Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 342
Offentligt
1649884_0001.png
Notat om høring af bekendtgørelse om støtte til energieffektive og intelligente
bygninger
Kontor/afdeling
Center for Erhverv og
Energieffektivisering
Dato
31. maj 2016
J nr.
xxx
/re
Indledning
Den 18. maj 2016 udsendte Energistyrelsen udkast til bekendtgørelse om støtte til
energieffektive og intelligente bygninger til høringsparterne. Udkastet blev samtidigt
offentliggjort på Høringsportalen.
Høringsfristen var mandag den 30. maj 2016.
I dette notat gennemgås de indkomne kommentarer til bekendtgørelsen.
Generelt
Inden udløbet af høringsfristen meddelte Økologisk Råd, Vedvarende Energi,
Branchefællesskaber for Intelligent Energi og Dansk Energi, at man ikke har
kommentarer til bekendtgørelsesudkastet.
Dansk Industri opfordrer i sit høringssvar Energistyrelsen til at prioritere
ansøgningerne om støtte efter eksportpotentiale og afsætningsmuligheder ved
støttetildelingen. I forlængelse heraf opfordrer Dansk Industri Energistyrelsen til at
øremærke hovedparten af midlerne til projekter til udvikling og demonstration af
teknologier mv. frem for lokale partnerskaber. Dansk Industri har derudover ikke
kommentarer til bekendtgørelsens indhold, og høringssvaret vil derfor ikke blive
omtalt yderligere.
Energiforum Danmark har en række kommentarer til bekendtgørelsens indhold,
som omtales nedenfor.
Der var ikke indkommet flere høringskommentarer inden udløbet af høringsfristen.
Kommentarer til bekendtgørelsen
I det følgende er Energistyrelsens bemærkninger til de enkelte
høringskommentarer anført med
kursiv.
Energiforum Danmark (ED) foreslår, at en eventuel øvre grænse for tilskud efter
kapitel 2 oplyses i bekendtgørelsen.
Det fremgår af bekendtgørelsesudkastet at støtte efter kapital 2 ydes efter reglerne
i artikel 25 i Kommissionens forordning, (EU) Nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om
visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Orientering om bekendtgørelser til udmøndtning af energireserven
1649884_0002.png
traktatens artikel 107 og 108. (Gruppefritagelsesforordningen). Det følger heraf, at
der er en øvre grænse for støtten til en enkel virksomhed, nemlig 15 mio. euro. Da
den samlede bevilling til ordningen på finansloven er langt mindre end dette beløb,
vil denne øvre grænse ikke være relevant ved støttetildelingen. Der er derfor ikke
behov for at nævne denne grænse i bekendtgørelsen.
ED har en række kommentarer til § 6 i bekendtgørelsesudkastet, der fastlægger
hvilke omkostningselementer, der kan ydes støtte til. ED anbefaler, at det
præciseres, hvad begreberne ”personaleomkostninger” og ”3. part” omfatter.
§ 6 omhandler støtte til udvikling og afprøvning af ydelser via lokale partnerskaber.
Hensigten er, at der kan ydes støtte til tilskudsansøgernes udgifter til projektets
gennemførelse. Dette omfatter blandt andet partnerskabets
personaleomkostninger, eventuelle huslejeudgifter, som partnerskabet skal afholde
som led i projektet, omkostninger til information samt tjenesteydelser leveret af 3.
part. Begrebet 3. part omfatter i denne sammenhæng parter, som ikke udgør en del
af partnerskabet. Dette kan eksempelvis omfatte konsulentfirmaer eller lignende,
der udvikler faglige værktøjer, som omtalt i § 5, stk. 2, pkt. 4).
For at præcisere hvad der kan ydes tilskud til, ændres formuleringen af § 6 til:
”Der kan ydes støtte til partnerskabets omkostninger til eget personale,
huslejeomkostninger, informationsmaterialer, tjenesteydelser og produkter
leveret af andre parter, og andre omkostninger, der er direkte tilknyttet
projektet.”
ED forslår endvidere, at begrebet ”tilsagnsmodtager” præciseres.
Begrebet tilsagnsmodtager dækker efter § 10, stk. 2 den part, der modtager
Energistyrelsens tilsagn om ydelse af tilskud, og som er ansvarlig for overholdelse
af de vilkår, der efter § 11, stk. 3 er fastlagt for det projekt, der ydes støtte til.
Tilsagnsmodtageren er endvidere ansvarlig for ansøgning om udbetaling efter § 14
og for aflæggelse af regnskab mv. i forbindelse med udbetalingen.
For projekter omfattet af kapitel 3, Udvikling og afprøvning af ydelser via lokale
partnerskaber, er det i § 8, stk. 4 fastlagt, at én af partnerskabets deltagere skal
søge tilskud på partnerskabets vegne, og dermed påtage sig de forpligtelser, der
følger af Energistyrelsens tilsagn på partnerskabets vegne.
For at præcisere hvad begrebet ”tilsagnsmodtager” omfatter, ændres formuleringen
af § 10, stk. 2, § 12 og § 14.
Øvrige forhold
For at forhindre at der sker kumulering af støtte fra forskellige ordninger, således at
tærsklerne for støtten overstiger den fastsatte procentsats, tilføjes et stykke til § 4
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Orientering om bekendtgørelser til udmøndtning af energireserven
1649884_0003.png
om, at der ikke kan ydes støtte til omkostninger, hvortil der modtages anden
statsstøtte eller støtte fra EU-institutioner eller andre organer under EU.
Side 3/3