Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Spørgsmål 85
Offentligt
1588576_0001.png
Omkostninger ved anvendelse af 2G ethanol til opfyldelse af 2020 målet for VE til transport
Meromkostninger ved 2G ethanol
Brændværdi og iblandingskrav
Brændværdi af ethanol i forhold til benzin
Iblandingkrav 2G
Priser
Benzinpris pr. liter
1G pris kr. pr. liter (benzin ækv.)
2G pris kr. pr. liter (benzin ækv.)
Meromkostning for bilister i mio. kr.
Prisstigning pr. liter benzin (eks. moms) kr.
Energistyrelsen December 2015 1)
Energistyrelsen Januar 2015 2)
Eksempel 1
Eksempel 2
Eksempel 3
2,5% iblanding (svarende til eksempel 2)
0,67
0,67
0,67
0,67
1,35%
2,50%
0,68%
2,50%
4,20
7,50
10,00
134
0,08
4,20
7,50
10,00
249
0,14
4,20
7,50
10,00
68
0,04
4,20
7,50
8,70
53
0,04
1) Analyse af alternative muligheder for opfyldelse af 2020 målet for VE til transport
2) Notat iblandingskrav for 2G bioethanol - beregningsforudsætninger og resultater
I Analyse af alternative muligheder for opfyldelse af 2020 målet for VE til transport fra december 2015 opstiller Energistyrelsen tre eksempler, hvor
meromkostningen for bilister ved forskelligt omfang af iblanding af 2G ethanol er specificeret sammen med de øvrige biobrændsler, der indgår i eksemplet. Tabellen
viser resultatet af beregningen af meromkostningen i hvert af de tre eksempler. Ved beregningen er priserne korrigeret for forskellen i brændværdi mellem benzin
og ethanol.
I eksempel 2, der bygger på det af MEC ønskede iblandingskrav på 2,5 % er meromkostningen for bilister således 249 mio. kr., svarende til en stigning i benzinprisen
for bilisterne på 14 øre pr. liter. Beregningen giver således indtryk af, at meromkostningen, ved imødekommelse af MEC’s ønske om et iblandingskrav for 2G ethanol
på 2,5 %, vil medføre en merudgift for bilisterne på 249 mio. kr. I en tilsvarende beregning fra januar 2015 har Energistyrelsen i et tilsvarende eksempel opgjort
meromkostningen til 53 mio. kr. eller 4 øre pr. liter benzin, hvilket efter MEC’s opfattelse er den reelle meromkostning.
Forskellen på næsten 200 mio. kr. i meromkostning skyldes dels, at man i eksemplerne fra 2015 har taget udgangspunkt i en worst case ethanolpris på 10 kr. pr. liter
korrigeret for brændværdi i stedet for den mere moderate pris på 8,70 kr. pr. liter korrigeret for brændværdi. Herudover har man tilsyneladende ikke i december
2015, som man gjorde det i januar 2015, modregnet meromkostningen for den øgede omkostning til 1G ethanol, som man ellers skulle bruge for at opfylde kravet
om 10 % VE i transport.
På den baggrund er det MEC’s klare opfattelse, at Energistyrelsens opgørelse fra januar 2015 af meromkostningen ved iblanding af 2,5 % 2G ethanol til 53 mio. kr. er
den retvisende beregning.