Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 395
Offentligt
1663345_0001.png
EFK-udvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12. september 2016
J nr. 2016 - 2356
EFK-udvalget har i brev af 30. august 2016 stillet mig følgende samrådsspørgsmål
Q. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL). Efter aftale
med spørger fremsendes en skriftlig besvarelse af samrådsspørgsmålet.
Samrådsspørgsmål Q
Kan ministeren bekræfte, at såfremt der anvendes de tal, der benyttes i Del-
analyse 2, fås en PSO-udgift for erhvervslivet i perioden 2017-2020, der er
1,6 mia. kr. lavere end forudsat i energiaftalen fra 2012, mens der ved brug
af ministerens tal i EFK alm. del – svar på spm. 290 fås en PSO-udgift, der
for erhvervslivet er 1,9 mia. kr. højere end forudsat i energiaftalen fra 2012?
Svar
Det har ikke umiddelbart været muligt at finde frem til de 1,6 mia. kr. i Del-
analyse 2, som der refereres til i dette spørgsmål.
I dette svar opstilles derfor sammenlignelige resultater for forskellen mellem
de forventede PSO-udgifter for erhvervslivet i 2017-2020 ved energiaftalens
indgåelse i 2012 sammenholdt med forventningerne i 2016, hvor der i tabel 1
anvendes den seneste tilgængelige PSO-fremskrivning, som anvendt i svar
på EFK alm del. spm. 290, mens der i tabel 2 anvendes den fremskrivning,
1
som anvendes i Delanalyse 2 (BF2015 FM forløb) .
Tabellerne viser, at de forventede PSO-opkrævninger for erhvervslivet tilba-
ge i 2012 var forudsat at ville udgøre 11,4 mia. kr. for perioden 2017-2020.
Tabel 1 viser endvidere, at med den seneste PSO-fremskrivning fra april
2016 (med mindre justeringer i august 2016), forventes det nu, at PSO-
opkrævningerne vil udgøre 13,4 mia. kr. i perioden 2017-2020, svarende til
1
Der er en mindre forskel mellem den deflator som er anvendt i Delanalyse 2 til omregning fra løbende
til faste 2016-priser og den deflator som er anvendt til beregning af 2016-priser i svar på alm. del EFK
spm. 290. For at sikre konsistens, er der i dette svar anvendt samme deflator som i spm. 290. Det resul-
terer i en minimal afvigelse til Delanalyse 2-tallene. Afvigelsen svarer samlet set til ca. 0,1 mia. kr. for
perioden 2017-2020 (under 1 pct.)
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 395: Notat om besvarelse af samrådsspm. O-R om PSO
1663345_0002.png
en stigning på ca. 2,0 mia. kr. fra 2012 og frem til i dag efter indregning af
lempelser og billiggørelser.
Tabel 1. Ændringer i forventede PSO-opkrævninger siden Energiafta-
len 2012, for erhverv ved brug af PSO-fremskrivningen fra april 2016
(med mindre justeringer i august 2016)
2017 2018 2019 2020
I alt
Mia. kr. (faste 2016-priser)
PSO-opkrævninger, jf. Energiafta-
len
2,6
2,8
3,0
3,1 11,4
PSO-opkrævning, april 2016,
ekskl. billiggørelser og PSO-
lempelser
4,8
5,3
4,7
5,0 19,8
PSO-lempelser
Billiggørelser
PSO-opkrævning, april 2016,
inkl. billiggørelser og PSO-
lempelser
Ændring i PSO siden Energiaftalen
2012
-1,2
0,0
-1,2
-0,2
-1,3
-0,6
-1,3
-0,6
-5,0
-1,3
3,5
3,8
2,9
3,1
13,4
0,9
1,1
-0,1
0,1
2,0
*Note: skøn baseret på PSO-fremskrivningen fra april 2016 (med mindre justeringer i august
2016), idet der dog er indarbejdet mindre justeringer fsva. tidsprofil for kystnært havvind-
mølle udbud, biogas, sol samt tilskud til decentral kraftvarme. Det er antaget at erhverv står
for 60 pct. af elforbruget og betaler 60 pct. af PSO-udgiften før modregning af lempelser og
billiggørelser. Billiggørelserne vedrører Kriegers Flak, landvind og kystnære møller i forbin-
delse med Vækstpakken 2014.
Tilsvarende viser tabel 2, at med PSO-fremskrivningen anvendt i Delanalyse
2, var det forventet, at PSO-opkrævningerne ville udgøre 13,3 mia. kr. i peri-
oden 2017-2020 svarende til en stigning på ca. 1,8 mia. kr. efter indregning
af lempelser og billiggørelser.
Den senest opdaterede PSO-fremskrivning har dermed øget forskellen til
forventningen tilbage i 2012 med henved 0,2 mia. kr., primært pga. en æn-
dret model-antagelse om lavere elpris.
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 395: Notat om besvarelse af samrådsspm. O-R om PSO
1663345_0003.png
Tabel 2. Ændringer i forventede PSO-opkrævninger siden Energiaftalen
2012, for erhverv ved brug af BF2015 forløb FM fremskrivningen
2017 2018
2019 2020
I alt
Mia. kr. (faste 2016-priser)
PSO-opkrævninger, jf Energiaftalen
PSO-opkrævning, BF2015 FM forløb,
ekskl. billiggørelser og PSO-
lempelser
PSO-lempelser
Billiggørelser
PSO-opkrævning, BF2015 FM forløb,
inkl. billiggørelser og PSO-lempelser
Ændring i PSO siden Energiaftalen
2012
2,6
2,8
3,0
3,1 11,4
5,0
-1,2
0,0
3,7
4,9
-1,2
-0,2
3,5
4,7
-1,3
-0,6
2,9
4,9 19,6
-1,3 -5,0
-0,6 -1,3
3,1 13,3
1,1
0,7
-0,1
0,1
1,8
Note: Det er antaget, at erhverv står for 60 pct. af elforbruget og betaler 60 pct. af PSO-
udgiften før modregning af lempelser og billiggørelser. Billiggørelserne vedrører Kriegers Flak,
landvind og kystnære møller i forbindelse med Vækstpakken 2014.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3