Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 88
Offentligt
1573612_0001.png
N O T AT
16. november 2015
J.nr. 2015-4992
Center for Erhverv og Energieffektivitet
Høringsnotat vedrørende bekendtgørelse om tilskud til elektricitet produceret i indu-
strielle kraft-varme-værker
Et udkast til bekendtgørelse om tilskud til elektricitet produceret i industrielle kraft-varme-
værker har været sendt i høring i perioden den 8. - 28. oktober 2015.
Energistyrelsen har modtaget 13 høringssvar på baggrund af den eksterne høring.
Aalborg Universitet, Advokatrådet-Advokatsamfundet, Arbejdsgiverne, FSR Danske Reviso-
rer, Energitilsynet har ikke haft bemærkninger, og Dansk Arbejdsgiverforening har oplyst, at
sagen falder uden for DA's virkefelt, og at de derfor ikke ønsker at afgive bemærkninger.
Dansk Affaldsforening, Dansk Energi, Dansk Gartneri, Datatilsynet, DI, Landbrug & Fødeva-
rer og VedvarendeEnergi har afgivet bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene. Der henvises i øvrigt til de
fremsendte høringssvar.
Energistyrelsens bemærkninger hertil er angivet med kursiv efter hvert høringssvar.
Høringssvarene er opdelt i to grupper:
1. Grundlaget for tilskudsordningen
2. Udformningen af bekendtgørelsen
1. Grundlaget for tilskudsordningen
Dansk Affaldsforening, Dansk Energi og DI
nævner, at tilskudsordningen kun omfatter na-
turgasfyrede industrielle kraft-varme-værker, men at ordningen også burde omfatte hhv. af-
faldskraft-varme-værker eller alle højeffektive industrielle kraft-varme-værker.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at der med Energiaftalen af 22. marts 2012 blev aftalt, at der skul-
le etableres en tilskudsordning for industrielle kraft-varme-værker. Det er derfor industrielle
kraft-varme-værker, som kan modtage støtte og ikke decentrale kraft-varme-værker, som bl.a.
anvender naturgas, affald og andre brændsler, og som primært producerer varme til et kol-
lektivt forsyningsnet.
Side 1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 88: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser vedr. tilskudsordningen om tilskud til elektricitet produceret i industrielle kraftvarmeværker (IKV'er)
1573612_0002.png
Dansk Energi
mener, at tilskudsordningen forvrider konkurrencen mellem markedets aktører
ved at stille gasfyrede industrielle anlæg bedre end andre anlæg.
DI
nævner også, at det bør
være muligt for industrielle kraft-varme-værker, som ikke har mulighed for at benytte natur-
gas som brændsel, at modtage støtte.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at formålet med tilskudsordningen er at give støtte til virksomhe-
der og industri med industrielle kraft-varme-anlæg, og at industriel kraft-varme, der oftest er
baseret på naturgas, blandt andet er under pres af forskellen mellem elmarkedsprisen og pri-
sen på naturgas. Det er for nuværende kun støtte til naturgasfyrede industrielle kraft-varme-
værker, der er godkendt af Europa-Kommissionen. Energistyrelsen kan dog oplyse, at styrel-
sen er i dialog med Europa-Kommissionen for at undersøge muligheden for en udvidelse af
ordningen, således at også industrielle kraft-varme-værker, der benytter andre brændsler end
naturgas, kan modtage støtte under denne eller en tilsvarende ordning. Der kan dog ikke på
nuværende tidspunkt siges noget om muligheden for, at Europa-Kommissionen kan godkende
dette.
DI
henviser til, at det ikke er muligt for nyere industrielle kraft-varme-anlæg at modtage støtte
fra tilskudsordningen, da anlægget skal være tilsluttet elforsyningsnettet senest den 21. marts
2012.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen henviser til, at et formål med tilskudsordningen er at give støtte til naturgas-
fyrede industrielle kraft-varme-anlæg, som sikrer store miljømæssige fordele ved en fortsat
samproduktion af el og varme, og som fik øgede produktionsomkostninger som følge af stig-
ningen i NOx-afgiften og i øvrigt er under pres af forskellen mellem elmarkedsprisen og pri-
sen på naturgas. For at fastholde disse anlægs elproduktion blev ordningen besluttet ved
Energiaftalen af 22. marts 2012, og derfor stilles der krav om, at nettilslutningen skal være
sket senest den 21. marts 2012.
VedvarendeEnergi
foreslår dels, at tilskudsordningen tidsbegrænses til 2018, så ordningen
slutter på samme tidspunkt som grundbeløbet til decentral kraft-varme, og dels at det hurtigt
afklares, hvordan Danmark bevarer den kraft-varme-kapacitet, der bedst kan understøtte en
hurtig omstilling til vedvarende energi.
VedvarendeEnergi
nævner derudover, at en del indu-
strielle kraft-varme-anlæg bør omstille til at anvende fast biomasse.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at der de seneste år er vedtaget en række tiltag, der skal bidrage
til at opveje grundbeløbets bortfald, herunder afskaffelse af den planlagte forsyningssikker-
hedsafgift, tilbagerulning af afgiftsstigninger i Forårspakke 2.0, bedre vilkår for investeringer
i varmepumper og friere brændselsvalg for de decentrale anlæg. Derudover skal fjernvarme-
sektorens rammevilkår analyseres med afsæt i afgifts- og tilskudsanalysen med henblik på po-
litiske drøftelser om fjernvarmeværkers økonomiske situation fra 2019.
Med hensyn til anlægs omstilling til fast biomasse henviser Energistyrelsen til, at industrielle
kraft-varme-værker allerede kan få støtte til omlægning til vedvarende energi, da det allerede
er muligt for procesenergidelen at få støtte til omlægning til vedvarende energi via den etab-
Side 2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 88: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser vedr. tilskudsordningen om tilskud til elektricitet produceret i industrielle kraftvarmeværker (IKV'er)
1573612_0003.png
lerede VE-proces tilskudsordning, jf. lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virk-
somheders produktionsprocesser.
VedvarendeEnergi
foreslår, at tilskud til naturgasfyrede industrielle kraft-varme-anlæg bør
tilpasses og kun gives til anlæg, som tilpasser produktionen efter produktionen af vedvarende
energi, og at der derfor bør stilles krav om at stoppe kraft-varmen ved meget lave elpriser.
Energistyrelsen bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at tilskuddet til de naturgasfyrede industrielle kraft-varme-værker
fastlægges på baggrund af deres elproduktion i 2011. Det vil sige, at tilskuddet er uafhængigt
af, hvor meget el de industrielle kraft-varme-værker producerer i tilskudsåret. Dog skal der
tages hensyn til bestemmelserne om overkompensation.
De industrielle kraft-varmeværker har dermed incitament til at indrette deres elproduktion
under hensyntagen til deres aktuelle produktionsomkostninger i forhold til markedsprisen på
el. Det betyder, at elmarkedsprisen slår fuldt igennem på de industrielle kraft-varme-værkers
beslutninger i dag, og at udbuddet af vindmøllestrøm (vedvarende energi) derigennem allere-
de indgår i de industrielle kraft-varme-værkers nuværende overvejelser om elproduktion.
Dansk Energi
henviser til den eventuelle afskaffelse af NOx-afgiften og konsekvensen herfor
ved den årlige vurdering af overkompensation.
Energistyrelsen bemærkninger:
Afgifter (herunder NOx-afgiften) indgår i produktionsomkostningerne.Det vides endnu ikke,
om der vil ske afgiftsændringer (jf. regeringens forslag om afskaffelse af NOx-afgiften). I til-
skudsordningen er der imidlertid indbygget en mekanisme, der tager højde for ændringer i
både produktionsomkostningerne (støtteberettigelsen afhænger af om der foreligger merom-
kostninger) og i elprisen (støtten nedreguleres, hvis elprisen stiger). Overkompensation vil
derfor ikke finde sted over tid.
2. Udformningen af bekendtgørelsen
Dansk Gartneri
og
Landbrug&Fødevarer
henviser til, at bekendtgørelsen indeholder reg-
ler, som gør ansøgningsproceduren bureaukratisk og ressourcekrævende, hvilket kan medføre
at ejere af industrielle kraft-varme-anlæg helt fravælger at søge. De efterspørger muligheden
for at reducere ansøgningsprocedurens kompleksitet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsen er udarbejdet for at overholde alle krav nævnt
i Europa-Kommissionens godkendelse fra juli 2015 om tilskudsordningen og de bestemmelser
i EU's miljø- og energirammebestemmelser, som tilskudsordningen er godkendt efter. Energi-
styrelsen medgiver, at der er en øget kompleksitet i EU's miljø- og energirammebestemmelser
fra 2014. Der er dog ikke tale om overimplementering af EU's statsstøtteregler, men om reg-
ler, der er er nødvendige for at sikre, at ordningen er i overensstemmelse med EU's statsstøt-
teregler. Såfremt ansøgere har spørgsmål om ansøgningsprocessen står Energinet.dk til rå-
dighed for vejledning, og de har også udarbejdet en vejledning om ansøgningsprocessen med
henblik på at lette virksomhedernes forberedelse af ansøgning.
Dansk Gartneri
foreslår konkret fire tiltag for at lette ansøgningsprocessen,
Side 3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 88: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser vedr. tilskudsordningen om tilskud til elektricitet produceret i industrielle kraftvarmeværker (IKV'er)
1573612_0004.png
- at industrielle kraft-varme-anlæg, som er under 20 år gamle ikke skal opfylde kravet om af-
skrivninger, da disse anlæg stadig er inden for den normale afskrivningsperiode på 20 år, jf.
Europa-Kommissionens godkendelse fra juli 2015 af tilskudsordningen,
- at Energinet.dk udarbejder præudfyldte ansøgningsskemaer, med de data om det konkrete
industrielle kraft-varme-anlæg, som Energinet.dk i forvejen råder over,
- at der udarbejdes en omfattende vejledning, da det undertiden er vanskeligt ud fra bekendt-
gørelsens § 3 helt konkret at læse hvilke data, der skal indsendes, og
- at der til brug for tilskudsordningen på Energinet.dks hjemmeside lægges et lille regneark,
hvor potentielle ansøgere ved hjælp af indtastning af enkelte nøgledata kan få en skønsmæssig
beregning af det mulige tilskud.
Energistyrelsens bemærkninger:
Med hensyn til muligheden for, at værker som er under 20 år gamle ikke på ansøgningstids-
punktet skal give oplysninger om afskrivninger på anlægget, kan Energistyrelsen henvise til,
at det af pkt. 131, litra d, i EU's retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi
2014-2020 fremgår, at der kun kan ydes støtte indtil anlægget er fuldt afskrevet, og derfor
skal det dokumenteres på ansøgningstidspunktet, at der afskrives på anlægget uanset anlæg-
gets alder.
For så vidt angår præudfyldte ansøgningsskemaer vurderes det ikke at være muligt, da det er
nødvendigt for Energinet.dk, at modtage oplysningerne fra ansøgere.
Derudover kan Energistyrelsen oplyse, at Energinet.dk til brug for tilskudsordningen udar-
bejder ansøgningsskema og vejledning, hvori det nærmere forklares hvilke oplysninger, der
skal indgå i ansøgningen.
Landbrug & Fødevarer
har udover ovennævnte generelle kommentar om tilskudsordnin-
gens administrative grundlag også et par spørgsmål til bekendtgørelsens bestemmelser.
Landbrug&Fødevarer
spørger om bekendtgørelsens § 3, stk. 6, kan fortolkes således, at sto-
re virksomheder skal dokumentere, at anlægget uden støtte fra tilskudsordningen vil blive ud-
faset, nedlagt eller står ubenyttet, og at dette kan konstateres til stede, såfremt betingelserne
beskrevet i § 4, stk. 2 er opfyldt. Til sidst nævner
Landbrug&Fødevarer,
at opfyldelse af
tilskyndelsesvirkningen efter bestemmelserne i bekendtgørelsen reelt betyder, at støtten kun
er relevant i de tilfælde, hvor tilskudsstørrelsen overstiger markedsprisen på el, hvilket er et
meget skrapt krav.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen kan bekræfte, at store virksomheder skal dokumentere tilskyndelsesvirkningen
dels ved at opfylde betingelserne som beskrevet i § 4, stk. 2, men også, at de skal fremlægge
dokumentation for, at virksomheden uden støtten ikke fortsat vil foretage reinvesteringer eller
vedligeholdelse af anlægget, som dermed betyder, at anlægget nedlægges, udfases eller står
ubenyttet hen. Efter Energistyrelsen har været i dialog med Landbrug&Fødevarer er reglerne
nu forfattet i overensstemmelse med hensigten, således at tilskyndelsesvirkningen er opfyldt,
når ansøgers produktionsomkostninger (anlæggets samlede udgifter til produktion af elektri-
citet) er større end den markedspris, ansøger ville kunne have fået ved salg af den producere-
de elektricitet i samme periode.
Side 4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 88: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser vedr. tilskudsordningen om tilskud til elektricitet produceret i industrielle kraftvarmeværker (IKV'er)
1573612_0005.png
Datatilsynet
henviser til, at behandling af personoplysninger under alle omstændigheder skal
ske under behørig iagttagelse af persondatalovens og sikkerhedsbekendtgørelsens regler.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at administrationen af tilskudsordningen vil ske efter reglerne i
persondatalovens og sikkerhedsbekendtgørelsens regler.
Dansk Affaldsforening, Dansk Energi
og
Landbrug&Fødevarer
har fokus på, at der skal
ske en vurdering af om tilskudsmodtagere overkompenseres.
Landbrug&Fødevarer
nævner
herudover, at de er positive over for, at overkompensation ikke sker, dog sikres dette med be-
tydelige administrative omkostninger og øget bureaukrati, og at EU's statsstøttevejledning
overimplementeres, således at omkostninger og byrder langt overstiger den implementering,
der sker i forbindelse med tilsvarende tilskudsordninger i resten af EU.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det bemærkes, at spørgsmålet om overkompensation er centralt i EU’s statsstøtteregler, og at
Europa-Kommissionen i godkendelsen af 14. juli 2015 af ordningen stiller en lang række kon-
krete krav til, hvordan det skal sikres, at der ikke sker overkompensation gennem udbetaling
af unødvendig støtte. Bekendtgørelsen er udarbejdet i overensstemmelse med disse krav. Der-
udover henvises til ovennævnte svar på Dansk Gartneri og Landbrug&Fødevarers spørgsmål
om de generelle regler for tilskudsordningen.
Dansk Affaldsforening
mener, at bekendtgørelsens regler om vurdering af overkompensation
også bør indeholde regler, om den specifikke kraft-varme-produktion er den miljø- og sam-
fundsøkonomiske optimale. Kriterierne bør følge de af Energistyrelsen udmeldte samfunds-
økonomiske forudsætninger.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen vurderer ikke, at det er relevant ved vurdering af overkompensation at ind-
drage oplysninger om, hvorvidt den specifikke kraft-varme-produktion er den miljø- og sam-
fundsøkonomiske optimale. Ifølge EU's statsstøtteregler er det muligt at give støtte til højef-
fektiv kraftvarme-produktion, og det er det, tilskudsmodtagere skal overholde.
Side 5