Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 153
Offentligt
1595730_0001.png
1. februar 2016
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 12. februar
2016
1) Tiltag mod skatteundgåelse på selskabsskatteområdet
-
Præsentation fra formandskabet
KOM(2016) 23/2, KOM(2016) 24, KOM(2016) 25, C(2016) 271
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Implementering af det styrkede banksamarbejde (bankunionen) mv.
2
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
3) Bekæmpelse af terrorfinansiering
6
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
4) Forberedelse af G20-møde den 25.-27. februar 2016
-
Godkendelse af fælles EU-holdning
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5) Rådets henstilling om decharge til Kommissionen for budgetimplementeringen i 2014
-
Rådshenstilling
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6) Retningslinjer for EU-budgettet i 2017
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Arbejdet i højniveaugruppen for EU’s Egne Indtægter
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 153: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 12. februar 2016, som er relevante for udvalget, fra erhvervs- og vækstministeren
Dagsordenspunkt 2:
Implementering af det styrkede banksamarbejde
(bankunion) mv.
1. Resume
Der ventes på ECOFIN d. 12. februar 2016 igen orienteret om status for gennemførelsen af det
styrkede banksamarbejde (bankunionen), herunder status for deltagende landes ratifikation af
den mellemstatslige aftale om den fælles afviklingsfond (IGA) og for deltagende landes etablering
af brofinansiering til den fælles afviklingsfond (SRF). Der ventes også igen en status for national
implementering af EU28-direktivet om genopretning og afvikling af nødlidende kreditinstitutter
(BRRD) og direktivet om nationale indskydergarantiordninger (DGS). Kommissionen vil for-
mentlig på ny opfordre landene til yderligere fremskridt i implementeringen, hvor dette endnu
udestår. Der var senest på ECOFIN d. 15. januar 2016 en lignende status.
Der henvises til tidligere samlenotater vedr. status for bankunionen forelagt Folketingets Euro-
paudvalg, senest forud for ECOFIN d. 15. januar 2016.
2. og 3. Baggrund og indhold
Bankunionens fælles tilsynsmekanisme (Single Supervisory Mechanism – SSM)
under Den Europæiske Centralbank (ECB) blev aktiveret d. 4. november 2014.
Den fælles afviklingsmekanisme (Single Resolution Mechanism – SRM) blev fuldt
funktionsdygtig d. 1. januar 2016.
Etableringen af den fælles afviklingsfond (Single Resolution Fund – SRF) er for-
ankret i den mellemstatslige aftale (Intergovernmental Agreement – IGA) mellem
de lande, der deltager i bankunionen. IGA’en fastlægger rammen for deltagerlan-
denes indbetalinger af deres respektive bankers bidrag til de nationale afdelinger i
den fælles afviklingsfond, som opbygges og gradvist fusioneres i løbet af over-
gangsperioden fra 2016 til 2024. IGA’en trådte i kraft d. 1. januar 2016 efter ratifi-
kation i deltagende lande med tilsammen 90 pct. af deltagende landes stemmer i
Rådet, hvilket var kravet for ikrafttræden. Opbygningen af midler i SRF’en gen-
nem indbetalinger fra de deltagende landes kreditinstitutter er nu påbegyndt.
Bankunionens deltagerlande skal ifølge aftalen fra ECOFIN 8. december 2015
etablere offentlig brofinansiering til SRF i overgangsperiode 2016-2024. Brofinan-
sieringen skal sikre midlertidig finansiering, hvis bail-in (nedskrivning af tilgode-
havender hos aktionærer og kreditorer) og de sektorfinansierede midler i SRF ikke
er tilstrækkelige til at håndtere et nødlidende institut. Brofinansieringen vil tage
form af individuelle kreditlinjer (”kassekreditter”) fra hvert af de deltagende lande
til landenes respektive nationale afdelinger i SRF. Der var frist for etablering af
brofinansieringen d. 1. januar 2016. Ifølge de foreliggende oplysninger er det kun
Tyskland og Slovenien, der har etableret deres nationale ordninger for brofinan-
siering, men det er undervejs i de andre deltagerlande.
Den fælles afviklingsmekanisme bygger på regelsættet fra direktivet om genopret-
ning og afvikling af nødlidende kreditinstitutter (Bank Recovery and Resolution
Directive – BRRD), som gælder for hele EU28, og som etablerer princippet om
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 153: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 12. februar 2016, som er relevante for udvalget, fra erhvervs- og vækstministeren
finansiering af bankkriser ved at lade tab blive båret af aktionærer og andre usik-
rede kreditorer (”bail-in”). Fristen for national implementering af BRRD var 1.
januar 2015. Størstedelen af EU-landene har implementeret BRRD. Kommissio-
nen har tidligere indledt traktatkrænkelsessager for EU-domstolen imod Tjekkiet,
Luxembourg, Polen, Rumænien og Sverige. Nu udestår implementeringen ifølge
de foreliggende oplysninger alene i Sverige og Polen, der ventes at implementere i
løbet af første kvartal 2016.
Størstedelen af landene har implementeret direktivet om nationale indskyderga-
rantiordninger (Deposit Guarantee Schemes – DGS). Fristen var primo juli 2015.
Bilag 1 giver et overblik over aktuel status for gennemførelse af BRRD, DGS,
IGA og brofinansiering. Billedet kan ændre sig på kort sigt, efterhånden som lan-
denes implementering skrider frem.
Den nye lovgivning, som implementerer BRRD og DGS i Danmark, er trådt i
kraft d. 1. juni 2015. Så længe Danmark ikke deltager i bankunionen skal Danmark
ikke ratificere den mellemstatslige aftale og heller ikke etablere brofinansiering til
SRF.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Orienteringen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen statsfinansielle konsekvenser.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konse-
kvenser.
9. Høringer
Sagen har ikke været i ekstern høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige lande ventes at tage orienteringen til efterretning.
11. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side vil man tage orienteringen til efterretning.
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 153: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 12. februar 2016, som er relevante for udvalget, fra erhvervs- og vækstministeren
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der blev senest givet en status for gennemførelsen af bankunionen i forbindelse
med forelæggelsen af ECOFIN d. 15. januar 2016.
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 153: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 12. februar 2016, som er relevante for udvalget, fra erhvervs- og vækstministeren
1595730_0005.png
Bilag 1: Status for initiativer vedr. bankunionen
Tabel 1
Status for initiativer vedr. bankunionen, pr. 12. januar 2016
Land
Østrig
Belgien
Cypern
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene
Portugal
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Bulgarien
Kroatien
Tjekkiet
Danmark
Ungarn
Polen
Rumænien
Sverige
IGA
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Pågående
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
-
-
Pågående
-
Ratificeret
-
-
Ikke underskriver af
IGA og skal ikke ratifi-
cere
Ikke underskriver af
IGA og skal ikke ratifi-
cere
Ultimo november 2015
Brofinansiering
Pågående
Pågående
Pågående
Pågående
Pågående
Pågående
Underskrevet
Ikke etableret
Pågående
Ikke etableret
Pågående
Ikke etableret
Ikke etableret
Pågående
Pågående
Ikke etableret
Pågående
Underskrevet
Ikke etableret
-
-
-
-
-
-
-
BRRD
Gennemført
Gennemført
Gennemført
1
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
2
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Pågående
Gennemført
Pågående
DGS
Gennemført
Gennemført
3
Gennemført
4
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Pågående
Gennemført
Pågående
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Pågående
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Pågående
Gennemført
Pågående
UK
Frist
Gennemført
1. januar 2015
Gennemført
Primo juli 2015
Anm.: IGA: Mellemstatslige aftale om den fælles afviklingsfond (SRF). Brofinansiering: Brofinansiering til SRF, der var
frist for etablering af brofinansiering den 1. januar 2016. Pågående: Lande, hvor der er en forventet dato for
etablering af brofinansieringen. Ikke etableret: Lande, hvor der endnu ikke forelægger information om etablering
af brofinansieringen. BRRD: Direktivet om genopretning og afvikling af kreditinstitutter. Rådet oplyste d. 30.
november 2015, at et tilstrækkeligt antal deltagende lande havde ratificeret IGA’en, så den kunne træde i kraft d.
1. januar 2016. DGS: Direktivet om nationale indskydergarantiordninger. BRRD, DGS, IGA-ratificering og
etablering af brofinansiering er aktuelt genstand for lovgivningsprocesser i flere lande og billedet af
implementeringen kan ændre sig på kortere sigt.
1
Lande hvor BRRD er delvist gennemført, og hvor fuld
gennemførelse ifølge Kommissionen forventes primo 2016.
2
Lande hvor BRRD er delvist gennemført, og fuld
gennemførelse forventes i foråret 2016.
3
Lande hvor DGS er delvist gennemført, og hvor fuld gennemførelse
ifølge Kommissionen forventes i februar eller marts 2016.
4
Lande hvor DGS er delvist gennemført, og hvor fuld
gennemførelse ifølge Kommissionen forventes i februar eller marts 2016.
Kilde: Kommissionen.
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 153: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 12. februar 2016, som er relevante for udvalget, fra erhvervs- og vækstministeren
Dagsordenspunkt 3:
1. Resume
Bekæmpelse af terrorfinansiering
På baggrund af terrorangrebet i Paris i november 2015 har Frankrig anmodet om, at der
iværksættes yderligere initiativer på området for bekæmpelse af terrorfinansiering udover 4. hvid-
vaskdirektiv og forordningen om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler, som er
centrale instrumenter på området.
Forud for rådsmødet (ECOFIN) 8. december 2015 fremsatte Frankrig en række initiativer til
styrkelse af det gældende regelsæt. Kommissionen har den 2. februar 2016 offentliggjort en
handlingsplan for det videre forløb ift. bekæmpelse af terrorfinansiering. Det ventes, at der på
Rådsmødet vil blive vedtaget korte rådskonklusioner.
Der er endnu ikke fremlagt konkrete lovgivningsforslag fra Kommissionen. I det omfang de
yderligere tiltag kræver lovgivning, herunder evt. ændringer af hvidvaskdirektivet eller forordnin-
gen om oplysninger ved pengeoverførsler, vil dette skulle vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet
på basis af konkrete forslag fra Kommissionen efter den almindelige lovgivningsprocedure.
Fra dansk side støttes formålet med de nye initiativer til bekæmpelse af terrorfinansiering. Fra
dansk side vil man tage nærmere stilling til konkrete forslag i takt med, at de bliver specificeret.
2. Baggrund
4. hvidvaskdirektiv blev vedtaget den 20. maj 2015, og EU-landene er forpligtet til
at implementere direktivet inden den 26. juni 2017. Samtidig blev forordningen
om oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler, vedtaget. Den vil have
anvendelse fra den 26. juni 2017.
Ved terrorangrebet i Paris i januar 2015 indgik Rådet og Parlamentet en fælleser-
klæring om bl.a. hurtigere national implementering af 4. hvidvaskdirektiv.
Forslag til lov om forbyggende foranstaltninger mod hvidvask af penge og terror-
finansiering, som skal implementere 4. hvidvaskdirektiv i Danmark, forventes
fremsat i oktober 2016.
Rådet for Retlige og Indre Anliggender (RIA) vedtog på det ekstraordinære møde
den 20. november 2015 en erklæring vedrørende bekæmpelse af terrorfinansie-
ring. I erklæringen understreges behovet for styrkede beføjelser og styrket samar-
bejde imellem finansielle efterretningsenheder. Erklæringen understreger desuden
behovet for forbedret kontrol og tilsyn med nye ikke-bankrelaterede former for
betalingsmetoder samt til en mere effektiv procedure for fastfrysning af terrorist-
aktiver (se uddybning nedenfor).
Som følge af terrorangrebene i Paris i november anmodede Frankrig forud for
ECOFIN 8. december 2015 om iværksættelse af yderligere initiativer på området
for bekæmpelse af terrorfinansiering. Der henvises til samlenotatet forud for
ECOFIN den 8. december for en gennemgang af de franske initiativer.
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 153: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 12. februar 2016, som er relevante for udvalget, fra erhvervs- og vækstministeren
Kommissionen har på denne baggrund offentliggjort en handlingsplan d. 2. de-
cember for yderligere tiltag til bekæmpelse af terrorfinansiering.
3. Indhold
Kommissionens handlingsplan er opdelt i tiltag på henholdsvis kort og langt sigt.
Tiltag på kort sigt (”quick wins”) kan gennemføres inden for eksisterende lovgiv-
ningsrammer, mens mulige langsigtede tiltag vil kræve ændring af den eksisterende
lovgivning. Handlingsplanen indeholder blandt andet udspil indenfor følgende
emner:
1. Forhindre bevægelse af midler og identifikation af terrorfinansiering
Tiltag, der skal håndterer misbrug af det finansielle system til terror-
finansiering.
Forslag til regulering indenfor 4. hvidvaskdirektiv
- Hurtigere implementering hos medlemsstaterne.
- Udarbejde en EU-sortliste over lande, der har strate-
giske udfordringer indenfor terrorfinansiering og
hvidvask, der skal indgå i hvidvasklovgivningen.
- Udvidelse af hvidvaskdirektivet til også at omfatte vir-
tuel valuta og anonyme betalingskort, samt en
skærpelse af kundekendskabskravene (der forplig-
ter virksomheder til at indhente tilstrækkelig viden
om kunden, når der etableres forretningsforbindel-
se, og før transaktioner kan gennemføres).
Krav om, at alle medlemsstater skal have et register eller
elektronisk datasystem over bankkonti.
Hurtigere implementering af FN’s terrorliste.
Styrke FIU’s (financial intelligent units) beføjelser og sam-
arbejde på tværs af grænser
- Regulere FIU’s adgang og brug af informationer fra
andre myndigheder og virksomheder.
- Styrke samarbejdet mellem medlemslandenes FIUs.
2. Andre initiativer, der skal supplere den eksisterende lovgivning
Fastsættelse af fælleseuropæiske strafferetlige sanktioner for strafba-
re handlinger indenfor hvidvask og terrorfinansieringsområdet.
Definere en EU ramme til at spore og indefryse terrorfinansiering
Undersøge mulighederne for at etablere et EU-system til
indefrysning af aktiver mv. for terrorister med ophold i
EU.
Undersøge om samarbejdsaftalen mellem EU og USA om
Terrorist Finance Tracking Programme (TFTP) har nogle
mangler.
3. Målrettet bekæmpelse af kilderne til terrorfinansiering
Toldkontrol på kontanter til en værdi over 10.000 euro skal udvides
til også at omfatte ædelmetaller og ædelstene.
7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 153: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 12. februar 2016, som er relevante for udvalget, fra erhvervs- og vækstministeren
Udvide toldernes adgang til at tilbageholde gods, som vurderes at
være tilknyttet terrorfinansiering.
Regulering, der skal forebygge ulovlig handel med kunstskatte og hi-
storiske genstande.
4. Den eksterne dimension
Støtte tredjelande i arbejdet med at opfylde UNSCR’s lovkrav og
Financial Action Task Force (FATF) anbefalinger.
Sikre at tredjelande forebygger ulovlig handel med historiske gen-
stande.
Støtte lande i Mellemøsten og Nordafrika (MENA) og Sydøstasien
med at bekæmpe terrorfinansiering.
Det ventes, at der på Rådsmødet den 12. februar vil blive vedtaget korte rådskon-
klusioner, der generelt hilser Kommissionens handlingsplan velkommen.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og de mulige initiativers konsekvenser herfor
Området for bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering involverer en række
forskellige myndigheder i Danmark, herunder Statsadvokaten for Særlig Økono-
misk og International Kriminalitet (SØIK), SKAT, Spillemyndigheden, Erhvervs-
styrelsen, PET og Finanstilsynet. I det følgende beskrives de områder, som kan
have betydning for den danske regulering.
Ad 1)
Implementering af 4. hvidvaskdirektiv
Danmark forventer at fremsætte forslag til lov om forebyggende foranstaltninger
mod hvidvask og terrorfinansiering, der implementerer 4. hvidvask direktiv i ef-
teråret 2016.
Virtual valuta og betalingskort
Efter hvidvasklovens regler om kundelegitimation ved udstedelse af elektroniske
penge, herunder forudbetalte betalingskort, er udgangspunktet, at udstedere af
elektroniske penge, ligesom andre finansielle virksomheder, skal legitimere deres
kunder ved navn, adresse og CPR-/CVR-nummer. Der er dog undtagelsesmulig-
heder under hensyn til transaktionernes størrelse eller produktets karakter. Dog
gælder det, at uanset transaktionens størrelse eller produktets karakter skal der
kræves legitimation, hvis der er mistanke om hvidvask eller terrorfinansiering.
Virtuelle valutaer er en form for uregulerede elektroniske penge, som i modsæt-
ning til reelle valutaer ikke er udstedt eller garanteret af en centralbank, juridisk
enhed eller person. Bitcoin er den mest udbredte virtuelle valuta, men også Li-
8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 153: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 12. februar 2016, som er relevante for udvalget, fra erhvervs- og vækstministeren
teCoin, ZeroCoin og Linden Dollars kan nævnes. Bitcoin veksles i dag med reel
valuta og accepteres som betalingsmiddel i stadigt stigende omfang. Idet Bitcoin
og andre virtuelle valuta i deres natur udgør anonyme betalingsformer, er disse
kendt som et ofte anvendt betalingsmiddel i forbindelse med kriminalitet.
Virtuel valuta er i dag ikke omfattet af nogen gældende finansiel regulering, hver-
ken på EU niveau eller i Danmark. Dog er enkelte lande fx UK begyndt at udvikle
national lovgivning på området.
Centralt register for bank- og betalingskonti
I Danmark anvendes der i dag ikke et centralt register for bank- og betalingskonti,
som kan give (SØIK) eller øvrige tilsynsmyndigheder adgang til informationer om
disse kontis indehavere m.m. Banker og andre finansielle virksomheder er imidler-
tid underlagt pligt til straks at indberette mistænkelige transaktioner, herunder
oplysninger om kontoejeren digitalt til SØIK. Bankerne er endvidere forpligtet til
at have tilstrækkelige systemer med henblik på screening af kundedatabaser i rela-
tion til EU’s sanktionsforordninger, herunder i forhold til indefrysningskrav.
Implementering af FN’s terrorliste
FNs beslutninger om sanktioner mod terrorister gennemføres i Danmark gennem
en række EU-forordninger, der er umiddelbart gældende i dansk ret. Med henblik
på at fjerne forsinkelsen fra vedtagelsen i FN til gennemførelsen via EU-
forordningerne, lægger Kommissionens udspil blandt andet op til, at medlemslan-
dene skal gennemføre FNs beslutninger om sanktioner mod terrorister allerede
inden foranstaltningerne er gennemført igennem EU-forordningerne. Dette vil i
givet fald skulle ske med hjemmel i de almindelige regler om beslaglæggelse i rets-
plejeloven.
Styrke samarbejdet mellem FIU (Financial intelligent units)
Efter den gældende hvidvasklov skal bankerne indberette mistænkelige transakti-
oner til SØIK, der herefter kan iværksætte nødvendige efterforskningsskridt. Ud-
spillet fra Kommissionen vil kunne styrke SØIK’s efterforskningsgrundlag.
Ad 2)
Ny fælleseuropæiske strafferetlige sanktioner
Området er omfattet af det danske retsforbehold. Dog bemærkes det, at den dan-
ske hvidvasklov allerede indeholder mulighed for bøde og fængselsstraf.
Indefrysning af aktiver
Sikkerhedsrådsresolution 1373 om bekæmpelse af terrorisme er implementeret i
dansk ret via EU's fælles holdning 931/2001 og forordning 2580/2001. EU's gen-
nemførelsesmekanisme medfører, at EU kan opføre personer og grupper, der kan
knyttes til terrorisme, på EU's terrorlister. Forordning 2580/2001 giver hjemmel
til en række foranstaltninger, herunder indefrysning af aktiver. Gennemførelses-
mekanismen har alene adgang til at indefryse aktiver for personer og grupper, som
kan knyttes til terrorisme og som
har ophold uden for
EU. Kommissionen har
9
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 153: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 12. februar 2016, som er relevante for udvalget, fra erhvervs- og vækstministeren
hjemmel i TFEU art. 75 til at etablere en tilsvarende mekanisme for personer og
grupper
med ophold indenfor
EU, og Kommissionen vil som første skridt undersøge
mulighederne for at etablere et sådant system. En sådan regulering vil formentlig
være omfattet af retsforbeholdet.
Ad 3)
Regler omkring toldkontrol og transport af ulovlige varer
Efter de gældende bestemmelser skal penge eller tilsvarende værdier over 75.000
kroner angives over for toldmyndighederne af den person, der medbringer dem
ind eller ud af EU. Den danske toldlov indeholder en tilsvarende bestemmelse,
der gælder for penge og tilsvarende værdier, der transporteres ud eller ind af
Danmark. Det kommende forslags indvirkning på eksisterende dansk ret kendes
endnu ikke. Toldmyndighederne kan ikke i dag tilbageholde gods alene ud fra en
vurdering om, at det er tilknyttet terrorfinansiering.
Den gældende europæiske regulering fokuserer kun på import af kunst uden for
Europa. Kun import til EU af kunst fra Irak og Syrien er underlagt kontrol.
Kommissionen foreslår en europæisk retsakt om kontrol med import af kulturgo-
der fra alle ikke-EU-lande.
7. Statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at udspillene i handlingsplanen kan medføre statsfinansielle konse-
kvenser blandt andet som følge af øget kontrol hos de involverede myndigheder,
samt udarbejdelse af nye IT-systemer til kontrol og tilsyn med elektroniske beta-
lingsinstrumenter samt register over bankkonti og betalinger. Det konkrete om-
fang vil afhænge af forslagenes nærmere udformning og vil skulle vurderes nær-
mere, i forbindelse med fremlæggelse og behandling af de enkelte forslag.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at de konkrete udspil i givet fald kan have samfunds- og erhvervs-
mæssige konsekvenser bl.a. i form af nye indberetningsforpligtelser for banker
mv. samt betydelige udgifter til udvikling af IT-systemer. Det vil afhænge af for-
slagenes nærmere udformning og vil skulle vurderes nærmere i takt med, at forsla-
gene specificeres.
9. Høringer
Sagen har ikke været i ekstern høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige lande støtter en drøftelse af de foreslåede initiativer til bekæmpelse af
terrorfinansiering. Der er stor opbakning fra landene til hurtigt at se på nye tiltag
til bekæmpelse af terrorfinansiering. Samtidig er der også opmærksomhed på, at
tiltagene skal være afbalancerede og proportionelle.
10
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 153: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 12. februar 2016, som er relevante for udvalget, fra erhvervs- og vækstministeren
11. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side kan man generelt støtte de nye initiativer samt
Kommissionens
udspil til indsats i bekæmpelsen af terrorfinansiering. Dog er det vigtigt at sikre en
ordentligt balance mellem en effektiv bekæmpelse af terrorfinansiering og sikrin-
gen af, at disse nye tiltag ikke fører til begrænsninger f.eks. indenfor innovation i
Europa. Samtidig skal man være opmærksom på, at en række lande endnu ikke har
implementeret 4. hvidvaskdirektiv, og man har derfor ikke haft mulighed for at
vurdere effekten af de nye regler endnu. Endeligt er det afgørende for regeringen,
at man i overvejelserne og forhandlingerne om nye tiltag respekterer grundlæg-
gende rettigheder såsom retten til privatlivets fred.
Derudover vil man fra
dansk side tage nærmere stilling til konkrete forslag i takt
med, at de bliver fremsat.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
ECOFIN den 8. december 2015.
Sagen om 4. hvidvaskdirektiv og forordningen om oplysninger, der skal medsen-
des ved pengeoverførelser blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhand-
lingsoplæg forud for ECOFIN den 15. november 2013.
11