Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 390
Offentligt
1661284_0001.png
Infrastruktur for geografisk
information i Danmark 2015
Redegørelse
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0002.png
Indhold
Ministerens forord
Indledning
Indsamling af data
Behandling af data
Distribution af data
Anvendelse af data
3
6
8
12
18
24
Den tidligere Geodatastyrelsen har hvert år siden 2007 udgivet en årlig redegørelse, der beskriver
status, udvikling og de vigtigste resultater i det forgangne år. Redegørelsen for 2015 bliver den
sidste i rækken med nedlæggelsen af den tidligere Geodatastyrelsen pr. 1. januar 2016.
Redegørelsen for 2015 vedrører den tidligere Geodatastyrelsen og er udgivet i et samarbejde mellem
de to nye styrelser, Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering og Geodatastyrelsen.
Titel: Redegørelse: Infrastruktur for geografisk information i Danmark 2015.
Udgiver: Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering og Geodatastyrelsen
Tekst: Udarbejdet af Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering og Geodatastyrelsen
Design: Bysted
Foto: Polfoto, Septima, www.septima.dk (forside)
Kort: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering og Geodatastyrelsen
Udgivelsesår: 2016
2
Geografisk redegørelse 2015
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0003.png
Ministerens forord
De teknologiske muligheder er nu så mange og
den digitale forvaltning i Danmark så moden, at
fællesoffentlige digitale og forvaltningsmæssige
samarbejder om intelligent behandling, forsyning
og anvendelse af data for alvor kan skabe moder-
nisering på tværs af den offentlige sektor og
vækst i den private sektor.
Regeringen, KL og Danske Regioner samarbejder
på en lang række områder om at øge kvaliteten og
nytten af den offentlige sektors data. Dette arbejde
er blandt andet defineret i regeringens, KL’s og
Danske Regioners fællesoffentlige digitaliserings-
strategier.
I 2015 var der særligt fokus på at implementere
de fællesoffentlige grunddataprogrammer og gøre
data klar til distribution via Datafordeleren, der
giver enkel og sikker adgang til vores offentlige
grunddata. Dette skal sikre, at vi får udnyttet de
mange data, vi har.
Da Geodatastyrelsen i 2015 blev en del af Energi,-
Forsynings- og Klimaministeriet, var forvaltningen
af den nedgravede forsyningsinfrastruktur et op-
lagt sted at starte arbejdet med at skabe synergi
mellem forsyningssektoren, data og digitalisering.
Den nuværende udveksling af ledningsoplysninger
er administrativ tung. Samtidig halter det med
overblikket over, hvor ledningerne ligger i jorden.
Graveskader og manglende koordinering af grave-
arbejder skønnes over en ti-årig periode at koste
samfundet 2,8 mia. kroner. Ved at forbedre data-
kvaliteten og datainfrastrukturen for kabler og rør
kan vi imidlertid både mindske antallet af grave-
skader og understøtte gravesamarbejder – og
dermed øge forsyningssikkerheden i Danmark.
Regeringen besluttede derfor som en del af
vækstudspillet ”Vækst og udvikling i hele
Danmark” i november 2015 at igangsætte en
analyse af mulighederne for at forny Lednings-
ejerregisteret (LER).
Med planen, ”Bedre balance – statslige arbejds-
pladser tættere på borgere og virksomheder”, der
kom i oktober 2015, besluttede regeringen at flytte
3.900 statslige arbejdspladser fra hovedstaden til
landets fire øvrige regioner. Målet er at sikre bedre
balance og udvikling i hele landet og samtidig
sikre, at vi også har vores statslige institutioner tæt
på både borgere og virksomheder.
I flere tilfælde skabes i forbindelse med flytningen
et renere opgavesnit ved at opdele forholdsvis
store styrelser i to nye styrelser, hvoraf den ene
del flyttes ud af hovedstadsområdet. Som et led i
planen blev Geodatastyrelsen delt op i en ny
Geodatastyrelsen, som placeres i Aalborg, og en
ny Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering,
som placeres i København. Begge styrelser er en
del af Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet.
Lars Chr. Lilleholt
Energi-, forsynings- og klimaminister
Geografisk redegørelse 2015
3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0004.png
Indledning
Geodata anvendes i dag bredt på tværs af sektorer
og administrative niveauer og er dermed i stig-
ende omfang et vigtigt tandhjul i de fælles forvalt-
ningssystemer. Dette øgede behov for at dele og
genbruge data kræver klare rammer og et stærkt
samarbejde. Det handler om alt lige fra aftaler
om arbejdsgange til aftaler om brug af fælles
standarder for indsamling og distribution af data.
Kommuner, regioner og statsinstitutioner har sam-
men lagt grundstenene til dette samarbejde, som i
dag udmøntes inden for bl.a. grunddataprogram-
met og de fællesoffentlige digitaliseringsstrategier.
Den stigende anvendelse af data på tværs af
sektorer stiller øgede krav til, at data passer godt
sammen og let kan anvendes. Det gælder inden
for landets grænser men også på tværs af lande-
grænser, da klima, forsyning, miljø, kriminalitet mv.
ikke stopper ved landegrænsen. Derfor arbejdes
der også internationalt på at skabe sammenhæng
i data på tværs af landegrænser.
I 2015 har der været særligt fokus på at kvalitets-
sikre og standardisere en række data, så de passer
bedre sammen og bliver let tilgængelige. Det
drejer sig blandt andet om arbejdet med grund-
dataprogrammerne og herunder Datafordeleren.
På den internationale scene gik styrelsen i 2015
ind i arbejdet i UN-GGIM (United Nations Global
Geospatial Information Management), der er et
initiativ, som skal understøtte 2030 udviklingsdags-
ordenen med geografisk information.
Som led i arbejdet med at vedligeholde og udvikle
grunddata blev arbejdet med en landsdækkende
ajourføring af Danmarks Højdemodel afsluttet i
2015. Højdemodellen har potentielt en lang række
anvendelser inden for hydrologiske analyser,
arkæologi, byplanlægning, miljø og klima mv.
Pr. 1. januar 2015 trådte en ny forretningsmodel for
GeoDanmark i kraft til sikring af bedre aktualitet,
kvalitet og homogenitet af data, så disse bedre
understøtter de forvaltningsmæssige formål.
GeoDanmark er et samarbejde mellem staten
og alle landets kommuner om et fællesoffentligt
geografisk administrationsgrundlag.
I 2015 blev søkortproduktionen omlagt for at auto-
matisere arbejdet med opmålingsdata og optimere
arbejdet med at håndtere og indarbejde dybde-
data og andre marine geodata. Indsatsen moder-
niserer både den danske og grønlandske søkort-
produktion.
Geografisk Redegørelse 2015 beskriver status,
udvikling og de vigtigste resultater i 2015.
Geografisk Redegørelse udkom første gang i 2007,
og redegørelsen for 2015 bliver den sidste i rækken
med nedlæggelsen af den tidligere Geodata-
styrelsen pr. 1. januar 2016.
4
Geografisk redegørelse 2015
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0005.png
I 2015 har der været særligt fokus på
at kvalitetssikre og standardisere en
række data, så de passer bedre
sammen og bliver let tilgængelige.
Geografisk redegørelse 2015
5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0006.png
Indsamling af data
GeoDanmark
GeoDanmark er et samarbejde mellem staten
og alle landets kommuner om et fællesoffentligt
geografisk administrationsgrundlag. 1. januar 2015
trådte en ny forretningsmodel for GeoDanmark i
kraft. Forretningsmodellen skal sikre aktualitet,
homogenitet og kvalitet i GeoDanmark-data og
skal understøtte effektive processer til indsamling
og vedligeholdelse af data. Tiltag som tilsammen
forbedrer grundlaget for anvendelsen af
GeoDanmark-data i forvaltningsmæssige
sammenhænge.
GeoDanmark-data tilvejebringes på baggrund af
flyfotos og anvendes i en lang række kommunale
forvaltningsopgaver (fx byggesagsbehandling,
klimatilpasning og planlægning).
Geodatastyrelsen fik med forretningsmodellen an-
svaret for ajourføring af data, herunder håndtering
af administrative ajourføringer af GeoDanmark-
data baseret på indberetninger fra parter uden for
GeoDanmark-samarbejdet. Styrelsen videre-
udviklede i 2015 den generelle indberetningsportal
FIP (Fælles IndberetningsPortal), så relevante
kommuner fremadrettet kan involveres i sags-
behandlingen via et høringsmodul. Systemet blev
sat i drift sidst på året.
Som led i den nye forretningsmodel er der indført
en årlig landsdækkende flyfotografering. Det årligt
opdaterede landsdækkende billedmateriale er
vigtig i offentlig sagsbehandling og har muliggjort
ændrede metoder til ajourføring af de
GeoDanmark-data, som har særlig betydning
inden for byggesagsbehandling, vej- og vandløbs-
administration. Tiltag som ud fra landsdækkende
2015-data allerede har sikret en væsentlig højere
aktualitet i GeoDanmark-data end tidligere, hvor
kun ca. 1/3 af landet blev fotograferet årligt.
Omlægningen af produktionen og den ændrede
arbejdsdeling i GeoDanmark-samarbejdet er valgt
ud fra et fælles ønske om at effektivisere proces-
serne for dataindsamling og vedligeholdelse af
GeoDanmark-data.
Indsamling
af data
Behandling
af data
Distribution
af data
Anvendelse
af data
6
Geografisk redegørelse 2015
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0007.png
GeoDanmark er et samarbejde
mellem staten og alle landets kommuner
om et fællesoffentligt geografisk
administrationsgrundlag.
Geografisk redegørelse 2015
7
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0008.png
Opgaven med at gennemføre en landsdækkende
fotoflyvning/flyfotografering er kompleks, og der
er i 2015 høstet værdifulde erfaringer til det videre
arbejde. Inden udgangen af 2015 var landsdæk-
kende ortofotos udstillet via Kortforsyningen.
Strategi for Danmarks geodætiske
infrastruktur 2015-2025
Kontinenterne driver, havniveauet stiger, jord-
skorpen hæver sig og ustabile jordlag synker
sammen. Jorden er med andre ord dynamisk og
flytter sig nogle steder i Danmark flere centimeter
om året. Samtidigt ønsker vi, at anlægsarbejder
som bro-, tunnel- og vejanlæg, forsyningsledninger,
kloakker, diger og andre klimatilpasningselementer
bliver gode langsigtede samfundsinvesteringer.
Det betyder alt sammen, at der er behov for aktu-
elle data om Danmarks geodæsi og i særdeleshed
et nøjagtigt referencenet, der udgør grundlaget for
al anden måling i landskabet, og som alle sted-
bestemte data relaterer sig til. For at sikre rammer-
ne for dette arbejde blev der i 2015 udarbejdet en
strategi for Danmarks geodætiske infrastruktur
2015-2025.
Indsamling af data via satellit
Satellitbaseret opmåling bliver mere og mere
nøjagtig, og datadækningen bliver løbende bedre.
Samtidig bliver stadigt flere satellitdata i høj kvalitet
stillet frit til rådighed. Samlet set betyder det, at
anvendelsesmulighederne for data fra satellitter
vokser. Opmåling ved brug af satellitter forventes
at ville afløse flere af de traditionelle jordbaserede
metoder, og mængden af indsamlede data vil for-
venteligt stige betydeligt i fremtiden. Satellitter blev
i 2015 bl.a. brugt i forbindelse med landkortlæg-
ning i Færøerne og i Grønland.
Nye satellitter og anvendelse af satellitdata
Copernicus-programmet er et af verdens største
satellit-programmer og vil med sine europæiske
Sentinel satellitter levere frie satellitdata og
informationstjenester rettet mod mange forskellige
brugere både inden for erhvervslivet, hos myndig-
heder samt blandt private. Anvendelserne spæn-
der vidt og omfatter for eksempel klimaovervåg-
ning, beredskabssituationer, marine services og
afgrødeovervågning. Detaljeringsgraden, kvaliteten
og tilgængeligheden af Copernicus-data inde-
bærer en markant forøgelse af mulighederne f
or at anvende og nyttiggøre denne type data.
Copernicus-programmet har en ’free and open
data’ politik, hvilket passer med den danske politik
for frie geodata. Denne datapolitik er væsentlig,
idet Copernicus-data sjældent kan anvendes alene,
hvorfor det er vigtigt at kunne integrere med andre
systemer uden rettighedsmæssige restriktioner.
Copernicus-programmet vil stå bag opsendelsen
af i alt 19 satellitter som frem til år 2030, vil over-
våge jorden døgnet rundt og derved levere meget
omfattende data om både havet, landjorden og
atmosfæren. De første tre satellitter (Sentinel-1A,
Sentinel-2A og Sentinel-3A) er allerede sendt i
omløb. Sentinel-1A har siden efteråret 2014 leveret
radarbilleder i høj kvalitet. Der er i løbet af 2015
gennemført et pilotprojekt for kortlægning af
vertikale landbevægelser med Sentinel-1 data
med lovende resultater.
Sentinel-2A satellitten leverer fra 2. kvartal 2016
optiske/infrarøde billeder i henholdsvis 10 og 20 m
opløsning af hele kloden. Sentinel-2B, dens tvilling-
satellit, er planlagt opsendt i anden halvdel af 2017.
De to satellitter dækker hver for sig en 290 km
bred billedindsamling. Det betyder, at der ind-
samles nye billeder af hele kloden hver 5. dag.
De hyppigere og dermed mere aktuelle data vil
give brugerne mulighed for nye anvendelser og
en ny generation af operationelle Copernicus-
tjenester, der eksempelvis viser ændringer i
arealanvendelse og vegetation og monitorerer
udviklingen af en katastrofe/beredskabssituation.
Der er fokus på at skabe klarhed over, hvad de
gratis data og tjenester fra Copernicus-program-
met kan bruges til og hvordan. Der er bl.a. nedsat
en national brugergruppe med henblik på at øge
vidensniveauet og anvendelsen i Danmark samt
for at koordinere danske synspunkter til det inter-
nationale samarbejde om implementering og
videre udvikling af Copernicus programmet.
Satellitdata generelt er desuden et væsentligt
element i udviklingen af den nationale rumstrategi,
som skal foreligge i 2016. Strategien forventes at
blive det centrale rammeværk for udvikling af en
national ruminfrastruktur.
8
Geografisk redegørelse 2015
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0009.png
Grafisk illustration af Sentinel-2 monitorering af Jorden.
Copyright ESA/ATG medialab
Geografisk redegørelse 2015
9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0010.png
Behandling af data
Søkortlægning Danmark
De danske farvande er blandt de mest befærdede i
verden. Det stiller krav om at vedligeholde et
opdateret besejlingsgrundlag, hvilket sker ved
løbende ajourføring af elektroniske søkort, papir-
søkort, nautiske publikationer mv.
Der er i 2014-2015 gennemført et strategiprojekt
for modernisering af den danske søkortproduktion.
Baggrunden er, at produktionen af danske elektro-
niske søkort og papirsøkort er ressourcekrævende
og præget af overlappende vedligeholdelse,
manglende genbrug af data og mange manuelle
processer.
Der er desuden udsigt til, at der i fremtiden skal
udvikles et bredere sortiment af søkortprodukter
og andre marine produkter og data til brug for bl.a.
digitalt integrerede navigationsløsninger (e-naviga-
tion) og marin fysisk planlægning (understøttet
med Marin Spatial Data Iinfrastruc ture – MSDI).
Med strategien lægges op til at etablere et nyt
produktionsmiljø for søkort i en helt ny data-
infrastruktur til håndtering af dybdedata, landdata
mv. Målet vil både være at understøtte søkort-
produktionen og de kommende MSDI-data-
tjenester. Implementeringen vil ske over flere år.
Med omlægningen og moderniseringen af søkort-
produktionen vil flere processer blive automa-
tiseret for at sikre en høj kvalitet og aktualitet i
styrelsens søkortprodukter og andre marine
produkter til gavn for sejladssikkerheden, virk-
somheder, myndigheder og borgere.
Indsamling
af data
Behandling
af data
Distribution
af data
Anvendelse
af data
10
Geografisk redegørelse 2015
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0011.png
Med omlægningen og moderniseringen af
søkortproduktionen vil flere processer blive
automatiseret for at sikre en høj kvalitet og
aktualitet i styrelsens søkortprodukter
Geografisk redegørelse 2015
11
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0012.png
I pilotprojektets periode 2015 – 2017
nykortlægges fire geografiske
områder af Grønland
12
Geografisk redegørelse 2015
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0013.png
Søkortlægning Grønland
Der blev i 2009 indgået en samarbejdsaftale
mellem Grønlands Selvstyre og Geodatastyrelsen
om at realisere en ny søkortlægning af det sydvest-
lige Grønland inden 2019.
I 2015 blev der implementeret et nyt produktions-
miljø, og med udgangen af 2015 var der produceret
32 søkort, hvilket svarede til de aftalte produktions-
mål.
Der blev i 2015 gennemført en fuld implemen-
tering af produktionsprocessen, hvilket indebærer,
at data bearbejdes i en énstrenget proces og
anvendes til både papirsøkort og elektroniske
kortceller (ENC, elektroniske søkort).
Programmer og metoder til delvist automatiseret
bearbejdning af nye dybdekurver samt automati-
seret opsætning af papirkort blev færdigudviklet
og implementeret i produktionsprocessen i 2015.
Landkortlægning af Grønland
Grønlands isfrie areal er ti gange så stort som
Danmark, og befolkningen på godt 56.000 indbyg-
gere bor meget spredt. Grønland har brug for et
moderne, vedligeholdt og digitalt topografisk kort-
grundlag til at understøtte stort set alle aspekter af
samfundets aktiviteter. Det være sig aktiviteter til
gavn for de mennesker, som bor og lever i
Grønland og de virksomheder, der producerer og
driver forretning, samt den offentlige forvaltning i
Grønland og Danmark.
De nuværende kort over Grønland er udarbejdet
på grundlag af fly-fotograferinger foretaget i 1937
og i 1970’erne/1980’erne. Der er sket store ændrin-
ger i landskabet siden bl.a. som følge af klimaforan-
dringer. Derfor er homogenitet, fuldstændighed og
detaljering af de eksisterende kort af meget varie-
rende kvalitet. Kortene er unøjagtige både med
hensyn til højder, afstande og positioner. Man
kan f.eks. ikke bruge dem i forbindelse med GPS
navigation.
Geodatastyrelsen påbegyndte i 2015 et pilotprojekt
i samarbejde med Grønlands Selvstyre og med
støtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney
Møllers Fond til almene Formaal (A. P. Møller
Fonden). Pilotprojektet har til formål at udvikle et
nyt digitalt topografisk kortværk baseret på satellit-
billeder for fire geografiske områder i Grønland
svarende til 80.000 km
2
.
Ambitionen er at skabe et nyt topografisk kortværk
bestående af tre datasæt:
Ortofotos med en opløsning på 1,5m
En digital højdemodel med en højde-
nøjagtighed på cirka 4 m
Et topografisk kort i målestoksforholdet
1:50.000 med en nøjagtighed på cirka
3-4 m i terræn.
Geografisk redegørelse 2015
13
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0014.png
I 2015 har projektet bl.a. produceret en digital
højdemodel og ortofotos for et mindre område i
Sydgrønland baseret på data indsamlet via satellit.
Disse data blev brugt som testdata ved udviklingen
af den grundlæggende produktionsinfrastruktur,
således at projektet er optimalt forberedt til at kun-
ne håndtere pilotområdernes data, som planlæg-
ges produceret og leveret sommeren 2016.
Landkortlægning af Færøerne
Der er i 2015 taget initiativ til en ny topografisk
kortlægning af Færøerne. Den seneste kortlæg-
ning skete tilbage i 1980’erne og foreligger kun
som rasterkort.
Siden 2009 har man forsøgt at gennemføre en ny
fotoflyvning, men på grund af det meget skyede
vejr på Færøerne har det ikke været muligt.
Derfor blev der taget initiativ til at afprøve, om det
ud fra satellitbilleder var muligt at producere
vektorkort i målforhold 1:20-25.000. Da en skyfri
dækning af Færøerne havde meget høj prioritet,
blev det foreslået at benytte en løsning, hvor der
arbejdes med en mosaik-model, hvor dækningen
har højere prioritet end alderen på billederne.
Det betyder, at der i 2015 er blevet indkøbt skyfrie
satellitbilleder i en 0,5m’s opløsning for cirka 80 %
af arealet. For det resterende areal er der suppleret
med billeder fra 2014 og enkelte fra 2013. Der er
hermed etableret en næsten total dækning.
Ud fra satellitbillederne er der produceret ortofotos
med henblik på udvikling af nye topografiske
vektordata. Disse vektordata forventes klar i 2016.
Landkortlægningen af Færøerne sker i samarbejde
med Umhvørvisstovan på Færøerne.
14
Geografisk redegørelse 2015
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0015.png
Der er i 2015 taget initiativ til en ny
topografisk kortlægning af Færøerne
Geografisk redegørelse 2015
15
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0016.png
Distribution af data
Den fællesoffentlige Datafordeler
Der eksisterer i dag en række distributions-
løsninger for offentlige grunddata, men der findes
ikke én fælles indgang for anvenderne af data.
Med Datafordeleren samles og moderniseres
distributionen, så opdaterede grunddata kun skal
hentes ét sted. For de myndigheder, der har
ansvaret for grunddataregistrene, giver Data-
fordeleren en række administrative gevinster, og
for anvenderne betyder Datafordeleren en nem-
mere og mere stabil måde at hente grunddata på.
Kontrakten om etablering, drift, vedligeholdelse
og videreudvikling af Datafordeleren blev indgået
mellem Digitaliseringsstyrelsen og KMD den
30. juni 2014. Den 1. januar 2015 overdrog
Digitaliseringsstyrelsen kontrakten til den
daværende Geodatastyrelsen.
Datafordeleren blev taget i prøvedrift i 3. kvartal
2015, hvor styrelsen godkendte reference-
implementeringen. Forinden blev der i styrelsen
etableret en operatørorganisation, som varetager
den daglige drift af Datafordeleren.
Som led i prøvedriften blev udvalgte interessenter
inviteret til at deltage i et lukket testforløb som
beta-testere. I alt deltog 29 testere fra private virk-
somheder, universiteter og offentlige myndigheder.
Formålet var at evaluere Datafordelerens funk-
tionalitet, kommunikation og support. Data-
fordeler-operatøren planlægger endnu et beta-
program i forbindelse med idriftsættelsen af
yderligere tjenester på Datafordeleren.
Indsamling
af data
Behandling
af data
Distribution
af data
Anvendelse
af data
16
Geografisk redegørelse 2015
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0017.png
Beskæftigelsesområdet
Beredskab 112
Byggesagsbehandling
Sundhedsområdet
Sociale ydelser
Skattevæsenet
Andre områder
Andre områder
Opdatering
GRUNDDATA
Personer
Virksomheder
Fast ejendom
Adresser, veje
og områder
Landkort og
geografi
Geografisk redegørelse 2015
17
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0018.png
Med idriftsættelsen af Datafordeleren udbygges
den offentlige digitale infrastruktur med endnu en
væsentlig fælleskomponent. Distributionen af
grunddata vil følge disse principper:
Alle grunddata distribueres via Datafordeleren,
og Datafordeleren kan også anvendes til at
distribuere andre relevante data end grunddata
Opdatering af grunddata sker fortsat gennem
registermyndighedens grænseflader. Register-
myndigheden skal levere og vedligeholde en
opdateret kopi af grunddata til Datafordeleren
med en frekvens, der er tilstrækkelig i forhold
til brugernes behov for aktualitet
Eksisterende dataansvar er uændret, og
registermyndighederne sikrer udviklingen af
specifikationer af tjenester til udstilling på
Datafordeleren
Tværgående databeskrivelser udarbejdes i
samarbejde mellem de relevante register-
myndigheder
Datafordeleren distribuerer data via online-
opslag, hændelser og fil-distribution til både
offentlige og private brugere
Datafordeleren giver adgang til grunddata via
standardiserede aftaler
Kortforsyningen servicerede i 2015 mere end
50.000 brugere, der samlet set hentede 214 terra-
byte data. Mængden af data svarer til indholdet af
cirka 45.000 standardspillefilm på DVD mediet.
Hver dag overføres der cirka 2.000 hele datasæt
via internettet til brugernes videre anvendelse, og
både den private og offentlige sektor sender dag-
ligt 12 mio. automatiske forespørgsler på data til
Kortforsyningens webtjenester, der anvendes i
deres IT-systemer.
Tendensen med en årligt stigende mængde af
dataoverførsler fortsatte i 2015. Den bagvedliggen-
de it- infrastruktur i form af serverkapacitet samt
hard- og software belastes følgelig også i stigende
grad. Trods dette formåede Kortforsyningen at
opretholde en tilgængelighedsgrad på 98,2 % i
arbejdstiden på hverdage, hvilket svarer til, at der
i årets løb ikke var adgang til data i 36 timer.
Tilgængelighedsmålet var på 99 %. I det rester-
ende tidsrum blev målene på 98 % opfyldt med
en tilgængelighedsgrad på 99,4 %.
Helt ny-opmålte data, der beskriver højdeforhold i
Danmarks terræn (Danmarks Højdemodel), var
2015’s væsentligste datanyhed på Kortforsyningen.
Både kommuner, der arbejder med klimatilpasninger,
og forsikringsbranchen har efterspurgt aktuelle
højdedata til grundlag for deres oversvømmelses-
analyser og arbejde med klimatilpasning. Yder-
ligere blev Kortforsyningens udbud af datasæt og
web-tjenester i 2015 udvidet med højtopløselige
topografiske kort, der egner sig til udskrivning i
god kvalitet samt med stednavne, der udstilles
direkte fra kommunernes indberetninger i det nye
stednavnesystem Danske Stednavne.
Datafordeleren forventes at være i fuld drift primo
2017.
Kortforsyningen
Kortforsyningen har siden 2003 været den offent-
lige sektors primære distributionskanal af geografi-
ske data og har alle årene haft et betydeligt øget
antal forespørgsler og downloads via internettet.
18
Geografisk redegørelse 2015
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0019.png
FORBRUG PÅ KORTFORSYNINGEN
3.000 mio.
(forventet)
2.717
1.991
1.210
ANTAL FORESPØRGSLER I MILLIONER
800
621
368
245
23
2005
44
2006
64
106
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
ÅR
Geografisk redegørelse 2015
19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0020.png
Formålet er både at understøtte Arktisk
Råds arbejde og at etablere rammerne
for offentlige forvaltningers og private
virksomheders adgang til og mulighed for
distribution af geografisk relateret data.
20
Geografisk redegørelse 2015
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0021.png
Arktisk SDI
Styrelsen indgik i 2014 en ”Arctic SDI Memorandum
of Understanding” med de syv øvrige arktiske
landes kortlægningsinstitutioner. Memorandum-
met drejer sig om etablering af en fælles arktisk
geodata infrastruktur og som led heri en fælles
distribution af sammenhængende arktiske referen-
ce geodata. Formålet er både at understøtte
Arktisk Råds arbejde og at etablere rammerne for
offentlige forvaltningers og private virksomheders
adgang til og mulighed for distribution af geogra-
fisk relaterede data.
Vigtige data bliver i stigende grad produceret og
distribueret af de mange aktører på den arktiske
scene, og udviklingen af digitale løsninger – i såvel
offentligt som i privat regi – er afhængig af stabil
adgang til pålidelige ”varedeklarerede” data. Mulig-
hederne for at forudsige og politisk håndtere de
kommende års udfordringer i Arktis vil blive styr-
ket, såfremt det gøres lettere at få adgang til data
og til digitalt at kombinere og således ofte mange-
doble værdien af de informationer, som ligger i
tilgængelige datasæt.
Samarbejdet om data og datainfrastruktur mellem
de otte arktiske landes kortlægningsinstitutioner er
gennem de sidste to år blevet væsentligt styrket
og har også ført til øget samarbejde med Arktisk
Råds sekretariat og rådets arbejdsgrupper:
Arctic SDI samarbejdet ledes af en bestyrelse,
der består af de otte institutioners direktører
Der er offentlig adgang til den første version
af Arctic SDI Geoportal med en sammen-
hængende Arktisk Web Map Service, hvor
data kommer direkte fra kortlægnings-
institutionernes databaser
Der er vedtaget en strategi for 2015 – 2020,
som fokuserer på identifikation af behovene
for adgang til data og services, anbefaling af
standarder og udviklingen af vejledninger om
deltagelse i og brugen af geodata infra-
strukturen
Et mere systematisk samarbejde med arktisk
Råds sekretariat og rådets arbejdsgrupper blev
indledt i september 2015
Arctic SDI samarbejdet undersøger efter
anmodning fra Arktisk Råd mulighederne for
etablering af en fælles arktisk højdemodel,
som bl.a. skal understøtte rådets arbejde med
klimaforandringer
Geografisk redegørelse 2015
21
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0022.png
Anvendelse af data
Grunddataprogrammerne
Regeringen, KL og Danske Regioner har indgået
en aftale om etablering af gode grunddata til
alle. Det samlede arbejde kaldes Grunddata-
programmet.
Formålet med programmet er at sikre en effektiv
anvendelse af offentlige grunddata gennem for-
bedret kvalitet, fri adgang og fælles distribution af
data ved hjælp af Datafordeleren og med fælles
standarder for samkøring af data. Bedre anvendel-
se og mere effektiv distribution af de offentlige
myndigheders data er en vej til betydelige effektivi-
seringer i det offentlige og til serviceforbedringer
for borgere og virksomheder.
Grunddata er de fundamentale oplysninger, som
indgår i myndighedernes daglige sagsbehandling.
Det er oplysninger om fx personer, virksomheder,
fast ejendom, adresser og geografi.
Visionen bag Grunddataprogrammet
Grunddataprogrammet sikrer korrekte grunddata,
der opdateres ét sted og anvendes af alle. Grund-
data distribueres effektivt og sikkert til myndig-
heder og virksomheder. Grunddataprogrammet
bidrager hermed til effektivisering, modernisering
og bedre forvaltning i den offentlige sektor samt
øget vækst og produktivitet i den private sektor.
Samlet set vil Grunddataprogrammet medføre
samfundsøkonomiske gevinster for 750 mio. kr.
om året fra 2020.
Grunddataprogrammet – ejendomsdata, GD1
I 2015 var de primære aktiviteter i GD1 koncen-
treret om påbegyndelsen af de planlagte register-
udvidelser i Matriklen og BBR samt udviklingen af
den nye Ejerfortegnelse, der skal danne baggrund
for den sammenhængende infrastruktur på
Ejendomsområdet. Derudover påbegyndte
Geodatastyrelsen i 2015 udarbejdelse af specifi-
kationer for de udvidede ejendomsdataregistres
distribution af data via Datafordeleren.
GD1 drejer sig samlet set om at udvide Matriklen
(grunddataregister) med data om ejerlejligheder
og bygninger på fremmed grund og etablering af
en fælles ejendomsidentifikation af ejendomme
og deres bestanddele (BFE-nr).
Indsamling
af data
Behandling
af data
Distribution
af data
Anvendelse
af data
22
Geografisk redegørelse 2015
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0023.png
GRUNDDATAPROGRAM
1.
Data skal kun indsamles én gang.
2.
Data skal vedligeholdes, hvor det er mest effektivt.
3.
Det skal være let at få overblik over hvilke data og tjenester der findes.
4.
Data skal kunne anvendes sammen, uanset hvor de kommer fra.
5.
Der skal være gode betingelser der sikrer, at data kan blive brugt af
mange og i mange sammenhænge.
Grunddata er de fundamentale oplysninger,
som indgår i myndighedernes daglige
sagsbehandling. Det er oplysninger om
fx personer, virksomheder, fast ejendom,
adresser og geografi.
Geografisk redegørelse 2015
23
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0024.png
Grunddataprogrammet – adresser, GD2
Geodatastyrelsen overtog i forbindelse med
regeringens ressortændring i 2015 grunddata-
programmet, delprogram 2, Effektiv genbrug af
grunddata om adresser, administrative enheder og
stednavne. Endvidere overtog styrelsen det faglige
ansvar for adresseprojekterne Danmarks Adresse-
register (DAR) og Adresse Web Services (AWS).
Projekterne var før ressortændringen i regi af
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter.
Med særligt henblik på at forfine de eksisterende
adresseoplysninger er der iværksat et projekt til
supplering af de eksisterende adresser, så også de
områder som i dag er adressefattige eller mangel-
fulde, får en særlig opmærksomhed. Arbejdet er
etableret i regi af taskforcen for supplerende adres-
ser, hvor styrelsen i tæt samarbejde med kommu-
nerne arbejder hen imod at sikre, at en række nye
adressedata bliver oprettet fx i adressefattige
kolonihaveområder, komplekse hospitals- og
universitetsområder, butikscentre og industri-
områder. Denne suppleringsopgave forventes
afsluttet i 2016.
Adressedelen af Bygnings- og Boligregistret er i
2015 blevet overført til et nyt grunddata-register,
som er navngivet Danmarks Adresseregister (DAR).
Det indeholder entydige og frit tilgængelige oplys-
ninger om landets vejnavne, adresser og admini-
strative inddelinger og vil blive den centrale hoved-
kilde blandt borgere, såvel som virksomheder og
den offentlige digitale forvaltning fremadrettet.
Der er tale om et væsentligt nybrud på området,
som forventes at give store effektiviserings-
gevinster i den offentlige såvel som i den private
sektor, da oplysningerne om adresser anvendes
som tværgående geonøgle i forbindelse med en
lang række offentlige og private aktiviteter.
Entydige og digitalt frit tilgængelige adresser bidra-
ger til den private sektors konkurrencedygtighed
og fungerer som vækst- og innovationsdriver
blandt de mange forskellige virksomheder, som i
stadig stigende grad gør brug af de muligheder,
som adresser giver. Dette sker for eksempel i ud-
viklingen af diverse løsninger på internettet og i
transport og logistikbranchen, hvor fx digital satel-
litbaseret navigation får en stadig større rolle, samt
i ulykkesberedskabet, som bl.a. bruger digitale
applikationer baseret på adresseoplysninger.
Desuden anvendes adresser som fælles grundlag
for en effektiv og sammenhængende digital for-
valtning, da adresseoplysninger fungerer som
tværgående reference på tværs af en lang række
offentlige IT-systemer. For eksempel anvendes
adresser som entydig reference for politi-, ulykkes-
og kriseberedskabet, der er stærkt afhængige af
hurtigt at skulle finde vej. Gode entydige adresser
afhjælper således krisesituationer, og i sidste
instans medvirker de til at redde liv.
Ud over oprettelsen af Danmarks Adresseregister
(DAR) er der iværksat et lovforberedende arbejde,
som skal skabe grundlaget for en ny samlet
adresselov.
24
Geografisk redegørelse 2015
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0025.png
Grunddataprogrammet
– vand- og klimadata, GD3
I 2015 blev delprogrammet GD3’s parter enige om:
• etableringen af et landsdækkende datasæt
for vandløb og søer
• produktionen af nye hydrologiske
højdemodeller samt
• indgåelse af aftaler om ajourføring af
de nye datasæt
Formålet er at forbedre grundelementerne for de
mange og meget forskelligartede forvaltnings-
opgaver, hvor vand indgår, herunder vandløbs-
administrationen og opgaverne i relation til klima-
tilpasning.
Det betyder, at der for første gang bliver udviklet et
landsdækkende sammenhængende hydrologisk
netværk inklusive rørføringer og strømningsret-
ning for de væsentligste vandløb. Produktionen af
datasættet er sat i gang i 2015 med udgangspunkt
i den geometriske ajourføring, som gennemføres i
regi af GeoDanmark. I ajourføringen indgår også
data indsamlet i forbindelse med Randzoneloven
og Vandplanerne samt rørføringer identificeret af
GD3’s arbejde. I takt med at datasættet opdateres
henover 2016, bliver data tilgængelige gennem
Kortforsyningen.
De hydrologiske højdemodeller anvendes bl.a. til
identifikation af områder med særlig oversvøm-
melsesrisiko ved ekstrem regn eller højvande.
Med de nye datasæt for vandløb og søer og med
den nye højdemodel (Grunddata-programmet,
GD4) bliver de hydrologiske højdemodeller
væsentlig forbedret. Produktionen af det hydrologi-
ske tilpasningslag samt de afledte hydrologiske høj-
demodeller blev sendt i udbud i slutningen af 2015.
Produktionen af de nye hydrologiske højdemodel-
ler forestås i løbet af 2016 med henblik på distribu-
tion primo 2017.
Grunddataprogrammet
– ny Danmarks Højdemodel, GD4
En væsentlig opgave i 2015 var etablering og
klargøringen af distributionen af den nye lands-
dækkende Danmarks Højdemodel (DHM).
Den nye Danmarks Højdemodel (DHM) baner
vejen til effektive offentlige forvaltningsprocesser
og innovative private løsninger. Siden den første
udgave af DHM blev lanceret i 2007, har DHM vist
sig som et uundværligt og effektivt redskab i
udviklingen af kommunernes klimatilpasnings-
planer, i naturovervågningssager og i byggesags-
behandlingen.
I takt med at brugen af DHM blev mere udbredt,
blev behovet for højere kvalitet og bedre aktualitet
tydeligt. For at imødekomme det øgede behov
blev en ny og forbedret DHM anskaffet i perioden
2014 til 2015.
Det er en ambitiøs og omfattende opgave at etab-
lere en landsdækkende højdemodel. For at løse
opgaven fløj op til fire flyvemaskiner på skyfrie
dage i tre flyvesæsoner (efterår 2014, forår og
efterår 2015) et meget fintmasket net og laser-
scannede terrænet under dem. I alt blev skannet
omkring 415 milliarder punkter. Punkter, der
Geografisk redegørelse 2015
25
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0026.png
Den høje opløsning hjælper byplan-
læggere til at visualisere fremtidige
byggeprojekter i 3D. Dermed kan fx
borgere se udsigten fra et vindue til et
planlagt byggeri og de ændringer i
landskabet, som et byggeri medfører.
26
Geografisk redegørelse 2015
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0027.png
efterfølgende blev databehandlet og kvalitetskon-
trolleret, og som danner grundlag for en ny bereg-
net terræn- og overflademodel. Selv om der i pro-
jektets forløb har været uforudsete vanskeligheder,
som fx et usædvanlig regnfuldt efterår 2014, lykke-
des det styrelsen at etablere og distribuere den
nye landsdækkende DHM med udgangen af 2015.
Ud over, at den nye DHM er mere aktuel, har den
også en meget bedre opløsning og nøjagtighed.
Det betyder, at den nye DHM kan anvendes til flere
formål end tidligere.
På grund af den nye DHM’s høje opløsning kan fx
også små vandløb identificeres, hvilket ikke var
muligt i den tidligere højdemodel. Hermed bliver
hydrologiske analyser, der danner grundlag for
landets klimatilpasninger, endnu mere pålidelige.
Den høje opløsning hjælper også byplanlæggere
til at visualisere fremtidige byggeprojekter i 3D.
Dermed kan fx borgere se udsigten fra et vindue til
et planlagt byggeri og de ændringer i landskabet,
som et byggeri medfører.
På grund af en større punkttæthed penetrerede
flere laserstråler landets tætte skove. Dermed har
arkæologer nu også mulighed for foran PC’en at
finde mønstre i skovene, der sandsynliggør, hvor
der har været borge, gravhøje mv., og de kan
dermed spare en del ture i marken.
Grunddataprogrammet – Datafordeleren, GD7
Datafordeleren blev taget i prøvedrift i 3. kvartal
2015, hvor Geodatastyrelsen godkendte reference-
implementeringen. Datafordeleren er nærmere
beskrevet i afsnittet om distribution.
Geografisk redegørelse 2015
27
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0028.png
UN-GGIM
I de Forenede Nationer i New York er der gennem
de seneste år kommet en øget bevidsthed om
vigtigheden af adgangen til geografisk information
af høj kvalitet som støtte til opfølgning på FN’s
mange programmer. UN-GGIM (United Nations
Global Geospatial Information Management) blev
oprettet for fem år siden for netop at skabe et
globalt organ, der kan understøtte udviklingen af
den globale geografiske infrastruktur. Danmark
deltager i UN- GGIM arbejdet, og er repræsenteret
ved styrelsen.
2030-dagsordenen
Et af de væsentligste initiativer, som FN ønsker
understøttet med geografisk information, er 2030
udviklingsdagsordenen Transformning our world:
the 2030 agenda for sustainable development, der
blev tiltrådt af FN’s generalforsamling i september
2015.
Den indeholder 17 såkaldte sustainable develop-
ment goals (SDGs) med tilhørende 169 del-mål.
Målene omfatter bl.a.:
• at tackle de globale klimaforandringer og
deres konsekvenser
• at sikre bæredygtig energi for alle
• at fremme bæredygtig infrastruktur og
industrialisering mv.
Disse udviklingsmål kommer til at udgøre den
overordnede ramme for det globale samarbejde
om udvikling og bæredygtighed frem mod 2030.
UN-GGIM har det som en del af sit arbejdsprogram
at klarlægge, hvorledes geografisk information kan
bidrage til opfølgning på 2030-dagsordenen.
Fokus i UN-GGIM i 2015
I 2015 har styrelsen fokuseret sit engagement i
UN- GGIM på netop at sikre, at geodata får en
væsentlig plads i fastlæggelsen af ”objektive” indi-
katorer for opfølgningen på FN’s 2030 udviklings-
mål. Som et konkret initiativ arrangerede styrelsen
i samarbejde med UN-GGIM, GEO (Group on Earth
Observation) og Danmarks FN-mission en side-
event i tilknytning til forhandlingsmødet om FN’s
Sustainable Development Goals og 2030 udvik-
lingsdagsordenen den 22. april 2015 i New York.
Under titlen ”Unleashing the Power of ‘Where’ to
Make the World a Better Place: How Geographic
Information Contributes to Achieving the SDGs”
viste side-eventen ved hjælp af en række praktiske
eksempler, hvorledes geodata kan bidrage til den
konkrete opfølgning på SDGerne. Side-eventen
bidrog til at sikre, at 2030-udviklingsdagsorden
kom til at indeholde referencer til geografisk
information.
Styrelsen blev på det seneste UN-GGIM ekspert-
møde i august 2015 udpeget som formand for
UN-GGIM’s SDG Task Team. Task Teamet består af
12 nationale medlemmer samt GSDI og ESRI, og
dets rolle er at arbejde for at få geografisk informa-
tion promoveret som støtte til udvikling af og
opfølgning på 2030-dagsordenens indikatorer.
Styrelsen har som en del af Task Team aktiviteter-
ne bl.a. deltaget og præsenteret UN-GGIM på et
indikatorudviklingsmøde i Bangkok i oktober 2015,
hvor ideer til monitorering af indikatorerne blev
præsenteret.
Task Teamets aktiviteter fortsætter ind i 2016, og
hvis det lykkes at få geografisk information an-
vendt i monitoreringen af indikatorerne, vil det dels
være med til at vise geodatas relevans for evidens-
baseret politikudvikling, dels bidrage til kendskabet
til geodatas nytteværdi på globalt plan.
28
Geografisk redegørelse 2015
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0029.png
INSPIRE
INSPIRE-direktivet er med til at sikre en fælles europæisk infrastruktur
for geodata, som kommer både den offentlige og private sektor til
gode.
En af grundidéerne med en fælles infrastruktur for geodata er, at data
skal kunne anvendes på både lokalt, nationalt og europæisk niveau
samt på tværs af sektorer (miljø, energi, transport, landbrug, sundhed,
m.fl.). Det princip har man stor gavn af inden for en lang række
områder.
Et eksempel er beredskabsområdet, hvor man ofte arbejder på
tværs af landegrænser og myndigheder. Det gælder f.eks. ved klima-
katastrofer, hvor informationer fra forskellige myndigheder kan give
et detaljeret overbliksbillede af katastrofen til gavn for det videre
planlægningsarbejde.
Også inden for sundhedsarbejdet er systemet af de fælles geodata
til stor nytte. Herhjemme bruger Sundhedsstyrelsen analyser af geo-
kodede data om f.eks. indlæggelser, skadestuebesøg og geografiske
forskelle i forbrugsmønstret mellem land og by til at skabe de bedst
mulige sundhedsfaglige rammer for behandling og forebyggelse.
I Danmark er Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet ansvarlig for
arbejdet med INSPIRE.
Geografisk redegørelse 2015
29
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Redegørelse om infrastrukturen om geografisk information i Danmark 2015
1661284_0030.png