Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 95
Offentligt
1575168_0001.png
Skriftlig orientering for Folketingets Europaudvalg om rådsmøde
(telekommunikation) den 11. december 2015
Jeg vil orientere udvalget om to af de sager, der er på
dagsordenen for rådsmødet for telekommunikation den
11. december 2015. Begge sager forelægges til orientering.
[1. Tilgængelighed af offentlige organers websteder]
Den første sag, der forelægges til orientering, er forslaget
om tilgængeligheden af offentlige organers websteder. Sa-
gen er på dagsordenen for rådsmødet til fremskridtsrap-
port.
Forslaget har til formål at indføre fælleseuropæiske regler
om tilgængeligheden af offentlige myndigheders hjemme-
sider, herunder for personer med funktionsnedsættelse.
Forslaget lægger op til, at offentlige myndigheders hjem-
mesider fremover skal anvende ISO-standarden kaldet
WCAG 2.0. (Web Content Accessibility Guidelines). I Dan-
mark er standarden allerede blandt de syv fællesoffentlige
standarder for it-løsninger.
Regeringen støtter forslagets intention om at fremme til-
gængeligheden af offentlige myndigheders hjemmesider.
Dette er i overensstemmelse med målsætningen i den fæl-
lesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 om, at of-
1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Skriftlig orientering om rådsmøde (telekommunikation) den 11. december 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1575168_0002.png
fentlige selvbetjeningsløsninger skal være let tilgængelige
for personer med funktionsnedsættelse.
Regeringen støtter på den baggrund, at der indføres fælles
regler på området på tværs af EU. Regeringen finder, at
forslaget kan føre til flere tilgængelige websteder for per-
soner med funktionsnedsættelse, herunder gennem øget
konkurrence og deraf bedre markedsforhold og billigere
løsninger på it-tilgængelighedsområdet.
Regeringen vil arbejde for, at de administrative byrder, der
følger af forslaget, bliver proportionale og så små som mu-
ligt.
[2. Revision af EU’s centrale regelsæt på teleområdet]
Den anden sag, som jeg vil forelægge til orientering, er re-
visionen af det centrale EU-regelsæt for elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester. Revisionen er sat på
dagsordenen for rådsmødet til politisk drøftelse.
Kommissionen fremlagde i maj dens strategi for et digitalt
indre marked i EU. Kommissionen annoncerede blandt
andet heri, at den vil fremsætte et forslag til en revision af
reglerne på teleområdet – sandsynligvis i 2. halvår 2016 –
og at det overordnede formål hermed vil være at fremme
investeringer i den digitale infrastruktur.
2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Skriftlig orientering om rådsmøde (telekommunikation) den 11. december 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1575168_0003.png
Som et led i denne proces gennemfører Kommissionen to
offentlige høringer om henholdsvis forslag til forbedringer
af de gældende regler på teleområdet samt om forventnin-
gerne til fremtidens bredbåndsbehov.
Det centrale EU-regelsæt på teleområdet blev senest revi-
deret i 2009. Udviklingen på dette område går imidlertid
meget hurtigt, nye tjenester er kommet til, og forbrugerne
anvender teknologien på nye måder. Den næste revision af
reglerne skal derfor tage højde for en række nye udfor-
dringer på telemarkedet. Først og fremmest skal reglerne
fremme udbredelsen af højhastighedsbredbånd.
Kommissionen har også annonceret, at den vil foreslå
yderligere harmonisering af tildelingen af frekvensbånd
gennem en mere harmoniseret tilgang til frekvensforvalt-
ning.
Regeringen er i disse dage ved at lægge sidste hånd på et
samlet dansk høringssvar til Kommissionen. Svaret vil bli-
ve oversendt til udvalgets orientering.
På rådsmødet vil jeg tage udgangspunkt i høringssvaret og
fremhæve, at regeringen er enig med Kommissionen i, at
en stærk, konkurrencedygtig og dynamisk telesektor er en
forudsætning for et velfungerende digitalt indre marked.
3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 95: Skriftlig orientering om rådsmøde (telekommunikation) den 11. december 2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1575168_0004.png
Regeringen finder det afgørende, at EU har et tidssvaren-
de regelsæt for elektronisk kommunikation. Målet for te-
lereguleringen bør fortsat være at sikre højhastighedsfor-
bindelser til rimelige priser. Det bør ske gennem effektiv
konkurrence samt stabile og forudsigelige rammevilkår,
der understøtter investeringer i digital infrastruktur.
Det bør også klarlægges, om det er muligt at skrue regler-
ne sammen på en måde, så man mindsker de administra-
tive byrder for udbyderne af telekommunikation, uden at
det går ud over slutbrugerne. Da de nuværende regler er
fra 2009, kan der være en god grund til at se på, om mar-
kedsudviklingen og virksomhedernes og brugernes behov
gør, at nogle regler med fordel kan gøres mindre byrdeful-
de eller måske helt udelades. Det gælder eksempelvis i
forhold til forsyningspligten, hvor en række af de tjene-
ster, der er omfattet, i dag er forældede (f.eks. telefax og
betalingstjenester).
Regeringen støtter som udgangspunkt ikke, at der gives
yderligere kompetencer til Kommissionen på frekvensom-
rådet. Da der er betydelig variation i efterspørgslen efter
og udbuddet af mobile tjenester mellem medlemsstaterne,
bør tildeling af frekvenser hellere være organiseret på en
måde, som passer til virkeligheden i den enkelte med-
lemsstat.
4