Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 348
Offentligt
1651002_0001.png
Lovtidende A
2016
24. juni 2016.
Udgivet den 29. juni 2016
Nr. 825.
Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive
varmeforsyningsanlæg
1)
I medfør af § 2 a, § 3, stk. 2, § 4, stk. 2, § 5, § 9, stk. 1, §
15, § 20, stk. 2, 2. pkt., § 26 a og § 34, stk. 2, i lov om var-
meforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1307 af 24. novem-
ber 2014, og efter forhandling med de kommunale organisa-
tioner fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen omhandler kommunalbestyrelsens
planlægning for varmeforsyningen, forudsætninger for kom-
munalbestyrelsens godkendelse af projekter for kollektive
varmeforsyningsanlæg og kommunalbestyrelsens behand-
ling af sager efter §§ 3, 4 og 9 i lov om varmeforsyning.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Kollektivt varmeforsyningsanlæg: Virksomhed, der
driver et anlæg, som er omfattet af § 2 i lov om var-
meforsyning, herunder distributionsnet til fremføring
af naturgas.
2)
Centralt kraft-varme-anlæg: Et anlæg, der er omfattet
af § 17 i bekendtgørelse om tilladelse til etablering og
ændring af elproduktionsanlæg.
3)
Kraft-varme-anlæg: anlæg til samtidig produktion af
termisk energi og elektrisk eller mekanisk energi i en
og samme proces.
4)
Blokvarmecentral: En varme- eller kraft-varme-cen-
tral, der er etableret i forbindelse med et større bygge-
ri, hvis formål er at forsyne en lukket kreds eller et
forudbestemt antal brugere med energi til bygningers
opvarmning og forsyning med varmt vand.
5)
Produktionsform: Varme- eller kraft-varme-produk-
tion.
6)
Kraft-varme-produktion: Samtidig produktion af ter-
misk energi og elektrisk eller mekanisk energi i en og
samme proces.
7)
Forsyningsform: Fjernvarme eller individuel naturgas-
forsyning.
8)
Energiform: Brændsel eller anden energikilde.
1)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
Samfundsøkonomiske analyser: Beregninger foretaget
på grundlag af Energistyrelsens vejledning i sam-
fundsøkonomiske analyser på energiområdet med de
dertil hørende senest opdaterede forudsætninger for
samfundsøkonomiske analyser på energiområdet.
Varmedistributionsvirksomhed: Enhver fysisk eller
juridisk person, der driver anlæg til fremføring af op-
varmet vand eller damp som omfattet af § 2, stk. 1, nr.
2, i lov om varmeforsyning.
Naturgasdistributionsselskab: Enhver fysisk eller ju-
ridisk person, der varetager distributionsfunktion ved-
rørende naturgas som omfattet af § 6, nr. 4, i lov om
naturgasforsyning.
Forsyningsselskab: Enhver fysisk eller juridisk per-
son, der driver et kollektivt varmeforsyningsanlæg el-
ler et naturgasdistributionsanlæg.
Ejendom: Et matrikelnummer eller flere matrikelnum-
re, som ifølge notering i matriklen skal holdes forenet,
jf. lov om udstykning og anden registrering i matrik-
len. En ejendom omfatter de bygninger, som står på
matrikelnummeret eller -numrene.
Effektiv fjernvarme og fjernkøling: Et fjernvarme- el-
ler fjernkølesystem, der anvender mindst 50 % vedva-
rende energi, 50 % spildvarme, 75 % kraftvarme eller
50 % af en kombination af sådan energi og varme.
§ 3.
Projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg, der er
omfattet af bilag 1, skal forelægges kommunalbestyrelsen til
godkendelse.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder tilsvarende for vedligeholdelses- og
reparationsarbejder, der i væsentlig grad indebærer en for-
bedring af kollektive varmeforsyningsanlægs drifts- og ener-
giøkonomi eller levetid. Dette er der i hvert fald tale om,
hvis arbejdernes omkostninger overstiger 50 pct. af investe-
ringsomkostningerne for en ny lignende enhed.
Stk. 3.
Retlige og faktiske dispositioner til gennemførelse
af et projekt må først foretages, efter at projektet er god-
kendt.
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om
energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L
315, side 1, som ændret ved Rådets direktiv 2013/12/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om
energieffektivitet på baggrund af Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 141, side 28.
CI000151
Energi-, Forsynings- og Klimamin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2016-6909
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
24. juni 2016.
2
Nr. 825.
Kapitel 2
Den kommunale varmeplanlægning
§ 4.
Kommunalbestyrelsen skal udføre en planlægning for
varmeforsyningen i kommunen, bl.a. til brug for kommunal-
bestyrelsens behandling og godkendelse af projekter for kol-
lektive varmeforsyningsanlæg. Denne varmeplanlægning
skal ske i samarbejde med forsyningsselskaber og andre be-
rørte parter, f.eks. virksomheder med særlige energi- og var-
mebehov eller med særlige muligheder for at foretage el- og
varmeproduktion.
Stk. 2.
Det påhviler kommunalbestyrelsen, at
1) planlægge varmeforsyningen og den omlægning af ek-
sisterende produktionsanlæg, der er angivet i § 9 i lov
om varmeforsyning,
2) drage omsorg for, at der udarbejdes projekter herfor, jf.
§ 8 i lov om varmeforsyning,
3) behandle og godkende projekter, der opfylder gælden-
de betingelser m.v., og
4) påse, at projekter gennemføres inden for de gældende
frister, eventuelt i form af påbud.
§ 5.
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at planlæg-
ningen efter § 4 inddrages i forbindelse med den fysiske
planlægning samt kommune- og lokalplanlægningen, bl.a. i
forbindelse med revision eller ændring af kommuneplaner
eller ved vedtagelse af lokalplaner. Kommunalbestyrelsen
drager desuden omsorg for, at varmeplanlægningen i øvrigt
er koordineret med planlovningen og anden lovgivning, her-
under med reglerne om vurdering af større anlægs virkning
på miljøet (VVM), byggelovgivningen og miljøbeskyttelses-
lovgivningen.
Kapitel 3
Forudsætninger for kommunalbestyrelsens godkendelse af
projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg
§ 6.
Kommunalbestyrelsen skal anvende forudsætninger-
ne i dette kapitel ved behandling af projekter for kollektive
varmeforsyningsanlæg. Kommunalbestyrelsen skal desuden
i overensstemmelse med § 1 i lov om varmeforsyning og §
26, stk. 2, i denne bekendtgørelse sørge for, at projektet ud
fra en konkret vurdering er det samfundsøkonomisk mest
fordelagtige projekt, jf. dog § 10, stk. 2, og § 17, stk. 5-7.
Projekter for distributionsnet og transmissionsnet
§ 7.
Bortset fra de tilfælde, der er nævnt i § 8, kan kom-
munalbestyrelsen kun godkende projekter for naturgasdistri-
butionsnet eller fjernvarmedistributionsnet, hvis projektet
ikke ændrer områdeafgrænsningen mellem naturgasforsy-
ningen og fjernvarmeforsyningen, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende etable-
ring af individuel naturgasforsyning i eksisterende mindre
bysamfund uden for kollektivt forsynede områder. Disse by-
er skal friholdes til biomassebaseret fjernvarme, kraft-varme
eller tilsvarende miljøvenlig forsyning.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende projek-
ter for naturgasdistributionsnet, hvis projektet vedrører et
område, hvor 75 pct. eller mere af bygningsmassen er om-
fattet af forbuddet mod installation af naturgasfyr i byg-
ningsreglementet, jf. dog stk. 4. Ved bygningsmassen for-
stås det opvarmede antal kvadratmeter.
Stk. 4.
Stk. 3 gælder ikke for
1) projekter for distributionsnet, der transporterer biogas
eller anden forgasset biomasse eller
2) projekter for etablering af naturgasledninger til forsy-
ning af bygninger, der har fået dispensation fra forbud-
det mod installation af naturgasfyr i bygningsreglemen-
tet.
§ 8.
Kommunalbestyrelsen kan godkende projekter, der
ændrer et områdes forsyningsform fra individuel naturgas-
forsyning til fjernvarme, under forudsætning af, at varmedi-
stributionsvirksomheden yder en økonomisk kompensation
til naturgasdistributionsselskabet, jf. dog stk. 5. Kommunal-
bestyrelsen træffer afgørelse om kompensationens grundlag
på baggrund af de kriterier, der er fastlagt i stk. 2 og 3 samt
bilag 2.
Stk. 2.
Der betales kompensation for ejendomme, som na-
turgasdistributionsselskabet forsyner på det tidspunkt, hvor
projektet modtages af kommunen til godkendelse, og som
skifter fra individuel naturgasforsyning til fjernvarme. Der
betales desuden kompensation for ejendomme, der ikke skif-
ter direkte til fjernvarme, men hvor skiftet til fjernvarme fin-
der sted inden for tre år efter opsigelsen af naturgasleveran-
cen. Kompensation betales for ejendomme, der er beliggen-
de i det område, der har ændret forsyningsform, og for ejen-
domme, der kan nås med en stikledning fra fjernvarmenettet
i dette område.
Stk. 3.
Kompensation beregnes fra det tidspunkt, hvor op-
sigelsen af naturgasleverancen får virkning. Varmedistribu-
tionsvirksomheden betaler naturgasdistributionsselskabet
kompensation for en ejendom, når fjernvarmeleverance til
denne ejendom påbegyndes.
Stk. 4.
Naturgasdistributionsselskabet og varmedistributi-
onsvirksomheden skal give hinanden de nødvendige oplys-
ninger for beregning og betaling af kompensation.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan godkende et projekt,
der er omfattet af stk. 1, uden økonomisk kompensation,
hvis
1) projektet vedrører et område uden etableret naturgasdi-
stributionsnet,
2) naturgasdistributionsselskabet ikke ønsker kompensa-
tion eller
3) projektet modtages af kommunen til godkendelse efter
den 31. december 2020.
§ 9.
En varmedistributionsvirksomheds eller naturgasdi-
stributionsselskabs ret til at forsyne et område som følge af
godkendelse af et projekt efter §§ 7 eller 8 medfører forsy-
ningspligt over for de ejendomme, der er beliggende i områ-
det, fra tidspunktet for kommunalbestyrelsens godkendelse,
jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
En varmedistributionsvirksomhed eller et naturgas-
distributionsselskab, der er forsyningspligtigt efter stk. 1,
kan udskyde forsyningen af en ejendom i sit forsyningsom-
råde, når bruger-, selskabs- eller samfundsøkonomiske hen-
syn tilsiger det. Forsyningen af ejendommen skal i så fald
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
24. juni 2016.
3
Nr. 825.
finde sted fra det tidspunkt, hvor der er forsyningsmulighed
fra anlægget, dog senest fem år efter kommunalbestyrelsens
godkendelse af projektet.
Stk. 3.
Stk. 1 gælder ikke i områder, hvor kommunalbe-
styrelsen har pålagt tilslutnings- eller forblivelsespligt efter
varmeforsyningsloven eller planloven.
§ 10.
Projekter for transmissionsnet kan godkendes af
kommunalbestyrelsen uanset områdeafgrænsningen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal uanset kravene i § 6 og
§ 26, stk. 2, godkende et projekt omfattet af stk. 1, hvis
1) projektet vedrører en transmissionsledning mellem et
fjernvarmenet, der er forsynet af et eller flere biomas-
sebaserede varmeproduktionsanlæg, og et fjernvarme-
net, der drives af en virksomhed, der er omfattet af bi-
lag 3, og
2) de produktionsanlæg, der leverer biomassebaseret op-
varmet vand, ikke tilsammen leverer mere end 8000
MWh årligt til det fjernvarmenet, der drives af en virk-
somhed, der er omfattet af bilag 3.
Projekter for varme- og kraft-varme-produktionsanlæg
Produktionsform
§ 11.
Kommunalbestyrelsen kan kun godkende projekter
for produktionsanlæg med en varmekapacitet over 1 MW,
hvis anlægget indrettes som kraft-varme-anlæg. Det er dog
en forudsætning, at denne produktionsform er den sam-
fundsøkonomisk mest fordelagtige. Der kan godkendes et
varmeproducerende anlæg, hvis dette er samfundsøkono-
misk mere fordelagtigt, jf. dog § 13.
Stk. 2.
Et projektforslag efter stk. 1 skal dimensioneres til
en dækningsgrad på 90 pct. af værkets samlede årlige var-
meproduktion, medmindre en anden dækningsgrad er sam-
fundsøkonomisk mere fordelagtig.
§ 12.
Kommunalbestyrelsen skal ved godkendelse af pro-
jekter for eksisterende biomassebaserede varmeproduktions-
anlæg stille krav om, at anlægget omstilles til biomassebase-
ret kraft-varme, hvis omstillingen ud fra en teknisk og øko-
nomisk vurdering vil være hensigtsmæssig, herunder at var-
meprisen på biomassebaseret kraft-varme ikke adskiller sig
væsentligt fra varmeprisen på den forsyning, som fjernvar-
menettet har adgang til.
§ 13.
Ved etablering af produktionsanlæg med en varme-
kapacitet over 1 MW til levering af opvarmet vand eller
damp til et fjernvarmenet, der forsynes af et centralt kraft-
varme-anlæg, kan kommunalbestyrelsen kun godkende pro-
jektet, hvis anlægget indrettes som kraft-varme-anlæg, jf.
dog § 14.
§ 14.
Ved etablering af spids- og reservelastanlæg kan
kommunalbestyrelsen godkende anlæg, der kun kan produ-
cere varme.
Brændsler Kollektive varmeforsyningsanlæg
§ 15.
Kommunalbestyrelsen kan ikke godkende kul eller
produkter, der kan anvendes som fødevarer, herunder fiske-
og rapsolie, overskudssmør og korn og lign., som brændsler
til kollektive varmeforsyningsanlæg.
Kraft-varme-anlæg
§ 16.
Ved projekter for kraft-varme-anlæg kan kommu-
nalbestyrelsen godkende projektet, hvis der anvendes et eller
flere af følgende brændsler:
1) Naturgas.
2) Biomasse.
3) Biogas, lossepladsgas eller anden forgasset biomasse.
4) Affald.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal indpasse biogas, losse-
pladsgas eller anden forgasset biomasse til kraft-varme-pro-
duktion i den kommunale varmeforsyning, hvis
1) der er lokalt ønske herom og
2) produktionsanlægget kan erhverve gassen til en pris,
der ikke adskiller sig væsentligt fra prisen på den forsy-
ning, som anlægget ellers har adgang til.
Varmeproduktionsanlæg
§ 17.
Ved etablering af nye varmeproduktionsanlæg eller
udvidelse af eksisterende varmeproduktionsanlæg til leve-
ring af opvarmet vand eller damp til et fjernvarmenet, der
forsynes af et eksisterende decentralt naturgasbaseret kraft-
varme-anlæg, kan kommunalbestyrelsen godkende projek-
ter, der opfylder kriterierne i stk. 2-6. Etablering af en trans-
missionsledning til et eksisterende produktionsanlæg betrag-
tes ikke som etablering af et nyt varmeproduktionsanlæg,
hvis det eksisterende produktionsanlægs kapacitet ikke udvi-
des.
Stk. 2.
Ved etablering af varmeproduktionsanlæg efter stk.
1 kan kommunalbestyrelsen kun godkende brændslerne na-
turgas og mineralsk olie, jf. dog stk. 3-6.
Stk. 3.
Ved etablering af varmeproduktionsanlæg efter stk.
1 kan kommunalbestyrelsen godkende biogas, lossepladsgas
eller anden forgasset biomasse forudsat, at brændslet anven-
des på en kraft-varme-producerende produktionsenhed base-
ret på et af disse brændsler.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan ved etablering af udvi-
det varmeproduktionskapacitet, som er nødvendiggjort af et
øget varmebehov, godkende anvendelse af de brændsler, der
er nævnt i § 18, hvis anlægget alene er dimensioneret til at
dække et øget varmebehov, og det øgede varmebehov ikke
kan dækkes af den eksisterende produktionskapacitet.
Stk. 5.
Ved etablering af et varmeproduktionsanlæg til le-
vering af opvarmet vand til et fjernvarmenet efter stk. 1 skal
kommunalbestyrelsen uanset kravene i § 6 og § 26, stk. 2,
godkende projektet, hvis
1) fjernvarmenettet drives af en virksomhed, jf. bilag 3,
og
2) de produktionsanlæg, der leverer biomassebaseret op-
varmet vand til det pågældende fjernvarmenet, sam-
menlagt ikke leverer mere til nettet end 8000 MWh år-
ligt, jf. dog stk. 6.
Stk. 6.
Hvis det varmeproduktionsanlæg, der etableres ef-
ter stk. 5, skal drives af en virksomhed, jf. bilag 3, kan kom-
munalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis anlægget har
en kapacitet på maksimalt 1 MW.
Stk. 7.
Stk. 1-6 finder tilsvarende anvendelse ved etable-
ring af varmeproduktionsanlæg til levering af opvarmet
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
24. juni 2016.
4
Nr. 825.
vand eller damp til et fjernvarmenet, der forsynes af et na-
turgasbaseret varmeanlæg, hvis der er tale om et tidligere
decentralt naturgasbaseret kraft-varme-anlæg, der har ned-
lagt kraft-varme-anlægget.
§ 18.
Ved projekter for varmeproduktionsanlæg til leve-
ring af opvarmet vand eller damp til et fjernvarmenet, der
ikke forsynes med naturgasbaseret kraft-varme eller varme,
kan kommunalbestyrelsen godkende projektet, hvis der an-
vendes et eller flere af følgende brændsler, jf. dog § 19:
1) Biomasse.
2) Biogas, lossepladsgas og anden forgasset biomasse.
3) Affald.
§ 19.
Ved etablering af spids- og reservelastanlæg til leve-
ring af opvarmet vand eller damp til et fjernvarmenet, der
ikke forsynes med naturgasbaseret kraft-varme eller varme,
kan kommunalbestyrelsen tillige godkende brændslerne mi-
neralsk olie eller naturgas.
Stk. 2.
Ved etablering af spids- og reservelastanlæg til le-
vering af opvarmet vand eller damp til et fjernvarmenet, der
forsynes af et centralt kraft-varme-anlæg, kan kommunalbe-
styrelsen godkende alle brændsler, jf. dog § 15.
Projekter for blokvarmecentraler
§ 20.
Ved projekter for blokvarmecentraler, der er belig-
gende i et fjernvarmeforsynet område, kan kommunalbesty-
relsen kun godkende projektet, hvis blokvarmecentralen for-
synes med fjernvarme.
Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved projekter
for blokvarmecentraler, der er beliggende i nærheden af et
fjernvarmeforsynet område, hvis det er samfundsøkonomisk
mest fordelagtigt at udvide forsyningsområdet til at inklude-
re blokvarmecentralen.
§ 21.
Ved projekter for blokvarmecentraler, der er belig-
gende i et område, der er godkendt til individuel naturgas-
forsyning, kan kommunalbestyrelsen kun godkende projek-
tet, hvis blokvarmecentralen forsynes med naturgas. Dette
gælder dog ikke, hvis anlægget indrettes som kraft-varme-
anlæg.
Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved projekter
for blokvarmecentraler, der er beliggende i nærheden af et
område, der er godkendt til individuel naturgasforsyning,
hvis det er samfundsøkonomisk mest fordelagtigt at udvide
forsyningsområdet til at inkludere blokvarmecentralen.
Stk. 3.
Ved projekter for blokvarmecentraler med en var-
mekapacitet over 3 MW, der er forsynet med naturgas, kan
kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis blokvar-
mecentralen indrettes som et kraft-varme-anlæg. Det er dog
en forudsætning, at denne produktionsform er den sam-
fundsøkonomisk mest fordelagtige. Der kan godkendes et
varmeproducerende anlæg, hvis dette er samfundsøkono-
misk mere fordelagtigt.
§ 22.
Ved projekter for blokvarmecentraler, der er belig-
gende uden for et kollektivt forsynet område, kan kommu-
nalbestyrelsen godkende alle typer brændsler, jf. dog § 15.
Stk. 2.
Ved etablering af blokvarmecentraler med en var-
mekapacitet over 1 MW kan kommunalbestyrelsen som led i
projektbehandlingen kræve, at mulighederne for anvendelse
af biobrændsel bliver belyst.
Kapitel 4
Kommunalbestyrelsens godkendelse m.v. af projektforslag
§ 23.
Ansøgning om godkendelse af projekter (projektfor-
slag) for kollektive varmeforsyningsanlæg skal være skrift-
lig og ledsaget af følgende oplysninger i det omfang, som er
nødvendigt for kommunalbestyrelsens vurdering af projek-
tet:
1)
Den eller de ansvarlige for projektet.
2)
Forholdet til varmeplanlægningen, herunder forsy-
ningsforhold og varmekilder, jf. § 4, og forholdet til
kommune- og lokalplaner.
3)
Forholdet til anden lovgivning, herunder til lov om el-
forsyning og lov om naturgasforsyning.
4)
Fastlæggelse af forsyningsområde og varmebehov,
fastlæggelse af hvilke tekniske anlæg, herunder led-
ningsnet, der påtænkes etableret eller ændret, og an-
læggets kapacitet, forsyningssikkerhed og andre
driftsforhold samt for affaldsforbrændingsanlæg for-
holdet mellem forbrændingskapaciteten og affalds-
grundlaget, jf. § 50 b i lov om miljøbeskyttelse eller
regler udstedt i medfør heraf.
5)
Tidsplan for etableringen eller ændringen og ved kon-
verteringsprojekter en redegørelse for varmegrundla-
get og konverteringsforløbet.
6)
Arealafståelser, servitutpålæg og evt. aftaler med
grundejere m.v., der er nødvendige for anlæggets gen-
nemførelse.
7)
Redegørelse for projektansøgers forhandlinger med,
herunder evt. udtalelser fra berørte forsyningsselska-
ber og virksomheder m.fl.
8)
Økonomiske konsekvenser for forbrugerne.
9)
Energi- og miljømæssige vurderinger samt samfunds-
og selskabsøkonomiske vurderinger.
10) Samfundsøkonomisk analyse af relevante scenarier.
For projektforslag, der vedrører etablering eller udvi-
delse af varme- eller naturgasdistributionsnet, anses
individuel forsyning for et relevant scenarium.
Stk. 2.
Ved de samfundsøkonomiske vurderinger og ana-
lyser nævnt i stk. 1, nr. 9 og 10, anvendes den på tidspunktet
for kommunalbestyrelsens afgørelse senest udmeldte dis-
konteringsrente fra Finansministeriet.
Stk. 3.
Kommunen kan på baggrund af projektforslagenes
forskellige karakter og baggrund bestemme, at oplysninger
om et eller flere forhold nævnt i stk. 1, nr. 1-9, og nr. 10, 1.
pkt., ikke skal foreligge, hvis oplysningerne skønnes at være
af uvæsentlig karakter for projektforslaget, ligesom kommu-
nen kan kræve yderligere oplysninger. For kommunalbesty-
relsens godkendelse af ansøgninger efter § 10, stk. 2, og §
17, stk. 5-7, skal der ikke foreligge oplysninger om forhold
nævnt i stk. 1, nr. 10, 1. pkt.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om en
faseopdeling af projektbehandlingen således, at der kan
foretages en mere overordnet behandling før den tekniske
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
24. juni 2016.
5
Nr. 825.
behandling. En sådan fremgangsmåde kan f.eks. anvendes i
forbindelse med projekter, der berører flere kommuner.
§ 24.
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at pro-
jektbehandlingen koordineres med den fysiske planlægning
samt kommune- og lokalplanlægningen, og at et godkendt
projekt indgår ved revision af kommuneplan og udarbejdel-
se af lokalplan i det omfang, dette er påkrævet. Kommunal-
bestyrelsen drager omsorg for, at projektbehandlingen for et
projekt, der vedrører et affaldsforbrændingsanlæg, koordine-
res med lov om miljøbeskyttelse, herunder at affaldsgrund-
laget forelægges til godkendelse efter § 50 b i lov om miljø-
beskyttelse.
§ 25.
Kommunalbestyrelsen skal skriftligt underrette be-
rørte forsyningsselskaber, kommuner og grundejere, der skal
afgive areal eller pålægges servitut, om projektforslaget med
henblik på, at eventuelle bemærkninger til projektforslaget
kan fremsendes til kommunalbestyrelsen inden for 4 uger.
Ved ændring af områdeafgrænsningen i forhold til det hidti-
dige plangrundlag, skal de berørte forsyningsselskaber m.v.
inddrages. Kommunalbestyrelsen kan tilsvarende underrette
andre, f.eks. virksomheder og told- og skatteforvaltningen.
§ 26.
Forinden kommunalbestyrelsen kan meddele god-
kendelse, skal kommunalbestyrelsen foretage en energimæs-
sig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af pro-
jektet. Vurderingen skal ske på baggrund af
1) planlægningen efter kapitel 2,
2) de bestemmelser, der er fastsat i kapitel 3,
3) de samfundsøkonomiske analyser, der er nævnt i 23,
stk. 1, nr. 10, og
4) de bemærkninger, der er modtaget efter § 25.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal ved vurderingen påse,
at projektet ud fra en konkret vurdering er det samfundsøko-
nomisk mest fordelagtige projekt, jf. dog § 10, stk. 2, og §
17, stk. 5-7.
Stk. 3.
Forudsætter projektet anvendelse af de regler, der
er nævnt i § 6, stk. 3, og § 7 i lov om varmeforsyning, skal
kommunalbestyrelsen vurdere reglernes anvendelse i for-
hold til projektets økonomi og opfyldelsen af energipolitiske
målsætninger m.v.
§ 27.
Godkendelse omfatter følgende punkter, der er rele-
vante for projektforslaget:
1) Anlægget, herunder dets kapacitet, placering og pro-
duktionsform.
2) Forsyningsform.
3) Energiform.
4) Forsyningsområde,
5) Tidsfølge for anlæggets etablering eller ændring.
6) Grundlag for beslutning om anvendelse af § 6, stk. 3,
§§ 7 og 11-13 i lov om varmeforsyning.
Stk. 2.
Til en godkendelse kan der knyttes vilkår vedrø-
rende anlæggets etablering, ændring eller drift, f.eks. om
1) tidsfrist for påbegyndelse af anlægsarbejder og tidsbe-
grænsning af godkendelsen,
2) forelæggelse inden for fastsatte frister af aftaler med
anlægget om energileverancer og om salg af de ydelser
3)
4)
(opvarmet vand, damp, gas eller el), som anlægget vil
producere,
opnåelse af et nærmere afgrænset varmegrundlag og
lavtemperaturdrift.
§ 28.
Kommunalbestyrelsen skal skriftligt underrette pro-
jektansøgeren, de berørte forsyningsvirksomheder, kommu-
ner og grundejere, der skal afgive areal eller pålægges servi-
tut, om afgørelsen med oplysning om klageadgang og klage-
frist.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen indberetter digitalt oplys-
ninger om beslutninger, der vedrører projekter omfattet af
bilag 1, punkt 3.1, og som er truffet den 1. januar 2012 eller
senere. Indberetningen skal ske til registret på Plansy-
stemDK, jf. § 1 i cirkulære nr. 68 af 6. september 2006 om
det digitale planregister - PlansystemDK - og om kommu-
nalbestyrelsens indsendelse af planer og planforslag m.v.
med tilhørende planoplysninger til registret. Indberetningen
skal ske i overensstemmelse med datamodellen PlanDK3 for
kollektiv varmeforsyning, som ligger på hjemmesiden
www.plansystem.dk.
§ 29.
Energistyrelsen kan i særlige tilfælde beslutte, at af-
gørelse om projektgodkendelse træffes af Energistyrelsen i
stedet for af kommunalbestyrelsen.
Kapitel 5
Dispensation
§ 30.
Energistyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra
reglerne i bekendtgørelsen, eksempelvis ved udviklings- el-
ler demonstrationsprojekter.
Stk. 2.
Energistyrelsen underretter Kommissionen om en
afgivet dispensation, hvis
1) projektet vedrører produktionsanlæg med en indfyret
termisk kapacitet på over 20 MW eller distributions- el-
ler transmissionsnet, hvor de produktionsanlæg, der le-
verer til nettet, sammenlagt har en indfyret termisk ka-
pacitet på over 20 MW,
2) et relevant alternativ til projektet er et projekt med ud-
nyttelse af overskudsvarme og
3) dispensationen medfører, at projektet kan gennemføres
uden udnyttelse af overskudsvarme.
Kapitel 6
Klage m.v.
§ 31.
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser
truffet efter denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Klage skal være indgivet skriftligt til Energiklage-
nævnet inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. Ener-
giklagenævnet orienterer den pågældende kommune om kla-
gen. Orienteringen, herunder fremsendelse af en kopi af kla-
gen, sker hurtigst muligt og senest 7 dage efter klagen er
modtaget.
§ 32.
Afgørelser truffet af Energiklagenævnet i henhold
til § 31 kan ikke indbringes for anden administrativ myndig-
hed.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
24. juni 2016.
6
Nr. 825.
Kapitel 7
Straf
§ 33.
Med bøde straffes den, der
1) undlader at indhente godkendelse efter § 3,
2) overtræder § 3 eller
3) tilsidesætter en godkendelse, herunder vilkår, fastsat i
en godkendelse.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske perso-
ner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 8
Ikrafttræden m.v.
§ 34.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1124 af 23. september 2015 om
godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsan-
læg ophæves, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for ansøg-
ninger om projektgodkendelse indgivet før den 1. juli 2016.
For sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 4.
Klager over afgørelser, truffet af kommunalbesty-
relsen eller Energistyrelsen efter bekendtgørelse nr. 1124 af
23. september 2015, behandles efter bestemmelserne i be-
kendtgørelse nr. 1124 af 23. september 2015 om godkendel-
se af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg.
Stk. 5.
Biomassebaserede blokvarmecentraler, der er etab-
leret eller godkendt senest den 14. juni 1990, kan uanset kra-
vene i § 20, stk. 1, og § 21, stk. 1, fortsætte med biomas-
seanvendelsen på det pågældende anlæg.
Energistyrelsen, den 24. juni 2016
M
ARTIN
H
ANSEN
/ Marie Hindhede
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1651002_0007.png
24. juni 2016.
7
Nr. 825.
Bilag 1
Godkendelsespligtige projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg, jf. § 3, stk. 1, 1. pkt.
Projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg med en varmekapacitet på 0,25 MW eller mere, der er om-
fattet af § 2 i lov om varmeforsyning, er godkendelsespligtige. Der er tale om følgende kategorier af pro-
jekter:
1
Produktionsanlæg, herunder kraft-varme-anlæg og varmepumper til kombineret produk-
tion af varme og køling
1.1 Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af produktions- og behandlingsanlæg for bygas,
LPG (flaskegas), biogas, lossepladsgas, geotermisk energi m.v.
1.2 Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af varmeproduktionsanlæg, herunder forbrændings-
anlæg for affald, træ, halm m.v. og varmepumper til kombineret produktion af varme og
køling.
1.3 Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af blokvarmecentraler.
1.4 Opførelse, udvidelse og nedlæggelse af kraft-varme-anlæg/centraler, herunder forbræn-
dingsanlæg for affald, træ, halm m.v., med en eleffekt på 25 MW eller derunder.
1.5 Ændring af energiform på godkendelsespligtige kollektive varmeforsyningsanlæg, jf.
1.1-1.4.
2
Transmissions- og fordelingsledninger
2.1 Etablering eller bortfald af anvendelsen af transmissions- og fordelingsledninger med til-
hørende tekniske anlæg (pumper, stationer, varmeveksler m.v.) for fjernvarme, naturgas
eller andre brændbare gasarter (bygas, biogas, lossepladsgas m.v.).
2.2 Forstærkning af transmissionsledninger/fordelingsledninger for fjernvarme, naturgas eller
andre brændbare gasarter (bygas, biogas, lossepladsgas m.v.), som øger kapaciteten.
3
Distributionsnet og forsyningsområder
3.1 Etablering, udvidelse, indskrænkning eller bortfald af distributionsnet eller forsyningsom-
råder.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1651002_0008.png
24. juni 2016.
8
Nr. 825.
Bilag 2
Kompensation ved projekter for ændring af forsyningsform, jf. § 8
1. Tabel 1 indeholder 7 kategorier af ejendomme, inddelt efter årsforbrug af naturgas. Kompensationsbe-
løbet pr. ejendom er afhængigt af ejendommens gennemsnitlige årsforbrug af gas over de seneste tre na-
turgasafregningsår, regnet fra datoen for forelæggelsen af projektforslaget til kommunalbestyrelsens god-
kendelse. Hvis ejendommen har været tilsluttet naturgasdistributionsselskabet i mindre end tre år, skal der
tages udgangspunkt i det gennemsnitlige årsforbrug af gas over den periode, hvor ejendommen har været
tilsluttet.
2. Tabel 1 indeholder kompensationsbeløb for de forskellige kategorier af ejendomme i HMN Naturgas
I/S’, DONG Gas Distribution A/S’ og Naturgas Fyn Distribution A/S’ forsyningsområder. Beløbene er
fastsat pr. 1. januar 2011. Beløbene reduceres fra 1. januar 2012 årligt først med 5 pct. og derefter pris-
talsreguleres de efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i det forrige kalenderår.
3. Hvis et område, som ændrer forsyningsform, ikke forsynes af et naturgasdistributionsselskab, der er
nævnt i tabel 1, fastsætter klima-, energi- og bygningsministeren efter ansøgning fra kommunen kompen-
sationsbeløbene for de forskellige kategorier af ejendomme.
Tabel 1. Kompensationsbeløb pr. ejendom
Naturgas Fyn
DONG
Distribution
A/S
(Gennemsnitligt årligt naturgasforbrug) HMN Naturgas I/S Gas Distribution A/S
6.000 m
3
og mindre
776 kr.
8.450 kr.
6.509 kr.
6.001 - 12.000 m³
0,39 kr./m
3
4,23 kr./m
3
3,25 kr./m
3
12.001 - 45.000 m³
0,37 kr./m
3
4,08 kr./m
3
3,15 kr./m
3
45.001 - 110.000 m³
0,32 kr./m
3
3,47 kr./m
3
2,69 kr./m
3
110.001 - 200.000 m³
0,25 kr./m
3
2,68 kr./m
3
2,07 kr./m
3
200.001 - 1.000.000 m³
0,12 kr./m
3
1,33 kr./m
3
1,02 kr./m
3
1.000.001 - 10.000.000 m
3
0,09 kr./m
3
0,99 kr./m
3
0,71 kr./m
3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
24. juni 2016.
9
Nr. 825.
Bilag 3
Virksomheder omfattet af bestemmelserne i § 10, stk. 2, og § 17, stk. 5, nr. 1
A.
Følgende virksomheder, der driver fjernvarmenet, har en varmepris, der er blandt de
a) 30 højeste ifølge Energitilsynets varmeprisstatistik pr. 8. december 2010,
b) de 30 højeste i gennemsnit ifølge Energitilsynets varmeprisstatistik over årene 2009, 2010 og
2011,
c) de 43 højeste ifølge Energitilsynets varmeprisstatistik pr. 15. august 2014, som ikke omfattet
af a) eller b), eller
d) de 43 højeste i gennemsnit ifølge Energitilsynets varmeprisstatistik over årene 2012, 2013 og
2014, som ikke er omfattet af a) eller b):
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
Hjortekær
Østermarie Fjernvarmenet
Veddum-Skelund-Visborg Kraftvarmeværk
Skævinge Kommunes Fjernvarmeforsyning
Kelleris Hegn
Slagslunde Fjernvarme
Meløse-St. Lyngby Energiselskab
Hvalpsund Kraftvarmeværk
Gassum-Hvidsten Kraftvarmeværk
Gørløse Fjernvarme
Ørslev-Terslev Kraftvarmeforsyning
Sandved-Tornemark Kraftvarmeværk
Blenstrup Kraftvarmeværk
Brøns Kraftvarme
Hyllinge-Menstrup Kraftvarme
Ådum Kraftvarmeværk
Ulbjerg Kraftvarme
Sdr. Herreds Kraftvarmeværker
Rostrup Kraftvarmeværk
Annebergparken
Sønderholm Varmeværk
Mellerup Kraftvarme
Oue Kraftvarmeværk
Hvam Gl. Hvam Kraftvarmeværk
Præstbro Kraftvarmeværk
Præstø Fjernvarme
Rejsby Kraftvarme
Ellidshøj-Ferslev Kraftvarmeværk
Øster Hurup Kraftvarme
Ejsing Fjernvarmeforsyning
Astrup Kraftvarmeværk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
24. juni 2016.
10
Nr. 825.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
60.
61.
62.
63.
64.
65.
66.
67.
68.
69.
70.
71.
72.
73.
74.
75.
76.
77.
78.
79.
Øland Kraftvarmeværk
Lendum Kraftvarmeværk
Mørkøv Kraftvarmeværk
Thorshøj Kraftvarmeværk
Boligselskabet Danbo - Havnbjerg Varmecentral
Boligselskabet Danbo - Langesø Varmecentral
Boligselskabet Danbo - Nordborg Varmecentral
Boulstrup-Hou Kraftvarmeværk
Ferritslev Fjernvarmeselskab
Flauenskjold Varmeværk
Frifelt-Roager Kraftvarme
Fur Kraftvarmeværk
Genner-Hellevad-Hovslund Forenede Kraftvarmeværker
Glyngøre Fjernvarmeværk
Gylling-Ørting-Falling Kraftvarmeværk
Hallund Kraftvarmeværk
Halvrimmen-Arentsminde Kraftvarmeværk
Hejnsvig Varmeværk
Holte Fjernvarme (Øverød central)
Hundested Varmeværk
Hundslund-Oldrup Kraftvarmeværk
Ingstrup Fjernvarme
Klitmøller Kraftvarmeværk
Klokkerholm Fjernvarme
Kølvrå Fjernvarmecentral
Løkkensvejens Kraftvarmeværk
Lønstrup Varmeforsyning
Lørslev Fjernvarmeforsyning
Manna-Thise Kraftvarmeværk
Mejlby Kraftvarmeværk
Morsø Varme - Dueholm Varmecentral
Mou Kraftvarme
Nr. Broby Varmeværk
Nr. Nissum Kraftvarme
Odsherred Varme A/S
Odsherred Varmeværk (Trundholm)
Ramsing-Lem-Lihme Kraftvarmeværk
Ravnkilde Kraftvarmeværk
Rye Kraftvarmeværk
Sig Varmeværk
Skovlund Kraftvarme
Skuldelev Energiselskab
Sorø Kraftvarmeværk
Stoholm Fjernvarmeværk
Troldhede Kraftvarmeværk
Tversted Kraftvarmeværk
Uggelhuse-Langkastrup Kraftvarmeværk
Vejby-Tisvilde Fjernvarme
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
24. juni 2016.
11
Nr. 825.
80.
81.
82.
83.
84.
85.
Voerså Kraftvarmeværk
Vorupør Kraftvarmeværk
Værum-Ørum Kraftvarmeværk
Vaarst-Fjellerad Kraftvarme
Ørnhøj Grønbjerg Kraftvarmeværk
Østerlund Varme A/S
B.
Hvis en af de virksomheder, der er nævnt under pkt. A ovenfor, er eller bliver overtaget
af en anden virksomhed, vil muligheden for at kunne få godkendt forsyning af fjernvar-
menettet fra et biomassebaseret varmeproduktionsanlæg overgå til den nye ejer.
Kravene i § 10, stk. 2, nr. 2, og § 17, stk. 5, nr. 2, og stk. 6, til en maksimumkapacitet på
henholdsvis 8000 MWh og 1 MW, gælder det fysiske fjernvarmenet. Hvis en af de virk-
somheder, der er nævnt under pkt. A ovenfor, driver flere net, der fysisk ikke er forbund-
ne med hinanden, kan der således for hvert af disse net etableres en biomasseleverance
på maksimalt 8000 MWh årligt henholdsvis et biomassebaseret produktionsanlæg på
maksimalt 1 MW. Dette gælder dog kun net, hvis priser er indgået i de varmeprisstati-
stikker, der har dannet grundlag for udvælgelsen af virksomhederne.
C.