Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 345
Offentligt
1650634_0001.png
Folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg
Kopi til Energi-, forsynings- og
klimaminister, Lars Chr. Lilleholt
Rosenørns Allé 9, 5
DK-1970 Frederiksberg C
Tel: +45 3373 0330
[email protected]
www.windpower.org
Fejl og manipulation i skræmmekampagne mod
kystnære havvindmøller
Kære medlem af EFK-udvalget
Torsdag den 23. samt søndag 26. juni 2016 bragte Jyllands-Posten en
annonce, hvori en række aktører, herunder især grundejerforeninger,
opfordrer Folketinget til at aflyse det igangværende udbud af kystnære
havvindmøller. Opfordringen begrundes med en række udsagn, der i
Vindmølleindustriens optik er forkerte, herunder med brug af
fotomanipulation, der er markant anderledes og mere negativ end den
virkelighedstro visualisering, som Naturstyrelsen og Energistyrelsen har
udgivet som del af VVM-redegørelserne for de kystnære parker, eksempelvis:
Dato: 28-06-2016
1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 345: Henvendelse af 28/6-16 fra Vindmølle Industrien vedr. udbud af kystnære havvindmøller
1650634_0002.png
I Vindmølleindustrien er vi imod, at det igangværende kystnære udbud
aflyses. Det er vi bl.a. af følgende årsager:
Etableringen af de 350 MW kystnære havvindmøller vil generere 6.000
job i etableringsperioden frem mod 2020.
De kystnære møller vil være de klart billigste, der etableres i Europa i
disse år, og vil derfor være et lysende eksempel på den førerposition,
som Danmark har på vindområdet. Projekterne vil bidrage positivt til at
vise Danmark som et udstillingsvindue, der danner grundlag for, at
vindindustrien
kan
fastholde
sin
styrkeposition
og
hente
eksportindtægter hjem til Danmark.
En
aflysning
af
de
kystnære
møller
vil
direkte
påvirke
investorsikkerheden i energisektoren i Danmark, med den konsekvens at
omstillingen i sidste ende bliver dyrere. Senest har et internationalt
konsortium valgt at trække sig fra den kommende budrunde på Kriegers
Flak på grund af den usikkerhed, der er opstået om investeringer i
vindenergi i Danmark.
De kystnære møller vil være et vigtigt bidrag til Danmarks grønne
omstilling – vel at mærke et af de billigste af slagsen hvad angår CO
2
-
reduktion og PSO-udgifter. På PSO’en sparer man ca. 150 mio. kr. årligt
ift. etablering af storskala havvind ved f.eks. Horns Rev, hvor der også
skal indregnes Energinet.dk’s udgifter til nettilslutning.
De fem placeringer til kystnære havvindmøller er udvalgt af
forligspartierne på baggrund af et grundig screeningsarbejde foretaget
af Havvindmølleudvalget og efter dialog med kommunerne. Selvom 92
pct. af danskerne mener, at Danmark fortsat bør satse på at udbygge
med vindenergi
1
, vil der stort set altid være borgere, som er imod en
given placering. Der findes næppe mange eksempler på at samfundsvital
infrastruktur som veje, spildevandsanlæg, tele- og el-master placeres
helt uden nogen form for lokal modstand.
De fleste danske havmølleparker er kystnære
Gennemgående for den folkelige debat om kystnære havvindmøller ligger en
bekymring for havvindmøllernes betydning for udsigten fra land. Af tabellen
nedenfor fremgår det, at 9 ud af Danmarks 13 nuværende havmølleparker
ligger 4 km eller tættere på kysten og at 7 af parkerne ligger tættere end 2
km.
1
Megafon for Vindmølleindustrien, 2015.
2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 345: Henvendelse af 28/6-16 fra Vindmølle Industrien vedr. udbud af kystnære havvindmøller
1650634_0003.png
Park
Vindeby (1991)
Tunø Knob
(1995)
Middelgrunden
(2000)
Horns Rev l
(2002)
Rønland (2003)
Nysted (2003)
Samsø (2003)
Frederikshavn
(2003)
Horns Rev ll
(2009)
Avedøre Holme
(2009/10)
Sprogø (2010)
Rødsand ll
(2010)
Anholt (2013)
Nissum Bredning
(2017/18)
Horns Rev lll
(2018/19)
Kystnære
havvindmøller
(2019/20)
Kriegers Flak
(2020/21)
Total-
Antal
højde Kapacitet
møller (ca. m)
(MW) Procedure
11
10
20
80
8
72
10
3
91
3
7
90
111
4
?
53
65
102
110
119
110
104
123
102
150
125
110
142
?
?
5
5
40
160
17
165
23
7
209
11
21
207
400
28
400
Åben-dør
Åben-dør
Åben-dør
Statsligt
udbud
Åben-dør
Statsligt
udbud
Åben-dør
Åben-dør
Statsligt
udbud
Åben-dør
Åben-dør
Statsligt
udbud
Statsligt
udbud
Testmøller,
udbud
Statsligt
udbud
Statsligt
udbud
Statsligt
udbud
Korteste
afstand
til kyst
(ca. km)
1,5
2,8
1,3
14
<0,1
9,5
4
<0,1
30
<0,1
0,6
1,7
15
Min. 0,5
18
?
?
?
?
350
600
Min. 4
15,5
Kilder: Energistyrelsen, Vindmølleindustrien og 4coffshore
For de kommende kystnære havmøller vil afstanden være minimum 4 km og
maksimum 20 km. De kommende kystnære havvindmøller vil være højere
end mange nuværende møller, men vil ikke fremstå større fra land, da mange
af de eksisterende havmøller står mærkbart tættere end 4 km.
Årsagen til at dette fremhæves, er for at perspektivere debatten, der i vores
optik er kørt for langt. Danskerne er allerede vandt til at se havvindmøller
3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 345: Henvendelse af 28/6-16 fra Vindmølle Industrien vedr. udbud af kystnære havvindmøller
1650634_0004.png
ved kysterne og med de kommende kystnære havvindmøller mindst 4 km
fra kysten, vil der ikke være tale om et koncept, der er væsentligt anderledes
end størstedelen af de nuværende danske havmølleparker. Havmølleparken
Middelgrunden har i fugleflugtslinje ca. 2,8 km til de tætteste lejligheder på
Amager Boulevard, som er blandt Danmarks dyreste bolig-m
2
.
Endvidere viser en ny opgørelse fra Energistyrelsen
2
, at der i to casestudier
med havvindmølleparker ikke er påvirkning af huspriser. Såfremt man som
nabo til de kommende havvindmøller oplever et værditab på ens ejendom vil
man blive kompenseret herfor og man er således bedre beskyttet end naboer
til andre infrastrukturprojekter.
Debat skal funderes på fakta
Annoncen indeholder som sagt en række udsagn, som Vindmølleindustrien
ikke er enig i. Bl.a. skrives ”den grønne omstilling er løbet løbsk med et tag
selv bord for vindmølleindustrien”. Dette er som bekendt ikke korrekt, idet
den grønne omstilling forløber efter planen og endda i lavere tempo end i
flere af vores nabolande. Samtidig er støtten til havvind i Danmark den
laveste i Europa. Landvind er den billigste teknologi, vi har til rådighed og
havvind er hastigt på vej ned i pris. og allerede i dag er dansk havvind (Horns
Rev lll) billigere end engelsk og sydtysk landvind. Med andre ord er tillægget
til den grønne omstilling relativt lavt i Danmark.
Vindmølleindustrien er naturligvis opmærksom på den politiske proces, der
foregår vedr. PSO, og indgår gerne i dialog om, hvordan der kan laves
løsninger, der kan nedbringe PSO-omkostningerne fremadrettet uden at gå
på kompromis med gældende aftaler og målsætninger for den grønne
omstilling.
Også lokale fordele
Annoncørerne undlader at pege på en række af de fordele, der er lokalt når
der opstilles kystnære havvindmøller, bl.a.:
Som nabo har man mulighed for at købe andele i vindmøllerne til
kostpris, hvilket også gælder for vindmøller på land.
Som nabo kan man søge om værditab, hvilket også er en ordning, der i
dag findes på land.
Der skabes job lokalt, i alt ca. 50 permanente job i den ca. 25-årige
driftsfase.
Arbejdet fortsætter sommeren over
Buddatoen på de kystnære havvindmøller er 1. september og de tre
prækvalificerede bydere ventes på buddatoen alle at levere bud, der er under
det politisk fastsatte loft på 70 øre/kWh.
2
Energistyrelsen
4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 345: Henvendelse af 28/6-16 fra Vindmølle Industrien vedr. udbud af kystnære havvindmøller
1650634_0005.png
I Vindmølleindustrien opfordrer vi til, at der politisk ikke skabes yderligere
usikkerhed om de kystnære udbud og at man afventer, at markedet den 1.
september leverer de skarpeste priser på havvind, der findes i Europa.
Med venlig hilsen
Jan Hylleberg
Adm. direktør
5