Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 370
Offentligt
1657021_0001.png
Til høringsparterne
Kontor/afdeling
Klima- og energiøkonomi
Forslag til lov om ændring af lov om bæredygtige biobrændstoffer og om
reduktion af drivhusgasser fra transport (Indførelse af iblandingskrav om
iblanding af 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer i brændstof til landtransport
og bemyndigelse til fastsættelse af regler til efterlevelse af MRV-forordning
om fremme af reduktion af CO
2
-emissioner fra søtransport og regler om
adgang til skibe)
Dato
12. august 2016
J nr.
2016-7115
/pwi
Hermed fremsendes forslag til lov om ændring af lov om bæredygtige
biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser fra transport i høring.
Lovens indhold
Lovforslaget skal implementere kravet om iblanding af avancerede biobrændstoffer
i alt brændstof til landtransportsektoren, som fastsat i artikel 2, nr. 2, litra e, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1513 af 9. september 2015 om
ændring af direktiv 98/70/EF om kvaliteten af benzin og dieselolie og om ændring
af direktiv 2009/28/EF om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende
energikilder (ILUC-direktivet).
Iblandingskravet for avancerede biobrændstoffer i direktivet er på minimum 0,5 pct.
i alt brændstof til transport. Regeringen ønsker at øge EU's iblandingskrav fra 0,5
pct. til 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer i alt brændstof til landtransportsektoren,
hvilket lovforslaget udmønter. Lovforslaget giver ministeren mulighed for at
nedsætte kravet om iblanding af 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer, såfremt
disse bliver uforholdsmæssigt dyre.
Endvidere skal lovforslaget sikre justeringen af reglerne om, hvilke virksomheder
der er omfattet af biobrændstofloven.
Lovforslaget skal desuden sikre opfyldelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2015/757 om overvågning, rapportering og verifikation af CO
2
-
emissioner fra søtransport og om ændring af direktiv 2009/16/EF (MRV-
forordningen), ved at fastsætte supplerende national lovgivning med henblik på
tilsyn samt sanktioner for manglende opfyldelse af MRV-forordningen.
Høringsfrist
Energistyrelsen skal bede om eventuelle bemærkninger til det vedlagte udkast til
lovforslag senest fredag d. 9. september 2016, kl. 12. Bemærkninger bedes sendt
til Energistyrelsen på
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected].
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 370: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser for transport
1657021_0002.png
Eventuelle spørgsmål
Eventuelle spørgsmål bedes rettet til Peter Willumsen,
[email protected],
tlf. nr. 2015
6398.
Med venlig hilsen
Peter Willumsen
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 370: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser for transport
1657021_0003.png
Lovforslaget er sendt i høring hos følgende parter:
3F, ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, inklusiv Akkrediteringsrådet,
Advokatrådet – Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber,
Altinex Oil Denmark A/S, Ankenævnet på Energiområdet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation, BFI-
indkøb, Bilfærgernes Rederiforening, Bio-Energipark Tønder, Brancheforeningen
for Biogas, Brancheforeningen for Biogas (Bruno Sander Nielsen),
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Cepos, Cevea, Circle K, CO-industri,
Concito, Dajolka, Daka, Dakofo, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og
Metrologifond), Danisco – Genencor, Hveiti, Danish Offshore Industry (Esben
Mortensen), Danish Operators, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Tekniske Universitet,
Danmarks Vindmølleforening, Dansk Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening
(DA), Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk Industri, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Skovforening, Dansk Standard, Dansk Transport og
Logistik (DLTL), Danske Regioner, De Danske Bilimportører, Det Økologiske Råd,
DONG Energy A/S, DS Håndværk & Industri, DTU – Afdelingen for
myndighedsbetjening, Emmelev Mølle, Energi- og Olieforum, Energiklagenævnet,
Energinet.dk, Energitilsynet, Energitjenesten, Forbrugerrådet, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen for Slutbrugere af Energi, Frie
Elforbrugere, Go’on, Greenpeace, GTS (Godkendt Teknologisk service), Haahr
benzin, HMN Naturgas I/S, Håndværksrådet, Inbicon, Ingeniørforeningen i
Danmark (IDA), KL (Kommunernes Landsforening), Københavns Kommune -
Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune – Økonomiforvaltningen,
Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO), Maskinmestrenes
Forening, Materialeplatformen, Mærsk Olie og Gas AS, Nature Energy, Nephentes,
Noah, Nordic Green, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Nordsøenheden,
Novozymes, Offentlig Ansattes Organisationer (OAO), OK, Organisationen for
Vedvarende Energi, Q8, Rederiforeningen af 2010, RenoSam, Rigsrevisionen,
Samvirkende Energi- og Miljøkontorer, SDE - Sammensluttede Danske
Energiforbrugere, Skibs- og Bådebyggeriernes Arbejdsgiverforening Danske
Maritime, Statoil, Søfartens Ledere og Radiotelegrafistforeningen af 1917,
Sønderjysk Landboforening, Tekniq, Teknologisk Institut, UNO X, Vattenfall A/S,
Vindmølleindustrien, WWF, Østkraft.
Side 3/3