Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 382
Offentligt
1658832_0001.png
Briefing om EU’s
klimapolitik
25. august 2016
Energistyrelsen
26. august 2016
Side 1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0002.png
Dagsorden:
1 - EU’s klimapolitik – baggrund og
proces for videre forhandlinger
2 - Kvotehandel (ETS)
3 - Byrdefordeling (non-ETS)
4 - Jord og skov (LULUCF)
26. august 2016
Side 2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0003.png
Del 1 : EU’s klimapolitik –
baggrund og proces for
videre forhandlinger
Ved Søren Jacobsen
Kontorchef, Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
26. august 2016
Side 3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
EU’s 2020-klimamål
EU’s 2020-mål
– 20 pct. reduktion i drivhusgasudledninger ift. 1990
• 21 pct. reduktion ift. 2005 i kvotehandelssystemet
• 10 pct. reduktion ift. 2005 i de ikke-kvotebelagte
sektorer
Danmarks EU-mål i 2020:
– 20 pct. drivhusgasreduktion i ikke-kvotesektoren ift.
2005
– Intet særskilt mål for kvotesektoren.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0005.png
Det Europæiske Råds konklusioner
fra oktober 2014 – ”2030-rammen”
Mindst 40% drivhusgasreduktion i
2030 ift. 1990
ETS
Kvotehandelssystemet
Ca. 45% af EU’s
udledning
43% reduktion ift. 2005
-El- og varme
-Store industrianlæg
-Olie/gas produktion
-Luftfart
-m.m.
Non-ETS
Ikke-kvotebelagte sektorer
Ca. 55% af EU’s
udledning
30% reduktion ift. 2005
-Transport
-Landbrug
-Husholdninger
-Erhverv
-Små energianlæg
-Affald
-m.m.
LULUCF
Jord og skov optager i EU
netto CO
2
fra atmosfæren
Skal fra 2021 inkluderes i
EU’s klimaregulering
-Landbrugsjord
-Græsarealer
-Skovrejsning
-Skovforvaltning
-m.m.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0006.png
ETS og non-ETS
EU’s kvotesystem (ETS)
Store virksomheder:
Elproduktion, industri, off-
shore, luftfart, fjernvarme
Ikke-kvotesektoren (non-ETS)
Små udledere i transport,
landbrug, individuel
opvarmning,
affaldsdeponering, F-gasser
Nationale reduktionsmål på
basis af BNP pr. indbygger
National indsats understøttet af
fælles EU-reguleringer.
Markedsbaseret indsats med
et fælles EU-kvoteloft. Ingen
nationale reduktionsmål.
Virksomheder i EU behandles
ens på tværs af landegrænser.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0007.png
Hvorfor opdelingen i ETS og non-ETS?
Kvotesektoren
Aktører magter at håndtere
kvoter
Let at opgøre udledninger
Konkurrenceudsatte i og
udenfor EU (minus fjernvarme)
– kræver lige spillebane
Ikke-kvote belagte sektorer
Aktører magter ikke at
håndtere kvoter
Svært at måle udledninger
Ikke-konkurrenceudsat -
(undtagen landbrug)
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0008.png
EU-lovforslag til udmøntning af 2030-målet
Revision af kvotehandelsdirektivet
(ETS). Offentliggjort sommer 2015.
Forordning om en ny
byrdefordelingsaftale for reduktion af
EU’s ikke-kvotebelagte udledning (non-
ETS). Offentliggjort sommer 2016.
Forordning om inkludering af jord og
skov (LULUCF) i EU’s klimaregulering.
Offentliggjort sommer 2016.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
26. august 2016
Side 8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0009.png
Videre forhandlinger
- almindelig lovgivningsprocedure i EU
Rådet
Europa-Parlamentet
Forhandlinger
internt i Rådet
og i EP
Forhandlinger
mellem Rådet
og EP
Rådet
Europa-Parlamentet
Det Europæiske Råd
Evt. udstikke
retning for
forhandlingerne
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0010.png
Del 2: Kvotehandels-
systemet
Ved Jacob Møller
Kontorchef, Energistyrelsen
ETS
Ca. 45% af EU’s
udledning
43% reduktion ift. 2005
i 2030
-El- og varme
-Store industrianlæg
-Olie/gas produktion
-Luftfart
-m.m.
26. august 2016
Side 10
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0011.png
Danmarks udledninger inden
for kvotehandelssystemet
• I alt 316
kvoteomfattede
anlæg i Danmark
• 236 er anlæg til
produktion af el
og/eller varme
• 82 er
industrianlæg
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
Olieraffinering
5%
Olie-
gasudvinding
9%
Øvrig industri
8%
Cement
10%
26. august 2016
fjernvarme
68%
OBS RET:
vel al el- og
El- og
varme?
Side 11
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
Hvordan fungerer
kvotehandelssystemet?
• En CO
2
-kvote er et bevis for retten til at udlede 1 ton
CO
2
.
• Kvotemængden fastsættes politisk og reduceres årligt
med henblik på at nå EU´s klimamål.
• Virksomheder underlagt kvotehandelssystemet skal
"betale" for CO
2
-udledning årligt enten med kvoter eller
med klimakreditter fra konkrete reduktionsprojekter i
tredjelande (frem til 2020).
• Kvoter udstedes ved salg på auktion eller ved tildeling af
gratiskvoter til konkurrenceudsatte virksomheder.
• Kvoter kan handles frit – herved fastsættes en pris på
kvoterne efter udbud og efterspørgsel.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
Formål med kvotesystemet
Klima:
At sætte et samlet loft for udledningen i EU for at indfri
EU’s klimamål.
Grøn omstilling:
At sætte en pris på udledning af CO
2,
der
skaber incitament til en markedsbaseret, omkostningseffektiv
grøn omstilling på tværs af EU i de lande og sektorer, hvor det
bedst kan betale sig.
Lige konkurrencevilkår:
At skabe en lige spillebane for EU’s
virksomheder gennem fælleseuropæisk regulering frem for
nationale mål.
Undgå udflytning:
At modvirke udflytning af industriproduktion
ud af EU som følge af kvotehandelssystemet (CO
2
-lækage)
gennem tildeling af gratis kvoter til udsatte virksomheder
Provenu:
At sikre provenu gennem salg af kvoter til
medlemsstaternes statskasser samt innovation og modernisering
af energisektoren i særligt de mindre velstående lande.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0014.png
Kommissionens forslag til revision
af kvotehandelsdirektivet 2021-2030
Mængden af kvoter reduceres
med henblik på at nå en
reduktion på 43 pct. i 2030 ift. 2005.
• Kvotemængden reduceres 2,2 pct. årligt fra 2021 mod 1,74%
årligt i perioden 2013-2020.
2800
Mio. kvoter/kreditter & mio. t. CO2 (årligt)
2600
2400
2200
2000
1800
1600
1400
1200
26. august 2016
Historisk ETS udledning
Fremskrivning ETS udledning
ETS kvotetildeling plus
klimakreditter
ETS kvotetildeling, KOM
forslag
Fremskrivning
Mål: 43 pct.
Side
2005
reduktion ift.
14
2008
2010
2012
2014
2016
2018
2020
2022
2024
2026
2028
2030
Note: Baseret på medlemslandenes
drivhusgasindberetninger til EU’s
miljøagentur. Udledningsretten i form af
ETS kvoter er i perioden 2021-30 fastsat i
overensstemmelse med Kommissionens
forslag til revision af kvotehandelsdirektivet.
En stor del af kvoteoverskuddet overføres til
EU’s markedsstabiliserende kvotereserve.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0015.png
Lav kvotepris
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0016.png
Fordeling af ETS-kvoter 2021-2030
Samlet kvotemængde
15, 5 mia. kvoter
Auktionskvoter
57 %
ca. 8,8 mia. kvoter
Moderniseringsfonden
2 % af den samlede
kvotemængde
Ca. 300 mio. kvoter
Innovationsfond
Ca. 3 %
400 mio. kvoter
Gratistildeling
Ca. 40 %
Ca. 6,3 mia. kvoter
100 % sektorer
Risiko for CO
2
-lækage
30 % sektorer
Ikke risiko for CO
2
-lækage
10 % omfordeling til lav-BNP
BNP
MS
Ca. 800 mio. kvoter
Fordeling blandt alle MS
Ca. 49,5 %
Ca. 7,6 mia. kvoter
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
Forslag til revideret gratiskvotetildeling
Tildeling af gratiskvoter fortsættes
for at undgå CO
2
-
lækage. Ca. 40 pct. af samlet kvotemængde. Tilpasses
løbende efter produktionsniveauet og teknologiske fremskridt
for at minimere overallokering.
Gratiskvoter fokuseres på færre sektorer.
Ca. 50 sektorer
kategoriseres som værende lækageudsatte og får 100 pct.
gratiskvoter ift. teknologi-benchmarks samt opdateret
produktionsomfang.
• Kommissionen vurderer, at ca. 94 pct. (i modsætning til 97
pct. i dag) af industriens udledninger fortsat vil være omfattet
af 100 pct. gratiskvotetildeling. ift. teknologi-benchmarks samt
opdateret produktionsomfang.
• Øvrige ikke-lækageudsatte sektorer får 30 pct. gratiskvoter ift.
teknologi-benchmarks samt opdateret produktionsomfang.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
Forhandlingssituationen ETS-direktivet
• Forhandlet i EU siden efteråret 2015.
• Folketinget senest informeret ved samlenotat i juni 2016.
• I Rådet ventes medlemslandene at være delte ift. mængden
af kvoter, der afsættes til gratistildeling, udformningen af de
harmoniserede regler for gratistildeling samt
finansieringsmekanismer.
• Regeringen er positiv overfor den overordnede balance i
Kommissionens forslag, der vurderes at være i
overensstemmelse med DER-konklusionerne fra 2014.
Regeringen foretrækker i udgangspunktet Kommissionens
forslag til tildeling af gratiskvoter fremfor såkaldt
”differentieret” kvotetildeling.
• Det slovakiske formandsskab forventer at gå efter en generel
indstilling på miljørådsmødet i december 2016.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0019.png
Del 3: De
ikke-kvotebelagte
sektorer
Ved Kristoffer Böttzauw
Vicedirektør, Energistyrelsen
Non-ETS
Ca. 55% af EU’s
udledning
30% reduktion ift. 2005 i
2030
-Transport
-Landbrug
-Husholdninger
-Erhverv
-Små energianlæg
-Affald
-m.m.
26. august 2016
Side 19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0020.png
Danmarks udledninger i de ikke-
kvotebelagte sektorer
• Transport
• Landbrug
• Bygninger (primært olie – og
gasfyr.
• F-gasser
• Affald og spildevand mv.
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
26. august 2016
Side 20
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
Det Europæiske Råds
Konklusioner fra 2014
Udledningen fra de ikke-kvotebelagte sektorer skal
reduceres med 30 pct. ift. 2005
• Metoden til at fastsætte reduktionsmål og
elementerne i den nuværende
byrdefordelingsaftale fortsættes frem til 2030
• Medlemslandenes mål i intervallet 0 til -40 pct.
baseret på BNP pr. indbygger
• Velstående landes BNP-mål justeres for
omkostningseffektivitet
• Fleksibilitet – køb og salg af udledningsrettigheder
- brug af ETS kvoter
Jord og skov (LULUCF) skal inkluderes
26. august 2016
Side 21
Energistyrelsen
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0022.png
Hensyn i EU-Kommissionens
forslag
Fairness
Miljømæssig
integritet
Omkostnings-
effektivitet
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
26. august 2016
Side 22
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0023.png
-40%
10%
20%
0%
-30%
-20%
-10%
Medlemslandenes 2020- og foreslåede 2030-mål:
Høj-BNP lande får de højeste reduktionsmål
2020-mål
2030-mål
Luxembourg
Sverige
Danmark
Finland
Tyskland
Frankrig
Storbritannien
Østrig
Holland
Belgien
Italien
Irland
EU-28
Spanien
Cypern
Malta
Portugal
Grækenland
Slovenien
Tjekkiet
Estland
Slovakiet
Litauen
Kroatien
Ungarn
Polen
Letland
Rumænien
Bulgarien
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0024.png
Høj-BNP-landenes foreslåede 2030 reduktionsmål er
justeret ift. omkostningseffektive reduktionspotentialer
BNP-mål i 2030
Luxembourg
Sverige
Danmark
Finland
Tyskland
Frankrig
Storbritannien
Holland
Østrig
Belgien
Irland
-61%
-42%
-42%
-39%
-37%
-36%
-36%
-39%
-39%
-38%
-39%
Justeret og endeligt
mål i 2030
-40%
-40%
-39%
-39%
-38%
-37%
-37%
-36%
-36%
-35%
-30%
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
Muligheder for at indfri reduktionsmålet
Nuværende muligheder fortsættes:
• Reduktion af indenlandske udledninger.
• Køb af udledningsrettigheder fra andre EU-lande (ubegrænset).
• Køb af kreditter fra klimaprojekter i andre EU-lande (Kommissionen har dog
ikke effektueret denne mekanisme ved lovforslag).
• Overførsel af tidlig indsats over de årlige reduktionsmål til senere år i
forpligtelsesperioden (ubegrænset)
• ”Lån” af egne udledningsrettigheder fra senere år i forpligtelsesperioden
(begrænset)
Brug af klimakreditter fra tredjelande udgår
Nye fleksibilitetsmekanismer tilføjet:
• Brug af kvoter fra EU´s kvotesystem (i begrænset omfang fra 2021).
• Brug af LULUCF-kreditter (i begrænset omfang fra 2021).
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0026.png
-40%
10%
0%
-36%
-37%
-33%
-36%
-38%
-36%
-37%
-33%
-34%
-33%
-33%
-30%
-20%
-10%
Reduktionsmål og adgang til nye fleksibilitetsmekanismer
Reduktion udover fleksibilitet
LULUCF
ETS
Luxembourg
Sverige
Danmark
Finland
Tyskland
Frankrig
Storbritannien
Holland
Østrig
Belgien
Italien
Irland
Spanien
Cypern
Malta
Portugal
Grækenland
Slovenien
Tjekkiet
Estland
Slovakiet
Litauen
Polen
Kroatien
Ungarn
Letland
Rumænien
Bulgarien
-20%
-25%
-23%
-17%
-16%
-15%
-14%
-14%
-11%
-12%
-4%
-6%
-7%
-7%
-2%
0%
2%
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
Ny fleksibilitet: Brug af ETS-kvoter
• Brug af ETS-kvoter til at indfri målet for de
ikke-kvotebelagte sektorer.
• Tages fra medlemsstaternes egne
auktioneringskvoter.
• Op til i alt 100 mio. ETS-kvoter fordelt på ni
medlemsstater.
• Danmark forventes at kunne anvende ca. 7-
8 mio. ETS-kvoter.
26. august 2016
Side 27
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
Ny fleksibilitet: Brug af
LULUCF-kreditter
• Modregning af op til i alt 280 mio. LULUCF-
kreditter for at tage hensyn til landbrugets
lavere reduktionspotentiale.
• Adgang til modregning fastlagt ud fra
landbrugets andel af udledningerne i de ikke-
kvotebelagte sektorer
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
26. august 2016
Side 28
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0029.png
Del 4: Jord og skov (LULUCF)
LULUCF
Jord og skov optager i
EU netto CO
2
fra
atmosfæren
skal inkluderes i EU’s
klimaregulering
Optag og udledninger fra:
-Landbrugsjord
-Græsarealer
-Skovrejsning/rydning
-Skovforvaltning
-m.m.
26. august 2016
Side 29
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
Optag og udledninger i jord og skov (LULUCF)
LULUCF (Land Use, Land Use Change and Forestry)
EU’s skove og jorde indeholder en stor CO2-pulje. Der
optages netto ca. 300 mio. t. CO2 årligt i LULUCF-sektorerne
samlet set i EU.
Teknisk kompliceret at opgøre LULUCF.
Store årlige udsving og opgørelser er svære at kontrollere.
Optag og udledninger i jord og skov har hidtil ikke indgået i
EU’s klimaregulering.
DER 2014: LULUCF skal integreres i EU’s klimaregulering
fra 2021 (men ikke afgjort hvordan)
26. august 2016
Side 30
Energi,- Forsynings- og Klimaministeriet
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
1658832_0031.png
LULUCF og de ikke-kvotebelagte
sektorer
Ikke-kvotebelagte
sektorer
Transport
Affald
Bygninger
F-gasser
Spildevand
Landbrug
• Metan fra dyr og husdyrgødning
• Lattergas fra gødning
• CO
2
- fra maskiner
LULUCF
• Udledning og optag fra forvaltning
af
eksisterende skov.
• Udledning og optag fra
omsætningen af organisk stof i
landbrugsjord
og
græsarealer
• Udledning og optag fra
skovrejsning- og rydning
Modregning af LULUCF-kreditter
fra landbrugsjord, græsarealer og
skovrejsning hvis overskud i
medlemslandet samlede LULUCF-
regnskab
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
Kommissionens LULUCF-forslag
Separat LULUCF-søjle (selvstændig EU-forordning).
Medlemslandene skal sikre, at kulstofbalancen i jord og skov ikke
forringes (efter nærmere definerede regneregler).
Medlemslandene tildeles begrænset
adgang til at anvende
LULUCF-kreditter fra landbrugsjord, græsarealer og
skovrejsning
til målopfyldelse i de ikke-kvotebelagte sektorer,
under forudsætning af en positiv kulstofbalance.
Danmark får tilladelse til at anvende op til 14,6 mio. LULUCF-
kreditter
til målopfyldelse i de ikke-kvotebelagte sektorer i 2021-
30.
Danmark får en relativt høj adgang til at anvende LULUCF-
kreditter
ift. de fleste andre medlemslande, idet landbrugets andel
af udledningen er relativt høj i Danmark.
26. august 2016
Side 32
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 382: Slides fra teknisk gennemgang om EU's Klimapolitik den 26/8-16
Udledninger og optag fra jord og
skov i Danmark
Danmark har nettoudledning af CO
2
primært fra jorde, bl.a. pga.
dræning af landbrugsjord. Udledningen er faldet siden 1990, og
forventes fortsat at falde i årene fremover.
Danmark genererer LULUCF-kreditter, hvis udledningen fra
landbrugsjordene i perioden 2021-30 er lavere end i 2005-07.
Danmark generer LULUCF-kreditter som følge af optag af CO
2
i
arealer med skovrejsning, dog fratrukket skovrydning.
Hvor mange LULUCF-kreditter Danmark vil generere i perioden
2021-30 afhænger af udviklingen i kulstofbalancen efter nærmere
specificerede og komplicerede regler, som skal analyses nærmere.
26. august 2016
Side 33