Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del EU Note 18
Offentligt
Europaudvalget, Beskæftigelsesudvalget, Social- og Indenrigsudvalget,
Kulturudvalget, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget, Miljø- og Fødeva-
reudvalget, Finansudvalget og Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
10. december 2015
Hvorfor nærhedstjekker Folketinget prioriterede EU-lovgivningsforslag?
Når Europaudvalget hvert år udvælger 5-10 prioriterede EU-forslag fra Kom-
missionens arbejdsprogram, skyldes det, at Europaudvalget i april 2010 ved-
tog at bruge de med Lissabontraktaten nyvundne beføjelser til at påtale brud
på nærhedsprincippet på de vigtigste politiske forslag.
1
At overvåge samtlige
EU-lovforslag ville være alt for stor en byrde.
Formålet med EU’s nærhedsprincip er at sørge for, at EU ikke lovgiver, hvor
det bedre og mere effektivt kan gøres nationalt. De nærmere retningslinjer for
Folketingets overvågning af nærhedsprincippet er aftalt med regeringen i
Europaudvalgets beretning fra april 2010. Ifølge denne beretning er overvåg-
ningen af nærhedsprincippet et fælles anliggende mellem Europaudvalget og
Folketingets fagudvalg. Europaudvalget er ansvarlig for fordelingen af EU-
forslagene til høring i de relevante fagudvalg og for at afgive den endelige
udtalelse til Kommissionen. Fagudvalgene står for den indledende substans-
behandling af et forslag.
EU-reglerne for nærhedstjek
EU-landenes nationale parlamenter har ifølge Lissabontraktaten 8 uger til at
gøre indsigelse over for et EU-forslag fra det tidspunkt, hvor det foreligger i
alle EU-sprogversioner, inklusive dansk. Hvis et parlament vurderer, at et
forslag er i strid med nærhedsprincippet, sender det sin indsigelse til Kommis-
1
De skete med Europaudvalgets beretning af 9. april 2010.
1/5