Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 408
Offentligt
1667839_0001.png
DANVA
Dansk Vand- og
Spildevandsforening
DANVA notat
Skanderborg, august 2016
Vedr.: Udlicitering i drikkevands- og spildevandsselskaber
I forbindelse med revision af Vandsektorloven var vandselskabernes udliciteringsgrad til debat. DANVA
igangsatte i 2014 en undersøgelse blandt sine medlemmer omkring omfanget af udlicitering. Resultatet æn-
drede ikke DANVAs holdning til, at der ikke er behov for lovkrav, da undersøgelsen viste, at vandselskaber-
ne allerede i stor grad udliciterede sine opgaver.
Undersøgelsen omfattede både den direkte udliciteringsgrad baseret på økonomi samt de bagvedliggende
overvejelser og begrundelser for udliciteringen.
Vandselskaberne udliciterer uden lovkrav
Undersøgelsen blev baseret på allerede anvendte økonomiopgørelser, der bliver brugt i forbindelse med ud-
arbejdelsen af selskabernes prislofter:
Udlicitering af drift baseres på de faktiske driftsomkostninger (FADO)
Udlicitering af investeringer og renoveringer baseret på de indmeldte investeringsprojekter til Forsy-
ningssekretariatet.
Driftsomkostningerne og investeringerne blev opdelt i 3 grupper:
Ydelser købt hos eksterne f.eks. rådgivere, håndværkere, entreprenører og revisorer mfl.
Ydelser løst internt i selskabet og koncern-relaterede selskaber, som ikke har været udbudt incl.
shared service samt de driftsudgifter, som ikke direkte kan udbydes.
Varekøb (indkøb af varer) foretaget af vandselskabet.
Undersøgelsens viste, at for driftsomkostninger ligger selskaberne på en udliciteringsgrad på ca. 50 % og for
investerings- og renoveringsprojekter på over 80 %.
Udliciteringsgrad Faktiske driftsomkostninger:
Drikkevandsselskaber
24
Udliciteringsgrad Investeringer og renoveringer:
Drikkevandsselskaber
69
Spildevandselskaber
23
47
Spildevandselskaber
15
7
48%
24
løst internt
Varekøb
52
30
53%
Varekøb
købt hos eksterne
82%
løst internt
85%
13
18
78
købt hos eksterne
løst internt
Varekøb
købt hos eksterne
løst internt
Varekøb
købt hos eksterne
Side 1 af 3
Vandhuset
Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
Tlf.nr.: 7021 0055
Fax: 7021 0056
[email protected]
www.danva.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 408: Henvendelse af 26/9-16 fra DANVA om kommentarer til McKinsey's rapport ifm. foretræde for udvalget den 27/9-16
1667839_0002.png
Overvejelser ved udlicitering
Opgaver der udliciteres og ikke udliciteres
Undersøgelsen viser, at vandselskaberne i vid udstrækning udliciterer et bredt spektrum af opgaver, og at
valg af henholdsvis udlicitering og in house løsning sker efter en løbende vurdering af fordele og ulemper.
Blandt andet vurderes kompetencer i og udenfor selskabet, effektiv anvendelse af ressourcer, forsyningssik-
kerhed, styringsmuligheder, kvalitet, kundekontakt, strategiske kerneopgaver samt selvfølgelig pris.
I undersøgelsen havde selskaberne mulighed for at nævne de 3 vigtigste opgavetyper som udliciteres samt
3 opgaver, som ikke ønskes udliciteret. I nedenstående figur ses de mest egnede og mest uegnede udlicite-
ringsopgaver.
Udliciteringsopgaver indenfor drikkevandsselskaber:
Mest egnede:
-
Grave- og rørarbejder
-
Arealpleje
-
Analyser
Mest uegnede:
-
Drift af vandværket
-
Drift af distributionsnettet
-
Administrationen
Udliciteringsopgaver indenfor spildevandsselskaber:
Mest egnede:
-
Slamdisponering
-
Gravearbejde og TV-inspektion
-
Arealpleje
Mest uegnede:
-
Drift af transportsystem
-
Drift af renseanlæg
-
Administrationen
De opgaver som selskaberne finder mest uegnede til udlicitering er de opgaver, som defineres som selska-
bets kerneopgaver, f.eks. ønsker selskaberne at bevare den nødvendige basisviden omkring driften af ker-
neopgaverne i selskabet, dels for at sikre stabiliteten samt bidrage til branchens generelle udvikling. Admini-
strationen og især kundekontakten vurderes meget vigtig især ved driftsforstyrrelser.
Velegnede opgaver, der udliciteres i stor grad, er ofte afgrænsede opgaver som ligger i periferien af kerne-
ydelserne eller som kræve specialviden eller viden som ikke anvendes i den daglige drift.
Udviklingen af udliciteringsgraden
Undersøgelsen viste, at ca. halvdelen af selskaberne har ligget på nogenlunde samme niveau af udlicite-
ringsgrad siden 2010. Under 10% har haft en faldende udlicitering, mens de resterende ca. 40 % har oplevet
en stigning af opgaver der udliciteres. Forventningerne til fremtiden er vist i nedenstående grafik, hvor det er
nogenlunde samme tendens, hvilket kan betyde, at selskaberne har fundet et fornuftigt leje for udlicitering,
der sikrer selskabets kerneopgaver.
Side 2 af 3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 408: Henvendelse af 26/9-16 fra DANVA om kommentarer til McKinsey's rapport ifm. foretræde for udvalget den 27/9-16
1667839_0003.png
Drikkevand
7
54
39
Spildevand
8
59
33
%
100
0
20
Svagt faldende
40
Samme niveau
60
80
Svagt stigende
Erfaringer med udlicitering
Undersøgelsen viste, at der har været både positive og negative erfaringer med udlicitering. Det er ca. hvert
fjerde selskab, der har hjemtaget opgaver, som har været forsøgt udliciteret, men er hjemtaget på grund af
dårlige erfaringer. Det har været opgaver som f.eks. kundeadministration, afregning og fakturering samt
slamsugning og pleje af grønne arealer.
Shared service selskaber
Shared service selskaber er en anden mulighed for at effektivisere og få udført opgaver til den bedst mulige
kvalitet og pris. Shared service betragtes ikke som en udlicitering i nærværende undersøgelse, men som en
intern opgave, da det er et selskab etableret i samarbejde imellem to eller flere vandselskaber, hvor shared
service selskabet udfører en fælles opgave for de deltagende selskaber. Opgaver der udføres i shared ser-
vice selskaber, har oftest ikke været i udbud, men det er vurderet, at det er bedst og billigst at udføre opga-
verne ”selv” i samarbejde med andre selskaber udfra tankerne om, at en større mængde af samme opgave
kan udføres billigere. Opgaverne der oftest løses i shared service selskaber er fælles indkøb, lønafregning,
HR og forskellige udbud f.eks. af IT.
For yderligere information omkring undersøgelsen kontakt Carl-Emil Larsen, Direktør for DANVA.
Side 3 af 3