Til:
Miljø- og Fødevareministeren
Miljøordførerne for alle partier
Erhvervs- og Vækstministeren
Erhvervsordførerne for alle partier
3. januar 2016
Kære ministre og ordførere,
Jeg skriver til jer for at gøre opmærksom på, at de regler vi har om, hvor tæt på boliger, man må
placere forurenende virksomheder ikke anvendes – eller måske rettere – at der reelt ikke eksisterer
nogen regler.
Sagen er kort fortalt, at Helsingør kommune (via deres 100% ejede selskab Forsyning Helsingør) vil
placere et stort flisfyret kraftvarmeværk direkte op ad boligerne på vores vej – og årsagen til at jeg
skriver til så stor en gruppe som I repræsenterer, er, at reglerne er lavet af Miljøministeriet, men
administreres af Erhvervsstyrelsen, da de hører under Planloven.
Som udgangspunkt kunne det lyde som et trivielt problem som burde kunne løses med de mange
regler vi har: lokalplaner skal sendes til høring, der skal laves VVM-redegørelser, gives miljøgodken-
delser etc. – men det har desværre vist sig, at processen er helt proforma og reglerne ikke-eksiste-
rende. Det skal jeg søge at redegøre for i det følgende.
Sagen starter i 2012, hvor planerne om kraftvarmeværket offentliggøres. Vi talte sammen her på
vejen og i tillid til systemet og dets indretning, gik vi i dialog med kommunen og indsendte hørings-
svar ligesom mange andre gjorde. Kommunen lyttede som loven foreskriver, men de ”hørte ikke ef-
ter”. Lokalplanen blev ændret så den passede med kommunens ønsker og planerne kørte uændret
videre.
Spørgsmål 1: Vil I arbejde for en ændring af lovgivningen, så høringer ikke gennemføres proforma ?
Da vi sidste sommer måtte erkende, at vi ingen vegne kom via dialog og høringssvar, valgte vi dels
at indsende en klage over lokalplanen til Natur- og Miljøklagenævnet og dels at tage kontakt til
Erhvervsstyrelsen for at få afklaret, hvordan man helt præcist skal forstå reglerne om afstandskrav
mellem forurenende virksomheder og boliger:
Natur- og Miljøklagenævnet : Efter 4 mdr. fik vi (10. november 2015) det svar fra nævnet, at de ik-
ke ville behandle klagen da ”den ikke indeholdt retlige spørgsmål”. I min optik er spørgsmålet, om
man overholder afstandskravene bestemt i kategorien ”retlige spørgsmål” og da jeg ringede til næv-
net for at få en uddybning, var svaret, at når man klager over en lokalplan ses der kun på om for-
malia om f.eks. høringer er overholdt, men at jeg kunne klage igen når der blev givet en miljøtilla-
delse – det skulle dog ske senest 4 uger efter, at miljøtilladelsen var givet.
Spørgsmål 2: Kan man forvente, at en almindelig borger er bekendt med, at der ved en klage over
en lokalplan
ikke
ses på
indholdet
i lokalplanen, men kun på overholdelse af formalia ?
Jeg tog derfor omgående fat i kommunen og bad om at blive orienteret så snart de gav miljøtilladel-
sen. Svaret fra kommunen var, at miljøtilladelsen var givet i juli måned, så den kunne jeg ikke klage
over.
Spørgsmål 3: Kan man forvente, at en almindelig borger er bekendt med hvornår en miljøgodken-
delse gives når det ikke er noget en kommune offentliggør ?
Spørgsmål 4: Vil I arbejde for en forenkling af klagesystemet, så almindelige borgere kan forstå det
og har en mulighed for at gebærde sig i det ?