Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 57
Offentligt
1565063_0001.png
Samråd B-D vedr. afgifts- og tilskudsanalysen
Tid: Torsdag d. 5. november kl. 14.00-15.00
Samrådsspørgsmål B
Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen
opgiver at gennemføre ændringer i skatte- og
afgiftssystemet på energiområdet, set i lyset af
at ministeren – i sin daværende egenskab af
Venstres energiordfører – før valget talrige
gange efterspurgte den afgifts- og tilskudsana-
lyse, der skulle danne grundlag for en omlæg-
ning af skatter og afgifter på energiområdet?
Samrådsspørgsmål C
Skal ministerens udmelding – blandt andet i
artiklen i Politiken den 13. september 2015:
”Grøn reform skydes til hjørne” – forstås så-
dan, at ministeren mener, at der skal ske en
omlægning af afgifterne; men at man ikke skal
forvente, at den sker før tidligst i starten af næ-
ste valgperiode?
Samrådsspørgsmål D
Mener ministeren, at de gældende afgifter og
tilskud understøtter den grønne omstilling og
Ministeren
5. november 2015
J nr. 2013-3610
1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0002.png
de grønne investeringer på den mest hensigts-
mæssige måde?
Ministerens svartale:
Jeg vil gerne starte med at takke Jens Joel for
de tre spørgsmål, som jeg på bedste vis vil for-
søge at besvare i det følgende.
Indledning
Mit interview i Politiken den 13. september
2015 har åbenbart skabt forvirring om, hvor-
vidt regeringen mener, at der er behov for ju-
steringer af afgifter og tilskud på energiområ-
det. Hertil om regeringen vil foreslå ændringer
i dem. Det er derfor udmærket, at jeg nu får
mulighed for at uddybe.
Lad mig starte med at besvare
spørgsmål D.
Energiforbrug og energiproduktion reguleres
på mange forskellige måder, og der er en del
afgifter og tilskud på området. De gældende af-
gifter og tilskud er indført over en længere pe-
riode. I en sådan proces vil der ikke nødven-
digvis være konsistens mellem de forskellige
ordninger og reguleringer.
Derfor er det en god ide at få hele området ana-
lyseret, så vi kan se om der er muligheder for
2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0003.png
justeringer, så reguleringen medfører lavere
omkostninger.
I Energiaftalen fra 2012 blev det derfor aftalt at
få en analyse af afgifter og tilskud på energi- og
klimaområdet, netop for at få en vurdering af,
om der er behov for justeringer.
Det er derfor vigtigt for mig at understrege, at
der bliver truffet beslutninger også mens ar-
bejdet med afgifts- og tilskudsanalysen pågår.
Vi er så at sige ikke handlingslammede i for-
hold til at træffe nødvendige beslutninger på
energiområdet. Dette var også tilfældet under
den tidligere regering.
Som eksempler herpå kan jeg nævne,
at vi arbejder målrettet på at finde en lang-
sigtet løsning på diskriminationsproblema-
tikken i forhold til PSO-systemet,
at vi har fremsat et lovforslag, som nedsætter
støtten til husstandsmøller fremadrettet og
at vi har udvidet ordningen med det frie
brændselsvalg til at omfatte yderligere 50
værker.
På den anden side afventer vi afgifts- og til-
skudsanalysen, og jeg forventer mig meget af
analysen.
3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0004.png
Noget af det, som analysen især skal bidrage
med, er at gøre det muligt for os at anlægge et
langsigtet syn på vores afgifts- og tilskudssy-
stem. Dvs. at sætte retningen og fx se på tværs
af teknologier. Eksempelvis ses der i delanalyse
4 på om der bør gives ensartet støtte på tværs
af VE-teknologier. Dette er en overordnet – og
teoretisk – problemstilling, som vil kunne dan-
ne grundlag for en overordnet drøftelse af ind-
retningen af hele vores tilskudssystem.
Samtidig undersøger afgifts- og tilskudsanaly-
sen også helt konkrete problemstillinger som
eksempelvis overskudsvarme, landvindstøtte
og egenproduktion. Disse elementer vil være
nyttige og brugbare i forbindelse med, at der
skal fastlægges en retning for konkrete pro-
blemstillinger. Men vi må også vurdere, om de
anbefalinger, som analysen fremkommer med,
stemmer overens med regeringens politiske
sigte. Regeringens politik er, at det ikke skal
være dyrere at være dansker eller dyrere at dri-
ve virksomhed i Danmark.
Jeg vil i det efterfølgende opholde mig lidt ved
analysen og give en status for arbejdet.
Selve arbejdet med analysen foregår i en sekre-
tariatsgruppe bestående af Skatteministeriet,
4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0005.png
Finansministeriet og Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet. Mens der er en bredere ar-
bejdsgruppe, hvor også Erhvervs- og Vækstmi-
nisteriet og Miljø- og Fødevareministeriet del-
tager. Skatteministeriet er formand for arbej-
det.
Afgifts- og tilskudsanalysen på energiområdet
omfatter flere delanalyser. Der er tale om en
meget stor analyse, både dyb og bred, og derfor
tager den tid.
Analysen er også blevet forsinket af ny EU re-
gulering om statsstøtteregler for VE samt dis-
kriminations-sagen om PSO-systemet. Den sag
som EU-kommissionen har rejst. PSO-sagen
har kompliceret afgifts- og tilskudsanalysen.
Delanalyse 1
ser på det eksisterende afgifts-
og tilskudssystem. Analysen er derfor meget
beskrivende og ser bl.a. på det nuværende af-
giftssystem, herunder satser, provenuer, af-
giftsgrundlag, afgiftsfritagelser m.m.
Delanalyse 2
beskriver PSO-systemet og un-
dersøger, om finansieringen af PSO-udgifterne
kan finansieres mere effektivt.
I 2014 nåede de samlede PSO-udgifter til støtte
til vedvarende energi mv. sit hidtidige maksi-
5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0006.png
mum på ca. 7,4 mia. kr. Der har dog været et
svingende niveau for omkostningerne under-
vejs.
Det skyldes bl.a. at markedsprisen på el har
stor betydning for PSO-omkostningerne. Gen-
nemsnitligt stiger PSO-omkostningerne således
kun med ca. �½ øre/kWh for hver øre/kWh
markedsprisen på el falder og omvendt falder
PSO-satsen, når elprisen stiger.
Analysen fokuserer især på de samfundsøko-
nomiske fordele og ulemper ved de forskellige
finansieringsmodeller af VE-udgifterne.
I analysen vil der blive set på flere alternative
modeller for omlægning af finansieringen af
PSO-systemet til at være helt eller delvist på fi-
nansloven.
De øgede udgifter på finansloven kan f.eks. fi-
nansieres ved øget personbeskatning eller ved
højere afgifter, fx på el.
Regeringen har fuld fokus på diskriminations-
problematikken i forhold til PSO-systemet, og
arbejder på en løsning.
6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0007.png
Løsningen af PSO-sagen kan få betydning for
de samlede incitamenter på energi- og klima-
området.
Det er derfor vigtigt, at afgifts- og tilskudsana-
lysen afdækker dynamikken i den overordnede
struktur i afgifts- og tilskudssystemet.
Delanalyse 3
ser på de væsentligste former
for miljøforurening forbundet med energifor-
brug.
Energiforbrug medfører en del miljøforurening
ud over CO2. For eksempel vil forbrænding af
kul, olie og biomasse umiddelbart medføre en
del partikelforurening.
Der vil dog også være andre former for luftfor-
urening og udledning af tungmetaller.
Ideen med delanalyse 3 er at kortlægge priser
på miljøforureningen og beregne nationale
skadesomkostninger for de enkelte stoffer for-
delt på brændsler og sektorer.
For internationale forpligtelser på miljøforure-
ning over landegrænser vil der være et givent
niveau, som skal overholdes.
7
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0008.png
Derefter kan der ses på, om de nuværende
energi- og miljøafgifter tilsammen er større
end de totale nationale skadesomkostninger
per brændsel, og om de fører til, at vi kan over-
holde vores forpligtelser.
Delanalyse 4
ser på det samlede afgifts- og
tilskudssystem på energi- og klimaområdet.
Det er denne delanalyse, der skal samle op på
de enkelte delanalyser og give et bud på, hvor-
dan man overordnet kan indrette hele systemet
samfundsøkonomisk mest hensigtsmæssigt.
Denne delanalyse er et eksempel på en analyse
med fokus på det længere sigte.
Når der er tale om en analyse af hele afgifts- og
tilskudssystemet, er det klart, at det er en
kompleks opgave.
Der skal ses på elproduktion, varmeproduktion
og energi til industrielle processer. Analysen vil
også se på tilskud til VE på tværs af de forskel-
lige teknologier og samspillet mellem tilskud
og afgifter.
I analysen vil der være fokus på, hvordan
strukturen i afgifts- og tilskudssystemet skal
være ud fra et samfundsøkonomisk synspunkt.
8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0009.png
El kan produceres på mange forskellige måder,
og samtidig importerer og eksporterer vi el.
Der er de store og små kraftvarmeværker som
kan levere el efter behov. Vindmøller og solcel-
ler leverer efter vind- og solforhold.
Afgifts- og tilskudssystemet skal understøtte, at
vi alle får el, når vi har behov for det samtidig
med, at vi får det billigst muligt.
Derudover skal afgifterne og tilskud sikre, at vi
på sigt når vores mål om fossiluafhængighed i
2050.
Også ved varmeforsyningen er der tale om et
komplekst system. Der er fjernvarme og indivi-
duel varme, og der er mange måder at produce-
re varme på.
Oliefyr er under udfasning, mens brænde, træ-
piller og varmepumper vinder frem. En vigtig
overvejelse her er balancen mellem brug af
varmepumper og biomasse.
Begge er som sådan klimavenlige, men der er
stor forskel på, hvordan de påvirker miljøet og
resten af elsystemet.
9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0010.png
Delanalyse 5
har til formål at beskrive, hvor-
dan afgifter og tilskud bedre understøtter mu-
ligheder for nyttiggørelse af overskudsvarme.
Denne delanalyse vil således være målrettet et
konkret VE-anvendelsesområde – overskuds-
varme - og også have et mere kortsigtet fokus.
Det er et centralt punkt i analysen at afveje
mellem på den ene side at tilvejebringe incita-
menter til at udnytte overskudsvarme ved pro-
ces. Og på den anden side ikke at give afgifts-
mæssige tilskyndelse til, at virksomheder har
interesse i at ”producere” ekstra overskuds-
varme.
Afgifterne skal på den ene side understøtte, at
overskudsvarmen nyttiggøres og på den anden
side, at virksomhederne fortsat har incitament
til at være energieffektive.
Så at der er tale om egentlig overskudsvarme,
der udelukkende er et spildprodukt fra virk-
somhedernes processer.
I analysen bliver der set på en vifte af forskelli-
ge justeringer og ændringer, og hvordan de
eventuelt vil kunne bidrage til en bedre udnyt-
telse af overskudsvarme.
10
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0011.png
Delanalyse 6
giver en samfundsøkonomisk
analyse af, hvordan støtten til landvind skal
udformes. Landvindmøller er den mest ud-
bredte form for VE og er samtidig relativ billig.
Der er forskellige overvejelser omkring, ud-
formningen af tilskud til landvindmøller. Den
totale støtte som en landvindmølle kan få nu,
afhænger af, hvor stor en generator møllen har,
og hvor store vingerne er.
Analysen ser på, om dette fører til de mest hen-
sigtsmæssige samfundsøkonomiske incitamen-
ter til opstilling af landvindmøller.
En overvejelse er, hvor lang tid en mølle bør få
støtte. Skal det være i en begrænset periode,
som er tilfældet nu, eller længere tid.
En anden overvejelse er, hvorvidt den totale
støtte for en mølle skal afhænge af den tekniske
udformning af møllen, som nu, eller om andre
grundlag for støtten vil være bedre samfunds-
økonomisk set.
Der er også et spørgsmål om, hvor stort poten-
tialet for landvindmøller er.
På den ene side er det en relativ billig form for
VE.
11
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0012.png
På den anden side er der også en del modstand
mod opførslen af flere vindmøller i landskabet.
Nok er der fysisk plads til flere møller, men der
skal tages hensyn til borgerne, der bor tæt på
møllerne.
I kommissoriet for analysen indgik endelig en
7. delanalyse, der skulle se på de administrati-
ve byrder ved energiafgifter og tilskud. Arbej-
det er imidlertid blevet overhalet af andre rege-
ringsinitiativer.
Regeringen har indført et skatte- og byrdestop
og vil lette erhvervslivets administrative byrder
med op mod 3 mia. kr.
Her vil der også blive lejlighed til at se på byr-
derne på energiområdet.
Med denne gennemgang vil jeg gerne vise, at
det er et stort og komplekst, men også yderst
vigtigt område.
Analysearbejdet tydeliggør også, at det ikke
nødvendigvis er nemt at sige, om de gældende
afgifter og tilskud understøtter den grønne om-
stilling og de grønne investeringer på den mest
hensigtsmæssige måde.
12
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0013.png
Netop af den grund har forligskredsen til Ener-
giaftalen sat afgifts- og tilskudsanalysen i gang.
Det må også være klart, at en analyse på et så
omfattende og komplekst område tager tid.
Desværre mere tid end vi havde håbet på, den-
gang vi satte den i gang.
Men jeg vil hellere vente på en god analyse, der
giver principielle rammer, end at forhaste den
igennem og bagefter stå tilbage med mange
ubesvarede spørgsmål.
Det er samtidig vigtigt at huske på, at vi træffer
de nødvendige beslutninger sideløbende med
det igangværende analysearbejde.
Jeg nævnte før, at der i øjeblikket arbejdes
målrettet på at finde en langsigtet løsning for
PSO-systemet; at vi har sendt et lovforslag om
husstandsmøllestøtten i offentlig høring; og at
vi har udvidet det frie brændselsvalg til at om-
fatte yderligere 50 værker.
Det ser ud til, at vi om ikke alt for længe kan se
på dele af Afgifts- og tilskudsanalysen. Vi plan-
lægger at offentliggøre nogle af delanalyserne i
den kommende tid. De resterende analyser
kommer efterfølgende, men jeg vil ikke lægge
mig fast på, hvornår præcis det sker.
13
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0014.png
Dette fører mig til
spørgsmål B.
Lad mig først understrege, at arbejdet med af-
gifts- og tilskudsanalysen ikke er til hinder for,
at vi træffer nødvendige beslutninger.
Regeringens skatte- og byrdestop indebærer
dog samtidig, at regeringen ikke vil hæve nogen
skat eller afgift i denne valgperiode.
Det er vigtigt for regeringen, at det bedre kan
betale sig at arbejde, og at det bliver billigere at
drive virksomhed i Danmark.
Vi skal skabe flere private job. Det betyder
blandet andet, at skatter og afgifter skal sættes
ned.
Derfor vil vi ikke ændre i energiafgifterne og
tilskud på energi- og klimaområdet så det bli-
ver dyrere at være dansker eller at drive virk-
somhed i Danmark.
Regeringen har et skattestop, og det tager vi
meget seriøst.
I min tid som Venstres energiordfører har jeg
også selv flere gange efterspurgt afgifts- og til-
skudsanalysen.
14
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0015.png
Analysen blev jo sat igang tilbage i 2013 og
derved længe inden, at jeg blev minister. Jeg
mener stadig, at det er vigtigt at få analysen
udarbejdet.
Så det er ikke sådan, at jeg ikke længere efter-
lyser analysen.
Det er som sagt en meget stor analyse, og der-
for tager den lang tid.
Siden jeg er blevet minister har jeg haft fokus
på at få arbejdet udført, og jeg har forsøgt at
sætte turbo på arbejdet – dog under hensynta-
gen til, at jeg ikke ønsker at forhaste en så vig-
tig opgave.
Hvis der er tvingende grunde, f.eks. som følge
af uoverensstemmelse med EU-regler, er det
muligt – trods skattestoppet - at indføre eller
forhøje en skat eller afgift.
Det gælder fx en langsigtet løsning på den
fremtidige finansiering af PSO-udgifterne, hvor
vi i regeringsgrundlaget har taget eksplicit stil-
ling til en nødvendig undtagelse fra skattestop-
pet.
15
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0016.png
Et merprovenu på grund af de nye afgifter eller
skatter, skal - krone for krone - anvendes til at
nedsætte andre afgifter og skatter.
Med skattestoppet kan der som udgangspunkt
ikke gennemføres skatteomlægninger.
16
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0017.png
Til slut vil jeg besvare
spørgsmål C.
Afgifts- og tilskudsanalysen kommer forhå-
bentligt med nogle gode anbefalinger til tilpas-
ninger af, hvordan der kan justeres, så den
grønne omstilling kan opnås til lavere omkost-
ninger.
Vi skal dog huske, at der er tale om samfunds-
økonomiske analyser og ikke konkrete beslut-
ningsoplæg til ændringer i afgifts- og tilskuds-
systemet.
Flere politisk vigtige aspekter bliver ikke nød-
vendigvis belyst fuldt ud i analysen; og de sam-
fundsøkonomiske resultater fra analysen skal
selvfølgelig også af den grund naturligvis drøf-
tes politisk, inden de eventuelt kan føre til æn-
dringer i afgifts- og tilskudssystemet.
Afgifts- og tilskudsanalysen kan forhåbentlig
blive et ”analytisk kompas”, som de energipoli-
tiske drøftelser og prioriteringer kan tage afsæt
i.
Regeringen ønsker at sænke skatten, så det
bedre kan betale sig at arbejde.
Vi vil også sikre danske virksomheders konkur-
renceposition i forhold til udlandet. Derfor vil
17
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0018.png
regeringen se med stor interesse på analysens
anbefalinger.
Regeringen har stort fokus på mange af de em-
ner, som analysen behandler.
For blot at nævne nogle få eksempler: Sunde
incitamenter, gode rammevilkår, fokus på om-
kostningerne, enkle og ensartede regler.
Her er vi selvfølgelig åbne for at lade os inspi-
rere af analysens anbefalinger.
Men der kan også komme anbefalinger, som
ikke er regeringens politik, og hvor vi vægter
andre hensyn højere eller prioriterer anderle-
des.
Hvis analysen viser, at den grønne omstilling
samfundsøkonomisk set bedst understøttes af
højere afgifter, så er det ikke regeringens poli-
tik.
Et andet område er fordelingsspørgsmålet. Det
er et meget vigtigt politisk emne, men ikke et
selvstændigt fokusområde i analyserne.
Her tænker jeg også på forholdet mellem by og
land, hvor regeringen arbejder for at skabe
sammenhængende vækst i hele Danmark.
18
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0019.png
Der skal også tages hensyn til statskassen. Det
er ikke sikkert, at det samfundsøkonomisk op-
timale system også er det, der giver de laveste
støtteudgifter til staten.
Jeg er desuden meget optaget af, at vi skal be-
grænse støtteudgifterne til vedvarende energi.
PSO-udgifterne er steget kraftigt de senere år,
og vi skal prøve at begrænse disse udgifter.
Da der kan være mange forskellige politiske
hensyn, ønsker vi en åben debat om analyser-
ne.
Det er aftalt, at delanalyserne først sendes til
en referencegruppe bestående af eksterne inte-
ressenter og interessegrupper samt tre ekster-
ne eksperter.
Drøftelsen med referencegruppen vil skulle ske
inden offentliggørelse, så det er muligt at ind-
arbejde relevante bidrag fra gruppen.
Energiafgifterne og støtteudgifterne til VE fyl-
der en del på finansloven og på forbrugernes
elregning.
Også af den grund skal eventuelle ændringer
overvejes nøje.
19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Talepapir fra samrådet den 5/11-15 om afgifts- og tilskudsanalysen (samrådsspm. B-D)
1565063_0020.png
Skyder vi forkert kan det have store konse-
kvenser for såvel forbrugerne som statskassen.
Regeringen er derfor åben for en debat om ju-
steringer i afgifts- og tilskudssystemet. Viser
det sig, at vi kan gøre det billigere og mere ef-
fektivt, vil vi gerne se på det.
Men det er et komplekst system, hvor ændrin-
ger kan have store tværgående effekter. Derfor
er der behov for en proces, der tager hensyn til
de forskellige interesser. Sådan en proces tager
tid.
Vi vil derfor ikke haste justeringer af afgift- og
tilskudssystemet igennem, men der arbejdes
som nævnt hårdt på at få de forskellige analy-
ser færdige snarest.
20