Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 393
Offentligt
1661860_0001.png
Teknisk gennemgang af FFL17 for § 29.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
6. september 2016
Side 1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 393: Powerpoint-præsentation af Energiministeriets paragraf på FFL17
1661860_0002.png
Udviklingen på § 29
På de følgende slides gennemgås udviklingen på rammerne under § 29
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet samt indtægtsbudgettet.
Driftsrammen og lønsumsrammen
Budgetteringsrammen
Anlægsrammen
Overførselsrammen
Indtægtsbudgettet
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
6. september 2016
Side 2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 393: Powerpoint-præsentation af Energiministeriets paragraf på FFL17
1661860_0003.png
Driftsrammen
FFL-bidragets samlede driftsramme udgør 970,1 mio. kr. i 2017.
Driftsrammen er øget med 49,5 mio. kr. i forhold til 2016. Dette følger af flere ændringer
med forskelligt fortegn:
Energistyrelsen:
• Energireserven er blevet udmøntet i 2016-2018, hvilket er indarbejdet på finanslovsforslaget (ca.
13,0 mio. kr.). I 2016 indgår midlerne på forslag til lov om tillægsbevilling.
• Flytning af opgave vedr. udarbejdelse af grundantagelser til brug for Energinet.dk’s
investeringsbeslutninger fra Energinet.dk (8,0 mio. kr.)
GEUS:
• Bevilling til Videncenter for Mineralske Råstoffer og Materialer (MIMA) udløber med udgangen af
2016 (3,5 mio. kr.)
• Udløb af midler på til forskningsaktiviteter på GEUS (5,3 mio. kr.)
• Tildeling af midler til kortlægningsarbejdet vedrørende kontinentalsoklen ved Grønland og
Færøerne (3,8 mio. kr. årligt fra 2017 og frem). I 2016 indgår 3,1 mio. kr. til formålet på forslag til
lov om tillægsbevilling.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
6. september 2016
Side 3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 393: Powerpoint-præsentation af Energiministeriets paragraf på FFL17
1661860_0004.png
Driftsrammen (fortsat)
Geodatastyrelsen:
Merudgiften skyldes hovedsageligt forøgelse af den langfristede gæld i forbindelse
med Grunddataprogrammerne og dermed øgede afskrivninger og renteudgifter (ca. 7
mio. kr.)
Geodatastyrelsen tildeles i 2017 midler til finansiering af midlertidige omkostninger i
forbindelse med styrelsens flytning til Aalborg (6,4 mio. kr.). I 2016 indgår 13,8 mio. kr.
til formålet på forslag til lov om tillægsbevilling.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE):
SDFE tilføres midler til styrelsens bidrag til Skatteministeriets dataprojekter til nye
ejendomsvurderinger (25,0 mio. kr.). I 2016 indgår 32,8 mio. kr. til projektet på forslag
til lov om tillægsbevilling.
SDFE tilføres midler til styrelsens arbejde forbundet med fællesoffentlig
digitaliseringsstrategi 2016-2020 (7,7 mio. kr.)
Herudover påvirkes driftsbevillingen af det faste omprioriteringsbidrag på 2 pct. årligt og
en række andre mindre bevægelser.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
6. september 2016
Side 4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 393: Powerpoint-præsentation af Energiministeriets paragraf på FFL17
1661860_0005.png
Driftsrammen (fortsat)
Driftsrammen FFL17, mio. kr.
Departementet
Energistyrelsen
Energitilsynet
Klimarådet
DMI
GEUS
Geodatastyrelsen
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Reserver og budgetreguleringer
Driftsrammen FFL17, i alt
2016
93,0
302,7
0,0
9,0
138,7
130,3
43,8
203,1
2017
88,1
315,5
0,0
9,1
137,6
123,3
59,3
227,0
10,2
970,1
2018
87,3
297,3
0,0
9,1
134,4
120,2
48,9
203,3
8,7
909,2
2019
85,5
276,2
0,0
8,9
131,6
117,9
45,4
197,1
5,6
868,2
2020
83,9
271,0
0,0
8,7
129,0
115,7
44,5
192,3
2,5
847,6
920,6
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
6. september 2016
Side 5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 393: Powerpoint-præsentation af Energiministeriets paragraf på FFL17
1661860_0006.png
Lønsumsrammen
FFL-bidragets samlede lønsumsramme udgør 369,9 mio. kr. i 2017.
Lønsumsrammen er øget med 23,5 mio. kr. i forhold til 2016. Stigningen vedrører
primært:
• Udmøntningen af energireserven i perioden 2016-2018, som ikke er indeholdt i 2016-
rammen (ca. 9 mio. kr.)
• At der er afsat en reserve til analyser mv. i forsyningssektoren (5,0 mio. kr.)
• Flytning af opgave fra Energinet.dk vedr. udarbejdelse af grundantagelser til brug for
Energinet.dk’s investeringsbeslutninger (6,6 mio. kr.)
Lønsumsrammen FFL17, mio. kr.
Departementet
Energistyrelsen
Klimarådet
DMI
Reserver og budgetreguleringer
Lønsumsrammen FFL17, i alt
2016
56,8
176,8
6,0
106,8
-
346,4
2017
56,3
195,7
6,1
106,2
5,6
369,9
2018
55,6
191,2
6,1
103,6
5,9
362,4
2019
54,4
179,6
6,0
101,6
3,4
345,0
2020
53,4
176,3
5,9
99,6
0,9
336,1
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
6. september 2016
Side 6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 393: Powerpoint-præsentation af Energiministeriets paragraf på FFL17
1661860_0007.png
Budgetteringsrammen
FFL-bidragets samlede budgetteringsramme udgør 1.106,9 mio. kr. i 2017.
Budgetteringsrammen er øget med 58,3 mio. kr. i forhold til 2016. Den samlede stigning
dækker over både stigninger og fald, hvor de væsentligste listes nedenfor.
Stigninger:
VE til procesordningen stiger med 113,6 mio. kr., hovedsageligt som følge af en
rebudgettering, hvorved bevillingen blev reduceret med 100,0 mio. kr. i 2016, som
blev fordelt på perioden 2017-2020.
Danmarks tilskud til internationale meteorologiske institutioner øges med 12,0 mio. kr.,
som følge af beløbsprofilen på de satellitprogrammer, som Danmark deltager i.
Bredbåndspulje indbudgetteret på finanslovsforslaget, jf. Aftale om vækst og udvikling
i hele Danmark (38,8 mio. kr.). I 2016 indgår 77,6 mio. kr. til projektet på forslag til lov
om tillægsbevilling.
Tilskud til målrettet lempelse af PSO for el-intensive virksomheder forhøjet, som følge
af at det i Aftale om vækst og udvikling i hele Danmark er besluttet, at
modtagerkredsen udvides (99,8 mio. kr.)
6. september 2016
Side 7
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 393: Powerpoint-præsentation af Energiministeriets paragraf på FFL17
1661860_0008.png
Budgetteringsrammen
(fortsat)
Fald:
EUDP reduceres på finanslovsforslaget (-124,6 mio. kr.). Der udestår udmøntning af
forskningsreserven for 2017.
Bevillingen til industriel kraftvarme falder i 2017, fordi der først i 2016 har kunnet
udbetales tilskud vedrørende 2013-2015 pga. udestående statsstøttegodkendelse. Til
gengæld øger elprisens udvikling tilskuddet. (-36,1 mio. kr.).
Udmøntning af energireserven, hvorved en del af reserven er blevet udmøntet på
andre rammer (-25,2 mio. kr.). I 2016 udmøntes midlerne på forslag til lov om
tillægsbevilling.
Tilskud til energibesparelser i erhvervsvirksomheder ophørt, jf. Aftale om tilbagerulning
af FSA mv. og lempelser af PSO (-10,2 mio. kr.)
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
6. september 2016
Side 8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 393: Powerpoint-præsentation af Energiministeriets paragraf på FFL17
1661860_0009.png
Budgetteringsrammen
(fortsat)
Opsummering af bevillinger for hovedkonti under budgetteringsrammen:
Budgetteringsrammen FFL17, mio. kr.
Monitorering og rapportering af optaget CO2 i jorde og skove
Tilskud til energiforskning (EUDP mv.)
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi
Videncenter for energibesparelser i bygninger
Energieffektiviseringsindsats
Vedvarende energi til proces
Industriel kraftvarme
Biogas (til transport og proces)
Energibesparelser i erhvervsvirksomheder
Målrettet lempelse af PSO
Energireserve
Klimastøtte til Arktis mv.
Bredbåndsdækning og digitalinfrastruktur mv.
Maritim nød- og sikkerhedstjeneste
Tilskud til internationale organisationer
Danmarks Meteorologiske Institut, indtægter
Budgetteringsrammen FFL17, i alt
2016
5,6
182,5
0,0
0,0
4,8
315,5
106,7
67,5
10,2
182,5
61,0
16,6
0,0
34,2
68,1
-6,6
1.048,6
2017
5,7
62,6
1,0
5,0
24,7
429,1
70,6
64,6
0,0
282,3
0,0
16,7
38,8
31,8
80,1
-6,1
1.106,9
2018
5,7
62,6
1,0
5,0
24,7
428,8
65,6
68,2
0,0
282,3
0,0
16,7
40,0
31,4
84,6
-6,1
1.110,5
2019
5,7
54,7
1,0
0,0
1,1
377,8
60,3
76,2
0,0
282,3
49,4
16,7
40,0
31,4
84,5
-6,1
1.075,0
2020
5,7
54,7
0,0
0,0
1,1
377,8
56,1
77,6
0,0
282,3
49,4
16,7
0,0
31,4
78,6
-6,1
1.025,3
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
6. september 2016
Side 9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 393: Powerpoint-præsentation af Energiministeriets paragraf på FFL17
1661860_0010.png
Anlægsrammen
FFL-bidragets samlede anlægsramme udgør 1.595,2 mio. kr. i 2017.
Anlægsrammen er øget med 691,8 mio. kr. i forhold til 2016. Dette skyldes:
National ordning for geotermi aftalt i 2016-2020 ved udmøntning af energireserven.
2016-beløbet indgår ikke i bevillingen i 2016 (12,0 mio. kr.).
Udgifter til el-PSO stiger som følge af den bevillingsprofil for flytning af en del af
PSO’en til finansloven, som blev besluttet i Aftale om en vækstpakke af juni 2014.
(679,8 mio. kr.)
Anlægsrammen FFL17, mio. kr.
National ordning for geotermi
Udgifter til el-PSO
Anlægsrammen FFL17, i alt
2016
0,0
903,4
903,4
2017
12,0
1.583,2
1.595,2
2018
12,0
1.597,1
1.609,1
2019
12,0
1.608,1
1.620,1
2020
12,0
1.619,0
1.631,0
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
6. september 2016
Side 10
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 393: Powerpoint-præsentation af Energiministeriets paragraf på FFL17
1661860_0011.png
Overførselsrammen
FFL-bidragets samlede overførselsramme udgør 777,2 mio. kr. i 2017.
Overførselsrammen er steget med 374,9 mio. kr. i forhold til 2016.
Tilskud til opgradering eller rensning af biogas er eneste hovedkonto på rammen. Der var
på FL16 forudsat en bevilling på 483,7 mio. kr. i 2017, men beløbet er på FFL17
opjusteret til 777,2 mio. kr. pga. en øget forventning til biogasudbygningen samt nye skøn
for gasprisen.
Overførselsramme FFL17, mio. kr.
2016
2017
2018
2019
2020
Tilskud til opgradering eller rensning af biogas
Overførselsrammen FFL17, i alt
402,3
402,3
777,2
777,2
846,4
846,4
907,1
907,1
956,8
956,8
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
6. september 2016
Side 11
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 393: Powerpoint-præsentation af Energiministeriets paragraf på FFL17
1661860_0012.png
Indtægtsbudgettet
EFKM’s samlede bidrag til indtægtsbudgettet udgør 876,0 mio. kr. i 2017.
Indtægterne er faldet med 133,3 mio. kr. i forhold til budgettet på FL16.
Dette følger primært af et fald i den forventede kvotepris, som ikke opvejes af, at
kvotemængden i 2017 er højere end i 2016.
De 876,0 mio. kr. på indtægtsbudgettet følger af et indtægtsskøn, som er foretaget i
april/maj 2016. Indtægtsskønnet opdateres igen i slutningen af november og indarbejdes
på ændringsforslagene (fast procedure).
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
6. september 2016
Side 12
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 393: Powerpoint-præsentation af Energiministeriets paragraf på FFL17
1661860_0013.png
Indtægtsbudgettet
(fortsat)
Indtægtsbudgettet FFL17
Salg af CO2-kvoter
Gebyrindtægter i forbindelse med
udbudsrunder
Koncessionsafgifter fra Akzo Nobel Salt A/S
Frekvensauktioner
Frekvens- og nummerafgifter
Udstykningsafgift
Indtægter FFL17, i alt
2016
629,8
2,2
6,0
174,2
170,0
27,1
1.009,3
2017
497,8
0,3
6,4
174,2
170,0
27,3
876,0
2018
503,1
0,8
6,4
174,2
170,0
27,7
882,2
2019
414,4
0,8
6,4
73,9
170,0
28,1
693,6
2020
428,0
0,8
6,4
73,9
170,0
28,5
707,6
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
6. september 2016
Side 13
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 393: Powerpoint-præsentation af Energiministeriets paragraf på FFL17
1661860_0014.png
Teknisk gennemgang af FFL17 for
§ 29. Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
6. september 2016
Side 14