Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 7
Offentligt
1553604_0001.png
Orientering om Kommissionens høringsmeddelelse om ”En ny
udformning af energimarkedet” og høring om ”Beredskab om
el-forsyningssikkerhed”
Ministeren
Resume
Kommissionen fremsatte den 15. juli 2015 en høringsmeddelelse om ”En
ny udformning af energimarkedet”.
Høringsmeddelelsen om markedsdesign vedrører Energiunionens anden
dimension om et fuldt integreret indre energimarked. Høringsmeddelelsen
sætter fokus på tre prioriteter:
1) Indfrielse af et nyt marked for elektrici-
tet 2) styrkelse af regionalt samarbejde i et integreret el-system, samt 3)
en europæisk dimension for forsyningssikkerheden.
Det danske høringssvar til Kommissionen består af svar på de i meddelel -
sen stillede spørgsmål. Det danske høringssvar lægger vægt på, at
regeringen støtter et velfungerende liberaliseret indre marked for energi
med det sigte at reducere energiomkostningerne for virksomhederne og
forbrugerne samt at sikre en omkostningseffektiv integration af
vedvarende energi og øget energiforsyningssikkerhed.
Høringsmeddelelsens udspil flugter godt med regionale og nationale
overvejelser om det fremtidige el-marked. Hvad angår regionale processer
kan fremhæves det tyskinitierede samarbejde mellem 12 elektriske
naboer, den såkaldte Baake-proces, hvor deltagerne i juni 2015 blev enig
om en fælles hensigtserklæring om fremtidige principper for el-markedet.
I Danmark peger arbejdet med Markedsmodel 2.0 mod måder at håndtere
indretningen af el-markedet i Danmark, som i stigende grad er baseret på
fluktuerende el-produktion i både ind- og udland.
I forbindelse med høringsmeddelelsen om markedsdesign har
Kommissionen lanceret en høring om beredskab for el-
forsyningssikkerhed. I det danske høringssvar er der lagt vægt på, at
Danmarks nuværende organisering af beredskabet i el-sektoren tillægger
Energinet.dk et stort ansvar som koordinerende myndighed.
8. oktober 2015
1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 7: Høringssvar og høringsnotat om en ny udformning af energimarkedet og om beredskab om elforsyningssikkerhed
1553604_0002.png
Baggrund
Høringsmeddelelsen ”En ny udformning af energimarkedet”
Kommissionen lancerede den 15. juli 2015 en offentlig høring om en ny
udformning af energimarkedet som en del af Kommissionens
Energiunionssommerpakke. Sommerpakken er en opfølgning på
Kommissionens strategi for Energiunionen fra februar 2015. Arbejdet
med et nyt markedsdesign er et af de højst prioriterede indsatsområder i
Energiunionsstrategien. Der lægges i høringsmeddelelsen ikke op til
konkrete nye initiativer. Meddelelsen er ikke retligt bindende og vil
således ikke have konsekvenser for dansk ret.
I meddelelsen angives, at Kommissionens arbejde med opfølgningen på
meddelelsen evt. kan medføre ændringer i en række forordninger med
relevans for energimarkedet. Meddelelsen forventes at blive fulgt op fra
Kommissionens side af et initiativ i 2016 om en ny udformning for
energimarkedet.
Kommissionens meddelelse følger op på Energiunionsstrategien med
fokus på et velfungerende fuldt ud integreret indre energimarked. Det
indre energimarked skal bl.a. sikres gennem et nyt markedsdesign for el,
som skal fremme investeringer i sektoren, yderligere udvikling og
integration af vedvarende energi og øge forsyningssikkerheden i Europa.
Øget regionalt samarbejde skal medvirke til at sikre dette.
Regeringen støtter et velfungerende liberaliseret indre marked for energi,
som kan bidrage til at reducere energiomkostningerne for virksomhederne
og forbrugerne samt sikre en omkostningseffektiv integration af
vedvarende energi og øge forsyningssikkerheden. Regeringen støtter på
den baggrund Kommissionens høringsmeddelelse.
Spørgsmålene i høringen er inddelt i tre overordnede emner:
Markedsdesign:
Den danske regering støtter initiativer, som kan sikre de
rette prissignaler og kan fremme yderligere sammenkobling af
markederne. I denne sammenhæng anser regeringen udvikling og
implementering af fælles netregler som afgørende for at øge den
grænseoverskridende handel, fremme konkurrencen i energisektoren på
EU-plan og færdiggøre de regionale markedskoblingsprocesser for
relevante el-markeder. Regeringen anerkender, at det på et tidspunkt kan
blive relevant at koordinere VE-støtte på tværs af lande og understreger
samtidig de store udfordringer, som ligger heri.
Regionalt samarbejde:
Regeringen støtter princippet om regionalt
samarbejde og koordinering bl.a. med vægt på, at samarbejde og
koordination af fælles markedsdesign, herunder markedsregler samt
2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 7: Høringssvar og høringsnotat om en ny udformning af energimarkedet og om beredskab om elforsyningssikkerhed
1553604_0003.png
gennemførsel af nødvendige infrastrukturudbygninger, spiller en central
rolle i et fuldt ud integreret indre energimarked.
Forsyningssikkerhed:
Regeringen støtter, at der udvikles en fælles metode
til at opgøre effekttilstrækkelighed. Regeringen opfordrer til, at det ved
overvejelse om eventuel etablering af nationale kapacitetsmekanismer
undersøges, om der findes løsninger, som er mere kompatible med det
indre marked.
Kobling til den regionale Baake-proces og nationale processer
Høringsmeddelelsen spiller sammen med nationale og regionale
overvejelser om, hvordan elmarkedet kan optimeres med henblik på at
sikre en omkostningseffektiv integration af vedvarende energi og en
fortsat høj forsyningssikkerhed.
Tyskland tog i 2014 initiativ til en møderække blandt 12 europæiske
lande, heriblandt Danmark samt Kommissionen om regionalt samarbejde
om det fremtidige el-marked. Den tyskledede regionale proces er et
forsøg på i en regional sammenhæng at adressere fælles udfordringer om
el-kapacitet, forsyningssikkerhed og omkostningseffektiv indpasning af
større mængder vedvarende energi. Den 8. juni 2015 underskrev
deltagerlandene en hensigtserklæring med en række fælles principper for
den fremtidige udvikling af el-markedet. Blandt de væsentligste
principper kan nævnes intern og ekstern infrastrukturudbygning for at
undgå flaskehalse, og at handel over grænserne skal ske på markedsvilkår
og ikke begrænses i situationer med knaphed. Danmark underskrev
grundet valgudskrivelsen først erklæringen den 10. september 2015.
Principperne i hensigtserklæringen flugter godt med høringsmeddelelsens
fokus på øget regionalt samarbejde, herudover flugter de fremtidige
principper for elmarkedet, man er blevet enige om i hensigtserklæringen
også godt med høringsmeddelelsens initiativer.
I Danmark har Energinet.dk i projektet Markedsmodel 2.0 analyseret,
hvordan det eksisterende markedsdesign kan tilpasses i lyset af den
grønne omstilling af energisystemerne. Rapporten blev offentliggjort i
september 2015 og danner et godt analysegrundlag for det videre arbejde
med udvikling af markedsmodellen.
Høring om beredskab for forsyningssikkerhed
I forbindelse med høringsmeddelelsen om markedsdesign har
Kommissionen lanceret en høring om beredskab for forsyningssikkerhed.
Energinet.dk er den eneste systemansvarlige for transmission (såkaldt
TSO) i Danmark. Derfor varetages ansvaret for sektorberedskabet
hensigtsmæssigt af Energinet.dk. Der er i det danske høringssvar lagt
3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 7: Høringssvar og høringsnotat om en ny udformning af energimarkedet og om beredskab om elforsyningssikkerhed
1553604_0004.png
vægt på, at Danmarks nuværende organisering af beredskabet i el-
sektoren tillægger Energinet.dk et stort ansvar som koordinerende
myndighed. Da der samtidig er formaliseret et samarbejde med
nabolandendes TSO’er inden for beredskab, er der ud fra et dansk
synspunkt begrænset behov for yderligere koordination af beredskab på et
overnationalt plan. Regeringens høringssvar lægger derfor vægt på, at en
eventuel EU-regulering af beredskabet skal støtte op om det nuværende
samarbejde. Det anbefales endvidere i høringssvaret, at der lægges vægt
på et funktionelt marked i en eventuel EU-regulering af beredskabet. Ved
håndtering af eventuelle krisesituationer forventes de nationale
beredskabsplaner at være mest effektive. I høringssvaret anbefales, at
eventuelle konkrete krav til de nationale beredskabsplaner levner rum for
de enkelte landes sektororganisering
4