Klog PSO er grøn realisme
Asbjørn Bjerre, direktør, Danmarks Vindmølleforening
Efter EU-kommissionens vurdering af den danske version af en PSO-ordning som traktatstridig,
kulminerede PSO-debatten i foråret med regeringens forslag om at afskaffe PSO-ordningen og overflytte
finansieringen til finansloven. Danmarks Vindmølleforening finder, at der er gode grunde til at tænke sig
om. Dels er der rejst spørgsmål ved beregningerne bag forslaget, dels peger et nyt notat om erfaringer fra
andre lande på, at PSO-lignende ordninger kan godkendes i EU. Styrken ved PSO-lignende ordninger er,
at det økonomisk sunde princip om brugerbetaling kan fastholdes og at det signalerer sikkerhed for
investeringer i den grønne omstilling.
Debatten om den danske PSO-ordning
I juni 2014 kunne man hos Altinget læse, at den danske PSO-ordning var vurderet traktatstridig af EU-
kommissionen. I april 2016 fremlagde Klimarådet rapporten ”Udfordringer og løsninger for den danske
PSO-ordning”, hvor det klart anbefales, at PSO-ordningens grundprincip om brugerbetaling fastholdes når
og hvis ordningen ændres.
I maj 2016 blev så endelig den længe ventede afgifts- og tilskudsanalyse afrapporteret, dog kun delvist.
Mest opmærksomhed samlede sig om analysen af PSO-modellen, hvor der peges på en
samfundsøkonomisk besparelse på 2 mia. kr. ved helt at afskaffe PSO-ordningen og overflytte
finansieringen til personskatterne. Efterfølgende analyser sætter dog alvorlige spørgsmålstegn ved
beregningerne.
Klog og stabil finansiering af den grønne omstilling er helt afgørende for at vi i Danmark og globalt kan nå
de klimamål, der er bred politisk enighed om. Og sagligt set bør miljøomkostninger og prisen for den
grønne omstilling betales af forbrugerne - også i energisektoren. I Danmark virker PSO-ordningen som et
effektivt instrument til at sikre denne brugerbetaling. Endda med indbygget regulering, så unødvendige
tilskud undgås. Derfor skal vi kun ændre den danske PSO-model, hvis vi er sikre på, at det er til noget bedre.
Her bør erfaringerne fra, hvordan andre lande har håndteret udmeldingerne fra EU-kommissionen, indgå i
den danske beslutningsproces.
Hvad gør de i andre lande?
Derfor har Danmarks Vindmølleforening som opfølgning på forårets debat om overflytning af PSO til
finansloven bedt Ea Energianalyse udarbejde et notat om, hvordan grøn el finansieres i en række andre EU-
lande, og hvordan ordningerne er vurderet af EU-kommissionen.
Brugerbetaling
er hovedlinjen
Som det ses i nedenstående tabel har en helt overvejende del af de undersøgte lande valgt en model med
direkte eller indirekte brugerbetaling for omkostningerne til den grønne omstilling i elsektoren.
Land
Danmark
Finland
Frankrig
Holland
Norge/Sverige
Storbritannien
Tjekkiet
Tyskland
Finansieringsform
Primært brugerbetaling (elforbrugerne via PSO-ordningen).
Statsbudgettet.
Statsbudgettet, men tilpasses afgifter på el- og gasforbrug (kan
derfor delvist tolkes som brugerbetaling).
Delvist via afgift på energiforbrug. Delvist via statsbudgettet.
Elforbrugerne via et certifikatsystem.
Elforbrugerne (hovedsageligt) via et certifikatsystem.
Delvist via elafgift (baseret på forbrugerens maksimale effekt).
Delvist via statsbudgettet.
Øremærket afgift på elforbrug.