Europaudvalget 2015-16
R 12
Offentligt
Redegørelse nr. R 12 (1/4 2016)
Folketinget 2015-16
opfattelse bør Europarådet navnlig fokusere på områder,
hvor Europarådet i kraft af konventionerne, Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol og særlig ekspertise er i stand til
at tilføre merværdi i det paneuropæiske samarbejde – specielt
i forhold til OSCE og FN.
Generalsekretær Jagland aflægger officielt besøg i Dan-
mark 2.-3. maj 2016. Her vil han bl.a. drøfte ovennævnte ud-
fordringer samt emner af relevans for det danske formand-
skab for Ministerkomitéen, november 2017 – maj 2018 (se
punkt 3.2 nedenfor).
Skriftlig redegørelse
(Redegørelsen er optrykt i den ordlyd, hvori den er modta-
get).
Redegørelse af 1/4 2016 om Europarådets virksomhed og
Danmarks deltagelse heri.
(Redegørelse nr. R 12).
Udenrigsministeren
(Kristian Jensen):
1. OVERBLIK
2. HOVEDAKTIVITETER
Redegørelsen vedrører udviklingen i 2015 siden Folketingets
debat om Europarådet 7. april 2015.
Udviklingen i Europa – specielt krisen i Ukraine, rækken
af terrorangreb samt den massive tilstrømning af flygtninge
og migranter – har præget Europarådets dagsorden i 2015.
Oveni den økonomiske krise, som flere af medlemsstaterne
fortsat kæmper med, har de alvorlige begivenheder indebåret
en stor udfordring for Europarådets principper om fremme af
menneskerettigheder, demokrati og retsstatsprincipper. Med
disse kerneværdier er Europarådets troværdighed helt af-
hængig af overholdelsen af de gældende forpligtelser. Med-
lemsstaternes politiske vilje til at lade sig udsætte for kritik
og modtage bistand fra organisationen er derfor af central be-
tydning.
Også gennem 2015 har krisen i Ukraine og forholdet til
Rusland været dominerende temaer. Europarådet har været
involveret i en bred vifte af tiltag, som strækker sig fra over-
ordnede, politiske tilkendegivelser til praktisk-operativ eks-
pertbistand, herunder juridisk rådgivning til Ukraine.
Siden terroranslagene i Paris og København har bekæm-
pelse af terrorisme været højt på dagsordenen for Europarå-
dets arbejde med vedtagelse af en handlingsplan, der dels
skal styrke det juridiske grundlag, dels bidrage til forebyg-
gelse af voldelig ekstremisme og radikalisering.
Ligeledes er flygtninge- og migrantkrisen højt på dagsor-
denen med fokus specielt på de forpligtelser, som påhviler
medlemsstaterne i henhold til Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention.
Vedtagelsen af organisationens budget for 2016-17 indebæ-
rer en videreførelse af den reformproces, som generalsekre-
tær Thorbjørn Jagland har stået i spidsen for siden 2009, som
sigter mod effektiv styring af organisationen. Europarådets
merværdi i det internationale samarbejde skal ifølge general-
sekretæren først og sidst baseres på en effektivt virkende
menneskerettighedsdomstol samt faktisk gennemførelse af
de juridisk bindende konventioner, som er grundsten i Euro-
parådets virke.
Danmark arbejder til stadighed for at yde et aktivt bidrag
til Europarådets arbejde. Vi bestræber os på, at Danmark fort-
sat er blandt de progressive lande i fremme af Europarådets
kerneværdier, dvs. demokrati, menneskerettigheder og rets-
statsprincipper. Vi lægger vægt på at sikre, at danske værdier
og interesser tilgodeses i organisationens arbejde.Efter dansk
2.1. Landespecifikke emner
2.1.1. Aserbajdsjan
Den fortsat kritiske menneskerettighedssituation i Aserbajds-
jan gav 14. oktober 2015 anledning til, at Ministerkomitéen
uden afstemning vedtog en resolution om situationen. Mini-
sterkomitéen udtaler alvorlig bekymring over de forringelser
af de juridiske og administrative rammer, som civilsamfun-
det og medierne må arbejde under, samt det stigende omfang
af retsforfølgning og frihedsberøvelser af menneskerettig-
hedsforkæmpere og journalister. Fra Aserbajdsjan tilbagevi-
ses kritikken med henvisning til, at alle borgere er lige for lo-
ven, og at de kritiserede sanktioner mod menneskerettig-
hedsforkæmpere er en naturlig reaktion på almindelig krimi-
nalitet begået under dække af menneskerettighedsarbejde.
Som konsekvens af den stadig forværrede menneskerettig-
hedssituation – specielt den uacceptable behandling af
fængslede menneskerettighedsforkæmpere, bl.a. Intigam
Aliyev og Ilgar Mammadov – meddelte generalsekretæren i
oktober, at Europarådet vil trække sig fra den nedsatte fælles
arbejdsgruppe om menneskerettighedsspørgsmål (Joint Wor-
king Group on Human Rights).
I fortsættelse heraf tilkendegav generalsekretæren i de-
cember 2015, at Aserbajdsjans fortsatte fængsling af menne-
skerettighedsforkæmperen Ilgar Mammadov – trods gentag-
ne kraftige henstillinger om hans løsladelse fra Den Europæi-
ske Menneskerettighedsdomstol, Ministerkomitéen, general-
sekretæren og menneskerettighedskommissæren – gør Aser-
bajdsjan til den i særklasse groveste krænker af Den Europæ-
iske Menneskerettighedskonvention. Med henvisning til Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions art. 52 finder
generalsekretæren, at særlige nye metoder er påkrævet for at
få Aserbajdsjan til at makke ret. Han har derfor besluttet at
udnævne generaldirektøren for juridiske spørgsmål, Phillipe
Boillat, til sin særlige repræsentant med den opgave at formå
Aserbajdsjan til at sikre en effektiv implementering af Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Samme bekymring er udtalt af PACEs præsident Anne
Brasseur, som har gjort gældende, at vi er vidner til et hidtil
uset anslag mod civilsamfundet, hvor velanskrevne menne-
skerettighedsforkæmpere er fængslet tillige med deres advo-
kater. Anne Brasseur er ligeledes alvorligt bekymret over de