Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 364
Offentligt
1656030_0001.png
02-08-2016
JFC
Finansiering af VE-støtte og EU
problematikken: et overblik over
støttesystemer i andre EU lande
1 | Finansiering af VE-støtte og EU problematikken: et overblik over støttesystemer i andre EU lande - 02-
08-2016
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 364: Henvendelse af 10/8-16 fra Danmarks Vindmølleforening om en PSO-løsning
1656030_0002.png
PSO-tariffen og EU problematikken
I Danmark finansieres VE-støtten hovedsageligt gennem en øremærket afgift
på elforbrug kaldet PSO-tariffen, men også delvist via statsbudgettet.
Den danske PSO-tariffs øremærkning til finansiering af PSO-støtten er af EU
Kommissionen vurderet ulovlig i henhold til Traktaten om den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF) fordi den forskelsbehandler europæiske
elproducenter. Grunden er at den danske PSO-model pålægger alt dansk
elforbrug inklusiv import en PSO-tarif, mens det kun er elproduktion fra dansk
grund der kan modtage støtten. EU Kommissionen har derfor vurderet at
udenlandsk elproduktion delvist medfinansierer støtte som ejerne heraf ikke
har adgang til, hvilket ikke er traktatmedholdigt. Konkret drejer det sig om
TEUF Artikel 30 og 110, jf. Boks 1.
Som konsekvens heraf indgik Danmark i 2014 en aftale med EU Kommissionen
om midlertidig fortsættelse af den danske PSO-model frem til 1. januar 2017
mod at etablere begrænsede udbud af solcellestøtte i 2015 og 2016, hvor
udenlandske VE-anlæg var berettiget til deltagelse. Godkendelsen af den
danske PSO-model udløber altså 1. Januar 2017
1
.
Artikel 30:
Told ved indførsel og udførsel og andre afgifter med tilsvarende virkning er forbudt
mellem medlemsstaterne. Dette gælder også finanstold.
Artikel 110:
Ingen medlemsstat må direkte eller indirekte pålægge varer fra andre
medlemsstater interne afgifter af nogen art, som er højere end de afgifter, der
direkte eller indirekte pålægges lignende indenlandske varer.
Endvidere må ingen medlemsstat pålægge varer fra andre medlemsstater interne
afgifter, som indirekte vil kunne beskytte andre produkter.
Boks 1:
De to artikler fra TEUF, som PSO-tariffen ikke overholder. Kilde: EU (2016).
Den danske regering har i foråret 2016 foreslået at fjerne PSO-tariffen, og
finansiere VE-støtten udelukkende via det almindelige statsbudget. Dette
forslag kom bl.a. som en opfølgning på en analyse fra regeringen, der viste at
denne omlægning resulterer i en samfundsøkonomisk gevinst på 2,3 mia. kr.
årligt
2
.
1
2
Folketinget (2015).
Sekretariatet for afgifts- og tilskudsanalysen på energiområdet (2016).
2 | Finansiering af VE-støtte og EU problematikken: et overblik over støttesystemer i andre EU lande - 02-
08-2016
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 364: Henvendelse af 10/8-16 fra Danmarks Vindmølleforening om en PSO-løsning
1656030_0003.png
Finansiering af støtte til vedvarende energi i andre europæiske
lande
VE-støtte i stil med den danske PSO-støtte findes i de fleste EU lande, omend
finansieringsformerne varierer en del, jf. Tabel 1. De dominerende to
principper er, at VE-støtte enten finansieres af energiforbrugerne, oftest
elforbrugerne, eller gennem statsbudgettet, og tilgår nationale VE-anlæg
gennem forskellige støtteordninger eller elcertifikatsystemer.
Det er ligeledes ikke kun den danske finansiering af VE-støtten, som EU
Kommissionen er kritisk overfor. EU Kommissionen har fx også taget stilling til
støttesystemerne i Holland, Frankrig, Norge/ Sverige, Tjekkiet og Tyskland.
Land
Danmark
Finland
Frankrig
Holland
Norge/Sverige
Storbritannien
Tjekkiet
Tyskland
Finansieringsform
Primært brugerbetaling (Elforbrugerne via PSO ordningen)
Statsbudgettet.
Statsbudgettet men tilpasses afgifter på el- og gasforbrug (kan
derfor delvist tolkes som brugerbetaling)
Delvist via afgift på energiforbrug. Delvist via statsbudgettet.
Elforbrugerne via et certifikatsystem
Elforbrugerne (hovedsageligt) via et certifikatsystem.
Delvist via elafgift (baseret på forbrugerens maksimale effekt).
Delvist via statsbudgettet.
Øremærket afgift på elforbrug.
Tabel 1:
Finansieringsformer for VE-støtten for en række centrale EU lande. Kilde: Ea
Energianalyse.
I det følgende uddybes finansieringsmodellerne af de udvalgte europæiske
støttesystemer, som figurerer i tabellen ovenfor.
Finland
Den finske model finansierer VE-støtten gennem statsbudgettet, hvormed
finansieringen ikke afhænger af hverken elforbruget eller elforbrugerens
effektopkobling som i fx Danmark, Tyskland og Tjekkiet
3
. Den finske model
minder derfor om regeringens foretrukne model fra den nye afgifts- og
tilskudsanalyse
4
.
I Frankrig har man en række lovbestemte offentlige forpligtelser på
energiområdet, herunder støtte til elproduktion fra vedvarende energikilder,
støtte der sikrer lave elpriser til socialt udsatte, og støtte til at sænke eltariffer
Frankrig
3
4
Klimarådet (2016).
Sekretariatet for afgifts- og tilskudsanalysen på energiområdet (2016).
3 | Finansiering af VE-støtte og EU problematikken: et overblik over støttesystemer i andre EU lande - 02-
08-2016
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 364: Henvendelse af 10/8-16 fra Danmarks Vindmølleforening om en PSO-løsning
1656030_0004.png
i de franske oversøiske områder så tarifferne ensartes overalt på fransk jord.
Støtten til VE-elproduktionen har medført at de samlede udgifter på området
er fem-doblet over de sidste ti år til ca. 7 mia. euro i 2015, jf. Figur 1.
Den voksende støtte til VE-elproduktion skal ses i lyset af Frankrigs
energipolitiske målsætninger, senest ændret i 2015 med en ny lov om den
grønne omstilling i Frankrig, der bl.a. tilsiger at 40 % af den franske
elproduktion skal være baseret på vedvarende energikilder i 2030 samtidig
med at atomkraftens andel af elproduktionen halveres (allerede i 2025).
8
Udgifter til offentlige forpligtelser på energiområdet (mia. €)
6
4
2
0
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
VE støtte
2012
2013
2014
2015
2016
Kraftvarme støtte
Anden produktionsstøtte
Reduktion af eltariffer for socialt udsatte
25
Reduktion af eltariffer for oversøiske territorier
Elafgift (CSPE): €/MWh
20
16,5
15
13,5
10
7,5
5
4,5
4,5
4,5
4,5
4,5
4,5
19,5
22,5
9
0
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Figur 1:
Franske udgifter til offentlige forpligtelser på energiområdet og elafgiften, der
indtil 2016 var hovedfinansieringskilden. Kilde: Baseret på CRE (2015). Note: 2015/16
udgifter (øverst), og 2016-afgiften (nederst) er estimater.
4 | Finansiering af VE-støtte og EU problematikken: et overblik over støttesystemer i andre EU lande - 02-
08-2016
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 364: Henvendelse af 10/8-16 fra Danmarks Vindmølleforening om en PSO-løsning
1656030_0005.png
Fra 1. januar 2016 er de offentlige forpligtelser blevet pålagt statsbudgettet
gennem to budgetelementer: et for ’grøn omstilling’ og et for ’offentlige
energi forpligtelser’. Finansieringen heraf sikres i 2016 delvist via en øget
national afgift på elforbrug og delvist gennem en øget afgift på naturgas
5
. På
sigt er det ligeledes planen at øge den franske CO
2
-afgift for bl.a. at dække de
stigende udgifter til støtte til VE-elproduktion
6
. Elafgiften der betegnes ”den
nye” CSPE (Contribution au Service Public de l'Electricité ) pålægges alt
elforbrug, med visse undtagelser for industri og virksomheder
7
. Afgiften
træder i stedet for den gamle nationale afgift på elforbrug TICFE (taxe
Intérieure sur la Consommation Finale d’Électricité).
Før 2016 blev de samlede offentlige forpligtelser delvist finansieret af en
øremærket afgift på elforbrug – ”den gamle” CSPE-afgift - og delvist ved at
”trække fra pengekassen” i den franske statsejede energigigant EDF (uddybet
nedenfor). Den gamle CSPE-afgift blev sat årligt af den franske stat, og pålagt
alt elforbrug med visse undtagelser til bl.a. industri og virksomheder. 2016-
ændringen af CSPE-afgiften sker i kølvandet på en større EU undersøgelse af
de undtagelser som var gældende for industrien, og som EU Kommissionen
har stillet spørgsmålstegn ved lovligheden af
8
.
Den nye post på statsbudgettet for den grønne omstilling dækker ligeledes
over en en gradvis kompensation på 6 mia. euro til energigiganten EDF, der
tidligere blev pålagt at købe VE-el til faste høje priser (feed-in tariffer), og
sælge det videre på markedsvilkår, mod kompensation gennem provenuet fra
CSPE-afgiften. Da markedsprisen for el i gennemsnit har været lavere end
feed-in tarifferne har EDF været afhængig af CSPE-kompensation for at undgå
underskud. Da systemet blev skabt var det meningen at den gamle CSPE-afgift
skulle dække differencen og dermed EDF’s tab. Den gamle CSPE-afgift har
imidlertid ikke været tilstrækkelig. Delvist som følge af en større udrulning af
VE-teknologier end forventet, delvist som følge af lavere markedspriser på el
end forventet, og delvist fordi siddende franske regeringer siden 2007 har
ignoreret den franske regulators anbefalinger om at øge CSPE-afgiften for i
stedet at holde husholdningernes elregninger i bero
9,10
5
6
EDF (2016a)
Enerdata (2015).
7
EDF (2016b)
8
EU (2014c)
9
Reuters (2015).
10
CRE (2015).
5 | Finansiering af VE-støtte og EU problematikken: et overblik over støttesystemer i andre EU lande - 02-
08-2016
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 364: Henvendelse af 10/8-16 fra Danmarks Vindmølleforening om en PSO-løsning
1656030_0006.png
Holland
I Holland subsidieres el-, gas-, og varmeproduktion fra vedvarende
energikilder hovedsageligt gennem støttesystemet
Stimulering Duurzame
Energieproductie
(SDE+), der blev indført i 2011. Formålet er at understøtte de
Hollandske forpligtelser på energiområdet, herunder et mål om at andelen af
energiforbruget der stammer fra vedvarende energi når 14 % i 2020 og 16 % i
2023. I 2012 var denne andel kun på 4,5 %
11
.
I udgangspunktet finansieres støtten gennem et tillæg til den almindelige
energiafgift benævnt
Opslag Duurzame Energie (ODE),
der pålægges alle
energiforbrugere. ODE-tillægget fastsættes forud for hver regeringsperiode,
og baseres på estimater for støtteomkostningerne i hele perioden. ODE-
tillægget justeres derfor ikke løbende som i fx Danmark (hvert kvartal) eller i
Tyskland (hvert år). Er provenuet fra ODE-tillægget ikke tilstrækkeligt til at
dække støtteomkostningerne hviler finansieringsbyrden på det resterende
statsbudget. Af denne grund vurderer EU Kommissionen ikke at der er et
direkte link mellem finansieringsmekanismen og støttesystemet.
Den hollandske VE-støtte er pt. kun tilgængelig for Hollandske VE-anlæg, men
Holland har informeret EU Kommissionen om at man arbejder på udformning
af en model så VE-anlæg udenfor Holland kan få adgang til støttesystemet.
Norge/Sverige
Norge og Sverige støtter VE-elproduktion gennem et fælles elcertifikatsystem.
Denne støtte skal ses i lyset af de to landes forpligtelser. Norge har forpligtet
sig til at opnå en VE-andel i energiforbruget på 67,5 % i 2020, hvilket dog var
nået allerede i 2014, hvor andelen var 69,2 %. Sverige har et mål om en 100 %
VE-baseret elproduktion i 2045
12
.
Det samlede elcertifikatsystem for Norge og Sverige, indført i 2012,
understøtter udbygning med 28,4 TWh VE-el i 2020. Efter 2020 trækker Norge
sig fra certifikatsystemet, men fortsætter med at støtte VE-el under
certifikatsystemet i 15 år, hvis det gælder idriftsat produktion inden 2021
13
.
Sverige har valgt at fortsætte certifikatsystemet alene, og udvider det med 18
TWh frem mod 2030
14
.
Overordnet set fungerer et certifikatsystem ved at elforbrugere bliver pålagt
et krav om at et købe en given mængde VE-certifikater, som allokeres til VE-
11
12
EU (2015).
Energioverenskommelse (2016).
13
Det Kongelige Olje- og Energidepartement (2016b).
14
Energioverenskommelse (2016
6 | Finansiering af VE-støtte og EU problematikken: et overblik over støttesystemer i andre EU lande - 02-
08-2016
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 364: Henvendelse af 10/8-16 fra Danmarks Vindmølleforening om en PSO-løsning
1656030_0007.png
producenter. Gennem et dertilindrettet marked kan certifikaterne handles,
hvilket i teorien sikrer omkostningseffektivitet i leveringen af VE-el for et
givent marked. VE-støtten i certifikatmarkedet overvæltes på fx de store
elforbrugere som selv afholder omkostningerne, eller til fx mindre
elforbrugere der modtager regningen fra elhandlerne.
Pt. er prisen på et VE-certifikat på det norsk/svenske marked omkring 14
øre/kWh, jf. Figur 2.
Certifikatpris: SEK/MWh
196
167
178
154
140
2012
2013
2014
2015
2016
Figur 2:
Elcertifikatprisen på det norsk/svenske marked. Kilde: SKM (2016). Note:
Gennemsnitlige spotpriser. For 2016 baseret på jan-jun data.
I den nyligt offentliggjorte afgifts- og tilskudsanalyse diskuteres fordele og
ulemper ved dansk deltagelse i et nordisk certifikatmarked. Af fordele nævnes
at VE-el udrulles omkostningseffektivt indenfor markedet. Af ulemper nævnes
fx, at certifikatmarkedet er en potentiel udfordring for danske VE-
målsætninger, da der ikke er nogen eksplicit garanti for at VE udrulles i
Danmark. En anden ulempe består af den potentielle omfordeling der vil
foregå mellem forbrugere og producenter på tværs af lande. Fx kan danske
elforbrugere blive pålagt at betale for svensk vindstrøm, hvis certifikaterne i
Sverige kan udbydes billigere end i Danmark
15
.
EU og det norsk/svenske
certifikatsystem
EU domstolen har tidligere forholdt sig til lovligheden af det norsk-svenske
certifikatsystem i forbindelse med et afvist ønske fra den finske elproducent
15
Sekretariatet for afgifts- og tilskudsanalysen på energiområdet (2016).
7 | Finansiering af VE-støtte og EU problematikken: et overblik over støttesystemer i andre EU lande - 02-
08-2016
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 364: Henvendelse af 10/8-16 fra Danmarks Vindmølleforening om en PSO-løsning
1656030_0008.png
Ålands Vindkraft AB om at få vindmøller fra Oskar vindparken, der er tilsluttet
det svenske elnet, men placeret i Finland, godkendt til deltagelse i
certifikatsystemet. I denne sag blev det anerkendt at certifikatsystemet udgør
en handelsbarriere, da den diskriminerer mod VE-el produceret udenfor
certifikatsystemet, men at dette hensyn ikke er tilstrækkeligt til at
underkende lovligheden af udelukkelsen af udenlandske VE-anlæg fra
certifikatsystemet. Det blev derimod vurderet som et hensigtsmæssigt
instrument til at fremme landenes miljø- og klimamål, der ligger bag
certifikatsystemet
16
.
Sagen om certifikatsystemet og EU reglerne kompliceres dog yderligere med
EU Kommissionens gennemgang af den tyske VE-afgift
EEG-umlage.
Her
præciseres det, at EU domstolens stillingtagen i sagen om Ålands Vindkraft AB
udelukkende præsenterede rettens fortolkning af certifikatsystemet i forhold
til Artikel 34, og ikke artikel 30 og 110 i TEUF. EU Kommissionen præciserer
her, at de ikke betragter argumentet om miljø- og klimahensynet for
tilstrækkeligt til at sidesætte Artikel 30 og 110, som både den danske og tyske
VE-finansieringsmodel fx bryder med
17
.
Storbritannien
Storbritannien har en national, bindende målsætning om at reducere
drivhusgasudledninger med 57 % i 2030 relativt til 1990-udledninger
18
. For at
nå dette mål har man introduceret adskillige støttesystemer der fremmer den
grønne omstilling. Hovedinstrumentet er et certifikatsystem kaldet
Renewables Obligation,
hvis samlede omkostninger løber op i ca. £6 mia.
årligt. På sigt er det dog meningen at feed-in tariffer skal være den
dominerende støtteform. For nye havvind projekter har dette været
gældende i en årrække, og for landvind er dette gældende allerede fra 2016.
De samlede støtteomkostninger gennem certifikatsystemet udgør dog langt
størstedelen af de samlede støtteomkostninger frem mod 2027, som er det
sidste år med tilgængelige estimater herfor
19
.
Certifikatsystemet fungerer grundlæggende på samme måde som den
norsk/svenske model, hvor omkostningerne pålægges elforbrugerne gennem
en forpligtelse til at købe certifikater, der er blevet tildelt producenter af VE-
el.
16
17
EU (2014b).
EU (2014b), se paragraf 234.
18
DECC (2016b).
19
DECC (2016a).
8 | Finansiering af VE-støtte og EU problematikken: et overblik over støttesystemer i andre EU lande - 02-
08-2016
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 364: Henvendelse af 10/8-16 fra Danmarks Vindmølleforening om en PSO-løsning
1656030_0009.png
Feed-in tarifferne sættes hovedsageligt gennem en udbudsproces, og
finansieres via en tarif på elforbrugerne. Denne tarif bliver pålagt
elforbrugerne gennem den balanceansvarlige enhed relativt til denne enheds
markedsandel målt på elsalg.
EU Kommissionen har meddelt Storbritannien, at man betragter
finansieringen af feed-in tarifferne som en afgift på elforbrug. For at sikre
overensstemmelse med artikel 30 og 110 i TEUF, skal det derfor sikres at
afgiften ikke pålægges importeret el. Storbritannien har meddelt, at man vil
sikre dette, så længe feed-in tarifferne ikke også er tilgængelig for udenlandsk
VE-kapacitet, ved at reducere forbrugsafgiften relativt til importeret el
20,21
.
En række undtagelser fra omkostningerne til støtte til den grønne omstilling
eksiterer for elintensive virksomheder
22
.
Tjekkiet
I Tjekkiet har man et forpligtende EU-mål om at vedvarende energi skal
udgøre 13 % af det endelige energiforbrug i 2020. For at nå dette mål støttes
bl.a. VE-elproduktion med garanterede afregningspriser.
Den tjekkiske VE-støtte finansieres delvist gennem en elafgift og delvist
gennem statsbudgettet. Historisk har elafgiften været en forbrugsafgift, men i
2014 forpligtede Tjekkiet sig til at ændre afgiften til en effektagift, der er
uafhængig af det faktisk elforbrug, men som kan differentieres relativt til
størrelsen på strømudtaget hos forbrugeren
23
. Denne model blev godkendt af
EU Kommissionen
24
.
Tyskland
Med den tyske VE-lov
Erneuerbare-Energien Gesetz (EEG)
har man fastlagt et
road-map for den grønne omstilling mod 2050, hvor målet er at 80 % af den
tyske elproduktion skal være baseret på vedvarende energikilder. I praksis
finder omstillingen hovedsageligt sted ved at støtte VE-elproduktion. Bl.a.
med afregningspriser på el fra VE-anlæg der overstiger markedsprisen
25
.
20
21
EU (2014d)
Ea Energianalyse er ikke bekendt med at EU Kommissionen har taget stilling til det britiske
certifikatsystem i henhold til Artikel 30 og 110 i TEUF.
22
DECC (2016a)
23
Tjekkiet forpligtede sig ligeledes til at udbetale støtte til udenlandske VE-anlæg i en midlertidig periode,
hvor den nye effektafgift ikke var implementeret. Dette blev praktisk håndteret ved at udenlandske
elproducenter fik mulighed for at søge om refundering af ’manglende’ støtte til den VE-el de leverede i
perioden 2013-2015. For at begrænse omfanget fik tjekkerne dog indført en begrænsning på
refunderingerne på 10 % af de årlige udgifter til støttesystemer til VE-kapacitet opført efter 1. januar 2013.
24 EU (2014a).
25
Loven er opdateret i 2016; se bl.a. BMWi (2016).
9 | Finansiering af VE-støtte og EU problematikken: et overblik over støttesystemer i andre EU lande - 02-
08-2016
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 364: Henvendelse af 10/8-16 fra Danmarks Vindmølleforening om en PSO-løsning
1656030_0010.png
Den tyske omstillingsmodel finansieres via den øremærkede elforbrugsafgift
EEG-umlage,
jf. Figur 3, der i brede træk minder om den danske PSO-tarif.
Afgiften fastlægges af de systemansvarlige for et år af gangen, og baseres på
fremskrivninger af de estimerede støtteniveauer til VE-anlæg samt det
opbyggede over- eller underskud af finansieringen fra tidligere år
26
.
Elafgift (EEG-umlage): €/MWh
53
62
62
64
35
36
21
10
11
13
7
2005
8
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Figur 3:
EEG-umlage 2005-2016. Kilde: Frauenhofer ISE (2014), BMWi (2015).
Elafgiften pålægges tyske elforbrugere som en forbrugsafgift pr. forbrugt
kWh. En del af det tyske elforbrug er undtaget fra den fulde afgift, herunder
elforbrug i visse dele af industrien, elforbrug til egen elproduktion og el
anvendt til togdrift.
Ligesom med den danske PSO-tarif har EU Kommissionen konkluderet at den
tyske finansieringsmodel var i strid med EU lovgivningen i 2013 og 2014
27
.
Dette skyldes, som med PSO-tariffen, at det kun er VE-anlæg på tysk jord der
kan modtage støtten, mens det er elproducenter både i og udenfor Tyskland
hvis produkt beskattes for at finansiere de tyske VE-anlæg
28
. EU
Kommissionen betragter dette som diskrimination. For at løse problemet har
Tyskland bl.a. forpligtet sig til at bruge €50 mio. på investeringer i europæiske
26
27
BMWi (2015).
Den tyske VE-lov er bl.a. blevet opdateret i 2012, 2014 og 2016. Det er finansieringsmodellen indeholdt i
2012-loven der er blevet underkendt af EU for årene 2013 og 2014 (EU, 2014b).
28
Der har ligeledes været en sag med ulovlige undtagelser fra EEG-afgiften for tysk industri.
10 | Finansiering af VE-støtte og EU problematikken: et overblik over støttesystemer i andre EU lande - 02-
08-2016
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 364: Henvendelse af 10/8-16 fra Danmarks Vindmølleforening om en PSO-løsning
1656030_0011.png
interkonnektorer og andre energiprojekter; et beløb som estimeres til at svare
til den historiske diskrimination af udenlandske elproducenter i 2013-14.
Hvordan den endelige model for løsningen på EU problemet for Tyskland i
forhold til
EEG-umlage
kommer til at se ud er endnu ikke udmeldt
29
.
Referencer
BMWi (2015).
http://www.bmwi.de/English/Redaktion/Pdf/renewable-
energy-surcharge-in-2016-facts-and-
background,property=pdf,bereich=bmwi2012,sprache=en,rwb=true.pdf
BMWi (2016).
http://www.bmwi-
energiewende.de/EWD/Redaktion/EN/Newsletter/2016/11/Meldung/topthe
ma.html;jsessionid=14317AD159C2844765C12164B0BB8F83
CRE (2015).
https://one.edf.fr/entreprises/le-mag/actualites-du-marche-de-l-
energie/evolution-de-la-contribution-au-service-public-de-l-electricite-cspe-
au-1er-janvier-2016
DECC (2016a).
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/
file/518477/EII_Exemption_RO_and_FIT_IA_Signed_For_Publication_1_April_
2016_Annex_Up___.pdf
DECC (2016b).
https://www.gov.uk/guidance/carbon-budgets
Det Kongelige Olje- og Energidepartement (2016a).
https://www.regjeringen.no/contentassets/31249efa2ca6425cab08130b35eb
b997/no/pdfs/stm201520160025000dddpdfs.pdf
Det Kongelige Olje- og Energidepartement (2016a).
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/energimeldingen-
elsertifikatsystemet-viderefores-ikke-etter-2021/id2484266/
29
Klimarådet (2016).
11 | Finansiering af VE-støtte og EU problematikken: et overblik over støttesystemer i andre EU lande - 02-
08-2016
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 364: Henvendelse af 10/8-16 fra Danmarks Vindmølleforening om en PSO-løsning
1656030_0012.png
EDF (2016a).
https://www.edf.fr/sites/default/files/contrib/groupe-
edf/espaces-dedies/espace-finance-en/financial-
information/shareholder%20meeting/2016/comptes_sociaux_2015_va.pdf
EDF (2016b).
https://one.edf.fr/entreprises/le-mag/actualites-du-marche-de-
l-energie/evolution-de-la-contribution-au-service-public-de-l-electricite-cspe-
au-1er-janvier-2016
Enerdata (2015).
http://www.enerdata.net/enerdatauk/press-and-
publication/energy-news-001/france-will-raise-carbon-tax-85toe-305toe-
2017_34943.html
Energioverenskommelse (2016).
http://www.regeringen.se/contentassets/b88f0d28eb0e48e39eb4411de2aab
e76/energioverenskommelse-20160610.pdf
EU (2014a).
http://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/251690/251690_1561897_
220_2.pdf
EU (2014b).
http://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/251153/251153_1609393_
4127_2.pdf
EU (2014c).
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-327_en.htm
EU (2014d).
http://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/253263/253263_1583351_
110_2.pdf
EU (2015).
http://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/257195/257195_1662970_
163_2.pdf
EU (2016).
http://www.eu.dk/da/dokumenter/traktaten-euf
Folketinget (2015).
http://www.folketingstidende.dk/RIpdf/samling/20141/redegoerelse/R17/20
141_R17.pdf
Frauenhofer ISE (2014).
https://www.ise.fraunhofer.de/de/downloads/pdf-
files/data-nivc-/kurzstudie-zur-historischen-entwicklung-der-eeg-umlage.pdf
12 | Finansiering af VE-støtte og EU problematikken: et overblik over støttesystemer i andre EU lande - 02-
08-2016
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 364: Henvendelse af 10/8-16 fra Danmarks Vindmølleforening om en PSO-løsning
1656030_0013.png
Klimarådet (2016).
http://www.klimaradet.dk/da/analyser/midt-i-en-
energiomstilling-udfordringer-og-loesninger-den-danske-pso-ordning
Reuters (2015).
http://uk.reuters.com/article/france-electricity-
idUKL8N12T3IK20151029
Sekretariatet for afgifts- og tilskudsanalysen på energiområdet (2016).
http://www.skm.dk/media/1351875/Afgifts-og-tilskudsanalysen-delanalyse-
2.pdf
SKM (2016).
http://www.skm.se/priceinfo/history/
13 | Finansiering af VE-støtte og EU problematikken: et overblik over støttesystemer i andre EU lande - 02-
08-2016