte at modtage og anvende sådanne oplysninger, som forsikrings- eller
pensionstageren søger at fremlægge.
Overtrædelse af forbuddet
forsikringsaftalelovens § 134.
vil
kunne
straffes
med
bøde
efter
Der henvises til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
10
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsikringsaftaler og lov om tilsyn med firmapensionskasser (Udvidelse af forbud mod indhentelse og anvendelse af visse helbredsmæssige oplysninger ved tegning mv. af forsikringer og pensioner), fra justitsministeren
Til § 2
Til nr. 1
Den gældende bestemmelse indeholder et forbud mod, at
firmapensionskasser anvender visse oplysninger om personers arveanlæg i
forbindelse med tegning mv. af pensioner.
Ved den foreslåede ændring udvides forbuddet til at omfatte alle
helbredsoplysninger om pensionstagerens slægtninge.
Forbuddet indebærer, at firmapensionskasser i forbindelse med eller efter
indgåelse af aftaler om pension ikke må anmode om, indhente eller
modtage og bruge oplysninger om slægtninges aktuelle eller tidligere
helbredstilstand.
Overtrædelse af forbuddet vil
firmapensionskasselovens § 71.
kunne
straffes
med
bøde
efter
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 1, og til pkt. 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den …
Loven finder anvendelse på såvel bestående aftaler som aftaler, der indgås
efter ikrafttrædelsen. Dette indebærer, at forsikringsselskaber og
pensionskasser fremover ikke i forbindelse med ændring af eksisterende
aftaler eller ved indgåelse af nye aftaler må anmode om, indhente eller
modtage og bruge oplysninger om forsikrings- eller pensionstagers
slægtninges aktuelle eller tidligere helbredstilstand.
Loven er ikke til hinder for, at eksisterende aftaler om forsikring og
pension opretholdes, uanset om sådanne aftaler er indgået på baggrund af
risikovurderinger, som er baseret på helbredsoplysninger om forsikrings-
eller pensionstagers slægtninge. Loven indebærer imidlertid, at der ved
ændring af eksisterende aftaler ikke må lægges vægt på allerede
indhentede oplysninger omfattet af forbuddet.
11
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsikringsaftaler og lov om tilsyn med firmapensionskasser (Udvidelse af forbud mod indhentelse og anvendelse af visse helbredsmæssige oplysninger ved tegning mv. af forsikringer og pensioner), fra justitsministeren
Til § 4
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale anvendelsesområde og
indebærer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland. Loven kan dog
ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Grønland med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
12
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsikringsaftaler og lov om tilsyn med firmapensionskasser (Udvidelse af forbud mod indhentelse og anvendelse af visse helbredsmæssige oplysninger ved tegning mv. af forsikringer og pensioner), fra justitsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om forsikringsaftaler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1237 af 9.
november 2015, foretages
følgende ændringer:
§ 3 a.
Selskabet må ikke i
forbindelse med eller efter
indgåelse af aftaler efter denne lov
anmode om, indhente eller
modtage og bruge oplysninger, der
kan belyse en persons arveanlæg
og risiko for at udvikle eller
pådrage sig sygdomme, herunder
kræve undersøgelser, som er
nødvendige for at tilvejebringe
sådanne oplysninger. Det gælder
dog ikke oplysninger om den
pågældendes eller andre personers
nuværende eller tidligere
helbredstilstand.
1.
I
§ 3 a, 2. pkt.,
udgår »eller
andre personers«.
§2
I
lov
om
tilsyn
med
firmapensionskasser,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 953 af 14.
august 2015, som ændret ved § 9 i
lov nr. 532 af 29. april 2015,
foretages følgende ændringer:
§ 9 a.
Pensionskassen må ikke i
forbindelse med eller efter
optagelse af medlemmer anmode
om, indhente eller modtage og
bruge oplysninger, der kan belyse
en persons arveanlæg og risiko for
at udvikle eller pådrage sig
1.
I
§ 9 a, 2. pkt.,
udgår »eller
andre personers«.
13
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsikringsaftaler og lov om tilsyn med firmapensionskasser (Udvidelse af forbud mod indhentelse og anvendelse af visse helbredsmæssige oplysninger ved tegning mv. af forsikringer og pensioner), fra justitsministeren
sygdomme, herunder kræve
undersøgelser, som er nødvendige
for at tilvejebringe sådanne
oplysninger. Det gælder dog ikke
oplysninger om den pågældendes
eller andre personers nuværende
eller tidligere helbredstilstand.
§3
Loven træder i kraft den ...
§4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved
kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Grønland
med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
14