Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 89
Offentligt
1573791_0001.png
Redegørelse
Infrastruktur for geografisk
information i Danmark 2014
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0002.png
Indholdsfortegnelse
Ministerens forord
Indledning
Nyttiggørelse af geodata
Indsamling af data
Behandling af data
Distribution af data
Anvendelse af data
Geodata på det globale landkort
3
4
5
6
12
18
24
30
Geodatastyrelsen udgiver en årlig redegørelse, der belyser udviklingen og perspektiverne i
Danmarks geografiske infrastruktur. Geodatastyrelsen har ansvaret for udvikling og koordinering
af den geografiske infrastruktur.
54
1 T
RY
K
S
A
G
 
4
Rosendahls
57
 
54
1 T
RY
K
S
A
G
 
Rosendahls
45
Titel: Redegørelse: Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014.
Udgiver: Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, Geodatastyrelsen
Tekst: Udarbejdet af Geodatastyrelsen
Design: Bysted
Foto: Polfoto, Septima (omslag, side 7 og 16), Danmarks Miljøportal
Kort: Geodatastyrelsen
Tryk: Knudtzon
Udgivelsesår: 2015
Oplag: 1000
54
1 P
rin
t
e
d
m
atte
Rosendahls
r 4
57
54
1 P
rin
t
e
d
m
atte
Rosendahls
r 4
57
Svanemærket ligger på Interndisken, Generelle ting, Svanemærket. L
1. række: Dansk udg. med trykkersted, bruges til ordre uden an
2. række: Engelsk udg. med trykkersted, bruges til ordre uden a
3. række: Dansk udg. uden trykkersted, bruges til faste ordre m
4. række: Engelsk udg. uden trykkersted, bruges til faste ordre m
 
54
1 T
RY
K
S
A
G
 
4
57
 
54
1 T
RY
K
S
A
G
 
4
57
2
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
54
1 P
rin
t
e
d
m
atte
r 4
57
54
1 P
rin
t
e
d
m
atte
r 4
57
 
 
 
 
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0003.png
Ministerens forord
Siden den første digitaliseringsstrategi for den offentlige sektor blev lanceret for mere end 10
år siden er digitaliseringen af den offentlige sektor bredt udover en vifte af områder. Data ind-
går i dag som et grundlæggende og integreret element i forvaltningen, uanset om det er opti-
mering af udnyttelsen af vedvarende energikilder, forbedring af ejendomsvurderinger eller sik-
ring af skibstrafikken gennem Kongerigets farvande. Anvendelsen af en lang række af disse
digitale informationer går igen på kryds og tværs af den offentlige sektor og understøttes af
et tæt tværoffentligt samarbejde mellem myndigheder på statsligt, regionalt og kommunalt
niveau. Dette er med til at fremme en effektiv og helhedsorienteret forvaltning.
Geodatasektoren har længe haft en førerposition på digitaliseringsområdet i kraft af geodatas
evne til at binde sammen og skabe sammenhæng. Den fællesoffentlige Datafordeler, som Ge-
odatastyrelsen er tovholder for, vil fremadrettet lette, hvordan vi finder og anvender offentlige
data både som sagsbehandlere, iværksættere eller borgere. Og den frie og åbne adgang til
f.eks. ejendomsdata, højdedata, adresser og stednavne vil understøtte yderligere vækstmulig-
heder og forretningsudvikling i den private sektor. Også internationalt bidrager Danmark til
værdiskabende anvendelser af geodata i samarbejdet om kortlægning af Arktis, overvågning
af klodens miljømæssige og sikkerhedsmæssige situation samt understøttelse af bæredygtig
udvikling på globalt plan.
Samtidig med, at geodata understøtter en bred digitalisering, styrker de også vores indsats i
meget specifikke og komplekse udviklingsopgaver. Klimasikringen i Danmark er knyttet direk-
te op på informationer om, hvor der er størst risiko for oversvømmelser, hvordan landjorden
bevæger sig, og hvordan vand flyder gennem landskabet. Alt sammen noget, der har geodata
som underliggende nøgleinformation og er nødvendigt, når massive mængder af regn og
blæst udfordrer vores huse og bygninger, forsyningssikkerhed og transport.
Med regeringsdannelsen i juni 2015 er Geodatastyrelsen overført fra det tidligere Miljøministe-
rium til det nye Energi-, Forsynings- og Klimaministerium. Samtidig er flere geodata og registre
blevet samlet i styrelsen. Denne geografiske redegørelse beskriver mange vellykkede anven-
delser af geodata i 2014, heraf flere på miljø- og naturområdet. I de kommende år vil jeg se
frem til at realisere det store potentiale i brugen af geodata inden for en række nye og vel-
kendte sektorer, ikke mindst på energi-, forsynings- og klimaområdet.
God fornøjelse.
Lars Christian Lilleholt
Energi-, forsynings- og klimaminister
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0004.png
Indledning
Geodata bruges i høj grad inden for teknik- og
miljøområdet, men også i stigende omfang inden
for andre sektorer som uddannelse, forsyning,
sundhed og kultur.
Geodata deles i dag bredt på tværs af sektorer og
administrative niveauer og er dermed i stigende
omfang et vigtigt tandhjul i de fælles forvaltnings-
systemer. Det kræver klare rammer og et stærkt
samarbejde. Kommuner, regioner og statsinstituti-
oner har sammen lagt grundstenene til dette sam-
arbejde, som i dag udmøntes inden for bl.a. grund-
dataprogrammet under den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi.
Udviklingen baseres på principper, der også er bæ-
rende for samarbejdet i EU om infrastruktur for ge-
ografisk information – se boksen. Principperne sig-
ter mod at høste gevinsten ved en effektiv
håndtering af data og skaber samtidig gennem-
sigtighed i datas tilvejebringelse og større
brugervenlighed.
Denne redegørelse beskriver udviklingen i brugen
af geodata i 2014. Redegørelsen giver et bud på de
vigtigste nyheder inden for indsamling, behandling
og distribution af geodata samt eksempler på nye
anvendelser. Nytten af geodata øges hele tiden
som grundlag for vækst i den private sektor og
effektivisering i den offentlige forvaltning.
GRUNDDATAPROGRAM
1.
Data skal kun indsamles én gang.
2.
Data skal vedligeholdes, hvor det er mest effektivt.
3.
Det skal være let at få overblik over hvilke data og tjenester der findes.
4.
Data skal kunne anvendes sammen, uanset hvor de kommer fra.
5.
Der skal være gode betingelser der sikrer, at data kan blive brugt af
mange og i mange sammenhænge.
Indsamling
af data
Behandling
af data
Distribution
af data
Anvendelse
af data
4
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0005.png
Den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi
og frie geodata
Infrastrukturen for geodata har sat et tydeligt af-
tryk i Grunddataprogrammet, som er et vigtigt ele-
ment i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Deri ligger både en anerkendelse af geodatas
potentiale til at sammenbinde forvaltningsdata og
andre data på tværs, samt en tro på geodatas fort-
satte potentiale til at skabe vækst og effektivitet i
både den offentlige og den private sektor.
Grunddataprogrammet har medført frikøb af en
række grundlæggende og kvalitetssikrede geodata
med det formål at udnytte mulighederne ved at
stille data frit til rådighed. De offentlige og private
brugere kan styrke deres forretningsmæssige
kerneopgaver – og udvikle nye forretningsmulig-
heder – ved hjælp af de frikøbte geodata i den
fælles digitale infrastruktur. Infrastrukturen er
derfor med til at fremme vækst og effektivitet.
Udover frikøbet har den fællesoffentlige digitalise-
ringsstrategi (2011-2015) igangsat en række initiati-
ver, der integrerer og udbygger den fælles digitale
infrastruktur med en fælles datadistribution via en
ny fællesoffentlig datafordeler.
Både den private og offentlige sektor begynder
nu at benytte sig af de konkrete resultater af
strategien.
Offentlige myndigheder kan støtte sig til fælles
grunddata, der frigør dem fra opgaven med at til-
vejebringe og vedligeholde egne data, og desuden
skaber sammenhæng til andre
forvaltninger.
Virksomheder får via den frie adgang til de offent-
lige registre nye forretningsmuligheder, idet de
offentlige data kan kombineres med virksom-
hedernes egne data og i visse tilfælde også indgå i
‘big data’- analyser.
Katalysator
for udvikling
Et større konsulentfirma inden for vandforvalt­
ning, Orbicon, har haft stor nytte af de frie data.
Hvor virksomheden før skulle bruge kræfter på
opmåling eller anskaffelse af data, kan virksom­
heden nu trække de nødvendige data direkte fra
de fællesoffentlige grunddata. Det giver kunden
et bedre produkt og skaber forretningsmæssig
kvalitet og værdi.
Dette er blot ét af flere eksempler på private virk­
somheder, der har nytte af de frie geodata.
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0006.png
Indsamling af data
Hyppigheden og præcisionen ved indsamling af
geodata er i vid udstrækning bestemmende for
datas egnethed til at indgå i bestemte sammen-
hænge og anvendelser.
Den grundlæggende indsamling af geodata med
traditionelle metoder kan være meget ressource-
og tidskrævende.
I disse år undergår indsamlingsteknikkerne
til lands, til vands og i luften imidlertid en rivende
udvikling, hvor især satellitteknologien forventes at
få stigende betydning. Geodata indsamles i
voksende omfang via satellit (remote sensing)
mens søopmåling af havdybder foretages ved
hjælp af laserbaserede dybde-målere (multibeam).
Der ligger yderligere et stort effektiviserings-
potentiale i løbende og automatiseret ajourføring
af geodata i forbindelse med den daglige sags-
behandling i den offentlige sektor. Ambitionen er
fx, at en godkendelse af et byggeri eller anlæg af
en vej afspejles straks i geodata, når den
administrative proces hos byggemyndigheden
eller vejmyndigheden er afsluttet. Den traditionelle
ajourføring sker fra luftfoto, der forudsætter over-
flyvning af området.
Målet for den nationale landkortlægning har i man-
ge år været at skabe et fælles og opdateret kort-
grundlag for offentlige myndigheder i Danmark.
Siden 2007 er landkortlægningen af Danmark sket
i et samarbejde mellem Geodatastyrelsen og kom-
munerne i foreningen ”FOTdanmark”, der i 2014
ændrede navn til GeoDanmark. De fælles data
anvendes af kommunerne, regionerne, staten og
private virksomheder. Data stilles frit til rådighed
for alle. Den såkaldte GeoDanmark-specifikation
udstikker retningslinjerne for kortlægningen.
GeoDanmark har fået en ny forretningsmodel,
som skaber en mere præcis arbejdsdeling i data-
indsamlingen mellem kommunerne og Geodata-
styrelsen. Dette skaber grundlag for en mere
effektiv indsamling og hyppigere ajourføring af
offentlige geodata i Danmark. Dermed øges kvali-
teten i det fællesoffentlige datagrundlag.
fortsættes
Indsamling
af data
Behandling
af data
Distribution
af data
Anvendelse
af data
6
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0007.png
GeoDanmark – et
samarbejde mellem
staten og alle landets
kommuner
GeoDanmark er en forening, der arbejder for at skabe
en ensartet digital kortlægning af Danmark, der er
fælles for staten og kommunerne.
En landsdækkende digital kortlægning medfører store
effektiviseringspotentialer, når offentlige myndigheder
deler data på tværs af stat og kommuner og benytter
GeoDanmark­data i deres digitale forvaltning til at
administrere eksempelvis veje, vandløb og bygninger.
GeoDanmark er med til at sikre en høj og ensartet
kvalitet i kortlægningen af Danmark. Dette er en forud­
sætning for, at den digitale forvaltning kan skabe øget
værdi for de offentlige myndigheder samt for borgerne
i Danmark.
Foreningen ledes af en bestyrelse og et repræsentant­
skab og den daglige drift varetages af et fællessekreta­
riatet delt mellem KL og Geodatastyrelsen. Foreningen
tæller 99 medlemmer (alle kommuner + staten).
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
7
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0008.png
fortsat
Til havs har Geodatastyrelsens myndigheds-
opgaver inden for søopmåling været fokuseret på
udvikling og test af GPS-tjenester til søopmåling i
Grønland. Her har den stigende sejlads med
dybtgående passagerskibe skabt behov for for-
bedrede søkort.
I 2009 indgik den daværende miljøminister en af-
tale med Grønlands Landsstyre (Naalakkersuisut)
om produktionen af 73 moderne søkort over Syd-
vestgrønland inden udgangen af 2018.
Ved udgangen af 2014 var 24 nye kort produceret.
Sideløbende er de hydrografiske data i hele
Kongeriget blevet forbedret, så de kan indgå i
digitale søkort og dermed gøre e-navigationen
bedre og mere sikker.
På ejendomsområdet har der været udvikling i
samarbejdet med de privatpraktiserende land-
inspektører. Dette ses bl.a. i forbindelse med forbe-
redelsen af et lovmæssigt grundlag for registrering
af ejerlejligheder og bygninger på fremmed grund,
som forventes fremsat i 2016. Loven vil både inde-
bære en mere enkel forvaltning og lette adgangen
til autoritative ejendomsdata for samtlige ejendom-
me i Danmark. Derudover undersøges det, hvor-
dan man kan registrere ejendom på havet. Dette
arbejde er aktualiseret af det stigende antal
havvindmølleparker mv. Indsamlingen og registre-
ringen af data er i overensstemmelse med den fæl-
lesoffentlige digitaliseringsstrategi.
8
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0009.png
eksempel
Havniveau og land-
hævning i Grønland
Det er vigtigt at kende det præcise havniveau for at
kunne producere nøjagtige søkort og for at måle vand­
standsstigninger som følge af klimaændringer.
I 2014 har Geodatastyrelsen sammen med DMI udviklet
en ny metode til dataindsamling og kvalitetssikring i
havområderne omkring Grønland. Metoden benytter
data fra en række nye GPS­baserede vandstandsmålere,
der er placeret ved Qaqortoq (Julianehåb), Qaanaaq
(Thule) og Ittoqqortoormiit (Scoresbysund). Når oplys­
ninger fra vandstandsmålerne kombineres med GPS­
målinger fra land fås desuden information om grundfjel­
dets hævning som følge af iskappens afsmeltning.
Oplysningerne udveksles internationalt og bidrager
dermed til den globale overvågning af udviklingen
i havniveauet.
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0010.png
2
ONG
K
AN X
ISTI
CHR
AND
L
W
al t
e
rsha
usen
St
G
l
e
t
rin
Ms
ok
La dbe
nd rg
øme
le R d
O an
L
e
r
s
c
h
r ée
A nd
and
L
K
e js
Ymer
Land
g
r
ues s
n Bje
Ella Ø
n
S
a
eterm
P
cher-
Glets d
and
lan
ell L
Ly
2500
orst
Nath
harcot
C
Land
2
Land
Stau
Al
t
unaa
ttut N
land
Tu
Ren
10
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
ma
Ili
Nu
gip
nn
na
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0011.png
er
d
ring
Daneb
la v e
s
C
onæ
Ø
skim
a
orl
org
F
E
amke Bugt
Gael H
auss
Mackenzie Bugt
G
ser
Fr
Halvø
nklin
Fra
anz
p
oe Ø
a
dson
Hu d
L
kuso
an
ks
e
f
j
o
Hold
ith
uys
W
er R
ope
Kap Bro
H
rd
perspektiv
Ø
Geogra ty Ø
Socie
Jos
K
nt ek
ep
h
Bo
F jo
ster
al
rd
Fo
phic
0
0
0
2
0
Landkortlægning i
ugt
B
Grønland
Behovet for en ny kortlægning af Grønlands landareal
er vokset som følge af afsmeltning, planer om råstof­
udvinding, udvikling af digital forvaltning og behovet
for at overvåge og beskytte miljø og natur.
Geodatastyrelsen har derfor påbegyndt et samarbejde
med Grønlands Selvstyre om i perioden frem til 2017 at
gennemføre et pilotprojekt om en ny landkortlægning
af Grønland. Projektet, der omfatter 16% af Grønlands
isfrie områder, skal give erfaringer til brug for vurdering
af en kortlægning af hele Grønland, der tilgodeser både
Grønlands og Kongerigets behov. Pilotprojektet finan­
sieres af A. P. Møller og Hustru Chastine Mc­Kinney
Møllers Fond til almene Formaal.
En ny og forbedret kortlægning vil kunne understøtte
den generelle økonomiske udvikling i Grønland, samt en
række vigtige aktiviteter for både borgere og virksom­
heder. Kortlægningen vil kunne bidrage til udviklingen
af den grønlandske forvaltning med hensyn til planlæg­
ning, råstofudvinding, turisme, miljø, infrastruktur og
beredskab.
Ø
2831
Ka
rown
pB
uning
Alper
SBY
RE
SCO
AND
n
L
so
Nerle
stable Pynt
on
C
2
20
0
0
vil herudover
ol
Nye digitale kort i Grønland beredskab og understøtte
o
suverænitetshåndhævelse,
andre opga­
verp
i
L
nd
ver, som Kongeriget varetager i Arktis.
La
1
00
10
00
K on
Tra
i ll Ø
Kap
arry
P
gO
scar
F jo
svig
r
rd
Meste
aa
un
Jame d
Lan
aat
rit In
V
K
a
n
g
e
r
t
i t
t
iv
a
q
r eq
una
o
t
in
miut U
ap T b
m
K
ttaaji
p Hope
I
Ka
ikajik
TOO
OR
ND
Q
Q
SBYSU
O
LL
CORE
I
S
ng
Ka
p Brewster
Ka
IUT
RM
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
11
0
0
200
200
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0012.png
Behandling af data
Den tekniske forberedelse af geodata forud for
deres distribution er både omfattende og kom-
pleks. De indsamlede rådata indeholder værdifulde
oplysninger men ligeledes fejlinformationer, der
skal sorteres fra. Derefter skal data simplificeres, og
de endelige datasæt sammensættes – eventuelt i
forskellige detaljeringsniveauer. Til sidst skal data-
sættene kvalitetssikres. Denne behandlingsproces
skaber datasæt, der er klar til at indgå i mange
forskellige sammenhænge.
De tilpasninger, der foregår i databehandlingen,
kan være vigtige at kende for slutbrugeren. Derfor
udvikles metadata – eller informationer om data –,
der følger det endelige datasæt. Metadata hjælper
brugeren til at afgøre, om et datasæt kan bruges
i bestemte sammenhænge. Det er gennem
standardiserede metadata, at slutbrugeren kan
træffe beslutning om brug af geodata på et
oplyst grundlag.
I de senere år er der sket meget indenfor data-
behandlingsfeltet, da der er kommet stigende krav
til hurtig bearbejdning af geodata og løbende
ajourføring af datasamlinger.
De store offentlige datamængder, der i dag stilles
gratis til rådighed, giver private virksomheder
mulighed for at kombinere offentlig data med
egne data og derved udvikle deres forretning.
Inden disse store datasamlinger er anvendelige,
behandles de for at skabe struktur og sammen-
hæng på tværs af forskelligartet data. Geografien
er ofte det grundlag, som en lang række data kan
knyttes til, idet meget data allerede er eller kan
stedbestemmes. Stedet er dermed det fælles
element, der kan koble forskellige oplysninger til
hinanden. En yderligere fordel er, at geografien
også skaber baggrund for visualisering, og på den
måde gør de store datamængder lettilgængeligt.
fortsættes
Indsamling
af data
Behandling
af data
Distribution
af data
Anvendelse
af data
12
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0013.png
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
13
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0014.png
fortsat
Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi har i
2014 igangsat en række nye udviklinger i geodata-
branchen – fra ejendomsområdet til automatisere-
de ajourføringer af landkortdata.
I 2014 har en række myndigheder i samarbejde
med den private sektor arbejdet for at realisere
’fremtidens ejendomsregistrering’, der skal sikre
alle parter hurtig og let adgang til pålidelige ejen-
domsoplysninger. Den nye ejendomsregistrering
skal sikre større overensstemmelse mellem de for-
skellige myndigheders data til gavn for både priva-
te aktører og myndigheder. Den fremtidige regi-
strering af fast ejendom vil fremover finde sted i få
digitale registre: Matriklen, Tingbogen, BBR og en
ny Ejerfortegnelse.
14
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0015.png
Nyt produktionssystem
for søkort
I 2009 indgik den daværende miljøminister en aftale
med det Grønlandske Selvstyre om at producere nye
søkort over de sydvestgrønlandske farvande inden
udgangen af 2018. For at nå dette, er indført et nyt
produktionssystem, der omfatter både papir­ og elek­
troniske søkort.
Digitalisering af de gamle søkort og indførelsen af det
nye søkortsystem forbedrer rammerne for sejlads­
sikkerheden på Grønland, da der ikke tidligere har været
elektroniske søkort, som kunne bruges i direkte forbin­
delse med GPS i de grønlandske farvande. De elektroni­
ske søkort bliver i det nye system etableret sideløbende
med papirkortene i takt med den aftalte produktions­
plan. Den nye digitale tilgang muliggør desuden, at op­
dateringer af søkort og nye opmålinger kan indarbejdes
i de eksisterende produkter betydeligt hurtigere.
Geodatastyrelsen har med systemomlægningen frem­
over betydelig bedre mulighed for at supportere nye
produkter, samt etablere et smidigt distributionssystem
af grønlandske nautiske data. I 2014 blev de første 7
papirsøkort over Grønland produceret i det nye produk­
tionssystem.
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
15
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0016.png
eksempel
Topodataflow-løbende
ajourføring af data
Det er væsentligt, at fysiske ændringer i virkeligheden
(nye bygninger, veje osv.) hurtigst muligt er tilstede i det
kortgrundlag, som den offentlige forvaltning lægger til
grund for afgørelser mv. Målet med det nye Topodata­
flow­projekt i Geodatastyrelsen er at sikre øget aktua­
litet i landkortene.
Ajourføring er tidligere foretaget med op til et halvt års
forsinkelse, men Geodatastyrelsen har i 2014 udviklet en
ny infrastruktur – ”Topodataflow” – der på et splitsekund
sikrer ajourføring af styrelsens topografiske data og
produkter. De mere aktuelle landkortdata vil især skabe
værdi og nytte for samfundet i sammenhænge, hvor
aktualitet er en afgørende faktor for afgørelser eller
regulering.
Erfaringer fra den hurtigere ajourføring kan også på sigt
bruges til arbejdet med ajourføring af andre datatyper.
Den topografiske infrastruktur vil også blive brugt i
Grønland, hvor Geodatastyrelsen aktuelt er i gang med
et fondsfinansieret pilotprojekt, der omfatter kortlæg­
ning af 16% af Grønlands isfrie landareal. Læs mere om
pilotprojektet på side 9.
16
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0017.png
perspektiv
Fleksible geodata
Traditionelt indeholder et landkort en række temaer
som veje, bebyggelse, skove, hede osv. i en nærmere
samstemt kombination. Og skal man bruge ejendoms­
grænser, så skal man finde dem i et særskilt matrikel­
kort. Hvis brugeren imidlertid ud fra individuelle behov
selv kan vælge imellem temaer, åbnes der op for nye
muligheder for at bringe geodata i spil.
Geodatastyrelsen har som mål at give brugerne mulig­
hed for at vælge imellem det eller de temaer, som er
relevante for vedkommende i den givne situation.
Brugeren kan dermed arbejde mere fleksibelt og målret­
tet, idet vedkommende ikke skal bruge ressourcer på
geodata, de ikke har brug for. I forvaltningen kan man
ligeledes vælge netop de temaer, som er relevante for
den afgørelse, der skal træffes.
Udover den opnåede fleksibilitet for brugeren har det
også betydning for aktualiteten af den geodata. Ajour­
føringen af enkelte temaer kan nemlig kobles til de rele­
vante ansvarlige myndigheder og deres afgørelser mv.
Herved sikres en hurtigere afspejling af de fysiske
ændringer, og der vil ikke længere være behov for at
vente på, at alle temaer ajourføres samlet. En tidstro
ajourføring er vigtig, når en myndighed skal træffe
afgørelser, eller en privat virksomhed skal basere sin
forretning på data.
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
17
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0018.png
Distribution af data
En effektiv distribution er en vigtig del af den
geografiske infrastruktur. Samtidig er tilgængelig-
hed en forudsætning for, at geodata bringes i spil.
Der skal være gennemsigtighed med hensyn til
datas tilvejebringelse og distribution, så de rette
data anvendes til rette formål og er nemme at
tilgå. Adgang skal ske via åbne, tekniske standarder,
der er tilpasset moderne it-løsninger. Og endelig
skal leveringen af datapakker være hurtig, sikker
og stabil.
Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi har sat
et ambitiøst mål for dette område med henblik på
at udnytte muligheder for at skabe en effektiv for-
valtning og datadistribution.
En ny datafordeler vil blive den centrale it-infra-
strukturløsning, der skal modernisere og samle
distributionen af offentlige grunddata. Høj tilgæn-
gelighed og sikker distribution af korrekte og opda-
terede grunddata vil lette anvendelsen af geodata i
effektive sagsgange og offentlig forvaltning.
Datafordeleren bygger videre på en række
eksisterende distributionsløsninger, herunder
Kortforsyningen - Geodatastyrelsens nuværende
datadistributionskanal -, som vil indgå med de data,
der er en del af grunddata-programmet.
I 2014 har Digitaliseringsstyrelsen indgået kontrakt
med KMD om etablering og drift af datafordeleren,
og Geodatastyrelsen har fået ansvaret for dens
etablering og drift.
I 2015 går den fælles offentlige datafordeler i luften
i første version. Datafordeleren vil bidrage til høj
forsyningssikkerhed og let tilgængelighed i distri-
butionen af grunddata. Den valgte model for
distribution af data vil samtidig sikre, at data kan
benyttes på tværs af sektorer og organisatoriske
grænser. Samtidig forventes stadig flere statslige
og kommunale myndighedsdata at blive distri-
bueret via datafordeleren frem for de eksisterende
sektorspecifikke distributionsløsninger.
fortsættes
Indsamling
af data
Behandling
af data
Distribution
af data
Anvendelse
af data
18
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0019.png
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0020.png
1.991
FORBRUG PÅ KORTFORSYNINGEN
1.210
ANTAL FORESPØRGSLER I MILLIONER
800
621
368
245
106
23
2005
44
2006
64
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
ÅR
fortsat
Datafordeleren vil gøre det enklere og billigere for
brugerne at kombinere grunddata – herunder geo-
data - med egne data, og dermed understøtte mu-
ligheden for at sammenstille data på tværs. Denne
udvikling vil danne grundlag for en moderniseret
offentlig forvaltning, som både vil fremme den
interne effektivisering og forbedre servicen for
borgere og virksomheder.
20
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0021.png
Bedre planlægning
og beslutning med
geodata
Som led i ”Naturplan Danmark” er udarbejdet et Grønt
Danmarkskort, der viser, hvor den eksisterende værdi­
fulde natur findes, og hvor ny natur, der kan skabe sam­
menhæng til de eksisterende naturområder, kan ligge.
Den ”grønne” kortlægning kan have afledte synergief­
fekter i kombination med kortlægning af grundvand,
sti­ og cykelruter, sårbare og robuste landbrugsjorde,
oversvømmelsesrisiko m.v. Via en fælles visualisering
kan forvalterne blive opmærksom på mulighederne for
at træffe valg, hvor den enkelte indsats støtter flere for­
mål. Det er en grundlæggende egenskab ved geodata,
at den fælles stedlige dimension kan vise sammenhæn­
ge på tværs af myndigheder og faglige områder, der el­
lers ikke ville blive opdaget.
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
21
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0022.png
Fælles data på kort
Danmarks Arealinformation viser et bredt udvalg af
stedbestemte miljødata på kort og luftfotos. På
kortet kan myndigheder, borgere, virksomheder og
interesseorganisationer finde data om miljøet og
sammenligne data på tværs af fagområder.
Flere data bliver løbende tilføjet. Det er et udvalg af
Miljøportalens data, som vises på Arealinformation,
men flere og flere data bliver løbende integreret i
løsningen. Data er organiseret i temaer, og i 2014
er 19 nye temaer samt to baggrundskort blevet til-
føjet. Af nye temaer kan nævnes Habitatnatur, der
viser data om naturtyper og naturtilstanden i
udvalgte områder og Igangværende påbud vedr.
jordforurening, der viser, hvor der er meddelt på-
bud efter jordforureningsloven, fx undersøgelser
og oprensninger af jorden; oplysninger som frem-
over vil indgå i Ejendomsdatarapporten.
Ensartede miljødata giver digital effektivisering.
Danmarks Arealinformation er et vigtigt redskab,
når kommunerne, regioner og stat fx foretager
planlægning, prioriteringer og afgørelser, da sags-
behandlerne hurtigt kan kombinere forskellige
miljødata, der kommer fra flere myndigheder.
Desuden betyder den fælles database i Arealinfor-
mation, at miljødata, der bliver ajourført af myndig-
hederne, er ensartede og dermed kan indgå i nati-
onale digitale selvbetjeningsløsninger, som borgere
og virksomheder benytter sig af.
Virksomheder og myndigheder kan nu genbruge
hinandens VVM-data
Hvert år produceres og indhentes store mængder
data i forbindelse med udarbejdelse af VVM-rede-
gørelser (Vurdering af Virkninger på Miljøet) på
store byggeprojekter fx i forbindelse med metro-
udvidelsen. Kommunerne kan lægge VVM-rådata
om natur i Naturdatabasen, så data bliver tilgænge-
lige på Danmarks Arealinformation. I 2014 har
Miljøportalen også gjort det muligt for organisatio-
ner udenfor partnerskabet at indlæse VVM-rådata,
så VVM-rådata kan samles ét sted. Derved kan
myndigheder og virksomheder nu genbruge hin-
andens VVM-rådata i nye VVM-redegørelser eller
andre typer af sagsbehandlinger. Fx er virksomhe-
den Rambøll i gang med at etablere adgang til
Naturdatabasen for at få lagt VVM-rådata ind, som
bl.a. er indsamlet på vegne af Vejdirektoratet i
forbindelse med udbygningen af rute 26 mellem
Viborg og Aarhus.
Danmarks Arealinformation viser landsdækkende og ajourførte
arealdata om natur og miljø inden for:
• natur
• spildevand
• drikke- og
grundvand
• støj
• overfladevand
• forsyning
• naturbeskyttelse
og kulturarv
• råstoffer
jordbrug/landbrug
fysisk planlægning
jordforurening
luftforurening
VVM-redegørelser
22
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0023.png
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
23
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0024.png
Anvendelse af data
Både borgere, virksomheder og offentlige myndig-
heder anvender geodata i voksende omfang, båret
frem af en målrettet indsats for digitalisering af den
offentlige forvaltning og privat forretningsudvikling
baseret på mobile teknologier.
I den offentlige sektor spiller geodata en betydelig
rolle i myndighedsanvendelser såsom planlæg-
ning, klimasikring, miljøforvaltning, forsynings-
sikkerhed, forsvar og beredskab. I stigende omfang
anvendes geodata også inden for nye områder
som sundheds- og uddannelsessektoren. En fælles
indsats sikrer, at geografiske informationer og net-
tjenester nyttiggøres bredt i samfundet.
I 2014 blev de frie geodata i stigende grad anvendt
både som effektivitetsfremmende foranstaltninger
og som ny forretningsmulighed for kort- og
geodatabranchen.
I det daglige bruger de fleste borgere og virksom-
heder geodata hver dag uden nødvendigvis at
tænke over det. Det kan være via en smartphone
eller en GPS til at vise vej til et bestemt sted, fx for
en lastbilchauffør, der skal levere varer eller for de
fleste af os i fritiden, hvor vi bruger søgemaskiner
til at finde den nærmeste fiskerestaurant, eller til at
finde ud af, hvor langt der er at gå til nærmeste
metrostation. I alle tilfælde bruges applikationer,
der er knyttet til geodata.
Indsamling
af data
Behandling
af data
Distribution
af data
Anvendelse
af data
FORBEDRET HØJDEMODEL
– DATAANVENDELSE
Den nye Danmarks
Højdemodel bliver også
et nyttigt værktøj i sta-
tens og kommunernes
arbejde med at optimere
den forebyggende ind-
sats mod fremtidige
oversvømmelser.
Danmarks Højdemodel
vil sikre den offentlige
sektor adgang til ajour-
førte kvalitetsdata. Data
kan udover klimatilpas-
ning også understøtte
den offentlige forvaltning
inden for elforsyning,
transport og miljø.
Danmarks Højdemodel
er et værdifuldt redskab
til planlægning af kystsik-
ring, kortlægning af be-
hov for forstærkning af
eksisterende anlæg og til
korrekt udpegning af risi-
koområder, hvor klima-
forandringer medfører
øget vindpres, mere ned-
bør og højere vandstand
i havene. En nøjagtig høj-
demodel er helt afgøren-
de for at kunne følge
kystens udvikling, og
derigennem bestemme
proaktive tiltag til sikring
af de danske kyststræk-
ninger.
I beredskabssammen-
hæng er nøjagtig højde-
information helt afgøren-
de for indsatsen i
forbindelse med f.eks.
akut forurening eller
stormflod. Derudover er
3D-information en forud-
sætning for sporing af
forurenende stoffers
spredning i
atmosfæren.
24
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0025.png
perspektiv
Anvendelse af
sundhedsdata sammen
med geografiske data
I 2014 udarbejdede Statens Serum Institut, Geodata­
styrelsen og seks kommuner forslag til en national
løsning for geografiske udtræk af sundhedsdata fra
Landspatientregistret. Undersøgelsen blev offentlig­
gjort i en rapport helt i starten af 2015.
Undersøgelsen konkluderede, at geografiske sundheds­
data gør det muligt at analysere forekomsten af udvalg­
te kroniske sygdomme og vise profilen over sundheds­
tilstanden i forskellige geografiske enheder, når
registret kombineres med input fra de praktiserende
læger. Disse analyser forventes fremover at styrke kom­
munernes planlægning og styring af den forebyggende
indsats på sundhedsområdet.
Undersøgelsen understregede, at geografisk visning af
data er velegnet til både at sikre overblik over den kom­
munale indsats og til at målrette indsatsen for at forbed­
re borgernes helbred.
Udtrækkene kan anvendes både på det politiske og
administrative niveau samt til at hjælpe de udførende
sundhedsarbejdere i det konkrete forebyggende
arbejde.
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
25
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0026.png
eksempel
Danmark i
Minecraft – 1:1
Geodatastyrelsen lancerede i april 2014 ”Danmarks frie
geodata i en Minecraft­verden”, som gjorde det muligt
for børn og unge at spille Minecraft i et univers, som vi­
ste Danmark i 1:1. Baggrunden for lanceringen er den
målrettede indsats for udbredelse af geodata indenfor
undervisningssektoren, som Geodatastyrelsen startede
i 2014 og fortsætter med i 2015. ”Danmarks frie geodata
i en Minecraft­verden” blev en bragende succes og fik
stor omtale, herunder en omtale i Guiness’ rekordbog,
idet Danmark er den første nation, som er vist i sin
geografiske helhed i et videospil på skala 1:1.
26
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0027.png
VIDEOEN OM
DANMARK
I MINECRAFT ER
SET AF
CA. 900.000
MENNESKER
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
27
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0028.png
Tværoffentligt samarbejde
om effektivisering af
arbejdet på havet
Muligheden for let at sammenstille geografiske
informationer på tværs af myndigheder med
interesse og opgaver på havet er af væsentlig
betydning for myndighedernes udførelse af plan-
lægning og øvrige aktiviteter på, i og ved havet.
Der er derfor indgået et samarbejde mellem
Energistyrelsen, NaturErhvervstyrelsen, Kyst-
direktoratet, Miljøstyrelsen, Naturstyrelsen,
Forsvaret, Kulturstyrelsen, Rigspolitiet, Søfarts-
styrelsen, Danmarks Metrologiske Institut og
Geodatastyrelsen om at etablere en dansk maritim
geografisk infrastruktur (MSDI – Maritim Spatial
Data Infrastructure). Geodatastyrelsens vicedirek-
tør er formand for samarbejdet arbejdet og
Geodatastyrelsen varetager sekretariatet.
Etableringen af en MSDI vil udgøre et fælles admi-
nistrationsgrundlag, der kan danne grundlag for, at
myndigheder kan samordne deres aktiviteter og
optimere anvendelsen af havets arealer og resur-
ser til gavn for både den økonomiske udvikling og
havmiljøet. Muligheden for at kunne sammenstille
og udveksle geografiske informationer på tværs af
de myndigheder vil endvidere muliggøre en bedre
kvalitet og effektivitet i opgavevaretagelsen. En
MSDI vil således kunne anvendes til at håndtere en
bred opgavevaretagelse på havet og i kystzonen
som fx implementering af direktivet om maritim
fysisk planlægning og arbejdet med miljøbeskyttel-
se og civilt og militært beredskab.
28
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0029.png
Gode grunddata
– en kilde til vækst og
effektivisering
Regeringen, KL og Danske Regioner har indgået
en aftale om etablering af gode grunddata til
alle. Det samlede arbejde kaldes Grunddata-
programmet.
Formålet med programmet er at sikre en effektiv
anvendelse af offentlige grunddata gennem for-
bedret kvalitet, fri adgang og fælles distribution af
data vha. digitalisering på en moderne it-platform
og med fælles standarder for samkøring af data.
Bedre anvendelse og mere effektiv distribution af
de offentlige myndigheders data er en vej til bety-
delige effektiviseringer i det offentlige og til ser-
viceforbedringer for borgere og virksomheder.
Grunddata er de fundamentale oplysninger, som
indgår i myndighedernes daglige sagsbehandling.
Det er oplysninger om fx personer, virksomheder,
fast ejendom, adresser og geografi.
Visionen bag Grunddataprogrammet
Grunddataprogrammet sikrer korrekte grunddata,
der opdateres ét sted og anvendes af alle. Grund-
data distribueres effektivt og sikkert til myndig-
heder og virksomheder. Grunddataprogrammet
bidrager hermed til effektivisering, modernisering
og bedre forvaltning i den offentlige sektor samt
øget vækst og produktivitet i den private sektor.
Samlet set vil Grunddataprogrammet medføre
samfundsøkonomiske gevinster for 750 mio. kr.
om året fra 2020.
Organisering
Grunddataprogrammet er organiseret i forskellige
underliggende delprogrammer, der hver især vare-
tager et specifikt indsatsområde.
Delprogrammer som varetages af Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet ved
Geodatastyrelsen:
• Ejendomsdataprogrammet, delprogram 1 (DG1)
• Adresseprogrammet, delprogram 2 (DG2)
• Vand- og klimatilpasningsprogrammet,
delprogram 3 (DG3),
• Geodataprogrammet, delprogram 4 (DG4)
• Datafordeleren, grunddataprogrammets
it-distributionsløsning, Delprogram 7 (DG7).
Delprogram som varetages af Social- og
Indenrigsministeriet ved CPR-kontoret:
• Persondataprogrammet, delprogram 5 (DG5)
Delprogram som varetages af Erhvervs- og
Vækstministeriet ved Erhvervsstyrelsen:
• Erhvervsdataprogrammet, delprogram 6 (DG6)
Delprogram som varetages af Finans-
ministeriet ved Digitaliseringsstyrelsen:
• Tværgående it-arkitektur, Delprogram 8 (DG8)
Grunddataprogrammet ledes af en fællesoffentlig bestyrelse med
repræsentanter fra Finansministeriet, Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet Erhvervs- og Vækstministeriet, Justitsministeriet,
Skatteministeriet, KL, Danske Regioner og ATP. Direktøren i
Geodatastyrelsen er Energi- Forsynings- og Klimaministeriets
repræsentant i bestyrelsen.
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
29
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0030.png
Geodatastyrelsens delprogrammer
Nedenfor lidt om delprogrammerne som Geodata-
styrelsen har ansvaret for:
Ejendomsdataprogrammet, GD1
Matriklen (grunddataregister) udvides med ejer-
lejligheder og bygninger på fremmed grund, og
der etableres en fælles ejendomsidentifikation af
ejendomme og deres bestanddele (BFE-nr).
Etablering af ny ejerfortegnelse (grunddataregister)
som autoritativ fortegnelse over faktiske ejere af
fast ejendom.
Adresseprogrammet, GD2
Sikrer at grunddata for nationale administrative
inddelinger (fx sogne og postnumre) og obligatori-
ske kommunale distriktsinddelinger (afstemnings-
områder og supplerende bynavne) registreres i nyt
DAGI-system (grunddataregister).
Stednavnesystemet (grunddataregister) opdateres,
så det er muligt for andre parter at etablere inte-
gration til egne systemer og indmelde nye navne.
Vand- og klimadataprogrammet, GD3
Der etableres et landsdækkende referencedatasæt
for søer og vandløb med henblik på en mere effek-
tiv datahåndtering og sagsbehandling på vand-
løbsområdet i den offentlige forvaltning.
Opdatering af den landsdækkende hydrologisk
tilpassede højdemodel med henblik på en mere
omkostningseffektiv klimatilpasningsindsats.
Geodata-programmet, GD4
Fri adgang til landkortdata, typografiske data og
matrikelkortet (data blev frisat pr. 1. januar 2013).
Indkøb af data til ny Danmarks højdemodel.
Datafordeler-programmet, GD7
Udvikling af Datafordeleren og idriftsættelse af
grunddataregistre. Datafordeleren skal sikre
adgang til korrekte og opdaterede grunddata både
for myndigheder og private virksomheder.
Væsentlige begivenheder i 2014
I juni 2014 underskrev Digitaliseringsstyrelsen
kontrakt med KMD om udvikling og drift af den
fællesoffentlige Datafordeler (GD7). I henhold til
aftale med Digitaliseringsstyrelsen overtog
Geodatastyrelsen efterfølgende ansvaret for
projektledelse, leverandørstyring samt styring af
implementering af grunddataregistrene på
Datafordeleren. Geodatastyrelsen blev samtidig
formand for styregruppen med leverandøren i
etableringsfasen og overtog desuden formand-
skabet for styregruppen for Datafordeleren. I efter-
året blev det besluttet, at Geodatastyrelsen skulle
overtage den samlede bevilling for Datafordeleren,
hvormed Geodatastyrelsen fra 2015 blev ressort-
ansvarlig myndighed.
Det blev desuden besluttet at overføre ressort-
ansvaret for den nye Ejerfortegnelse til Geodata-
styrelsen.
30
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0031.png
Beskæftigelsesområdet
Beredskab 112
Byggesagsbehandling
Sundhedsområdet
Sociale ydelser
Skattevæsenet
Andre områder
Andre områder
Opdatering
GRUNDDATA
Personer
Virksomheder
Fast ejendom
Adresser, veje
og områder
Landkort og
geogra i
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
31
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0032.png
eksempel
Kortviseren
Geodatastyrelsens data er sat fri, og til brug i folke­
skolen har Geodatastyrelsen udviklet en kortviser.
Kortviseren kan indgå i mange fag:
Geografi
Kortviseren kan benyttes til analyse af landskabets
udvikling og anvendelse via link til lokalplaner og skyg­
gekortet, der viser, hvordan det danske landskab bugter
sig. Alle steder kan der tages udgangspunkt i elevernes
lokalområde.
Historie
Kortviseren indeholder historiske kort tilbage fra 1842,
samt ortofoto fra 1954 og fremefter. Kortviseren kan
benyttes til analyse af den historiske udvikling både i
byerne og ude i landskabet.
32
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0033.png
eksempel
Kortviseren
Natur/teknologi
I de nye fælles mål for faget natur og teknologi står der,
at eleverne skal lære om digitale kort. Eleverne skal kun­
ne orientere sig, genkende vigtige punkter og steder, og
anvende kort i relation til aktuelle begivenheder.
Matematik
I matematik skal eleverne blandt andet lære om geome­
tri og måling. Kortviseren indeholder et værktøj, som
kan anvendes til at måle afstande, omkreds og arealer.
Udeskole
Via kortviseren kan lærere og elever få overblik over
skolens lokalområde, så eleverne kan studere omgivel­
serne og sammenligne med kortene.
dummy-foto
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
33
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0034.png
Geodata på det
globale landkort
Kortsamarbejder på verdensplan har traditionelt
dækket behovet for f.eks. militær landkortlægning
og kortlægning af oceanerne. Samarbejdet omfat-
ter fælles brug af satellitter inden for både den
militære og civile sektor.
Især grænseoverskridende miljø- og klimabegiven-
heder har i de senere år medført et intensiveret
internationalt samarbejde om etablering og anven-
delse af geodata - ikke mindst i EU-regi. Dette
samarbejde er nu i FN-regi udvidet til at omfatte
hele verden, da naturkatastrofer som oftest ram-
mer på tværs landegrænser.
Arktis er genstand for øget interesse på grund af
klimaforandringerne og mulighederne for råstof-
udvinding m.v. Rigsfællesskabets krav til territorial-
grænser i Arktis er i 2014 blevet lagt op til forhand-
ling i FN. De danske krav baserer sig på en
mangeårig kortlægning af kontinentalsoklen nord
for Grønland, hvor GEUS og DTU Space har spillet
en afgørende rolle. De øvrige syv medlemmer i
Arktisk Råd har også fremlagt deres krav, som er
under behandling af FN. Opretholdelse af dansk
suverænitet, vilkår for redningsindsatsen og miljø-
beskyttelse af den sårbare natur omkring Grønland
har fået øget opmærksomhed med den danske
regerings beslutning om udarbejdelse af en analy-
se vedrørende styrkelse af Forsvarsministeriets op-
gaveløsning i Arktis (AGFOA). På grund af de særli-
ge geografiske forhold er kortlægning naturligt i
fokus.
Endelig er Rigsfællesskabet involveret i samarbej-
det mellem de otte nationer med grænser til Arktis
om etablering af en fælles infrastruktur for geogra-
fiske informationer i Arktis. Målet er bedre og billi-
gere datahåndtering, som kan styrke forskning og
videnbaseret politikudvikling samt forbedre private
virksomheders mulighed for at udvikle nye forret-
ningsområder i Arktis.
Danmark deltager i EU’s jordobservationsprogram
Copernicus, som via europæiske satellitter skal
fremskaffe data, der kan anvendes til både den
miljømæssige og den sikkerhedsmæssige over-
vågning af kloden.
Samarbejdet omfatter seks tematiske områder:
land, marine, atmosfære, klimaændringer, bered-
skab og sikkerhed. De seks temaer støtter en bred
vifte af anvendelser som miljøbeskyttelse, byudvik-
ling og regional planlægning, transport, sundhed,
turisme og bæredygtig udvikling.
EU-direktivet INSPIRE (INfrastructure for SPatial
InfoRmation in Europe) hjælper med til at sikre
tilgængelighed og udbredelse af standardiserede
metadata, så brugere let kan se, hvilke offentlige
geodata der eksisterer, og hvordan man får
adgang til dem.
I 2014 begyndte myndighederne harmoniseringen
af deres data, som krævet i direktivet. Dette arbej-
de skal resultere i, at danske INSPIRE-data udstilles
som europæisk standardiserede data via INSPIRE-
netværkstjenester.
INSPIRE-data forventes på sigt at udgøre en del af
afrapporteringen af miljødirektiver. Dette kræver
fælles standardisering både af data og systemer på
tværs af EU’s medlemslande. Pt. arbejder EU-Kom-
missionen, Det Europæiske Miljøagentur (EEA) og
udvalgte medlemslande på pilotprojekter for INSPI-
RE som afrapporteringsgrundlag.
34
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0035.png
UN-GGIM
I FN­regi er der gennem de seneste år kom­
met en øget bevidsthed om vigtigheden af
geodata i relation til mange af FN’s program­
mer. Mange menneskelige og sociale fæno­
mener, samt den dynamiske udvikling i det
naturlige og menneskeskabte miljø, har en
geografisk placering.
UN-GGIM (Global Geospatial Information
Management) er etableret af FN’s komité for
økonomiske, sociale og kulturelle rettighe­
der, som er FN’s officielle forum for spørgs­
mål i relation til geodata. Formålet med UN­
GGIM er at etablere et forum for
koordinering og dialog mellem alle FN’s
medlemslande og relevante internationale
organisationer. Arbejdet i UN-GGIM berører
alle facetter af geodata, lige fra understøttel­
se af FN’s nye bæredygtighedsdagsorden,
til aktuelle problemstillinger vedrørende
anvendelse af nye teknologier til dataind­
samling og distribution, samt relaterede
juridiske udfordringer mm.
UN-GGIM: Europe er den regionale afdeling
af UN-GGIM og blev oprettet i august 2014.
Den har til formål at spille en ledende rolle i
at sætte dagsordenen for udviklingen af
geodata med et regionalt afsæt, samt at
fremme adgang og anvendelse af geodata i
Europa ifht. vigtige globale udfordringer.
Danmark er repræsenteret ved Geodatasty­
relsens direktør i bestyrelsen. Geodatastyrel­
sen har i løbet af 2014 fokuseret sit arbejde i
UN-GGIM omkring de udfordringer, der lig­
ger i at få sikret udnyttelsen af geodata til
understøttelse af målene i post­2015 dagsor­
denen for bæredygtig udvikling. Geodatasty­
relsen har samtidigt bidraget på det mere
tekniske plan ved at deltage i definitionen af
standardiserede referencedata til post­2015
dagsordenen.
Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2014
35
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 89: Redegørelse om infrastrukturen for geografisk information i Danmark 2014, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1573791_0036.png
Rentemestervej 8
2400 København NV
Tlf. (+45) 72 54 50 00
www.gst.dk
[email protected]