Ren transport - idéer og kommentarer.
November 2015.
Vi taler meget om den grønne omstilling. Vi vil gerne gøre alt på en god, miljøvenlig,
økologisk facon. Der bruges mange forskellige ord og udtryk om det.
Fælles er et sigte mod en fremtid, hvor vi ikke forurener mere; Hvor energi
produceres fra vedvarende kilder, eksempelvis vind; Hvor vi prøver at tænke
produktion, infrastruktur, forbrug, vaner, osv, på nye måder.
Men én ting er at tale om det. Der skal også noget til at skubbe det i gang. Få det
videre, end bare tanker, tests og prototyper. Få det til at blive vor nye hverdag.
Transportområdet kan bidrage til det.
For nylig kom et lovforslag angående fremtiden for el- og brint-biler. “Forslag til Lov
om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og forskellige
andre love”. Journal nr. 15-1604999.
Lovforslaget skuffer. Det synes for en stor del at tage udgangspunkt i en “som vi
plejer”-tankegang. Og det er ærgerligt.
For vi står lige nu på et sted, der synes velvalgt for en anden måde at tænke
bilafgifter på. Dels fordi tiden for afgiftsordningen for el- og brint-biler, er ved at løbe
ud. Og dels fordi teknologien er ved at være på et niveau, hvor vi kan tage et skifte
fra det vi plejer at gøre.
I lovforslaget beskrives en 5-årig indfasning til den nuværende ordning for
registreringsafgift, grøn afgift, mm. Som om, at det er en selvfølge, at nye
forureningsfri biltyper (el og brint) fremover skal indgå deri.
Men hvorfor dog det? Hvorfor ikke prøve at se tingene fra nye vinkler? Hvorfor ikke
prøve at tænke hele transportområdet og de relaterede afgifter i nye
sammenhænge?
Feks
- Se transport som et gode for hele samfundet. Vi har alle gavn af (direkte eller
indirekte), helt enkle, overskuelige og velfungerende rammer for transport af os selv
og vores ting.
- Afgifter skal ikke virke som en stopklods for brugerne. De skal ikke længere ses
som en mulighed for kæmpeindtægter til statskassen.
- Afgifter skal favorisere ny moderne teknologi, der giver os forureningsfri, sikker,
effektiv transport.
- Afgifter skal modvirke gammel umoderne og forurenende teknologi. Det skal være
dyrt ikke at være miljørigtig.
- Afgifter skal tage udgangspunkt i et køretøjs påvirkning af samfundet, især ud fra
miljømæssige betragtninger.
- Mere fokus på opdeling “forurener” og “ikke-forurener”.
- Se transport som mere end bilkørsel, togkørsel, osv. Men som en ting der indgår i
større sammenhænge, feks i den samlede energiproduktion og forbrug.
- Transport er en del af det at bo i Danmark. Ligesom vi kan gå i skole eller komme
på hospitalet. Vi tænker ikke nærmere over det i dagligdagen. Det er ting der bare er
der. Sådan skal det også være med transport.
- Infrastrukturen skal være frit til rådighed. Ingen billetter af nogen art. Man skal
kunne færdes frit rundt, uden betalingsstop undervejs.
- Transport skal struktureres og tilrettelægges bedre.