Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 72
Offentligt
1568164_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af
udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af
den danske vandsektor
Udvalgets orienteres hermed om, at Energistyrelsen fredag d. 13. november
2015 har sendt en række bekendtgørelser i høring med frist d. 21. december
2015 kl. 12.00.
Bekendtgørelsesændringerne følger af forslaget til ændring af lov om
vandsektorlov, der udmønter det politiske forlig om ny og forbedret r egulering af
den danske vandsektor.
Det drejer sig om følgende bekendtgørelser:
Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber m.v.
Bekendtgørelse om tilknyttet virksomhed
Bekendtgørelse om ophævelse af bekendtgørelse om driftsomkostninger til
gennemførelse af miljømål og servicemål inkl. vejledning
4. Bekendtgørelse om ophævelse af bekendtgørelse om program for
vandselskabers interne overvågning
5. Bekendtgørelse om spildevandsforsyningsselskabers medfinansiering af
kommunale og private projekter vedrørende tag- og overfladevand
6. Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om pålæg af bidrag efter
vandforsyningslovens § 53, stk. 3
7. Bekendtgørelse om Forsyningssekretariatets virksomhed (udmøntning af
vandsektorforliget)
8. Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om spildevandstilladelser
m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4
9. Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om
vandforsyningsplanlægning
10. Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om indsatsplaner
11. Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om vandindvinding og
vandforsyning
1.
2.
3.
Ministeren
16. november 2015
J nr. 2015-1619
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
Bekendtgørelserne nr. 8-11 henhører ressortmæssigt under miljø- og
fødevareministeren. Ændringerne vil blive indarbejdet i nyudstedte
bekendtgørelser.
Miljø- og Fødevareministeriet sender ændring af bekendtgøre lse om
indsatsplaner i særskilt høring, da der foreslås yderligere ændringer end de, der
følger af vandsektorforliget.
Forudsætningen for udstedelsen af bekendtgørelserne er, at forslaget om
lovændring af lov om vandsektorlov vedtages, og at hjemmelsgrund laget under
folketingsbehandlingen ikke ændrer sig. Der tages herudover forbehold for
eventuelle lovtekniske ændringer.
1. Udkast til bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber
m.v.
erstatter bekendtgørelse om prisloftregulering m.v. i vandsekt oren. Som
led heri indføres blandt andet flerårige økonomiske rammer mod de nuværende
etårige.
Herudover introduceres begreberne indtægtsrammer og regnskabsmæssige
kontrolrammer. Indtægtsrammer vedrører vandselskaber med en årligt debiteret
vandmængde på over 800.000 m³. Regnskabsmæssige kontrolrammer vedrører
lovomfattede vandselskaber med en årligt debiteret vandmængde på op til
800.000 m³.
Begreberne er forskellige for at skelne mellem reguleringen, der vedrører
vandselskaber henholdsvis over og under grænsen på 800.000 m³. Økonomiske
rammer er en samlebetegnelse for indtægtsrammer og kontrolrammer.
Økonomiske rammer sætter øvre grænser for et vandselskabs indtægter i et
regnskabsår.
Indtægterne skal dække selskabets omkostninger. Niveauet for de øk onomiske
rammer tager udgangspunkt i vandselskabets faktiske omkostninger.
Indtægterne indgår i kontrollen med overholdelse af de økonomiske rammer. I
de økonomiske rammer indregnes ikke vandselskabets særlige indtægter, som
skal hvile i sig selv og have selvstændigt regnskab (fx indtægter fra
obligatoriske tømningsordninger).
Bekendtgørelsen medfører administrative lettelser for vandselskaberne.
2. Udkast til bekendtgørelse om tilknyttet virksomhed
skal erstatte
bekendtgørelse om vandselskabers deltagelse i anden virksomhed. Efter
vandsektorforliget omfattes obligatoriske opgaver af hovedvirksomheden. Det
betyder, at en række opgaver, der i dag er på positivlisten for tilknyttet
virksomhed, fremover vil være en del af hovedvirksomheden.
3. Udkast til bekendtgørelse om ophævelse af bekendtgørelse om
driftsomkostninger til gennemførelse af miljømål og servicemål
følger af, at
der efter vandsektorforliget sker en klarere adskillelse mellem myndighed og
drift. Fremover skal nye mål for vandselskaberne derf or godkendes af en
myndighed, hvis et mål skal kunne udløse et tillæg til vandselskabets
indtægtsramme. Dette medfører, at bekendtgørelse om miljø - og servicemål
(listens punkt 4) bliver overflødig, og derfor ophæves denne.
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
Side 2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Høring om ændring af bekendtgørelser som følge af udmøntning af politisk forlig om ny og forbedret regulering af den danske vandsektor
4. Udkast til bekendtgørelse om ophævelse af bekendtgørelse om program
for vandselskabers interne overvågning
følger af, at der efter
vandsektorforliget fjernes hjemmelsgrundlaget for krav om udarbejdelse af
program om vandselskabers interne overvågning.
5. Udkast til en ny bekendtgørelse om spildevandsforsyningsselskabers
medfinansiering af kommunale og private projekter vedrørende tag - og
overfladevand
indeholder indholdsmæssige forslag til ændringer, der er en
konsekvens af de ændringer, der foreslås i udkastet til bekendtgørelsen om
økonomiske rammer for vandsektoren og bekendtgørelsen om vandselskabers
deltagelse i tilknyttede aktiviteter.
6. Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om pålæg af bidrag efter
vandforsyningslovens § 53, stk. 3, (passagebidrag)
indeholder
konsekvensændring af terminologien.
7. Bekendtgørelse om Forsyningssekretariatets virksomhed
(udmøntningen af vandsektorforliget)
indeholder konsekvensændring af
terminologien.
8. Udkast til ændring af bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v.
efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4
følger af, at der efter
vandsektorforliget sker en klarere adskillelse mellem myndighed og drift og
derfor indeholder ændringer af indholdet af kommunernes spildevandsplaner.
Fremover vil spildevandsplanerne ikke skulle indeholde rene driftsmæssige
spørgsmål.
9. Udkast til ændring af bekendtgørelse om vandforsyningsplanlægning
indeholder ændringer af indholdet af kommunernes vandforsyningsplaner.
Fremover vil vandforsyningsplanerne ikke skulle indeholde rene driftsmæssige
spørgsmål, og vil derfor medvirke til at sikre adskillelsen mellem myndighed og
drift.
10. Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om indsatsplaner
indeholder konsekvensændring af terminologien.
11. Udkast til ændring af bekendtgørelse om vandindvinding og
vandforsyning
indeholder bl.a. sproglige præciseringer af begrebet et alment
vandforsyningsanlæg.
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
Side 3
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt