Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 377
Offentligt
1657882_0001.png
Hard facts. Clear stories
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
Samarbejdsgevinster i
drikkevandssektoren
Danske Vandværker
12. august 2016
|
1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0002.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
Forord
Denne rapport er udarbejdet af Copenhagen Economics på vegne af Danske Vandværker.
Danske Vandværker repræsenterer landets vandværker. Danske Vandværker er den eneste branchefor-
ening, der alene koncentrerer sig om forsyning af drikkevand.
Danske Vandværker har bedt Copenhagen Economics om at vurdere fordele og ulemper ved øget sam-
arbejde og/eller egentlige sammenlægninger af drikkevandsselskaberne i Danmark. Analysen afgræn-
ses til de drikkevandsselskaber, der er omfattet af effektiviseringskrav i vandsektorloven, hvilket vil
sige selskaber med mere end 200.000 m
3
debiteret vand.
Rapporten er udarbejdet i juli og august 2016 på baggrund af offentligt tilgængelige analyser og
rapporter om emnet.
Martin H. Thelle
Partner
København den 12. august 2016
Forfattere:
Johanne Jørgensen
Martin H. Thelle
2
|
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0003.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
Indholdsfortegnelse
Sammenfatning
1 Gevinster inden for selskaber ved samarbejde og ved sammenlægning
1.1 Eksisterende analyser af drikkevandssektoren
1.2 Hovedparten af gevinsterne kan opnås inden for selskaberne uden samarbejde eller
sammenlægninger
1.3 En mindre del af gevinsterne kan opnås ved samarbejde
1.4 En meget lille del af gevinsterne kræver egentlige sammenlægninger
1.5 Konklusion om samarbejdsgevinster
2 Fordele ved samarbejde
2.1 Forskellige former for samarbejder
2.2 Økonomiske stordriftsfordele og synergier
2.3 Bedre rekrutteringsmuligheder
2.4 Professionel serviceorganisation og bedre udviklingsevne
2.5 Bedre efterlevelse af planer og krav
2.6 Konklusion om fordelene ved samarbejde
3 Ulemper ved samarbejde
3.1 Mister nærheden til brugerne
3.2 Serviceforringelser
3.3 Reduktion af medarbejdere og årsværk
3.4 Store initiale omkostninger bliver ofte undervurderet
3.5 Vanskeligheder ved at høste alle fordele i praksis
3.6 Konklusion om ulemper ved samarbejde
Litteraturliste
4
5
5
7
9
10
11
12
13
13
13
13
14
14
15
15
16
16
16
16
18
19
|
3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0004.png
Hard facts. Clear stories
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
Sammenfatning
Der er stort fokus på at sikre effektivitet i drikkevandssektoren – både politisk og i det daglige arbejde
ude på landets vandværker. En effektiv drikkevandssektor opnås både ved, at de enkelte selskaber er
fuldt effektive samt, at selve sektoren har det ”rigtige” antal selskaber, der udnytter stordriftsfordele
bedst muligt.
Udover at høste effektiviseringsgevinster ude i de enkelte selskaber kan drikkevandsselskaberne såle-
des potentielt realisere yderligere effektiviseringsgevinster ved at indgå i samarbejder og/eller direkte
sammenlægninger.
Eksisterende analyser og konkrete erfaringer peger på, at individuel effektivisering i de enkelte selska-
ber fortsat er den vigtigste kilde til at realisere gevinster i drikkevandssektoren. Drikkevandsselska-
berne kan i gennemsnit høste effektiviseringsgevinster på ca. 3-8 % ved at indgå i samarbejde med et
andet vandværk og kun ca. 1 % yderligere via egentlige sammenlægninger.
Der er dog en række risici forbundet ved samarbejder og særligt sammenlægninger, som skal overve-
jes forud herfor. Det er ofte ledelsesmæssigt en svær proces at implementere strukturændringerne
succesfuldt og dermed høste de på forhånd identificerede potentielle gevinster i praksis. De reelle
omkostninger ved at gennemføre disse strukturændringer bliver derfor ofte undervurderet forud for
implementeringen. Dette ses både i drikkevandssektoren og ude i det private erhvervsliv.
En anden risiko særligt ved sammenlægninger er, at de nye enheder bliver så store og centraliserede, at
den nærhed, der er til forbrugerne og lokalområdet, forsvinder. Det kan i sidste ende føre til servicefor-
ringelser. Endvidere gælder der særligt for de forbrugerejede selskaber, at den høje grad af nærhed til
forbrugerne i form af forbrugervalgte bestyrelser sikrer et naturligt effektiviseringspres. Man kan risi-
kere, at det pres reduceres eller forsvinder, hvis administrationen flyttes for langt væk fra forbrugerne.
En stor del af rationalet for samarbejder eller sammenlægninger drejer sig om synergier og opnåelse
af økonomiske stordriftsfordele. Konkrete erfaringer blandt vandværkerne viser i midlertidig, at resul-
tatet af sammenlægninger snarere er et kvalitets- og serviceløft til gavn for forbrugerne og kun i ringe
grad fører til lavere omkostninger og dermed til lavere priser til gavn for forbrugerne.
4
|
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0005.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
Kapitel 1
1 Gevinster inden for selskaber ved samarbejde og ved sammenlægning
Vandsektoren i Danmark er en gennemreguleret sektor, hvor formålet med reguleringen blandt andet
er at sikre effektive selskaber og dermed lavere priser for forbrugerne.
En effektiv sektor opnås som et resultat af individuelt effektive selskaber samt, at sektoren har det
”rigtige”
1
antal selskaber, som udnytter eventuelle stordriftsfordele mest muligt. Generelt kan man
derfor opnå effektiviseringsgevinster på tre måder:
1) Effektivisering inden for de enkelte selskaber
2) Via etablering af samarbejder mellem selskaber
3) Sammenlægning af selskaber
Muligheden for effektivisering inden for de enkelte vandværker er allerede grundigt belyst. En stor del
af potentialet er indhentet i praksis, idet drikkevandsselskaberne har vist sig i stand til at effektivisere
for mere end de årlige krav fra Forsyningssekretariatet. Partierne bag vandsektorforliget har besluttet,
at der skal effektiviseres for minimum 400 mio. kroner inden udgangen af 2020
2
.
Det er imidlertid mere sparsomt med analyser, der ser på de eventuelle effektiviseringsgevinster via
samarbejde og/eller sammenlægninger af vandværker efter Vandsektorlovens ikrafttrædelse i 2010.
I skrivende stund er der primært tre analyser, som beskæftiger sig med dette: Peter Bogetoft (2012)
“Strukturanalyse af den danske vandsektor”, Deloitte (2013) ”Evaluering af Vandsektorloven” og PwC
(2014) “Vurdering af potentialer ved samarbejde mellem tolv forsyninger”.
1.1 Eksisterende analyser af drikkevandssektoren
De tre analyser Peter Bogetoft (2012), Deloitte (2013) og PwC (2014) har hvert deres fokus samt vidt
forskellige analytiske tilgange. Peter Bogetoft (2012) og Deloitte (2013) analyserer hele drikke og spilde-
vandssektoren, dog som hver sin sektor, mens PwC konkret analyserer tolv sjællandske multiforsyninger,
der har vand og/eller spildevand samt mindst en anden forsyningsart (affald, fjernvarme eller el).
Den hidtil mest velfundrede analyse af emnet er ”Strukturanalyse af den Danske Vandsektor” udarbej-
det af Peter Bogetoft i 2012
3
. Analysen tager udgangspunkt i, at der er visse fysiske begrænsninger for
produktionen og distributionen af vand. Man kan ikke
1 Det rigtige antal selskaber handler om strukturtilpasninger. En sektor kan i princippet godt have fuldt effektive selskaber, men ikke være
en effektiv sektor samlet set. Det er fx tilfældet, hvis selskaberne ikke har den rigtige størrelse – de er enten for store eller for små.
2 Jf. Vandsektorforliget af 29. april 2015
3 Dette skyldes, at analysen er foretaget på et teoretisk set meget velfunderet grundlag ved at bruge en DEA-benchmarkingmodel,
der tillader samarbejde mellem selskaber.
|
5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0006.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
blot flytte produktionen og distributionen derhen, hvor det måtte synes billigst. Produktionen af vand
i et givent område afhænger blandt andet af, hvor meget grundvand, der er til stede, samt hvor dyb en
boring, der ville skulle etableres for at pumpe det op. Derfor kan man ikke nødvendigvis fx fordoble pro-
duktionen i et område, da det afhænger af boringernes dimensionering. Distributionen af vand kræver,
at der er et ledningsnet fra vandværket og ud til de enkelte forbrugere. Det er forbundet med store
anlægsomkostninger at anlægge et nyt ledningsnet. Disse omkostninger vil ofte overstige den bespa-
relse, der eventuelt ville være ved, at forbrugerne blev forsynet fra et vandværk, som kunne producere
vandet billigere. Stordriftsfordelene består derfor primært i, at driftspersonalet i nogle tilfælde godt
ville kunne varetage driften af flere forskellige vandværker på en gang forudsat, at de ligger inden for
en rimelig afstand.
Peter Bogetoft har derfor i sin analyse valgt kun at se på gevinsterne ved samarbejde mellem vandvær-
ker, der ligger maksimalt 50 km fra hinanden. Denne afstand er valgt ud fra en betragtning om, at fx en
driftsansvarlig godt ville kunne nå at køre ud til flere vandværker, som ligger under 50 km fra hinanden.
Det er således kun personalet, der skal være fleksibelt i forhold til geografi for, at et samarbejde mellem
vandværker kan etableres.
Deloitte har i forbindelse med evalueringen af Vandsektorloven udregnet et estimat for, hvor meget der
hypotetisk set ville kunne spares, hvis antallet af drikkevandsselskaber reduceres fra 212 selskaber til
kun halvdelen eller en fjerdedel, dvs. hhv. 106 eller 53 selskaber. Analysens forudsætning er, at der er
tale om faldende enhedsomkostninger (kr./debiteret m
3
vand) som funktion af størrelse for de kommu-
nale vandværker. Analysens simple spørgsmål er: ”Hvis den gennemsnitlige debiterede vandmængde
per selskab steg fra 2,6 mio. m
3
til hhv. 5,2 eller 10,4 mio. m
3
, hvor meget kan der samlet set spares i
drikkevandssektoren, hvis disse selskaber har enhedsomkostninger svarende til deres størrelse”? Dvs.
den sammenhæng mellem enhedsomkostninger og størrelse, som Deloitte har fundet for de kommu-
nale vandværker.
Deloittes relativt grove regnestykke antyder, at en hypotetisk og meget voldsom konsolidering kunne
medføre et potentiale på 70-500 mio. kroner svarende til 4-26 % af den samlede omkostningsbase for
de kommunale drikkevandsselskaber. Deloitte finder ingen størrelseseffekter blandt de forbrugerejede
drikkevandsselskaber.
4
Alligevel ekstrapoleres effekten fra den grove beregning blandt de kommunale
selskaber til også at være dækkende for de forbrugerejede selskaber over 200.000 m
3
debiteret vand-
mængde
5
.
Deloittes analyse forholder sig desuden ikke til, hvordan denne omfattende sammenlægning af vand-
værker rent fysisk skulle være mulig og, hvad omkostningerne ville være, ej
4 Deloitte skriver: ” Der er væsentlige udsving i enhedsomkostningerne for de forbrugerejede vandforsyningsselskaber blandt forsy-
ninger af nogenlunde samme størrelse, hvorfor det inden for denne gruppe af vandselskaber ikke er muligt at identificere en klar
sammenhæng mellem forsyningernes størrelse og enhedsomkostninger”, hvilket fremgår af fodnote 31 på side 117 i rapporten.
5 Når effekten ekstrapoleres til også at gælde de forbrugerejede findes et potentiale på 100-700 mio. kroner (svarende til 4-29 % af
de samlede omkostninger), som det fremgår af rapporten side 121.
6
|
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0007.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
heller om de faldende enhedsomkostninger kunne være udtryk for by/land forskelle snarere end stør-
relse
6
. Derfor vurderer vi, at det samlet set er vanskeligt at basere en potentiel vurdering for sammen-
lægningsgevinster i drikkevandssektoren på Deloittes undersøgelse.
Hverken Peter Bogetofts eller Deloittes analyse forholder sig til ejerskab – hvis et kommunalt og for-
brugerejet vil udnytte et samarbejds-/sammenlægningspotentiale kræver det så, at det forbrugereje-
de selskab bliver kommunalt eller omvendt? Og hvad ville der i så fald ske med det effektiviseringspres,
som ligger i selve det at være forbrugerejet?
PwC’s analyse ser derimod kun på sammenlægninger af kommunale forsyninger, idet analysen omfat-
ter 12 multiforsyninger på Sjælland, hvor hver forsyning har vand og/ eller spildevand samt mindst en
anden forsyningsart, fjernvarme, el eller affald.
PwC analyserer effektiviseringsgevinsterne ved en ny organisering af opgaverne mellem de 12 forsy-
ninger i form af fire forskellige organisationsformer, hvoraf de to indebærer et samarbejde mellem for-
syningerne og de to andre egentlige sammenlægninger. PwC’s tilgang er en revisionsmæssig gennem-
gang af regnskaberne for de 12 forsyninger og dernæst en vurdering af, hvad der kan spares på drift,
administration samt anlægsinvesteringer igennem fælles indkøb, administration og standardisering af
IT mv. Analysen forudsætter, at medarbejderne kan flyttes til nye lokationer fx ved oprettelsen af et nyt
domicil men, at de enkelte produktionssteder bibeholdes.
1.2 Hovedparten af gevinsterne kan opnås inden for selskaberne uden samarbejde
eller sammenlægninger
For drikkevandsselskaberne tyder Peter Bogetofts analyse på, at effektivisering inden for de enkelte
selskaber rummer et større potentiale, end der kan opnås via samarbejder eller sammenlægninger
alene.
Dette bygger på at
7
:
·Vandværkerne i gennemsnit kan spare 7-15 % af de samlede omkostninger via effektivisering inden
for de enkelte selskaber
·At der er et yderligere besparelsespotentiale på 3 % i gennemsnit ved at indgå i samarbejde med andre
vandværker, jf. Figur 1
6 Deloittes analyse peger desuden på et stort potentiale i spildevandssektoren på 600-2.900 mio. kroner (svarende til 8-37 % af de
samlede omkostninger), som ikke behandles nærmere i denne rapport.
7 Peter Bogetoft (2012), ”Strukturanalyse af den danske vandsektor”. Analysen bygger kun på driftsomkostningerne, idet der ikke
forelå standardiserede kapitalomkostninger for drikkevandsselskaberne på tidspunktet for analysens udarbejdelse. Analysen
resultater er derfor korrigeret i forhold til, at driftsomkostningerne udgjorde 55 % af drikkevandsselskabernes samlede omkostnin-
ger i 2012, jf. Deloitte (2013) side 37. Hvis analysen blev opdateret på et nyere datasæt kan det ikke udelukkes, at resultaterne ville
være anderledes.
|
7
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0008.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
Figur 1 Individuelle effektiviseringsgevinster versus samarbejde
Individuelt
effektiviserings-
potentiale inden for
selskaber
7-15%
Effektiviserings-
potentiale via
etableringen af
samarbejde
3%
Øvrige
omkostninger
82%
Kilde: Copenhagen Economics baseret på Peter Bogetoft (2012), ”Strukturanalyse af vandsektoren i Danmark”.
Det direkte effektiviseringspotentiale blandt drikkevandsselskaberne forventes at ligge på mellem 7-15
% af de samlede omkostninger. Peter Bogetoft estimerede det direkte effektiviserings potentiale for
drikkevandsselskaberne til i gennemsnit at være 15 % af de faktiske driftsomkostninger i 2012. Drifts-
omkostningerneudgør cirka halvdelen af de totale omkostninger, og det direkte effektiviseringspoten-
tiale vurderes derfor til at udgøre omkring 7 % af de totale omkostninger. Dette er under forudsætning
af, at der ikke er et yderligere effektiviseringspotentiale at hente på anlægsinvesteringerne, hvilket er
en konservativ antagelse
8
. Det direkte effektiviseringspotentiale er blevet estimeret til 14-15 % af de
totale omkostninger for drikkevandsselskaberne i forbindelse med udviklingen af en TOTEX-benchmar-
kingmodel for vandsektoren
9
. Det vurderes på den baggrund, at det direkte effektiviseringspotentiale
for drikkevandsselskaberne ligger på 7-15 % af de totale omkostninger.
I kroner og ører svarer det til, at drikkevandsselskaberne kan spare 175-365 mio. kr. i individuelle effek-
tiviseringsgevinster og yderligere 70 mio. kr. via etableringen af samarbejder med andre vandværker
baseret på de samlede omkostninger for drikkevandselskaberne på 2,4 mia. kroner
10
. Det er således
mere end 2/3 dele af de samlede effektiviseringsgevinster blandt vandværkerne, der kan opnås inden
for selskaberne selv ved at lære af bedste praksis i branchen.
8 Når man betragter potentialet på lang sigt, ikke på den korte bane.
9 Jf. Copenhagen Economics (2015), ”TOEX-benchmarkingmodeller for vandsektoren”.
10 Jf. Deloitte (2013) side 121.
8
|
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0009.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
1.3 En mindre del af gevinsterne kan opnås ved samarbejde
Hvis alle vandværker i Danmark var ligeså effektive som de mest effektive, ville der kun være en lille
yderligere gevinst at hente ved et samarbejde på i gennemsnit 3 %
11
. Dette er under forudsætning af,
at samarbejdet etableres mellem to vandværker, der ligger inden for en radius på 50 km. Samarbejds-
effekten skyldes, at to selskaber i fælleskab har mulighed for en mere effektiv opgaveløsning
12
. Det
kan dog ikke udelukkes, at samarbejdseffekten ville være større, hvis samarbejde mellem tre eller flere
vandværker inddrages, og afstanden øges ud over de 50 km.
Analytisk er det vanskeligt at skelne mellem, hvilke af de eventuelt fundne effektiviseringsgevinster,
der kan realiseres inden for de enkelte selskaber og, hvilke der reelt kræver samarbejde og/eller sam-
menlægning. Det skyldes, at selskaber, som indgår i et samarbejde eller sammenlægges, ofte ikke er
fuldt effektive forud for en sammenlægning og det samlede potentiale, som man finder, kan derfor ikke
udelukkende tilskrives selve sammenlægningen.
Peter Bogetofts analyse af drikkevandsselskaberne er hidtil den eneste, som er i stand til at skelne
mellem disse effekter
13
. Dette skyldes, at analysen er foretaget på et teoretisk set meget velfunderet
grundlag ved at bruge en DEA-benchmarkingmodel, der tillader samarbejde mellem selskaber.
At der er et yderligere potentiale at hente ved at indgå i et samarbejde med andre forsyninger be-
kræftes ligeledes af PwC analysen. Analysen finder, at de tolv forsyninger kan spare op til 8 % af deres
samlede årlige omkostninger, hvis de indgår i et samarbejde i form af etableringen af et fælles service-
selskab. PwC analysen tager udgangspunkt i, hvad de samlede omkostninger ville være i den nye sam-
arbejdsstruktur og forholder sig således ikke til, om nogle af disse omkostninger også kunne reduceres
inden for den nuværende selskabsstruktur. Analysen forholder sig dermed ikke til, hvorvidt forsynin-
gerne er fuldt effektive forud for samarbejdet. Derfor kan de 8 % omkostningsbesparelse ud af de sam-
lede omkostninger, som følge af samarbejde, muligvis ikke fuldt ud tilskrives effekten af samarbejde
alene. Dog kan det i praksis vise sig, at en del af det direkte effektiviseringspotentiale i realiteten først
kan gennemføres ved at indgå i et samarbejde, som en del af en større ændringsproces. Det skyldes, at
et samarbejde kan være en løftestang til hurtigere videns overførsel.
Endvidere forventes et nyligt konkret etableret samarbejde mellem forsyningsselskaberne i Esbjerg og
Varde Kommune i form af etableringen af et fælles serviceselskab
14
DIN Forsyning
15
at kunne lede til
besparelser på ca. 17,1 mio. kroner årligt. Dette svarer til besparelser på 2,3 % af de samlede omkost-
ninger og fordeler sig med 9,4 mio. kroner fra direkte omkostninger og 7,7 mio. kroner fra lønninger (16
årsværk). Den fulde effekt af
11 Jf. Bogetoft (2012), ”Strukturanalyse af den danske vandsektor”.
12 Jf. Bogetoft (2012), ”Strukturanalyse af den danske vandsektor”.
13 ”Strukturanalyse af den danske vandsektor”.
14 Der er således opretholdt en selvstændig ledelse i Esbjerg og Varde forsyning, men alle øvrige medarbejdere er overgået til
serviceselskabet der varetager alle drifts-, administrations- og anlægsopgaver.
15 DIN Forsyning blev stiftet i 2015. Jf. PwC (2014), ” “Vurdering af potentialer ved samarbejde mellem tolv forsyninger”.
|
9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0010.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
effektiviseringen forventes indfriet efter fem år. Der forventes således begrænsede økonomiske effek-
ter af samarbejdet, hvoraf en del af de 2,3 % reduktion potentielt kunne være opnået inden for selska-
berne.
1.4 En meget lille del af gevinsterne kræver egentlige sammenlægninger
Konkret analyse af stordriftsfordelene, ved at flere forsyninger går sammen, tyder på, at der er en me-
get lille yderligere effektiviseringsgevinst omkring ca. 1 % af de samlede omkostninger ved at vælge en
sammenlægning (fusion) af forsyninger set i forhold til etableringen af et samarbejde
16
.
PwC’s analyse viser, at de 12 sjællandske multiforsyninger maksimalt kan spare 9 % af deres årlige
omkostninger, hvis de sammenlægges fuldt ud og bliver til et enkelt selskab. PwC undersøger imidler-
tid også, hvor meget af denne gevinst, der kan opnås, hvis selskaber indgår et samarbejde i form af
et Fælles Serviceselskab, der står for alle driftsanlægs- og administrationsopgaver, mens hvert forsy-
ningsselskab forsat har en selvstændig ledelse. Undersøgelsen viser, at her kan hele 8 % af det samlede
besparelsespotentiale på de 9 % høstes, jf. Figur 2.
Figur 2 Sammenlægningsgevinst versus samarbejdsgevinst
Sammenlægnings-
effekt
1%
Stordriftsfordele
9%
Øvrige
omkostninger
91%
Samarbejds-
effekt
8%
Kilde: Copenhagen Economics baseret på PwC (2014), “Vurdering af potentialer ved samarbejde mellem tolv forsyninger”.
Det er dog ikke sikkert, at størrelsen af effekterne er helt de samme, hvis man sammenlægger rene
drikkevandsselskaber og ikke multiforsyninger. Analysen melder ikke noget om, hvorvidt besparelses-
procenterne er de samme på tværs af forsyningsarter. Det ville kræve konkrete analyser at undersøge
dette nærmere.
16 Jf. PwC (2014), ” “Vurdering af potentialer ved samarbejde mellem tolv forsyninger”.
10
|
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0011.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
Boks 1 Konkrete erfaringer med sammenlægninger
Interview med fire vandværker (Sindal, Give, Skals og Gilleje) peger overordnet på:
· De økonomiske fordele ved sammenlægningerne har været begrænset
· De største gevinster høstes i form af kvalitets- og serviceløft.
Disse fire vandselskaber har overtaget et eller flere private vandværker, som primært var drevet
af en frivillig bestyrelse og leverede under de 200.000 m
3
vand om året.
Sammenlægningerne medførte ikke de store strukturelle ændringer (der var ikke administrationsbyg-
ninger, som kunne nedlægges, selve vandværket og boringerne opretholdes, etc.). Derfor er de omkost-
ninger som bortfaldt af begrænset størrelse.
Fælles for de interviewede vandværker er, at de tydeligt gav udtryk for, at de har højere kvalitetsstan-
darder end de nedlagte selskaber. Dette skyldes både, at de foretager hyppigere kvalitetskontrol samt,
at de nok har mere ekspertise og professionelt fokus.
Serviceniveauet øges for forbrugerne, da de efter sammenlægningen kan ringe til en medarbejder på
vandværket alle hverdage inden for normal kontortid. Endvidere har nogle forbrugere også oplevet ser-
viceløft i form af en stabilisering af vandtrykket (tidligere kunne nogle forbrugere ikke tage bad samti-
dig med, at landmanden fx rengjorde sin stald).
Kilde: Copenhagen Economics baseret på interviews med Gilleje, Give, Sindal og Skals Vandværk
1.5 Konklusion om samarbejdsgevinster
Samlet set tyder de eksisterende analyser på, at der er et yderligere effektiviseringspotentiale på ca.
3-8 % af drikkevandsselskabernes samlede omkostninger ved at indgå i samarbejde med andre vand-
værker. I kroner og ører svarer dette til mellem 73-194 mio. kroner baseret på de samlede omkostninger
for drikkevandsselskaberne på 2,4 mia. kroner
17
.
De 3-8 % er et gennemsnitstal. Derfor vil det potentiale, der er ved at indgå i et samarbejde variere fra
vandværk til vandværk. De enkelte vandværker ville derfor skulle udarbejde konkrete analyser for at
undersøge, om der er grundlag for en mere effektiv opgaveløsning ved at indgå i et samarbejde.
Endvidere viser PwC’s analyser samt konkrete erfaringer, at der er et meget begrænset yderligere po-
tentiale på ca. 1 % at hente ved egentlige sammenlægninger fremfor samarbejde.
17 Jf. Deloitte (2013) side 121.
|
11
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0012.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
Kapitel 2
2 Fordele ved samarbejde
Når forsyningsselskaber, herunder drikkevandsselskaber, overvejer forskellige former for samarbejde
eller decideret sammenlægning (fusion) med andre selskaber, så er det naturligvis fordi, selskaberne
og/eller deres ejere ser en række mulige fordele ved at operere i selskaber af en større skala.
Vi har gennemgået nogle af de få gennemførte samarbejder og sammenlægninger blandt danske
forsyningsselskaber for at afdække, hvilke fordele de fremhæver. Vi har også gennemgået nogle af de
potentielle samarbejder og sammenlægninger, der har været under overvejelse for at afdække for-
ventninger til fordele ved samarbejde og/eller sammenlægninger
18
. Formålet med gennemgangen er at
identificere, hvilke fordele aktørerne ser – ikke at evaluere disse fordele
19
.
En stor del af rationalet for samarbejder eller sammenlægninger drejer sig om synergier og opnåelse af
økonomiske stordriftsfordele (som beskrevet og kvantificeret i foregående afsnit). Men selv om der er
stort fokus på at opnå højere økonomisk effektivitet, så handler fordelene nok så meget om at gøre det
bedre, som at gøre det billigere.
Vi har identificeret følgende hovedkategorier af fordele, som de gennemførte, igangværende eller
potentielle samarbejder/sammenlægninger søger at opnå. De nævnes i uprioriteret rækkefølge og
uddybes i det følgende.
Tilstræbte/ønskede fordele:
• Synergi og økonomiske stordriftsfordele
Ønske om højere økonomisk effektivitet, evt. nedsættelse af takster og mere bredt at kunne under-
støtte erhvervsudviklingen lokalt
• Bedre rekrutteringsmuligheder
Ønske om at kunne opbygge et højt fagligt niveau og skabe en professionel arbejdsplads
• Professionel serviceorganisation og bedre udviklingsevne
Ønske om at opbygge en mere professionel serviceorganisation og skabe mulighed for at udvikle sel-
skabet yderligere – eksempelvis i forhold til at anvende ny teknologi.
• Bedre efterlevelse af sektorplaner og kontrol ift. miljø og klima
Ønske om øget kapacitet mht. miljø og forsyningssikkerhed.
18 Vores gennemgang omfatter HOFOR, Biofos (3 spildvandsselskaber i hovedstaden), DIN Forsyning (multiforsyningsselskab i Es
bjergVarde), 12 sjællandske forsyninger (multiforsyningssamarbejde), Bornholm (multiforsyningssamarbejde) og dækker således
bredt uden, at der er tale om en ’totaltælling’.
19 Det har ikke været vores opgave at foretage en egentlig evaluering af disse samarbejder eller sammenlægninger. I mange tilfælde
er det fortsat for tidligt at foretage en egentlig evaluering af virkningerne af sammenlægninger, eftersom de fleste sammenlæg-
ninger er gennemført for ganske nyligt.
12
|
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0013.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
2.1 Forskellige former for samarbejder
Der er mange forskellige former for samarbejde mellem forsyningsselskaberne. Mulighederne spænder
fra at lave aftaler mellem uafhængige selskaber til en fuld fusion, hvor taksterne i de forskellige sel-
skaber på sigt bliver ens. Der kan etableres samarbejde på mange områder som fx videndeling, indkøb,
administrative opgaver og serviceopgaver.
2.2 Økonomiske stordriftsfordele og synergier
Formaliseret samarbejde eller sammenlægning mellem forsyningsselskaber vil med den rette imple-
mentering kunne realisere en række stordriftsfordele og synergigevinster. Disse stordriftsfordele kan
blandt andet forventes på følgende områder:
• Standardisering af itsystemer og teknik (pumper, styring og overvågning)
• Fælles indkøb, lager og logistik (både driftsbesparelser og bedre priser pga. forhandlingsstyrke)
• Fælles domicil og administration
• Fælles materieludnyttelse
• Centralisering af funktioner, hvorved dobbeltfunktioner kan nedlægges (fx kundeservice, bogføring,
løn, HR, vagt, tilsyn, service og reparation, planlægning og projektstyring)
PwC’s analyser viser en nogenlunde ligelig fordeling af det samlede besparelsespotentiale mellem
drift, administration og anlægsudgifter. Eksempelvis er det vurderet, at det administrative område kan
nedskæres 22 % - 40 % af stillingerne i de eksisterende selskaber, hvis der etableres et fælles holding-
selskab
20
.
2.3 Bedre rekrutteringsmuligheder
Flere forsyningsselskaber udtrykker en forhåbning om, at samarbejde eller sammenlægning med andre
forsyninger kan føre til en stærkere faglighed og større robusthed i opgaveløsningen. Formodningen er,
at større enheder kan tiltrække og fastholde de nødvendige specialkompetencer, og at man har lettere
ved at udnytte synergierne i faglige fællesskaber. Således vejer ønsket om at kunne opbygge et højere
fagligt miljø og at kunne skabe en endnu mere professionel arbejdsplads tungt i de samlede overvejel-
ser. Det fremgår ikke af de eksisterende analyser, om de bedre rekrutteringsmuligheder også vil fordyre
lønomkostningen per medarbejder. Det må forventes, at dygtigere medarbejdere også koster mere,
men det fremgår ikke, om disse omkostninger er inddraget i vurderingerne.
2.4 Professionel serviceorganisation og bedre udviklingsevne
I tråd med ønsket om bedre rekrutteringsmuligheder så udtrykker flere forsyningsselskaber ønske om
at kunne opbygge en mere professionel serviceorganisation og skabe bedre mulighed for udvikling af
selskabet – eksempelvis i forhold til at anvende ny teknologi. Der udtrykkes også et ønske om at kunne
fungere som regionalt center for erhvervslivet inden for klima og miljø.
20 Se PwC (2014) hvor sammenlægninger mellem tolv forsyninger på Sjælland er analyseret.
|
13
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0014.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
I en foranalyse af samarbejder mellem forsyningsselskaberne på Bornholm blev der blandt de positive
effekter fremhævet et ønske om en samlet beslutningskompetence på forsyningsområdet i forvent-
ning om, at det ville styrke den overordnede målsætning på energi- og klimaområdet på øen. Besparel-
ser og synergier forventes efter år to at udgøre 10-11 mio. kroner årligt, som blandt andet skal anven-
des til at skabe yderligere vækst og udvikling inden for Bright Green Island området (dvs. visionen om et
100 % kulstofneutral øsamfund baseret på vedvarende energi)
21
. Det vil sige, at en del af det økonomi-
ske potentiale forventes at blive ”geninvesteret” i selskabet i form af højere miljøstandarder.
Der er allerede eksempler på vandselskaber, der indgår udviklingssamarbejder med private virksomhe-
der. Dette er blandt andet tilfældet i ”3Vand” samarbejdet mellem HOFOR, Aarhus Vand og Vandcenter
Syd. Her indgår tre uafhængige vandselskaber i forskellige udviklingssamarbejder, jf. boks 2.
Boks 2 Udviklingssamarbejdet ”3Vand” mellem tre uafhængige selskaber
I ”3Vand” samarbejdet arbejder de tre forsyningsselskaber HOFOR, Aarhus Vand og Vandcenter Syd
sammen med virksomheder og forskningsinstitutioner om udvikling af løsninger til den danske vand-
sektor. Projektet har til formål at optimere driften i vandforsyningsselskaber for at sikre effektiv drift,
reduktion af energiforbruget og reduceret miljømæssigt aftryk. En hovedmålsætning i samarbejdet
med forskningsinstitutionerne og virksomhederne er at bane vejen for øget dansk eksport af både
vandteknologiske produkter og vidensservice.
Kilde:
Axcelfuture (2015).
2.5 Bedre efterlevelse af planer og krav
Som en kombination af bedre rekrutteringsmuligheder og en bedre udviklingsevne, så fremhæver flere
forsyninger at samarbejder og sammenlægninger kan gøre selskaberne bedre i stand til at efterleve
sektorplaner og krav i forhold til eksempelvis miljø, klima eller forsyningssikkerhed.
2.6 Konklusion om fordelene ved samarbejde
Der kan identificeres en række fordele ved samarbejde eller sammenlægninger i forsyningssektoren,
herunder i drikkevandssektoren. En stor del af disse fordele kan imidlertid høstes igennem samarbejde
uden, at det kræver sammenlægning af selskaberne. Der er endvidere en række fordele ved samarbej-
de, som ikke handler om lavere omkostninger. Tværtimod fremhæves mange fordele, som kan tænkes
at øge omkostninger til eksempelvis bedre kvalificerede medarbejdere eller nye miljø- eller klimamål-
sætninger.
21 Se dokumentet ”Scenarieafdækning Forsyningsvirksomheder Bornholm”, 28. maj 2015.
14
|
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0015.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
Kapitel 3
3 Ulemper ved samarbejde
Selvom der er mange fordele ved øget samarbejde mellem eksempelvis drikkevandselskaberne, så er
der også væsentlige ulemper, som skal holdes for øje. Vores gennemgang af eksisterende samarbejder
og samarbejder under overvejelse peger på følgende primære bekymringer og ulemper ved øget sam-
arbejde.
Bekymringer/frygtede ulemper
• Mindre lokal forankring og mindre nærhed til brugerne
• Serviceforringelser
• Reduktion af medarbejdere og årsværk
• Store initial investeringer
• Vanskeligheder ved at realisere potentialer i praksis
Disse ulemper uddybes kort i det følgende.
3.1 Mister nærheden til brugerne
En væsentlig bekymring i forhold til deciderede sammenlægninger af drikkevandsselskaber er, at man
frygter at miste nærheden til brugerne. I en stor drikkevandsforsyning, hvor alt personale er samlet ét
centralt sted, vil det være vanskeligt at bevare den lokale forankring og vanskeligt at bevare den høje
grad af lokalkendskab, som findes i drikkevandsforsyningerne i dag.
Den lokale forankring og nærheden til brugerne er et vigtigt karakteristika for en drikkevandsforsy-
ning. Lokalkendskabet er værdifuldt i sig selv, eftersom kendskab til anlæg og rørledninger er vigtig i
forbindelse med vedligeholdelse og udbedring af pludselige lækager. Her vil et stort selskab risikere at
miste kendskabet til de lokale forhold, og værdifuld lokalviden vil gå tabt og ville skulle erstattes af dyre
systemer og øget bureaukrati.
Desuden er nærheden til brugerne et vigtigt element for de forbrugerejede selskaber, hvor netop det
lokale pres/opmærksomhed på de valgte repræsentanter i drikkevandsselskabet er et vigtigt element i
de sunde forbrugerpres, der holder forsyningerne til ilden og sikrer en høj effektivitet. Mister man nær-
heden til brugerne, og bliver den lokale drikkevandsforsyning forvaltet af et stort selskab langt væk, vil
dette sunde pres reduceres eller helt forsvinde.
Derfor er mistet nærhed til brugerne en væsentlig ulempe ved deciderede sammenlægninger. I samar-
bejdsmodeller, hvor nærheden til brugerne bevares, vil denne ulempe være betydelig mindre.
|
15
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0016.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
3.2 Serviceforringelser
Som konsekvens af ovenstående kan sammenlægninger også føre til serviceforringelser for brugerne.
I et mindre drikkevandsselskab tæt på brugerne vil de pågældende servicemedarbejdere have bedre
lokalkendskab og dermed bedre kunne yde en god og direkte service. Selvom der også er elementer, der
kan trække i den modsatte retning, så trækker tabet af lokal nærhed i retning af serviceforringelser, og
denne ulempe bør også indgå i en samlet vurdering af fordele og ulemper ved eventuelle sammenlæg-
ninger af drikkevandsselskaber.
3.3 Reduktion af medarbejdere og årsværk
En del det materiale, vi har gennemgået, fremhæves reduktion af medarbejdere og årsværk som en
væsentlig ulempe, også selvom reduktionen hovedsaligt forventes at ske ved naturlig afgang. Selvom
det naturligvis er en fordel, hvis den samme mængde vand – i samme kvalitet – kan fremskaffes ved
brug af færre omkostninger (herunder medarbejdere), så kan det være en ulempe for de lokale sam-
fund, at beskæftigelsen flyttes til større byer.
3.4 Store initiale omkostninger bliver ofte undervurderet
En væsentlig ulempe, som får en vis opmærksomhed, er de store investeringer i forbindelse med sam-
menlægninger (f.eks. fremhæves udgifter til nyt logo, tøj, biler, evt. nyt domicil mv.). Derudover er det
bekosteligt at skulle flytte medarbejdere og rekruttere nye medarbejdere, hvis eksisterende ansatte
ikke ønsker at flytte med. Desuden kræver en sammenlægning af to selskaber mange interne ledelses-
ressourcer, som således enten går fra andre ting eller betyder, at der må ansættes flere medarbejdere i
en periode.
Eksempelvis beskriver selskabet Biofos cirka et år efter fusionen, at de stadig er ”meget, meget langt
fra at være i mål”, og at selskabet er ”langt fra i stabil drift” og endeligt, at ”integrationen særligt på
processer og procedurer udestår”.
22
Der synes at være enighed om, at besparelser først kommer på
længere sigt - efter ca. to år - og er behæftet med megen usikkerhed.
3.5 Vanskeligheder ved at høste alle fordele i praksis
Hvad der kan se lovende ud i potentialeberegningerne fungerer ikke nødvendigvis helt så enkelt, når en
fusion eller en sammenlægning skal føres ud i livet. I foranalyser ledes der ofte efter synergier og be-
sparelsespotentialer inden for drift, administration og anlæg, men erfaringer fra private virksomheder
viser, at det kan være vanskeligt at høste alle de forventede fordele ved en fusion i praksis.
Eksempelvis viser en undersøgelse af 700 virksomhedshandler foretaget af KPMG, at kun 17 procent af
handlerne har tilføjet værdi til det nye selskab. 30 procent gjorde ingen forskel, mens 53 procent havde
direkte faldende værditilvækst.
23
Det betyder, at selvom at
22 Se oplæg v. adm. direktør John Buur Christiansen, BIOFOS om erfaringer efter fusionen på
http://www.danva.dk/Arrangementer/Afholdte arrangementer/Temadag-28-04-2015-Konsolidering.aspx
23 Se http://www.mannaz.com/da/artikler/naar-virksomhedens-nye-aegteskab-knirker/
16
|
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0017.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
beregningerne viser visse besparelser, så er det ikke sikkert at disse kan realiseres i praksis. Det kan
skyldes mange forskellige forhold og mest af alt, at det i praksis er vanskeligt at lede virksomheder og
selskaber gennem en sådan proces. Det gælder i private erhvervsvirksomheder, jf. boks 3, men det må
forventes også at gælde i såvel forbrugerejede som i kommunale drikkevandsforsyninger.
Boks 3 De 10 største risici ved sammenlægning af virksomheder
1. Manglende evne til at fastholde økonomiske resultater under integrationen
2. Tab af organisationsproduktivitet
3. Uforenelige virksomhedskulturer
4. Tab af nøglemedarbejdere og kompetencer
5. Sammenstød i ledelsesstil
6. Manglende evne til at lede og implementere forandringer
7. Langsom beslutningsproces
8. Forkerte personer i nøglestillinger
9. Utilstrækkelig kommunikation
10. Manglende evne til at sætte strategisk retning og indføre ny organisationsstruktur
Note: Listen er udfærdiget med udgangspunkt i private erhvervsvirksomheder, men tilsvarende udfordringer anses at være
tilstede i forsyningssektoren i Danmark.
Kilde: Udarbejdet pba. Jefferey A. Schmidt, ed. (2002), ”Making Mergers Work – The Strategic Importance of People”.
Ifølge en undersøgelse fra PwC opnår 80 % af fusionerne ikke de planlagte synergier. Det skyldes ifølge
undersøgelsen blandt andet, at der er fokus på de forkerte synergier, og at der er utilstrækkelig imple-
mentering og planlægning af sammenlægningerne. Desuden opleves der en vis modstand (”friktion”)
mod sammenlægningerne, og der kan være betydelige udfordringer med den ledelsesmæssige opbak-
ning, jf. Figur 3.
Figur 3 De vigtigste årsager til, at ca. 80 % af fusioner ikke når de planlagte synergier
Forkerte synergielementer
Utilstrækkelig implementering
og planlægning
Friktion
Manglende ledelsesmæssig
opbakning
For lidt tid
50%
48%
42%
41%
38%
Kilde: PwC (2013), “Making sure a good deal delivers” samt PwC (2014), “M&A integration survey”.
|
17
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0018.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
Det er således utroligt krævende at lykkes med en sammenlægning af forsyningsselskaber. Det viser
erfaringerne fra Din Forsyning A/S (sammenlægningen af forsyningerne i Esbjerg-Varde), hvor direktør
Jesper Frost Rasmussen, blandt andet skriver: ”En fusion af en sådan art og størrelse er ikke noget,
man ”bare lige gør” – der bruges mange ressourcer både i det direkte arbejde, men også i snakken på
gangene, frustrationer og bekymringer og produktionsnedgang”. Desuden nævnes der ”udfordringer
omkring stiftelsestidspunkter, specielt når selskaberne kommer fra to forskellige overenskomster
(bindinger, frasigelse, vilkår og tilpasningsforhandlinger)” samt, at det er ”vanskeligt at arbejde med to
regelsæt i en periode – gælder både overenskomster, vedtægter, intern overvågning mv.”. Sidst, men
ikke mindst viser dette eksempel fra en større sammenlægning af danske forsyningsselskaber – selv i
to nabokommuner, at ”kulturer kan være meget forskellige. Og meget ser man først sent”.
24
3.6 Konklusion om ulemper ved samarbejde
Vores gennemgang af sammenlægninger på forsyningsområdet og for drikkevandsselskaber peger på
en række ulemper, som også skal tages med i betragtning. Vi finder, at mindre nærhed til brugerne kan
medføre både øgede omkostninger og medføre serviceforringelser for brugerne på grund af mistet
nærhed til brugerne. Vi kan også konstatere, at en del lokale beslutningstagere er bekymrede for den
reduktion af medarbejdere og årsværk, som uvilkårligt vil følge med, når de økonomiske potentialer
skal høstes.
Samtidig peger vi også på en række forhold, som gør, at omkostningerne ved sammenlægninger kan
være undervurderet på grund af store initialinvesteringer. Samtidig peger vi også på, at de gevinster,
som i forvejen er relativt små, kan være vanskelige at realisere i praksis.
Når det gælder drikkevandsselskaberne, er det tvivlsom, om gevinsterne står mål med disse ulemper,
og det bør undersøges nærmere i forbindelse med konkrete beslutninger om eventuelle sammenlæg-
ninger af drikkevandsselskaberne i Danmark.
24 Se oplægget af direktør Jesper Frost Rasmussen, ”Igangsætning og gennemførelse af fusionsprocessen”,
DANVA temadag 29. april 2015.
18
|
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0019.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
Litteraturliste
Axcelfuture (2015) ”Forsyningssektorens erhvervspotentiale”
Copenhagen Economics (2016) “TOTEX-benchmarkingmodeller for vandsektoren”
Deloitte (2013) ”Evaluering af Vandsektorloven”
Jefferey A. Schmidt, ed. (2002), ”Making Mergers Work – The Strategic Importance of People”.
Peter Bogetoft (2012) “Strukturanalyse af den danske vandsektor”
PwC (2013), “Making sure a good deal delivers”
PwC (2014a) “Vurdering af potentialer ved samarbejde mellem tolv forsyninger”
PwC (2014b), “M&A integration survey”.
|
19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 377: Rapporten Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren, fra Danske Vandværker
1657882_0020.png
Samarbejdsgevinster i drikkevandssektoren
20
|