Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 72
Offentligt
1568165_0001.png
16. november 2015
Udkast til
Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber
(Udmøntning af vandsektorforliget)
I medfør af § 2, stk. 5, § 4, stk. 4, § 7, stk. 2, § 8, 9, stk. 5, § 11, stk. 4, § 15, stk. 3, §
18, stk. 3, § 20, § 25 og § 30, stk. 1 og 2, i lov nr. 469 af 12. juni 2009 om vandsekto-
rens organisering og økonomiske forhold, som senest ændret ved § 1 i lov nr. xx af xx.
marts 2016 (forventet lov om ændring af vandsektorens organisering og økonomiske
forhold, lov om vandforsyning m.v., lov om betalingsregler for spildevandsforsy-
ningsselskaber m.v. og forskellige andre love), fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse ved fastsættelse af indtægtsrammer og regnskabs-
mæssige kontrolrammer for vandselskaber omfattet af lovens §§ 6 og 6a, dog lovens § 15, stk.
2.
Stk. 2.
Fastsættelse af indtægtsramme og regnskabsmæssig kontrolramme omfatter vandsel-
skabets hovedvirksomhed i forbindelse med indvinding, behandling, transport og levering af
vand mod betaling, herunder også salg af vand til andre vandselskaber, samt transport, be-
handling og afledning af spildevand mod betaling, slamforbrænding for andre spildevandsan-
læg og behandling af spildevand fra tømningsordninger.
§ 2.
Vandselskaber, der bliver omfattet af lovens § 2, stk. 1, skal senest den 1. marts i det
efterfølgende år anmelde dette til Forsyningssekretariatet.
Definitioner
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Økonomiske rammer: Fællesbetegnelse for de etårige indtægtsrammer og regnskabs-
mæssige kontrolrammer, der fastsættes for vandselskaber omfattet af lovens §§ 6 og 6
a.
Side 1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
2) En reguleringsperiode: Den periode, for hvilken et vandselskab samlet har fået ud-
meldt økonomiske rammer for op til fire år.
3) En kontrolperiode: Den periode, der løber fra året før reguleringsperiodens start til året
før reguleringsperiodens slutning.
4) Totaløkonomi: Vandselskabets samtlige omkostninger til vandselskabets hovedaktivi-
teter.
5) Faktiske driftsomkostninger: Alle vandselskabets driftsomkostninger, herunder om-
kostninger til almindelig vedligeholdelse
6) Faktiske omkostninger til anlægsaktiver: Betalte afdrag på lån og faktiske betalinger
uden lånoptagelse, som vedrører tillægsberettigede investeringer, f.eks. også betalin-
ger for igangværende arbejder, køb af grunde, udgifter til bortskaffelse af aktiver, der
er taget ud af drift, og reetablering som følge heraf, samt delvis tilbagebetaling af til-
slutningsbidrag ved etablering af alternativ bortskaffelse af tag- og overfladevand.
7) Historisk over-/underdækning: Vandselskabernes opsparede likvide midler eller kort-
fristet gældsposter pr. 31. december 2010.
Kapitel 2
Indtægtsrammer for vandselskaber med en debiteret årlig vandmængde over 800.000 kubik-
meter
§ 4.
Forsyningssekretariatet fastsætter for hvert år en indtægtsramme, jf. lovens § 6, for
vandselskaber som har en årligt debiteret vandmængde over 800.000 kubikmeter, jf. dog kapi-
tel 13.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet udmelder indtægtsrammerne samlet til vandselskaber, jf. stk.
1, for en reguleringsperiode på fire år, jf. dog § 16, stk. 2 og § 17, stk. 4.
Kapitel 3
Regnskabsmæssig kontrolramme for vandselskaber med en debiteret årlig vandmængde på
højst 800.000 kubikmeter
§ 5.
Forsyningssekretariatet fastsætter for hvert år en regnskabsmæssig kontrolramme, jf.
lovens § 6 a, for vandselskaber, som har en årligt debiteret vandmængde på højst 800.000 ku-
bikmeter, jf. dog kapitel 13.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet udmelder de regnskabsmæssige kontrolrammer samlet til
vandselskaber, jf. stk. 1, for en reguleringsperiode på fire år, jf. dog § 16, stk. 2.
Kapitel 4
Totaløkonomisk benchmarking
Side 2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
§ 6.
Forsyningssekretariatet foretager totaløkonomisk benchmarking af vandselskaber med
en årlig debiteret vandmængde over 800.000 kubikmeter, jf. lovens § 4, stk. 1, samt af vand-
selskaber, der frivilligt deltager i den totaløkonomiske benchmarking, jf. lovens § 4, stk. 3.
Stk. 2.
Vandselskaber omfattet af stk. 1 skal hvert andet år senest den 15. april indberette
oplysninger om vandselskabets økonomiske forhold til Forsyningssekretariatet, jf. lovens § 4,
stk. 2. Indberetning skal ske for hver forsyningsart for sig. Spildevandsforsyningsselskaberne
skal indberette oplysningerne i ulige år, og vandforsyningsselskaber skal indberette oplysnin-
gerne i lige år.
Stk. 3.
Andre vandselskaber omfattet af lovens § 2, stk. 1, kan deltage i den totaløkonomi-
ske benchmarking, jf. lovens § 4, stk. 3, hvis vandselskabet giver meddelelse herom til Forsy-
ningssekretariatet senest den 15. marts forud for det år, hvor benchmarkingen gennemføres
for den pågældende forsyningsart, jf. stk. 2. Resultatet af den økonomiske benchmarking kan
ikke få indflydelse på selskabets regnskabsmæssige kontrolramme.
§ 7.
Forsyningssekretariatet udarbejder grundlaget og metoden for den totaløkonomiske
benchmarking, og kan ændre metoden. Forsyningssekretariatet inddrager vandforsynings- og
spildevandsforsyningssektoren samt andre relevante aktører forud for ændring af metoden for
den totaløkonomiske benchmarking.
Stk. 2.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeren godkender efter indstilling fra Forsynings-
sekretariatet grundlaget og metoden for den totaløkonomiske benchmarking, jf. stk. 1, samt
ændringer heraf.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet offentliggør hvert år senest den 1. august, jf. dog § 16, stk. 6,
den godkendte metode til den totaløkonomiske benchmarking, jf. stk. 2. Forsyningssekretaria-
tet offentliggør endvidere, hvordan vandselskabers effektivitet vil blive vurderet på grundlag
af metoden..
Stk. 4.
Forsyningssekretariatet offentliggør senest den 15. september i det år, hvor bench-
markingen gennemføres, jf. stk. 2, grænsen for, hvornår et vandselskab betragtes som effek-
tivt, jf. dog § 16, stk. 6.
Stk. 5.
Forsyningssekretariatets offentliggørelse af resultaterne af den totaløkonomiske
benchmarking og afgørelserne om fastsættelse af de økonomiske rammer, jf. lovens § 11, stk.
2 og 3, skal ske på Forsyningssekretariatets hjemmeside.
§ 8.
Forsyningssekretariatet kan tage hensyn til en eller flere af et vandselskabs omkostnin-
ger i den totaløkonomiske benchmarking, når en omkostning er særlig for og har økonomisk
betydning for vandselskabet.
Kapitel 5
Effektiviseringskrav
§ 9.
Forsyningssekretariatet korrigerer indtægtsrammerne efter lovens § 6, stk. 3. Det gene-
relle effektiviseringskrav, jf. lovens § 6, stk. 3, nr. 1, udgør to procent af de driftsomkostnin-
ger, der indgår i det enkelte vandselskabs indtægtsramme for 2017, jf. dog stk. 3, samt et ge-
nerelt effektiviseringskrav for det enkelte vandselskabs anlæg, jf. lovens § 6, stk. 3, nr. 2, der
fastsættes efter § 10, stk. 2. Der fastsættes endvidere et individuelt effektiviseringskrav, jf. lo-
Side 3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
vens § 6, stk. 4, for de vandselskaber, som i benchmarkingen ikke har opnået en effektivitet,
som er højere end den i § 7, stk. 4, offentliggjorte effektiviseringsgrænse.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet korrigerer de regnskabsmæssige kontrolrammer efter lovens
§ 6 a, stk.3, med et generelt effektiviseringskrav, som udgør 1,7 procent af drifts- og anlægs-
omkostningerne, jf. dog stk. 3, der indgår i det enkelte vandselskabs kontrolramme for 2017.
Stk. 3.
Korrektionen efter stk. 1 og 2, omfatter ikke vandselskabets omkostninger til akku-
muleret restskat, betaling til Forsyningssekretariatet, køb af tjenesteydelser fra andre vandsel-
skaber reguleret af vandsektorloven, skatter, tjenestemandspensioner, erstatninger og force
majeure, samt undersøgelsesudgifter i forbindelse med fusion.
Stk. 4.
Forsyningssekretariatet fastsætter indtægtsrammen eller den regnskabsmæssige kon-
trolramme efter et skøn, jf. lovens § 6, stk. 7, eller § 6 a, stk. 4, for vandselskaber, der ikke har
givet Forsyningssekretariatet, de pligtige oplysninger. Forsyningssekretariatet kan ved den
skønsmæssige fastsættelse undlade at tage hensyn til omkostninger, som nævnt i stk. 3. For-
syningssekretariatet kan endvidere fastsætte det individuelle effektiviseringskrav til to procent
for vandselskaber omfattet af lovens § 6.
Kapitel 6
Pristalsregulering
§ 10.
Forsyningssekretariatet regulerer årligt de økonomiske rammer, jf. kapitel 2 og 3, med
et indeks, der er sammenvejet af 35 procent af omkostningsindeks for anlæg (BYG 6, under-
gruppen »Jordarbejde mv.«), 15 procent af omkostningsindeks for anlæg (BYG 6, undergrup-
pen »Asfaltarbejde.«), 30 procent af byggeomkostningsindeks for boliger (BYG 4) og 20 pro-
cent af et simpelt gennemsnit af prisindeks for indenlandsk vareforsyning (PRIS 11, under-
gruppe »Væskepumper også med målere; væskeelevatorer« samt »Haner, ventiler og lignende
tilbehør til rørledninger, kedler, kar o.l.«).
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet beregninger årligt produktivitetsudviklingen, som et vægtet
gennemsnit i timeproduktivitetsudviklingen i bygge- og anlægssektoren, som indgår med 70
procent, og timeproduktivitetsudviklingen i den markedsmæssige økonomi, som indgår med
30 procent. Det vægtede gennemsnit beregnes ud fra oplysninger om det rullende fem års
gennemsnit i timeproduktivitetsudviklingen, som er tilgængelige på tidspunktet for fastsættel-
se af de økonomiske rammer.
Stk. 3.
Beregningsgrundlaget efter stk. 1 og 2, foretages på baggrund af oplysninger offent-
liggjort af Danmarks Statistik. Forsyningssekretariatet kan anvende tilsvarende kategorier el-
ler oplysninger i beregningsgrundlaget efter stk. 1 og 2, hvis Danmarks Statisk foretager æn-
dringer.
Stk. 4.
Den beregnede pristalsregulering og produktivitetsudvikling offentliggøres hvert år
senest den 1. juli på Forsyningssekretariatets hjemmeside.
Kapitel 7
Tillæg m.v.
Side 4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
§ 11.
Et vandselskabs økonomiske ramme kan hæves med et tillæg, jf. lovens § 6, stk. 5, el-
ler § 6 a, stk. 4, til vandselskabets afholdte nødvendige omkostninger eller meromkostninger
til statsligt eller kommunalt fastsatte, pålagte eller godkendte formål, der inden for et kalen-
derår overstiger enten en procent af den fastsatte økonomiske ramme for det pågældende år
eller 500.000 kr.
Stk. 2.
Et tillæg, jf. stk. 1, til omkostninger til gennemførte investeringer, udgør de fremti-
dige årlige lineære afskrivninger af de gennemførte investeringer baseret på standardlevetider.
Forsyningssekretariatet fastlægger levetid af anlægsaktiver, hvor der ikke findes standardleve-
tider, jf. bilag 1. Kun investeringer gennemført på markedsmæssige vilkår, jf. lovens § 19, stk.
5 og 6, kan indregnes som et tillæg til den økonomiske ramme.
Stk. 3.
Et vandselskab, der i et kalenderår har afholdt omkostninger, der berettiger til et til-
læg, jf. stk. 1, skal indsende dokumentation til Forsyningssekretariatet, jf. § 15, stk. 3. Vand-
selskabet kan anmode Forsyningssekretariatet om en forhåndsgodkendelse af, at betingelserne
for at få et tillæg til den økonomiske ramme, jf. stk. 1, er opfyldte.
§ 12.
Såfremt omfanget af målene eller omkostningerne til målene, jf. § 11, som har udløst
et tillæg til den økonomiske ramme, ændrer sig, justeres den økonomiske ramme tilsvarende.
Ændringen har virkning for det år, hvori ændringen sker.
Stk. 2.
Ved bortfald af pålagte eller godkendte mål sænkes den økonomiske ramme med de
omkostninger, som vandselskabet har indregnet. Sænkningen har virkning fra det år, hvori
målene bortfalder. Vandselskaber skal give meddelelse til Forsyningssekretariatet, når om-
kostningerne til mål bortfalder.
Stk. 3.
Ved opfyldelse af pålagte eller godkendte mål sænkes den økonomiske ramme, så-
fremt omkostningerne til målene bortfalder eller sænkes.
Stk. 4.
Forsyningssekretariatet kan justere den økonomiske ramme, hvis aktiviteter eller
omkostninger i et vandselskab ændres væsentligt, herunder omkostninger som nævnte i § 9,
stk. 3.
§ 13.
Forsyningssekretariatet kan efter ansøgning fra et vandselskab dispensere fra den fast-
satte økonomiske ramme i tilfælde af uforudsete hændelser, herunder pludseligt opståede
brud, kollaps, brand, terror, uheld eller pludseligt opståede/konstaterede forureninger, hvis
omkostningerne forbundet med hændelsen overstiger tre procent af vandselskabets økonomi-
ske ramme for det år, hvor den tillægsudløsende hændelse sker.
Stk. 2.
Meddelelse om dispensation, jf. stk. 1, udløser et tillæg til den økonomiske ramme,
som udgør den andel af de årlige omkostninger forbundet med den tillægsudløsende hændel-
se, som overstiger tre procent af vandselskabets økonomiske ramme.
Stk. 3.
I ansøgningen om dispensation skal indgå oplysninger om hændelsen og omkostnin-
gerne herved, jf. stk. 1, herunder om typen af de aktiver, der indgår i investeringen som følge
af den dispensationsudløsende hændelse.
Stk. 4.
Forsyningssekretariatet skal træffe afgørelse om tillæg til den økonomiske ramme
senest en måned efter modtagelsen af den nødvendige dokumentation til brug for behandling
af dispensationsansøgningen. Såfremt der gives tillæg, skal Forsyningssekretariatet fastsætte
størrelsen af den ændrede økonomiske ramme og varigheden af denne.
Side 5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
Kapitel 8
Henlæggelse
§ 14.
Et vandselskab kan henlægge differencen mellem vandselskabets indtægter, jf. § 23,
stk. 1, nr. 1-3, og vandselskabets faktiske omkostninger i et kalenderår, jf. dog kapitel 9. Hen-
læggelser kan anvendes inden for vandselskabet, herunder til nedsættelse af takster, til drift el-
ler anlæg, herunder til teknologiudvikling i vandselskabet.
Kapitel 9
Kontrol m.v.
§ 15.
Vandselskaber skal hvert år senest den 15. april, indberette et årsregnskab til brug for
kontrol med overholdelse af den økonomiske ramme, jf. lovens § 6, stk. 6 eller § 6 a, stk. 4.
Årsregnskabet skal udarbejdes således, at oplysningerne i henhold til § 23, stk. 1-3, fremgår af
indberetningen.
Stk. 2.
Et vandselskab, der er berettiget til et tillæg til den økonomiske ramme, jf. §§ 11-13,
indberetter sammen med årsregnskabet dokumentation for og en opgørelse over tillægget stør-
relse. Forsyningssekretariatet godkender opgørelsen, hvis betingelserne for at opnå tillægget,
jf. §§ 11-13, er opfyldte. Vandselskabet indberetter samtidig, hvorvidt tillægget helt eller del-
vist omfatter omkostninger som nævnt i § 9, stk. 3.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet kontrollerer hvert år, om vandselskaberne har overholdt de
økonomiske rammer for det forudgående kalenderår. Hvis et vandselskab har overskredet den
økonomiske ramme, skal Forsyningssekretariatet hvert år inden den 15. oktober meddele
vandselskabet dette.
Stk. 4.
Forsyningssekretariatet godkender inden den 15. oktober vandselskabets opgørelse
efter stk. 2 og 3, vedrørende det forudgående kalenderår og indregner selskabets tillæg i den
økonomiske ramme.
Stk. 5.
Forsyningssekretariatet kontrollerer i året før starten på hver reguleringsperiode, om
det enkelte vandselskab har overholdt deres økonomiske rammer inklusive tillæg, jf. §§ 11-
13, i kontrolperioden. Forsyningssekretariatet kan, hvis vandselskabet samlet har overskredet
de økonomiske rammer, udmelde et fradrag til de økonomiske rammer, der fastsættes for
vandselskabet for den efterfølgende reguleringsperiode.
Stk. 6.
Såfremt et vandselskabs økonomiske ramme overstiger vandselskabets indtægter, jf.
§ 23, stk. 1, nr. 1-3, kan vandselskabet opkræve denne difference i et senere kalenderår inden
for kontrolperioden eller det sidste år i reguleringsperioden. En difference, jf. 1. pkt., kan ikke
herudover overføres til en ny kontrolperiode.
Stk. 7.
Såfremt et vandselskabs indtægter, jf. § 23, stk. 1, nr. 1-3, overstiger den økonomi-
ske ramme, kan vandselskabet tilbageføre differencen i et senere kalenderår. En difference,
som ikke er tilbageført, overføres til den førstkommende reguleringsperiode, således at de
økonomiske rammer i denne reguleringsperiode reduceres tilsvarende. Reduktionen af de
økonomiske rammer fordeles ligeligt på de enkelte år i reguleringsperioden.
Side 6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
Kapitel 10
Indfasning til fireårig regulering
§ 16.
Forsyningssekretariatet fastsætter i indfasningsperioden, jf. § 17, stk. 4 og § 18, regu-
leringsperioder og økonomiske rammer for vandselskaber, jf. §§ 17-19. De økonomiske ram-
mer fastsættes for hver forsyningsart for sig.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet kan fastsætte økonomiske rammer for kortere reguleringspe-
rioder for vandselskaber, som bliver omfattet af vandsektorloven i indfasningsperioden eller i
en igangværende reguleringsperiode.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet indregner den historiske over- eller underdækning, som fra-
drag eller tillæg i de økonomiske rammer ud fra principperne i den tidligere regulering. En re-
sterende historisk over- eller underdækning kan indregnes til og med 2020.
Stk. 4.
Forsyningssekretariatet kan efter ansøgning ændre i den eller de udmeldte økonomi-
ske rammer for et vandselskab, såfremt de driftsomkostninger, der danner udgangspunkt for
den eller de økonomiske rammer, ændres væsentligt, og vandselskabet kan dokumentere at
have periodevise driftsomkostninger, som ikke allerede er medregnet i de økonomiske ram-
mer.
Stk. 5.
Forsyningssekretariatet korrigerer et vandselskabs økonomiske ramme for tillæg el-
ler fradrag, som Forsyningssekretariatet har tildelt et vandselskab forud for denne bekendtgø-
relses ikrafttræden.
Stk. 6.
Forsyningssekretariatet offentliggør den 15. december 2016 resultatet af den første
totaløkonomiske benchmarking og metoden for benchmarking.
Kapitel 11
Større vandselskaber
§ 17.
Vandselskaber, jf. lovens § 6, skal til brug for fastsættelse af de indtægtsrammer, som
gælder fra den 1. januar 2017, indberette oplysninger om faktiske driftsomkostninger for
2013-2015, senest den 15. maj 2016.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet fastsætter grundlaget for indtægtsrammen for 2017, jf. lo-
vens § 6, stk. 2, med udgangspunkt i vandselskabets faktiske driftsomkostninger i årsregnska-
berne for 2013-15. Forsyningssekretariatet indregner endvidere historiske investeringstillæg
og tillæg for gennemførte investeringer i perioden 2010-2015.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet tilpasser endvidere grundlaget for indtægtsrammerne til
vandselskabets faktiske drifts- og anlægsomkostninger forbundet med eventuelle aktiviteter,
som vandselskabet før 1. januar 2017 har udøvet som tilknyttet virksomhed, jf. § 2, stk. 1, nr.
1 og 2, § 3, stk. 2, nr. 1 og 2, og måleraflæsning, jf. § 3, stk. 2, nr. 4, i bekendtgørelse nr. 1195
af 14. oktober 2010 om vandselskabers deltagelse i anden virksomhed, og som fra 1. januar
2017 skal udføres inden for vandselskabet, jf. § 1, stk. 2, i bekendtgørelse nr. xx af xx marts
2016 om vandselskabers deltagelse i tilknyttet virksomhed.
Stk. 4.
Indtægtsrammerne for henholdsvis vandselskaber med vandforsyning og vandsel-
skaber med spildevandsforsyning udmeldes fra 1. januar 2017 et år forskudt for hinanden, så-
Side 7
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
ledes at indtægtsrammerne for vandselskaber med spildevandsforsyning udmeldes for en ét-
årig reguleringsperiode for 2017 og for vandselskaber med vandforsyning for en toårig regu-
leringsperiode for 2017-2018. Herefter udmeldes de fastsatte indtægtsrammer for regulerings-
perioder på to år ad gangen til og med 2021 for spildevandsforsyningsselskaber, jf. dog stk. 8,
og til og med 2022 for vandforsyningsselskaber. Fra 2022 udmeldes indtægtsrammerne for
reguleringsperioder på fire år ad gangen for spildevandsforsyningsselskaber, og fra 2023 for
vandforsyningsselskaber.
Stk. 5.
Forsyningssekretariatet udmelder endvidere vejledende indtægtsrammer for to år i
forlængelse af de ét- eller toårige reguleringsperioder, der fastsættes efter stk. 4. De vejleden-
de indtægtsrammer er ikke bindende for vandselskabet eller Forsyningssekretariatet.
Stk. 6.
Forsyningssekretariatet korrigerer i 2017 vandselskabets indtægtsramme på bag-
grund af årsregnskabet for 2016 og de budgetterede omkostninger for prisloftet for 2016.
Meddelelse om korrektionen sker efter § 15, stk. 2.
Stk. 7.
Korrektion efter stk. 6, indregnes i et spildevandsselskabs indtægtsramme i den ef-
terfølgende reguleringsperiode. For et vandforsyningsselskabs indtægtsramme sker korrektio-
nen efter stk. 6, for den del, som selskabet ikke har indregnet eller anvendt i kontrolperioden, i
den efterfølgende reguleringsperiode.
Stk. 8.
Viser benchmarkingen for et vandselskab, at vandselskabet har opnået en effektivi-
tet, som er højere end den i § 7, stk. 4, offentliggjorte effektiviseringsgrænse, udmelder For-
syningssekretariatet vandselskabets indtægtsrammer samlet for en periode på fire år, såfremt
vandselskabet anmoder om dette. En samlet udmelding af indtægtsrammer kan tidligst foreta-
ges efter den ét eller toårige periode, som er fastsat efter stk. 4.
Stk. 9.
Forsyningssekretariatet korrigerer de enkelte indtægtsrammer med effektiviserings-
krav, jf. kapitel 5 og lovens § 6, stk. 3 og 4.
Kapitel 12
Mindre vandselskaber
§ 18.
Et vandselskab omfattet af lovens § 6 a, skal til brug for fastsættelse af en samlet
regnskabsmæssig kontrolramme for 2017-2020 indberette årsregnskaber for 2013-2015 senest
den 15. maj 2016.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet fastsætter grundlaget for den regnskabsmæssige kontrol-
ramme, jf. § 5, for perioden 2017-2020 med udgangspunkt i oplysninger om vandselskabets
faktiske driftsomkostninger i årsregnskaberne for 2013-15. Forsyningssekretariatet indregner
endvidere det historiske investeringstillæg og tillægget for gennemførte investeringer i perio-
den 2010-2015. Den regnskabsmæssige kontrolramme tilpasses for vandselskabets eventuelle
tilknyttede aktiviteter, jf. § 17, stk. 3.
Stk. 4.
Stk. 1-2, finder tilsvarende anvendelse på vandselskaber, der ikke tidligere har været
omfattet af lovens § 6 a, 2, stk. 1, idet grundlaget dog fastsættes efter de seneste tre årsregn-
skaber.
Stk. 5.
§ 17, stk. 6, finder tilsvarende anvendelse for den regnskabsmæssige kontrolramme.
Side 8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
Kapitel 13
Krydsende vandselskaber
§ 19.
Forsyningssekretariatet fastsætter en regnskabsmæssig kontrolramme eller en ind-
tægtsramme for et vandselskab, hvis den årligt debiterede vandmængde ændrer sig, således at
vandselskabet skal have fastsat en anden type økonomisk ramme.
Stk. 2.
Den økonomiske ramme kan fastsættes for en kortere periode end fire år.
§ 20.
Når et vandselskab, som hidtil har haft en debiteret årlig vandmængde på højst
800.000 kubikmeter, debiterer en årlig vandmængde over 800.000 kubikmeter i tre på hinan-
den følgende år, skal vandselskabet anmelde dette til Forsyningssekretariatet senest den 1.
marts i det følgende år, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Hvis et vandselskabs årligt debiterede vandmængde klart overstiger 800.000 kubik-
meter og må forventes vedblivende at overstige 800.000 kubikmeter årligt, eksempelvis som
følge af nye tilslutninger, skal vandselskabet anmelde dette til Forsyningssekretariatet senest
den 1. marts i det følgende år.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet fastsætter en indtægtsramme for vandselskaber omfattet af
stk. 1 eller 2, efter § 17. Indtægtsrammen kan fastsættes for en kortere periode end fire år. Der
fastsættes samtidig effektiviseringskrav efter lovens § 6, stk. 3 og 4, samt kapitel 5, pristalsre-
gulering efter kapitel 6 og eventuelle tillæg efter kapitel 7.
Stk. 4.
Vandselskabet bliver samtidig omfattet af et krav om at deltage i den totaløkonomi-
ske benchmarking, jf. lovens § 4 og kapitel 4.
§ 21.
Når et vandselskab, som hidtil har været omfattet af lovens § 6, debiterer en årlig
vandmængde på højst 800.000 kubikmeter i tre på hinanden følgende år, anmelder vandsel-
skabet dette til Forsyningssekretariatet senest den 1. marts det følgende år, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Hvis et vandselskabs årligt debiterede vandmængde er klart under 800.000 kubikme-
ter og må forventes vedblivende at være under 800.000 kubikmeter årligt, eksempelvis som
følge af afkoblinger, skal vandselskabet anmelde dette til Forsyningssekretariatet senest den 1.
marts i det følgende år.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet fastsætter med udgangspunkt i vandselskabets seneste ind-
tægtsramme en regnskabsmæssig kontrolramme, jf. § 5 og § 18. Kontrolrammen kan fastsæt-
tes for en kortere periode end fire år. Der fastsættes samtidig et generelt effektiviseringskrav
efter lovens § 6 a, stk. 3, kapitel 5, pristalsregulering efter kapitel 6 og eventuelle tillæg efter
kapitel 7.
Kapitel 14
Fusion
§ 22.
I tilfælde af vandselskabers fusion fastsætter Forsyningssekretariatet en økonomisk
ramme, jf. § 5 og § 18, eller § 4 og § 17, for det fortsættende vandselskab. Den økonomiske
ramme fastsættes på grundlag af de hidtil fastsatte økonomiske rammer for de vandselskaber,
Side 9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
der indgår i fusionen. De hidtidige økonomiske rammer for disse vandselskaber finder anven-
delse, indtil sekretariatet udmelder nye.
Stk. 2.
Et vandselskabs overtagelse af hele eller dele af et andet selskabs aktiver kan betrag-
tes som en fusion, og behandles efter stk. 1.
Stk. 3.
Ved overtagelse af et værdiløst eller værdimæssigt fuldt nedskrevet vandselskab el-
ler forsyningsområde fastsætter Forsyningssekretariatet en økonomisk ramme for vandselska-
bet efter reglerne om fusion, jf. § 22, stk. 1. Den økonomiske ramme fastsættes for hele vand-
selskabet.
Stk. 4.
I tilfælde af spaltning af et vandselskab i flere vandselskaber indberetter de nye
vandselskaber budget til Forsyningssekretariatet til brug for sekretariatets beregning af nye
økonomiske rammer. Summen af de nye økonomiske rammer kan ikke overstige det spaltede
vandselskabs økonomiske ramme eller prisloft. Et hidtidigt prisloft, regnskabsmæssig kontrol-
ramme eller indtægtsramme gælder fortsat indtil, at Forsyningssekretariatet udmelder nye.
Stk. 5.
Forsyningssekretariatet kan undlade at fastsætte nye økonomiske rammer, hvis fast-
sættelse af disse ikke skønnes hensigtsmæssig.
Stk. 6.
Forsyningssekretariatet kan fastsætte nye økonomiske rammer for en kortere periode
end fire år.
Kapitel 15
Årsregnskab, regnskabsaflæggelse og indberetning
§ 23.
Vandselskabets samlede indtægter i de enkelte år opgøres som:
1) Indtægter som vedrører levering af ydelser omfattet af § 1, stk. 2, som hidrører fra fa-
ste og variable takster, anlægsbidrag, tilslutningsbidrag, supplerende tilslutningsbi-
drag, særbidrag og gebyrer.
2) Andre indtægter, som vandselskabet har opnået i forbindelse med eller som følge af
selskabets hovedvirksomhed, jf. § 1, stk. 2, f.eks. indtægter fra kommunale vejbidrag,
behandling af spildevand fra tømningsordninger eller andre vandselskaber, levering af
målerdata, salg, forpagtning, udlejning eller lignende af overskudskapacitet i vandsel-
skabets anlæg, salg af overskuds- eller biprodukter samt salg af energi.
3) Finansielle indtægter, herunder renteindtægter, realiserede kursgevinster vedrørende
værdipapirer med mere og lignende.
4) Overskud, som er indgået i vandselskabet fra vandselskabets udøvelse af tilknyttet
virksomhed, jf. lovens § 18 og bekendtgørelse om vandselskabers deltagelse i anden
virksomhed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Indtægter fra, aktiviteter som ifølge lovgivningen skal have selvstændigt regnskab,
f.eks. i henhold til lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber mv., lov om el-
forsyning og lov om varmeforsyning, opgøres særskilt, og indregnes i vandselskabets indtæg-
ter i det omfang, det er muligt efter lovgivningen.
Stk. 3.
Vandselskabet redegør ved regnskabsaflæggelsen for:
1) Vandselskabets indtægter og overskud, jf. stk. 1 og 2.
2) Eventuelle henlæggelser samt afviklingen heraf.
Side 10
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
3) Ændrede forhold, som bevirker, at den økonomiske ramme skulle have været hævet.
4) Ændrede forhold, som bevirker, at den økonomiske ramme skulle have været sænket.
5) Ændringer af regnskabsmæssige skøn eller regnskabsprincipper i forhold til senest
udmeldte regnskabsmæssig praksis eller regnskabsprincipper, såfremt disse påvirker
opgørelsen af vandselskabets driftsmæssige indtægter, driftsomkostninger eller af-
skrivninger, herunder korrektioner for fundamentale fejl.
Stk. 4.
Redegørelsen, jf. stk. 3, kan fremgå som note til årsregnskabet, erklæring, notat, eller
på en af Forsyningssekretariatet anvist måde.
Stk. 5.
Der skal for forhold, som dækker over flere år, redegøres på samme vis for hvert en-
kelt år, hvor forholdet gør sig gældende.
Stk. 6.
Indberetning, jf. kapitel 4, og årsregnskabet skal påtegnes af en registreret eller stats-
autoriseret revisor.
§ 24.
Vandselskabernes anmeldelser, indberetninger og redegørelser til Forsyningssekreta-
riatet skal ske elektronisk. Forsyningssekretariatet fastsætter formatet for disse og offentliggør
disse på deres hjemmeside.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet kan udarbejde en vejledning vedrørende indberetning vedrø-
rende tillæg og kontrolforanstaltninger, herunder om krav til dokumentationen.
§ 25.
Forsyningssekretariatet kan, jf. lovens § 6, stk. 7, og § 6 a, stk. 4, skønsmæssigt fast-
sætte vandselskabets økonomiske ramme, hvis vandselskabet ikke opfylder oplysningspligten
efter lovens § 6, stk. 6, eller § 6 a, stk. 4. Forsyningssekretariatet kan til brug for den skøns-
mæssige fastsættelse af den økonomiske ramme anvende ekstern bistand til værdifastsættelsen
for vandselskabets regning.
Kapitel 16
Straf
§ 26.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den,
der undlader
1) at anmelde i overensstemmelse med § 21 og § 24,
2) at indberette oplysninger i overensstemmelse med § 15 og §§ 23-25.
3) at revidere regnskab i overensstemmelse med § 15 og § 23,
4) at overholde de økonomiske rammer i overensstemmelse med kapitel 2 og 3, samt §§
16-18,
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 17
Overgangsbestemmelser og ikrafttræden
§ 27.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. marts 2016.
Stk. 2.
Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 122 af 8. februar 2013 og bekendtgørelse nr.
842 af 25. juni 2014 om prisloftregulering m.v. af vandsektoren.
Side 11
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
Stk. 3.
Afgørelser truffet efter hidtil gældende bekendtgørelser nr. 122 af 8. februar 2013 og
bekendtgørelse nr. 842 af 27. juni 2014 om prisloftregulering m.v. af vandsektoren bevarer
deres gyldighed.
Stk. 4.
Verserende sager færdigbehandles efter de hidtil gældende regler.
Energi-, Forsyning- og Klimaministeriet, den XX. marts 2016
XX
/ XX
Side 12
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
Bilag 1
Værdiansættelsen af vandselskabernes anlægsaktiver i den reguleringsmæssige åbningsba-
lance fastsættes på grundlag af standardpriser og standardværdier i pris- og levetidskataloget
for komponenter i vandforsyninger og spildevandsforsyninger. Kataloget anvendes også til at
fastsætte standardlevetider for fremtidige investeringer.
Pris- og levetidskataloget findes på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside,
www.kfst.dk, og består konkret af et regneark for vandforsyning og et regneark for kloakfor-
syning. Regnearkene skal udfyldes af forsyningerne og indberettes til Forsyningssekretariatet
under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Til brug for åbningsbalancen skal hvert vandselskab i disse regneark angive hvilke netkom-
ponenter (aktiver), der er anlagt og i hvilke årsintervaller, det er sket. Dette indtastes i fane-
bladene »Produktionsanlæg«, »Distributionsanlæg« og »Fællesfunktionsanlæg«. I hvert fane-
blad er de enkelte typer af netkomponenter fordelt i kategorier, som kan åbnes ved at trykke
på »+« til venstre for kategoriens navn. For »Vandværker«, » Pumpestationer, bygværker og
bassiner« og »Renseanlæg« gælder, at der kun må registreres én komponent pr. linje i model-
len. Et vandselskab med flere af disse skal derfor indtaste oplysningerne for hver i forskellige
rækker i regnearket.
For vandselskaber på Sjælland gives der et regionstillæg på 3,7 procent for en række net-
komponenter, hvor lønomkostninger spiller en stor rolle. Konkret skal vandselskaber på Sjæl-
land angive disse 3,7 procent nederst i fanebladet »Genanskaffelsespriser«.
For hver type af netkomponent (type af aktiv) i et vandselskab beregnes en nedskreven gen-
anskaffelsesværdi og en nedskreven anskaffelsesværdi. Standardværdien for hver netkompo-
nent findes som et gennemsnit af disse to værdier.
Hver netkomponent i vandselskabet nedskrives fra genanskaffelsesværdien på baggrund af
standardlevetiden og de angivne anlægsår for netkomponenten, dvs. det beregnes hvor meget
af genanskaffelsesværdien, der er afskrevet. Den nedskrevne genanskaffelsesværdi justeres
herefter for prisudviklingen siden de angivne anlægsår for netkomponenten, hvorved den ned-
skrevne anskaffelsesværdi findes.
Side 13