Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 85
Offentligt
1573212_0001.png
20. november 2015
J.nr. 11-0296353
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes en orientering om, at en ændring af elpatronordningen, som vedrører
fjernvarmeværker, ikke kan sættes i kraft.
Ændringen, som ikke kan sættes i kraft, er indeholdt i lov nr. 722 af 25. juni 2010.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 85: Orientering om, at en ændring af elpatronordningen, som vedrører fjernvarmeværker, ikke kan sættes i kraft, fra skatteministeren
1573212_0002.png
Orientering om, at en ændring af elpatronordningen, som vedrører fjernvar-
meværker, ikke kan sættes i kraft
Elpatronordningen indebærer, at de omfattede varmeproducenter på visse betingelser kan
anvende relativt lave energiafgifter for elektricitet og fossile brændsler til fjernvarmepro-
duktion i varmeproduktionsapparater, herunder eldrevne elpatroner (store dyppekogere).
Der er således tale om en afgiftslempelse. Ordningen har især til formål at forøge incita-
mentet til en fornuftig indenlandsk anvendelse af dansk produceret el, herunder klima-
venlig el fra vindmøller, frem for uøkonomisk eksport af billig el. Ordningen trådte i kraft
den 1. januar 2008.
Det blev efterfølgende aftalt, at ordningen skulle ændres, jf. den politiske aftale om bedre
integration af vind fra oktober 2009 mellem den daværende regering (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti
og Det Radikale Venstre. Som et af elementerne i aftalen skulle elpatronordningen (af-
giftslempelse) udvides til også gælde for fjernvarmeværker. Hidtil havde elpatronordnin-
gen kun omfattet kraftvarmeværker.
På den baggrund fremsatte skatteministeren den 17. marts 2010 lovforslag om ændring af
lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige
andre love (Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen og afgift på
andre klimagasser end CO
2
m.v.) (lovforslag nr. L 162). Lovforslaget er vedtaget som lov
nr. 722 af 25. juni 2010.
Med loven blev elpatronordningen udvidet, idet loven indeholder en ny regel om, at også
fjernvarmeværker uden kraftvarmekapacitet omfattes af elpatronordningens relativt lave
afgiftssatser for bl.a. elektricitet til fjernvarmeproduktion i elpatroner. Med denne ændring
udmøntede loven elementet vedrørende elpatronordningen og fjernvarmeværker i den
politiske aftale om bedre integration af vind fra oktober 2009. Ændringen fremgår af bl.a.
§ 1, nr. 6, 2. pkt., § 2, nr. 3, 2. pkt., § 3, nr. 3, 2. pkt., § 4, nr. 6, 2. pkt., og § 5, nr. 14, 2.
pkt., i lov nr. 722 af 25. juni 2010.
Skatteministeren er ifølge loven bemyndiget til at sætte den nye afgiftslempelse i kraft.
Det fremgår af lovforslaget, at Skatteministeriet var i dialog med Europa Kommissionen
om, hvorvidt denne afgiftslempelse for fjernvarmeværker skulle statsstøttenotificeres, og
at den i givet fald først kunne træde i kraft, når Kommissionens godkendelse forelå.
I 2010 og 2011 var Skatteministeriets i dialog med Generaldirektoratet for konkurrence
(COMP) og Generaldirektoratet for beskatning og toldunion (TAXUD) under Kommis-
sionen.
Beskatning af elektricitet er reguleret i energibeskatningsdirektivet. Under dialogen med
Kommissionen blev det klarlagt, at der ikke er hjemmel til den nye afgiftslempelse for
fjernvarmeværker i energibeskatningsdirektivet. Kommissionen nævnte dog, at direktivet
Side 2 af 3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 85: Orientering om, at en ændring af elpatronordningen, som vedrører fjernvarmeværker, ikke kan sættes i kraft, fra skatteministeren
1573212_0003.png
giver mulighed for, at Rådet efter forslag fra Kommissionen kan give en særlig tilladelse
til afgiftslempelse, når f.eks. hensynet til den fælles miljøpolitik taler for det. Denne tilla-
delse kan gives for en periode på højest seks år, men med mulighed for forlængelse. Øn-
sker en medlemsstat en sådan tilladelse, kan medlemsstaten sende en ansøgning til Kom-
missionen.
Skatteministeriet ansøgte i december 2011 Kommissionen om at stille forslag om tilladel-
se til afgiftslempelsen for fjernvarmeværker i Rådet.
Kommissionen bad derpå om supplerende oplysninger i sagen, herunder oplysning om,
hvor stor kapaciteten er for de omhandlede varmeproduktionsapparater,
hvordan den producerede fjernvarme begrænses til og fordeles på henholdsvis spids-
last produktion og reservelast produktion,
mængder af de forskellige energiformer til varmeproduktionen,
en omkostningsanalyse, som kan begrunde niveauet for de reducerede afgiftssatser
under afgiftslempelsen, og
afgiftslempelsens eventuelle kvantitative påvirkning af udledningen af drivhusgasser,
der er dækket af EU-beslutning 406/2009/EF af 23. april 2009, som vedrører med-
lemsstaternes forpligtelser til at reducere drivhusgasemissionerne frem til 2020.
Det har imidlertid ikke været muligt for Skatteministeriet at tilvejebringe disse oplysnin-
ger, da de tilgængelige talmæssige oplysninger på området er begrænsede og må suppleres
med oplysninger fra de berørte fjernvarmeværker. Disse fjernvarmeværker, som oprinde-
ligt ønskede afgiftslempelsen, har ikke set sig i stand til at bidrage med de nødvendige
oplysninger.
Når Kommissionen således ikke kan få de efterspurgte supplerende oplysninger, stiller
Kommissionen ikke forslag om tilladelse til afgiftslempelsen for danske fjernvarmeværker
i Rådet. Dermed er det udelukket, at Danmark kan få tilladelsen.
Skatteministeren er på den baggrund afskåret fra at sætte afgiftslempelsen for fjernvarme-
værker i kraft.
Skatteministeriet og Dansk Fjernvarme har drøftet dette. Dansk Fjernvarme har forståel-
se for, at afgiftslempelsen ikke kan sættes i kraft.
Reglen om afgiftslempelse for fjernvarmeværker vil blive foreslået ophævet ved lejlighed.
Side 3 af 3