Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 126
Offentligt
1588683_0001.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0002.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0003.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0004.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0005.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0006.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0007.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0008.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0009.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0010.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0011.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0012.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0013.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0014.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0015.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0016.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0017.png
Kære Christian Hartmann
Som nævnt ved vores telefonsamtale i dag har vi gennemgået din sag og må desværre fastholde,
at vi ikke kan udbetale erstatning over din fritidshusforsikring.
Du har bedt om en nærmere redegørelse, for hvorfor vi ikke kan hjælpe dig i din uheldige
situation.
Som vi tidligere har fortalt dig, så dækker forsikringen kun de i vilkårene positivt nævnte
skadeårsager, herunder blandt
andet storm og pludselig skade, jf. vilkårenes pkt.
20A og 20J. Sker skaden på anden vis, vil skaden ikke være dækket.
Din forsikring omfatter alle bygninger på matriklen samt bygningsdele og bygningstilbehør.
Haveanlæg og jord er ikke omfattet af forsikringen.
Ved storm dækker vi den direkte skade på det forsikrede, som stormen forvolder. Forsikringen
dækker ikke skade som følge af oversvømmelse fra hav, fjord, sø eller vandløb.
I den aktuelle sag har stormen ikke direkte forvoldt skade på det forsikrede. Der er derimod tale
om, at havet over tid har eroderet kysten og dermed undermineret grunden. Det har betydet, at
der nu er risiko for, at huset styrter i havet.
Skaden kan derfor ikke dækkes som en stormskade over fritidshusforsikringen.
Fritidshusforsikringen har også en dækning for
Pludselige skader
.
Den aktuelle skade
kan imidlertid heller ikke henføres til denne dækning, da såvel årsag som
skadevirkning ikke er pludselig.
I øvrigt omfatter denne dækning ikke skader, som
direkte er undtaget andre steder i vilkårene, fx ved storm.
Da skaden ikke er dækket af din fritidshusforsikring, kan vi desværre ikke hjælpe dig med den
aktuelle skade og heller ikke dække de udgifter, du måtte få til eventuel nedrivning.
Du har forespurgt, om vi eventuelt kunne hjælpe dig med blot nogle af udgifterne. Om end vi har
forståelse for din situation, kan vi desværre ikke hjælpe med dækning af udgifter. Dog vil vi i den
konkrete sag som ren service sende en taksator ud til at opgøre din skade, således at du har en
opgørelse til brug for din dialog med din kommune eller andre myndigheder.
Venlig hilsen
Louise Rosendahl Henriksen
Skadeleder, Privatskade
Tlf: 2339 5552
E-mail: [email protected]
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0018.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0019.png
Der er 14 dage mellem disse 2 billeder
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
Argumenter
Der var ikke stormflod!
Husene var ikke oversvømmet!
Skaderne på ejendommen er indirekte!
Det er et træ som blæser over i et hus også. Der dækkes skaden af et
forsikringsselskab.
Skaden er ikke pludselig!
BODIL : 8 meter klit på en nat
EGON : 12 meter klit på 3 timer
KONSEKVENSER
Grunden skylles væk under storm.
Ejendommen forsvinder.
INGEN ERSTATNING FOR TAB AF EJENDOM
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
Storm skader
Hvis taget på huset var blæst af i samme
storm.
Hvis det havde regner ind efter taget var blæst
af.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0022.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0023.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0024.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0025.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0026.png
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0027.png
Vi køber vores
hus
Vedtager at
søge om
tilladelse til
kystsikring
med sten.
Vedtager at søge om tilladelse til
kystsikring med sten med
opbakning fra generalforsamling
og fuld finansiering.
Afslag på kystsikring
marts 2011. Hjørring
kommune og
Naturstyrelsen siger nej
og kystdirektoratet
følger deres svar.
Vedtager at
deltage i
kommunens 3
årige forsøg med
sandfodring for
egne midler.
Freja/Gorm/Helga
Nov/Dec
Hjørring Kommune
vedtager sin
kystpolitik
Ansøger
kystdirektoratet om
tilladelse til
kystsikring.
Dialog møder med kommunen.
Invitation til at deltage i
kommunens sandfodring som
et 3 årigt forsøg.
Sandfodring i
september med
1200m³ sand lags
vores kyststrækning.
Væk efter 2
måneder.
2006
2007 2009
2010
2011
2012
Storm
9. december
2013
BODIL
4. december 2013
2014
2015
Dagmar/Egon
9-11 januar
Skallerup Klit - Nørlev Strand
Kysttilbagerykning 1960-2010 (m/år)
år
1962
1979
1985
1992
1995
1999
2002
2004
2006
2008
2009
2010
1
1,8
3,3
1,9
-0,3
0,3
2,0
-0,5
0,5
0,0
1,0
-1,0
2
3
4
1,0
2,0
0,8
0,8
0,0
2,0
0,0
0,5
0,5
0,0
-2,0
5
0,4
1,2
0,4
0,4
1,8
1,3
0,0
2,0
0,0
0,0
0,0
6
2,4
-0,7
3,0
4,3
0,0
8,5
10,0
2,0
1,0
1,8
6,1
2,3
0,8
1,3
0,0
8,0
6,0
1,0
1,0
3,2
0,7
0,7
0,0
3,0
0,0
1,0
1,0
0,0
0,0
Kystdirektoratet sagde 0,5 meter
Hjørring Kommune sagde ingen problemer
Top Danmark sagde – pludselig dækker vi
Realkredit DK sagde 30 år.
Google sagde – vent et par år så kommer vi
Vi river huset
NED
Skallerup Klit 473
Ved Stranden 19
Svinkløvvej 10
Udemarken 35
Ved Klitten 18
Morgenvej 8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0028.png
Stormflodsloven
§7 Erstatning for skader forårsaget af stormflod eller af oversvømmelse fra vandløb
og søer kan ud over selvrisikoen nedsættes eller helt bortfalde, såfremt
bygningen er opført i strid med byggelovgivningen, servitutter eller lokalplaner,
hvor dette er medvirkende årsag til, at skaden er indtruffet, eller hvor skaden af
denne grund har fået et større omfang, end den ellers ville have fået,
bygningens forkerte konstruktion eller udførelse, uegnede materialer, dårlige
vedligeholdelse eller et manglende tilsyn er medvirkende årsag til, at skaden er
indtruffet, eller hvor skaden af denne grund har fået et større omfang, end den
ellers ville have fået,
løsøre er anbragt i de under
nr. 1
og
2
anførte bygninger eller på steder, hvor
skadelidte i øvrigt burde påregne en særlig stor risiko for den skade, der er
indtruffet,
skadelidte før eller efter skadens indtræden har forsømt at træffe foranstaltninger,
som efter forholdene var rimelige, for at afværge eller begrænse den skade, der er
indtruffet, eller
skadelidte har foretaget handlinger, som vedkommende vidste eller burde vide
ville øge risikoen for den skade, som er indtruffet.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
Hvorfor sidder jeg her så nu
Storme æder vores kysten / ejendomme
nedbrydes.
Klima ændringer de seneste år
Vi Kan ikke forsikre vores huse mod
stormskader.
Vi er ikke dækket af nogen forsikring for
skader som andre får dækket
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
Min situation
Vi sparede op i 10 år til et sommerhus
Vi købte i 2006 et hus fra 1954
30 års kreditforeningslån
Forsikring uden anmærkninger
Kystdir. + kommune : 0,5 meter pr år 20 meter
klit = 30 til 50 år uden sikring
Nyvurdering af lokal mægler i 2011 1.7 mio.
Nyt tilbud om 30 årige kreditforeningslån
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0031.png
Burde vi vide?
Undersøgte sagen
0,5 meter om året siden 1950
Ingen tilbagerykning siden 1999
Skaden skete 2011/2013 og frem
Ingen anmærkninger på grunde eller hus i
området.
Vi spurgte forsikringen
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0032.png
Vi er blevet forhindret
Grundlovens §73 stk. 1
Vi er nægtet at beskytte vores ejendom
§ 73
Stk. 1.
Ejendomsretten er ukrænkelig. Ingen kan
tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor
almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge
lov og mod fuldstændig erstatning.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
Stormflodsloven
Stormflodsloven
Stormflodsloven er som alle forsikringer solidarisk
Erhvervsministerens præcisering
Loven er lavet for at yde erstatning for skader efter
naturkatastrofer som ikke kan forsikres på anden vis.
Lighedsprincip
Oversvømmelse (er ikke pludselig og forventelig)
Stormfald i skove (handler ikke om vandstand, men
vind)
Huse som falder i havet (pludseligt og sker under
samme storme som de 2 ovenfor nævnte skader)
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
Lovens område m.v.
§1 Efter reglerne i denne lov kan der ydes
erstatning for skader forårsaget af stormflod,
erstatning for skader forårsaget af
oversvømmelse fra vandløb og søer samt
tilskud til gentilplantning med robust skov på
private fredskovsarealer, der er ramt af
stormfald. Robust skov indeholder en
væsentlig andel hjemmehørende træarter.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0035.png
Stormflodsloven
§4 Der ydes erstatning for umiddelbart indtrådte skader forårsaget af stormflod eller af oversvømmelse fra vandløb og
søer på her i landet værende fast ejendom og løsøre, som er dækket af en afgiftspligtig forsikring mod brand, jf.
§ 24
og
§ 26, stk. 3.
Stk. 2
Erstatning ydes ikke for indirekte tab, jf. dog stk. 3 og 4, samt for skader på følgende typer fast ejendom og
løsøre:
Fast ejendom og løsøre,
for hvilket det i almindelighed er muligt at tegne forsikring mod henholdsvis skader forårsaget af stormflod og af
oversvømmelse fra vandløb og søer i et forsikringsselskab,
der har ret til at udøve forsikringsvirksomhed her i landet, jf. lov om finansiel
virksomhed.
Fast ejendom og løsøre, hvor anden forsikring dækker den pågældende skade.
Løsøre i kældre og rum under terræn.
Jord.
Saltskadede afgrøder.
Fast ejendom, der ligger uden for et dige.
Diger, kystbeskyttelse og anden form for værn mod vandet.
Havne- og kajanlæg, bådebroer, badebroer og lign.
Haveanlæg og løsøre placeret i haven.
Både, joller og lign. beliggende i vand eller placeret på strand eller kystbeskyttelse eller anden form for værn mod vandet.
Trailere, campingvogne, campletter, containere, skurvogne og lign. samt løsøre placeret heri.
Badehuse og lign. placeret på strand, kystbeskyttelse eller anden form for værn mod vandet.
Kiosker, butikker, udsalg og lignende erhverv placeret på strand, kystbeskyttelse eller anden form for værn mod vandet.
Løsøre placeret på havne- og kajanlæg, strand, kystbeskyttelse eller anden form for værn mod vandet.
Dyr, bortset fra dyr, der opdrættes i dambrug.
Løsøre, der tilhører erhvervsvirksomheder, og som befinder sig i virksomhedens lagerbygninger eller lignende bygninger, medmindre det er
placeret mindst 10 cm over gulvniveau eller terræn.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
Argumenter for at loven skal dække for kystnære ejendomme, hvor
lodsejeren har
Ejendom beliggende på områder, hvor offentlige myndigheder (Kystdirektoratet og Kommunen) har
nægtet lodsejerne at efterleve det lovmæssige krav om at udvise rettidig omhu omkring sikring af
ejendommen og løsøre = Udførelse af hård kystsikring i vores tilfælde.
Ejendom beliggende på områder, hvor offentlig myndighed (Kystdirektoratet og Kommunen) først
har villet tillade etablering af en kystsikring så sent, at ejendommen er truet inden for 30 år.
Ejendom, der tages af havet, beliggende på et område, hvor offentlig myndighed (Kystdirektoratet
og Kommunen) ikke har tilladt etablering af tilstrækkelig kystsikring, og ved forespørgsel har oplyst
om en kysttilbagetrækning, hvis størrelse (antal meter pr. år) ikke ville true ejendommen inden for
30 år. (Belåningen er normalt over 30 år). Alternativt får lodsejer problemer med
Kreditforening/Bank.
Forsikring kan i almindelighed ikke tegnes for naturkatastrofer, og følgeskader er ikke dækket ved
erosion.
Jeg går ud fra, at hvis disse kystnære ejendomme bliver omfattet af Stormflodsloven, så vil det
medføre en revision af præmisserne for økonomisk dækning. Altså der skal anvendes andre
parametre end vandstanden i Hirtshals Havn, bl.a. Vindretning og Bølgehøjde.
Loven skal indføres med tilbagevirkende kraft.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0037.png
Tilføjelse til loven
Ved stormflod forstås oversvømmelse som følge af en ekstremt høj vandstand i havet, der statistisk
indtræffer sjældnere end hvert 20. år.
Stk. 2
Ved oversvømmelse fra vandløb og søer forstås oversvømmelse som følge af en ekstremt høj
vandstand i vandløb og søer, der forventes statistisk at ville indtræffe sjældnere end hvert 20. år.
Stk. 3
Ved stormfald forstås, at der i en eller flere landsdele som følge af kraftig vindpåvirkning er
væltet eller knækket træer på store skovarealer svarende til mindst 1 års hugst i de ramte områder.
Stk. 4
Afgørelse af, om der har været stormflod, oversvømmelse fra vandløb og søer eller stormfald
i et område på et givet tidspunkt, træffes af Stormrådet, jf.
§ 21,
efter udtalelse fra Danmarks
Meteorologiske Institut og Kystdirektoratet, for så vidt angår afgørelse af, om der har været
stormflod, og Miljøministeriet, for så vidt angår afgørelse af, om der har været oversvømmelse fra
vandløb og søer eller stormfald.
KLITFALD
Stk. 5
Ved Klitfald forstås, at der under stormvejr med påvirkning fra havet
bortskylles mere grund under et hus end der årligt forsvinder, således huset
og/eller fundament under huset er ødelagt og umuliggør fremtidig brug af
ejendommen.
Der ydes erstatning i henhold til offentlig vurdering af ejendommen. Ejendommen
kondemneres.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
Stormrådet
BODIL – Stormflod pga. vandstanden i
Hirtshals havn
EGON – Ikke stormflod pga. vandstanden i
Hirtshals havn.
Klage til stormrådet efter Egon
Afvisning af klage
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0039.png
Bodil: Marginalt højere
bølger ifht. Egon, men
stormen Dagmar og Egon i
forening gør en forskel.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
Jeg er truet på min velfærd.
Som borger i et samfund indgår vi en kontrakt med staten.
Borgeren betaler SKAT, overholder landets love og yder sit til fællesskabets
opretholdelse.
Som modydelse modtager borgeren TRYKHED og VELFÆRD fra staten som sørger for
sikkerhed, retfærdighed og overholdes af landets love for den enkelte.
Den kontrakt er brudt for os som grund ejere ved Nørlev Strand.
Staten har ikke overholdt sin forpligtelse til at skabe tryghed og i tillæg hertil
forhindret os i at handle i henhold til vores grundlovssikrede ret om at beskytte vores
ejendom.
Det er velfærds truende og et klart brudt på de spilleregler som skal og bør gælde i et
velfærdssamfund.
Endnu mere frustrerende at konstatere at den manglende hjælp fra staten handler om
manglende vilje og lyst, ikke evne og mulighed.
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Materiale fra foretræde om stormflodsloven
1588683_0041.png
Af henvendelsen fremgår, at Christian Hartmann ønsker stormflodsloven udvidet
således, at den også omfatter kystnære ejendomme som under naturkatastrofer som
storme eller orkaner helt eller delvist ødelægges som følge af, at havet fjerner jorden
under ejendommene.
Svar:
I forhold til stormflodordningen kan jeg oplyse, at den nuværende lov om stormflod og stormfald ikke
dækker skader som følge af nedstyrtning af klinter og klitter (kysterosion), da der ved lovens
gennemførelse eksplicit blev taget stilling til, at skader på kystnære ejendomme som følge af
kysterosion ikke skulle være omfattet af ordningen.
Det skyldes, at der ikke er tale om pludselig opståede skader, men skader, som opstår som følge af en
løbende og naturlig udvikling, der skyldes kystens dynamik som følge af havets og vindes påvirkning.
Kystdirektoratet har oplyst, at der i det omtalte område forsvinder i gennemsnit 1 til 2 meter kyst årligt,
hvilket har været en kendt udfordring siden starten af 1900 tallet, hvor den første kystsikring i området
blev etableret. En skade, som den i henvendelsen omtalte, er forudsigelig så længe kysten ikke sikres
mod erosion.
Jeg kan samtidig oplyse, at den tidligere miljøminister i 2014 igangsatte et analysearbejde om hele den
danske kystsikring. Analysen skal give et samlet billede af, hvor risikoen for oversvømmelse og
kysterosion er størst og skal danne grundlag for en drøftelse af, hvordan der opnås en
omkostningseffektiv kystbeskyttelse, fokuseret hvor behovet er størst. Regeringen vil forholde sig til
analysen, når denne foreligger.
Jeg kan endelig forstå, at grundejerne i det omhandlede område i slutningen af 2015 efter aftale med
Hjørring Kommune og Kystdirektoratet har fået mulighed for at etablere den ønskede hårde kystsikring.