Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 342
Offentligt
1649880_0001.png
Høringsnotat vedrørende høring af udkast til bekendtgørelse om
støtteordning for nye koncepter til fremme af varmepumper
Energistyrelsen har den 4. maj 2016 sendt udkast til bekendtgørelse om
støtteordning for nye koncepter til fremme af varmepumper i høring med frist for
afgivelse af bemærkninger den 1. juni 2016.
Energistyrelsen har i alt modtaget 9 høringssvar.
Dansk Energi har ikke haft bemærkninger.
Der er indkommet høringssvar med bemærkninger fra Landsforeningen af
Landsbyerne i Danmark, Det Økologiske Råd, Forbrugerrådet, GeoDrilling,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Dansk Fjernvarme, VedvarendeEnergi og
Branchefællesskab for Intelligent Energi.
Svarene har især berørt følgende punkter:
Afgrænsning af støtteberettigede aktiviteter
Tekniske krav til støtteberettigede varmepumper
Øvrige kommentarer og spørgsmål
Kontor/afdeling
Center for Energieffektivitet
Dato
9. juni 2016
J nr.
2016-6135
trh/
1. Afgrænsning af støtteberettigede aktiviteter
Landsforeningen af Landsbyerne i Danmark udtrykker opbakning til
forretningskonceptet, men fremfører at forretningskonceptet fordrejer konkurrencen
i forhold til træpillefyr, som har en mindre CO
2
-udledning end elproduktion, og som
er en nærliggende løsning af varmeopgaverne i landdistrikterne. Landsforeningen
af Landsbyerne i Danmark ønsker derfor, at støtten udvides til også at omfatte
træpillefyr.
Energistyrelsens bemærkninger
Støtten skal målrettes en markedsudbredelse af nye forretningskoncepter til
fremme af varmepumper, som er baseret på de erfaringer, der gennem en række
demonstrationsprojekter er gjort på området. Forretningskoncepterne har ikke
været afprøvet i forbindelse med træpillefyr, og de vurderes heller ikke umiddelbart
at kunne anvendes i forbindelse med træpillefyr, da træpillefyr kræver løbende
vedligeholdelse og påfyldning. Energistyrelsen vurderer derfor, at en støtteordning
til fordel for træpillefyr i givet fald vil skulle iværksættes særskilt frem for som en del
af en udbredelsesindsats for nye forretningskoncepter til fremme af varmepumper.
Samtidig gøres opmærksom på, at træpillefyr allerede i dag er begunstiget af
væsentligt lavere installationsomkostninger end varmepumper, ligesom træpiller i
forhold til el er favoriseret af ikke at være pålagt energiafgifter. Samlet set vurderes
træpillefyr derfor allerede i dag at stå stærkt som opvarmningsform.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Orientering om bekendtgørelser til udmøndtning af energireserven
1649880_0002.png
VedvarendeEnergi fremfører, at tilskuddet også bør gives til projekter, hvor
varmepumper erstatter brug af træpiller, idet træpiller er en begrænset ressource,
som i Danmark primært er import.
Energistyrelsens bemærkninger
Støtteordningen vil blive defineret, anmeldt og administreret indenfor rammerne af
artikel 41 i den generelle gruppefritagelsesforordning, som giver mulighed for at
give investeringsstøtte til fremme af energi fra vedvarende energikilder. Det
vurderes, at det ikke er muligt at støtte udfasningen af en form for vedvarende
energi (træpiller) med en anden (varmepumper), inden for rammerne af
gruppefritagelsesforordningen. Det er derfor ikke muligt at give støtte til projekter,
hvor varmepumper erstatter brugen af træpiller.
GeoDrilling ønsker, at tilskudsordningen målrettes jordvarmepumper, idet
jordvarme har en højere effektivitet end luft/vand varmepumper.
Dansk Fjernvarme fremfører, at støtteordningen vil favorisere luft/vand
varmepumper frem for jordvarme.
Energistyrelsens bemærkninger
Formålet med støtteordningen er at understøtte et markedsgennembrud for nye
forretningskoncepter til fremme af varmepumper generelt. Energistyrelsen er
opmærksom på, at jordvarmepumper har nogle tekniske egenskaber, der kan gøre
dem mere attraktive end luft/vand varmepumper. For at sikre at den teknisk og
økonomisk mest fordelagtige løsning vælges i hvert enkelt tilfælde, gives der
metodefrihed til energitjenesteleverandørerne til at vælge den bedst egnede
varmepumpe. Det er således ikke intentionen med støtteordningen på forhånd at
definere hvilken løsning, der passer bedst i den konkrete situation.
VedvarendeEnergi fremfører, at kravet om at energitjenesteleverandøren skal være
tredje part bør fjernes, så ordningen også kan omfatte kooperativer og lignende
samejeformer, hvor et antal bygningsejere etablerer et selskab, som ejer og evt.
driver varmepumper i bygningsejernes bygninger.
Energistyrelsens bemærkninger
Formålet med støtten er at fremme udbredelsen af nye forretningskoncepter til
fremme af varmepumper, og støtteordningen designes derfor til at bidrage til, at en
række energitjenesteleverandører etablerer sig og opererer efter
forretningskoncepterne. Støtteordningen skal dermed bidrage til at sikre et
velfungerende marked, hvor bygningsejere har mulighed for at vælge mellem en
række energitjenesteleverandører til gavn for konkurrencen. Det vurderes, at om
end den skitserede model for kooperativer vil kunne bidrage til udbredelsen af
varmepumper lokalt, vil de enkelte kooperativer blive for små til selvstændigt at
kunne bidrage til at sikre et velfungerende marked.
Side 2/8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Orientering om bekendtgørelser til udmøndtning af energireserven
1649880_0003.png
Geodrilling finder det uhensigtsmæssigt, at virksomheder, der allerede har
kompetencer på området, skal kunne opnå støtte til at udrulle forretningsmodellen.
Geodrilling mener derfor, at det ikke skal være muligt for virksomheder, der
allerede praktiserer forretningsmodellen at søge støtte til nye projekter.
Energistyrelsens bemærkninger
Forretningskoncepterne er udviklet gennem en række demonstrationsprojekter
gennemført på vegne af Energistyrelsen 2013-2015. Et mindre antal virksomheder
har deltaget i dette arbejde, men konceptet er endnu ikke bredt tilgængeligt for
bygningsejere. Formålet med støtteordningen er derfor at understøtte et egentligt
markedsgennembrud for forretningskoncepterne, som kan gøre
forretningskoncepterne bredt tilgængelige. Det vurderes, at udbredelsen af
koncepterne i høj grad vil afhænge af kompetencerne hos de støtteberettigede
virksomheder. Det vurderes derfor ikke hensigtsmæssigt at afgrænse
virksomheder, der allerede har kompetencer på området fra at deltage i den
bredere udrulning af forretningskoncepterne.
Geodrilling fremfører, at tredjepart i bekendtgørelsen er defineret som en anden
bygningsejer end energileverandøren og dennes koncernforbundne
datterselskaber. Geodrilling anbefaler, at definitionen ændres, så tredjepart
defineres som alle former for koncernforbundne selskaber.
Energistyrelsens bemærkninger
Geodrillings bemærkning er relevant, og bekendtgørelsen vil på den baggrund blive
ændret, så tredjepart defineres som anden bygningsejer end
energitjenesteleverandøren selv, herunder dennes koncernforbundne selskaber.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører fremfører, at såfremt det er hensigten, at
støtten skal fremme varmepumper i landområder, bør det præciseres i
bekendtgørelsen, at det er en betingelse, at boligen ikke kan tilbydes kollektiv
forsyning.
Dansk Fjernvarme foreslår, at tilskud kun kan udbetales til bygninger beliggende i
områder, der ikke inden for de næste 10 år planlægges forsynet med fjernvarme.
Energistyrelsens bemærkninger
Det er relevant for såvel energitjenesteleverandører som bygningsejere at have
overblik over den nuværende og fremtidige varmeforsyningssituation i et område,
da det har stor betydning for relevansen af udskiftningen af oliefyr med fx en
varmepumpe. Det vurderes, at en varmepumpe typisk ikke vil være relevant i
bygninger beliggende i områder, der inden for en kortere årrække vil blive udlagt til
forsyning med fjernvarme, mens en varmepumpe godt kan være relevant i
forbindelse med et eksisterende naturgasfyr. Det bør være en konkret erfaring i de
enkelte tilfælde, der skal afgøre, om varmepumper er en hensigtsmæssig løsning.
Side 3/8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Orientering om bekendtgørelser til udmøndtning af energireserven
1649880_0004.png
Det er således hensigten, at tilskudsordningen ikke afgrænses til alene at støtte
varmepumper i landområder.
For forbrugeren gælder i øvrigt, at man har mulighed for at opsige aftale indgået
med energitjenesteleverandøren inden for typisk 6-12 måneder i henhold til lov om
forbrugeraftaler. Opsiges aftalen inden for de første 10 år af varmepumpens
levetid, vil energitjenesteleverandøren i så fald være forpligtet til at installere
varmepumpen hos en anden kunde.
2. Tekniske krav til støtteberettigede varmepumper
Det Økologiske Råd, Forbrugerrådet og VedvarendeEnergi fremfører, at der bør
være krav om, at de støtteberettigede varmepumper skal være styrbare, således at
de også formår at levere fleksibilitet til det omliggende energisystem.
Dansk Fjernvarme spørger, om det vil være en betingelse for at opnå tilskud, at
den valgte varmepumpe fremgår af Varmepumpelisten, eller om der er påtænkt
andre tekniske krav, som f.eks. jordvarme eller krav til effektivitet for det samlede
varmesystem.
Branchefællesskab for Intelligent Energi fremfører, at der ved fremme af nye og
eksisterende forretningsmodeller bør ses på mulighederne for, at varmepumperne
kan bidrage til fleksibilitet i energisystemet.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen er opmærksom på potentialet for at udnytte varmepumpers
fleksibilitet i energisystemet. Energistyrelsen vurderer dog, at det er vigtigt, at
energitjenesteleverandørerne gives så frie rammer som muligt til at sammensætte
deres tilbud til deres kunder. Derfor vurderes det uhensigtsmæssigt at stille
specifikke tekniske krav til de støtteberettigede varmepumper, som går videre end
bygningsreglementets mindstekrav. Det vil således ikke være et krav, at
varmepumpen er optaget på Energistyrelsens varmepumpeliste.
Som det fremgår af § 5 i udkastet til bekendtgørelsen, vil Energistyrelsen anvende
en objektiv pointmodel til evaluering af indkomne ansøgninger. I pointmodellen vil
der bl.a. blive lagt vægt på projektets omkostningseffektivitet vurderet i forhold til
varmepumpernes tekniske egenskaber. Som en del af denne vurdering forventes
der at blive lagt vægt på bl.a. varmepumpens styrbarhed og effektivitet. Dermed vil
energitjenesteleverandørerne blive givet incitament til at levere varmepumper, som
fx er styrbare.
Geodrilling foreslår, at tilskud gradueres i forhold til dokumenteret virkningsgrad, så
støtten gives efter de faktiske virkningsgrader for varmepumpen og ikke efter de
beregnede virkningsgrader.
Side 4/8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Orientering om bekendtgørelser til udmøndtning af energireserven
1649880_0005.png
Energistyrelsens bemærkninger
Formålet med støtteordningen er at understøtte et markedsgennembrud for nye
forretningskoncepter til fremme af varmepumper generelt. For at sikre at den
teknisk og økonomisk mest fordelagtige løsning vælges i hvert enkelt tilfælde, gives
der metodefrihed til energitjenesteleverandørerne til at vælge den bedst egnede
varmepumpe. Det er således ikke intentionen med støtteordningen på forhånd at
definere bestemte løsninger, ligesom tilskud ikke vil blive gradueret efter
virkningsgrader.
Som det fremgår af § 5 i udkastet til bekendtgørelsen, vil Energistyrelsen anvende
en objektiv pointmodel til evaluering af indkomne ansøgninger. I pointmodellen vil
der bl.a. blive lagt vægt på projektets omkostningseffektivitet vurderet i forhold til
varmepumpernes tekniske egenskaber. Som en del af denne vurdering forventes
der at blive lagt vægt på bl.a. varmepumpens styrbarhed og effektivitet testet efter
DS/EN14825. Dermed gives energitjenesteleverandørerne incitament til at levere
varmepumper, som fx er styrbare og som har en høj effektivitet.
Energistyrelsen er opmærksom på, at der typisk er forskel på den målte effektivitet
og den beregnede effektivitet, som bl.a. energimærkningen af varmepumper og
Energistyrelsens varmepumpeliste er baseret på. De beregnede værdier er dog
gode indikatorer på effektiviteten af de forskellige varmepumper og gør det muligt
før en installation at sammenligne forskellige varmepumper.
Det vurderes, at såfremt tilskuddet gøres afhængig af den faktiske virkningsgrad, vil
støtte først kunne udbetales efter varmepumpen er installeret, og udgifterne er
afholdt. Det vil dermed skabe usikkerhed omkring økonomien i projekterne.
Endvidere vurderes det, at en graduering af tilskuddet efter faktisk effektivitet vil
favorisere varmepumper, der installeres i nyere velisolerede bygninger, mens
ældre bygninger typisk vil blive fravalgt, fordi den faktiske effektivitet i disse
bygninger vil være relativt lavere pga. bygningens tekniske egenskaber. Endelig
bemærkes det, at alle varmepumper, der installeres i danske bygninger, skal
overholde bygningsreglementets minimumskrav til effektivitet. Der vil derfor ikke
være krav om en vis minimumseffektivitet for det samlede varmesystem.
3. Øvrige kommentarer og spørgsmål
Dansk Fjernvarme spørger, om fjernvarmeselskaber, der lovligt kan etablere
individuelle varmepumper som en del af forsyningen, kan søge støtte til etablering
af varmepumper hos tredjepart.
Energistyrelsens bemærkninger
Det er ikke hensigten at afgrænse fjernvarmeselskaber eller andre virksomheder
fra at ansøge om tilskud til installation af varmepumper efter forretningskonceptet.
Dog henledes opmærksomheden på de relevante love og regler for
Side 5/8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Orientering om bekendtgørelser til udmøndtning af energireserven
1649880_0006.png
fjernvarmeselskaber, herunder særligt varmeforsyningsloven og
kommunalfuldmagtsreglerne.
Dansk Fjernvarme spørger, om slutkunden kan opnå et tilskud på 20.000 kr. til
varmepumpen samt få energibesparelser og spare tilskud for konvertering og
samtidig også benytte sig af det såkaldte håndværkerfradrag til samme projekt.
Energistyrelsens bemærkninger
Støtten kan udbetales til delvis dækning af energitjenesteleverandørernes
omkostninger til indkøb af varmepumper, der installeres hos tredjepart. Støtten
udbetales derfor ikke til slutkunder. Det er muligt for slutkunden at opnå støtte fra
andre støtteordninger, fx håndværkerfradrag og tilskud som led i
energiselskabernes energispareindsats, i det omfang disse ordninger tillader
kombinationer af støtte.
Dansk Fjernvarme henviser til den tidligere kampagne ”Skrot dit oliefyr”, hvor der
var mulighed for at opnå op til 25.000 kr. tilskud til eldrevne varmepumper, hvis et
oliefyr blev skrottet ved samme anledning. Dansk Fjernvarme spørger, hvor mange
projekter med konvertering af oliefyr til eldrevne varmepumper der dengang
opnåede 25.000 kr. tilskud.
Energistyrelsens bemærkninger
”Skrot dit oliefyr” var åben for ansøgninger fra 1. marts 2010 og blev lukket for
ansøgninger den 30. juni 2011. Boligejerne, som skrottede deres oliefyr, kunne
komme i betragtning til tilskud. Ejere af enfamilieshuse kunne få 20.000 kr. ved
installation af væske til vand-varmepumpe (jordvarme), 15.000 kr. ved installation
af luft til vand-varmepumpe og 10.000 kr. ved installation af fjernvarmeunit.
I alt 5.854 husejere fik tilsagn om støtte til installation af jordvarme, 2.784 fik tilsagn
om støtte til luft/vand varmepumpe og 9.341 fik tilsagn om støtte til fjernvarme. Det
er muligt at læse mere om effekten af ”Skrot dit oliefyr” på
http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/dokumenter/publikationer/downloads/effektvurd
ering_af_oliefyrsskrotningsordningen.pdf
Dansk Fjernvarme spørger, hvordan man er nået frem til, at tilskuddet skal være på
20.000 kr.
VedvarendeEnergi fremfører, at støttebeløbet ikke bør begrænses til 20.000 kr. pr.
varmepumpe, men til 100.000 kr., da det giver mulighed for at konceptet også kan
bruges i støre bygninger så som skoler og institutioner. VedvarendeEnergi
fremfører endvidere, at der ikke er behov for 45 pct. støtte, men at støtteprocenten
bør reduceres til maksimalt 35 pct.
Side 6/8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Orientering om bekendtgørelser til udmøndtning af energireserven
1649880_0007.png
Energistyrelsens bemærkninger
Det fremgår af § 3 i udkastet til bekendtgørelsen, at der kan ydes støtte på op til
20.000 kr. pr. varmepumpe, og at støtten
gradueres på en skala inddelt i intervaller,
som afhænger af antallet af varmepumper.
Formålet med støtten er at fremme
udbredelsen af nye forretningskoncepter til fremme af varmepumper, og støtten
skal derfor bidrage til at en række energitjenesteleverandører etablerer sig og
opererer efter forretningskoncepterne. Støtteintensiteten, og dermed forventeligt
også støtteprocenten, vil blive reduceret i takt med at energitjenesteleverandørerne
installerer varmepumper hos bygningsejere og får oparbejdet kompetencer på
området. Udformningen af støtten og den gradvise reduktion skal samtidig
forberede dem til tiden efter ophøret af støtteordningen. Et større støttebeløb
vurderes derfor ikke at være hensigtsmæssig. Den præcise støtteprofil vil fremgå af
indkaldelse af ansøgninger om tilskud.
Det vurderes, at det i visse tilfælde kan være relevant at anvende fx skoler og
lignende som flagskibsprojekter for forretningskoncepterne for dermed at skabe
opmærksomhed om løsningen i et lokalområde. Det forventes derfor, at
tilskudsordningen tilrettelægges sådan, at energitjenesteleverandørerne vil få
mulighed for også at opnå maksimalt 20.000 kr. i støtte pr. varmepumpe der
installeres på fx skoler og i lignende bygninger.
Støttebeløbet på op til 20.000 kr. pr. varmepumpe er man nået frem til på baggrund
af en markedsundersøgelse af forretningskonceptet, hvor et støttebeløb på op til
30.000 kr. pr. varmepumpe blev undersøgt. På baggrund af resultaterne af
undersøgelsen har Energistyrelsen vurderet, at støttebeløbet kunne nedsættes til
maksimalt 20.000 kr., for på den måde at kunne støtte indkøbet af et større antal
varmepumper. Det er muligt at finde markedsundersøgelsen på
http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/dokumenter/side/markedsundersoegelse_af_ko
ncept_for_udbredelse_af_varmepumper_i_danmark.pdf
Dansk Fjernvarme spørger, hvordan vil man sikre at tilskud går til konvertering af
fossile brændsler.
Energistyrelsens bemærkninger
Det vil være en betingelse for tilskud, at en varmepumpe helt eller delvist erstatter
et eksisterende olie- eller naturgasfyr. Delvis erstatning kan fx være ved såkaldt
hybridløsninger, hvor en varmepumpe installeres i forbindelse med et eksisterende
naturgas- eller oliefyr og dermed nedbringer driftstiden for fyret. Varmepumpen skal
dække mere end 50 pct. af behovet for rumvarme og varmt brugsvand. En
betingelse for tilskud vil således være, at bygningen, som varmepumpen installeres
i, er registreret som opvarmet med oliefyr eller naturgasfyr (eller andre fossilt
baserede opvarmningsformer) i BBR. Herudover vil det påhvile den enkelte
energitjenestevirksomhed at sikre dokumentation for, at varmepumpen erstatter fx
et oliefyr.
Side 7/8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Orientering om bekendtgørelser til udmøndtning af energireserven
1649880_0008.png
Dansk Fjernvarme spørger, om støtteordningen skal godkendes af EU.
Energistyrelsens bemærkninger
Støtteordningen vil blive defineret, anmeldt og administreret indenfor rammerne af
artikel 41 i den generelle gruppefritagelsesforordning, som giver mulighed for at
give investeringsstøtte til fremme af energi fra vedvarende energikilder.
Støtteordningen skal derfor ikke godkendes af EU- Kommissionen.
Side 8/8