Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 401
Offentligt
1666564_0001.png
Forslag
til
lov om ændring af lov om elforsyning
(Gebyrer for myndighedsbehandling)
§1
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 418 af 25. april 2016, som ændret bl.a. ved § 1 nr. 30
i lov nr. 466 af 18. maj 2011, § 7 i lov nr. 261 af 16. april 2016 og § 8 i lov nr. 427 af 18. maj 2016,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 51 a, nr. 2,
indsættes efter "§ 37 a, stk. 1,": "samt § 4 a, stk. 1, i lov om Energinet.dk,"
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 401: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Gebyrer for myndighedsbehandling), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1666564_0002.png
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 401: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Gebyrer for myndighedsbehandling), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1666564_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Gældende ret vedr. gebyr for etablering af elforsyningsnet på søterritoriet
2.2 Overvejelser om gebyr for etablering af elforsyningsnet på søterritoriet
2.3 Den foreslåede ordning vedr. gebyr for etablering af elforsyningsnet på søterritoriet
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv
5. Administrative konsekvenser for borgere
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 401: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Gebyrer for myndighedsbehandling), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1666564_0004.png
1. Indledning og baggrund
En række af de tilladelser, der efter ansøgning fra virksomheder meddeles af energi-, forsynings- og
klimaministeren efter elforsyningsloven, betales der i dag gebyr for. Det gælder også for tilladelser
til etablering af elforsyningsnet på søterritoriet. Baggrunden er, at behandlingen af en ansøgning
kræver en ganske omfattende behandling af myndigheder.
For at skabe klarhed om, at ministeren også kan opkræve gebyr, når Energinet.dk indsender en
ansøgning om etablering af elforsyningsnet på søterritoriet på linje med alle andre virksomheder,
præciseres det i lovforslaget derfor, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan udstede regler
om opkrævning af gebyr for udstedelse af tilladelser til etablering af elforsyningsnet på søterritoriet
til Energinet.dk.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Gældende ret vedr. gebyr for etablering af elforsyningsnet på søterritoriet
Det følger af § 51 a, nr. 2, i lov om elforsyning, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan
fastsætte regler om betaling til dækning af omkostningerne ved behandling af ansøgning om
tilladelse, herunder tilladelser, der er nævnt i § 11, stk. 1, § 12 a, stk. 1, § 21, stk. 1, § 22 a, stk. 1, §
23, stk. 1, og § 37 a, stk. 1.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at listen over tilladelser, som der kan kræves
gebyr for, ikke er udtømmende.
Henvisningen til § 22 a, stk. 1, i bestemmelsen præciserer, at der skal betales gebyr for tilladelser til
etablering af elforsyningsnet på søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone, når nettet
opføres af en anden virksomhed end Energinet.dk.
2.2 Overvejelser om gebyr for etablering af elforsyningsnet på søterritoriet
Det vurderes, at det ikke har været lovgivers hensigt, at der for tilladelser til etablering af
elforsyningsnet på søterritoriet skal kunne opkræves gebyr fra andre virksomheder, men altså ikke
fra Energinet.dk. Ud fra ordlyden af § 51 a, kan man dog få det indtryk, at dette er retstilstanden.
Det foreslås derfor, at det præciseres i bestemmelsen, at der kan opkræves gebyrer fra Energinet.dk,
ligesom der kan opkræves gebyrer fra andre virksomheder for tilladelser til etablering af
elforsyningsnet på søterritoriet.
2.3 Den foreslåede ordning vedr. gebyr for tilladelse til etablering af elforsyningsnet på
søterritoriet
Den foreslåede ændring indebærer, at det præciseres i § 51 a, nr. 2, at energi-, forsynings- og
klimaministeren kan fastsætte regler om betaling til dækning af omkostningerne ved behandling af
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 401: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Gebyrer for myndighedsbehandling), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1666564_0005.png
ansøgning om tilladelse, herunder tilladelser efter § 4 a i lov om Energinet.dk til etablering af samt
væsentlige ændringer i elforsyningsnet på søterritoriet eller i den eksklusive økonomiske zone.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Det er foreslået præciseret, at der kan opkræves gebyrer fra Energinet.dk for udstedelse af tilladelse
til etablering af eller væsentlige ændringer af elforsyningsnet på søterritoriet. Der vil skønsmæssigt
være tale om ca. 600 arbejdstimer årligt, af 927 kr. pr. arbejdstime i 2016. Det medfører en samlet
omkostning på ca. 556.200 kr. årligt. Da beløbet forudsættes opkrævet som en del af den samlede
gebyrbetaling, indebærer forslaget ikke administrative konsekvenser for staten.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Præciseringen af, at der kan opkræves gebyrer fra Energinet.dk for udstedelse af tilladelser til
etablering af eller væsentlige ændringer af elforsyningsnet på søterritoriet medfører en udgift for
Energinet.dk, som skønsmæssigt beløber sig til 556.200 kr. årligt, jf. afsnit 4 om økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige. Da beløbet forudsættes opkrævet som en del af den
samlede gebyrbetaling, indebærer forslaget ikke administrative konsekvenser for Energinet.dk.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. september 2016 til den 28. september 2016 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet, Affald Plus,
Aluminium Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, ARI, Brancheforeningen
for Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
Husstandsvindmøller, Business Danmark, Center for cybersikkerhed, CEPOS, Cevea, DAKOFA,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Vindmølleforening, Dansk Affaldsforening, Dansk
Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gasteknisk
Center, Dansk Internet Forum (DIFO), DANSK IT, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Metal,
Dansk Solcelleforening, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Erhvervsskoler,
Danske
Halmleverandører,
Danske
Produktionsskolers
Lærerforening,
Danske
Underviserorganisationers Samråd, Danske Universiteter, DANVA, Datatilsynet, Dansk Industri,
DKCERT, Eksportrådet, EmballageIndustrien, Energi Danmark, Energi- og Olieforum,
Energiforum Danmark, Energiklagenævnet, Energinet.dk, Energitilsynet, Erhvervs- og
Vækstministeriet,
Erhvervsstyrelsen,
Finansforbundet,
Finansministeriet,
Finansrådet,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen af Rådgivende
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 401: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Gebyrer for myndighedsbehandling), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1666564_0006.png
Ingeniører, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen Danske Olieberedskabslagre,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for Danske Biogasanlæg, Forstanderkredsen for
Produktionsskoler, Forsvarsministeriet, Frie Funktionærer, FSE, FSR - danske revisorer, FTF,
Fødevarestyrelsen, Greenpeace Danmark, HK, HOFOR, Håndværksrådet, IT-Branchen, IT-Politisk
Forening, Justitsministeriet, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kraka, Kulturministeriet,
Kystdirektoratet, Metalemballagegruppen, Miljø- og Fødevareministeriet, Miljøstyrelsen,
Mineralolie Brancheforeningen, Moderniseringsstyrelsen, Nasdaq OMX Copenhagen A/S,
Nationalbanken, Nationalt Center for Miljø og Energi, Natur- og Miljøklagenævnet,
NaturErhvervsstyrelsen, Naturstyrelsen, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Partnerskabet
for brint og brændselsceller, Plastindustrien, Produktionsskoleforeningen, PROSA,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rigspolitichefen, Rigspolitiets Cyber Crime Center, Rådet
for Digital Sikkerhed, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Sammensluttede
Danske Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og Miljøkontorer, SEGES, Serviceforbundet,
Sikkerhedsstyrelsen, Skatteankestyrelsen, Skatteministeriet, SRF Skattefaglig Forening, Statens IT-
projektråd,
Søfartsstyrelsen,
Telekommunikationsindustrien
(TI),
Transport-
og
Bygningsministeriet, Udenrigsministeriet, Vedvarende Energi, VELTEK og Vindmølleindustrien.
10. Sammenfattende skema
Negative konsekvenser/merudgifter
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Økonomiske Det præciseres, at der kan
Ingen
konsekvenser opkræves gebyrer for tilladelser
for stat,
til etablering af elforsyningsnet
kommuner og på søterritoriet.
regioner
Administrative Ingen
Ingen
konsekvenser
for stat,
kommuner og
regioner
Økonomiske Ingen
Det præciseres, at Energinet.dk kan
konsekvenser
pålægges gebyr for udstedelse af tilladelser
for
til etablering af elforsyningsnet på
erhvervslivet
søterritoriet.
Administrative Ingen
Ingen
konsekvenser
for
erhvervslivet
Miljømæssige Ingen
Ingen
konsekvenser
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 401: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Gebyrer for myndighedsbehandling), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1666564_0007.png
Administrative Ingen
konsekvenser
for borgerne
Forholdet til Ingen
EU-retten
Ingen
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 401: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Gebyrer for myndighedsbehandling), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1666564_0008.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 51 a, nr. 2, kan Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætte regler om betaling til
dækning af omkostningerne ved behandling af ansøgning om tilladelse, herunder de tilladelser, der
er nævnt i § 11, stk. 1, § 12 a, stk. 1, § 21, stk. 1, § 22 a, stk. 1, § 23, stk. 1, og § 37 a, stk. 1.
Efter den gældende bestemmelse er det præciseret, at der skal betales gebyr for tilladelser til
etablering af elforsyningsnet på søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone, når nettet
opføres af en anden virksomhed end Energinet.dk.
Det foreslås, at der i bestemmelsen indsættes en henvisning til § 4 a, stk. 1, i lov om Energinet.dk.
Den foreslåede ændring indebærer, at det præciseres, at ministeren kan fastsætte regler om, at
Energinet.dk skal betale for myndighedsbehandling af tilladelser til etablering af nye
elforsyningsnet på søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone samt væsentlige ændringer i
bestående elforsyningsnet og for tilladelser til miljøgodkendelse til sådanne projekter.
Ændringen har til formål at præcisere, at der kan opkræves gebyrer fra Energinet.dk, ligesom der
kan opkræves gebyrer fra andre virksomheder, som ønsker at opføre et elforsyningsnet på
søterritoriet eller i den eksklusive økonomiske zone.
§ 51 a blev foreslået indsat ved betænkning afgivet den 26. april 2007 til lov nr. 549 af 6. juni 2007.
I bemærkningerne til § 51 a forudsættes det, at ministeren kan fastsætte regler om betaling til
dækning af omkostningerne ved behandling af ansøgninger om tilladelser, herunder tilladelse til
elforsyningsnet på søterritoriet m.v. Bemærkningerne nævner ikke, at der skulle gælde særlige
regler for tilladelser til Energinet.dk. Det vurderes på denne baggrund, at det er en fejl, at § 51 a, nr.
2, ikke indeholder en henvisning til § 4 a i lov om Energinet.dk. Med den foreslåede præcisering vil
fejlen blive rettet, således at det klart fremgår, at der kan kræves gebyrer fra Energinet.dk for
tilladelse til elforsyningsnet på søterritoriet.
Der vil blive fastsat nærmere regler om betalingsinddrivelsen ved bekendtgørelse. Reglen
forudsættes administreret efter de samme principper som andre gebyrbetalinger fra Energinet.dk til
Energistyrelsen, der i skrivende stund er reguleret i bekendtgørelse nr. 835 af 27. juni 2013 om
betaling for myndighedsbehandling efter lov om elforsyning og lov fremme af vedvarende energi.
Beløbet vil således blive opkrævet som en del af de samlede acontobetalinger for gebyrer fra
Energinet.dk til Energistyrelsen, som justeres i forhold til det egentlige tidsforbrug til
opgavevaretagelsen i Energistyrelsen ved årets udgang.
Til § 2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 401: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Gebyrer for myndighedsbehandling), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1666564_0009.png
Det foreslås, at loven, som er erhvervsrettet, træder i kraft den 1. januar 2017 med henblik på at
sikre overensstemmelse med ikrafttrædelsestidspunktet for øvrig erhvervsrettet lovgivning, der som
udgangspunkt træder i kraft den 1. juli eller den 1. januar.