Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 363
Offentligt
1655722_0001.png
Ny politik til et grønt
energisystem
SOMMER 2016
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0002.png
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0003.png
Anbefalinger til en
ny energipolitik
1
Brug energien rigtigt
1. Skab ny strategi for energieffektivisering, ikke alle
energibesparelser kan betale sig
2. Gentænk energiselskabernes energispareindsats
i et grønt energisystem efter 2020
3. Bygningers energieffektivitet skal fokusere på
bygningsforbedringer, ikke energiproduktion
4. Forbered bygninger til fleksibelt energiforbrug
4
4
Udbyg vedvarende energi i takt
med efterspørgslen
14. Udbyg vedvarende energi i takt med den stadigt
grønnere strøm anvendes til mere
15. Gør et velfungerende europæisk kvotemarked til
fundament for udbygning af vedvarende energi
16. Implementér en ny udbudsmodel for vedvarende
energi som fastholder bred teknologiportefølje
17. Fasthold rammer for forskning, udvikling og
demonstration
18. Understøt danske styrkepositioner gennem øget
regionalt samarbejde
18
2
Afgifter der understøtter
grøn omstilling
8
5. Finanspolitikken skal tilrettelægges med udgangs­
punkt i mindre afgiftsprovenu fra energi
6. Energiafgifter hos forbrugerne finansierer velfærd
og bør fordeles mere ligeligt
7. Den grønne omstilling kræver hasteændring af
afgifter
8. Sænk beskatning af sidst brugte kilowatt­time
9. Understøt danskernes grønne transportvalg
5
Kundemuligheder i verdensklasse
22
3
19. Sæt kunden i centrum i et moderne konkurrence­
præget elmarked
20. Modernisér nettarifferne, så kundernes teknologivalg
understøttes
21. Overvåg elmarkedsreformer løbende
22. Regulering skal sikre investeringer i fremtidens elnet
23. Strømlin regulering af forsyningssektorerne
En sikker grøn el- og varmeforsyning
14
10. Definer fremtidens grønne kraftvarmestrategi nu
11. Realiser et ægte indre marked for el
12. Styrk kraftvarmeværkernes ret til at disponere over
egne aktiver
13. Afløn ydelser med værdi for elsystemet på markeds­
vilkår
6
Fremsynet forvaltning af en
moderne energipolitik
26
24. Styrk Energistyrelsens rolle som regeludsteder og
analytisk kapacitet
25. Iværksæt et kvalitets­ og kompetenceløft i Energi­
tilsynet
26. Tydeliggør og afgræns Energinet.dk’s rolle
27. Skab klare rammer for kommuner som energiaktør
28. Styrk fair konkurrence og regulering af elhandel
mellem EU­landene
29. Stil samfundsøkonomiske krav til europæiske
transmissionsselskaber
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0004.png
2
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0005.png
Energi er velfærd, energi er grundlaget
for et velstående samfund
Danmarks energisystem er markant forandret. I 2020 vil ved­
varende energi kunne dække over 80 procent af el­ og varme­
forbruget. Det er et resultat af en ambitiøs energipolitik, som er
bredt forankret i Folketinget. Og et flot resultat.
Om få år skal Danmarks energipolitik efter 2020 formuleres.
Og der er en spirende erkendelse – i samfundet, Folketinget,
embedsværket og erhvervslivet – af, at et moderne grønt
energisystem også varsler en ny æra i Danmarks energi­ og
klimapolitik.
Et positivt opgør med nogle af de traditionelle elementer i
Danmarks energipolitik er under opsejling.
Energisystemet er nemlig blevet mere dynamisk. Energi­
produktionen består af tusindvis af vedvarende energienheder,
som er fluktuerende og koblet direkte op i eldistributionsnettet.
Forbruget bliver i stigende grad fleksibelt og digitaliseret med
større mulighed for samspil på tværs af el, varme, gas og vand.
Elforbrug er muligt, hvor det ikke var tidligere og el flyttes over
landegrænser.
Alt sammen positive dynamikker som følger naturligt af den
grønne omstilling. Men som skal opfanges og gives retning i en
ny energipolitik.
Elnettet skal fremtidssikres til at håndtere større mængder
vedvarende energi. Der skal bruges flere kræfter på at få
elforbruget med i den grønne omstilling. Elektrificeringen af
Danmarks skal øges.
I nogle tilfælde betyder det et opgør med, hvad mange af os
har opfattet som hjørnesten i energipolitikken, i klimapolitikken
og i skattepolitikken. Ja, som nogle gange ligefrem kan virke
provokerende.
Når strømmen bliver grønnere, giver et højt afgiftsniveau i min­
dre grad mening, og beskatningen af den sidst brugte kilowatt­
time bør reduceres. Nogle energibesparelser kan ikke længere
betale sig, og absolutte sparemål bør afløses af langsigtede
mål om at skabe mest mulig værdi af energiforbruget – også
selvom det øger elforbruget.
Gennem foråret 2016 har Dansk Energi debatteret energi­
systemets nye dynamikker og dets udfordringer med kunder,
branchen, politikere og embedsmænd. Det er der kommet 29
konkrete anbefalinger ud af.
Det er vores bud på, hvordan vi håndterer de fælles udfordrin­
ger, vi står med. Vores bud på en fremtidssikring af det danske
energisystem. Og på hvordan vi sikrer, at danskerne og vores
virksomheder også i fremtiden er forsynet med stabil, sikker
og grøn energi til konkurrencedygtige priser. Leveret af verdens
mest moderne og grønne energibranche.
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0006.png
1
Brug energien
rigtigt
PRINCIPPER
• Brug energien, når den er rigelig, grøn og billig. Reducer,
når den er knap, sort og dyr
• Forsyningssikkerhed, reduktion af drivhusgasudledning
og samfundsøkonomi bør være drivende for indsatsen
• Alene samfundsøkonomisk rentable energibesparelser
bør gennemføres
4
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0007.png
Det er ikke altid rationelt
at spare på energi
I et energisystem med større mængder vedvarende energi skal der gøres op med mange
års vanetænkning. Energispild skal undgås, men det vil ikke altid være rationelt at spare
på energien, når den oftere og oftere er både rigelig, billig og grøn. Absolutte sparemål bør
afløses af et langsigtet mål om at skabe mest mulig værdi ud af den energi, der forbruges.
Også selvom det øger elforbruget totalt set.
1. Skab ny strategi for energieffektivisering, ikke alle
energibesparelser kan betale sig
I dag foretages der energibesparelser i alle dele af energisyste­
met med meget forskellige omkostninger. Uden blik for hvornår
det er bedst at spare, og hvornår det er bedst at producere
energien. Dermed opnås der ikke mest mulig effekt for penge­
ne. Tilgangen er et levn, fra da forsyningen var baseret på kul,
olie og gas, og en sparet kilowatt­time per definition var god –
for energisystemet, klimaet og pengepungen. Sådan er det ikke
længere. Derfor skal anvendelsen af energi gentænkes.
• Der skal formuleres en ny strategi for energieffektivisering
med fokus på omkostning og samfundsøkonomi
• Der skal udarbejdes en virkemiddelanalyse med henblik på at
revidere eksisterende virkemidler og sikre sammenhængen
til den grønne omstilling af energisystemet
• Der skal udarbejdes en udbudskurve for energibesparelser, så
strategien baseres på de reelle potentialer
• Værdien af elektrificering og fleksibelt forbrug skal indregnes
i indsatsen for at fremme energieffektivisering
• Elektrificering i ikke­kvotebelagte sektorer, det vil bl.a. sige
individuel boligopvarmning og transport, har som følge af kom­
mende skrappe krav fra EU særlig stor værdi og bør prioriteres
2. Gentænk energiselskabernes energispareindsats
i et grønt energisystem efter 2020
Et nyt energisystem kræver en ny energispareindsats for
energiselskaberne. Indsatsen skal efter 2020 understøtte
effektiviseringer, som er værdifulde for samfundet. Det betyder,
at ud over traditionelle energibesparelser, skal fleksibilitet
i forbrug og elektrificering også understøttes. Derfor er der
behov for grundlæggende og i god tid inden 2020 at gentænke
energiselskabernes energispareindsats.
• Der skal hurtigst muligt træffes en politisk beslutning om
energiselskabernes rolle i energispareindsatsen efter 2020
• Såfremt energispareforpligtelsen flyttes til elhandlerne i
2018, forudsættes det, at ændringen ses i sammenhæng
med indsatsen efter 2020 og besluttes i god tid
• Indsatsen skal designes, så de rette besparelser prioriteres,
og fleksibelt forbrug samt elektrificering understøttes
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0008.png
“Absolutte sparemål bør afløses af et langsigtet mål om
at skabe mest mulig værdi ud af den energi, der forbruges.
Også selvom det øger elforbruget”
3. Bygningers energieffektivitet skal fokusere på
bygningsforbedringer, ikke energiproduktion
Når en bygnings energieffektivitet opgøres i dag, tæller forbed­
ringer i selve bygningen med, men det gør energiforsyningen af
bygningen også. Det medfører, at egenproduktion af energi bliver
indregnet som en del af bygningens effektivitet uden hensyn til,
om det er en meningsfuld løsning for hele energisystemet. Det er
dyrt for samfundet. Fremover bør forsyning og bygning ses som
adskilte forhold.
• Egenproduktion af energi skal ses i sammenhæng med energi­
systemet og ikke tælle som en besparelse for den enkelte
bygning
• Når Bygningsreglementet revideres i 2020, skal alle energiarter
sidestilles, for så vidt angår bygningers energieffektivitet
• Samfundsøkonomi, ikke privatøkonomi, bør være styrende for
krav til bygningers energiforbrug i Bygningsreglementet
• I dag er danske krav til bygningers energiforbrug overimple­
menteret i forhold til EU’s regler. Kravet bør sænkes til et
omkostningseffektivt niveau
• Danmark bør på EU­niveau arbejde for, at EU’s direktiv om byg­
ningers energieffektivitet ikke indregner egen energiproduktion
4. Forbered bygninger til fleksibelt energiforbrug
En sparet kilowatt­time vil betyde mindre for CO
2
­udledningen
og vil have højere omkostninger i takt med, at andelen af ved­
varende energi bliver større. Et mere fleksibelt forbrug sikrer, at
energien aftages, når den er billig og grøn, mens vi kan spare
på den, når prisen er høj. Det kræver dog, at bygninger udstyres
med teknik, der gør det muligt at handle på signalerne.
• Krav til bygningers energifleksibilitet skal indarbejdes i
Bygningsreglementet, når det revideres i 2020, for eksempel
via komponentkrav
• Energimærkningen for større bygninger skal synliggøre
bygningens energifleksibilitet
6
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0009.png
VORES EL BLIVER STADIG GRØNNERE
Udvikling i CO
2
-indhold i el
VINDPRODUKTION STIGER,
MEN ELFORBRUG STAGNERER
Udvikling i vindkraftproduktion og elforbrug 2011-2020
INDEKS (2011 = 100)
250
g/kWh
500
426
g/kWh
400
200
300
192
g/kWh
139
g/kWh
111
g/kWh
150
200
100
100
50
0
2010
2015
2020
2025
0
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
KILDE: ENERGINET.DKS MILJØDEKLARATION AF EL OG ENERGISTYRELSENS
BASISFREMSKRIVNING 2015
KILDE: ENERGINET.DK ANALYSEFORUDSÆTNINGER 2015
VINDKRAFTPRODUKTION
ELFORBRUG
Ikke alle energibesparelser kan betale sig
Samfundsøkonomisk nettoværdi af energibesparelser (kr/GJ)
B20
Nye
energi-
krav
B15
OPGRADERING
FRA BR15 TIL
BR20 I HUS M.
VARMEPUMPE
47
TRÆPILLEFYR
ENERGI­
FREM FOR NYT RENOVERING AF
OLIEFYR
1970 PARCELHUS
UDSKIFTNING
AF OLIEFYR TIL
JORDVARME
69
78
108
124
UDVENDIG
ISOLERING
INFRARØD
TØRREPROCES
HULMURS­
ISOLERING
HALOGEN TIL
LED
­740
­1.704
KILDE: EA ENERGIANALYSE 2015
­381
­161
­74
ENERGI­
EFFEKTIVE
PUMPER I
INDUSTRIEN
VARMEPUMPE
FREMFOR NYT
OLIEFYR
Varmepumpe
Olie
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
7
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0010.png
2
Afgifter der
understøtter grøn
omstilling
PRINCIPPER
• Energiafgifterne skal understøtte den grønne omstilling
• Afgiftsmæssig favorisering af individuel produktion skal
reduceres
• Afgifter, der alene har til formål at finansiere statens
generelle udgifter, eller som er stærkt forvridende, bør
målrettes det bredest mulige og mindst forvridende
grundlag
8
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0011.png
Afgifter på energi for miljøets
skyld, ikke statskassens
Det nuværende afgiftssystem forhindrer, at den stadig grønnere strøm bruges til mere og
fører til fejlinvesteringer i blandt andet opvarmning og transport. Det påfører samfundet
økonomiske tab. Fremtidens energiafgifter skal derfor sikre, at danskerne har mulighed
for at understøtte en grøn omstilling af energisystemet.
5. Finanspolitikken skal tilrettelægges med
udgangspunkt i mindre afgiftsprovenu fra energi
Energi er hårdt afgiftsbelagt, da afgifterne gennem de sidste
40 år har været en populær indtægtskilde for velfærdsstaten.
Indtægterne fra beskatning af energi vil falde de kommende
år i takt med udfasning af fossile afgiftsbelagte brændsler.
Det giver en voksende udfordring, hvad angår finansieringen af
Danmarks velfærd. Løsningen er ikke at øge afgifterne på det
stadigt grønnere energiforbrug. I stedet må beslutningstagere
i stat og folketing erkende, at provenuet fra energiafgifterne er
faldende, og at indtægtstabet må dækkes på anden vis.
• Kommende økonomiske planer må bygge på det grundvilkår,
at afgiftsbasen på energiområdet skrumper, og at provenuet
vil falde de kommende år
• Det ofte anvendte princip om, at provenutab ved energi­
politiske tiltag skal finansieres inden for energiområdet bør
droppes
• Fremtidige definitioner af skatte­ og afgiftsstoppet må ikke
være en barriere for samfundsøkonomisk fornuftige afgifts­
omlægninger på energiområdet
• Provenutab fra energiafgifter bør dækkes ind på anden vis – for
eksempel via indkomstskatterne eller et lavere offentligt forbrug
6. Energiafgifter hos forbrugerne finansierer velfærd
og bør fordeles mere ligeligt
Energi er en betydelig kilde til statens indtægter. I 2015 blev
der hentet over 38 milliarder kroner fra energi til finansiering af
velfærdsydelser som børnehaver, skoler og plejehjem. Herun­
der kan alene 4,6 milliarder kroner begrundes i miljøhensyn.
Og afgifterne fordeler sig skævt. Mens elvarmekunden bidra­
ger med 106 kroner per GJ til den fælles velfærd, er bidraget
kun 55 kroner fra en varmekunde med oliefyr. Og har man en
brændeovn, slipper man helt for at bidrage. Afgifterne bør falde
mere lige. Det er særligt en udfordring, når bedre teknologiske
muligheder for egenproduktion via solceller og hustandsmøller
undergraver det afgiftsbelagte forbrug. I modsat fald skubbes
velfærdsfinansieringen over på de øvrige energiforbrugere –
det vil sige på naboen.
• Afgifter på energi, der finansierer velfærd, skal begrænses, da
de skaber større samfundsøkonomisk forvridningstab end et
bredere skattegrundlæg såsom indkomstskatten
• Energiafgifter, der finansierer velfærd, bør fordeles mindre
skævt på tværs af energiarter
• Forbrugere med individuelle husstandsløsninger skal bidrage
til velfærdsstaten på lige fod med energiforbrugere med
kollektiv forsyning
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0012.png
“Forbrug af el i husholdningerne og til opvarmning er op til
fem gange hårdere beskattet end fossile brændsler som
fyringsolie og naturgas”
7. Den grønne omstilling kræver hasteændring af afgifter
Forbrug af el i husholdningerne og til opvarmning er op til fem
gange hårdere beskattet end fossile brændsler som fyrings­
olie og naturgas målt på energiindhold. De skæve afgifter er
en barriere for grøn omstilling, særligt inden for opvarmning
og i transportsektoren. Vores afgifter risikerer at binde os til
teknologier, som vil forsinke den grønne omstilling i mange år
frem. Det haster derfor med en reform af energiafgifterne, som
understøtter den grønne omstilling.
• Der skal laves en langsigtet strategi for omlægning af energi­
afgifterne, så de understøtter den grønne omstilling
• Afgiftsspændet mellem kul og biomasse bør fastholdes for
at sikre økonomien i omstilling af kraftvarmeværkerne fra kul
til biomasse
• Der skal hurtigst muligt tages initiativ til at sikre større ud­
bredelse af el til opvarmning herunder bedre udnyttelse
af overskudsvarme i decentrale kraftvarmeområder
• Elleverancer til nettet fra batterier og andre lagerløsninger
bør behandles på lige fod med anden elproduktion og på
markedsmæssige vilkår. Elafgift skal alene pålægges forbrug
og ikke el, der lagres
8. Sænk beskatning af sidst brugte kilowatt-time
Afgifterne på el er betydeligt højere end på andre brændsler. El
beskattes dobbelt så hårdt som benzin, mens el er tre gange så
hårdt beskattet som diesel. Den store forskel skævvrider kon­
kurrencen og hæmmer omstillingen fra sort energi til stadigt
grønnere el. Derfor bør afgiftstrykket på elforbruget reduceres.
• Det samlede afgiftstryk på elforbrug skal reduceres, så elek­
trificering fremmes, og incitamentet til egenproduktion af
energi reduceres
• Den verserende EU­sag om finansiering af PSO kan løses
ved at fjerne PSO’en fra elregningen og finansiere støtte til
vedvarende energi via en bredere skattebase på finansloven
• Incitamentet til brug af el til varme bør styrkes yderligere ved,
at grænsen for elvarmeafgift på 4.000 kWh sænkes til 3.500
kWh, og at elkunder kan afregnes efter faktisk forbrug af el til
varme
• Kunder, som bruger el til varme i kombination med andre
brændsler, skal kunne registreres i BBR som elvarmekunder
10
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0013.png
EGENPRODUCERET ENERGI MODTAGER MASSIV INDIREKTE STØTTE
Gennemsnitlig støtte per produceret kWh over 20 år
ØRE/kWh – FASTE 2015 PRISER
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
Landvind
Husstandssolceller
u. batteri
Husstandssolceller
m. batteri
Time hvor
produktion
fra solcelle
matcher
hustandens
forbrug 100
procent
INDIREKTE STØTTE
(HERUNDER SPARET AFGIFT, PSO OG MOMS)
DIREKTE STØTTE ØRE/kWh
NOTE:
* Indirekte støtte udgøres af sparede afgifter mv. Der er reg­
net med, at værdien af egetforbrug er ca. 150 øre/kWh inkl.
moms i faste priser. Egetforbrug udgør hhv. 30 procent
af produktionen uden batteri og 50 procent med batteri.
Overskydende produktion sælges til spotpris uden støtte.
KILDE: DANSK ENERGIS BEREGNINGER PBA. TAL
FRA ENERGINET.DK OG ENERGISTYRELSEN
Elektrificering
i slæbesporet
Elektrificering er en forudsætning for et
samfund uafhængigt af fossile brændsler,
men udbredelsen af el er i dag meget langt
fra Energistyrelsens scenarier for at udfase
fossile brændsler
I DAG:
1.000.000
ELBILER
I 2035:
8.000
I DAG:
75.000
250.000
SMÅ
VARMEPUMPER
I 2035:
I 2035:
1.700 GWh
STORE
VARMEPUMPER
I DAG:
7.000 GWh
BRÆNDSELS-
FABRIKKER
I 2035:
0 GWh
50
GWh
I DAG:
KILDE: BEREGNINGER FORETAGET AF DANSK ENERGI PÅ BAGGRUND AF ENERGISTYRELSENS
SCENARIER FOR ENERGISYSTEMET FREM MOD 2035 (VINDSCENARIET) & ENERGINET.DK
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
11
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0014.png
“Giv danskerne markant bedre økonomiske
incitamenter til at vælge grønne transportløsninger”
9. Understøt danskernes grønne transportvalg
Transportsektoren er klimapolitikkens smertensbarn. Mens
CO
2
­udledningen siden 1990 er faldet i alle andre sektorer, er
udledningen fra transporten steget med 15 procent. Læg oven
i det, at Danmark forventes at få særdeles skrappe reduktions­
krav frem mod 2030 fra EU for blandt andet transportsekto­
ren. Der er derfor behov for at give transportområdet en grøn
overhaling og især give danskerne markant bedre økonomiske
incitamenter til at vælge grønne transportløsninger.
• Der skal foretages en grøn omlægning af registreringsafgiften
efter norsk model, så afgiften baseres på CO
2
­udledning og
dermed sikrer, at biler med lavest CO
2
­udledning bliver billigst
• El til elbusser skal fritages for elafgift på samme måde som
el til tog og letbaner, fordi elbusser reducerer CO
2
­udlednin­
gen samt støj­ og partikelforureningen i byerne
• Skatten på firmabiler bør omlægges efter hollandsk model,
så det bliver attraktivt at vælge en opladningshybrid eller elbil
som firmabil
12
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0015.png
AFGIFTER HÆMMER SKIFT TIL VARMEPUMPER
Varmepris i 2020 ved brug af stor varmepumpe og flis-kedel
i decentral varmeforsyning
KR./MWh
SIDESTIL ELAFGIFT TIL
ELBUSSER MED ELTOG OG
LETBANE
400
350
PSO
AFGIFT
ULEMPE FOR
VARMEPUMPE
300
250
Elafgift
200
25 øre
Brændsel
Investering,
drift og
vedligehold
AFGIFT PÅ ELBUSSER
150
El
100
50
Investering,
drift og
vedligehold
AFGIFT PÅ DIESELBUSSER
0
Eldreven­varmepumpe
KILDE: DANSK ENERGI
Flis­kedel
9 øre
AFGIFT PÅ LETBANE
KR./GJ
313
Den stadigt grønnere
el beskattes mere
end fossile brændsler
Afgift på udvalgte energiformer
0,1 øre
KILDE: SKATTEMINISTERIET,
ØRE/MEGAJOULE AFRUNDET
175
141
96
67
64
0
EL
EL TIL VARME
BENZIN
DIESEL
FYRINGSOLIE
NATURGAS
TRÆPILLER
NOTE: Der er anvendt en PSO­omkostning på 25 øre/kWh
KILDE: SKATTEMINISTERIET
LITER DIESEL SPARET VED AT
UDSKIFTE EN DIESELBUS MED
EN ELBUS
285.000
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
13
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0016.png
3
En sikker grøn el- og
varmeforsyning
PRINCIPPER
• Markedet bør drive prissætning af ydelser med værdi for
elsystemet
• Samfundsøkonomi og respekt for foretagne investeringer
bør drive videreudviklingen af kraftvarme
• Afgifter og tilskud skal skabe økonomiske incitamenter,
der understøtter samfundsøkonomiske fornuftige valg i
kraftvarmen
14
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0017.png
Grønne kraftværker er rygraden i
et markedsdrevet energisystem
domineret af vind og sol
I 2020 forventes over halvdelen af det danske elforbrug dækket af vindmøllestrøm,
og over halvdelen af kraftvarmen vil være baseret på biomasse. Samtidig forskydes
balancen i elforsyningen fortsat fra kontrollerbar (kraftvarme) til fluktuerende
produktion. For at sikre en stabil og effektiv el- og varmeforsyning, er der behov for
at afklare rollefordelingen og sikre, at markedet styrkes.
10. Definer fremtidens grønne kraftvarmestrategi nu
Historisk har kraftvarmesystemet spillet en helt central rolle i
sikringen af en effektiv el­ og varmeproduktion i Danmark. For
mange værker kan det imidlertid ikke længere betale sig at
producere el på grund af lave elpriser. Samtidig straffes el til
varme afgiftsmæssigt. Konsekvensen er et mindre fleksibelt
elsystem, hvor vi mister kraftvarmeværkernes potentiale som
back­up til fluktuerende produktion fra vind og sol. Og mulig­
heden for at elektrificere større dele af den kollektive varmefor­
syning ved hjælp af varmepumper forpasses. Derfor er der brug
for et samlet perspektiv på fremtiden for dansk kraftvarme.
• Der skal udarbejdes en national kraftvarmestrategi, som skal
sikre en gennemtænkt udnyttelse af kraftvarmens potentiale
som back­up til el fra sol og vind, herunder at afgifter, tilskud
og regulering peger den rigtige vej
• Det skal hurtigst muligt inden grundbeløbets bortfald i 2018
sikres, at eldrevne varmepumper bliver et økonomisk attrak­
tivt alternativ til decentral biomassebaseret varme
• Hvis der sikres fordelagtige økonomiske rammer for varme­
pumper, kan brændselsbinding og kraftvarmekrav gradvist
lempes i de decentrale områder
11. Realiser et ægte indre marked for el
Der ligger et stort potentiale for Danmark og resten af Norden
i at eksportere grøn og billig el til vores naboer i syd og vest.
Desværre er det indre marked for el mere et løfte end en reali­
tet. I 2015 var eksporten af el fra Jylland til Tyskland lukket 87
procent af tiden. Dermed udnyttes elproduktionskapaciteten
ikke optimalt, og muligheden for at tjene penge på eksport af
strøm forpasses. Det betyder et øget behov for støtte til vedva­
rende energi. Mulighederne for at eksportere strøm skal derfor
forbedres, og der skal etableres flere udlandsforbindelser.
• Danmark skal arbejde for, at de nationale energitilsyn
håndhæver EU’s forordning om grænseoverskridende
handel med el
• Danmark skal arbejde for, at EU­Kommissionen ensretter
incitamentstrukturen hos de europæiske systemansvarli­
ge, så der investeres efter regionale samfundsøkonomiske
kriterier
• Danmark skal sikre, at den europæiske regulatororganisation
ACER får et styrket mandat til at gøre op med særinteresser
hos nationale energitilsyn og systemansvarlige
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
15
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0018.png
“For mange kraftvarmeværker kan det ikke længere betale
sig at producere el på grund af lave elpriser. Samtidig
straffes el til varme afgiftsmæssigt. Konsekvensen er et
mindre fleksibelt elsystem”
12. Styrk kraftvarmeværkernes ret til at disponere over
egne aktiver
Kraftvarmeværkernes rolle er skiftet fra at være den domine­
rende produktionsform til at fungere som backup til vedva­
rende energikilder som sol og vind samt som leverandører
af systemydelser, der sikrer stabilitet og balance mellem
forbrug og produktion. Men reguleringen af kraftværkerne
understøtter ikke den nye rolle. Det undergraver muligheden
for sund drift. Der er behov for, at elproduktionsanlæg be­
handles som kommercielle aktiver, der begrænses i mindst
muligt omfang.
• Elforsyningsloven skal moderniseres, så den definerer offent­
lige og private aktørers rettigheder og pligter i overensstem­
melse med udviklingen i elsystemet
• Det bør formuleres helt tydeligt i Elforsyningsloven såvel
som i EU’s forordninger, at beslutninger om investerings­
og driftsforhold alene er producentens valg
• Indgreb i produktionsanlægs drift bør alene ske som sidste
udvej, efter at alle markedsmuligheder er udtømt
• Kriterier for hvornår Energinet.dk og Energistyrelsen må
foretage indgreb i produktion skal begrænses og forankres
i lovgivning
13. Afløn ydelser med værdi for elsystemet på
markedsvilkår
Kraftvarmeværker leverer en lang række afgørende system­
ydelser, som er med til at sikre elsystemets stabilitet, og som
bliver stadigt mere afgørende i et elsystem domineret af fluk­
tuerende vedvarende energi. Konsekvensen vil være, at ydelser
på sigt ikke leveres af markedsaktører, men skal tilvejebringes
på anden og dyrere vis. Fremadrettet bør elsystemets aktører
i videst muligt omfang drives af økonomiske incitamenter og
prissignaler fra markedet.
• Systemydelser fra elproducenter skal primært værdisættes som
ydelser på markedsvilkår eller alternativt via regulerede priser
• Den danske implementering af EU’s kommende forordninger
bør sikre, at markedet får den størst mulige rolle
• Det statslige selskab Energinet.dk bør ikke eje eller investere
i anlæg til egenproduktion af systemydelser, og leveringen af
disse ydelser skal som udgangspunkt placeres hos kommer­
cielle aktører
• Elforsyningsloven bør stille krav til transparens omkring det
statslige selskab Energinet.dk’s beslutningsgrundlag, eksem­
pelvis cost­benefit analyser, da disse valg har stor indvirkning
på elmarkedets aktører
16
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0019.png
EKSPORT AF NORDISK EL BLOKERES VED
DANSK-TYSKE GRÆNSE
Tilgængelighed på elkabel fra Jylland til Tyskland i 2015
BALANCEN MELLEM FLUKTUERENDE OG
KONTROLLERBAR ELPRODUKTION SKIFTER
Fremskrivning af produktionskapacitet 2015-2030
GW
10
9
ÅBEN
8
7
6
5
4
3
2
1
0
2015
2020
2025
2030
13%
LUKKET
87%
KILDE: DANSK ENERGI
KILDE: ENERGINET.DK
SOL OG VIND (FLUKTUERENDE PRODUKTION)
KRAFTVÆRKER (REGULERBAR PRODUKTION)
Kul udgør en lille
del af kraftvarme-
produktionen i 2020
Respektive andel af kul og biomasse
i kraftvarmeproduktion i 2020
BIOMASSE
21
TWh
6
TWh
KUL
KILDE: DANSK ENERGI
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
17
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0020.png
4
Udbyg vedvarende
energi i takt med
efterspørgslen
PRINCIPPER
• Udbygningen af vedvarende energi bør fremme omstilling
til et fleksibelt energisystem baseret på en bred vifte af
teknologier
• Der skal værnes om eksisterende investeringer
• Danske styrkepositioner, som skaber eksport og arbejds­
pladser, skal fastholdes
• Udbygningen af vedvarende energi skal ske under hensyn
til husholdninger, vækst og konkurrenceevne
18
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0021.png
Elpris og elforbrug skal op, hvis
støtteomkostninger skal ned
Danmark skal sammen med resten af Norden være Europas grønne kraftværk og bane
vejen for, at vedvarende energi kan klare sig på markedsvilkår. Der skal bygges videre på
den danske tradition med forudsigelige, langsigtede rammer for både investor og stat
som en nødvendig præmis for den grønne omstilling. På europæisk niveau skal EU’s klima-
målsætning på 40 procent i 2030 hæves markant ved at reducere mængden af CO
2
-kvoter.
14. Udbyg vedvarende energi i takt med den stadigt
grønnere strøm anvendes til mere
Den danske el­ og varmeforsyning er blevet omstillet markant
til vedvarende energi. Men værdien af den producerede el er
faldet. Det skyldes lave kul­ og CO
2
­priser samt manglende
elektrificering og dårlige eksportmuligheder. Konsekvensen af
en lav aflønning af den vedvarende energi på elmarkedet er, at
støttebehovet er vokset trods faldende produktionsomkost­
ninger. Hvis der ikke opnås en bedre aflønning og udnyttelse
af den vedvarende energi, vil den grønne omstilling blive dyr.
Derfor skal udbygningen med vedvarende energi efter 2020 gå
hånd i hånd med en øget anvendelse af den grønne strøm –
gennem øget elektrificering og bedre eksportmuligheder.
• Det skal sikres, at en stadig større del af energiforbruget i
alle sektorer dækkes af el fra vedvarende energi, herunder at
rammerne for elektrificering af energiforbruget til opvarm­
ning, industri og transport forbedres markant
• En stigende efterspørgsel efter el skal modsvares af en fort­
sat udbygning af den vedvarende energi
15. Gør et velfungerende europæisk kvotemarked til
fundament for udbygning af vedvarende energi
Prisen på CO
2
­kvoter vil med stor sandsynlighed forblive lav i
årene efter 2020. En lav pris på CO
2
­udledning betyder, at der
mangler incitament til at skifte fra kul til vedvarende energi,
og dermed at klimavenlig elproduktion ikke alene fremkommer
via markedskræfterne. Der er brug for en strukturel reform af
kvotesystemet, så det kan levere et tydeligt, forudsigeligt og
langsigtet prissignal. Ellers forbliver den grønne omstilling min­
dre markedsdrevet, og den samlede omkostning for den grønne
omstilling vil stige.
• EU’s samlede klimareduktionsmål for 2030 bør øges markant
i lyset af COP21 og stort overskud af kvoter
• Danmark bør tage initiativ til at øge EU’s ambitioner på det
kvoteomfattede område, når rammerne for byrdefordeling på
det ikke­kvoteomfattede område er forhandlet på plads
• Danmark skal presse på for, at EU Kommissionen hurtigst
muligt tager initiativ til at analysere mulighederne for at
forstærke kvotesystemet yderligere fx ved at forhøje redukti­
onsfaktoren af kvoter eller annullere kvoter
• Danmark skal presse på for, at EU får en politik for elektrifi­
cering, hvilket vil styrke kvotesystemet og lette presset på
landenes opfyldelse af kommende nationale reduktionsmål
i ikke­kvotesektoren
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
19
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0022.png
“EU’s klimamålsætning på 40 procent i 2030 bør hæves
markant ved at reducere mængden af CO
2
-kvoter”
16. Implementér en ny udbudsmodel for vedvarende
energi som fastholder bred teknologiportefølje
De eksisterende støttemodeller for vedvarende energi skal
ændres, hvis den grønne omstilling skal blive billigere. Sam­
tidig skal en ny støttemodel balancere en række til tider
modstridende hensyn såsom øget konkurrenceudsættelse,
stabile rammer for investorer, forudsigelighed i omkostninger
og teknologiudvikling. Disse mange hensyn sikres bedst gen­
nem en udbudsmodel, som tager højde for, at teknologierne
har forskellig modenhed og bidrager forskelligt til energisyste­
met. Men på sigt bør tilskud til modne teknologier tilnærmes
hinanden.
• I perioden 2020­2025 skal en teknologispecifik udbuds­
model lanceres, efterprøves og effektiviseres
• I 2025 skal udbudssystemet evalueres med henblik på at
afklare mulighederne for at gøre det mere teknologineutralt
• Samarbejdet mellem kommuner, projektudvikler og udbuds­
holder (staten) skal styrkes for at mindske risici i planlægnings­
processer, så et sundt konkurrenceniveau kan opretholdes
• Energimilliarden skal reetableres, fordi den styrker dansk
energieksport og bidrager til at fastholde Danmarks fører­
position inden for energiteknologi
• Vores energisystem får en stigende andel af el, og derfor skal
forskningsindsatsen have fokus på, hvordan el lagres
18. Understøt danske styrkepositioner gennem øget
regionalt samarbejde
Vindressourcen i Danmark og i Norden er stor. Nordsøen har
potentialet til at levere 8 procent af EU’s samlede elforbrug i
2030. Men vidt forskellige støttesystemer til vedvarende
energi i EU­landene betyder, at den grønne strøm ikke altid
produceres der, hvor vindforholdene er bedst, eller hvor solen
skinner mest, men hvor støtten er højest. Dermed fordyres den
grønne omstilling af det europæiske energisystem. Derfor skal
Danmark arbejde for en ambitiøs og koordineret, grøn euro­
pæisk energipolitik – herunder en gradvis harmonisering af
støttesystemer på tværs af EU.
• Danmark skal frem mod 2025 tage initiativ til tre pilotprojek­
ter for vedvarende energi sammen med andre EU­lande
• Danmark skal samle landene omkring Nordsøen til en
strategi i EU­regi med fokus på offshore­energi, herunder et
analytisk arbejde, der peger frem mod en fremtidig fælles
udbudsmodel
• Der skal formuleres ensartede og bindende europæiske
bæredygtighedskriterier for træpiller og træflis, da biomasse
spiller en central rolle i den grønne omstilling af EU
• Efterlevelse af europæiske bæredygtighedskriterier for
træpiller og træflis skal være en forudsætning for at kunne
modtage elproduktionsstøtte
17. Fasthold rammer for forskning, udvikling og
demonstration
I forbindelse med finanslovsaftalen fra 2015 blev EUDP
(Energiteknologisk udvikling og demonstration) skåret fra
375 millioner kroner i 2015 til 165 millioner kroner i 2016. Det
undergraver den kommercielle udvikling af grønne teknologier
og fremtidens eksportsucceser. Danmark indtager en stærk
international konkurrenceposition inden for energiteknologi.
Den danske førerposition bygger på en stærk forbindelse fra
laboratorium til marked. Derfor skal midler til forskning, udvik­
ling, demonstration og markedsmodning fremover geares og
ikke skæres.
20
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0023.png
BEHOV FOR MASSIV UDSKIFTNING AF DANMARKS VINDMØLLEPARK
Behov for udskiftning af vindmøller historisk og forventet frem til 2030
GWh/år
7000
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
2010
2015
2020
2025
2030
HORNS REV 1
OG RØDSAND 1
VINDKAPACITET
DER SKAL
UDSKIFTES
KILDE: ENERGINET.DK ANALYSEFORUDSÆTNINGER 2016
BEHOV FOR UDSKIFTNING AF VINDMØLLER (HISTORISK)
BEHOV FOR UDSKIFTNING AF VINDMØLLER (FORVENTET)
VINDMØLLER PRESSER EGEN ELPRIS NED
Når det blæser kraftigt øges vindkraftproduktionen markant, så vindmøllerne presser markedsprisen
ned, og vindkraft afregnes lavere end den gennemsnitlige markedspris på el
Øre/kWh
20
15
10
5
0
Gennemsnitlig elpris
Vindafregning
VINDENS PRISPRES
17 ØRE
15 ØRE
KILDE: ENERGINET.DK, DATA FRA VESTDANMARK 2015
LAV ELPRIS ØGER STØTTEOMKOSTNINGER
Omkostninger til støtte af vedvarende energi
MIO. 2015-KR.
14000
12000
10000
8000
6000
4000
2000
0
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
LAV IS
R
ELP
EKSTRA
STØTTE-
OMKOSTNINGER
VED LAV
ELPRIS
EL HØJ
PR
IS
KILDE: DANSK ENERGI
AMBITIØS UDBYGNING VED LAV ELPRIS
AMBITIØS UDBYGNING VED HØJ ELPRIS
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
21
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0024.png
5
Kundemuligheder i
verdensklasse
PRINCIPPER
• Markedet og aktørernes handlefrihed bør kun indskrænkes,
hvor det er altafgørende for forbrugerbeskyttelse eller miljø
• Der skal fastholdes en klar arbejdsdeling mellem elmarke­
dets aktører
• Fremtidige reformer af elmarkedet skal hvile på et grund­
lag af cost­benefit og proportionalitet
• Regulering skal sikre stabile, troværdige og fornuftige
rammer for drift og investeringer i netinfrastrukturen
• Regulering skal sikre lige vilkår mellem ejerformer og
forsyningssektorer
22
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0025.png
Digitalisering og samspil på tværs af
el, vand, varme og gas kan forbedre
kundemuligheder markant
I 2020 vil det danske elmarked have gennemgået massive reformer, som bringer det
i en international førerposition, når det gælder sikring af konkurrencen. Til fordel for
konkurrencen, og dermed kunderne, sikrer reformerne en klar funktionel adskillelse
mellem elsektorens naturlige monopoler, som leverer netydelsen og de konkurrence-
udsatte aktiviteter på detailmarkedet. Elnetselskaber er neutrale facilitatorer for de
kommercielle aktører, mens elhandlerne får den direkte kontakt til kunderne. Fremad-
rettet kan der desuden høstes betydelige synergier på tværs af el, vand, varme og gas.
19. Sæt kunden i centrum i et moderne
konkurrencepræget elmarked
Det danske detailmarked for el har været liberaliseret siden
2003, og konkurrencen er i dag benhård. Bruttofortjenesten på
en dansk elkunde er blandt de laveste i Europa. Det er godt for
kunderne og samfundet. Men ufine markedsføringsmetoder
vinder frem. Det går ud over alle aktører på markedet – og ikke
mindst kundens oplevelse og tillid. Forbrugernes rettigheder
skal derfor sikres bedre.
• Styrk håndhævelsen af de regler, der gælder, når energi­
leverandører markedsfører sig og indgår aftaler på elmarkedet
• Behandlingstiderne for klagesager hos Forbrugerombuds­
manden skal være korte, og sanktioner bør indgyde til
adfærdsændringer
• Leveringspligten bør afskaffes, da den i dag belønner
dårlige betalere og straffer ordentlige kunder
• Kunderne skal have hurtig adgang til egne forbrugsdata på
tværs af forsyningssektorerne, så værdien af informationerne
sikres og nyttiggøres
20. Modernisér nettarifferne, så kundernes
teknologivalg understøttes
Solceller og husstandsmøller ændrer mange kunders brug af
elnettet, hvilket udfordrer den nuværende finansiering af elnet­
tet. Elnettet skal understøtte kundernes teknologivalg, herunder
sol og vind, men regningen skal fordeles fair. Som kunde bør
man betale for at bruge nettet, uanset hvor meget strøm man
bruger eller leverer til nettet. Fremover skal betaling i højere
grad ske på baggrund af en kundes maksimale træk på nettet,
og i mindre grad det samlede strømforbrug. Det er nemlig det
maksimale træk på nettet, der afgør dets dimensioner.
• Det skal være muligt at indføre nye nettariffer baseret på den
effekt forbrugerne får fra eller leverer til nettet
• En ny tarifmodel skal give mulighed for at tilbyde kunderne
tidsafhængige tariffer
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
23
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0026.png
21. Overvåg elmarkedsreformer løbende
Det danske elmarked har over de sidste år gennemgået
betydelige ændringer. Indførelse af Engrosmodel, afskaffelse
af forsyningspligt, indførelse af flexafregning, reformering af
elforsyningslov og indførelse af ny elnetregulering er nogle
af elementerne i den historiske reformbølge, der tegner det
danske elmarked i dag og frem mod 2020. For at sikre optimal
implementering bør myndighederne løbende følge og drøfte
udviklingen med branchens aktører.
• Forud for fremtidige reformer af elmarkedet skal der udføres
cost­benefit analyser, så der sikres proportionalitet mellem
indgreb og resultat
• Der bør nedsættes et beslutningskompetent kontaktudvalg
mellem det ansvarlige ressortministerium og branchen, som
løbende skal drøfte markedsudfordringer og foreslå politiske
tiltag
• Konkurrencesituationen på elmarkedet bør løbende overvå­
ges med udgangspunkt i den europæiske sammenslutning af
energitilsyns metoder og ikke ensidigt fokusere på snævert
udvalgte faktorer som for eksempel leverandørskift
• Engrosmodellens implementering bør evalueres grundigt,
så det synliggøres, om de ønskede effekter opnås med den
iværksatte model
• Der skal tages initiativ til at se på en aftalebaseret regulering
af netselskaberne – i første omgang som forsøgsordning eller
for et afgrænset område
• Netselskaberne skal kunne opnå et risikojusteret, markeds­
mæssigt afkast, som ligger på niveau med sammenligne­
lige lande
• For at styrke netselskabernes effektiviseringsincitament skal
besparelsen være disponibel i en længere årrække end i dag
• Kvaliteten af benchmarkingen af netselskaberne skal styrkes
og ske på baggrund af fagligt veldokumenterede modeller
samt i overensstemmelse med europæisk ’best practice’
23. Strømlin regulering af forsyningssektorerne
Reguleringen af den danske forsyningssektor har traditionelt
været sektorspecifik, og dermed er synergier og erfaringer
på tværs af sektorerne gået tabt. Reguleringen af de enkel­
te sektorer – el, varme, gas og vand – bør i langt højere grad
strømlines og gives frihed til at høste synergi på tværs af
forsyningsarterne. Regulatoriske barrier for integration mellem
forsyningsarterne bør fjernes. Det skal sikre en bedre udnyt­
telse af ressourcer på tværs af sektorerne samt tilskynde til
at effektivisere og gennemføre de investeringer, der er mest
rentable ud fra et samfundsmæssigt perspektiv.
• Der skal formuleres én samlet strategi for forsyningssek­
torerne, som sikrer, at virksomhederne kan drives på et
langsigtet, professionelt og forretningsmæssigt bæredygtigt
grundlag uanset ejerskab
• Der skal indføres en overordnet rammeregulering for forsy­
ningssektorerne og barrierer for konsolidering på tværs af
forsyningsarter skal fjernes
• De regulatoriske rammer skal sikre ejernes ret til at træffe
forretningsmæssige beslutninger om drift og investeringer
• Der bør anvendes harmoniserede modeller for benchmarking af
forsyningssektorerne, så der etableres et ensartet grundlag for
dokumentation og realisering af effektiviseringspotentialer
• Der bør benyttes sammenlignelige metoder til opgørelse af
kapitalomkostninger og forrentning på tværs af forsynings­
sektorerne
22. Regulering skal sikre investeringer i fremtidens elnet
Elnettet er livsnerven i det danske samfund, og Danmark har i
dag et af verdens mest velfungerende og effektive elnet med
strøm i stikkontakten 99,997 procent af tiden. Men i 2030
vil 84 procent af kablerne være udskiftningsmodne med en
alder på over 50 år. Samtidig stiller et elsystem domineret af
vedvarende energi nye krav til, hvad elnettet skal kunne. En
fremtidssikring af Danmarks elnet kræver derfor massive in­
vesteringer – ikke mindst fordi næsten halvdelen af elproduk­
tionen er koblet direkte ind i distributionsnettet. Som naturlige
monopoler skal netselskaberne reguleres økonomisk, men det
er afgørende, at incitamentet til at investere og effektivisere
bevares.
• Reguleringen skal sikre robuste, langsigtede, økonomiske
rammer, der tager højde for, at netselskaberne har cykliske
investerings­ og omkostningsstrukturer
24
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0027.png
ELPRODUKTIONEN ER I STIGENDE GRAD KOBLET
DIREKTE PÅ DISTRIBUTIONSNETTET
Andel af elproduktion der er koblet direkte på hhv.
transmissions- og distributionsnettet
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
1980
1990
2000
2005
2010
2011
2012
2013
2014
2015
DISTRIBUTIONSNET
TRANSMISSIONSNET
Lave
fortjenester
Danske elhandlere er
blandt dem med de
lavest bruttofortjenester
i EU-15 + Norge
DANMARK
CA. 345 KR.
TYSKLAND
CA. 665 KR.
SVERIGE
CA. 890 KR.
ELHANDLERENS GENNEMSNITLIGE BRUTTOFORTJENESTE
PR. HUSSTAND OM ÅRET
KILDE: COPENHAGEN ECONOMICS
KILDE: ENERGISTYRELSEN, ENERGINET.DK
STOR FORSKEL PÅ FORSYNINGSSEKTORERNES EFFEKTIVISERINGSPOTENTIALE
Foreløbige skøn for forsyningssektorernes effektiviseringspotentiale per hustand
EFFEKTIVISERINGSPOTENTIALE I KRONER PER HUSSTAND
1600
1400
1200
1000
800
600
400
200
307 KR.
0
Eldistribution
343 KR.
Gasdistribution
499 KR.
Drikkevand
806 KR.
Spildevand
1.392 KR.
Fjernvarme
KILDE: BEREGNINGER FORTAGET AF DANSK ENERGI PÅ BAGGRUND AF ENERGITILSYNET, FORSYNINGSSEKRETARIATET
OG MCKINSEY­ OG STRUENSEE­ANALYSE (FORELØBIGE SKØN FOR EFFEKTIVISERINGSPOTENTIALE)
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
25
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0028.png
6
Fremsynet
forvaltning af
en moderne
energipolitik
PRINCIPPER
• Entydig og konsistent regulering af sektoren
• Gennemsigtighed og tydelighed i offentlige beslutnings­
processer
• Respekt for magtens tredeling – Klar ansvarsfordeling
mellem myndigheder
• Legitimitet i forvaltning gennem respekt for ejendomsret,
proportionalitet i indgreb og lige behandling af aktører
26
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0029.png
Magtens tredeling er i fare på
energiområdet, fordi regeludstedelsen
ikke altid sker under politisk ansvar
En stærk branche har brug for en stærk forvaltning. Desværre skaber uklar kompetence-
og rollefordeling i forvaltningen i dag usikkerhed omkring rammerne for energisektoren.
Samtidig bliver reguleringen af sektoren stadig mere kompleks, uden at forvaltningen
opgraderes hverken ressource- eller kompetencemæssigt. Der er behov for at gøre energi-
forvaltningen mere tidssvarende og sikre en klar rollefordeling gennem et 360-graders
eftersyn.
Nationalt niveau
24. Styrk Energistyrelsens rolle som regeludsteder og
analytisk kapacitet
I dag er der hverken en klar ansvarsfordeling eller entydige, legiti­
me og gennemsigtige beslutningsprocesser i den danske energi­
forvaltning. Det skaber usikre rammer og hæmmer sektorens
mulighed for at træffe beslutninger om investeringer. Der er især
behov for at knæsætte et princip om, at alene Energistyrelsen
udsteder regler og dermed, at regeludstedelsen altid sker under
politisk ansvar. Det er et grundvilkår i det danske demokrati, men
desværre ikke altid tilfældet på energiområdet i dag.
• Styrk politisk kontrol af regler med materielt juridisk indhold
herunder specifikt regler fra Energitilsynet og forskrifter fra
Energinet.dk
• Principielle fortolkninger skal foretages af Energistyrelsen,
og Energitilsynet skal alene forvalte og overvåge de udstedte
regler på uafhængig vis
• Energistyrelsens analytiske kapacitet skal styrkes for at
forbedre styrelsens lovforberedende arbejde og sikre dens
selvstændige energifaglige kompetence
• Klageorganerne på energiområdet skal have de nødvendige
kompetencer. Herunder er det især nødvendigt, at Energi­
klagenævnets kompetencer udvides, så nævnet også i
substansen kan give reelle vurderinger i tekniske og økono­
miske spørgsmål
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
27
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0030.png
“Der er behov for at knæsætte et princip om, at
regeludstedelsen altid sker under politisk ansvar”
25. Iværksæt et kvalitets- og kompetenceløft i
Energitilsynet
Det er væsentligt, at Energitilsynet i sin opgaveløsning sikrer,
at de regulerede selskaber får stabile og forudsigelige rammer
til gavn for ejere og kunder. Men Energitilsynets organisation
mangler fokus på at få løst de største og vigtigste opgaver. Der
opleves betydelige forsinkelser og asymmetri i sagsbehand­
lingen. Energitilsynet kan med fordel trække på erfaringer fra
andre offentlige myndigheder for at optimere sagsbehand­
lingsprocessen.
• Energitilsynets skønsbeføjelser skal defineres klart ved lov
• Forsyningssekretariatet og Energitilsynet kan overvejes
sammenlagt, og Energitilsynet kan erstattes som sagsbe­
handlende organ med en bestyrelse, der lægger de overord­
nede retningslinjer for sagsbehandlingen med inspiration fra
eksempelvis Finanstilsynet
• Der er behov for en bedre juridisk kvalitetssikring, så grund­
læggende forvaltningsretlige principper såsom partshøringer
og begrundelser overholdes
• Energitilsynet skal udvides med tekniske og økonomiske
kompetencer, så tilsynet på længere sigt kan fungere som
en overbevisende samarbejdspartner, og efterhånden som
lovgivningen udvikles, som aftalepart for energiselskaberne
I 2005 indførte Forbrugerklagenævnet
en leanbaseret sagsbehandling
med fokus på procesoptimering
og medarbejderinddragelse, da
nævnet kæmpede med en betragtelig
sagspukkel og gennemsnitlige sags-
behandlingstider på 13 måneder.
Ændringen har medført, at den
gennemsnitlige sagsbehandlingstider
i dag er ca. 6 måneder.
28
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0031.png
SAGSBEHANDLINGSTIDER I ENERGITILSYNET STIGER
Sagsbehandlingstid i Enegitilsynet
SAGSBEHANDLING I MDR.
10
Energitilsynets
sagsbehandling
halter
8
6
4
4 gange
Vilkårlighed
i sagsbehandlingen
2010
2015
2
0
Fire gange på bare seks måneder
har et selskab fået markant ændret
sin tilladte indtægt
KILDE: ENERGITILSYNET
Mange kasketter i Energinet.dk
ENEINDKØBER AF
MARKEDSYDELSER
MINISTERRÅDGIVNING
OM ELSYSTEM
MYNDIGHEDS-
OPGAVE
49 øre
Sagsbehandling bruger
ressourcer på uvæsentlige
detaljer
Et selskab har fået ændret sin til­
ladte indtægt med, hvad der svarer
til 49 øre om året per kunde ti år
tilbage i tiden
LAVER MARKEDS-
REGLER
ANALYSERE
MARKEDSBEHOV
EJER/DRIVER GAS-
DISTRIBUTION
EJER/DRIVER SÆRLIG
PRODUKTION
10 år
For lange
sagsbehandlingstider
Mere end 60 elnetselskaber har ikke
fået oplyst deres tilladte indtægter i
over ti år
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
29
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0032.png
Elnettet bør udbygges med fokus
på samfundsøkonomi og regionale
hensyn, ikke nationale særinteresser
26. Tydeliggør og afgræns Energinet.dk’s rolle
Energinet.dk varetager i dag mange forskellige roller – såsom
systemansvarlig, markedsaktør og myndighed, hvilket giver
anledning til modsatrettede interesser og dobbeltroller. Der
bør ikke kunne sås tvivl om dets neutralitet, og Energinet.dk’s
selskabsøkonomiske interesser må ikke stå i vejen for de over­
ordnede samfundsøkonomiske målsætninger.
• Det bør ved lov sikres, at Energinet.dk ikke udsteder de regler
de selv skal agere under
• Energinet.dk’s forskrifter bør så vidt muligt løftes ind i bekendt­
gørelser med Energistyrelsen som overordnet ansvarlig
• Energinet.dk bør opdeles i separate selskabsmæssige en­
heder med ansvar for henholdsvis markedsdesign, system­
ansvar samt udbygning af transmissionsaktiver, mens myn­
dighedsudøvelse bør falde tilbage til offentlige myndigheder
• Energinet bør ikke være aktør i konkurrenceudsatte markeder
• Energinet.dk skal ikke indtræde som permanent ejer af gas­
distributionsnettet, men forvalte denne rolle yderst kortsig­
tet, da den ikke flugter med Energinet.dk’s kerneopgave som
transmissionsansvarlig
27. Skab klare rammer for kommuner som
energiaktør
Når kommunerne agerer på områder med private aktører er
der i fraværet af klare retningslinjer risiko for, at der opstår
mistillid til deres dispositioner. Det er derfor vigtigt at sikre
fair forhold og vandtætte skotter til kommunernes aktivite­
ter som myndighed og som aktører i energisektoren.
• Der skal udarbejdes en skabelon for projektforslag, så der
sikres ensartede regneregler og forudsætninger på tværs
af forslag uafhængig af type og geografi
• Der skal stilles større krav til følsomhedsberegningerne,
der ledsager kommunernes samfundsøkonomiske ana­
lyser
30
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0033.png
Europæisk niveau
28. Styrk fair konkurrence og regulering af elhandel
mellem EU-landene
Elforbindelser mellem lande bør ikke afbrydes på baggrund af
nationale særinteresser. Den nuværende praksis for anvendelse
af forbindelser er inkonsistent og baseret på nationale præfe­
rencer. Det giver dyrere løsninger for energikunder og for den
grønne omstilling. Der er derfor behov for en langt stærkere
europæisk regulatorstemme på engrosmarkedet for el.
• Det europæiske tilsyn, ACER, skal spille en større rolle i at be­
grænse forfordelinger i transmissionsnettene mellem lande
• ACER skal gives et skærpet mandat i arbejdet for at sikre fri
adgang på elforbindelser mellem lande
• ACER skal bruge sit eksisterende mandat til at fremhæve
europæiske flaskehalse i elmarkedet, hvor manglende incita­
menter forhindrer de involverede transmissionsselskaber og
myndigheder i at fjerne begrænsningerne
29. Stil samfundsøkonomiske krav til europæiske
transmissionsselskaber
De europæiske transmissionsselskaber (TSO) agerer i alt for
stor grad ud fra snævre selskabsøkonomiske eller nationale
interesser. Men de forbindelser, der giver det bedste afkast til
en operatør eller fra et nationalt perspektiv, er ikke nødvendig­
vis de forbindelser, der understøtter det indre marked bedst.
Det fører til en mangelfuld udbygning af det europæiske elnet.
Transmissionsnettet bør i højere grad udbygges efter regiona­
le hensyn, og hvor der er samfundsøkonomisk værdi, og ikke
nødvendigvis størst afkast til selskaberne.
• De europæiske systemoperatører skal forpligtes til at sam­
arbejde tættere i driften herunder varetage regionale og ikke
kun nationale interesser
• Ejeren af transmissionsnettet skal etablere udlandsforbindel­
ser, der er samfundsøkonomisk rentable i regionalt europæ­
isk perspektiv
Giv Energien Videre
I Ny politik til et grønt energisystem
31
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0034.png
Giv Energien Videre
Ny politik til et grønt energisystem
SOMMER 2016
DANSK ENERGI
VODROFFSVEJ 59
DK-1900 FREDERIKSBERG C
DANMARK
+45 35 300 400
WWW.DANSKENERGI.DK
[email protected]
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 363: Henvendelse af 3/8-16 vedrørende fremtidens energipolitik, fra Dansk Energi
1655722_0035.png
FOTO: ISTOCK, COLOURBOX. TRYK: LITOTRYK. LAYOUT: ESSENSEN®
FACEBOOK.COM/DANSKENERGI
LINKEDIN.COM/COMPANY/DANSK-ENERGI
TWITTER.COM/DANSKENERGI