Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 368
Offentligt
1656989_0001.png
1
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak)
§1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 122 af 6. februar 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 641 af 12. juni 2013, § 1 i lov nr. 900 af 4. juli 2013, § 1 i lov nr. 744 af 1.
juni 2015, lov nr. 1877 af 29. december 2015, § 8 i lov nr. 261 af 16. marts 2016, § 7 i lov nr. 427 af
18. maj 2016 og § 1 i lov nr. 629 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 35, stk. 3, 2. pkt.,
udgår: »eller« og efter »§ 37, stk. 2, nr. 4,« indsættes: »eller af
havvindmølleparken Kriegers Flak som nævnt i § 37, stk. 2, nr. 5,«.
2.
I
§ 37, stk. 2,
indsættes som
nr. 5:
»5) Til elektricitet produceret på havvindmølleparken Kriegers Flak udbudt den 6. maj 2015 ydes et
pristillæg, der fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris
tilsammen udgør X øre pr. kWh.«.
3.
I
§ 37, stk. 4, 1. pkt.
indsættes efter »stk. 2, nr. 3 og nr. 4«: », og 30 TWh for
havvindmølleparken, der er nævnt i stk. 2, nr. 5«.
4.
I
§ 37, stk. 5, 1. pkt.,
ændres » og 4« til: »-5«.
§2
Stk. 1. Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 368: Orientering om høring af udkast til forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak)
1656989_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål og hovedindhold
1.2. Baggrund
2. Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak
2.1. Gældende ret
2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 368: Orientering om høring af udkast til forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak)
1656989_0003.png
3
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål og hovedindhold
Lovforslaget indeholder forslag til ændring af lov om fremme af vedvarende energi (i det følgende
benævnt VE-loven), hvormed der skabes hjemmelsgrundlag for udbetaling af pristillæg for
elektricitet produceret på havvindmølleparken Krigers Flak samt fastsættelse af de nærmere
afregningsvilkår.
Lovforslaget er en udmøntning af Energiaftalen fra marts 2012, som blev indgået mellem den
daværende regering (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og
Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti.
Energiaftalen skaber rammerne for Danmarks energipolitiske retning frem mod 2020, og aftalen
tilvejebringer et grundlag for at foretage store investeringer i bl.a. vedvarende energi. Aftalen
omfatter bl.a. udbud af havvindmølleparken Horns Rev 3 på 400 MW, havvindmølleparken
Kriegers Flak på 600 MW og 500 MW kystnære havvindmøller. I alt en udbygning med vindkraft
på havet på 1.500 MW. Efterfølgende er udbuddet af kystnære havvindmøller blevet reduceret til
400 MW, heraf udgøres 50 MW af forsøgsmøller på havet.
Ved Aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO af 14. juli 2014 blev aftalen om
udbud af Kriegers Flak bekræftet, og tidsplanen blev tilpasset. FSA står for ”forsyningssikkerheds-
afgift”, og PSO står for ”Public Service Obligation”.
Havvindmølleparken Kriegers Flak er udbudt den 6. maj 2015 som en bygge- og anlægskoncession
i medfør af afsnit III i det dagældende udbudsdirektiv, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr.
2004/18/EF af 31. december 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige
vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og
anlægskontrakter.
Udbuddet forventes afgjort ultimo 2016, hvorfor det i lovforslaget foreslås, at der i VE-loven
fastsættes regler om pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak.
1.2 Baggrund
Som led i opfølgningen på Energiaftalen 2012 og Aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser
af PSO blev havvindmølleparken Kriegers Flak sendt i udbud den 6. maj 2015 som en bygge- og
anlægskoncession i medfør af afsnit III i det dagældende udbudsdirektiv, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv nr. 2004/18/EF af 31. december 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved
indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige
bygge- og anlægskontrakter.
Udbuddet blev offentliggjort ved udbudsbekendtgørelse nr. 2015/S 090-161094 af 9. maj 2015 som
supplement til den Europæiske Unions Tidende. Foreløbige udbudsbetingelser blev offentliggjort
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 368: Orientering om høring af udkast til forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak)
1656989_0004.png
4
den 20. november 2015. Udkast til endelige udbudsbetingelser er offentliggjort i juni 2016. Der er
frist for modtagelse af endeligt tilbud den 8. november 2016.
Vedtagelsen af dette lovforslag er således et nødvendigt skridt for, at koncessionshaveren kan vide
sig sikker på at oppebære det pristillæg, som indgår i koncessionshaverens endelige tilbud og
påbegynde selve etableringen af havvindmølleparken Kriegers Flak og i tide opføre denne. Dette
kan også være afgørende for, at koncessionshaveren kan træffe endelig investeringsbeslutning.
Kriegers Flak afregnes med et variabelt pristillæg, der time for time beregnes som forskellen
imellem den ved udbuddet fastsatte kWh-pris og markedsprisen på el (spotprisen).
2. Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak
2.1. Gældende ret
VE-lovens § 37 fastsætter regler om pristillæg til elektricitet produceret på havvindmølleparkerne
Horns Rev 2, Rødsand 2, Anholt Havvindmøllepark og Horns Rev 3, som er udbudt efter
bestemmelserne i VE-lovens § 23.
Efter § 37, stk. 2, ydes pristillæg således:
1) Til elektricitet produceret på havvindmølleparken Horns Rev 2 udbudt den 7. juli 2004 ydes et
pristillæg, som fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris
tilsammen udgør 51,8 øre pr. kWh.
2) Til elektricitet produceret på havvindmølleparken Rødsand 2 udbudt den 7. februar 2008 ydes et
pristillæg, som fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris
tilsammen udgør 62,9 øre pr. kWh.
3) Til elektricitet produceret på Anholt Havvindmøllepark udbudt den 30. april 2009 ydes et
pristillæg, der fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris
tilsammen udgør 105,1 øre pr. kWh.
4) Til elektricitet produceret på havvindmølleparken Horns Rev 3 udbudt den 6. december 2013
ydes et pristillæg, der fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte
markedspris tilsammen udgør 77 øre pr. kWh.
VE-lovens § 37, stk. 4, fastsætter afregningsvilkår for havvindmølleparken Horns Rev 2,
havvindmølleparken Rødsand 2, Anholt Havvindmøllepark og havvindmølleparken Horns Rev 3.
Efter § 37, stk. 4, ydes pristillæg efter stk. 2 og 3 for en elproduktion, som er fremstillet i
overensstemmelse med vilkårene i udbuddet, og som udgør 10 TWh for de havvindmølleparker, der
er nævnt i stk. 2, nr. 1 og 2 (Horns Rev 2 og Rødsand 2), og 20 TWh for de havvindmølleparker,
der er nævnt i stk. 2, nr. 3 og 4 (Anholt Havvindmøllepark og Horns Rev 3). Pristillæg ydes dog
højst i 20 år fra tidspunktet for havvindmølleparkens nettilslutning.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 368: Orientering om høring af udkast til forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak)
1656989_0005.png
5
Det fremgår af § 37, stk. 5, 1. pkt., at der ikke ydes pristillæg for elproduktion for Anholt
Havvindmøllepark og havvindmølleparken Horns Rev 3 i timer, hvor markedsprisen, der er fastsat
efter § 51, stk. 2, nr. 1, ikke er positiv. Det betyder, at der ikke ydes pristillæg, når markedsprisen er
negativ eller 0. For Anholt Havvindmøllepark gælder dette dog højst i 300 timer pr. kalenderår.
VE-lovens § 37 om pristillæg skal forstås bl.a. under inddragelse af VE-lovens § 35, som regulerer
spørgsmålet om betaling til elproducenten for tab som følge af nedregulering.
Det fremgår af § 35, stk. 3, at der ikke ydes betaling, hvis nedreguleringen er en følge af force
majeure. Det fremgår endvidere af bestemmelsen, at der ikke ydes betaling ved nedregulering af
Anholt Havvindmøllepark og af havvindmølleparken Horns Rev 3 i timer, hvor den fastsatte
markedspris ikke er positiv, og der derfor ikke ydes pristillæg.
De nugældende bestemmelser fastsætter således ikke, hvordan pristillæg til elektricitet produceret
på havvindmølleparken Kriegers Flak ydes. Det vurderes på den baggrund nødvendigt, at
bestemmelsen ændres, således at Kriegers Flak bliver omfattet.
2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Udbuddet af havvindmølleparken Kriegers Flak er en del af den energipolitiske aftale indgået i
marts 2012 mellem den daværende regering (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti.
Ved Aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO blev aftalen om udbud af Kriegers
Flak bekræftet og tidsplanen tilpasset.
Havvindmølleparken Kriegers Flak vil få en effekt på mellem 590-610 MW og placeres på Kriegers
Flak, der ligger i Østersøen i farvandet mellem Bornholm og Møn. Havvindmøllerne vil producere
elektricitet svarende til ca. 600.000 hustandes forbrug.
Kriegers Flak blev sendt i udbud den 6. maj 2015 som en bygge- og anlægskoncession i medfør af
afsnit III i det dagældende udbudsdirektiv, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2004/18/EF
af 31. december 2004 om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige
vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og
anlægskontrakter.
Udbuddet blev offentliggjort ved udbudsbekendtgørelse nr. 2015/S 090-161094 af 9. maj 2015 som
supplement til den Europæiske Unions Tidende. Foreløbige udbudsbetingelser blev offentliggjort
den 20. november 2015. Udkast til endelige udbudsbetingelser er offentliggjort i juni 2016.
Energistyrelsen har i oktober 2015 prækvalificeret syv tilbudsgivere. Efterfølgende har en af de syv
tilbudsgivere trukket sig fra udbuddet.
Tildelingskriteriet er laveste pris på grundlag af størrelsen af prisen i øre pr. kWh, som udbetales for
30 TWh (svarende til 50.000 fuldlasttimer for 600 MW). Der forventes at blive ydet pristillæg til
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 368: Orientering om høring af udkast til forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak)
1656989_0006.png
6
10-12 års elproduktion. Dog kan pristillægget maksimalt ydes i 20 år fra tidspunktet for
nettilslutningen af Kriegers Flak. Koncessionen vil blive tildelt til den tilbudsgiver, der afgiver
tilbud med laveste pris.
Der er frist den 8. november 2016 for afgivelse af endeligt og bindende tilbud, og udbuddet
forventes afgjort ultimo 2016, dvs. efter at dette lovforslag er sendt i offentlig høring. Den endelige
tilbudspris skal godkendes af energiforligskredsen, inden ministeren kan acceptere tilbuddet, og
Energistyrelsen kan indgå koncessionsaftalen med den vindende tilbudsgiver (koncessionshaveren).
Den endelig tilbudspris vil derfor ikke være kendt på tidspunktet for fremsættelse af lovforslaget,
hvorfor prisen ved fremsættelsen af lovforslaget vil fremgå med et ’X’. Der er imidlertid behov for
så tidligt som muligt i udbudsprocessen at skabe sikkerhed for, at der kan udbetales pristillæg til
elektricitet produceret af havvindmølleparken Kriegers Flak, således at Energistyrelsen på vegne af
staten kan indgå en koncessionsaftale samt udstede relevante tilladelser og bevilling til den, der
vinder koncessionen. I udkastet til koncessionsaftalen fremgår det, at koncessionen mellem
Energistyrelsen og vinderen af udbuddet er betinget af, at Folketinget vedtager de i lovforslaget
foreslåede ændringer af VE-loven inden den 1. april 2017.
Europa-Kommissionen har problematiseret PSO-systemets forenelighed med artikel 30 og 110 i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), der indeholder forbud mod
henholdsvis told og diskriminerende interne afgifter. Europa-Kommissionens baggrund herfor er, at
producenter af elektricitet produceret i andre EØS-lande ikke har adgang til de støtteordninger til
fremme af vedvarende energi, som PSO-betalingen finansierer, selv om PSO-betalingen pålægges
al elektricitet, som forbruges i Danmark, uanset om elektriciteten er produceret i Danmark eller i et
andet EØS-land. PSO står for Public Service Obligation (offentlige service forpligtelser), hvilket er
en støtte til fremme af vedvarende energi m.v., og som finansieres af elforbrugerne i form af PSO-
betalinger via elregningen. Det danske Folketing skal inden udgangen af 2016 have vedtaget en
langsigtet traktatmedholdelig finansiering af den danske VE-udbygning, herunder også pristillægget
for Kriegers Flak. Da der endnu ikke er indgået en politisk aftale om dette er finansieringen af
pristillægget endnu ikke afklaret. I dialog med Europa-Kommissionen arbejdes der på en langsigtet
løsning. Lovforslaget vil blive rettet til i overensstemmelse med den kommende
finansieringsløsning.
Selve udbetalingen af pristillægget vil tidligst kunne ske fra januar 2019, hvor ilandføringsanlægget
er klar til at føre elektricitet i land. Udbetalingen er afhængig af, at der findes en langsigtet
finansieringsløsning af pristillægget, som er i overensstemmelse med TEUF artikel 30 og 110. I
udbudsbetingelserne er der derfor ligeledes indsat forbehold om, at koncessionsaftalen vil bortfalde
den 1. april 2017, hvis der ikke er opnået enighed blandt et flertal af Folketingets partier om en
traktatmedholdelig finansiering af pristillægget for havvindmølleparken Kriegers Flak, som kan
accepteres af Europa-Kommissionen.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 368: Orientering om høring af udkast til forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak)
1656989_0007.png
7
Da lovforslaget indfører en ny støtteordning til havvindmølleparken Krigers Flak, som indeholder
elementer af statsstøtte, skal det notificeres i henhold til EU’s statsstøtteregler. Der er i
udbudsbetingelserne indsat et forbehold om, at koncessionsaftalen vil bortfalde, hvis
udbudsbetingelserne og den statsstøtte, som måtte være knyttet til det pristillæg, der vil blive
udbetalt til den vindende tilbudsgiver efter koncessionsaftalen, ikke er godkendt af Europa-
Kommissionen senest den 1. april 2017.
Hvis betingelserne for ovennævnte forbehold ikke kan opfyldes, vil koncessionsaftalen falde bort,
medmindre der inden for de gældende udbudsregler kan indgås anden aftale.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Den vindende koncessionshaver vil opnå støtte til elektricitet produceret på havvindmølleparken
Kriegers Flak for 30 TWh (svarende til 50.000 fuldlasttimer for 600 MW) i overensstemmelse med
vilkårene i udbuddet. De havvindmøller, der etableres efter udbuddet af Kriegers Flak, afregnes
med et variabelt pristillæg, som er relateret direkte til den producerede elektricitet. Størrelsen af
tillægget er forskellen mellem markedsprisen og tilbudsprisen. Det forventes, at den samlede støtte
kan udgøre ca. 16,6 mia. kr. (i faste 2016-priser) over hele støtteperioden ved en tilbudspris på 90
øre pr. kWh, som forventeligt er 10-12 år. Det er i lyset af den lave tilbudspris på Horns Rev 3 (77
øre/kWh) forventeligt, at støtten bliver lavere som følge af den store konkurrence om udbuddet og
en forventning om generelt lavere anlægsomkostninger. Hvis prisen på tilbuddet bliver 80 øre, vil
støttebeløbet udgøre ca. 14 mia. kr. (i faste 2016-priser).
Forslaget skønnes derudover ikke at have yderligere konsekvenser af betydning for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vil medføre højere udgifter til støtte til vedvarende energi, som p.t. bliver finansieret over
PSO. Meromkostningen for den enkelte virksomhed vil med den nuværende finansiering i høj grad
være afhængig af virksomheders elforbrug. Ved en tilbudspris på 90 øre pr. kWh forventes den
samlede PSO-støtte at udgøre 16,6 mia. kr. (i faste 2016-priser), hvoraf erhvervslivet forventes at
skulle betale ca. halvdelen. PSO-støtten afhænger af udviklingen i elprisen og den endelige
udbudspris. Derfor er dette skøn over støtten til Kriegers Flak behæftet med betydelig usikkerhed.
Højere PSO-betaling for erhvervslivet via elregningen kan have betydning for såvel
konkurrenceevne som danske arbejdspladser. PSO-betalingen kan således enten overvæltes i
priserne på virksomhedernes varer eller nedvæltes i lønninger. Det er en udfordring for
virksomheder, som konkurrerer på et internationalt marked, at en højere PSO-betaling enten kan
resultere i dyrere varer og dermed mindre afsætning eller alternativt tab af danske arbejdspladser.
Hvis PSO finansieres f.eks. over bundskatten, vil disse forvridninger af konkurrencen for danske
virksomheder ikke opstå. Den endelige fremtidige finansieringsmodel for PSO er ikke afklaret på
nuværende tidspunkt.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 368: Orientering om høring af udkast til forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak)
1656989_0008.png
8
Forslaget vil have erhvervsøkonomiske konsekvenser for den virksomhed, der vinder retten til at
opføre havvindmølleparken. Det foreløbige skøn ved en pris på 90 øre/kWh er en støtte på 16,6
mia. kr. Den vindende koncessionshaver vil opnå støtte svarende til differencen mellem
tilbudsprisen og markedsprisen for 30 TWh produceret elektricitet. Koncessionshaver skal selv
sikre etablering af parken, og vil derfor skulle investere et milliardbeløb i anlægningsomkostninger
til bl.a. møller, fundamenter og kabler. Dertil kommer selve logistikken omkring anlægsarbejder,
som bl.a. tilpasning af havneanlæg, leje af installationsfartøjer etc. Desuden skal koncessionshaver
sikre drift og vedligehold, samt nedtagning af parken ved endt levetid.
Forslaget forventes at have en generel positiv virkning for den danske havvindmøllebranche, så som
leverandører af vindmøller og fundamenter, men også for de relaterede underleverandører, som
f.eks. vingeproducenter, komponentleverandører, servicevirksomheder, installationsvirksomheder,
havne, lokale smedeværksteder etc. Efter anlægsfasen aftager den positive effekt for
underleverandører. Der vil stadig i driftsfasen være en serviceaktivitet, som typisk leder til lokalt
forankrede arbejdspladser. Den positive effekt vil både være i form af vækst i antallet
arbejdspladser og investeringer.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgere.
6. Miljømæssige konsekvenser
Isoleret set vil lovændringen ikke have miljømæssige konsekvenser. Lovforslaget vil dog muliggøre
opførelsen af en havvindmøllepark, som har miljømæssig betydning. Der er udarbejdet en VVM-
redegørelse for havvindmølleparken, som har været i offentlig høring i oktober-december 2015. I
forbindelse med VVM-redegørelsen er der ikke fundet miljømæssige konsekvenser, som hindrer
opførelsen af havvindmølleparken Kriegers Flak.
Danmarks internationale klimaforpligtelser for 2030 er endnu ikke fastlagt, men forventes at udgøre
en reduktion på 36-40 pct. uden for CO
2
-kvotesystemet som en del af EU’s målsætninger for 2030.
Disse mål berøres ikke umiddelbart af havvindmølleparker, da elproduktion altovervejende er
omfattet af kvotesystemet. Havvindmølleparkens etablering vil først og fremmest have betydning
for det danske CO2-udslip inden for kvotesektoren, idet elektricitet produceret af parken bl.a. vil
fortrænge elektricitet produceret af fossile brændsler. Kriegers Flak vurderes med en udbygning på
600 MW at ville reducere den nationale CO2-udledning med ca. en halv million tons årligt inden
for kvotesektoren, når havvindmøllerne forventeligt er fuldt indfaset fra 2022.
7. Forholdet til EU-retten
Koncessionen, dvs. retten for koncessionshavere til at etablere og nettilslutte havvindmølleparken,
er gjort betinget af, at Europa-Kommissionen godkender, at statsstøtten vil være forenelig med
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 368: Orientering om høring af udkast til forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak)
1656989_0009.png
9
EU’s statsstøtteregler. Udbuddet skal notificeres til Europa-Kommissionen, og det forventes, at der
vil foreligge en afgørelse fra Europa-Kommissionen i statsstøttesagen senest 1. april 2017.
Da lovforslaget indeholder elementer af statsstøtte vil bestemmelserne derfor tidligst kunne blive sat
i kraft i det omfang og fra det tidspunkt, som følger af Europa-Kommissionens godkendelse efter
EU´s statsstøtteregler.
Europa-Kommissionen har problematiseret, at den danske PSO-betaling pålægges al elektricitet, der
forbruges, uanset om elektriciteten er produceret i Danmark eller i et andet EU/EØS-land, men at
producenter af elektricitet i andre EU/EØS-lande ikke har adgang til de støtteordninger, som
betalingen finansierer. Der er fundet en midlertidig løsning på sagen ved, at Danmark i forbindelse
med Europa-Kommissionens behandling af statsstøttesagerne SA.36204 (2013/N) støtte til
solcelleanlæg og øvrige vedvarende energianlæg og SA.37122 (2013/N) støtte til
husstandsvindmøller og havvindmøller med et forsøgselement har givet tilsagn om at gennemføre
pilotudbud af 20 MW solcelleanlæg i 2015-2016, hvor minimum 2,4 MW skal åbnes op for
producenter beliggende i andre lande inden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
(EØS). Det er dog endnu ikke afklaret, hvordan spørgsmålet om den potentielle diskrimination af
udenlandsk elektricitet løses efter 2016. Det danske Folketing skal inden udgangen af 2016 have
vedtaget en langsigtet traktatmedholdelig finansiering af den danske VE-udbygning og herunder
også pristillægget for Kriegers Flak. Koncessionsaftalen er betinget af, at der er opnået enighed
blandt et flertal af Folketingets partier om en traktatmedholdelig finansiering af pristillægget til
havvindmølleparken.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til ændring af lov om fremme af vedvarende energi har i perioden fra den 12. august til 7.
september 2016 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Portland A/S, Aalborg Stift – Katastrofeberedskab, Advokatrådet – Advokatsamfundet,
Altinex Oil Denmark A/S, Akademisk Arkitektforening, Ankenævnet på Energiområdet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverne, Banedanmark, Boligselskabernes
Landsforening, Bornholms regionskommune, Brancheforeningen for Biogas, Boralex Europe S.A.,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for Husstandsvindmøller,
Branchen Forbrugerelektronik, Byggeriforeningen, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BATT-
kartellet), Byggecentrum, Byggeskadefonden, CEPOS, CEVEA, CO2frit. Dk, CO-industri, Concito,
DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond), Danish Cable Protection Committee
(DKCPC), Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Teknisk Universitet (DTU), Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Affaldsforening, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biobrændsel og kulimportør Association (DBKA) – CM
Biomass, Dansk Biotek, Dansk Byggeri, Dansk Center for Lys, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Facilities Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk,
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 368: Orientering om høring af udkast til forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak)
1656989_0010.png
10
Fritidsfiskerforbund, Dansk Industri - Organisation for erhvervslivet, Dansk Ontologisk forening,
Dansk Gartneri, Dansk Gas Forening, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi ApS,
Dansk Sejlunion, Dansk Shell A/S, Dansk Skovforening, Dansk Solcelleforening, Dansk Solvarme
Forening, Dansk sportsdykkerforbund, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik (DLTL),
Dansk Varefakta Nævn, Dansk Ventilation, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder
(DANSKE ARK), Danske Havne, Danske Regioner, Danske Udlejere, DANVAK, De Frie
Energiselskaber, Miljøpartiet De Grønne, Debra – Energibranchen, DELTA Dansk Elektronik, Det
Økologiske Råd, DONG Energy A/S, DONG E&P, DONG Energy Wind Power A/S, DTU –
Afdelingen for myndighedsbetjening, DTU – Afdelingen for vindenergi, EnBW Energie Baden-
Württemberg AG, Energi- og olieforum.dk, Energiforbrugeren, Energiforum Danmark,
Energiklagenævnet, Energisammenslutningen, Energitilsynet, Energisammenslutningen,
Energitjenesten, E.ON, European Energy, Fagligt Fælles Forbund (3F),
Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Finansrådet, Foreningen af Danske solcelleejere,
Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen for
Slutbrugere af Energi, Frederiksberg Kommune, Frie Elforbrugere, Friluftsrådet, FSR Danske
Revisorer, Gaia Solar A/S, Greenpeace, Green Tech Advisor, Green Ways, GTS (Godkendt
teknologisk Service), HOFOR Vind A/S, Hess ApS, HMN Naturgas I/S, Håndværksrådet, Indukraft
sekretariatet c/o Dansk Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for produktudvikling
(IPU), Intelligent Energi, IT-Branchen, Kalk og Teglværksforeningen, KL, KL-Økonomisk
sekretariat, Den Kooperative arbejdsgiver- og interesseorganisation i Danmark (Kooperationen),
Københavns Kommune, Københavns Kommune Teknik- og Miljøforvaltning,
Københavnskommune – Økonomiforvaltning, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer,
Landsorganisationen i Danmark (LO), LCA Center, Landsbyggefonden, Landsforeningen Levende
Hav, Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller, Landsforeningen af Solcelleejere, Mærsk Olie
og Gas A/S, Mærsk Drilling, NGF Nature Energy, NEAS Energy A/S, NOAH Energi og Klima,
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Noreco, Olie Gas Danmark, Organisation for
Vedvarende Energi, Risø DTU, Plastindustrien, Realkreditforeningen, Region Hovedstaden, Region
Sjælland, Region Syd, Reel Energi Oplysning (REO), SE, SEAS-NVE, Solar Elements A/S,
Solaropti, Solenergi Danmark A/S, Statens Byggeforskningsinstitut, Statoil A/S, Tekniq,
Teknologisk Institut, Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall, Vedvarende Energi, VELTEK –
VVS- og ElTekniske Leverandørers Brancheforening, Vendia Solar ApS, Verdens Skove, Vestas
Wind Systems A/S, Viasol, Vikingeskibsmuseet, Vindenergi Danmark, Vindmølleindustrien, WWF
Verdensnaturfonden, Økologisk Landsforening, Østkraft, Aalborg, Universitet, Aarhus Universitet.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 368: Orientering om høring af udkast til forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak)
1656989_0011.png
11
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindre
udgifter
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
En forøgelse af
støtteudgifterne for VE
produceret elektricitet.
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Ingen
Positive konsekvenser for
havvindmøllebranchen,
særligt i anlægsfasen.
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Erhvervslivet forventes at
skulle betale ca. halvdelen
af de forøgende
støtteomkostninger på
skønsmæssigt 16,6 mia. kr.
Ingen
Administrative
konsekvenser for borgerne
Forholdet til EU-retten
Mindsket CO2 udledning
inden for den kvotebelagte
sektor.
Ingen
Ingen
Ingen
Bestemmelserne om pristillæg vil blive notificeret hos
Europa-Kommissionen som statsstøtte. Bestemmelserne vil
derfor først tidligst kunne blive sat i kraft, i det omfang og
fra det tidspunkt, som følger af Europa-Kommissionens
godkendelse efter EU’s statsstøtteregler. Udbuddet skal
derfor statsstøttegodkendes, og der tages forbehold for at
der findes en langsigtet løsning på den verserende
problematik vedrørende PSO.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 368: Orientering om høring af udkast til forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak)
1656989_0012.png
12
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 35, stk. 1, yder Energinet.dk betaling til elproducenten for tab som følge af nedregulering, jf.
§ 34, som foretages i 25 år fra meddelelsen af tilladelse til udnyttelse af energi på søterritoriet eller i
den eksklusive økonomiske zone, jf. § 29. Ifølge § 34 kan Energinet.dk påbyde nedregulering ved
reduktion eller afbrydelse af elproduktion, hvis dette er nødvendigt på grund af blandt andet
kapacitetsbegrænsninger i det sammenhængende transmissionsnet.
Efter § 35, stk. 2, opgøres indtægtstabet ved fastsættelse af betalingen med udgangspunkt i salg af
elproduktionen under de aktuelle forhold ved:
1. en pris svarende til den i § 37, stk. 2, nævnte samlede værdi af markedspris og pristillæg i
den periode, hvor dette pristillæg ydes, og
2. en pris svarende til den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris pr. kWh efter det
tidspunkt, hvor pristillægget er ophørt efter § 37, stk. 4 og 6, eller fravalgt efter § 53, stk. 2.
Efter § 35, stk. 3, 1. pkt., ydes der ikke betaling, hvis nedreguleringen er en følge af force majeure.
Efter § 35, stk. 3, 2. pkt., ydes der ikke betaling ved nedregulering af Anholt Havvindmøllepark,
som nævnt i § 37, stk. 2, nr. 3, eller af havvindmølleparken Horns Rev 3 som nævnt i § 37, stk. 2,
nr. 4, i timer, hvor den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris ikke er positiv og der ikke ydes
pristillæg, jf. § 37, stk. 5.
Efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsættes markedsprisen for elektricitet produceret på anlæg omfattet af §
37 på timebasis som spotprisen for elektricitet i det pågældende område. Med spotpris for
elektricitet menes den timepris, som den nordiske elbørs, Nordpool, angiver pr. kWh på
spotmarkedet for pågældende område, jf. § 51, stk. 3.
Den foreslåede ændring indebærer, at VE-lovens § 35, stk. 3, 2. pkt. udvides til også at omfatte
havvindmølleparken Kriegers Flak, således at det vil fremgå af bestemmelsen, at der ikke ydes
betaling ved nedregulering af havvindmøllen Kriegers Flak i timer, hvor den fastsatte markedspris
ikke er positiv.
Den foreslåede ændring af § 35, stk. 3, 2. pkt., skal ses i sammenhæng med lovforslagets nr. 3 om
ændring af § 37, stk. 4, 1. pkt., hvorefter der for havvindmølleparken Kriegers Flak ikke ydes
pristillæg for elproduktion i timer, hvor markedsprisen ikke er positiv.
Til nr. 2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 368: Orientering om høring af udkast til forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak)
1656989_0013.png
13
I VE-lovens § 37 fastsættes regler om, at der udbetales pristillæg til elektricitet produceret af
havvindmøller i de havvindmølleparker, som er udbudt efter bestemmelserne i VE-lovens § 23. Af
§ 37, stk. 2, nr. 1-4, fremgår det, hvilket pristillæg der ydes til henholdsvis havvindmølleparkerne
Horns Rev 2, Rødsand 2, Anholt Havvindmøllepark og Horns Rev 3.
Den foreslåede ændring af § 37, stk. 2, indebærer, at der tilføjes et nyt nummer til angivelse af
pristillægget for havvindmølleparken Kriegers Flak, som blev udbudt den 6. maj 2015, hvorefter der
udbetales pristillæg til elektricitet, som produceres på havvindmølleparken Kriegers Flak.
Pristillægget fastsættes således, at pristillægget og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris
(dvs. spotprisen på det nordiske elmarked, Nordpool) tilsammen udgør ’X’ øre pr. kilowatt-time.
’X’ vil være den vindende tilbudspris ved udbuddet af Kriegers Flak. Da størrelsen på den vindende
tilbudspris endnu ikke er kendt på tidspunktet for fremsættelse af lovforslaget, foreslås tilbudsprisen
indtil videre indsat i loven med et ’X’. Beløbet vil blive indsat, når dette kendes, dog senest inden
tredjebehandlingen af det fremsatte lovforslag.
Med den foreslåede ændring bliver det muligt at udbetale pristillæg til vinderen af udbuddet af
havvindmølleparken Kriegers Flak.
Til nr. 3
Efter den gældende § 37, stk. 4, ydes pristillæg efter stk. 2 og 3 for en elproduktion, som er
fremstillet i overensstemmelse med vilkårene i udbuddet, og som udgør 10 TWh for de
havvindmølleparker, der er nævnt i stk. 2, nr. 1 og 2, og 20 TWh for de havvindmølleparker, der er
nævnt i stk. 2, nr. 3 og 4. Pristillæg ydes dog højst i 20 år fra tidspunktet for havvindmølleparkens
nettilslutning.
Den gældende § 37 regulerer således de pristillæg for elproduktion fra havvindmølleparker, der
hidtil er realiseret efter afholdelse af EU-udbud, og som udmønter de vilkår, der er meddelt ved
koncession.
Den foreslåede ændring af § 37, stk. 4, indebærer, at bestemmelsen tillige omfatter regler om
betaling af pristillæg for den el, der eventuelt måtte blive produceret på havvindmølleparken
Krigers Flak.
Med forslaget foreslås, at der for havvindmølleparken Kriegers Flak ydes et pristillæg for en
elproduktion på 30 TWh. Havvindmølleparken Kriegers Flak vil få en kapacitet på mellem 590-610
MW.
For samtlige havvindmølleparker omfattet af § 37 gælder, at pristillægget ydes i højst 20 år fra
tidspunktet for havvindmølleparkens nettilslutning.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 368: Orientering om høring af udkast til forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak)
1656989_0014.png
14
Koncessionsaftalen, som er en del af udbudsbetingelserne for havvindmølleparken Kriegers Flak,
indeholder en bestemmelse om, at den støttede elproduktion på 30 TWh kan nedsættes, hvis
havvindmølleparken ikke er nettilsluttet før den 1. januar 2022. Det fremgår således af
udbudsbetingelserne, at hvis mindre end 95 pct. af havvindmølleparkens planlagte kapacitet er
nettilsluttet på dette tidspunkt, reduceres den tilskudsberettigede produktion med 0,3 TWh. For
hvert halve år herefter, hvor der endnu ikke er nettilsluttet mindst 95 pct. af havvindmølleparkens
kapacitet, vil den tilskudsberettigede produktion herefter blive reduceret med yderligere 0,3 TWh.
Ved vurderingen af, hvor stor en del af havvindmølleparkens kapacitet der er nettilsluttet, vil en
havvindmølles kapacitet blive medregnet som nettilsluttet fra det tidspunkt, hvor den har leveret den
første kWh til det kollektive elforsyningsnet. Dette gælder, selv om senere tekniske problemer
midlertidigt måtte sætte havvindmøllen ud af drift.
Det er dog også efter koncessionsaftalen muligt for koncessionshaveren at få forlænget fristen for
nettilslutning af hele havvindmølleparken ved forsinkelse, som skyldes visse nærmere angivne
omstændigheder. Det kan f.eks. være ændringer i etableringstilladelsen, som leder til forsinkelse, og
som kræves af Energistyrelsen, beslutning om opsættende virkning truffet af Energiklagenævnet i
anledning af klage over eksempelvis etableringstilladelsen, nedbør, lav temperatur, stærk vind eller
andet vejrlig, som forhindrer eller forsinker arbejdet, når sådant vejrlig forekommer i væsentligt
større omfang, end det er sædvanligt for den pågældende årstid og egn eller ved brand, strejker,
lockout eller hærværk. Koncessionshaveren skal dog søge forsinkelsen undgået eller begrænset ved
sådanne dispositioner, som med rimelighed kan kræves.
Såfremt der måtte opstå en situation, hvor etableringen af havvindmølleparken bliver forsinket, og
koncessionshaveren i medfør af udbudsbetingelserne alene bliver berettiget til pristillæg for en
mindre elproduktion end de i koncessionsaftalen aftalte terawatt-timer, fremsætter energi-,
forsynings- og klimaministeren et lovforslag om nedsættelse af den mængde elproduktion, hvortil
der kan ydes pristillæg.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i § 37, stk. 5, ydes der ikke pristillæg for elproduktion for Anholt
Havvindmøllepark og havvindmølleparken Horns Rev 3 i timer, hvor markedsprisen, der er fastsat
efter § 51, stk. 2, nr. 1, ikke er positiv. For så vidt angår Anholt Havvindmøllepark gælder dette dog
højst i 300 timer pr. kalenderår.
Den foreslåede ændring af § 37, stk. 5, indebærer, at bestemmelsen også regulerer
havvindmølleparken Kriegers Flak. Ligesom for Anholt Havvindmøllepark og havvindmølleparken
Horns Rev 3, forslås det for havvindmølleparken Kriegers Flak, at der ikke ydes pristillæg for
produktion i timer, hvor markedsprisen ikke er positiv. Den årlige begrænsning på 300 timer for
Anholt Havvindmøllepark, hvor der ikke ydes pristillæg, foreslås dog ikke videreført til
havvindmølleparken Kriegers Flak, hvilket er i overensstemmelse med udbudsbetingelserne.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 368: Orientering om høring af udkast til forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak)
1656989_0015.png
15
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås i stk. 1, at energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Udbuddet af havvindmølleparken Krigers Flak blev anmeldt til Europa-Kommissionen
den [XX] efter EU’s statsstøtteregler. Disse regler kan tidligst sættes i kraft, når Europa-
Kommissionens afgørelse i forhold til statsstøttereglerne foreligger. Ikrafttræden vil også være
betinget af, at der er fundet en traktatmedholdlig finansiering af pristillægget. Pristillægget
forventes tidligst at skulle udbetales til koncessionshaver fra 2019, hvor havvindmølleparken
Kriegers Flak tidligst kan få elektricitet ført i land.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 368: Orientering om høring af udkast til forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak)
1656989_0016.png
16
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 122 af 6. februar 2015,
som ændret ved § 1 i lov nr. 744 af 1. juni 2015,
lov nr. 1877 af 29. december 2015, § 8 i lov nr.
261 af 16. marts 2016, § 1 i lov nr. 399 af 3. maj
2016 og § 7 i lov nr. 427 af 18. maj 2016
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 35, stk. 3, 2. pkt.,
udgår: »eller« og efter
»§ 37, stk. 2, nr. 4,« indsættes: »eller af
havvindmølleparken Kriegers Flak som nævnt i
§ 37, stk. 2, nr. 5,«.
§ 35.
Stk. …
Stk. 3. Der ydes ikke betaling, hvis
nedreguleringen er en følge af force majeure.
Der ydes ikke betaling ved nedregulering af
Anholt Havvindmøllepark, som nævnt i § 37,
stk. 2, nr. 3, eller af havvindmølleparken Horns
Rev 3 som nævnt i § 37, stk. 2, nr. 4, i timer,
hvor den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte
markedspris ikke er positiv og der ikke ydes
pristillæg, jf. § 37, stk. 5.
Stk. …
§ 37.
...
Stk. 2. Pristillæg efter stk. 1 ydes således:
1) ...
2.
I
§ 37, stk. 2,
indsættes som
nr. 5:
»5) Til elektricitet produceret på
havvindmølleparken Kriegers Flak udbudt den
6. maj 2015 ydes et pristillæg, der fastsættes
således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1,
fastsatte markedspris tilsammen udgør X øre pr.
kWh.«.
3.
I
§ 37, stk. 4, 1. pkt.
indsættes efter »stk. 2, nr.
3 og nr. 4«: », og 30 TWh for
havvindmølleparken, der er nævnt i stk. 2, nr.
5«.
§ 37.
...
Stk. ...
Stk. 4. Pristillæg efter stk. 2 og 3 ydes for en
elproduktion, som er fremstillet i
overensstemmelse med vilkårene i udbuddet, og
som udgør 10 TWh for de havvindmølleparker,
der er nævnt i stk. 2, nr. 1 og 2, og 20 TWh for
de havvindmølleparker, der er nævnt i stk. 2, nr.
3 og 4. Pristillæg ydes dog højst i 20 år fra
tidspunktet for havvindmølleparkens
nettilslutning.
Stk. ...
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 368: Orientering om høring af udkast til forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Kriegers Flak)
1656989_0017.png
17
§ 37.
...
Stk. ...
Stk. 5. Der ydes ikke pristillæg for elproduktion
fra de havvindmølleparker, der er nævnt i stk. 2,
nr. 3 og 4, i timer, hvor den markedspris, der er
fastsat efter § 51, stk. 2, nr. 1, ikke er positiv.
For den havvindmøllepark, der er nævnt i stk. 2,
nr. 3, gælder dette dog højst i 300 timer pr.
kalenderår.
Stk. ...
4.
I
§ 37, stk. 5, 1. pkt.,
ændres » og 4« til: »-5«.
§2
Stk. 1. Energi-, forsynings- og klimaministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.