Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del Bilag 101
Offentligt
1584032_0001.png
Til adressaterne på høringslisten
21. december 2015
Sag 2014 - 90 46
/MWH
Høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af revisor-
loven m.v.
Erhvervsstyrelsen har udarbejdet vedhæftede udkast til forslag til lov om
ændring af revisorloven og forskellige andre love. Lovforslaget forven-
tes fremsat i februar 2016 og skal senest træde i kraft den 17. juni 2016.
Formål og baggrund
Den foreslåede ændring af revisorloven har overordnet tre formål: 1)
implementering af EU´s nye ændringsdirektiv til 8. selskabsdirektiv og
valgmuligheder i forordningen om særlige krav til revision af virksom-
heder af interesse for offentligheden, 2) sanering af eksisterende overim-
plementering, og 3) udnyttelse af lempelsesmuligheder, som følger af
ændringsdirektivet og forordningen.
For det første
er formålet med forslaget at gennemføre en række æn-
dringer, som medlemsstaterne ifølge Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2014/56/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv 2006/43/EF
om lovpligtig revision af årsregnskaber og konsoliderede regnskaber (8.
selskabsdirektiv), har pligt til at gennemføre i national lovgivning. Det
drejer sig bl.a. om bestemmelser, som regulerer revisionsvirksomheders
interne organisation, revisors forberedelse af revisionen samt tilrettelæg-
gelse af revisionsarbejdet. Der er endvidere bestemmelser, der sikrer, at
kvalitetskontrollen af revisorer og revisionsvirksomheder i højere grad
bliver risikobaseret, ligesom der er krav om whistleblowerordninger i
revisionsvirksomhederne og i det offentlige tilsyn.
Yderligere sikrer lovforslaget, at revisorloven er i overensstemmelse
med bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 537/2014 af 16. april 2014 om specifikke krav til lovpligtig revision
af virksomheder af interesse for offentligheden. Forordningen indehol-
der f.eks. bestemmelser, der styrker uafhængigheden i det offentlige til-
syn med revisorer og revisionsvirksomheder – f. eks. ved, at der ikke må
deltage godkendte revisorer i ledelsen af det offentlige tilsyn.
For at sikre at revisorloven er i overensstemmelse med forordningen, fo-
reslås der gennemført en forenkling af myndighedsstrukturen på revisor-
ERHVERVSS TYRELSE N
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post
[email protected]
www.erst.dk
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 101: Høring af forslag til lov om ændring af revisorloven og forskellige andre love, fra erhvervs- og vækstministeren
1584032_0002.png
2/3
området. I den forbindelse foreslås en ændring af kvalitetskontrollen
med større fokus på risikobaseret kontrol samt en ændring af sanktions-
systemet med lempeligere sanktioner for mindre førstegangsovertrædel-
ser og til gengæld strengere sanktioner for grove overtrædelser.
For det andet
er formålet, at der foretages en sanering af eksisterende
overimplementering af EU-reglerne, idet en række nationale særregler
fjernes. F.eks. indskrænkes definitionen af virksomheder af interesse for
offentligheden til direktivets minimumskrav og krav om førelse af revi-
sionsprotokol i alle virksomheder ophæves. Kun på et enkelt område ta-
ler væsentlige hensyn for en national særregel. Det drejer sig om anven-
delsesområdet, hvor de nugældende bestemmelser om, at alle erklærin-
ger med sikkerhed er omfattet af loven, fastholdes.
For det tredje
er formålet at gennemføre de lempelsesmuligheder, som
direktivet og forordningen giver mulighed for. F.eks. udnyttes direkti-
vets muligheder for at indføre lempeligere krav for små virksomheder.
Ligeledes udnyttes forordningens mulighed for, at det nationalt kan be-
stemmes, at revisors valgperiode i virksomheder af interesse for offent-
ligheden kan forlænges med op til 10 år/14 år. Forordningens udgangs-
punkt er, at virksomhederne skal skifte revisor efter maksimalt 10 år.
Økonomiske og administrative konsekvenser af lovforslaget
Lovforslaget indeholder såvel ændringer, der medfører administrative
lettelser, som ændringer, der medfører administrative byrder for virk-
somhederne. Forslaget skønnes samlet at medføre administrative lettel-
ser på ca. 11,5 mio. kr. pr. år og en omstillingsudgift på ca. 42,4 mio.kr.
En stor del af lovændringerne vil ikke medføre nye konsekvenser for re-
visorvirksomhederne, idet revisionsvirksomhederne allerede i dag efter-
lever disse krav, for eksempel som følge af de revisionsstandarder, som
branchen følger, og der er således ikke tale om nye byrder.
De almindelige bemærkninger indeholder i afsnit 5 en gennemgang af de
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Øvrige bemærkninger
Lovforslaget indeholder et mindre antal ændringer til selskabsloven, lov
om visse erhvervsdrivende virksomheder, lov om erhvervsdrivende fon-
de og lov om medarbejderinvesteringsselskaber.
Høringsfrist
Erhvervsstyrelsen anmoder om at modtage eventuelle bemærkninger til
lovforslaget
senest mandag den 18. januar 2016, kl.12.
Bemærkninger bedes sendt til Peter Krogslund Jensen,
[email protected]
og Vibeke Sylvest,
[email protected].
ERU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 101: Høring af forslag til lov om ændring af revisorloven og forskellige andre love, fra erhvervs- og vækstministeren
1584032_0003.png
3/3
Det fremgår af høringslisten, hvilke organisationer m.v. lovforslaget er
sendt i høring hos.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til Vibeke Sylvest på tlf. 35 29 14 38 el-
ler til undertegnede.
Med venlig hilsen
Peter Krogslund Jensen
Chefkonsulent
Tlf. direkte 35 29 12 09
E-post [email protected]