Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 348
Offentligt
1651000_0001.png
Lovtidende A
2016
27. juni 2016.
Udgivet den 29. juni 2016
Nr. 830.
Bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1)
I medfør af § 2 a, § 22, stk. 4, § 70, stk. 2, § 88 og § 90,
nr. 1, i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 418 af
25. april 2016, § 3, § 14, stk. 2, § 37 a, stk. 2, § 50 og § 52,
nr. 1, i lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.
1331 af 25. november 2013, som ændret ved lov nr. 1498 af
23. december 2014, og § 2 a, § 26 a, nr. 1 og 2, § 28 b, stk.
2, og § 34, stk. 2, i lov om varmeforsyning, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1307 af 24. november 2014, fastsættes:
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Net- og distributionsvirksomheder skal i overens-
stemmelse med bestemmelserne i denne bekendtgørelse
fremme realiseringen af omkostningseffektive energibespa-
relser til gavn for energiforbrugerne og samfundet.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhedernes indsats skal
medvirke til at øge den samlede besparelsesindsats og den
skal have særlig fokus på realisering af energibesparelser i
slutforbruget, som ikke ville være blevet realiseret på nuvæ-
rende tidspunkt uden virksomhedernes indsats.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhedernes besparelses-
indsats er rettet mod det endelige energiforbrug, dvs. slutfor-
bruget af energi i Danmark inklusiv nettab.
§ 2.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på net- og distri-
butionsvirksomheder. Dog finder kapitel 5 alene anvendelse
på de net- og distributionsvirksomheder, der ikke er omfattet
af aftalen mellem energiselskaberne og klima-, energi- og
bygningsministeren af 13. november 2012 om energiselska-
bernes spareindsats.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Netvirksomhed: En kollektiv elforsyningsvirksomhed,
der udøver netvirksomhed med bevilling i medfør af
bestemmelserne i kapitel 4 i lov om elforsyning.
2)
Distributionsvirksomhed: En naturgas- eller varmedi-
stributionsvirksomhed, jf. nr. 10 og 11.
3)
Energi: Alle former for energiprodukter, brændsel,
varme, vedvarende energi, elektricitet og andre former
for energi som defineret i artikel 2, litra d), i Europa-
7)
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1099/2008 af 22. oktober 2008 om energistatistik.
Primærenergiforbrug: Indenlandsk bruttoforbrug,
bortset fra ikkeenergirelaterede anvendelser
Endeligt energiforbrug: Al energi leveret til industri,
transport, husholdninger, tjenesteydelser og landbrug.
Omfatter ikke leverancer til energiomdannelsessekto-
ren og energiindustrien selv.
Forpligtet part: En energidistributør i detailleddet, der
er bundet af den nationale ordning for energisparefor-
pligtelser, jf. nr. 1 og 2.
Deltagende part: En virksomhed eller et offentligt or-
gan, der har forpligtet sig til at nå visse mål i henhold
til en frivillig aftale eller er omfattet af et nationalt po-
litisk lovgivningsinstrument
Energitjeneste: Fysisk gavn, nytteværdi eller gode
fremkommet ved at kombinere energi med energief-
fektiv teknik eller tiltag, der kan omfatte de drifts-,
vedligeholdelses- og kontrolaktiviteter, der er nødven-
dige for at tilvejebringe tjenesten, som leveres på ba-
sis af en kontrakt, og som under normale omstændig-
heder har vist sig at medføre kontrollerbare forbedrin-
ger af energieffektiviteten eller primærenergibesparel-
ser, der kan måles eller anslås.
Naturgas-distributionsvirksomhed: Enhver fysisk eller
juridisk person, der varetager transport af naturgas via
lokale eller regionale ledningsnet med henblik på le-
vering til forbrugere, jf. § 6, nr. 2 og 4, i lov om natur-
gasforsyning.
Varmedistributionsvirksomhed: En virksomhed, som
har til formål at levere energi i form af opvarmet
vand, damp eller andre brændbare gasarter end natur-
gas til forbrugere med henblik på bygningers opvarm-
ning eller forsyning med varmt brugsvand, jf. § 28 a,
stk. 2, i lov om varmeforsyning.
Forbruger: En slutforbruger, som aftager og forbruger
leveret energi.
Kollektivt produktionsanlæg: El- og varmeprodukti-
onsanlæg, som leverer energi til et kollektivt forsy-
ningsnet.
4)
5)
6)
8)
9)
10)
11)
12)
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om
energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L
315, side 1, som ændret ved Rådets direktiv 2013/12/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 141, side 28.
CI000149
Energi-, Forsynings- og Klimamin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2016-6909
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
27. juni 2016.
2
Nr. 830.
Reduktion af slutenergiforbrug: Forskellen mellem
den energimængde, der tilføres slutforbrugeren og den
energimængde, der leveres fra slutforbrugeren til eks-
terne parter, f.eks. i form af overskudsvarme eller el.
14) Energiforbrug i transportsektoren: Energiforbrug som
anvendes til al vejtransport med indregistrerede køre-
tøjer, togdrift, herunder elforbrug til tog, signaler m.v.
samt luft- og skibsfart. Intern transport indenfor virk-
somheden, herunder brug af landbrugstraktorer, vand-
ingsmaskiner m.v. er en del af erhvervenes procese-
nergiforbrug, og det er dermed ikke transport.
15) Nettab: Tabene i transmissions- og distributionsnette-
ne, inklusiv tab i transformatorer, pumper, målere, re-
gulatorer m.v. hele vejen fra el- og varmeproduktions-
anlæg og gasbehandlingsanlæg til levering til forbru-
gerne.
16) Aktør: En virksomhed, som indgår aftale med en net-
eller distributionsvirksomhed om aktiviteter efter ka-
pitel 2 eller om gennemførelse af energispareaktivite-
ter som nævnt i kapitel 3. En aktør kan være en kon-
cernforbunden virksomhed.
17) Sikring af realiseringen af energibesparelser: Net- og
distributionsvirksomhedernes gennemførelse eller
medvirken til gennemførelse af energibesparelser hos
forbrugerne efter bestemmelserne i kapitel 3.
18) Anvendelse af kvotebelagte brændsler: Brændselsan-
vendelse i anlæg og virksomheder, som er omfattet af
CO2- kvoteordningen, jf. lov om CO2-kvoter. Alt
brændselsforbrug til el- og fjernvarmeproduktion reg-
nes som kvotebelagt brændsel. Med ikke-kvotebelagte
brændsler menes brændsler, som anvendes i øvrige
anlæg og virksomheder.
19) Et projekts tilbagebetalingstid: Forholdet mellem in-
vesteringen (fratrukket tilskud) og værdien af første
års energibesparelse.
20) effektiv individuel opvarmning og køling: en forsy-
ningsmulighed inden for individuel opvarmning og
køling, som sammenlignet med effektiv fjernvarme og
fjernkøling målbart reducerer den tilførsel af ikkeved-
varende primærenergi, der er påkrævet for at forsyne
en enhed af leveret energi inden for en relevant sy-
stemgrænse, eller som kræver den samme tilførsel af
ikkevedvarende primærenergi men til en lavere pris,
under hensyntagen til påkrævet energi i forbindelse
med udvinding, omdannelse, transport og distribution.
21) effektiv opvarmning og køling: en mulighed for op-
varmning og køling, som sammenlignet med et grund-
scenarie, der afspejler en business-as-usual-situation,
målbart reducerer den tilførsel af primærenergi, der er
påkrævet for på en omkostningseffektiv måde at for-
syne en enhed af leveret energi inden for en relevant
systemgrænse som vurderet i den cost-benefit-analy-
se, som er omhandlet i direktivet om energieffektivi-
tet, under hensyntagen til påkrævet energi i forbindel-
se med udvinding, omdannelse, transport og distribu-
tion.
Stk. 2.
Med energispareaktiviteter forstås følgende:
13)
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Aktiviteter som reducerer behovet for tilførsel af energi
til slutforbrugeren, herunder:
a) effektivisering af energianvendelsen i produkter,
anlæg, processer og bygninger hos forbrugerne og
b) udbredelse af nye energiproducerende anlæg hos
forbrugerne, som netto reducerer behovet for leve-
ring af energi, herunder lokale vedvarende energi-
anlæg som solvarmeanlæg og vindmøller, der er til-
sluttet i egen installation. I bygninger, som er til-
sluttet fjernvarme, kan der dog ikke medregnes en
effekt af lokale solvarmeanlæg. Ved installation af
oliefyr kan kun medregnes en energibesparelse i
områder, hvor tilslutning til fjernvarme- eller natur-
gasforsyning ikke er mulig.
Konkrete afgrænsede initiativer, som medfører energi-
besparelser inden for transportsektoren. Disse initiati-
ver offentliggøres på Energistyrelsens hjemmeside.
Initiativer hos forbrugerne, der medfører energibespa-
relse i forsyningssystemet, såsom øget afkøling af
fjernvarmevand på forbrugsstedet.
Reduktion af nettabene.
Kollektive solvarmeanlæg i forbindelse med fjernvar-
meforsyning, som er godkendte og projekterede inden
udgangen af 2015 til idriftsættelse senest i 2016.
Besparelser i forbindelse med ventilation, belysning,
pumper, varmeanlæg og forbrug i administrationsbyg-
ninger hos kollektive produktionsanlæg i det omfang
dette forbrug afregnes via en forbrugsmåler og således
ikke er et internt egetforbrug. Besparelser på selve pro-
duktionsanlæggene, herunder kedler, turbiner, gasmo-
torer, røggasrensning og -køling m.v. med tilknyttet ud-
styr som f.eks. motorer, reguleringsudstyr m.v. kan ik-
ke medregnes. Energistyrelsen offentliggør en liste
over de kollektive produktionsanlæg på Energistyrel-
sens hjemmeside på www.ens.dk.
Kapitel 2
Information om energibesparelser til forbrugerne,
kortlægning af energiforbrug
§ 4.
Net- og distributionsvirksomhederne skal varetage de
i §§ 5 og 6 nævnte opgaver i deres forsyningsområde.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne kan udføre
opgaverne selv, i fællesskab med andre net- og distributi-
onsvirksomheder eller ved aftale med andre aktører.
§ 5.
Distributionsvirksomhederne skal give oplysning til
alle forbrugerkategorier i forsyningsområdet om mulighe-
derne for at opnå energibesparelser, herunder ved individuel
rådgivning af forbrugerne, generel information, hjemmesi-
der, informationsmateriale, undervisning og anden oplys-
ningsvirksomhed.
Stk. 2.
Distributionsvirksomhedernes realisering af ener-
gibesparelser, som virksomhederne oplyser om som nævnt i
stk. 1, skal ske efter bestemmelserne i kapitel 3.
§ 6.
Net- og distributionsvirksomhederne skal kortlægge
deres energilevering i deres forsyningsområde fordelt på
forbrugerkategorier og kategorier af energianvendelse.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
27. juni 2016.
3
Nr. 830.
Stk. 2.
Net- eller distributionsvirksomheden skal offentlig-
gøre informationer om energiforbrug m.v., som fremkom-
mer ved kortlægningen, på en offentligt tilgængelig hjem-
meside eller på anden tydelig måde eller meddele disse in-
formationer efter anmodning. I anmodningen skal de infor-
mationer, som ønskes meddelt, være identificeret.
Stk. 3.
Informationer, som muliggør identificering af ener-
giforbrug hos en enkelt forbruger, må kun offentliggøres el-
ler meddeles som nævnt i stk. 2 efter skriftligt samtykke fra
den pågældende. Et sådant samtykke kan til enhver tid tilba-
gekaldes.
Kapitel 3
Realisering af energibesparelser
§ 7.
Net- og distributionsvirksomhederne skal sikre, at der
realiseres dokumenterbare energibesparelser i et omfang,
der mindst opfylder de i bilag 1 nævnte energibesparelses-
målsætninger.
Stk. 2.
Til opfyldelsen af energisparemålsætningerne kan
net- og distributionsvirksomhederne medregne energibespa-
relser, som tilskrives som realiserede af virksomhederne ef-
ter § 8, og som opgøres efter § 9.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne skal inden for
de fastlagte rammer opfylde deres energibesparelsesforplig-
telse så effektivt og billigt som muligt.
Stk. 4.
Net- og distributionsvirksomhederne kan sikre rea-
liseringen af energibesparelser inden for alle energiarter i
hele landet.
Stk. 5.
Net- og distributionsvirksomhederne beslutter,
hvilke aktiviteter de vil iværksætte for at realisere energibe-
sparelser. Selskabernes indsats skal dog primært målrettes
mod eksisterende bygninger og erhverv.
Stk. 6.
Besparelserne skal indberettes det år, hvor realise-
ringen og dokumentationen af den konkrete energibesparel-
se er afsluttet. En net- og distributionsvirksomhed kan dog
aftale med aktører, som net- eller distributionsvirksomheden
har indgået aftale om gennemførelse af energispareaktivite-
ter med, at overdragelsen af dokumenterede energibesparel-
ser udskydes til det følgende år.
Stk. 7.
Ved fastsættelsen af energisparemålene, jf. stk. 1,
og opgørelse og indberetning af besparelserne anvendes de i
bilag 4 oplyste energiindhold for specifikke brændsler, med-
mindre andre faktorer fremgår af den danske energistatistik.
§ 8.
Realiserede energibesparelser kan tilskrives net- og
distributionsvirksomhederne, såfremt de opfylder betingel-
ser i stk. 2-7.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne kan tilskrives
realiseringen af en energibesparelse, når virksomhederne har
gennemført energispareaktiviteter eller har medvirket hertil,
f.eks. ved sagkyndig bistand eller ved organisering eller fi-
nansiering af aktiviteten, jf. i øvrigt § 10 om indgåelse af af-
tale om gennemførelsen, på en af følgende måder:
1) Konkrete energispareaktiviteter hos en eller flere kon-
krete forbrugere, jf. stk. 3, som enten kan opgøres spe-
cifikt eller efter standardiserede metoder, jf. § 9, stk. 1.
2) En specifik markedspåvirkning rettet mod en ubestemt
kreds af forbrugere som vil medføre et dokumenteret
øget salg af energieffektive produkter og løsninger set i
forhold til det forventede salg uden den specifikke mar-
kedspåvirkning.
Stk. 3.
Hvis energispareaktiviteten retter sig mod en eller
flere konkrete forbrugere, skal net- eller distributionsvirk-
somheden endvidere have indgået aftale om tilskrivning af
energibesparelsen som nævnt i stk. 4 inden den fysiske ener-
gispareaktivitet påbegyndes eller bindende aftale om igang-
sætning indgås. Der skal være en ubrudt aftalekæde eventu-
elt via aktører i flere led fra slutbrugeren til net- og distribu-
tionsvirksomheden. Ved alle specifikke opgørelser og andre
besparelser større end 20 MWh skal aftalen være skriftlig.
Ved øvrige besparelser skal forbrugeren være gjort bekendt
med overdragelsen af den konkrete besparelse forud for den-
ne realisering, f.eks. ved daterede pristilbud, ordrebekræftel-
ser el.lign.
Stk. 4.
Net- eller distributionsvirksomheden eller en aktør,
som har en aftale med en net- eller distributionsvirksomhed,
indgår aftalen, som nævnt i stk. 3, med den forbruger, som
modtager energispareaktiviteten og helt eller delvis afholder
omkostninger ved aktiviteten. Net- eller distributionsvirk-
somheden kan indgå aftale med en aktør, som således agerer
på vegne af net- eller distributionsvirksomheden. En sådan
aftale kan indeholde flere led af aktører, men der skal være
en ubrudt aftalekæde fra slutforbruger til net- og distributi-
onsvirksomheden forud for realiseringen, jf. stk. 3.
Stk. 5.
Net- og distributionsselskaber kan tilskrive sig den
fulde virkning af de gennemførte energispareaktiviteter, som
opgøres efter § 9, i følgende tilfælde, jf. dog stk. 6:
1) I forhold til nye bygninger, hvis aktiviteten konkret
medvirker til, at en ny bygning har et lavere energifor-
brug, end hvad der følger af de gældende krav for den
pågældende bygning.
2) For øvrige områder, hvor der i lovgivningen er fastsat
krav om energieffektivisering, eller hvor en myndighed
har indgået aftaler med berørte parter om energieffekti-
visering.
Stk. 6.
I forhold til projekter, der modtager tilskud eller
tilsagn om tilskud fra tilskudsordningen for vedvarende
energi til proces, jf. lov om tilskud til fremme af vedvarende
energi i virksomheders produktionsprocesser, kan net- og
distributionsselskaberne kun medregne opnåede energibe-
sparelser, i det omfang de på anden måde end ved tilskud
udbetalt til slutforbrugeren medvirker til, at de relevante
energieffektiviseringer gennemføres, jf. stk. 2-4.
Stk. 7.
Net- og distributionsvirksomhederne skal ved ind-
byrdes aftale sikre, at virkningen af realiserede energibespa-
relser tilskrives en enkelt net- eller distributionsvirksomhed
eller fordeles mellem flere virksomheder efter objektive kri-
terier. I tilfælde af uenighed herom mellem flere virksomhe-
der skal disse lade en udpeget uvildig opmand afgøre forde-
lingen.
Stk. 8.
Retten til at indrapportere energibesparelser, som
er realiseret og dokumenteret efter stk. 1-6, og som således
kan tilskrives en given net- eller distributionsvirksomhed,
kan efterfølgende, evt. via mellemmand, overdrages fra den
pågældende net- eller distributionsvirksomhed til en anden
net- eller distributionsvirksomhed.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
27. juni 2016.
4
Nr. 830.
§ 9.
Virkningen af energispareaktiviteter, som ifølge § 8
anses for realiseret af net- og distributionsvirksomhederne,
opgøres som nævnt nedenfor:
1) Ved en standardiseret aktivitet hos en konkret forbru-
ger opgøres energibesparelsen på grundlag af generelle
standardværdier, jf. bilag 5, litra a. Standardværdierne
fastsættes af Energistyrelsen efter drøftelse med repræ-
sentanter for net- og distributionsvirksomhederne.
Standardværdierne offentliggøres på Energistyrelsens
hjemmeside www.ens.dk
2) Ved en konkret aktivitet hos en konkret forbruger inden
for områder, hvor der ikke findes en standardværdi, op-
gøres energibesparelsen specifikt, jf. bilag 5, litra c.
3) Ved specifik markedspåvirkning opgøres energibespa-
relsen ud fra et dokumenteret øget salg af energieffekti-
ve produkter og løsninger set i forhold til det forvente-
de salg uden den specifikke markedspåvirkning, jf. bi-
lag 5, litra d. I det omfang, det er muligt, skal effekten
heraf opgøres via standardværdier, jf. nr. 1.
4) I forbindelse med aktiviteter, der reducerer nettabene,
kan der alene medregnes den besparelse, som frem-
kommer ved valg af løsninger, som er bedre end dag-
ens standard for nye anlæg, eller ved forbedringer, som
ellers ikke ville være gennemført. Besparelserne opgø-
res specifikt og dokumenteres.
Stk. 2.
For energibesparelser, der realiseres fra og med 1.
januar 2013, vægtes første-års-besparelsen med de prioriter-
ings- og konverteringsfaktorer, som fremgår af bilag 2.
Stk. 3.
Net- og distributionsselskaberne kan ikke i forbin-
delse med opfyldelse af energispareforpligtelsen yde tilskud
til forbrugeren, hvis den simple tilbagebetalingstid for pro-
jektet derved bliver mindre end 1 år. Dog kan net- eller
distributionsselskaberne yde andet end tilskud udbetalt til
forbrugeren i de tilfælde, hvor tilbagebetalingstiden for pro-
jektet er mindre end 1 år.
§ 10.
En net- eller distributionsvirksomhed, som vil sikre
realiseringen af energibesparelser ved aktiviteter som nævnt
i stk. 2 og 4, skal indgå aftale med en aktør om, at denne
gennemfører aktiviteterne for net- eller distributionsvirk-
somheden.
Stk. 2.
I forbindelse med energispareaktiviteter omfattet af
§ 3, stk. 2, nr. 1 og 2, i eget forsyningsområde og inden for
egen energiart, skal net- eller distributionsvirksomheden
indgå aftale som nævnt i stk. 1, hvis virksomheden vil:
1) gennemføre konkrete energibesparelsesaktiviteter hos
forbrugere, herunder installationsarbejder, energieffek-
tivisering af udstyr og processer m.v. eller
2) deltage i salg af energieffektivt udstyr og tilvejebrin-
gelse af lån til realisering af energibesparelser.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne kan selv:
1) gennemføre aktiviteter omfattet af § 3, stk. 2, nr. 4, i
det omfang de realiserer energibesparelser i egne net
eller via målere inkl. aflæsnings- og overvågningsud-
styr,
2) etablere kollektive solvarmeanlæg, jf. § 3, stk. 2, nr. 5,
i det omfang det er en del af virksomhedens egen var-
meproduktion, og
gennemføre besparelser, jf. § 3, stk. 2, nr. 6, i det om-
fang det sker i forbindelse med egne produktionsanlæg.
Stk. 4.
I forbindelse med gennemførelse af energispareak-
tiviteter efter kapitel 3 af enhver art uden for eget forsy-
ningsområde eller uden for egen energiart, skal net- eller
distributionsvirksomheden indgå aftale som nævnt i stk. 1.
Stk. 5.
Med henblik på at sikre en markedsorientering og
gennemsigtighed skal net- og distributionsvirksomhederne,
bl.a. gennem standardkontrakter og synliggørelse af indsat-
sen, skabe rammer for inddragelse af eksterne aktører i for-
bindelse med realiseringen af besparelsesindsatsen, således
at aktører med konkurrencedygtige tilbud kan bidrage direk-
te eller indirekte til realiseringen af energibesparelser. Net-
og distributionsvirksomhedernes energisparemål, realiserede
energibesparelser og disses procentuelle fordeling på sekto-
rer samt virksomhedens omkostninger til opnåelse af bespa-
relserne skal synliggøres over for aktører og forbrugere.
§ 11.
Net- og distributionsvirksomhederne skal dokumen-
tere, at energisparemålsætningerne og bestemmelserne om
tilskrivning og opgørelse af energibesparelser er opfyldt, jf.
§§ 7-9.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal opbevare
dokumentationen i 5 år efter det år, som dokumentationen
vedrører.
Stk. 3.
Net- og distributionsselskaberne skal gennemføre
en kvalitetssikring i overensstemmelse med bestemmelserne
i bilag 3, som skal sikre, at selskabets dokumentation og
indberetning, herunder også dokumentationen for besparel-
ser, som er udført af underleverandører eller tredjepart, der
agerer på selskabets vegne, er retvisende og opfylder de
fastsatte krav. Selskaberne skal 1 gang om året gennemføre
en audit af dokumentation, retningslinjer mv. Hvert andet år
skal denne audit gennemføres af en uafhængig ekstern part.
Kapitel 4
Samarbejde om energisparaktiviteter mellem net- og
distributionsvirksomheder
§ 12.
Net- og distributionsvirksomhederne skal samarbej-
de i fornødent omfang om realiseringen af energibesparelser
i medfør af denne bekendtgørelse og aftalen mellem energi-
selskaberne og klima-, energi- og bygningsministeren af 13.
november 2012 om energiselskabernes spareindsats, jf. dog
kapitel 5.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal udpege
samarbejdsorganer for virksomheder inden for hver af ener-
giarterne elektricitet, naturgas og fjernvarme. Virksomhe-
derne kan oprette et fælles samarbejdsorgan for to eller alle
energiarter.
Stk. 3.
Samarbejdsorganerne skal udføre følgende opga-
ver:
1) Hvert samarbejdsorgan skal hvert år udarbejde en rap-
port i skemaform med samlet opgørelse af de deltagen-
de virksomheders realiserede energibesparelser på
grundlag af dokumentation som nævnt i § 9. Rapporten
skal ligeledes indeholde oplysninger om fordelingen af
branchens omkostninger, om gennemførte audits, jf. §
11, stk. 3, og om omfanget af besparelser, hvor over-
3)
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
27. juni 2016.
5
Nr. 830.
dragelsen af besparelserne er udskudt til det følgende
år, jf. § 7, stk. 6. Rapporten indsendes til Energistyrel-
sen. Styrelsen udarbejder efter drøftelse med de berørte
organisationer standardskemaer for rapporten med op-
lysning om frist for indsendelsen.
2) Samarbejdsorganerne skal, hvor der vurderes at være
behov herfor, i fællesskab aftale principper for tilskriv-
ning og opgørelse af energibesparelser og dokumenta-
tion herfor, jf. §§ 8, 9 og 11.
Stk. 4.
De net- og distributionsvirksomheder, som deltager
i samarbejdsorganet, dækker i fællesskab samarbejdsorga-
nets omkostninger.
Stk. 5.
Omkostningerne efter stk. 4 fordeles forholdsvist
mellem virksomhederne på grundlag af den enkelte virk-
somheds levering af energi til forbrug igennem virksomhe-
dens distributionsnet i forhold til den samlede levering inden
for pågældende energiart. Et samarbejdsorgan kan dog an-
vende standardbeløb for forskellige kategorier af net- og dis-
tributionsvirksomheder til dækning af samarbejdsorganets
omkostninger som nævnt i stk. 3, nr. 1 og 2.
§ 13.
Net- og distributionsvirksomhederne skal deltage i
samarbejdsorganets aktiviteter i medfør af bestemmelserne i
denne bekendtgørelse, jf. dog kapitel 5, og herunder:
1) indberette realiserede energibesparelser som nævnt i
kapitel 3 til samarbejdsorganet,
2) følge samarbejdsorganets beslutninger om, hvorledes
energibesparelser skal opgøres og dokumenteres,
3) efter anmodning meddele fornødne oplysninger i øvrigt
til samarbejdsorganet til brug for dettes virksomhed
som nævnt i § 12 og
4) betale bidrag til samarbejdsorganet som nævnt i § 12,
stk. 4 og 5.
Stk. 2.
Hvis en deltagende virksomhed uanset skriftlig på-
tale fra samarbejdsorganet tilsidesætter sine forpligtelser ef-
ter stk. 1 i et væsentligt omfang, underretter samarbejdsor-
ganet Energistyrelsen herom.
Kapitel 5
Forpligtelser for net- og distributionsvirksomheder, som
ikke deltager i samarbejde omfattet af kapitel 4, m.v.
§ 14.
En net- eller distributionsvirksomhed kan ved med-
delelse til samarbejdsorganet afslå at deltage i samarbejdet
som nævnt i kapitel 4. Meddelelsen kan gives ved oprettel-
sen af samarbejdsorganet eller på et senere tidspunkt og med
et halvt års varsel.
Stk. 2.
Hvis virksomheder, som repræsenterer 75 pct. af
leverancen af energi inden for en af energiarterne elektrici-
tet, naturgas eller fjernvarme, ikke deltager i samarbejdet,
kan der ikke etableres et samarbejdsorgan, som kan varetage
de i § 12 nævnte opgaver for virksomhederne inden for den
pågældende energiart.
§ 15.
Energistyrelsen træffer afgørelse om, hvorledes net-
og distributionsvirksomheder, som ikke deltager i et samar-
bejde som nævnt i kapitel 4, skal overholde bestemmelserne
i kapitel 3 om realisering af energibesparelser. Afgørelsen
rettes til net- og distributionsvirksomhederne som nævnt i
nr. 1-3:
1) Hvis en virksomhed i væsentligt omfang tilsidesætter
sine forpligtelser til samarbejde efter § 13, stk. 1, og
Energistyrelsen har modtaget underretning herom i
henhold til § 13, stk. 2.
2) Hvis en enkelt virksomhed ikke deltager i et samarbej-
de, jf. § 14, stk. 1, rettes afgørelsen til denne virksom-
hed.
3) Hvis der ikke etableres et samarbejdsorgan, jf. § 14,
stk. 2, rettes afgørelsen til alle virksomheder inden for
den pågældende energiart.
Stk. 2.
Hvis afgørelsen retter sig til en enkelt virksomhed,
som nævnt i stk. 1, nr. 1, træffer Energistyrelsen afgørelse
om, at virksomheden skal:
1) sikre realiseringen af en forholdsmæssig del af de i bi-
lag 1 nævnte målsætninger for energibesparelser,
2) overholde retningslinjer for virksomhedernes involve-
ring i forbindelse med realisering af energibesparelser,
for opgørelsesmetoder og prioriteringsfaktorer, for
markedsorientering og gennemsigtighed samt for doku-
mentation og kvalitetssikring af energispareaktiviteter-
ne,
3) udarbejde en rapport hvert år om virksomhedens reali-
serede energibesparelser og indsende rapporten til
Energistyrelsen i overensstemmelse med bestemmel-
serne i § 12, stk. 3, nr. 1, og
4) efter anmodning meddele fornødne oplysninger til sam-
arbejdsorganet til brug for dettes indsamling af data om
energibesparelser.
Stk. 3.
Hvis afgørelsen rettes til alle virksomheder inden
for en af energiarterne elektricitet, fjernvarme eller naturgas,
jf. stk. 1, nr. 2, træffer Energistyrelsen afgørelse om, at den
enkelte virksomhed skal:
1) sikre realiseringen af en forholdsmæssig del af energi-
besparelsesmålsætningerne og udarbejde og indsende
en årlig rapport som nævnt i stk. 2, nr. 1 og 3, og
2) samarbejde i fornødent omfang med virksomheder og
samarbejdsorganer for de øvrige energiarter om til-
skrivning, opgørelse og dokumentation af energibespa-
relser som nævnt i §§ 8, 9 og 11.
Stk. 4.
Den enkelte net- eller distributionsvirksomheds
forholdsmæssige andel af de samlede forpligtelser beregnes
på grundlag af virksomhedens leverede mængde energi i
2012 i forhold til den samlede leverede mængde energi fra
virksomheder inden for pågældende energiart i 2012.
Kapitel 6
Tilsyn og påbud m.v.
§ 16.
Energistyrelsen fører tilsyn med overholdelsen af
bestemmelserne i denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomheder og samarbejds-
organer skal efter anmodning meddele Energistyrelsen for-
nødne oplysninger til dokumentation af forhold, som omfat-
tes af denne bekendtgørelse.
§ 17.
Energistyrelsen kan give påbud til en net- eller dis-
tributionsvirksomhed om, at virksomheden skal udføre nær-
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
27. juni 2016.
6
Nr. 830.
mere angivne energispareaktiviteter eller opfylde nærmere
angivne betalingsforpligtelser i overensstemmelse med be-
stemmelserne i denne bekendtgørelse, hvis virksomheden
1) overtræder bestemmelserne i kapitel 2 om oplysning og
kortlægning,
2) tilsidesætter Energistyrelsens afgørelse efter § 15 om,
hvilke forpligtelser der påhviler en virksomhed, som
ikke deltager i et samarbejde, eller
3) i væsentligt omfang tilsidesætter forpligtelser, som på-
hviler virksomheden som led i deltagelse i et samarbej-
de efter bestemmelserne i kapitel 4.
Stk. 2.
Såfremt der ikke ved aftale kan opnås enighed om
sikring af omkostningseffektivitet, jf. § 19, stk. 10, kan
Energistyrelsen ved påbud fastlægge de fremadrettede vilkår
for det pågældende selskabs udførelse af energispareindsat-
sen.
§ 18.
Energistyrelsen offentliggør sine retningslinjer, som
nævnt i § 15, stk. 2, nr. 2, og skemaer til brug for rapporter,
som nævnt i § 12, stk. 3, nr. 1, på Energistyrelsens hjemme-
side www.ens.dk.
Stk. 2.
Retningslinjerne og skemaerne udarbejdes efter
forhandling med de berørte organisationer for net- og distri-
butionsvirksomhederne.
Kapitel 7
Økonomi
§ 19.
Net- og distributionsvirksomhederne får dækket de
faktiske omkostninger til opfyldelse af deres energisparefor-
pligtelser i henhold til denne bekendtgørelse, herunder ud-
gifter i forbindelse med kvalitetssikringen, jf. § 11, stk. 3.
Der kan kun medregnes omkostninger i forbindelse med ak-
tiviteter, som er en del af en omkostningseffektiv opfyldelse
af besparelsesforpligtelserne.
Stk. 2.
I forbindelse med reduktion af tab i egne net, jf. §
3, stk. 2, nr. 3, og § 9, stk. 1, nr. 4, kan der alene medregnes
ekstra omkostninger, som er knyttet til valg af løsninger,
som er bedre end "dagens standard" for nye anlæg. Ved
"dagens standard" forstås den gennemsnitlige energieffekti-
vitet for de anlæg, der installeres det år, hvor de pågældende
besparelser realiseres. I det omfang disse ekstra omkostnin-
ger ikke kan opgøres, fastsættes de som virksomhedens gen-
nemsnitlige omkostninger for øvrige gennemførte besparel-
ser. Ved etablering af kollektive solvarmeanlæg, jf. § 3, stk.
2, nr. 5, fastsættes energispareomkostningerne som virksom-
hedens gennemsnitlige omkostninger for øvrige gennemfør-
te besparelser. I tilfælde, hvor virksomheden ikke har gen-
nemført andre besparelsestiltag i det pågældende år og der-
for ikke kan opgøre de gennemsnitlige omkostninger for øv-
rige besparelser, anvendes en gennemsnitlig markedspris for
energibesparelser. Markedsprisen fastsættes som den gen-
nemsnitlige omkostning pr. kWh for alle brancher i det fore-
gående år.
Stk. 3.
Net- og naturgas-distributionsvirksomhederne får
dækket nettoomkostninger, som følger af myndighedspålag-
te forpligtelser, gennem en midlertidig forhøjelse af deres
indtægtsrammer. Omkostninger i forbindelse med opfyldel-
se af besparelsesforpligtelsen holdes uden for indtægtsram-
mereguleringens generelle regler om benchmarking og ud-
møntning af effektivitetskrav.
Stk. 4.
Fjernvarmevirksomhedernes omkostninger til op-
fyldelse af forpligtelserne kan indregnes i tarifferne som en
nødvendig omkostning i overensstemmelse med bestemmel-
serne i varmeforsyningsloven.
Stk. 5.
Omkostninger og indtægter i forbindelse med op-
fyldelse af besparelsesforpligtelsen holdes regnskabsmæs-
sigt adskilt fra virksomhedernes øvrige omkostninger og
indtægter, jf. § 22, stk. 8, i lov om elforsyning. I forbindelse
med aflæggelsen af årsrapporten eller anmeldelse af prisef-
tervisning til Energitilsynet indrapporterer net- og distributi-
onsvirksomhederne omkostningerne til opfyldelse af bespa-
relsesforpligtelsen til Energitilsynet. I rapporteringen skal
omkostningerne opdeles i omkostninger til administration
og øvrige omkostninger. Energitilsynet kan fastsætte ret-
ningslinjer for virksomhedernes opgørelse og dokumenta-
tion af omkostningerne.
Stk. 6.
Den midlertidige forhøjelse af elnet- og naturgasdi-
stributionsvirksomhedernes indtægtsrammer til dækning af
nettoomkostningerne ved energispareforpligtelsen, jf. stk. 3,
fastsættes forud på baggrund af de gennemsnitlige faktiske
omkostninger for den pågældende branche i det foregående
år.
Stk. 7.
På baggrund af regnskabsoplysninger om de enkel-
te virksomheders omkostninger til opfyldelse af besparelses-
forpligtelsen, jf. stk. 5, og den foreløbige forhøjelse af virk-
somhedernes indtægtsrammer for dette regnskabsår, jf. stk.
6, sker der en efterregulering på virksomhedsniveau i det
nærmest følgende regnskabsår, således at virksomhederne
alene får dækket de enkelte års faktiske omkostninger.
Stk. 8.
Når regnskabstallene fra det forudgående år fore-
ligger, etablerer Energitilsynet en benchmarking, som viser
de enkelte virksomheders samlede omkostninger i forbindel-
se med besparelsesindsatsen og omkostninger pr. sparet
kWh. I benchmarkingen opdeles omkostninger i henholdsvis
administration og øvrige aktiviteter. Denne benchmarking
offentliggøres af Energitilsynet på Energitilsynets hjemme-
side.
Stk. 9.
På baggrund af den årlige benchmark af selskaber-
nes omkostninger kan Energistyrelsen anmode net- og dis-
tributionsselskaber med omkostninger, der ligger blandt de 5
pct. højeste omkostninger per indberettet kWh, eller op til
25 selskaber, om at redegøre for, hvorledes de har sikret om-
kostningseffektiviteten, herunder deres indsatsområder, me-
toder, omkostningerne og markedsmæssighed. Energistyrel-
sen kan også anmode op til 25 selskaber med de laveste om-
kostninger om at redegøre for deres indsatsområder, meto-
der og opgørelse af omkostningerne.
Stk. 10.
På baggrund af redegørelserne udarbejdet i hen-
hold til stk. 9 kan Energistyrelsen indgå aftaler med de på-
gældende selskaber om, hvorledes omkostningseffektivitet,
herunder markedsmæssighed, sikres fremover.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
27. juni 2016.
7
Nr. 830.
Kapitel 8
Klageadgang
§ 20.
Afgørelser, som Energistyrelsen træffer efter denne
bekendtgørelse, kan påklages til Energiklagenævnet. Afgø-
relserne kan ikke påklages til klima-, energi- og bygnings-
ministeren.
Stk. 2.
Klage som nævnt i stk. 1 skal være indgivet skrift-
ligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.
Kapitel 9
Straf
§ 21.
Med mindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den net- eller distributions-
virksomhed, som:
1) tilsidesætter Energistyrelsens påbud efter § 17, eller
2) afgiver urigtige oplysninger om forhold, hvorom virk-
somheden er forpligtet til at give oplysninger til styrel-
sen efter bestemmelser i denne bekendtgørelse, eller
undlader at afgive sådanne oplysninger.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske perso-
ner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 10
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 22.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1394 af 2. december 2015 om
energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder op-
hæves.
§ 23.
Indtil den 1. april 2016 finder § 5 tillige anvendelse
på netvirksomheder.
Stk. 2.
Indtil den 1. april 2016 skal net- og distributions-
virksomhederne sikre, at alle forbrugere i forsyningsområdet
årligt får information om udviklingen i deres forbrug af
energi fra net- og distributionsvirksomheden. Informationen
skal indeholde:
1) oplysning om det seneste års energiforbrug,
2) sammenligning med de tre foregående års energifor-
brug og
3) sammenligning med energiforbruget hos tilsvarende
forbrugerkategori, i det omfang der foreligger et rele-
vant sammenligningsgrundlag. Sammenligningen skal
ske ved indplacering af forbrugeren på en relativ skala
for forbrug, der viser bedste praksis.
Stk. 3.
Indtil den 1. april 2016 skal net- eller distributions-
virksomheden meddeler den information, der er omtalt i stk.
2, til forbrugerne elektronisk eller på anden måde samtidig
med udsendelsen af fakturaen for den senest afsluttede for-
brugsperiode. Hvis informationen ikke udsendes sammen
med fakturaen, skal fakturaen indeholde oplysning om,
hvorledes informationen bliver meddelt forbrugerne.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, den 27. juni 2016
L
ARS
C
HRISTIAN
L
ILLEHOLT
/ Stig Uffe Pedersen
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1651000_0008.png
27. juni 2016.
8
Nr. 830.
Bilag 1
Målsætninger for net- og distributionsvirksomhedernes realisering af energibesparelser
I den politiske aftale af 22. marts 2012 om dansk energipolitik 2012-2020 er net- og distributionsselska-
bernes, herunder også olieselskabernes, samlede årlige besparelsesmål fastsat til 10,7 PJ i 2013 og 2014,
og til 12,2 PJ fra 2015 til 2020.
For perioden 2013-2015 skal net- og distributionsvirksomhederne, jf. § 7 i gennemsnit sikre realiseringen
af følgende årlige energibesparelser:
2013 og 2014
PJ
4,5
2,0
3,7
2015
PJ
5,0
2,3
4,3
Netvirksomheder i elforsyningen
Naturgasdistributionsvirksomheder
Varmedistributionsvirksomheder
Ovenstående besparelsesmål for net- og distributionsvirksomhederne gælder som helhed for alle de virk-
somheder i brancherne, der er omfattet af forpligtelsen.
De nævnte målsætninger for energibesparelser skal opfyldes således:
1) Besparelsesmålene udgør et gennemsnit over de nævnte perioder.
2) Ved udgangen af et kalenderår kan der maksimalt være en underdækning på 35 pct. af det gennem-
snitlige mål for et år. Ved udgangen af 2013 kan underdækningen dog være 45 pct.
3) Over- og underdækning for virksomhedernes energispareindsats i perioden 2010-12 jf. bekendtgørel-
se nr. 677 af 21. juni 2010 overføres til perioden 2013-15.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1651000_0009.png
27. juni 2016.
9
Nr. 830.
Bilag 2
Prioriteringsfaktorer
I forbindelse med opgørelsen af besparelserne skal der, jf. § 9, stk. 2, anvendes følgende prioriteringsfak-
torer i forbindelse med opgørelse af besparelserne:
a) I forbindelse med opgørelse af besparelserne inden for en given energiart anvendes følgende priorite-
ringsfaktorer, i forhold til særligt fastlagte indsatsområder. Energistyrelsen offentliggør disse indsatsom-
råder på hjemmesiden:
Prioriteringsfaktor
Levetid af energibesparelse
Under 4 år
4 til 15 år
Fjernvarme
0,5
1,0
El og individuel biomasse
0,5
1,0
Kvotebelagte brændsler (olie, natur- 0,5
1,0
gas, kul)
Ikke kvotebelagte brændsler (olie, 0,5
1,0
naturgas, kul)
Over 15 år
1,0
1,0
1,0
1,5
b) I forbindelse med konvertering mellem el og andre energiarter anvendes følgende konverteringsfakto-
rer:
Konvertering
Fra
El
Til
Fjernvarme
Faktor der ganges på:
Den energi-
Den energi-
mængde, der
mængde, der
konverteres fra konverteres til
2,5
1,0
El
Kvotebelagte brændsler
(olie, naturgas, kul)
Ikke-kvotebelagte brændsler 1,0
(olie, naturgas, kul)
Biomasse
El
1,0
Fjernvarme
Kvotebelagte brændsler (olie,
naturgas, kul)
Biomasse
Fjernvarme
Fjernvarme
1,0
2,5
Kvotebelagte brændsler
1,0
Ikke-kvotebelagte brændsler 0,8
Biomasse
El
Fjernvarme
1,0
1,0
Ikke-kvotebelagte brændsler
(olie, naturgas, kul)
Ikke-kvotebelagte brændsler
1,0
1,0
1,0
0,8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1651000_0010.png
27. juni 2016.
10
Nr. 830.
Biomasse
Kvote-belagte brændsler
Kvote belagte brændsler
Ikke kvotebelagte brændsler
Biomasse
Fjernvarme
Kvote belagte brændsler
Ikke kvotebelagte brændsler
Biomasse
1,0
1,0
1,0
1,0
Note: Biomasse omfatter biomasseanvendelse hos den enkelte forbruger og ikke forbrug af biomasse i
fjernvarme- og elproduktionen.
I forbindelse med konvertering fra ikke-kvotebelagte brændsler (olie, naturgas og kul) til andre forsy-
ningsformer, herunder også et andet ikke-kvotebelagt brændsel, som har en levetid på mere end 15 år,
skal både faktorerne i tabel 4 og tabel 2 (herunder tabel 3) anvendes i forbindelse med konverteringspro-
jekter. Ved sådanne konverteringer skal den direkte effekt således i henhold til tabel 2 ganges med faktor
1,5. Ved alle øvrige konverteringer skal der i henhold til tabel 2 ganges med faktor 1,0. Faktorerne er
indregnet i standardværdierne.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
27. juni 2016.
11
Nr. 830.
Bilag 3
Kvalitetssikring
Indhold af kvalitetssikring
Net og distributionsselskaber skal etablere en kvalitetssikring, der sikrer, at dokumentationen er retvisen-
de og opfylder de fastsatte krav.
Det står net- og distributionsselskaberne frit at vælge udformningen af kvalitetssikringen, men det skal
som minimum have fokus på, at:
* Størrelsen af energibesparelsen er opgjort efter de gældende regler, og at der ved specifikke opgørelser
er en fagligt velbegrundet opgørelse.
* Energibesparelserne er gennemført i det omfattede forbrug og kan defineres som en energibesparelse i
bekendtgørelsens forstand.
* Net- eller distributionsselskabet har været involveret direkte, finansielt eller gennem tredjepart, før be-
sparelsen er realiseret.
* Net- eller distributionsselskabet har opnået indberetningsretten.
* Energibesparelserne er realiseret og korrekt dokumenteret.
* Energibesparelserne er indberettet korrekt.
* Dokumentationen af hele aftalekæden fra slutbruger, hvor besparelsen er gennemført, til netselskab via
den eller de aktører/underleverandører der på vegne af netselskabet har realiseret energibesparelsen.
* Aktører, der agerer på netselskabets vegne, efterlever aftalen mellem energiselskaberne og klima-, ener-
gi- og
bygningsministeren af 13. november 2012 om energiselskabernes spareindsats og bekendtgørelsens krav.
* Eventuelle fejl i forbindelse med enkeltsager eller det pågældende selskabs procedurer, som led i opfyl-
delse af aftalen aftalen mellem energiselskaberne og klima-, energi- og bygningsministeren af 13. novem-
ber 2012 om energiselskabernes
spareindsats og bekendtgørelsen, korrigeres.
Ved anvendelse af eksterne aktører, forbrugernes selvregistrering på hjemmesider, tilskud mv. skal der
være fokus på, om såvel ”før” som ”efter” situationen er opgjort korrekt. For at sikre dette bør selskabet i
nødvendigt omfang gennemføre stikprøver for at kontrollere, at de indberettede forhold svarer til virkelig-
heden.
Intern og ekstern audit
Som led i kvalitetssikringen skal selskabet årligt gennemføre en audit med henblik på at sikre og eftervi-
se, at de indberettede besparelser er realiseret og dokumenteret i overensstemmelse med aftalen mellem
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
27. juni 2016.
12
Nr. 830.
energiselskaberne og klima-, energi- og bygningsministeren af 13. november 2012 om energiselskabernes
spareindsats og med bekendtgørelsen.
Hvert andet år gennemføres auditten internt af selskabet selv og hvert andet år eksternt af en uafhængig
auditor. Den eksterne audit skal gennemføres af en person/virksomhed, som er uafhængig af net- og dis-
tributionsselskabet, og som har gennemgået et grundkursus i auditering samt har erfaring med gennemfø-
relse af minimum 2 audits sammen med en erfaren auditør.
Selskabet skal dokumentere, at såvel den interne som den eksterne audit er gennemført, herunder hvor
mange og hvilke sager, der er udtrukket. Denne dokumentation skal opbevares i 5 år. I forbindelse med de
årlige indberetninger skal selskaberne indberette, hvorvidt der er gennemført intern eller ekstern audit det
pågældende år.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1651000_0013.png
27. juni 2016.
13
Nr. 830.
Bilag 4
Energiindholdet i udvalget brændsler til slutanvendelser - konverteringstabel
Energiprodukt
1 kg koks
1 kg stenkul
1 kg brunkulsbriketter
1 kg brunkul med høj
brændværdi
1 kg brunkul
1 kg olieskifer
1 kg tørv
1 kg tørvebriketter
1 kg restbrændselsolie
(svær olie)
1 kg let brændselsolie
1 kg motorbrændstof
(benzin)
1 kg paraffinolie
1 kg LPG
1 kg naturgas ( 1 )
1 kg LNG
1 kg træ (25 % fugtig-
hed) ( 2)
KJ (NCV)
28 500
17 200 — 30 700
20 000
10 500 — 21 000
kg olieækv. (NCV)
0,676
0,411 — 0,733
0,478
0,251 — 0,502
kWh (NCV)
7,917
4,778 — 8,528
5,556
2,917 — 5,833
5 600 — 10 500
8 000 — 9 000
7 800 — 13 800
16 000 — 16 800
40 000
0,134 — 0,251
0,191 — 0,215
0,186 — 0,330
0,382 — 0,401
0,955
1,556 — 2,917
2,222 — 2,500
2,167 — 3,833
4,444 — 4,667
11,111
42 300
44 000
1,010
1,051
11,750
12,222
40 000
46 000
47 200
45 190
13 800
0,955
1,099
1,126
1,079
0,330
11,111
12,778
13,10
12,553
3,833
1 kg pellets/træbriketter 16 800
1 kg affald
1 MJ udvundet varme
1 kWh elektrisk energi
7 400 — 10 700
1 000
3 600
0,401
0,177 — 0,256
0,024
0,086
4,667
2,056 — 2,972
0,278
1(3)
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
27. juni 2016.
14
Nr. 830.
Kilde: Eurostat.
(1) 93 % metan.
(2) Medlemsstaterne kan anvende andre værdier, alt efter hvilken træsort der er mest anvendt i den pågæl-
dende medlemsstat.
(3) Finder anvendelse, når energibesparelser er opgjort i primærenergi ved hjælp af en bottom-up-tilgang
baseret på det endelige energiforbrug. For besparelser i kWh elektricitet kan medlemsstaterne anvende en
standardkoefficient på 2,5. Medlemsstaterne kan anvende en anden koefficient, hvis de kan begrunde den.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 348: Orientering om afsluttet høring over udkast til fire bekendtgørelser til implementering af Energieffektiviseringsdirektivet, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
27. juni 2016.
15
Nr. 830.
Bilag 5
Metoder til beregning af energibesparelser
Direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet fastlægger, jf. artikel 7, pkt. 6 og bilag 5, at de forpligtede,
deltagende eller bemyndigede parter eller offentlige gennemførelsesmyndigheder kan benytte en eller fle-
re af følgende metoder til beregning af energibesparelser:
a) Antagne besparelser, med henvisning til resultaterne af tidligere uafhængigt overvågede energifor-
bedringer i lignende anlæg. Den generiske tilgang kaldes »ex-ante«.
b) Målte besparelser, hvor besparelserne ved installationen af en foranstaltning eller pakke af foranstalt-
ninger fastslås ved at registrere den faktiske reduktion i energiforbruget, hvor der skal tages behørigt
hensyn til faktorer som additionalitet, beboelse, produktionsniveauer og vejret, der kan påvirke for-
bruget. Den generiske tilgang kaldes »ex-post«.
c) Skalerede besparelser, hvor der anvendes tekniske vurderinger af besparelser. Denne tilgang kan kun
anvendes, hvis det er vanskeligt eller uforholdsmæssigt dyrt at opnå solide målte data for et specifikt
anlæg, f.eks. udskiftning af en kompressor eller elektrisk motor med en anden kWh-ydelse end den,
som uafhængige oplysninger om besparelse er blevet målt på, eller hvis de foretages på grundlag af
nationalt fastsatte metoder og benchmarks af kvalificerede eller akkrediterede eksperter, der er uaf-
hængige af de forpligtede, deltagende eller bemyndigede parter, der er involveret.
d) Undersøgte besparelser, hvor forbrugernes reaktion på rådgivning, oplysningskampagner, mærk-
nings- eller certificeringsordninger eller intelligent måling fastslås. Denne tilgang må kun anvendes
for besparelser, der skyldes ændringer i forbrugernes adfærd. Den må ikke anvendes for besparelser,
der skyldes installation af fysiske foranstaltninger.