Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 53
Offentligt
Forslag
til
Lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg
§ 1.
Energi-, forsynings- og klimaministeren bemyndiges til at afholde et pilotudbud af pristillæg
for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg med en samlet installeret effekt på 20 MW, hvoraf 2,4
MW også udbydes i mindst et andet EØS-land, som Danmark har direkte elforbindelse til.
Stk. 2.
Den samlede installerede effekt på 20 MW, jf. stk. 1, kan forhøjes for at medtage et sidste
tilbud, der ikke med sin samlede installerede effekt kan indeholdes i de 2,4 MW eller i de 20 MW.
Stk. 3.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om tilsyn og kontrol m.v. for
anlæg, der anvender vedvarende energikilder, som er beliggende i Danmark, og som modtager
støtte fra et EØS-land, hvor 2,4 MW, jf. stk. 1, er udbudt.
§ 2.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan pålægge Energinet.dk at indgå aftaler med en
privat eller offentlig aktør i det eller de EØS-lande, hvor de 2,4 MW er udbudt, jf. § 1, stk. 1 og 3,
om indhentelse og videregivelse af produktions- og tekniske data for anlæg omfattet af denne lov.
§ 3.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om offentliggørelse af
oplysninger om pilotudbuddet, herunder oplysninger om, hvem der modtager pristillæg og om
pristillæggets størrelse.
§ 4.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan bemyndige en under ministeriet oprettet
institution eller anden myndighed til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
§ 5.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan påbyde, at forhold, som strider mod regler
udstedt i henhold til § 1, stk. 3, og § 3 bringes i orden straks eller inden en nærmere angivet frist.
Stk. 2.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
undlader at efterkomme påbud efter stk. 1.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
§ 6.
Loven træder i kraft den 1. marts 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 7, nr. 1, træder i kraft den 1. juli 2016.
§ 7.
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1329 af 25. november 2013, som ændret bl.a.
ved § 1 i lov nr. 633 af 16. juni 2014 og § 1 i lov nr. 577 af 4. maj 2015 og senest ved § 3 i lov nr.
744 af 1. juni 2015, foretages følgende ændringer:
1.
§ 22, stk. 1,
affattes således:
»En netvirksomhed skal
1) opretholde den tekniske kvalitet i nettet,
2) måle den elektricitet, der transporteres igennem virksomhedens net,
3) varetage opgaver vedrørende miljøvenlig elproduktion ifølge bestemmelserne i kapitel 9, lov
om fremme af vedvarende energi og lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg og regler fastsat i medfør af disse bestemmelser,
1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
4) kortlægge det samlede elforbrug i forsyningsområdet og offentliggøre data fra kortlægningen
eller på begæring stille sådanne data til rådighed,
5) sikre realisering af dokumenterbare energibesparelser i overensstemmelse med regler fastsat
efter stk. 4,
6) give rådgivning og information om elsikkerhedsmæssige spørgsmål til forbrugerne,
elinstallatører og andre elfagfolk samt bistå Sikkerhedsstyrelsen med gennemførelse af tilsyn og
undersøgelse af stærkstrømsanlæg,
7) anvende gennemsigtige, ikkediskriminerende, markedsbaserede metoder ved anskaffelsen af
den energi, den anvender til at udføre sit hverv, og
8) i forbindelse med planlægning af udbygning af nettet overveje, om foranstaltninger til
energieffektivitet gennem efterspørgselsstyring eller decentraliseret produktion kan erstatte behovet
for at udvide kapaciteten.«
2.
I
§ 28, stk. 2, nr. 4,
ændres »og lov om fremme af vedvarende energi« til: », lov om fremme af
vedvarende energi og lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg«.
§ 8.
I lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 122 af 6. februar 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 576 af 18. juni 2012, § 1 i lov nr. 900 af 4. juni 2013, og § 1 i lov nr. 744 af
1. juni 2015, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 2
indsættes som
stk. 6:
»Stk.
6.
Loven finder ikke anvendelse på anlæg, som er omfattet af lov om pilotudbud af
pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg.«
§ 9.
I lov om Energinet.dk, jf. lovbekendtgørelse nr. 1097 af 8. november 2011, som ændret ved §
3 i lov nr. 575 af 18. juni 2012, § 4 i lov nr. 576 af 18. juni 2012 og § 3 i lov nr. 633 af 16. juni
2014, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 2, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »energi«: », administrative opgaver i medfør af lov om
pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg«.
§ 10.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedindhold
1.2. Lovforslagets baggrund
1.2.1. Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte 2014-2020
1.2.2. Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelser fra oktober 2014
1.2.3. VE-direktivet
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Rammer for pilotudbuddet af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Tilrettelæggelse af pilotudbuddet
2.3. Samarbejdsaftale med mindst et andet EØS-land
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedindhold
Formålet med lovforslaget er at skabe hjemmel til, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan
afholde et pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, hvoraf 2,4 MW
udbydes i mindst et andet EØS-land, som Danmark har direkte elforbindelse til. Hermed vil
Danmark afhjælpe den potentielle diskrimination, som Europa-Kommissionen har påpeget i det
danske PSO-system (public service obligation). Den potentielle diskrimination skulle bestå i, at
PSO-betaling pålægges al elektricitet som forbruges i Danmark, uanset om elektriciteten er
produceret i Danmark eller i udlandet, men at det kun er elektricitet produceret i Danmark, som kan
opnå støtte i medfør af de støtteordninger, som PSO-betalingen finansierer.
Lovforslaget tilvejebringer en ramme for, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan udmønte
Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelser fra oktober 2014, som indeholder vilkår om
gennemførelse af pilotudbuddet. Lovforslaget er herved med til at sikre, at Europa-Kommissionen
kan anse PSO-betalingen for at være traktatmedholdelig i årene 2015 og 2016. Der henvises til
afsnit 1.2.2. for en nærmere beskrivelse af statsstøtteafgørelserne samt af den problematik
vedrørende PSO-betalingen, som Europa-Kommissionen har påpeget.
Pilotudbuddet skal omfatte pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg med en samlet
installeret effekt på 20 MW. En samlet installeret effekt på 2,4 MW af pilotudbuddets 20 MW skal
3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
også udbydes for elektricitet fremstillet på anlæg beliggende i mindst et andet EØS-land, som
Danmark har direkte elforbindelse til. Der vil herefter kunne bydes på 2,4 MW i pilotudbuddet for
anlæg beliggende i mindst et andet EØS-land i konkurrence med tilbud fra anlæg i Danmark.
Den samlede installerede effekt på 20 MW, der udbydes, vil kunne forhøjes for at medtage et sidste
tilbud, der ikke med sin samlede installerede effekt kan indeholdes i pilotudbuddets 2,4 MW eller
20 MW. Herved sikres mulighed for, at hele rammen på 2,4 MW vil kunne blive udnyttet i det
omfang, der er indkommet tilbud fra projekter i udlandet.
Pilotudbuddet og den efterfølgende indgåelse af kontrakter med de vindende tilbudsgivere forventes
gennemført i 2016.
Udbetaling af pristillæg forudsætter en yderligere lovændring i 2016, som sikrer den
bevillingsmæssige hjemmel, hvilken først kan vedtages, når udbuddet er afholdt og størrelsen på de
vindende pristillæg kendes. Det er endvidere forudsat, at pristillæg først kan udbetales fra 2017. Der
henvises nærmere til afsnit 2.1.2.
Det er forudsat, at der indgås en samarbejdsaftale med mindst et andet EØS-land, hvor de 2,4 MW
udbydes.
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan
fastsætte regler vedrørende anlæg i Danmark, som anvender vedvarende energikilder, der modtager
støtte fra et EØS-land, hvor de 2,4 MW er udbudt.
Pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg er i øvrigt reguleret ved lov om fremme af
vedvarende energi (herefter benævnt VE-loven). Det er imidlertid første gang, at man i Danmark
konkurrenceudsætter ydelse af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg. Der er ikke
hjemmel hertil i VE-loven. VE-loven finder derudover ikke anvendelse på solcelleanlæg beliggende
uden for Danmark. Efter afholdelse af udbud vil vilkårene for udbetaling af pristillæg m.v. fremgå
af de kontrakter, der indgås med de vindende tilbudsgivere. Der vil derfor ikke være behov for at
anvende de regler om administration af pristillæg, som gælder for de støtteordninger, som fremgår
af VE-loven. Herudover vurderes det nødvendigt at have mulighed for at anvende andre regler om
administration særligt i forhold til anlæg beliggende i udlandet.
Det er derfor fundet mest rigtigt at regulere pilotudbuddet ved en selvstændig lov.
1.2. Lovforslagets baggrund
1.2.1. Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte 2014-2020
Lovforslaget giver mulighed for afholdelse af et pilotudbud med henblik på at yde driftsstøtte i form
af pristillæg for miljøvenlig elproduktion i overensstemmelse med Europa-Kommissionens
retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, som er offentliggjort den 28.
juni 2014 i EU-Tidende, nr. C 200, side 1 (i det følgende benævnt retningslinjerne).
Det følger af retningslinjernes punkt 126, at der bør ydes støtte til mindst 5 % af den planlagte nye
elkapacitet fra vedvarende energikilder i 2015 og 2016 efter en udbudsprocedure. Udbuddet af 20
MW udgør 5 % af den planlagte nye elkapacitet i Danmark i 2015 og 2016 tilsammen.
4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
Samtidig stiller retningslinjerne i punkt 126 krav om, at udbudsproceduren skal være baseret på
klare, gennemsigtige og ikke-diskriminerende kriterier.
Herudover skal udformningen af pristillæg, der bestemmes for pilotudbuddet, opfylde følgende
betingelser, der følger af retningslinjernes punkt 124:
1)
2)
3)
støtten skal ydes som et tillæg til den markedspris, hvortil producenterne afsætter
deres elektricitet direkte på markedet,
støttemodtagerne skal være underlagt standardansvar for balancering, medmindre der
ikke findes konkurrenceprægede intradaymarkeder for balancering, og
der skal være truffet foranstaltninger til at sikre, at elproducenterne ikke tilskyndes til
at producere elektricitet til negative priser.
Udbudsproceduren skal endvidere sikre deltagelse af et tilstrækkeligt stort antal tilbudsgivere, og
støtten skal ydes på basis af tilbudsgiverens første tilbud eller en clearingpris. Desuden skal
budgettet eller mængden i forbindelse med udbuddet være bindende i den forstand, at ikke alle
tilbudsgivere kan modtage støtte, jf. retningslinjernes punkt 19, nr. 43.
Der stilles endvidere i retningslinjernes punkt 49 krav om, at støtte skal have tilskyndelsesvirkning
for at blive betragtet som forenelig med det indre marked.
1.2.2. Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelser fra oktober 2014
Støtte til fremme af vedvarende energi i Danmark anses som en Public Service Obligation, som
finansieres af elforbrugerne i form af PSO-betalinger. En del af PSO-udgifterne finansieres dog fra
2015 ved bevilling på finansloven.
Europa-Kommissionen traf den 24. oktober 2014 afgørelse vedrørende statsstøttesag SA.36204
(2013/N) støtte til solcelleanlæg og øvrige vedvarende energianlæg. Europa-Kommissionen traf
endvidere den 28. oktober 2014 afgørelse vedrørende statsstøttesag SA.37122 (2013/N) støtte til
husstandsvindmøller og havvindmøller med et forsøgselement. Afgørelserne er efterfølgende blevet
korrigeret af Europa-Kommissionen den 18. december 2014. Afgørelserne benævnes i det følgende
som statsstøtteafgørelserne fra oktober 2014.
Europa-Kommissionen problematiserede i statsstøtteafgørelserne fra oktober 2014 PSO-betalingens
forenelighed med EUF-traktatens artikler 30 og 110 om forbuddet mod diskriminerende afgifter.
Europa-Kommissionens baggrund herfor er, at udenlandsk produceret elektricitet ikke har adgang
til de støtteordninger til fremme af vedvarende energi, som PSO-betalingen finansierer, selv om
PSO-betalingen pålægges al elektricitet, som forbruges i Danmark, uanset om elektriciteten er
produceret i Danmark eller i udlandet.
For at afhjælpe denne potentielle forskelsbehandling er der i statsstøtteafgørelserne fra oktober 2014
stillet vilkår om, at Danmark åbner op for de VE-pilotudbud, der skal afholdes i 2015 og 2016, for
VE-anlæg etableret i andre EØS-lande med op til 6 % af den udbudte kapacitet eller op til 2,4 MW i
denne toårsperiode (det største af de to tal skal finde anvendelse).
Det fremgår af statsstøtteafgørelserne fra oktober 2014, at de 6 % - svarende til 1,2 MW - er
»fastlagt på grundlag af Danmarks samlede import af grøn elektricitet fra nabolandene (Norge,
Sverige og Tyskland) divideret med den samlede elektricitetsforsyning i Danmark og ganget med
5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
den årligt nyinstallerede kapacitet til grøn elektricitet. Importen af grøn elektricitet er beregnet som
den gennemsnitlige andel, som import (nærmere betegnet import, der ikke er i transit, men til
forbrug i Danmark) fra hvert naboland tegner sig for, ganget med vedvarende energikilders andel af
den samlede elproduktion i hvert af landene.
Den valgte formel afspejler Danmarks stilling som transitland for elektricitet fra Skandinavien ved
kun at tage hensyn til den del af elimporten, der rent faktisk forbruges i Danmark (eftersom det kun
er denne del, der er underlagt PSO-tariffen).«
Det følger endvidere af statsstøtteafgørelserne fra oktober 2014, at det er for at tiltrække
udenlandske investorer, at Danmark har givet tilsagn om at åbne op for 2,4 MW og ikke kun for 1,2
MW.
Pilotudbuddet er således en forudsætning for, at Europa-Kommissionen kan anse det danske PSO-
system for traktatmedholdeligt i 2015 og 2016 og er en forudsætning for, at støtteordningerne til
solcelleanlæg, husstandsvindmøller m.v. kunne godkendes af Europa-Kommissionen og derefter
sættes i kraft i Danmark. Denne midlertidige løsning gælder til og med 2016. Det udestår herefter at
finde en langsigtet løsning på den potentielle PSO-diskriminations problematik, som kan gælde
senest fra 2017, hvilket der arbejdes på separat og i dialog med Europa-Kommissionen.
Det fremgår af Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelser fra oktober 2014, at:
1) »Andre EØS-producenters adgang til udbuddene kan være betinget af, at der er indgået
samarbejdsaftaler. Denne betingelse stemmer overens med bestemmelserne i punkt 122 i
retningslinjerne og bestemmelserne i VE-direktivet, hvorefter medlemsstaterne kan etablere
samarbejdsmekanismer (artikel 6 til 11).«
2) »Adgangen til at deltage i udbuddene er desuden betinget af dokumentation for, at der rent
faktisk vil foregå fysisk import af elektricitet fra vedvarende energikilder (i det omfang,
hvor det er muligt at dokumentere). Denne betingelse stemmer overens med traktatens
artikel 30 og 110, da der uden en import slet ikke ville opstå nogen forskelsbehandling i
artikel 30's og 110's forstand. Danmark er desuden nødt til at sikre, at elektriciteten rent
faktisk leveres til Danmark.«
Det følger af statsstøtteafgørelserne fra oktober 2014, at den daværende klima-, energi- og
bygningsminister forud for Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelser ved brev af 9. oktober
2014 (i det følgende benævnt tilsagnsbrevet) har givet tilsagn til Europa-Kommissionen om, »at
Danmark vil åbne de VE-pilotudbud, der skal afholdes i 2015 og 2016, op for producenter etableret
i andre lande inden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde ("EØS") med op til 6 % af
den udbudte kapacitet eller op til 2,4 MW i denne toårsperiode (det største af de to tal skal finde
anvendelse.)«
I tilsagnsbrevet har den daværende klima-, energi- og bygningsminister endvidere givet tilsagn om,
at en vindende tilbudsgiver i pilotudbuddet ikke samtidig skal kunne opnå eller opretholde anden
støtte til samme projekt.
Danmark har i øvrigt i tilsagnsbrevet givet tilsagn om, at den internationale åbning af de 2,4 MW
vil ske på baggrund af en gensidig samarbejdsaftale.
6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
Energiforligskredsen bag aftalen om den danske energipolitik 2012-2020, dvs. den daværende
regering (Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk
Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti, har herudover i oktober 2014 tilsluttet sig
pilotudbuddet.
1.2.3. VE-direktivet
Medlemsstaterne har i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april
2009 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder og om ændring og senere
ophævelse af direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF (herefter benævnt VE-direktivet) forskellige
bindende nationale mål for den andel af vedvarende energi, som skal opfylde VE-direktivets mål
om, at andelen af energi fra vedvarende energikilder af Fællesskabets udvidede endelige
energiforbrug skal være mindst 20 % i 2020. Herefter skal Danmarks andel af vedvarende energi
være på 30 % i år 2020.
VE-direktivet fastsætter rammerne for en række samarbejdsmekanismer, som kan anvendes af
medlemsstaterne til at nå de bindende mål for medlemsstaternes andel af vedvarende energi, som
skal indgå i EU's samlede målsætning.
En af de mulige samarbejdsmekanismer i henhold til VE-direktivet udgør såkaldte statistiske
overførsler mellem medlemsstater, jf. VE-direktivets artikel 6, hvorefter en nærmere angivet
mængde energi fra vedvarende energikilder overføres fra den ene medlemsstat til den anden. Det
betyder, at den angivne mængde energi fratrækkes det ene medlemsstats regnskab om at nå det
bindende mål for andel af vedvarende energi, som den pågældende medlemsstat har, og lægges til
den anden medlemsstats regnskab for denne medlemsstats bindende mål. Hermed vil dansk støttet
vedvarende energi, som produceres i et andet EØS-land, kunne tælle med i Danmarks VE-regnskab.
Der er således kun tale om en regnskabsmæssig procedure, og der overføres således ingen faktisk
energi.
Det vil i medfør heraf kunne aftales, at Danmark vil modtage statistisk overførsel af den vedvarende
energi fremstillet på et solcelleanlæg i et andet EØS-land, som der udbetales dansk pristillæg til.
Tilsvarende vil det andet EØS-land kunne modtage statistisk overførsel af den vedvarende energi
fremstillet på et solcelleanlæg i Danmark, der modtager støtte fra det pågældende EØS-land.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan indgå aftaler med andre EØS-lande, hvori der kan
indgå et sådant samarbejde om statistiske overførsler jf. VE-direktivets artikel 6, idet Europa-
Kommissionen har accepteret, at Danmark kan stille betingelse om, at der kan etableres en
samarbejdsmekanisme om bl.a. statistiske overførsler efter VE-direktivet med et andet EØS-land,
som 2,4 MW af pilotudbuddets 20 MW åbnes op for. Der henvises til afsnit 1.2.2. for en beskrivelse
af de betingelser, som Europa-Kommissionen har accepteret, at Danmark kan stille for den
internationale åbning af 2,4 MW af pilotudbuddets installerede effekt.
Det er forventningen, at en samarbejdsaftale, som indgås med et andet EØS-land, vil omfatte
statistiske overførsler i henhold til VE-direktivet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Rammer for pilotudbuddet af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg
7
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
2.1.1. Gældende ret
VE-loven indeholder regler om pristillæg for elektricitet fremstillet på anlæg, som anvender
vedvarende energikilder, og som er etableret i Danmark. VE-loven indeholder herunder regler om
pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg. Fra den 1. januar 2016 kan der alene ydes
tilsagn om pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg med en installeret effekt på under
500 kW, jf. VE-lovens § 47, stk. 7 og 8. Elektricitet anses for fremstillet på solcelleanlæg med en
installeret effekt på under 500 kW, når det anlæg, som er individuelt tilsluttet det kollektive
elforsyningsnet, har en installeret effekt på under 500 kW.
Der er ikke i VE-loven eller i anden gældende lovgivning hjemmel til afholdelse af udbud af
pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, hverken for solcelleanlæg beliggende i
Danmark eller i udlandet.
Lov om elforsyning finder også anvendelse på produktion af elektricitet. Loven indeholder derfor
også regler, som har betydning for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, som er etableret i
Danmark. Det gælder eksempelvis reglerne om nettilslutning af elproduktionsanlæg, som
producerer VE-elektricitet, som findes i § 67 i lov om elforsyning.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med lovforslaget får energi-, forsynings- og klimaministeren bemyndigelse til at afholde et
pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg i henhold til lovforslagets § 1,
hvor en del åbnes for udlandet. Ministeren bemyndiges herunder til at fastsætte betingelserne for
pilotudbuddet i et kommende udbudsmateriale.
Der er tale om et pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, som foreslås
indført ved en ny hovedlov, hvorfor der ikke ændres i gældende ret i forhold de eksisterende
pristillæg. Der vil dog ikke både kunne ydes pristillæg efter afholdelse af pilotudbuddet og efter
VE-loven, jf. også lovforslagets § 8, hvor dette præciseres i VE-loven.
Der foreslås endvidere enkelte konsekvensændringer i lov om elforsyning og lov om Energinet.dk
for at tage højde for, at Energinet.dk kan få delegeret eller pålagt opgaver efter lovforslaget, og at
netvirksomhederne og Energinet.dk kan blive pålagt opgaver efter regler udstedt i medfør af loven.
Lovforslaget indeholder ikke regler om finansieringen af pristillægget og administration heraf, selv
om det er forventningen, at udbetaling af pristillæg i medfør af pilotudbuddet vil blive PSO-
finansieret fra 2017. Sådanne regler vil først skulle vedtages af Folketinget i løbet af 2016, hvilket
først kan ske, når udbuddet er afholdt, og størrelsen på de vindende pristillæg kendes. Kontrakterne
med de vindende tilbudsgivere vil således være betinget af, at den bevillingsmæssige hjemmel
vedtages af Folketinget, og udbetaling af pristillæg til en vindende tilbudsgiver vil tidligst kunne
ske fra den 1. januar 2017.
Årsagen til dette er, at det er vurderet, at en åbning af støtteordninger over for udlandet forudsætter
en lovfiksering af PSO-opkrævningen i medfør af Grundlovens § 43. Det er ikke vurderet praktisk
muligt at foretage den fornødne lovfiksering før tidligst fra den 1. januar 2017.
Dette skal desuden ses i sammenhæng med, at en løsning på den potentielle PSO-diskrimination
skal være implementeret senest den 1. januar 2017. Løsningen på PSO-diskriminationen fra 2017
8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
indebærer uanset løsningens karakter, at der vil skulle ske tilpasninger i PSO-opkrævningen fra og
med den 1. januar 2017. PSO-opkrævningen vil således enten skulle lovfikseres, eller også vil der
skulle ske en omlægning af finansieringen af PSO-udgifterne. Da der derfor inden for en kort
tidshorisont vil skulle ske grundlæggende ændringer af PSO-opkrævningen, vurderes det
uhensigtsmæssigt at foretage ændringer i PSO-opkrævningen umiddelbart forinden. Det skyldes
navnlig, at ændringerne vil have økonomiske konsekvenser for elforbrugerne.
Det bemærkes endvidere, at i det omfang der ikke inden den 1. januar 2017 er fundet en langsigtet
løsning for den potentielle diskrimination, så har energiforligskredsen den 5. december 2014 i
Tilsagn om en langsigtet PSO-løsningsmodel givet tilsagn om, at: »allerede givne støttetilsagn i
2015 og 2016 skal honoreres«. Dette tilsagn omfatter også tilsagn om pristillæg givet i 2016 i
medfør af pilotudbuddet.
Lovforslaget indeholder som nævnt ovenfor alene en hjemmel for ministeren til at afholde
pilotudbuddet. Det nærmere indhold af udbuddet vil blive fastsat i udbudsmaterialet.
Pilotudbuddet vil skulle godkendes af Europa-Kommissionen efter statsstøttereglerne. Der arbejdes
på at opnå en godkendelse fra Europa-Kommissionen forud for afholdelse af selve udbuddet.
Nedenfor i afsnit 2.2. og 2.3. gennemgås ministerens overordnede overvejelser i forhold til
indgåelse af samarbejdsaftale med mindst et EØS-land og tilrettelæggelsen af pilotudbuddet.
2.2. Tilrettelæggelse af pilotudbuddet
Pilotudbuddet vil blive tilrettelagt i overensstemmelse med Europa-Kommissionens retningslinjer
for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020 og EUF-traktatens grundlæggende regler og
principper om blandt andet ligebehandling, gennemsigtighed, proportionalitet og forbud mod
nationalitetsdiskrimination, da pilotudbuddet har en klar grænseoverskridende interesse.
Pilotudbuddet forventes offentliggjort i EU-Tidende, så interesserede aktører kan få mulighed for at
finde og byde ind på udbuddet. Selve proceduren for tildelingen af pristillæg skal være
gennemsigtig, hvilket også medfører en vis grad af offentlighed. Alle tilbudsgivere vil blive
behandlet lige i forbindelse med udbudsprocessen og valg af tilbud. Der vil ikke blive stillet krav
om prækvalifikation.
De betingelser, der stilles i pilotudbuddet, skal være i overensstemmelse med pilotudbuddets
overordnede hensigt om opnåelse af lavest mulig pristillæg, og en vis sikkerhed for realisation af
projekter, der vinder del i pilotudbuddet.
Pilotudbuddet vil kun være åbent for nye solcelleanlæg, der etableres på baggrund af de vindende
tilbud.
Udbudsmaterialet vil blandt andet beskrive pristillæggets udformning, herunder om der skal være
en clearingpris, eller om pristillæg ydes på basis af tilbudsgiverens første tilbud, størrelsen på de
anlæg, der kan gives tilbud på, og eventuelle krav til hvem, der kan afgive tilbud.
Det er forventningen, at det eneste tildelingskriterium i pilotudbuddet vil være det laveste tilbudte
pristillæg. Det forventes ligeledes, at det pristillæg, der afgives tilbud på, skal være et fast tillæg til
9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
markedsprisen i 20 år fra nettilslutningstidspunktet, og at der fastsættes en seneste frist for
nettilslutning af anlægget.
Det forventes, at der vil blive åbnet op for, at der vil kunne gives tilbud om pristillæg for anlæg med
en installeret effekt på 2,4 MW eller derunder. Det forventes samtidig, at der vil blive åbnet op for,
at et tilbud vil kunne vedrøre pristillæg til flere solcelleanlæg med hver sin individuelle
nettilslutning, så længe den samlede effekt af disse anlæg ikke overstiger 2,4 MW. Endvidere
forventes, at en tilbudsgiver vil kunne afgive flere tilbud i pilotudbuddet, hvor hvert tilbud dog ikke
må vedrøre en samlet installeret effekt på over 2,4 MW.
Det vil således også være muligt at afgive tilbud for anlæg med en installeret effekt på 500 kW eller
derover. Anlæg af denne størrelse kan ikke blive omfattet af tilsagn om pristillæg efter VE-loven fra
og med 2016. Efter lovforslaget vil der herefter kunne opnås pristillæg for elektricitet fra sådanne
solcelleanlæg, hvis de vinder del i pilotudbuddet. Anlæg med en installeret effekt på under 500 kW
kan også blive omfattet af VE-lovens støtteregler, men der vil ikke både kunne ydes pristillæg efter
pilotudbuddet og efter VE-loven.
Det vil blive forudsat i pilotudbuddet, at anlæg, der indgår i et vindende tilbud, ikke modtager
anden statsstøtte. Denne betingelse skal være med til at sikre en ikke-diskriminerende
udbudsprocedure.
En vindende tilbudsgiver vil f.eks. ikke også kunne få pristillæg efter § 47, stk. 7, i VE-loven, som
omhandler pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg. Det kommende register over
udbetaling af statsstøtte vil også kunne inddrages i tilsynet med opfyldelsen af denne betingelse, jf. i
øvrigt bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets § 3.
Pilotudbuddet vil endvidere blive begrænset til anlæg, som tilsluttes elforsyningsnettet, og hvor hele
anlæggets elproduktion sælges på elmarkedet. Anlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation,
eller som på anden måde er omfattet af reglerne om nettoafregning eller fritaget for elafgift, vil ikke
blive omfattet. Baggrunden herfor er, at der i forvejen er en væsentlig tilskyndelse til
egenproduktion i Danmark i kraft af lempelige regler for betaling af elafgift samt regler om hel eller
delvis fritagelse for PSO-betaling.
Det er således hensigten, at der opnås mest mulig konkurrence, således at pristillæg, der udbetales
til vindende tilbudsgivere i medfør af pilotudbuddet, gives med lavest mulige omkostninger for
elforbrugerne. Der henvises til afsnit 2.1.2. og 4 for en beskrivelse af finansieringen af
pilotudbuddet.
Herudover forventes udbudsmaterialet at medtage vilkår om nettilslutning, sikkerhedsstillelse, bod
ved misligholdelse m.v. Sådanne vilkår vil fremgå af skabelonen til den kontrakt, som
Energistyrelsen forventer at indgå med hver af de vindende tilbudsgivere.
10
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
I forlængelse heraf forventes et tilbud at skulle indeholde en erklæring fra en anerkendt finansiel
institution, forsikringsselskab eller lignende om, at der vil kunne stilles en anfordringsgaranti for
betaling af kontraktens bodsbestemmelse i tilfælde af misligholdelse, såfremt der vindes pristillæg i
pilotudbuddet. De vindende tilbudsgivere vil herefter skulle stille anfordringsgarantien inden for en
nærmere angivet frist efter indgåelse af kontrakten. De nærmere kriterier for udløsning af bod vil
fremgå af kontrakten.
Der forventes ikke fastsat særlige regler om nettilslutning af solcelleanlæg. Nettilslutning af anlæg i
Danmark følger således de gældende regler, som fremgår af § 67 i lov om elforsyning.
Lovforslaget giver ministeren hjemmel til at uddelegere opgaven med at afholde pilotudbuddet og
administrationen af kontrakter, som indgås. Det forventes, at Energistyrelsen vil afholde
pilotudbuddet, herunder evaluere de indkomne tilbud på baggrund af udbudsmaterialet, og indgå
kontrakter med de vindende tilbudsgivere. Det er endvidere forventningen, at opgaven med at
administrere sådanne kontrakter, der indgås med de vindende tilbudsgivere, herunder at udbetale
pristillæg, delegeres til Energinet.dk, jf. lovforslagets § 4 og bemærkninger hertil.
De endelige udbudsbetingelser og kontraktvilkår m.v. vil fremgå af det udbudsmateriale, som
Energistyrelsen offentliggør forud for pilotudbuddet.
Udbudsmaterialet vil forinden blive forelagt Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg.
Herefter offentliggøres udbudsmaterialet med en uddybende beskrivelse af udbudsform,
tildelingskriterier, krav til indhold af tilbud, tidsfrister, kontaktpersoner, betingelser for deltagelse i
udbuddet, udbetalingsvilkår, nettilslutning m.v. samt en skabelon for den kontrakt, der skal indgås
med hver af de vindende tilbudsgivere.
Der vil herefter være mulighed for at afgive tilbud som beskrevet i udbudsmaterialet, og vindende
tilbudsgivere vil blive udpeget på baggrund af de kriterier og den metode, der fremgår af
udbudsmaterialet.
De vindende tilbudsgivere vil herefter modtage pristillæg på de i kontrakterne anførte vilkår.
Kontrakterne vil endvidere være betinget af, at den bevillingsmæssige hjemmel vedtages af
Folketinget. Det skyldes, at udbetaling af pristillæg forudsætter en yderligere lovændring i 2016,
som sikrer den bevillingsmæssige hjemmel, hvilken først kan vedtages, når udbuddet er afholdt, og
størrelsen på de vindende pristillæg kendes. Der henvises til afsnit 2.1.2. og 4 for en nærmere
beskrivelse af finansieringen af pilotudbuddet.
2.3. Samarbejdsaftale med mindst et andet EØS-land
Som det fremgår af afsnit 1.2.2. er det efter Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelser fra oktober
2014 muligt at betinge åbningen af pilotudbuddet over for et andet EØS-land af, at der indgås en
samarbejdsaftale med det pågældende land.
Det er forudsat, at der indgås en samarbejdsaftale med det pågældende EØS-land.
Det betyder, at der skal indgås en samarbejdsaftale med mindst et andet EØS-land for at kunne åbne
de 2,4 MW af udbuddet for projekter i dette EØS-land. Denne åbning er en betingelse for, at hele
udbuddet, dvs. udbuddet af de 20 MW, kan gennemføres.
11
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
De EØS-lande, som der vil kunne indgås en samarbejdsaftale med, er begrænset til de EØS-lande,
som Danmark har direkte elforbindelse til. PSO-systemets potentielle forskelsbehandling af
udenlandske elproducenter er kun relevant i forhold til de producenter, der leverer elektricitet til
forbrug i Danmark, og således kun i forhold til de EØS-lande, som det danske elforsyningsnet er
direkte forbundet til. Herudover anses denne afgrænsning at være en udmøntning af betingelsen om
dokumentation af fysisk import, da det ikke anses for muligt at dokumentere fysisk import for det
enkelte anlæg nærmere end dette kriterium. Der henvises til afsnit 1.2.2. om statsstøtteafgørelserne
fra oktober 2014.
De EØS-lande, som Danmark på nuværende tidspunkt har en direkte elforbindelse til, er Norge,
Sverige og Tyskland, som derfor udgør de EØS-lande, som de 2,4 MW også kan udbydes i.
Den samlede installerede effekt på de 2,4 MW af pilotudbuddets 20 MW forventes at blive åbnet
for solcelleanlæg beliggende i Tyskland. Baggrunden herfor er, at Danmark stiller det som en
betingelse for åbning af de 2,4 MW, at der indgås en samarbejdsaftale med et andet EØS-land, som
de 2,4 MW åbnes op for. Tyskland har i øvrigt også under nærmere angivne betingelser forpligtet
sig til at åbne udbud af støtte for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg beliggende i andre EØS-
lande.
Det er forventningen, at det vil være muligt at indgå en samarbejdsaftale med Tyskland om en
gensidig åbning af støtteordninger i henholdsvis Danmark og Tyskland.
Der er således drøftelser i gang med Tyskland om en gensidig samarbejdsaftale. Ved gensidighed
forstås, at både Danmark og Tyskland åbner op for at yde støtte for elektricitet fra anlæg beliggende
i det andet land.
Det forventes endvidere, at en samarbejdsaftale med Tyskland vil give mulighed for statistisk
overførsel af den vedvarende energi, som produceres på et solcelleanlæg i Tyskland, som der
udbetales dansk pristillæg til. Herved vil den elektricitet, som produceres på et solcelleanlæg i
udlandet, som modtager dansk støtte, tælle med i den danske målopfyldelse efter VE-direktivet. I
tilfælde af gensidighed forventes tilsvarende at gælde i forhold til elektricitet produceret på anlæg
beliggende i Danmark, som modtager støtte fra Tyskland. Der henvises til afsnit 1.2.3. ovenfor.
Det er herudover forventningen, at samarbejdsaftalen med Tyskland blandt andet vil indeholde
vilkår om etablering af anlæg, udbetaling af pristillæg, tilsyn og kontrol, om udveksling af
oplysninger, herunder måledata m.v. i forhold til anlæg omfattet af samarbejdsaftalen.
I det omfang samarbejdsaftalen indeholder vilkår for afholdelse af pilotudbuddet vil disse vilkår
skulle overholde EUF-traktatens princip om ikkediskrimination. Der vil derfor også i denne
forbindelse skulle foretages en EU-retlig vurdering af, om sådanne vilkår fører til diskrimination på
baggrund af nationalitet mod solcelleanlægsopstillere fra et andet EØS-land. Det gælder, uanset om
det er vilkår, som det andet EØS-land stiller som betingelse for indgåelse af samarbejdsaftalen.
Samtidig må vilkår i samarbejdsaftalen ikke medføre, at det bliver urealistisk, at projekter i det
pågældende andet EØS-land vil byde ind på de 2,4 MW, eller at projekter ikke kan etableres og
modtage dansk pristillæg i det andet EØS-land.
12
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
De vilkår, der aftales i samarbejdsaftalen, og som har relevans for udbudsmaterialet, vil også blive
indeholdt i udbudsmaterialet for pilotudbuddet, der offentliggøres inden pilotudbuddets afholdelse.
Sådanne vilkår vil også i relevant omfang fremgå af de kontrakter, der indgås med de vindende
tilbudsgivere.
Inden energi-, forsynings- og klimaministeren indgår en samarbejdsaftale med et andet EØS-land
vil samarbejdsaftalen blive forelagt til orientering for Folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
Nærværende lovforslag har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser for staten. De økonomiske
konsekvenser vil først følge af kommende lovændring i 2016, hvor de kommende pristillæg vil
kunne fikseres i loven på baggrund af de vindende tilbud. Der henvises til afsnit 2.1.2. ovenfor.
I det omfang der ikke inden den 1. januar 2017 er vedtaget en langsigtet løsning for den potentielle
PSO-diskrimination, så har energiforligskredsen den 5. december 2014 i Tilsagn om en langsigtet
PSO-løsningsmodel givet tilsagn om, at: »allerede givne støttetilsagn i 2015 og 2016 skal
honoreres«. Dette tilsagn omfatter også tilsagn om pristillæg givet i 2016 i medfør af pilotudbuddet.
Det vil kunne betyde finansiering over finansloven.
Lovforslaget har administrative konsekvenser for staten i form af administration i forbindelse med
afholdelse af pilotudbuddet. Det forventes, at energi- forsynings- og klimaministeren delegerer
opgaven til Energistyrelsen, og at udgifterne hertil vil blive afholdt inden for de bestående
bevillingsmæssige rammer.
Det forventes, at energi-, forsynings- og klimaministeren vil bemyndige Energinet.dk til at varetage
den efterfølgende administration af pristillæg til de vindende tilbudsgivere i henhold til de indgåede
kontrakter. Det er forventningen, at Energinet.dk vil afholde omkostningerne hertil efter reglerne i
elforsyningsloven på samme måde, som Energinet.dk i dag afholder omkostninger i forbindelse
med administration af PSO-finansierede pristillæg efter VE-loven. Det betyder, at omkostninger til
administration vedrørende udbetaling af pristillæg til vindende tilbudsgivere skal afholdes over
Energinet.dkˈs tariffer, jf. afsnit 4 nedenfor. Dette vil dog først blive fastsat i forbindelse med den
efterfølgende lovændring om sikring af den bevillingsmæssige hjemmel, jf. afsnit 2.1.2. ovenfor.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Den foreslåede lov vil ikke i sig selv have erhvervsøkonomiske konsekvenser, uanset at det er
forudsat i lovforslaget, at pristillæggene finansieres via elforbrugeres PSO-betaling.
Det beror særligt på, at lovforslaget alene indeholder en hjemmel til energi-, forsynings- og
klimaministeren til at afholde et pilotudbud af pristillæg, mens udbetaling af pristillæg forudsætter
en yderligere lovændring, hvor PSO-opkrævningen lovfikseres. Kontrakterne med de vindende
tilbudsgivere vil således være betinget af, at der findes en bevillingsmæssig hjemmel.
Det bemærkes, at forligskredsen bag energiaftalen 2012 har aftalt, at forbrugerne ikke skal belastes
af højere PSO-udgifter som følge af udbuddet, fordi man samtidig med aftalen om dette pilotudbud
aftalte at reducere andre PSO-udgifter indenfor energiaftalens rammer.
13
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
Udbetaling af pristillæg vil tidligst kunne ske fra den 1. januar 2017, hvilket også vil fremgå af de
kontrakter, der indgås med de vindende tilbudsgivere. Der henvises i det hele til afsnit 2.1.2.
ovenfor.
Hvor stort et beløb, der vil skulle udbetales i form af pristillæg til vindende tilbudsgivere vil
herudover først være kendt efter afholdelse af pilotudbuddet. Det medfører, at de økonomiske
konsekvenser først vil være kendt på det tidspunkt. Det skønnes, at udgifterne til pristillæg vil
andrage cirka 30 mio. kr. i 2015 priser i perioden til og med 2020, under forudsætning af, at
pristillæg udbetales over en 20-årig periode.
I det omfang der ikke inden den 1. januar 2017 er vedtaget en langsigtet løsning af det fremtidige
støttesystem til vedvarende energi, så har energiforligskredsen den 5. december 2014 i Tilsagn om
en langsigtet PSO-løsningsmodel givet tilsagn om, at: »allerede givne støttetilsagn i 2015 og 2016
skal honoreres«. Dette tilsagn omfatter også tilsagn om pristillæg givet i 2016 i medfør af
pilotudbuddet. Det vil kunne betyde finansiering over finansloven.
Det forventes, at energi-, forsynings- og klimaministeren vil bemyndige Energinet.dk til at varetage
den efterfølgende administration og udbetaling af pristillæg til de vindende tilbudsgivere i henhold
til de indgåede kontrakter. Det er forventningen, at Energinet.dk vil afholde omkostningerne hertil
efter reglerne i elforsyningsloven på samme måde, som Energinet.dk i dag afholder omkostninger i
forbindelse med administration af PSO-finansierede pristillæg efter VE-loven. Det betyder, at
omkostninger til administration vedrørende udbetaling af pristillæg til vindende tilbudsgivere skal
afholdes over Energinet.dkˈs tariffer. Dette vil dog først blive fastsat i forbindelse med den
efterfølgende lovændring om sikring af den bevillingsmæssige hjemmel, jf. afsnit 2.1.2. ovenfor.
Den mindre forøgelse af opgaver, som Energinet.dk forventes at få som systemansvarlig
virksomhed i forbindelse med indgåelse af en aftale om bl.a. udveksling af oplysninger med en
privat eller offentlig aktør, jf. den foreslåede § 2, i det eller de EØS-lande, hvor de 2,4 MW er
udbudt, forventes afholdt indenfor Energinet.dk’s eksisterende tariffer.
Herudover vurderes det, at de virksomheder, der deltager i pilotudbuddet, vil have administrative
omkostninger ved at deltage i udbuddet, da der skal udarbejdes tilbudsmateriale.
Vindere af pilotudbuddet vil endvidere få administrative omkostninger i forbindelse med den
efterfølgende håndtering af den kontrakt, som skal indgås, herunder vedrørende opfyldelse af vilkår
i kontrakten.
De administrative omkostninger berører dog udelukkende virksomheder, som selv vælger at deltage
i pilotudbuddet. Hvis en virksomhed vinder del i pilotudbuddet, får en sådan virksomhed mulighed
for at øge indtægterne svarende til pristillægget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
I det omfang at en borger deltager i pilotudbuddet, vil borgeren have administrative omkostninger
ved at deltage i udbuddet, da der skal udarbejdes tilbudsmateriale.
14
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
Derudover vil en borger, der vinder pristillæg i pilotudbuddet endvidere få administrative
omkostninger i forbindelse med den efterfølgende håndtering af den kontrakt, der indgås, på samme
måde som virksomheder jf. afsnit 4 ovenfor.
De administrative omkostninger berører dog udelukkende borgere, som selv vælger at deltage i
pilotudbuddet. Hvis en borger vinder del i pilotudbuddet, får borgeren mulighed for at øge
indtægterne svarende til pristillægget.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vil isoleret set ikke have nogen miljømæssige konsekvenser, men kan få miljømæssig
betydning.
Opsætningen af solceller vil først og fremmest have betydning for CO
2
-udledningen, idet en øget
udbygning af solceller fortrænger brugen af fossile brændsler. Opsætningen af solceller vil desuden
føre til en reduktion af udledningen af NO
x
og SO
2
m.v.
En udbygning med 20 MW installeret effekt solcellekapacitet kan forventes at føre til en reduktion i
drivhusgasudledningen på ca. 10.000 ton CO
2
pr. år.
En del af reduktionen (op til 1.200 ton pr. år) kan forekomme i udlandet, men vil have samme effekt
på klimaet som en reduktion i Danmark.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget etablerer hjemmel til, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan afholde et
pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg. Efter lovforslaget udbydes en
samlet installeret effekt på 20 MW. Dette er i overensstemmelse med Europa-Kommissionens
retningslinjer for statsstøtte 2014-2020, hvorefter 5 % af den planlagte nye elkapacitet fra VE i
Danmark i 2015-2016 bør udbydes.
Samtidig foreslås det, at 2,4 MW af pilotudbuddets kapacitet åbnes op for solcelleanlæg i mindst et
andet EØS-land, som Danmark har direkte elforbindelse til, hvilket afhjælper Europa-
Kommissionens påpegning af den potentielle forskelsbehandling af udenlandske elproducenter, og
dermed PSO-systemets potentielle diskrimination i medfør af EUF-traktatens artikler 30 og 110 for
perioden 2015-2016.
Pilotudbuddet er således en forudsætning for, at Europa-Kommissionen kan anse det danske PSO-
system for traktatmedholdeligt i 2015-2016 og er en forudsætning for, at støtteordningerne til
solceller, husstandsvindmøller m.v. kunne godkendes af Europa-Kommissionen og derefter sættes i
kraft i Danmark.
Det er forventningen, at Danmark vil indgå en samarbejdsaftale med mindst et andet EØS-land om
gensidig åbning af støtteordninger. Samarbejdsaftalen vil for Danmarks vedkommende omfatte de
2,4 MW af pilotudbuddets kapacitet på 20 MW, og forventes at give mulighed for at den dansk
støttede elektricitet i udlandet vil kunne tælle med i Danmarks opfyldelse af VE-forpligtelser i kraft
af statistiske overførsler i henhold til VE-direktivet.
15
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
Hensigten er således, at Danmark skal modtage statistisk overførsel af den vedvarende energi, der
produceres på et solcelleanlæg i et andet EØS-land, hvortil Danmark udbetaler pristillæg.
Pilotudbuddet skal endvidere notificeres til Europa-Kommissionen efter statsstøttereglerne.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring i perioden fra den 17. august 2015 til den 14.
september 2015 hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Portland A/S, Aalborg Universitet, Advokatrådet – Advokatsamfundet, Altinex Oil
Denmark A/S, Akademisk Arkitektforening, Ankenævnet på Energiområdet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdsgiverne (industri – håndværk), Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening,
Boligselskabernes Landsforening, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Biogas
(Bruno Sander Nielsen), Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
Husstandsvindmøller, Branchen ForbrugerElektronik, Bryggeriforeningen, Bygge-, Anlægs- og
Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum, Byggeskadefonden, Byggeri, Informationsteknologi,
Produktivitet og Samarbejde (BIPS), Byggeriets Evaluerings Center, Bygherreforeningen i
Danmark, CEPOS, CEVEA, CO2frit.dk, CO-industri, Concito, DANAK (Den Danske
Akkrediterings- og Metrologifond), Danfoss, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Teknisk Universitet (DTU),
Danmarks Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk Byggeri,
Dansk Center for Lys, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Energibranche
forening (DEBRA), Dansk Erhverv, Dansk Facilities Management (DFM), Dansk Fjernvarme,
Dansk Gartneri, Dansk Gas, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk Metal,
Dansk Iværksætterforening, Dansk Solcelleforening, Dansk Solvarme Forening, Dansk Standard,
Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Varefakta Nævn, Dansk Ventilation, Danske
Advokater, Danske Arkitektvirksomheder - DANSKE ARK, Danske Biobrændsel- og
Kulimportørers Association (DBKA), Danske Regioner, Danske Udlejere, DANVA (Dansk Vand-
og Spildevandsforening), DANVAK, Datatilsynet, De Frie Energiselskaber, De Grønne, DELTA
Dansk Elektronik, Det Økologiske Råd, DI ITEK, DI – Organisation for erhvervslivet, DONG
Energy A/S, Dong E&P, DTU – Afdelingen for myndighedsbetjening, DTU – Afdelingen for
vindenergi, Ejendomsforeningen Danmark, Energiforbrugeren, Energiforum Danmark, Energi- og
olieforum.dk, Energiklagenævnet, Energisammenslutningen, Energitilsynet, Energitjenesten, E.ON
Danmark A/S, European Solar Farms, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansrådet, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen af Danske solcelleejere, Forenede Danske El-bilister, Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske belysningsarmaturer
(FABA), Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA),
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen for Slutbrugere af Energi, Forskning og
Pension, Frederiksberg Kommune, Frie Elforbrugere, FSR Danske revisorer, Gaia Solar A/S, Green
Force Company, Greenpeace, Green Ways ApS, GTS (Godkendt Teknologisk service), Hess ApS,
HMN Naturgas I/S, HSWind ApS, Håndværksrådet, Indukraft Sekretariatet c/o Dansk Industri,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, IT-
Branchen, Kalk og Teglværksforeningen, KE Vind A/S / HOFOR, KOOPERATIONEN, KL, KL -
Økonomisk sekretariat, KTO - Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Københavns
Kommune, Københavns Kommune – Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune –
Økonomiforvaltningen, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen for bæredygtig Landbrug,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Landsbyggefonden, Landsforeningen Naboer til
Kæmpevindmøller, LCA Center, Mærsk Drilling A/S, Mærsk Olie og Gas A/S, Nationalt center for
16
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
1564405_0017.png
Fødevarer og Jordbrug, Naturgas Fyn, NEAS Energy A/S, NOAH Energi og Klima, Nordisk
Folkecenter for Vedvarende Energi, Olie Gas Danmark, Parcelhusejernes Landsforening,
Plastforeningen, Plastindustrien, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Reel Energi Oplysning
(REO), Sammenslutningen af danske elforbrugere (SDE), SE, Skatteborgerforeningen, Skattefaglig
Forening, Solar Elements A/S, Solaropti, Solenergi Danmark A/S, Solia, Statens Byggeforsknings
Institut, Statoil A/S, Tekniq, Teknologisk Institut, Telekommunikationsindustrien, THYmøllen Aps,
Uafhængige Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (FUBE), Varmepumpefabrikantforeningen,
Vattenfall A/S, VE-Byg, Vedvarende Energi, VELTEK – VVS- og El-Tekniske Leverandørers
Brancheforening, Vendia Solar Systems ApS, Verdens Skove, Vestas Wind systems A/S, Viasol,
Videncenter for energibesparelser i bygninger, Videncentret for Landbrug, Vindenergi Danmark,
Vindmølleindustrien, WWF Verdensnaturfonden, Økologisk Landsforening, Østkraft.
Et revideret udkast til lovforslag har været sendt i en fornyet høring fra den 5. november 2015 til
den 12. november 2015 hos ovennævnte samt følgende yderligere myndigheder og organisationer
m.v.:
Aarhus Universitet, AURA EL-net A/S, CO-industri, Dansk El-forbund (DEF), Dansk Fjernvarmes
Geotermiselskab, Dansk Gas Forening, Dansk Shell A/S, Miljøpartiet De Grønne, Energi Danmark
A/S, Energi Fyn, Energi Nord A/S, Energi Viborg Elnet A/S, EnergiMidt, FFV EL A/S, Forsyning
Helsingør Elnet A/S, Frederikshavn Forsyning A/S, Grontmij, HEF Net A/S, Hurup elværk Net
A/S, Kamstrup A/S, Kjærgaard A/S, Københavns Universitet, Landsforeningen af Solcelleejere,
LEF Net A/S, Midtfyns Elforsyning A.M.B.A, Niras, NKE Elnet A/S, NOE Net A/S, Nord Energi
Net A/S, Nyfors Net A/S, RAH – Energi til Vestjylland, SEAS-NVE, SEF Net A/S, Trefor A/S.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Lovforslaget vil ikke i sig selv
have
økonomiske
konsekvenser
for
staten,
kommuner eller regioner.
Lovforslaget har administrative
konsekvenser i form af
administration i forbindelse
med afholdelse af
pilotudbuddet. Udgifterne
hertil vil blive afholdt inden for
de bestående
bevillingsmæssige rammer.
Lovforslaget vil ikke i sig selv
have erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Administrative konsekvenser i
form af udarbejdelse af
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
17
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
1564405_0018.png
tilbudsmateriale, hvis en
virksomhed deltager i
pilotudbuddet.
Vindere af pilotudbuddet vil
endvidere få administrative
omkostninger i forbindelse
med den efterfølgende
håndtering af den kontrakt,
som skal indgås, herunder
vedrørende opfyldelse af vilkår
i kontrakten.
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser
for borgerne
Øget udbygning af solceller vil
reducere såvel
drivhusgasudledningen som
udledningen af SO
2
, NO
x
m.v.
Ingen
Administrative konsekvenser i
form af udarbejdelse af
tilbudsmateriale, hvis en borger
deltager i pilotudbuddet.
Forholdet til EU-retten
Vindere af pilotudbuddet vil
endvidere få administrative
omkostninger i forbindelse
med den efterfølgende
håndtering af den kontrakt,
som skal indgås, herunder
vedrørende opfyldelse af vilkår
i kontrakten.
Lovforslaget etablerer hjemmel til, at energi-, forsynings- og
klimaministeren kan afholde et pilotudbud af pristillæg for
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg. Efter lovforslaget
udbydes en samlet installeret effekt på 20 MW. Dette er i
overensstemmelse med Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte 2014-2020, hvorefter 5 % af den planlagte nye
elkapacitet fra VE i Danmark i 2015-2016 bør udbydes.
Samtidig foreslås det, at 2,4 MW af pilotudbuddets installerede
effekt åbnes op for solcelleanlæg i mindst et andet EØS-land,
som Danmark har direkte elforbindelse til, hvilket afhjælper
Europa-Kommissionens
påpegning
af den potentielle
forskelsbehandling af udenlandske elproducenter, og dermed
PSO-betalingens potentielle uoverensstemmelse med EUF-
traktatens artikler 30 og 110 for perioden 2015-2016.
Pilotudbuddet er således en forudsætning for, at Europa-
Kommissionen kan anse det danske PSO-system for
traktatmedholdeligt i 2015-2016 og er en forudsætning for, at
18
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
1564405_0019.png
støtteordningerne til solceller, husstandsvindmøller m.v. kunne
godkendes af Europa-Kommissionen og derefter sættes i kraft i
Danmark.
Pilotudbuddet skal notificeres til Europa-Kommissionen efter
statsstøttereglerne.
19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Med lovforslaget får energi-, forsynings- og klimaministeren hjemmel til at afholde et pilotudbud af
pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg inden for de i loven beskrevne rammer.
Det forventes, at energi-, forsynings- og klimaministeren i medfør af forslagets
§ 1, stk. 1,
vil
gennemføre pilotudbuddet i løbet af 2016 og på baggrund heraf yde pristillæg til de vindende
tilbudsgivere. Udbetaling af pristillæg vil dog først kunne ske fra den 1. januar 2017 efter
tilvejebringelse af den fornødne finansielle hjemmel. Der henvises til afsnit 2.1.2. og 4 i de
almindelige bemærkninger for en nærmere beskrivelse af finansieringen af pilotudbuddet.
Pilotudbuddet omfatter udbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg med en
samlet installeret effekt på 20 MW. Der henvises til afsnit 1.2. i de almindelige bemærkninger, hvor
baggrunden for udbuddets størrelse er beskrevet nærmere.
Det fremgår endvidere af lovforslaget, at 2,4 MW også skal udbydes for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg beliggende i mindst et andet EØS-land, som Danmark har direkte elforbindelse til.
Tilbudsgivere for solcelleanlæg beliggende i et andet EØS-land, som Danmark udbyder de 2,4 MW
i, vil således kunne byde ind med projekter, men dette vil ske i konkurrence med tilbudsgivere i
Danmark, som også vil kunne byde ind på de 2,4 MW.
Danmark har på nuværende tidspunkt direkte elforbindelse til Norge, Sverige og Tyskland, hvilket
betyder, at pilotudbuddet på nuværende tidspunkt skal åbnes for mindst et af disse lande.
Det er efter Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelser fra oktober 2014 muligt at betinge
åbningen af udbuddet over for et andet EØS-land af, at der indgås en samarbejdsaftale med det
pågældende land.
Det er forudsat, at der indgås en samarbejdsaftale med det pågældende EØS-land. Det er derfor på
nuværende tidspunkt forventningen, at udbuddet alene åbnes for projekter beliggende i Tyskland.
For en nærmere beskrivelse af forventningerne m.v. til samarbejdsaftalen henvises til afsnit 2.3. i de
almindelige bemærkninger.
For så vidt angår de nærmere overvejelser om tilrettelæggelsen af pilotudbuddet henvises endvidere
til afsnit 2.2. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i
§ 1, stk. 2,
at energi-, forsynings- og klimaministeren kan yde pristillæg til et sidste
tilbud i pilotudbuddet, hvis tilbuddet ikke med sin samlede installerede effekt kan indeholdes i de
2,4 MW eller i de 20 MW. Herved sikres blandt andet mulighed for, at hele rammen på 2,4 MW vil
kunne blive udnyttet i det omfang, der er indkommet tilbud fra projekter i udlandet.
Ved behandlingen af de indkomne tilbud vil tilbuddene blive rangordnet efter det tilbudte pristillæg.
Når de billigste tilbud udvælges, vil der være et tilbud, som får summen af de billigste tilbud til at
overstige en given installeret effekt. Med et sidste tilbud forstås dette tilbud, som får summen af de
billigste tilbud til at overstige en given ramme.
20
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
I forhold til rammen på 2,4 MW vil det sidste tilbud være det tilbud fra et projekt i udlandet, som
får den samlede installerede effekt af de billigste tilbud fra projekter i udlandet til at overstige 2,4
MW.
I forhold til rammen på 20 MW vil det sidste tilbud være det tilbud, som får den samlede
installerede effekt af de billigste tilbud fra projekter i Danmark og i udlandet til at overstige 20
MW.
Med forslaget til § 1, stk. 2, får ministeren mulighed for, at acceptere dette sidste tilbud, der ikke
med sin samlede installerede effekt kan indeholdes i de 2,4 MW henholdsvis de 20 MW.
Energi-, forsynings- og klimaministeren får dermed mulighed for, at overskride rammerne på 2,4
MW henholdsvis 20 MW for at medtage et sådant sidste tilbud, hvis dette tilbud delvist kan rummes
indenfor den pågældende ramme.
Forslaget til § 1, stk. 2 medfører således, at energi-, forsynings- og klimaministeren maksimalt vil
kunne yde pristillæg til en installeret effekt, som overskrider rammerne på henholdsvis 2,4 og 20
MW med hver 2,399 MW. En overskridelse af rammen på 2,4 MW vil ske indenfor den samlede
ramme på 20 MW og kan således ikke i sig selv føre til en overskridelse af rammen på 20 MW.
Idet tilbud vedrørende projekter i udlandet kun vil blive accepteret i det omfang de er billigere end
tilbud vedrørende projekter i Danmark, vil muligheden for overskridelse af de 2,4 MW kun blive
anvendt, i det omfang tilbud vedrørende mere end 2,4 MW i udlandet ligger blandt de samlet set
laveste tilbud indenfor rammen på 20 MW.
Det vil fremgå af det endelige udbudsmateriale, om ministeren vil medtage et sidste tilbud, som
overskrider rammen på de 2,4 MW og de 20 MW.
Forslaget til
§ 1, stk. 3,
skal give energi-, forsynings- og klimaministeren mulighed for at opfylde en
gensidig samarbejdsaftale. Hvis et andet EØS-land som led i en gensidig samarbejdsaftale åbner en
støtteordning for anlæg i Danmark, vil der kunne være behov for at fastsætte regler i relation til
tilsyn og kontrol m.v. med disse anlæg.
F.eks. indeholder § 85 a i lov om elforsyning mulighed for, at ministeren kan fastsætte regler om
udøvelse af tilsyn og kontrol med opkrævning og udbetaling af PSO. Bemyndigelsen er udnyttet
bl.a. ved bekendtgørelse nr. 1208 af 14. november 2014 om kontrol og tilsyn med udbetalinger af
pristillæg og andre ydelser til elproduktionsanlæg m.v. Bekendtgørelsen pålægger
netvirksomhederne og Energinet.dk en række opgaver i forbindelse med tilsyn og kontrol. Hjemlen
i § 85 a omfatter imidlertid ikke anlæg, som modtager udenlandsk støtte.
Med hjemlen i lovforslagets § 1, stk. 3, vil ministeren, i det omfang det bliver relevant, kunne
fastsætte regler om tilsyn og kontrol m.v., herunder for så vidt angår udbetaling af støtte fra
udlandet og indberetning af data med henblik på udveksling af oplysninger med udenlandske
aktører.
Til § 2
21
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
Det forventes, at energi-, forsynings- og klimaministeren vil indgå en gensidig samarbejdsaftale
med mindst et andet EØS-land, jf. bemærkningerne til § 1 og afsnit 2.3. i de almindelige
bemærkninger om samarbejdsaftale med mindst et andet EØS-land. En sådan samarbejdsaftale
forventes bl.a. at udpege de relevante aktører i forhold til administration af støtte, som måtte blive
tildelt anlæg på baggrund af et pilotudbud eller på andet grundlag. Ved sidstnævnte menes støtte fra
et andet EØS-land, som måtte ydes for elektricitet fra anlæg beliggende i Danmark.
I Danmark forventes den relevante aktør at være Energinet.dk, som er den systemansvarlige
virksomhed.
Det foreslås derfor i § 2, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan pålægge Energinet.dk at
indgå aftaler med en privat eller offentlig aktør i det eller de EØS-lande, hvor de 2,4 MW er udbudt.
Sådanne aftaler vil vedrøre indhentelse og videregivelse af produktions- og tekniske data for anlæg
omfattet af denne lov, eksempelvis måledata som netvirksomhederne indberetter efter lov om
elforsyning.
Udveksling af data er nødvendig for at kunne sikre korrekt udbetaling af pristillæg til bl.a. vindere
af pilotudbuddet i udlandet.
Det forventes, at Energinet.dk gennem en sådan aftale kan modtage tekniske oplysninger fra den
relevante aktør i et EØS-land til brug for tilsyn og kontrol med udbetaling af dansk pristillæg for
elektricitet fra solcelleanlæg i EØS-landet. Det andet EØS-land kan samtidig modtage oplysninger
om anlæg i Danmark, der modtager støtte fra EØS-landet, til brug for det andet EØS-lands tilsyn og
kontrol med udbetaling af støtte for elektricitet fra anlæg beliggende i Danmark, jf. også
lovforslagets § 1, stk. 3.
Udveksling af oplysninger vil ske i overensstemmelse med persondatalovens regler.
Til § 3
Det foreslås i § 3, at energi-, forsynings- og klimaministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler
om offentliggørelse af oplysninger om pilotudbuddet, herunder oplysninger om modtager af
pristillæg og pristillægget størrelse.
Det fremgår af Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi
2014-2020, at medlemsstaterne senest den 1. juli 2016 på en central statsstøttehjemmeside på
internettet, enten på nationalt eller regionalt niveau skal offentliggøre forskellige generelle
oplysninger om støtteordninger, støttemodtagere og støttebeløb m.v. Den foreslåede bemyndigelse
til at fastsætte regler om offentliggørelse af oplysninger om pilotudbuddet og oplysninger om
modtagere af pristillæg og pristillæggenes størrelser vil omfatte de oplysninger, som ifølge EU’s
retningslinjer skal offentliggøres. Hvilke oplysninger, der skal offentliggøres, fremgår af punkterne
104-106 i retningslinjerne.
Oplysninger om modtagere af pristillæg efter pilotudbuddet, der skal offentliggøres, kan være navn,
CVR-nummer, P-nummer, virksomhedstype (SMV/stor), støttebeløb eventuelt inddelt i intervaller,
adresse på regionsniveau, branchekode, tilskudstype, dato for tildeling af pristillæg og formålet med
pristillægget. Formålet med forslaget er således at give ministeren bemyndigelse til at fastsætte
regler om offentliggørelse af oplysninger i overensstemmelse med retningslinjerne.
22
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
Bemyndigelsen forudsættes anvendt inden for rammerne af statsstøttereglerne og i
overensstemmelse med persondatalovens regler. Bemyndigelsen forventes anvendt på en sådan
måde, at modtagere at pristillæg ikke skal sørge for offentliggørelse. Forpligtelserne for modtagere
af pristillæg vil blive reguleret i den kontrakt, som indgås med en vindende tilbudsgiver.
Ifølge retningslinjerne kan kravet om offentliggørelse fraviges ved individuel støtte på under
500.000 euro. Oplysningerne skal være tilgængelige i mindst 10 år.
Til § 4
Forslaget til § 4 indeholder en generel hjemmel for energi-, forsynings- og klimaministeren til at
bemyndige en institution under ministeriet eller anden myndighed til at udøve ministerens
beføjelser efter loven. Bestemmelsen svarer til § 92 i lov om elforsyning og § 70 i VE-loven.
Det forventes, at energi-, forsynings- og klimaministeren vil delegere afholdelsen af pilotudbuddet,
herunder udarbejdelse af udbudsmateriale og tildeling af pristillæg til de vindende tilbudsgivere ved
kontrakter, til Energistyrelsen.
Herudover er det forventningen, at energi-, forsynings- og klimaministeren vil delegere den
efterfølgende håndtering af de kontrakter, der indgås med de vindende tilbudsgivere, til
Energinet.dk, herunder selve udbetalingen af pristillæg og tilsyn og kontrol med, at kontrakterne
overholdes.
Energinet.dk varetager allerede i dag administration af støtte efter VE-loven og lov om elforsyning,
herunder udbetaling af pristillæg. Det bemærkes dog, at administrationen af pristillæg efter lov om
pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg vil adskille sig fra
administrationen efter VE-loven og lov om elforsyning, fordi der vil være tale om en håndtering af
kontrakter indgået med de vindende tilbudsgivere og ikke udbetaling på baggrund af regler fastsat
ved lov eller bekendtgørelse.
Til brug for tilsynsforpligtelsen for anlæg beliggende i udlandet har energi-, forsynings- og
klimaministeren herudover efter lovforslagets § 2 mulighed for at pålægge Energinet.dk at indgå en
aftale med en relevant aktør i et andet EØS-land, for så vidt angår udveksling af produktions- og
tekniske data for anlæg omfattet af loven. Der henvises nærmere til bemærkningerne til
lovforslagets § 2.
Til § 5
Det foreslås i
stk. 1,
at energi-, forsynings- og klimaministeren får hjemmel til at udstede påbud om
forhold, som strider mod regler udstedt i medfør af § 1, stk. 3, og § 3.
Bestemmelsen indeholder således hjemmel til at håndhæve de regler, som ministeren måtte
fastsætte efter lovforslaget. Det bemærkes, at påbudsbestemmelsen ikke vedrører modtagere af
pristillæg på baggrund af pilotudbuddet. Såfremt en vinder af pilotudbuddet misligholder vilkår i
den kontrakt, som skal indgås, vil dette blive reguleret i kontrakten.
Det foreslås endvidere i
stk. 2,
at der kan fastsættes bødestraf for overtrædelse af påbud udstedt i
henhold til stk. 1.
23
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
Muligheden for påbud og straf skal særligt sikre, at det bliver muligt at håndhæve regler, som måtte
blive fastsat til opfyldelse af en gensidig samarbejdsaftale med et andet EØS-land.
Det bemærkes i øvrigt, at der bl.a. af hensyn til opfyldelsen af en sådan gensidig samarbejdsaftale
ikke er fastsat en særlig klageadgang for eventuelle afgørelser efter stk. 1. Afgørelser efter stk. 1 vil
derfor alene kunne påklages i det omfang, det er muligt efter de almindelige regler om administrativ
rekurs.
Endelig fastslås med forslaget til
stk. 3,
at også juridiske personer kan pålægges strafansvar.
Til § 6
Det foreslås med
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. marts 2016. Pilotudbuddet og den
efterfølgende indgåelse af kontrakt med de vindende tilbudsgivere forventes gennemført i 2016.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2. og 4 i de almindelige bemærkninger om finansieringen af
pilotudbuddet.
Efter
stk. 2
foreslås det, at § 7, nr. 1, træder i kraft den 1. juli 2016.
§ 7, nr. 1, indeholder en konsekvensændring af § 22, stk. 1, i lov om elforsyning, som vedrører
netvirksomhedernes opgaver. Da netvirksomhederne ikke forventes at blive pålagt opgaver efter
lovforslaget før efter den 1. juli 2016, foreslås det, at konsekvensændringen af § 22, stk. 1, i lov om
elforsyning træder i kraft den 1. juli 2016, som er den generelle ikrafttrædelsesdato for
erhvervsrettet lovgivning. Herved tages også højde for, at der som følge af den såkaldte
engrosmodel træder andre ændringer af § 22, stk. 1, i lov om elforsyning i kraft den 1. april 2016.
Der henvises til bemærkningerne til § 7, nr. 1, nedenfor.
Til § 7
Til nr. 1
§ 22, stk. 1, i lov om elforsyning fastsætter netvirksomhedernes opgaver. § 22, stk. 1, er senest
blevet nyaffattet ved § 1, nr. 15, i lov nr. 633 af 16. juni 2014. Nyaffattelsen træder i kraft den 1.
april 2016, jf. § 3, nr. 2, i lov nr. 577 af 4. maj 2015, hvor den såkaldte engrosmodel træder i kraft.
På grund af dette er det nødvendigt af lovtekniske grunde at nyaffatte
§ 22, stk. 1,
i lov om
elforsyning igen, uanset at der med dette lovforslag alene foreslås en enkelt konsekvensændring i
forhold til den vedtagne, men ikke ikrafttrådte affattelse. Med lovforslaget videreføres således den
ved lov nr. 633 af 16. juni 2014 vedtagne affattelse med tilføjelse af en henvisning til lov om
pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg i § 22, stk. 1, nr. 3. Det vil
herefter fremgå af lov om elforsyning, at netvirksomhederne også skal varetage opgaver efter regler
fastsat i medfør af lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg. Der
henvises til lovforslagets § 1, stk. 3, og bemærkninger hertil. Herved vil opgaver efter lov om
pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg indgå på samme måde som de
tilsvarende opgaver efter VE-loven for andre solcelleanlæg i netvirksomhedernes opgaver efter lov
om elforsyning. Hermed vil opgaverne også indgå som en aktivitet omfattet af bevillingen til
netvirksomhed, som udstedes i medfør af § 19 i lov om elforsyning.
24
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
Nyaffattelsen svarer som nævnt i øvrigt til § 22, stk. 1, som affattet ved § 1, nr. 15, i lov nr. 633 af
16. juni 2014. Der henvises derfor til bemærkningerne hertil, jf. L 180 som fremsat,
Folketingstidende 2013-2014, A, side 42.
Det fremgår af lovforslagets § 6, stk. 2, at § 7, nr. 1, træder i kraft den 1. juli 2016. Herved sikres
ikrafttræden efter engrosmodellens indførelse den 1. april 2016. Der henvises til bemærkningerne til
§ 6, stk. 2.
Til nr. 2
Energinet.dk’s opgaver fremgår af § 28 i lov om elforsyning. Det fremgår bl.a. af § 28, stk. 2, nr. 4,
at Energinet.dk skal varetage opgaver vedrørende miljøvenlig elproduktion ifølge bestemmelserne i
kapitel 9 i lov om elforsyning og VE-loven og regler fastsat i medfør af disse bestemmelser.
Med lovforslaget foreslås
§ 28, stk. 2, nr. 4,
udvidet, således at det fremgår, at Energinet.dk også
skal varetage opgaver vedrørende miljøvenlig elproduktion ifølge bestemmelserne i lov om
pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg.
Opgaverne efter lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg vil
herefter indgå på samme måde som de tilsvarende opgaver efter VE-loven for andre solcelleanlæg i
Energinet.dk’s opgaver efter lov om elforsyning. Hermed vil opgaverne bl.a. også omfattes af
energi-, forsynings- og klimaministerens tilsyn efter § 51 i lov om elforsyning.
Der foreslås en tilsvarende ændring i forhold til netvirksomhederne, jf. lovforslagets § 7, nr. 1.
Til § 8
Til nr. 1
Det foreslås med indsættelsen af et nyt stk. 6, i VE-lovens § 2, at VE-loven ikke finder anvendelse
på anlæg omfattet af lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg.
Forslaget er en konsekvens af, at VE-lovens § 47 indeholder regler om pristillæg bl.a. for
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg. Det vil ikke være muligt at yde pristillæg efter VE-lovens §
47, hvis der ydes pristillæg på baggrund af pilotudbuddet. VE-loven finder således ikke anvendelse.
Herudover vil der heller ikke kunne ydes støtte efter VE-loven for elektricitet fra anlæg, som
modtager støtte fra et andet EØS-land, hvor de 2,4 MW er udbudt.
Det vurderes hensigtsmæssigt, at dette udtrykkeligt fremgår af VE-loven.
Til § 9
Til nr. 1
§ 2 i lov om Energinet.dk fastlægger rammen for Energinet.dk’s opgavevaretagelse.
25
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
Den foreslåede ændring af § 2, stk. 2, 2. pkt., i lov om Energinet.dk er således en konsekvens af, at
Energinet.dk fremover også forventes at ville skulle varetage administrative opgaver efter lov om
pilotudbud af pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg.
Der henvises til lovforslagets §§ 2 og 4, og bemærkninger hertil, hvorefter energi-, forsynings- og
klimaministeren kan henholdsvis pålægge og delegere opgaver til Energinet.dk.
Til § 10
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland. Dette svarer til, hvad der gælder
efter VE-loven og lov om elforsyning.
26
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
1564405_0027.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§ 7.
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.
1329 af 25. november 2013, som ændret bl.a.
ved § 1 i lov nr. 633 af 16. juni 2014 og § 1 i lov
nr. 577 af 4. maj 2015 og senest ved § 3 i lov nr.
744 af 1. juni 2015, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 22, stk. 1,
affattes således:
»En netvirksomhed skal
1) opretholde den tekniske kvalitet i nettet,
2) måle den elektricitet, der transporteres
igennem virksomhedens net,
3) varetage opgaver vedrørende miljøvenlig
elproduktion ifølge bestemmelserne i kapitel 9,
lov om fremme af vedvarende energi og lov om
pilotudbud af pristillæg for elektricitet
fremstillet på solcelleanlæg og regler fastsat i
medfør af disse bestemmelser,
4) kortlægge det samlede elforbrug i
forsyningsområdet og offentliggøre data fra
kortlægningen eller på begæring stille sådanne
data til rådighed,
5) sikre realisering af dokumenterbare
energibesparelser i overensstemmelse med
regler fastsat efter stk. 4,
6) give rådgivning og information om
elsikkerhedsmæssige spørgsmål til forbrugerne,
elinstallatører og andre elfagfolk samt bistå
Sikkerhedsstyrelsen med gennemførelse af
tilsyn og undersøgelse af stærkstrømsanlæg,
7) anvende gennemsigtige,
ikkediskriminerende, markedsbaserede metoder
ved anskaffelsen af den energi, den anvender til
at udføre sit hverv, og
8) i forbindelse med planlægning af
udbygning af nettet overveje, om
foranstaltninger til energieffektivitet gennem
efterspørgselsstyring eller decentraliseret
produktion kan erstatte behovet for at udvide
kapaciteten.«
§ 22.
En netvirksomhed skal
1) opretholde den tekniske kvalitet i nettet,
2) måle den elektricitet, der transporteres
igennem virksomhedens net,
3) varetage opgaver vedrørende betaling for
offentlige forpligtelser ifølge § 8 og regler
fastsat i medfør af denne bestemmelse,
4) varetage opgaver vedrørende miljøvenlig
elproduktion ifølge bestemmelserne i kapitel 9
og lov om fremme af vedvarende energi og
regler fastsat i medfør af disse bestemmelser,
5) udføre informationsaktiviteter for at skabe
størst mulig gennemsigtighed om
markedsforholdene for alle forbrugergrupper,
6) sikre, at forbrugerne oplyses om mulighed
for elbesparelser, give den enkelte elforbruger
informationer om sit faktiske elforbrug og
faktiske aktuelle priser mindst en gang årligt,
kortlægge det samlede elforbrug i
forsyningsområdet og offentliggøre data fra
kortlægningen eller på begæring stille sådanne
data til rådighed,
7) sikre realisering af dokumenterbare
energibesparelser i overensstemmelse med
regler fastsat efter stk. 4,
8) give rådgivning og information om
elsikkerhedsmæssige spørgsmål til forbrugerne,
elinstallatører og andre elfagfolk samt bistå
Sikkerhedsstyrelsen med gennemførelse af
tilsyn og undersøgelse af stærkstrømsanlæg,
9) anvende gennemsigtige,
ikkediskriminerende, markedsbaserede metoder
ved anskaffelsen af den energi, den anvender til
27
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
1564405_0028.png
at udføre sit hverv,
10) informere forbrugerne om deres
rettigheder i relation til forsyningspligt og
11) i forbindelse med planlægning af
udbygning af nettet overveje, om
foranstaltninger til energieffektivitet gennem
efterspørgselsstyring eller decentraliseret
produktion kan erstatte behovet for at udvide
kapaciteten.
Stk.
§ 28.
Stk. 2.
Energinet.dk skal udføre følgende
opgaver:
1)
4)
Varetage opgaver vedrørende
miljøvenlig elproduktion ifølge bestemmelserne
i kapitel 9 og lov om fremme af vedvarende
energi og regler fastsat i medfør af disse
bestemmelser.
5)
Stk. 3.
2.
I
§ 28, stk. 2, nr. 4,
ændres »og lov om
fremme af vedvarende energi« til: », lov om
fremme af vedvarende energi og lov om
pilotudbud af pristillæg for elektricitet
fremstillet på solcelleanlæg«.
§ 8.
I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 122 af 6. februar 2015,
som ændret ved § 1 i lov nr. 576 af 18. juni
2012, § 1 i lov nr. 900 af 4. juni 2013, og § 1 i
lov nr. 744 af 1. juni 2015, foretages følgende
ændring:
§ 2.
1.
I
§ 2
indsættes som
stk. 6:
»Stk.
6.
Loven finder ikke anvendelse på
anlæg, som er omfattet af lov om pilotudbud af
pristillæg for elektricitet fremstillet på
solcelleanlæg.«
§ 9.
I lov om Energinet.dk, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1097 af 8. november 2011, som ændret ved §
3 i lov nr. 575 af 18. juni 2012, § 4 i lov nr. 576
af 18. juni 2012 og § 3 i lov nr. 633 af 16. juni
2014, foretages følgende ændring:
§ 2.
---
Stk. 2.[…..].
Endvidere varetager
Energinet.dk administrative opgaver vedrørende
miljøvenlig elektricitet i medfør af lov om
elforsyning bortset fra opgaver vedrørende
1.
I
§ 2, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter
»energi«: », administrative opgaver i medfør af
lov om pilotudbud af pristillæg for elektricitet
fremstillet på solcelleanlæg«.
28
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 53: Fornyet høring over udkast til lovforslag om solpilotudbudsloven
1564405_0029.png
tilskud til industriel kraftvarme, som varetages i
medfør af § 2, stk. 4, administrative opgaver
vedrørende miljøvenlig elektricitet i medfør af
lov om fremme af vedvarende energi og
administrative opgaver i medfør af lov om
naturgasforsyning vedrørende levering af
opgraderet biogas til det sammenkoblede system
og til bygasnettet. […..]
Stk.
---
29