Pressemeddelelse
den 30. august 2016
Sort finanslovsforslag og 2025-plan
Regeringens finanslovsforslag skærer ned på en række grønne områder og er som støvsuget for grønne
ambitioner. Til gengæld opprioriteres motorveje. Heller ikke 2025-planen indeholder grønne ambitioner
Miljøorganisationen Det Økologiske Råd har ledt forgæves efter tiltag i Regeringens finanslovsforslag og
2025-planen, som styrker den grønne omstilling. Ingen steder afspejles, at verden står i en akut klimakrise,
eller at klimatopmødet i Paris viste en vej fremad, som nu venter på landenes konkrete opfølgning. Endsige,
at Danmark står med nogle styrkepositioner i form af grønne teknologier, som kan veksles til nye job i takt
med gennemførelse af grøn omstilling både i ind- og udland.
”Finanslovsforslag
og 2025-plan forsømmer den grønne omstilling. Dermed svigter regeringen også de store
dele af dansk erhvervsliv, som netop har satset på den grønne omstilling”,
siger sekretariatsleder i Det
Økologiske Råd, Christian Ege.
Regeringen holder fast i at ville afskaffe PSO-afgiften, som bl.a. finansierer udbygningen med vedvarende
energi. Man vil til gengæld skære ned på den grønne omstilling, bl.a. ved at aflyse udbuddet af de kystnære
vindmøller. Samtidig vil man fjerne den ”grønne check”, som blev indført som en kompensation, da man
øgede energiafgifterne i 1990’erne. Det var en social kompensation, hvor man gav mest til børnefamilier og
lavindkomstfamilier. En familie med to børn, hvor begge voksne hver tjener under 222.000 kr, får i dag 2.900
kr/år, mens et par med høj indkomst og uden børn får 1.900 kr/år.
”Fjernelse
af den grønne check er endnu mere asocialt end hvis man havde hævet bundskatten, som var
regeringens første forslag”,
siger sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, Christian Ege
Regeringen sænker også ambitionerne på energibesparelser. Indsatsen - både sparemål og penge der må
bruges – reduceres med godt 17%. Desuden skæres bevillingerne til energiforskning og -udvikling voldsomt
de kommende år.
”I
2012 under det danske EU-formandskab dannede den danske energispareindsats model for en ny fælles
EU-ordning. Det er torskedumt så at forringe den danske ordning her 4 år efter”,
siger Christian Ege.
Både stop for kystmøllerne og sænkning af spareindsatsen er klare brud på energiforliget fra 2012. ”Det
er et
signal til erhvervene om, at man ikke kan regne med brede politiske aftaler på energiområdet. Det truer med
at forringe investeringslysten”,
siger Christian Ege.
Regeringen vil investere i en omfattende udvidelse af den østjyske motorvej E 45 samt forberede en dyr
havnetunnel i København - samtidig med at den konstant skaber usikkerhed om forbedring af
jernbanedriften ved at underminere forliget om Togfonden. Desuden skæres ned på BaneDanmarks budget,
og dermed på vedligehold af skinner og signalanlæg, allerede fra 2017. Sådanne nedskæringer kan måske
være berettigede fra omkring 2021, når den igangværende renovering af skinnnenet og signalanlæg er
afsluttet. Men absolut ikke fra 2017 – her vil det blot øge problemerne med togforsinkelser.
”Vi
har ikke brug for flere og udvidede motorveje. De skaber blot mere biltrafik. I stedet burde man arbejde
på at realisere anbefalingerne fra Trængselskommissionen – så man fik flere til at cykle og køre kollektivt og
dermed skaffede plads på vejene til de som faktisk er nødt til at bruge bil”,
siger sekretariatsleder i Det
Økologiske Råd, Christian Ege.
Mere information:
sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, Christian Ege, telefon 33 18 19 33 / 28 58 06 98