Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 68
Offentligt
1567417_0001.png
ENERGISPAREAFTALEN
Energipolitisk udvalg
Torsdag den 12. november 2015
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Materiale fra Dansk Fjernvarmes foretræde den 12/11-15 om energibesparelser
1567417_0002.png
UIGENNEMSIGTIG
OG DYR
OMFORDELING AF
FORBRUGERNES PENGE,
DER ER UDE AF KONTROL
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Materiale fra Dansk Fjernvarmes foretræde den 12/11-15 om energibesparelser
1567417_0003.png
LEMVIGS FORBRUGERE
BETALER 2 MIO.
TILBAGEBETALINGSTIDEN FOR
NYT VENTILATIONSANLÆG I
KOLDING STORCENTER
REDUCERES
FRA 27 TIL 26 ÅR
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Materiale fra Dansk Fjernvarmes foretræde den 12/11-15 om energibesparelser
1567417_0004.png
RÅDGIVER GIVER TILSKUD TIL ET HUS,
DER SPARER 20 X SIT FØRFORBRUG
DVS. HUSET BLIVER NETTOPRODUCENT
VED AT ISOLERE OG SKIFTE VINDUER
…DET ER UMULIGT ANDET END PÅ
PAPIR..
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Materiale fra Dansk Fjernvarmes foretræde den 12/11-15 om energibesparelser
1567417_0005.png
BAGGRUND FOR ENERGISPAREAFTALEN
• Energispareaftalen er en del af energiforliget fra marts 2012
• Energiforliget blev baseret på forventede gns. priser:
– 43,8 øre/kWh i 2013 og 2014, svarende til 1.3 mia. kr.
– 44,3 øre/kWh i 2015 og frem, svarende til 1.5 mia. kr.
LOVGRUNDLAGET ER NOGET ROD
• ‘Frivillig aftale’ mellem brancherne og Energiministeren, understøttet af BEK
• For el og fjernvarme er det brancherne, der er forpligtede; ikke de individuelle selskaber.
• Brancheorganisationerne fordeler branchemålet til selskaberne
– Vi har ingen myndighed
– Vi har ingen mulighed for sanktioner
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Materiale fra Dansk Fjernvarmes foretræde den 12/11-15 om energibesparelser
1567417_0006.png
AFTALENS INDHOLD
• Hovedfokus er reduktion af forbrug på dansk landjord
• Derudover kan enkelte produktionstiltag medtages – primært for mindre anlæg
– Diskriminerende for større, kollektive anlæg
• Husholdning eller erhverv modtager rådgivning eller tilskud, fx via portal, forhandler,
håndværker, rådgiver etc.
• Tilskud/rådgivning betales af et net/distributionsselskab mod at forbrugeren overdrager
retten til energibesparelsen (evt. via aktør)
– Aftale skal indgås inden tiltaget igangsættes, mange forbrugere går forgæves
• Energibesparelsen er den beregnede første års besparelse, minimal skelen til CO
2
• Net/distributionsselskabernes omkostninger opkræves hos forbrugerne, der ingen
indflydelse har.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Materiale fra Dansk Fjernvarmes foretræde den 12/11-15 om energibesparelser
1567417_0007.png
RESULTATER: BRANCHERNES FORDELING PÅ SEKTORER
Energistyrelsens ‘Status for Energiselskabernes energispareindsats 2014’, figur 1.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Materiale fra Dansk Fjernvarmes foretræde den 12/11-15 om energibesparelser
1567417_0008.png
RESULTATER FOR FJERNVARMEN 2014
Husholdnin
ger
28%
Transport
kollektiv sol Ledningsop
0%
5%
timering
10%
• 38% af fjernvarmens
omkostninger går til
erhvervsprojekter
• 6% af fjernvarmens
omkostninger betales af
produktionserhverv
• Copenhagen Counsel slår tvivl
om, hvorvidt der er tale om
ulovlig statsstøtte
Produktions
erhverv
38%
Offentlig
sektor
7%
Handel og
service
12%
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Materiale fra Dansk Fjernvarmes foretræde den 12/11-15 om energibesparelser
1567417_0009.png
RESULTATER: BRANCHERNES OMKOSTNINGER
Årlige
omkostninger
1,80
1,60
Omkostningsloft, 2015
Omkostningsloft 2013
1,40
1,20
Milliarder [kr.]
1,00
0,80
0,60
0,40
0,20
0,00
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Gennemsnitlige omkostninger
50,00
40,00
30,00
20,00
10,00
0,00
2010
2011
Naturgas
2012
Varme
2013
El
2014
• Energiselskaberne underperformede i 2014.
• Hvis man korrigerer for det, lå omkostninger i 2014 på
minimum 1.2 mia.
• Forventede omkostninger i 2015 er 1.49 mia., baseret
på 10% stigning.
• Den faktiske markedspris i 2015 er steget ca. 20-25%.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Materiale fra Dansk Fjernvarmes foretræde den 12/11-15 om energibesparelser
1567417_0010.png
KONTROL?
• Årlig indberetning:
– KWh til Energistyrelsen
– Kroner til Energitilsynet
• Energistyrelsen formidler kWh resultat til det politiske system.
• Der udtages 10 selskaber (ud af 470 selskaber) til stikprøve, der udtages ca. 10 sager
pr. selskab. Der udtages altså mindre end 1 %
0
af de indkomne sager.
• Eksempler på snyd: dobbeltindberetning, energibesparelser større end førforbrug,
tilskud udbetalt på bagkant, omgåelse af regler…
• Energitilsynet udarbejder benchmark. Ingen kontrollerer den…
• Energistyrelsen udtrækker 25 af de dyreste selskaber – på baggrund af en benchmark
med fejl i.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Materiale fra Dansk Fjernvarmes foretræde den 12/11-15 om energibesparelser
1567417_0011.png
DYR ORDNING
• Dyr ordning med – i bedste fald – diskutérbare resultater
– Årlige omkostninger på ca. 1.5 mia.
– Pengene opkræves hos de intetanende forbrugere
– Omfordeling fra husholdninger til erhverv
ORDNINGEN BLIVER KUN DYRERE
• Pt. stort fokus på tilskud og stor mangel på besparelser - gør ordningen dyrere
– Specielt erhvervet shuffler mellem netselskaber
– Prisen stiger; der kommer ikke flere besparelser, men forbrugernes regning bliver dyrere!
ORDNINGEN ER UDE AF KONTROL
• Vi overstiger omkostningsforventningerne i år – vi opdager det bare først om et år – og kan først
agere om to!
• Der er ingen kontrol – myndighedsrollen er delt, og ansvaret er placeret på selskaberne, der ikke
har nogle kontrolværktøjer.