Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 86
Offentligt
1573339_0001.png
S AM L E NO T AT
24. november 2015
Rådsmøde (telekommunikation) den 11. december 2015
Dagsorden
1.
Side
2
Forslag til direktiv om tilgængeligheden af offentlige organers websteder
- Fremskridtsrapport
2.
Revision af det centrale EU-regelsæt for elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester
- Politisk drøftelse
7
1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Samlenotatet om rådsmødet (telekommunikation) den 11. december 2015
1573339_0002.png
1. Forslag til direktiv om tilgængeligheden af offentlige organers websteder
KOM(2012) 721
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i margenen.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 3. december 2012 offentliggjort forslag til direktiv om tilgænge-
ligheden af offentlige organers websteder. Formålet med direktivforslaget er at støtte medlems-
staterne i gennemførelsen af deres nationale forpligtelser om webtilgængelighed og deres for-
pligtelser i medfør af FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap, for så vidt an-
går offentlige organers websteder. Direktivforslaget har endvidere til formål, gennem harmoni-
sering af tilgængelighedskravene på europæisk niveau, at føre til bedre markedsforhold, flere
arbejdspladser, billigere webtilgængelighed og flere tilgængelige websteder.
De centrale tiltag er krav om, at de enkelte medlemsstater:
træffer nødvendige foranstaltninger for at sikre, at minimum 12 konkrete typer af offentlige
organers websteder er tilgængelige, jf. europæiske standarder på området senest pr. 31.
december 2015,
træffer foranstaltninger for at fremme anvendelsen af kraven e om webtilgængelighed på al-
le andre offentlige organers websteder,
løbende overvågning af de berørte websteders overensstemmelse med tilgængeligheds-
kravene, og årlig afrapportering om resultaterne heraf, samt om øvrige foranstaltninger an-
gående tilgængeligheden af offentlige organers websteder.
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (telekommunikation) den 11. december 2015 til
fremskridtsrapport.
2. Baggrund
Forslaget til direktivet om tilgængeligheden af offentlige organers websteder , KOM(2012) 721,
er baseret på TEUF artikel 114 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivninger vedrørende
det indre markeds funktion og den frie bevægelighed for tjenesteydelser.
Forslaget skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet efter den almindelige lovgivningspro-
cedure, jf. traktatens artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Baggrunden for forslaget er, at Europa-Kommissionen i en årrække har haft som mål, at offent-
lige organers websteder skal overholde relevante internationale standarder for webtilgængelig-
hed. Således har Kommissionen senest eksplicit opfordret hertil i bl.a. handlingsplanen for e -
forvaltning 2011-2015 (KOM(2010) 743), samt i Kommissionens digitale dagsorden for Europa
(KOM(2010) 245), hvor 2015 blev anført som konkret mål for, hvornår den offentlige sektors
websteder bør være tilgængelige.
Tidligere har medlemsstaterne, bl.a. i ministerdeklarationen om e -inklusion, vedtaget i Riga den
11. juni 2006, ligeledes sat mål for tilgængeligheden af offentlige hjemmesider. Målsætningerne
er imidlertid ikke blevet realiseret i nogen medlemslande. Mens adskillige medlemslande har
indført krav om webtilgængelighed, henviser disse, på trods af en veleta bleret international
standard på området, ofte til forskellige versioner og overholdelsesniveauer.
Side 2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Samlenotatet om rådsmødet (telekommunikation) den 11. december 2015
Der er således opstået en situation, hvor tidligere målsætninger ikke er blevet realiseret, samt
hvor markedet for tilgængelige webløsninger i Europa er bl evet fragmenteret som følge af ikke-
harmoniserede regler og standarder på området.
3. Formål og indhold
Webtilgængelighed har at gøre med de principper og teknikker, som man skal tage højde for,
når man udvikler websteder, for at gøre indhold tilgængeligt f or alle brugere, særligt brugere
med handicap.
Ved at ratificere De Forenede Nationers konvention om rettigheder for personer med handicap
har flertallet af medlemsstaterne og Unionen ved konventionens indgåelse forpligtet sig til at
sikre, at personer med funktionsnedsættelser på lige fod med andre har adgang til bl.a. informa-
tions- og kommunikationsteknologi og til at træffe passende foranstaltninger til at fremme ad-
gangen for personer med funktionsnedsættelser til nye informations - og kommunikationstekno-
logier og systemer, herunder internettet.
Det internationale webkonsortium W3C offentliggjorde i 2008 anden udgave af den internationa-
le de facto standard på området, Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), og denne blev
i november 2012 vedtaget af den internationale standardiseringsorganisation ISO som standard
ISO/IEC 40500:2012.
Der er i dag implementeret forskellige nationale tiltag på webtilgæng elighedsområdet i 21 ud af
de 28 medlemslande i EU. På trods af tilstedeværelsen af en etableret international standard er
der imidlertid meget forskellig praksis på tværs af medlemslandene, herunder anvendelse af
forskellige udgaver af den etablerede standard, eller i form af alternativ e retningslinjer defineret
på nationalt niveau.
Kommissionen lægger i begrundelsen for direktivforslaget således vægt på, at den fragmente-
rede tilgang på tværs af medlemslandene bl.a. hæmmer konkurrencen på markedet for udvik-
ling af tilgængelige løsninger. Det gør situationen for myndigheder og erhvervsaktører usikker,
når der fx skal udvikles grænseoverskridende ydelser.
Med direktivforslaget vil Kommissionen derfor sikre en indbyrdes tilnærmelse af medlemsstater-
nes love og administrative bestemmelser vedrørende tilgængeligheden af offentlige organers
websteder for alle brugere, særligt brugere med funktionsnedsættelser. Konkret vil Kommissio-
nen stille krav om, at 12 typer af offentlige organers websteder gøres tilgængelige, jf. europæi-
ske standarder på området senest pr. 31. december 2015. De 12 typer er at opfatte som en mi-
nimumsliste, som de enkelte medlemslande opfordres til at udvide med flere websteder på nati-
onalt plan.
De 12 typer af websteder, som Kommissionen foreslår at gøre obligatorisk til gængelige, er føl-
gende, som for størstedelens vedkommende er at betragte som selvbetjeningsløsninger, hvor
borgeren kan betjene sig selv i kontakten med den offentlige sektor:
1) Indkomstskat: Selvangivelse og årsopgørelse.
2) Arbejdsformidlingskontorers jobsøgningstjenester.
3) Socialsikringsydelser: Arbejdsløshedsunderstøttelse, børnepenge, udgifter til lægebehandling og
medicin (godtgørelse eller direkte betaling) og uddannelsesstøtte.
4) Personlige dokumenter: Rejsepas og kørekort.
5) Indregistrering af køretøjer.
6) Ansøgning om byggetilladelse.
7) Politianmeldelse, fx af tyveri.
8) Offentlige biblioteker, f.eks. kataloger og søgeværktøjer.
Side 3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Samlenotatet om rådsmødet (telekommunikation) den 11. december 2015
9)
10)
11)
12)
Anmodning om og levering af fødsels- og vielsesattester.
Tilmelding til universiteter og højere læreanstalter.
Anmeldelse af flytning.
Sundhedsrelaterede ydelser: Interaktiv rådgivning om, hvilke tjenester der tilbydes, onlinetjenester
for patienter og aftaler.
Som opfølgning på dette vil Kommissionen forpligte medlemsstaterne til løbende at overvåge
tilgængeligheden af de berørte websteder og årligt afrapportere til Kommissionen. Det besluttes
på nationalt niveau, hvilken myndighed der varetager denne opgave. Kommissionen bemyndi-
ges til ved gennemførelsesretsakter at fastlægge fremgangsmåden for overvågning af de berør-
te websteders overensstemmelse med kravene om webtilgængelighed, og ligeledes til at fast-
lægge ordningerne om medlemsstaternes rapportering til Kommissionen.
Endelig forpligtes medlemslandene med direktivforslaget til at træffe foranstaltninger for at
fremme anvendelsen af tilgængelighedskravene på andre offentlige websteder end de, som be-
røres direkte af forslaget.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet førstebehandlede den 26. februar 2014 direktivforslaget. Parlamentet fore-
slog at udvide anvendelsesområdet således, at det ikke begrænses til at gælde de tolv typer af
websteder, som Kommissionen foreslår, men i stedet skal dække alle offentlige hjemmesider.
Ligeledes foreslår Parlamentet, at anvendelsesområdet skal omfatte hjemmesider med es senti-
el betydning for offentligheden, drevet af private virksomheder. Parlamentet foreslår, at direkti-
vet skal implementeres i medlemsstaterne indenfor et år for nyt indhold og tre år for eksisteren-
de indhold fra direktivets ikrafttrædelse.
Parlamentet vedtog sin holdning med 593 stemmer for, 40 imod og 13 hverken for eller imod.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Det er Kommissionens opfattelse, at nationale tiltag ikke i tilstrækkeli g grad kan sikre en ind-
byrdes tilnærmelse af medlemsstaternes foranstaltninger og en harmoniseret tilgang. Ifølge
Kommissionen skaber forskelle i medlemsstaternes fremgangsmåder begrænsninger og lægger
byrder på de virksomheder, der forsøger at interagere på tværs af grænserne. Dette begrænser
mulighederne for udvikling af et modent, offentligt marked for webtilgængelighedsprodukter og
tjenesteydelser, og det kan hindre bevægeligheden for borgere, der anvender kompenserende
teknologier.
Regeringen er umiddelbart enig med Kommissionen i, at der er behov for en harmoniseret til-
gang.
6. Gældende dansk ret
Det er anført i bemærkningerne til Lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister, lov
om dag, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, lov om folkeskolen og sundhedsloven (Lov
nr. 558 af 18. juni, 2012), at bl.a. fællesoffentlige standarder for it -løsninger, herunder tilgænge-
lighedsstandarden WCAG, skal overholdes på de tekniske løsninger, som berøres af loven. Det-
te omfatter enkelte af de løsningstyper, som er nævnt i direktivforslaget.
WCAG blev vedtaget som en af de fællesoffentlige standarder for it -løsninger i forbindelse med
aftale om anvendelse af åbne standarder i det offentlige, som blev indgået mellem regeringen,
Danske Regioner og KL i oktober 2007, med ikrafttræden den 1. januar 2008. Denne aftale for-
Side 4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Samlenotatet om rådsmødet (telekommunikation) den 11. december 2015
1573339_0005.png
pligter således i princippet også myndigheder, som ikke er omfattet af Lov nr. 558 af 18. juni,
2012 eller af lignende love.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes at kunne påføre enkelte offentlige institutioner udgifter til tilpasning af løs-
ninger, som ikke hidtil har været omfattet af aftalen om obligato riske, åbne standarder i den of-
fentlige sektor. Det endelige udgiftsniveau afhænger af flere faktorer, herunder de eksisterende
løsningers tilgængelighedsniveau og muligheden for at foretage tilpasninger som led i planlagt
ny- eller videreudvikling. Implementeres tilgængeligheden som led i en ordinær udskiftningspro-
ces, vil udgifterne til at sikre tilgængeligheden erfaringsmæssigt være meget begrænsede. De
samlede udgifter til teknisk tilpasning på tværs af myndigheder og institutioner estimeres på den
baggrund til at ligge i størrelsesordenen 50.000-500.000 kr. i engangsudgifter.
Estimatet forudsætter, at direktivets anvendelsesområde fortolkes således, at det i udgangs-
punktet er tilstrækkeligt, at der eksisterer tilgængelige løsninger på alle de forpligt ede områder,
men at ikke alle løsninger på hvert område forpligtes til at overholde WCAG 2.0 -kravene.
Kommissionen har i sin konsekvensvurdering af direktivforslaget estimeret, at de økonomiske
gevinster ved at gøre de offentlige løsninger fuldt tilgængel ige vil overstige udgifterne hertil in-
denfor et år.
Udgifter til central monitorering og afrapportering til Kommissionen afhænger af de endelige
retningslinjer herfor, men forventes på baggrund af tidligere stikprøver og tekniske analyser,
samt med henvisning til Kommissionens konsekvensvurdering, at ligge i størrelsesordenen
100.000-200.000 kr. årligt, henset til det relativt overskuelige antal af websteder, der berøres af
forslaget.
Økonomiske merudgifter afholdes jf. gældende budgetvejledning indenfor relevante myndighe-
ders eksisterende ramme.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget antages af Kommissionen at kunne stimulere konkurrencen for udbydere af
webtilgængelighed, hvilket muligvis kan have en begrænset, positiv effekt for branchen.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrenceevne -, Vækst- og Forbru-
gerforhold med frist for bemærkninger den 7. januar 2013. Der er modtaget høringssvar fra
Danske Handicaporganisationer og IT-branchen.
Danske Handicaporganisationer (DH) støtter generelt forslaget, men finder anvendelsesområdet
(typen af forpligtede websteder) for snævert. DH mener således, at anve ndelsesområdet bør
udvides til at omfatte nationale, regionale og lokale myndigheder, der udbyder offentlige ser-
vices som fx undervisning, sociale ydelser, sundhed, beskæftigelse, boliger og transport. Dertil
bør udbydere af andre grundlæggende serviceydel ser omfattes, fx post, energi, vand og finan-
sielle tjenester. DH mener, at der bør forhandles om, hvordan anvendelsesområdet kan revide-
res i overensstemmelse med den teknologiske og samfundsmæssige udvikling. Endelig påpeger
Side 5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Samlenotatet om rådsmødet (telekommunikation) den 11. december 2015
1573339_0006.png
DH, at de myndigheder, der skal udpeges til at stå for monitorering af overholdelse, skal have
en viden om tilgængelighed, handicap og standarder.
IT-Branchen bakker op om forslaget, men bemærker, at forslaget ikke forholder sig til brugerop-
levelsen – og derved den reelt oplevede tilgængelighed – som følger af EU-krav til indhentning
af samtykke i forbindelse med bl.a. borgernes offentlige selvbetjening. IT -Branchen finder i øv-
rigt, at støtten til borgerne kan styrkes yderligere med nationale strategier for digital support til
borgere, der anvender digital selvbetjening.
Samlenotatet har desuden været i høring i specialudvalget for Energi-, Forsynings- og Klimapo-
litik med frist den 23. november 2015. Der var ingen bemærkninger.
9. Forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemsstaterne general opbakning til Kommissionens hensigt om at fremme it -
tilgængeligheden til offentlige organers websteder. Der tegner sig umiddelbart to grupperinger
med forskellige opfattelser af, hvilket anvendelsesområde som direktivet skal have.
En opfattelse går på, at direktivets anvendelsesområde skal være alt indhold på alle offentlige
hjemmesider. En anden tilgang er, at anvendelsesområdet skal begrænses, så der indføres
undtagelser for dele af indholdet på offentlige myndigheders hjemmesider (for pdf’er, AV-
materiale og lignende, der er svært at gøre tilgængeligt), men at der samtidig indføres en mini-
mumsharmoniseringsklausul, der stiller medlemsstaterne frit for at stille yderligere krav i deres
respektive lande.
Der har været en bevægelse i forhandlingerne, der betyder, at forslaget har bevæget sig væk
fra at fokusere på serviceområder, som oprindeligt foreslået af Kommissionen, men i stedet fo-
kuserer på hele hjemmesider. Forslagets anvendelsesområde er stadig omdrejningspunkt for
drøftelserne om forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens hensigt om at fremme tilgængeligheden af offentli-
ge organers websteder, hvilket bl.a. er i overensstemmelse med målsætningen i den fællesof-
fentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 om, at offentlige selvbetjeningsløsninger skal være ”let
tilgængelige for fx personer med handicap”.
Regeringen finder det i øvrigt hensigtsmæssigt, at der indføres fælles regler på området på
tværs af EU med henblik på at modvirke fragmentering og øge konkurrencen, for derigennem at
skabe bedre markedsforhold, billigere webtilgængelighed og flere tilgængelige websteder.
Regeringen arbejder for at opnå den mest omkostningseffektive implementering.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 24. maj 2013, den 21.
november 2014 og den 9. juni 2015.
Side 6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Samlenotatet om rådsmødet (telekommunikation) den 11. december 2015
1573339_0007.png
2. Revision af det centrale EU-regelsæt for elektroniske kommunikationsnet
og -tjenester
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen forventes i løbet af 2016 at fremsætte forslag til en revision af EU -regelsættet for
telekommunikation. Det forventes, at det overordnede formål med revisionen vil være at fremme
investeringer i digital infrastruktur og skabe rammerne for et digtalt indre marked for telekom-
munikation.
Det luxembourgske formandskab har sat sagen på dagsordenen for telekommunikationsråds-
mødet den 11. december 2015 til en politisk drøftelse.
2. Baggrund
Den gældende EU-regulering af teleområdet er oprindelig vedtaget i 2002 og senest revideret i
2009. Som led i sin strategi for et digitalt indre marked har Kommissionen igangsat en proces,
der i løbet af 2016 forventes at resultere i fremsættelsen af nye forslag til revision af reglerne.
Kommissionen gennemfører i perioden den 11. september til den 7. december 2015 en offentlig
høring om evaluering af de gældende regler på teleområdet samt forslag til ændringer af regler-
ne. Parallelt hermed gennemføres en høring om forventningerne til fremtidens behov for bred-
bånd.
3. Formål og indhold
Det fremgår af Kommissionens strategi for et digitalt indre marked, at det overordnede formål
med revisionen af det centrale regelsæt på teleområdet vil være at fremme investeringer i digi-
tal infrastruktur og skabe rammerne for et digtalt indre marked for telekommunikation. De revi-
derede regler vil desuden skulle tage højde for nye udfordringer på telemarkedet, herunder æn-
drede brugsvaner og nye aktører. Derudover forventes Kommissionen at foreslå yderligere
harmonisering af tildelingen af frekvensbånd gennem en mere harmoniseret tilgang til frekvens-
forvaltning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke på nuværende tidspunkt udtalt sig om den kommende revision af
det centrale EU-regelsæt for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant på nuværende tidspunkt.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant på nuværende tidspunkt.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. Regeringen vil analysere
de lovgivningsmæssige konsekvenser, når Kommissionen fremsætter konkrete forslag.
Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Regeringen vil analysere de økonomiske konsekvenser, når Kommissionen
fremsætter konkrete forslag.
Side 7
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Samlenotatet om rådsmødet (telekommunikation) den 11. december 2015
1573339_0008.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har ikke i sig selv andre konsekvenser og skønnes desuden ikke at berøre beskyttel-
sesniveauet i Danmark. Regeringen vil analysere andre konsekvenser og indvirkningen på be-
skyttelsesniveauet, når Kommissionen fremsætter konkrete forslag.
8. Høring
Samlenotatet har været sendt i høring i EU-specialudvalget for Energi-, Forsynings-, og Klima-
politik. Følgende bemærkninger er modtaget:
Dansk Energi henviser generelt til det svar, som de har afgivet i forhold til høringen om regerin-
gens svar på Kommissionens høringer om reglerne på teleområdet samt forventningerne til
fremtidens behov for bredbånd. Heri anfører Dansk Energi, at man i store træk kan tilslutte sig
regeringens holdning.
Dansk Energi er dog modstander af en generel udvidelse af rækkevidden af symmetrisk konkur-
renceregulering i EU. Den nuværende asymmetriske konkurrenceregulering har til formål at af-
balancere en fundamental ubalance eller asymmetri på markedet, som uden denne regulering
vil give det tidligere monopolselskab for omfattende fordele. Derfor mener man ikke, at nye in-
frastrukturoperatører skal kunne pålægges tilsvarende forpligtelser.
Dansk Energi er enig i Kommissionens tilgang om en gradvis tilbagerulning af ex -ante regule-
ring over for udbydere med en dominerende markedsposition (SMP -udbydere) i takt med, at
den infrastrukturbaserede konkurrence vinder frem gennem lokale / regionale kabel -tv net og fi-
bernet. Dansk Energi henstiller på den baggrund til, at regeringens holdning bør indeholde en
opbakning til gradvis tilbagerulning af ex-ante regulering over for SMP-udbydere i geografiske
områder med infrastrukturbaseret konkurrence – dog under forudsætning af, at der i disse geo-
grafier indføres et skærpet konkurrenceretligt tilsyn for at undgå et misbrug af dominerende stil-
ling.
Dansk Energi opfordrer til, at regeringens holdning i højere grad fokuserer på tv-markedets sto-
re betydning for at sikre effektiv konkurrence på bredbånd. Adgangen til distribution af attraktive
tv-rettigheder er en vigtig forudsætning for at kunne konkurrere på bredbåndsmarkedet, hvor tv i
stigende grad efterspørges som led i en bundtet løsning med en bredbåndsforbindelse. Dansk
Energi mener, at reguleringen af bredbåndsmarkedet bør udvides til også at omfatte regulering
af tv-rettigheder, f.eks. ved at distribution af tv-kanaler underlægges en sektorspecifik regule-
ring, som giver nye bredbåndsudbydere mulighed for at erhverve sig rettigheder til tv -
distribution på rimelige vilkår – til fremme af konkurrencen på bredbånd.
Forbrugerrådet Tænk anfører, at målet om at skabe et reelt indre marked for kommunikations-
ydelser bør fremhæves i den danske holdning, således at f.eks. de prohibitive priser for opkald
over grænserne forsvinder. Forbrugerrådet Tænk anfører endvidere, at en effektiv konkurrence
mellem investorer i infrastruktur bør tilskyndes, således at flere kilder til investeringer i nye tek-
nologier kommer i spil. Her mener Forbrugerrådet Tænk, at den danske telesektor er præget af
en høj grad af koncentration set i europæisk perspektiv.
SE vurderer, at samlenotatet ikke er i overensstemmelse med den danske regerings holdning,
som den tidligere er udtrykt i publikationen fra Erhvervs - og Vækstministeriet ”Konkurrence på
bredbåndsmarkedet” fra december 2014. Her fastslås det, at det er relevant at udstrække ræk-
kevidden på EU-reguleringen til også at omfatte tv-tjenester.
TDC bemærker, at behovet for opretholdelse af eksisterende sektorspecifikke regler bør vurde-
res nøje. TDC foreslår at slette henvisningen til ’eksisterende lovgivningsmæssige rammer’ i re-
geringens holdning, idet det vil kunne misforstås som en målsætning om at fastholde eksiste-
Side 8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Samlenotatet om rådsmødet (telekommunikation) den 11. december 2015
rende rammer, hvilket ikke nødvendigvis er foreneligt med det tidligere nævnte mål om en ’tids-
svarende’ regulering. TDC ønsker endvidere, at regeringen arbejder for at fremme fleksibilitet
med hensyn til implementering af eventuelt kommende forsyningspligt, idet de nationale marke-
der fortsat frembyder markante forskelle m.h.t. dækning af bredbånd og tilgængelighed af tjene-
ster. Man ønsker at undgå krav om overflødige og økonomisk belastende krav for telebranchen.
9. Forventninger til andre landes holdninger
Sagen har endnu ikke været drøftet på politisk niveau. Det forventes dog, at medlemsstaterne
vil hilse revisionen velkommen og overordnet støtte målsætningen om at fremme udrulningen af
højhastighedsbredbånd i hele Europa. Den præcise vægtning mellem investeringer og konkur-
rence, samt i hvilken grad der skal fokuseres på at fremme lave priser og innovative tjenester ,
forventes at blive en central del af forhandlingerne. Der må også forventes et centralt fokus på
tilbagerulning af den sektorspecifikke regulering over for ønsker om at udvide reguleringen til at
omfatte nye typer af digitale tjenester. Endelig forventes et flertal af medlemsstaterne at være
skeptiske over for yderligere harmonisering i forhold til tildelingen af frekvenser.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig med Kommissionen i, at en stærk, konkurrencedygtig og dynamisk telesek-
tor er en forudsætning for et velfungerende digitalt indre marked. Regeringen finder, at robuste
telenet, som sikrer både borgere og virksomheder højhastighedsforbindelser til rimelige priser,
ikke længere blot er grundlaget for den såkaldte "digitale økonomi", men i s tedet noget, der un-
derstøtter stort set alle sektorer af en moderne økonomi. Regeringen finder det derfor afgøren-
de, at EU har et tidssvarende regelsæt for elektronisk kommunikation.
Målet for telereguleringen bør fortsat være at understøtte udrulning af højhastighedsbredbånd i
hele Europa samt at fremme lave priser og innovative tjenester til forbrugerne og virksomheder-
ne. Det bør ske igennem effektiv konkurrence samt sikring af stabile og forudsigelige rammevil-
kår, der understøtter investeringer i digital infrastruktur. Regeringen opfordrer endvidere til, at
man i forbindelse med revisionen inddrager erfaringerne fra medlemsstater, hvor man har op-
nået et højt investeringsniveau under de eksisterende lovgivningsmæssige rammer.
For at fremme innovation og nye løsninger i den europæiske digitale økonomi bør man i forbin-
delse med revisionen endvidere se på muligheden for at reducere de lovgivningsmæssige byr-
der, der stammer fra telereguleringen. Det bør inddrages i denne vurdering, om den sektorspe-
cifikke regulering bør rulles tilbage eller udvides til at omfatte nye digitale tjenester.
Regeringen støtter som udgangspunkt ikke Kommissionens tanker om yderligere harmonisering
af tildelingen af frekvensbånd. Regeringen finder, at der er betydelig variation i ef terspørgslen
efter og udbuddet af mobile tjenester mellem medlemsstater, og regeringen mener derfor, at til-
deling af frekvenser bør organiseres på en måde, som passer til de forskellige krav i de forskel-
lige markeder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 9