Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 121
Offentligt
1587704_0001.png
Planlovens § 47 krænker Grundlovens § 73
Til forelæggelse Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget ved deputation den 14.01.2016.
Lighed for loven ...lighed for domstolene?
1
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
Hele meningen med planlovens § 47 er at den skal beskytte
den private ejendomsret, og dermed give den private lodsejer
nogle rettigheder, men det pudsige er at eksproprianten ikke
skal stille en økonomisk retsgaranti, til retlig efterprøvelse af
sagen.
Private lodsejere bliver behandlet som forbrydere, der for egne midler skal
forsvare deres ejendomsret, har lodsejeren ingen midler hertil er
ejendomsretten på forhånd tabt.
Lodsejere er ringere stillet end kriminelle, der får beskikket en advokat.
2
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
Det er et velkendt fænomen for de fleste politikere, at der fra
tid til anden bliver foretaget ekspropriationer.
Hver gang disse ekspropriationer i dag bliver iværksat af kommunerne,
vejdirektoratet med mere sker der en krænkelse af den private ejendomsret.
Den største krænkelse sker ved der ikke i planlovens § 47 er krav om at
eksproprianten skal stille en økonomisk retsgaranti for retlig efterprøvelse.
Hvilket betyder at den private lodsejer selv skal ud og finde økonomiske midler til
at sikre sig retten til sin private ejendomsret, for at få en ekspropriationssag retlig
efterprøvet.
3
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
Danmark kalder sig en retsstat, vi skriver det 21 århundrede.
Så tillader de danske politikere og samfund stadig at staten
og kommuner kan ekspropriere til offentlige formål, uden at
der skal stilles en retsgaranti forud for en ekspropriation.
Vi har via Miljøministeriet, Naturklagenævnets læge
sammensætning, der skulle optræde som et uvildigt organ.
Men NMKN virker som statens og kommunernes
forlængede arm.
4
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
Statslig økonomisk garanti til lodsejer ved ekspropriation
Derfor vil vi opfordre til at der skal stilles en ubetinget
sikkerhedsstillelse /garanti til ekspertbistand, som kan
indeholde planfaglige og juridiske eksperter.
Disse typer sager er så komplekse at i rimeligheds -
betragtning, må det være et minimumskrav til eksproprianten.
5
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
1587704_0006.png
Lodsejeren skal kunne have tillid til det offentlige, og de
oplysninger det offentlige bringer ind i en sag.
I en række ekspropriationssager, efterlader det nærmest det
indtryk at der spekuleres i høj grad i ekspropriation.
Fremfor at betale markedsprisen for at erhverve jorden,
kalder man det et offentlig formål, hvor det så viser sig at der i
visse tilfælde er tale om et rent privat anliggende.
6
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
Det bør aldrig være forbundet med en udgift for en
lodsejer at få efterprøvet lovligheden af en
ekspropriationsbeslutning.
Lodsejeren er uden skyld i, deres ejendom ønskes
eksproprieret.
Der bør derfor i samtlige ekspropriationssager stilles et
ubetinget krav til eksproprianten om at stille sikkerhed for
lodsejerens retsgaranti og for nødvendige ekspertbistand.
7
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
1587704_0008.png
De eksproprierede bliver berøvet deres ejendom, hvilket
kan sidestilles med tyveri så længe der ikke er en
retskendelse herpå.
Når de eksproprierede så har ført en sag mod det offentlige,
ja så vil det offentlige ikke respektere dommen, selv om der
står i dommen at der ikke må eksproprieres til private formål,
og det kan dokumenteres at det er private formål.
Eksproprianten vil simpelthen udmatte den private lodsejer
som for egne midler skal føre sagen.
8
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
Staten kan anvende ubegrænsede økonomiske midler mod
private lodsejer.
Der findes ingen rimelighed i, at staten kan anvende
ubegrænsede økonomiske midler / ressourcer på
udtømmende retssager.
Hvor den private part bl.a er begrænset til egne midler eller
afhængig af statens bevilling af fri proces, som de typisk ikke
kan få.
9
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
Både Staten og Kammeradvokaten tjener på at
Kammeradvokataftalen ikke bliver overholdt.
Er det rimelig at Statens advokat ikke overholder kammeradvokataftalen, I
ekspropriationssagen fra Skejby Sygehus der blev foranstaltet af Århus
kommune har kammeradvokaten, både arbejdet for Århus kommune og
Region Midt, som ekspropriationen blev foranstaltet for.
Samtidig har kammeradvokaten virket som advokat for det uvildige Natur
og Miljøklagenævn, hvormed NMKN ikke kan være uvildig, da
Kammeradvokaten samtidig er partsrepræsentant.
Kammeradvokataftalen vedlagt som bilag 15 I ekspropriationssagen fra Skejby. Sygehus
10
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
Kammeradvokaten gradbøjer kammeradvokataftalen i en
sådan grad, at det kun kan være i strid med de advokatetiske
regler.
Kammeradvokaten får en betaling der er tre til fire gange højere end en almindelig
praktiserende advokat vil kunne opnå i salær.
I forbindelse hermed vil vi yderligere henvise til følgende rapporter og skrifter der
berører problemstillingen.
Flere folketingspolitikere har private og familiemæssige relationer til ansatte hos
kammeradvokaten, hvilket bør gøre dem inhabile i drøftelsen heraf.
11
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
I bliver her præsenteret for tre sager om ekspropriation.
To ekspropriationssager fra Skejby Sygehus, en fra Roskilde.
1.
Sagen vedrører en privat lodsejer der fra starten har protesteret over Region Midts
nødvendighed for arealet, yderligere har jordejeren gjort krav på selvrealisering, som til og
med var tinglyst på grunden.
Sagen vedrører en privat lodsejer der fra starten har protesteret over Region Midts
nødvendighed for arealet, der er ligeledes uenighed om prisen.
Sagen vedrører Roskilde kommunes ekspropriation af Roskilde Plantemiljøs produktions-
arealer til fordel for Roskilde Festival. Det ”juridiske figenblad” var, at arealerne også skulle
bruges til boldbaner, som er et offentligt formål.
2.
3.
12
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
Ekspropriation til offentlig planlagt somatik sygehus ved Skejby sygehus.
Eksproprieret jord er anvendt til deponi af forurenet jord ved placering af mere end
850.000 m
3
forurenet jord, en lille del bliver anvendt til privat Psykiatri Center
Skejby.
Vestre landsret dom tillader ikke at der er eksproprieret til private entreprenør /
developer fra starten af.
Udbudet til Psykiatri Center Skejby er Region midt v/ Bent Hansen.
Plangrundlaget tillader kun planlagt somatik sygehus på stedet.
Ekspropriationsgrundlaget er til planlagt somatik og fremtidig somatik udvidelse.
13
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
Region Midt spekulerer i private lodsejeres ejendom.
Anvendelse af ekspropriationen - Brendstrup Hovedgaard.
Jordforurening ved placering af mere end 850.000 m
3
forurenet jord.
Besparelse 3 milliarder kroner, på jordforurenings afgifter, analyser, bortkørsel.
Region Midt ved Bent Hansen, har videresolgt privat lodsejeres jord, til et
byggeteam bestående af Team KPS/ PKA pension.
Bent Hansen er selv formand for PKA pension.
Lodsejeren på Brendstrup Hovedgaard er blevet snydt for retten til selvrealisering pga
planlovens § 47.
14
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
1587704_0015.png
Udbyder af Psykiatri Center Skejby er Region midt ved Bent Hansen.
TEAM KPC bestående af:
Pensionskassernes Administration A/S på udbuds tidspunktet ejet af PKA pension hvor formand er Bent Hansen.
Lærernes Pension Ejendomsaktieselskab på udbuds tidspunktet ejet af PKA pension hvor formand er Bent Hansen.
KPC Herning A/S Disse har brudt aftale med den private lodsejer.
Afgivet bud pris i kroner 2.178.281,- tusinder
TEAM OPP bestående af:
DEAS A/S Ejet på udbuds tidspunktet af PKA pension hvor formand er Bent Hansen.
A. Enggaard A/S ønsker ikke at anlægge en retssag, sandsynligvis på grund af de har meget arbejde for det offentlig
igennem mange selskaber.
PensionDanmark Pensionsforsikringsaktieselskab.
Sampension A/S.
Bricks A/S Anlagt sag mod Region Midt, ved retten i Århus.
Afgivet bud pris i kroner 2.195.544,- tusinder.
Buddene er påfaldende tæt, derfor må PKA pension der er en del af Team KPC, have kendt til buddet fra Team OPP.
forskellen i pris i kroner 17.263,- tusinder.
15
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
1587704_0016.png
Det har kostet at forsvare sin private ejendomsret.
Lodsejeren Brendstrup Hovedgaard har til dato haft en udgift på ca kr.
4.600.00 kroner, for at forsvare sin private ejendomsret.
Kammeradvokaten har modtaget op imod 15.000.000,- kroner, for at krænke
lodsejeren Brendstrup Hovedgaard ejendomsret.
Lodsejer får tomme lommer.
Punge bliver også tømt.
16
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
Region Midts nødvendighed for Mogens Vangsgaard jord arealer til Skejby sygehus.
Region Midt har ikke anvendt jorden inden for planperioden fra 2001 - 2013, til
ekspropriations formålet, hvormed eksproprierede arealer kræves tilbage.
Eksproprierede har til dato brugt over kr. 800.000,- på at forsvare sin ejendomsret.
Region Midt råder over tilstrækkelig byggeretsmeter.
Region Midt har ikke anvendt arealet til planlagt offentlig somatik sygehus.
Region Midt har indgået en kontrakt med Team KPC en privat entreprenør / Developer.
Region Midt har ikke anvendt eksproprierede areal, til planlagt somatik sygehus indenfor den 12 årige planperiode.
Region Midt har overdraget arealet til privat entreprenør /developer.
Region Midt respekterer ikke Vestre landsrets dom 26.01.2012. En kommune kan ikke ekspropriere til fordel for
tredjemand fra starten af - “hvormed tredjemand, der kan være en developer, entreprenør m.v.,
fra starten af bliver
ejer af
(dele af)
arealet
i stedet for kommunen.”
Region Midt efterlever ikke ekspropriations formålet, eksproprierede areal, bliver ikke tilbageleveret til de
eksproprierede.
Hvor mange penge er det rimeligt at Region Midt bruger på retssager, der alene har til formål at udtømme eksproprieredes økonomiske midler.
17
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
Roskilde Kommunes ekspropriation af Roskilde Plantemiljø til fordel for
Roskilde Festival
Ekspropriationssagen i Roskilde er på ingen måde afsluttet endnu.
2009: Roskilde Festival lufter tanken om at flytte, hvis der ikke erhverves arealer i området til udvidelse af festivalområdet.
”Kun på den måde kan Roskilde Festival forblive på landkortet.”
2009-2011: Roskilde Kommune, Roskilde Festival og råstofindvinderne aftaler en plan udenom Roskilde Plantemiljø, der
fastlægger rækkefølgen af udvinding og udpeger de arealer, som festivalen har brug for.
2011: Roskilde Kommune vedtager plangrundlaget, der muliggør rækkefølgen og ekspropriationen.
2012: Roskilde Plantemiljø lukker på grund af faldende omsætning efter intens omtale af sagen, og da det ikke giver
mening at drive en planteskole uden produktionsarealer.
2012- ?: Sagen har kørt i klage- og retssystemet siden 2012 og kører nu i retssystemet.
Grundejeren fører alene sagen, for at kommende eksproprierede lodsejere ikke skal udsættes for et tilsvarende overgreb
på den private ejendomsret.
18
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
»Værre end en Afrikansk Bananrepublik«
Roskilde Plantemiljø har eksisteret i 138 år og havde 100.000 kunder og 35 ansatte.
De eksproprierede arealer har siden 1997 været lejet ud til Roskilde Festival og Roskilde
Dyrskue - uproblematisk.
Roskilde Plantemiljø har derved siden 1997 udøvet Selvrealisering.
I 2009 opsagde Plantemiljø aftalen med Festivalen, fordi Roskilde Festival havde opfordret
Roskilde Kommune til at inddrage planteskolens grund og leje den billigt ud til Festivalen.
Roskilde Kommune argumenterer med at formålet er boldbaner, men efterlever pr. dags dato
ikke ekspropriations formålet (boldbaner).
Eksproprierede område bliver alene anvendt af Roskilde Festival.
Roskilde Plantemiljø har nu anvendt over kr. 5.000.000,- i sagsomkostninger for
at forsvare sine Grundlovssikrede rettigheder.
19
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
Roskilde Plantemiljø forhandler med Roskilde Kommune om en løsning.
Eksproprierede forsøgte at finde en grund i Roskilde, for så at indgå et mageskifte.
Kommunen krævede omkring 48 millioner kr. for en lignende grund med et tilsvarende areal som det eksproprierede.
Men Kommunen var kun villig til at betale cirka kr.12 millioner for det eksproprierede areal.
Det ville planteskoleejeren ikke være med til.
DSV Nymølle (råstofindvinder) forudbetaler i 2012 kr.10 mill i råstofafgifter til RK med henblik på at understøtte
Helhedsplanen
Roskilde Festival giver i efterfølgende uge i 2012 kr. 7,5 millioner i gave til
Roskilde Kommune til to boldbaner.
20
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
Skiftende lovgivere har i årevis kendt til
overtrædelse af Grundlovens § 73 og Planlovens §47
Er det rimeligt at private lodsejere skal anvende egne midler i
ekspropriationssager.
Er det rimeligt at private lodsejere skal anvende egne midler imod
naturklagenævnets afgørelser.
Er det rimeligt at private lodsejere skal føre sagerne til EU / folkeretter, før der
bliver ændret i lovgivningen.
21
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
1587704_0022.png
Kinas kommunister vil beskytte den private ejendomsret.
Den kinesiske folkekongres fik den 8 marts 2007 præsenteret et lovforslag, som for første gang
nogensinde sidestiller privat og offentlig ejendomsret.
I Danmark respekterer staten og folkestyret ikke ejendomsretten.
Nogle af landets førende juridiske eksperter har tidligere påpeget dette i en rapport.
Eksperter i ejendomsret.:
Vagn Greve, Prof.lic.jur. Christian Harlang, advokat (H). Holger Kallehauge, Fhv. landsdommer. Preben Wilhelm, Cand.
mag.,licjur.
I Danmark kan vi i forhold til den private ejendomsret sammenligne os med en Afrikansk Bananrepublik.
Flovt
22
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
1587704_0023.png
I dag er der omvendt bevisbyrde.
Lodsejere skal sagsøge Natur & Miljøklagenævnet for at få lov til at beholde sin
ejendom.
Det burde være Natur & Miljøklagenævnet der skulle sagsøge lodsejeren for at
kunne erhverve en ejendom ved ekspropriation.
Ved sagsøgning burde Natur & Miljøklagenævnet skulle stille sikkerhed for sagens
samlede omkostninger.
23
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
Forslaget til folketingets Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalget.
Ubetinget sikkerhedsstillelse /garanti til ekspertbistand.
Sikkerhedsstillelsen skal stilles i form af en direkte garanti.
Garanti Sikkerhedsstillelsen kan anvendes til nødvendig ekspertise.:
Landinspektør.
Ingeniør.
Advokat.
Øvrige Eksperter.
Lighed for loven og lige adgang hertil, er et krav for en rimelig retssag.
Nej til ekspropriation uden rettergang.
24
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
1587704_0025.png
Ejendomsretten skal igen være ukrænkelig, som anført i Grundlovens §73.
Vi anmoder Folketingets lovgivere sørge for dette!
● Uddrag af ekspropriationssagen Skejby.
● Uddrag af ekspropriationssagen Roskilde.
Ved lov skal land bygges her mangler loven, der beskytter ejendomsretten.
Aggressive fremfærd på ejendomsretten skal stoppes.
Bilag: uddrag af sagerne vedlagt.
25
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Henvendelse af 13/1-16 fra Gert Fruelund, Horsens m.fl. om planloven
1587704_0026.png
Folketinget kender til krænkelsen af ejendomsretten.
26