Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 415
Offentligt
1669616_0001.png
Samråd i Folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg den 29. september vedr.
effektiviseringspotentialet i McKinsey og Struensees
analyse
_____________________________________
Samrådsspørgsmål W
I Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
har Jens Joel (S), Søren Egge Rasmussen (EL),
Christian Poll (ALT), Ida Auken (RV) og Pia Olsen
Dyhr (SF) stillet ministeren følgende
samrådsspørgsmål W:
Samrådsspørgsmål W:
”Vil ministeren uddybe, hvorfor han mener, ”at
potentialet fra McKinsey & Company og Struensee
& Co. på 5,9-7,0 mia. kr. i 2025 er et godt bud på
et effektiviseringspotentiale for
forsyningssektoren” i lyset af den fremførte kritik
fra bl.a. Dansk Fjernvarme, Dansk Energi, DANVA
og professor Brian Vad Mathiesen?”
Energi-,
Forsynings-
og
Klimaminist
eriet
Stormgade
2-6
1470
København K
T: +45 3392
2800
E:
Side 1/9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Talepapir fra åbent samråd den 29/9-16 om effektiviseringspotentialet i McKinsey og Struensees analyse (samrådsspm. W)
1669616_0002.png
Ministerens svartale:
Tak til Jens Joel for spørgsmålet og også for de indledende
bemærkninger. Jeg vil gøre mit bedste for at svare på
spørgsmålet.
Det var faktisk med en vis glæde, at jeg for 14 dage siden
kunne præsentere –
Forsyning for fremtiden
-
Danmarkshistoriens første samlede forsyningsstrategi.
I strategien fastsætter vi en effektiviseringsmålsætning og
fem overordnede principper for regulering af fremtidens
forsyning.
Derudover indeholder strategien en række konkrete tiltag,
som skal bidrage til at realisere regeringens vision om at
skabe en sammenhængende effektiv forsyningssektor med
høj forsyningssikkerhed, høje miljø- og sundhedsstandarder
og teknologiudvikling.
Fundamentet for strategien er et stort antal analyser og en
lang række input fra branchen, herunder analysen fra
McKinsey og Struensee, som er omdrejningspunkt for
samrådet i dag.
Side 2/9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Talepapir fra åbent samråd den 29/9-16 om effektiviseringspotentialet i McKinsey og Struensees analyse (samrådsspm. W)
1669616_0003.png
Mckinsey og Struensee vurderer, at
effektiviseringspotentialet i forsyningssektoren udgør
mellem 5,9-7,0 mia. kr. i 2025 i forhold til 2014.
Regeringen har på baggrund heraf fastsat et politisk
effektiviseringsmål på 5,9 mia. kr. i 2025 i forhold til 2014.
Regeringen har altså fastsat et mål, der svarer til det laveste
potentiale i McKinsey og Struensees vurdering.
Det er samtidig vigtigt at være opmærksom på, at der i
effektiviseringsmålet på 5,9 mia. i 2025 indgår det allerede
politisk vedtagne mål fra Vækstpakke 2014 på 3,3 mia. i
2020.
Et godt bud på effektiviseringspotentialet
Lad mig i det følgende redegøre for, hvorfor jeg mener, at
regeringens mål på 5,9 mia., er et god bud på et
effektiviseringspotentiale.
Effektiviseringspotentialet baseres på selskabernes egne
omkostningstal, og der er benyttet en både meget anvendt
og anerkendt metode. Helt konkret opgøres
effektiviseringspotentialet ved se på, hvor meget der kan
hentes, hvis alle selskaber bliver lige så effektive som de
mest effektive selskaber.
Derudover
er der indregnet en effektiviseringsgevinst ved at
nogle selskaber lægger sig sammen.
Side 3/9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Talepapir fra åbent samråd den 29/9-16 om effektiviseringspotentialet i McKinsey og Struensees analyse (samrådsspm. W)
1669616_0004.png
Endelig er der taget højde for, at alle selskaber hele tiden
bliver en lille smule mere effektive svarende til den
almindelige produktivitetsudvikling på 0,9 pct. pr. år.
Forsigtighedshensyn medfører et konservativt skøn
Der er derudover taget en række overordnede
forsigtighedshensyn, som skal tages i betragtning, når
effektiviseringspotentialet vurderes.
For det første
har McKinsey og Struensee kun i meget
begrænset omfang indregnet, at der kan effektiviseres, når
der foretages nye anlægsinvesteringer. Derudover har
McKinsey og Struensee slet ikke indregnet muligheden for
at optimere brændselsanvendelsen i fjernvarmesektoren.
Det må siges, at være en forsigtig antagelse, da
selskaberne jo også investerer frem mod 2025.
For det andet
er der med undtagelse af el-området taget
udgangspunkt i en såkaldt bedst-af-to-tilgang. Potentialet er
opgjort på baggrund af den ene af de to metoder, som giver
anledning til det laveste potentiale.
For det tredje
er de allermest effektive selskaber fjernet fra
analyserne, således at potentialet opgøres ud fra en gruppe
af de næstmest effektive selskaber.
For det fjerde
er der ikke indregnet gevinster ved
tværgående konsolidering, dvs. konsolidering hvor fx et
Side 4/9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Talepapir fra åbent samråd den 29/9-16 om effektiviseringspotentialet i McKinsey og Struensees analyse (samrådsspm. W)
1669616_0005.png
fjernvarmeselskab slår sig sammen med vandselskabet i
samme område.
For det femte
tager McKinsey og Struensee i deres analyse
udgangspunkt i det nuværende antal af selskaber fremfor en
mere ambitiøs metode, hvor der tages udgangspunkt i, hvor
mange selskaber, der ud fra en teknisk optimal betragtning
er nødvendig for at dække Danmark.
Samlet set mener jeg altså, at der er tale om et godt bud på
et effektiviseringspotentiale.
Kritik fra branchen
Alligevel har mange kritiseret potentialet i medierne, og jeg
vil gerne benytte lejligheden til at imødegå noget af kritikken
her.
Dansk Energi har kritiseret, at McKinsey og Struensee har
fravalgt bedst-af-to forsigtighedsprincippet for
eldistributionssektoren.
Hertil kan jeg sige, at Elreguleringsudvalget jo også fraveg
dette princip, fordi den valgte metode vurderes at give et
mere retvisende resultat og fordi konsekvensen var
begrænset til 30 mio. kr.
I nærværende tilfælde er princippet fraveget til fordel for den
metode, som Elreguleringsudvalget vurderede mest
Side 5/9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Talepapir fra åbent samråd den 29/9-16 om effektiviseringspotentialet i McKinsey og Struensees analyse (samrådsspm. W)
1669616_0006.png
retvisende, og fordi konsekvensen af dette valg for
potentialet i 2025 er begrænset til 50 mio. kr.
Derudover ligger McKinsey og Struensees potentiale i
underkanten af det potentiale, som Elreguleringsudvalget
anslog for sektoren.
Dansk Fjernvarme har også kritiseret analysen for at
benchmarke op mod de fire mest effektive værker. Hertil kan
bemærkes, at:
25 af de mest effektive værker helt er fjernet fra
analysen. Der er således tale om de fire mest effektive
værker efter, at de mest effektive er fjernet.
Antallet af de mest effektive værker svarer nogenlunde
til det antal værker, som Forsyningssekretariatet også
anvender på vand- og spildevandsområdet.
Dansk Fjernvarme har også kritiseret analysen for at
indebære en effektivisering, der svarer til ca. 68 pct. af
driftsomkostningerne.
Det er ikke et tal, jeg kan genkende. Det opgjorte potentiale
udgør ca. 13 pct. af totalomkostningerne, når brændslerne
også regnes med.
Side 6/9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Talepapir fra åbent samråd den 29/9-16 om effektiviseringspotentialet i McKinsey og Struensees analyse (samrådsspm. W)
1669616_0007.png
Faktisk er fjernvarmesektoren den sektor, som slipper
billigst, når effektiviseringspotentialet sammenlignes med de
samlede omkostninger.
Jeg forstår derudover, at kernen i kritikken af McKinsey og
Struensee på vandområdet bunder i, at branchen ikke
mener, at det er muligt at effektivisere på alle de
omkostninger, som McKinsey og Struensee mener, at man
kan effektiviserer på.
Det er rigtigt, at der er nogle omkostninger, som er sværere
end andre at nedbringe.
Der er dog stadig stor forskel på omkostningerne
vandselskaberne imellem, hvilket for mig er et bevis på, at
selskaberne også kritisk bør forholde sig til denne type
omkostninger.
I lyset af de forsigtighedshensyn, jeg allerede har nævnt,
mener jeg derfor også, at McKinsey og Struensees
effektiviseringspotentiale for vandsektoren er et godt bud.
Afrunding
Det er klart, at denne form for undersøgelser altid vil blive
kritiseret af dem, som skal realisere potentialet. Jeg har
noteret mig, at det også er sket i dette tilfælde.
Men jeg synes, at vi som politikere må kunne hæve os lidt
op over det og holde fast i, at det altså er rimeligt nok, at
Side 7/9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Talepapir fra åbent samråd den 29/9-16 om effektiviseringspotentialet i McKinsey og Struensees analyse (samrådsspm. W)
1669616_0008.png
forsyningssektoren ligesom alle andre sektorer løbende skal
effektiviseres.
Private virksomheder og også kommuner og regioner bliver
hele tiden pålagt at løbe hurtigere og effektivisere, og det
må forsyningssektoren naturligvis også skulle.
Vi har allerede aftalt bredt i Folketinget, at sektoren skal
effektivisere frem mod 2020, og så er det vel også rimeligt
nok, at vi kigger længere frem og siger, at sektoren også i
årene herefter må effektivisere.
Vi må lige huske at holde os formålet for øje – formålet er jo
ikke at genere forsyningsselskaberne – formålet er at sikre
forbrugere og virksomheder lavere priser.
Med effektiviseringer på 5,9 mia. vil en almindelig LO-familie
opleve en besparelse på 2.800 kr. Det synes jeg simpelthen
ikke vi kan sidde overhøring, fordi branchen synes det er
svært.
Samtidig er det vigtigt at huske, at den konkrete realisering
af effektviseringspotentialet og udmelding af
effektiviseringskrav vil ske gennem anvendelse af tilsynenes
benchmarkmodeller.
Det er en ekstra sikkerhedsventil for selskaberne, som vi nu
skal udvikle og videreudvikle, så de bliver så retvisende som
muligt og sikrer, at ingen skal effektivisere mere end de kan.
Side 8/9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 415: Talepapir fra åbent samråd den 29/9-16 om effektiviseringspotentialet i McKinsey og Struensees analyse (samrådsspm. W)
1669616_0009.png
Med det in mente og et effektiviseringsmål i sigte er det
vigtige nu, at vi ser fremad. Det er vigtigt, at vi nu fokuserer
lidt mindre på tallene og lidt mere på de dynamikker, som vi
ønsker at fremelske.
Og når man har fået det på plads, så skal gevinsterne nok
komme af sig selv i form af lavere priser og høje
forsyningssikkerhed til gavn for husholdninger og
virksomheder.
Tak for ordet.
Side 9/9