Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 72
Offentligt
1568171_0001.png
16. november 2015
Udkast til
bekendtgørelse om spildevandsforsyningsselskabers medfinansiering
af kommunale og private projekter vedrørende tag- og overfladevand
I medfør af § 1, stk. 6, i lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 633 af 7. juni 2010, som ændret ved lov nr. 61 af 29. januar 2013, § 24, stk. 4, § 31, stk. 3, og § 35, stk. 4, i
lov om vandløb, jf. lovbekendtgørelse nr. 1208 af 30. september 2013, og § 8 i lov nr. 469 af 12. juni 2009 om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold, som ændret ved lov nr. 578 af 18. juni 2012, fastsættes:
Anvendelsesområde og definitioner
Gældende formulering
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anven-
delse ved spildevandsforsyningsselskabers
indregning efter betalingslovens 1, stk. 5, af
udgifter i bidraget efter lovens § 1, stk. 4, 1.
pkt., som er nødvendige af hensyn til hånd-
tering af tag- og overfladevand, i forbindelse
med medfinansiering af kommunale og pri-
vate alternative projekter i rekreative områ-
der, i vandløb og i og på veje.
Stk. 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Spildevand:
Vand, der er omfattet af §
4, stk. 1, i bekendtgørelse om spilde-
vandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttel-
seslovens kapitel 3 og 4.
2)
Tag- og overfladevand:
Vand, der er
omfattet af § 4, stk. 3, i bekendtgørelse
om spildevandstilladelser m.v. efter mil-
jøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4.
3)
Spildevandsanlæg:
Anlæg, der er om-
fattet af § 4, stk. 7, i bekendtgørelse om
spildevandstilladelser m.v. efter miljøbe-
skyttelseslovens kapitel 3 og 4.
Bekendtgørelsesforslag
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendel-
se ved spildevandsforsyningsselskabers ind-
regning efter betalingslovens
§
1, stk. 5, af ud-
gifter i bidraget efter lovens § 1, stk. 4, 1. pkt.,
som er nødvendige af hensyn til håndtering af
tag- og overfladevand, i forbindelse med med-
finansiering af kommunale og private alterna-
tive projekter i rekreative områder, i vandløb
og i og på veje.
Stk. 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Spildevand:
Vand, der er omfattet af § 4,
stk. 1, i bekendtgørelse om spildevandstil-
ladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens
kapitel 3 og 4.
2)
Tag- og overfladevand:
Vand, der er om-
fattet af § 4, stk. 3, i bekendtgørelse om
spildevandstilladelser m.v. efter miljøbe-
skyttelseslovens kapitel 3 og 4.
3)
Spildevandsanlæg:
Anlæg, der er omfat-
tet af § 4, stk. 7, i bekendtgørelse om spil-
devandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttel-
seslovens kapitel 3 og 4.
Side 1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
1568171_0002.png
4)
Sædvanlig afhjælpning:
Arbejder, som
spildevandsforsyningsselskaber udfører
på egne spildevandsanlæg i forbindelse
med løsning af kapacitetsproblemer.
5)
Alternative projekter:
Projekter, hvor
spildevandsforsyningsselskabets udgifter
til medfinansiering ikke overstiger udgif-
terne til sædvanlig afhjælpning af kapaci-
tetsproblemer i spildevandsanlægget.
6)
Veje:
Veje, der er omfattet af § 1 i lov
om offentlige veje eller § 2, stk. 1, i lov
om private fællesveje.
7)
Vandløb:
Vandløb, der er omfattet af
lov om vandløb.
8)
Rekreative områder:
Arealer, der er
åbne for almindelig færdsel, og som an-
vendes til rekreative, sportslige, grønne
og naturformål, dog ikke projekter til lo-
kal afledning af regnvand i fællesarealer
ejet af boligforeninger.
4)
Sædvanlig afhjælpning:
Arbejder, som
spildevandsforsyningsselskaber udfører på
egne spildevandsanlæg i forbindelse med
løsning af kapacitetsproblemer.
5)
Alternative projekter:
Projekter, hvor
spildevandsforsyningsselskabets udgifter til
medfinansiering ikke overstiger udgifterne
til sædvanlig afhjælpning af kapacitetspro-
blemer i spildevandsanlægget.
6)
Veje:
Veje, der er omfattet af § 1 i lov om
offentlige veje eller § 2, stk. 1, i lov om pri-
vate fællesveje.
7)
Vandløb:
Vandløb, der er omfattet af lov
om vandløb.
8)
Rekreative områder:
Arealer, der er åbne
for almindelig færdsel, og som anvendes til
rekreative, sportslige, grønne og naturfor-
mål, dog ikke projekter til lokal afledning af
regnvand i fællesarealer ejet af boligfor-
eninger.
Medfinansiering af projekter vedrørende tag- og overfladevand
§ 2.
Spildevandsforsyningsselskaber kan
alene afholde og indregne udgifter, som efter
en konkret vurdering er nødvendige af hen-
syn til et alternativt projekts håndtering af
tag- og overfladevand, herunder omkostnin-
ger til investering, drift og vedligeholdelse,
samt omkostninger til retablering.
§ 3.
Spildevandsforsyningsselskabets andel
af alle projektejers omkostninger til projekter
i vandløb i landzone og sommerhusområder
samt projekter i rekreative områder udgør de
meromkostninger, som er nødvendige af hen-
syn til håndtering af tag- og overfladevand.
§ 4.
Spildevandsforsyningsselskabets andel
af alle projektejers omkostninger til projekter
i vandløb i byzone og projekter i og på veje
udgør alle omkostninger, som er nødvendige
af hensyn til håndteringen af tag- og overfla-
devand.
Stk. 2.
Efter 1. januar 2016 betaler spilde-
vandsforsyningsselskabet dog højest 75 % af
de samlede investeringsomkostninger, der er
nødvendige for håndtering af tag- og overfla-
§ 2.
Spildevandsforsyningsselskaber kan ale-
ne afholde og indregne udgifter, som efter en
konkret vurdering er nødvendige af hensyn til
et alternativt projekts håndtering af tag- og
overfladevand, herunder omkostninger til in-
vestering, drift og vedligeholdelse, samt om-
kostninger til retablering.
§ 3.
Spildevandsforsyningsselskabets andel
af alle projektejers omkostninger til projekter
i vandløb i landzone og sommerhusområder
samt projekter i rekreative områder udgør de
meromkostninger, som er nødvendige af hen-
syn til håndtering af tag- og overfladevand.
§ 4.
Spildevandsforsyningsselskabets andel
af alle projektejers omkostninger til projekter
i vandløb i byzone og projekter i og på veje
udgør alle omkostninger, som er nødvendige
af hensyn til håndteringen af tag- og overfla-
devand.
Stk. 2.
Spildevandsforsyningsselskabet be-
taler dog højest 75 % af projektejers samlede
investeringsomkostninger, der er nødvendige
for håndtering af tag- og overfladevand, til
Side 2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
1568171_0003.png
devand, til projekter, der indgås aftale om, jf.
§ 9, senere end 1. januar 2016.
§ 5.
Reglerne i § 24, stk. 1, § 31, stk. 1, og
§ 35, stk. 1, i lov om vandløb finder ikke an-
vendelse ved projekter i vandløb efter denne
bekendtgørelses § 2 i det omfang udgifterne
afholdes af spildevandsforsyningsselskabet
eller projektejer efter §§ 3-4.
§ 6.
Til brug for Forsyningssekretariatets
afgørelse om tillæg til prisloft, jf. vandsektor-
lovens § 6, af det alternative projekt, herun-
der til at sandsynliggøre det eller de valgte
projekters omkostningseffektivitet, jf. beta-
lingslovens § 1, stk. 5, 2. pkt., skal spilde-
vandsforsyningsselskabet indsende følgende:
1) Aftalen om det alternative projekt ind-
gået mellem spildevandsforsyningsselska-
bet og projektejer, jf. § 9.
2) En kort beskrivelse samt økonomisk
overslag for den billigst mulige sædvanli-
ge afhjælpningsløsning med samme ser-
viceniveau som det alternative projekt.
Overslaget skal være fordelt på omkost-
ninger til investeringer, drift og vedlige-
holdelse. Den valgte sædvanlige afhjælp-
ningsløsning kan i særlige tilfælde afvises
af Forsyningssekretariatet.
3) For privatejede alternative projekter
endvidere en kommunal beslutning om, at
projektet fra kommunal side anses som
hensigtsmæssigt og omkostningseffektivt.
Beslutningen kan eksempelvis fremgå af
en klimatilpasningsplan, spildevandsplan
eller forslag hertil.
Stk. 2.
Ved vurderingen af det alternative
projekts omkostningseffektivitet lægges nu-
tidsværdierne af projektøkonomierne til
grund med henblik på sammenligning af pro-
jektøkonomien for den sædvanlige afhjælp-
ning og projektøkonomien for det valgte al-
ternative projekt. Ved opgørelsen af nutids-
værdier for den sædvanlige afhjælpning be-
nyttes en rente på 3,5 procent p.a.
§ 7.
Dokumentation efter § 6 til indregning
af udgifter i prisloftet indberettes til Forsy-
ningssekretariatet efter reglerne i bekendtgø-
projekter, der indgås aftale om, jf. § 8, senere
end 1. januar 2016.
§ 5.
Reglerne i § 24, stk. 1, § 31, stk. 1, og
§ 35, stk. 1, i lov om vandløb finder ikke an-
vendelse ved projekter i vandløb efter denne
bekendtgørelses § 2 i det omfang udgifterne
afholdes af spildevandsforsyningsselskabet
eller projektejer efter §§ 3-4.
§ 6.
Spildevandsforsyningsselskaber skal ind-
berette dokumentation for omkostningseffek-
tivitet, jf. betalingslovens § 1, stk. 5, 2. pkt.,
til Forsyningssekretariatet, herunder skal afta-
len, jf. § 8, og en kort beskrivelse af og øko-
nomisk overslag for den billigst mulige sæd-
vanlige afhjælpningsløsning med samme ser-
viceniveau som det alternative projekt indbe-
rettes. Overslaget skal være fordelt på om-
kostninger til investeringer, drift og vedlige-
holdelse. For privatejede alternative projekter
skal der endvidere indberettes en kommunal
beslutning om, at projektet fra kommunal side
anses som hensigtsmæssigt og omkostnings-
effektivt. Indberetningerne skal ske senest den
15. april.
Stk. 2.
Ved vurderingen af det alternative
projekts omkostningseffektivitet lægges nu-
tidsværdierne af projektøkonomierne til grund
med henblik på sammenligning af projekt-
økonomien for den sædvanlige afhjælpning
og projektøkonomien for det valgte alternati-
ve projekt. Ved opgørelsen af nutidsværdier
for den sædvanlige afhjælpning benyttes en
rente på 3,5 procent p.a.
Side 3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
1568171_0004.png
relse om prisloftregulering m.v. af vandsek-
toren.
§ 8.
Spildevandsforsyningsselskaber kan
alene medfinansiere alternative projekter i
det omfang, den kommunale risikokortlæg-
ning har påvist behov for afhjælpning. Alter-
native projekter uden for udpegede risikoom-
råder kan dog tjene til afhjælpning af kapaci-
tetsproblemer inden for et risikoområde.
§ 7.
Spildevandsforsyningsselskaber kan
alene medfinansiere alternative projekter i det
omfang, den kommunale risikokortlægning
har påvist behov for afhjælpning. Alternative
projekter uden for udpegede risikoområder
kan dog tjene til afhjælpning af kapacitets-
problemer inden for et risikoområde.
§ 9.
Aftaler mellem projektejer og spilde-
§ 8.
Aftaler mellem projektejer og spilde-
vandsforsyningsselskabet om medfinansie-
vandsforsyningsselskabet om medfinansiering
ring skal indeholde oplysninger og vilkår om: skal indeholde oplysninger og vilkår om:
1) Projektets formål, tiltag, forventede le-
1) Projektets formål, tiltag, forventede le-
vetid og serviceniveau.
vetid og serviceniveau.
2) Projektejers udførelse, drift og vedlige-
2) Projektejers udførelse, drift og vedlige-
holdelse af projektet.
holdelse af projektet.
3) De forventede omkostninger opdelt på
3) De forventede omkostninger opdelt på
investerings-, drifts- og vedligeholdelses-
investerings-, drifts- og vedligeholdelses-
omkostninger.
omkostninger.
4) Hvilke omkostningsposter der betales
4) Hvilke omkostningsposter der betales af
af spildevandsforsyningsselskabet, og
spildevandsforsyningsselskabet, og hvilke
hvilke omkostningsposter der betales af
omkostningsposter der betales af projekt-
projektejer, herunder hvem der bærer risi-
ejer, herunder hvem der bærer risikoen for
koen for forskellige typer fordyrelser.
forskellige typer fordyrelser.
5) Spildevandsforsyningsselskabets beta-
5) Spildevandsforsyningsselskabets beta-
ling til projektejer.
ling til projektejer.
6) Projektejers og spildevandsforsynings-
6) Projektejers og spildevandsforsynings-
selskabets opsigelsesvarsel.
selskabets opsigelsesvarsel.
7) Hvad der skal ske ved ophør af projek-
7) Hvad der skal ske ved ophør af projek-
tet, herunder tilbagebetaling.
tet, herunder tilbagebetaling.
8) Øvrige oplysninger til brug for opnåelse
af tillæg til prisloftet.
§ 10.
Spildevandsforsyningsselskaber kan
alene varetage udførelse, drift og vedligehol-
delse af anlæg i forbindelse med projekter
omfattet af denne bekendtgørelse i overens-
stemmelse med reglerne i den til enhver tid
gældende bekendtgørelse om vandselskabers
deltagelse i anden virksomhed (tilknyttede
aktiviteter).
Stk. 2.
Ved arbejde efter stk. 1 kan spilde-
vandsforsyningsselskabet foretage modreg-
ning i betalingen efter § 14.
§ 9.
Spildevandsforsyningsselskaber kan
alene varetage udførelse, og vedligeholdelse
af anlæg i forbindelse med projekter omfattet
af denne bekendtgørelse i overensstemmelse
med reglerne i den til enhver tid gældende
bekendtgørelse om vandselskabers deltagelse
i tilknyttet virksomhed.
Stk. 2.
Spildevandsforsyningsselskabers
drift af anlæg i forbindelse med projekter om-
fattet af denne bekendtgørelse er en del af sel-
skabernes hovedaktivitet.
Stk. 3.
Ved arbejde efter stk. 1 kan spilde-
vandsforsyningsselskabet foretage modreg-
ning i betalingen til projektejer.
Side 4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
1568171_0005.png
Uforudsete og besluttede ændringer af projekter, som medfører fordyrelser
§ 11.
Spildevandsforsyningsselskabet kan
ikke betale for uforudsete fordyrelser, som
gør selskabets omkostninger til det alternati-
ve projekt større, end hvad de samlede om-
kostninger, som opgjort i ansøgning, jf. § 6,
stk. 1, til den sædvanlige afhjælpningsløs-
ning ville have været, jf. dog stk. 2. Projekt-
ejer bærer således risikoen for sådanne fordy-
relser, der opstår efter indgåelsen af aftalen.
Vurderingen foretages på baggrund af nu-
tidsværdierne, jf. § 6, stk. 2.
Stk. 2.
I tilfælde af uforudsete fordyrende
forhold, som gør sig gældende for både det
alternative projekt og den sædvanlige af-
hjælpningsløsning, kan niveauet for de sam-
lede omkostninger til den sædvanlige af-
hjælpningsløsning forøges med de omkost-
ninger, som det fordyrende forhold ville have
medført for den sædvanlige løsning.
§ 10.
Spildevandsforsyningsselskabet kan
ikke betale for uforudsete fordyrelser, som
gør selskabets omkostninger til det alternati-
ve projekt større, end hvad de samlede om-
kostninger, som opgjort i økonomisk over-
slag, jf. § 6, stk. 1, til den sædvanlige af-
hjælpningsløsning ville have været, jf. dog
stk. 2. Projektejer bærer således risikoen for
sådanne fordyrelser, der opstår efter indgåel-
sen af aftalen. Vurderingen foretages på bag-
grund af nutidsværdierne, jf. § 6, stk. 2.
Stk. 2.
I tilfælde af uforudsete fordyrende
forhold, som gør sig gældende for både det
alternative projekt og den sædvanlige af-
hjælpningsløsning, kan niveauet for de sam-
lede omkostninger til den sædvanlige af-
hjælpningsløsning forøges med de omkost-
ninger, som det fordyrende forhold ville have
medført for den sædvanlige løsning.
§ 11.
Hvis det alternative projekt ønskes
udvidet, kan spildevandsforsyningsselskabet
betale omkostninger hertil, i det omfang at
omkostningerne er nødvendige for projektets
håndtering af tag- og overfladevand, dog
maksimalt op til de samlede omkostninger til
den sædvanlige afhjælpningsløsning, som
opgjort i økonomisk overslag, jf. § 6.
Stk. 2.
En udvidelse af et alternativt pro-
jekt, som for spildevandsforsyningsselskabet
vil medføre højere omkostninger end niveau-
et for de samlede omkostninger til den sæd-
vanlige afhjælpningsløsning, som opgjort i
økonomisk overslag, jf. § 7, kan ske, hvis
udvidelsen ligger inden for rammerne af den
oprindelige aftale og det omfattede risikoom-
råde for projektet, og projektet fortsat er om-
kostningseffektivt. Spildevandsforsynings-
selskabet skal til Forsyningssekretariatet ind-
berette et underskrevet tillæg til den oprinde-
lige aftale, som skal indeholde oplysninger
om følgende:
1) En kort beskrivelse af projektudvidel-
sen og serviceniveauet herved.
Side 5
§ 12.
Hvis det alternative projekt efter For-
syningssekretariatets godkendelse af tillæg til
prisloftet ønskes udvidet, kan spildevands-
forsyningsselskabet betale omkostninger her-
til, i det omfang at omkostningerne er nød-
vendige for projektets håndtering af tag- og
overfladevand, dog maksimalt op til de sam-
lede omkostninger til den sædvanlige af-
hjælpningsløsning, som er budgetteret efter §
6.
Stk. 2.
En udvidelse af et alternativt pro-
jekt, som for spildevandsforsyningsselskabet
vil medføre højere omkostninger end niveau-
et for de samlede omkostninger til den sæd-
vanlige afhjælpningsløsning, jf. § 6, kan ske
efter ansøgning til Forsyningssekretariatet,
hvis udvidelsen ligger inden for rammerne af
den oprindelige aftale og det omfattede risi-
koområde for projektet, og projektet fortsat
er omkostningseffektivt. Selskabet skal ved
ansøgningen indsende et underskrevet tillæg
til den oprindelige aftale, som skal indeholde
oplysninger om følgende:
1) En kort beskrivelse af projektudvidel-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
1568171_0006.png
sen og serviceniveauet herved.
2) Et budget for de øgede investerings- og
driftsomkostninger ved udvidelsen.
3) En kort beskrivelse af den reviderede
sædvanlige afhjælpningsløsning og om-
kostningerne hertil.
2) Et budget for de øgede investerings- og
driftsomkostninger ved udvidelsen.
3) En kort beskrivelse af den reviderede
sædvanlige afhjælpningsløsning og om-
kostningerne hertil.
Indregning i de økonomiske rammer og betaling til projektejer
§ 13.
Når Forsyningssekretariatet har truf-
fet afgørelse om godkendelse af spildevands-
forsyningsselskabets medfinansiering af et
alternativt projekt, jf. vandsektorlovens § 6,
skal selskabet betale sin andel af omkostnin-
gerne til projekter, jf. § 2, direkte til projekt-
ejer. Betalingen skal ske på baggrund af de
faktiske omkostninger til investering, drift og
vedligeholdelse.
Stk. 2.
Betaling for projektejers investe-
ringsomkostninger sker ved betaling over en
periode på op til 25 år. Har projektejer opta-
get lån til finansiering af omkostninger skal
perioden svare til afdragsperioden på dette
lån, dog ikke under 10 år.
Stk. 3.
Betaling for projektejers drift og
vedligeholdelse betales én gang årligt. Beta-
lingen finder sted i maksimalt den periode,
hvor projektet håndterer tag- og overflade-
vand.
§ 14.
Spildevandsforsyningsselskabets be-
taling til projektejer kan betragtes som om-
kostninger til et miljømål eller et servicemål,
i det omfang betingelserne i kapitel 2 og 3 i
bekendtgørelse om driftsomkostninger til
gennemførelse af miljømål og servicemål er
opfyldt.
Stk. 2.
Spildevandsforsyningsselskabets
andel af projektejers investeringsomkostnin-
ger indregnes som en driftsomkostning til
miljømål eller servicemål i selskabets pris-
loft. Indregningen sker i en periode, svarende
til betalingsperioden efter § 13, stk. 2.
Stk. 3.
Spildevandsforsyningsselskabets
andel af omkostningerne til drift og vedlige-
holdelse af projektet indregnes løbende som
en driftsomkostning til miljømål eller ser-
§ 12.
Spildevandsforsyningsselskabet skal
efter aftalen, jf. § 8, betale sin andel af om-
kostningerne til projekter, jf. § 2, direkte til
projektejer. Betalingen skal ske på baggrund
af de faktiske omkostninger til investering,
drift og vedligeholdelse.
Stk. 2.
Betaling for projektejers investe-
ringsomkostninger sker ved betaling over en
periode på op til 25 år. Har projektejer opta-
get lån til finansiering af omkostninger skal
perioden svare til afdragsperioden på dette
lån, dog ikke under 10 år.
Stk. 3.
Betaling for projektejers drift og
vedligeholdelse betales én gang årligt. Beta-
lingen finder sted i maksimalt den periode,
hvor projektet håndterer tag- og overflade-
vand.
Udgår.
Side 6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
1568171_0007.png
vicemål i selskabets prisloft i det prisloftsår,
betalingen knytter sig til. Indregningen sker
svarende til betalingsperioden efter § 13, stk.
3.
Stk. 4.
Spildevandsforsyningsselskabets
udgifter i forbindelse med dokumentation og
vurdering af projekter efter § 6 er driftsom-
kostninger til miljømål eller servicemål i det
omfang, omkostninger til projektet er beretti-
get til tillæg til prisloftet efter stk. 1-3. Udgif-
terne skal fremgå af budgettet, jf. § 9, stk. 1,
nr. 3.
§ 15.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1.
januar 2015.
Stk. 2.
Verserende sager om ansøgning om
tillæg til prisloft behandles efter reglerne i
denne bekendtgørelse.
Stk. 3.
Bekendtgørelse nr. 89 af 30. januar
2013 om spildevandsforsyningsselskabers
medfinansiering af kommunale og private
projekter vedrørende tag- og overfladevand
ophæves.
§ 13.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1.
marts 2016.
Stk. 2.
Verserende sager, hvor et spilde-
vandsforsyningsselskab har indsendt oplys-
ninger i medfør af § 6 i bekendtgørelse nr.
1431 af 16. december 2014 inden 1. marts
2016 behandles efter reglerne i den nævnte
bekendtgørelse. Øvrige verserende sager om
ansøgning om tillæg til prisloft behandles ef-
ter reglerne i bekendtgørelse nr. 89 af 30. ja-
nuar 2013 om spildevandsforsyningsselska-
bers medfinansiering af kommunale og pri-
vate projekter vedrørende tag- og overflade-
vand.
Stk. 3.
Bekendtgørelse nr. 1431 af 16. de-
cember 2014 om spildevandsforsyningssel-
skabers medfinansiering af kommunale og
private projekter vedrørende tag- og overfla-
devand ophæves.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, den 1. marts 2016
/
Side 7