Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 342
Offentligt
1649879_0001.png
Notat om udmøntning af initiativ om fremme af varmepumper til individuel
opvarmning
Kontor/afdeling
Center for Erhverv og
Energieffektivisering
Dato
2. juni 2016
J nr.
2016-6697
trh
Indledning
Den 22. december 2015 indgik partierne bag energiaftalen af 2012 en aftale om
udmøntningen af energireserven for 2016 – 2018. Herunder vedtog partierne et
initiativ om fremme af varmepumper til individuel opvarmning (10 mio. kr. i hvert af
årene 2016-18).
I henhold til aftalen er der to indsatsområder i initiativet:
a) Nye forretningskoncepter til fremme af varmepumper
b) Øvrige aktiviteter med fokus på at mindske barrierer for varmepumper.
Den påtænkte udmøntning af de to indsatsområder beskrives nærmere på
følgende sider.
a) Nye forretningskoncepter til fremme af varmepumper
Som det fremgår af aftalen, skal initiativet understøtte et markedsgennembrud for
et forretningskoncept, hvor investering og drift af varmepumper foretages af en
virksomhed (en energitjenesteleverandør), mens boligejeren betaler et mindre
tilslutningsbidrag og ellers kun betaler for forbrugt varme. Boligejeren skal dermed
ikke bekymre sig om teknikken i varmepumpen. Med konceptet adresseres således
en række af de barrierer, som i dag bremser en større udbredelse af varmepumper.
Konceptet sigter dermed mod at gøre varmepumper attraktive for en gruppe
bygningsejere, som i dag ser bort fra varmepumper som en relevant
opvarmningsform.
Med afsæt i Energiaftalen fra 2012 har Energistyrelsen støttet udviklingen og
afprøvningen af forretningskoncepterne i perioden 2013-2015. Der er desuden
gennemført en markedsundersøgelse for forretningskonceptet, som skal bidrage til
at tilrettelægge indsatsen, så der sikres størst mulig effekt. På den baggrund
planlægger Energistyrelsen at udmønte initiativet som en støtteordning for
energitjenesteleverandører, der etablerer sig som leverandører af varme fra
varmepumper efter forretningskonceptet. Initiativet påtænkes udformet, så op til
fem energitjenesteleverandører frem til udgangen af 2019 hver kan få støtte til at
installere i udgangspunktet 350 varmepumper, svarende til op til samlet 1750
varmepumper.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Orientering om bekendtgørelser til udmøndtning af energireserven
1649879_0002.png
Støtteintensiteten reduceres i takt med, at de enkelte energitjenesteleverandører
får opbygget deres portefølje af varmepumper og får oparbejdet kompetencer på
området. Således påtænkes indkøbet af de første 100 varmepumper støttet med
20.000 kr. pr. varmepumpe, de næste 100 varmepumper støtte med 15.000 kr.,
mens de sidste 150 varmepumper støttes med 10.000 kr. pr. varmepumpe. Samlet
kan hver energitjenesteleverandør således modtage op til 5 mio. kr. i støtte til
indkøb af varmepumper. Energitjenesteleverandørerne skal anvende deres tilskud
inden udgangen af 2019.
Formålet med udformningen af støtten er:
1. At skabe et marked for energitjenester til boligopvarmning baseret på
varmepumper. Antallet af varmepumper der støttes, skal bidrage til, at
kendskabet til forretningskonceptet udbredes hurtigt, og at konceptet opnår
bred appel for målgruppen.
2. At skabe konkurrence mellem energitjenesteselskaberne på markedet ved
at gøre det muligt for kunderne at vælge mellem flere forskellige
leverandører.
3. At sikre at hver energitjenesteleverandør får en tilstrækkelig stor portefølje
af varmepumper til, at de også efter ophør af støtten har mulighed for at
finansiere deres videre ekspansion.
For at sikre konkurrence og effektivitet om udnyttelsen af midlerne i
støtteordningen, vil der blive foretaget en udbudslignende indkaldelse af
ansøgninger om tilskud, hvor Energistyrelsen fastlægger en række
evalueringskriterier der omfatter:
a) Varmepumpernes tekniske egenskaber, for dermed at give incitament til at
anvende varmepumper med en høj energieffektivitet og med styrbarhed
med henblik på at kunne levere
smart grid-ydelser.
b) Kvalifikationerne blandt medarbejdere tilknyttet projektet, organisering af
projektet samt robustheden af projektets tidsplan og økonomi for at kunne
udpege de projekter, der har størst sandsynlighed for at få succes.
c) Projektets effekt i forhold til at sikre, at forretningskonceptet bliver
tilgængeligt for flest mulige bygninger, der i dag opvarmes med fossile
brændsler.
Side 2/4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Orientering om bekendtgørelser til udmøndtning af energireserven
1649879_0003.png
Følgende betingelser for udbetaling af støtte forventes fastsat:
-
Støtten gives til delvis dækning af energitjenesteleverandørernes
omkostninger til indkøb af varmepumper, der installeres hos 3. part.
Energitjenesteleverandørerne kan dermed ikke modtage tilskud til
varmepumper, der installeres hos dem selv.
Støtten gives til indkøb af varmepumper, der tilsluttes bygningers
centralvarmesystem. Støtten gives ikke til indkøb af varmepumper, der
installeres i sommerhuse.
Varmepumperne skal helt eller delvist erstatte det eksisterende olie- eller
naturgasfyr. Delvis erstatning kan fx være ved såkaldt hybridløsninger,
hvor en varmepumpe installeres i forbindelse med et eksisterende
naturgas- eller oliefyr og dermed nedbringer olie- eller gasforbruget i fyret.
Det er muligt at kombinere støtten med andre støtteordninger, fx
boligjobordningen og tilskud som led i energiselskabernes
energispareindsats, i det omfang disse ordninger tillader kombinationer af
støtte.
Støtte fra Energistyrelsen kan ikke udgøre mere end 45 pct. af
energitjenesteleverandørens omkostninger til indkøb af de enkelte
varmepumper, dog højst 20.000 kr. pr. indkøbt varmepumpe.
Energitjenesteleverandørerne påtager sig det fulde ejerskab af
varmepumperne i minimum 10 år.
Betaling fra kunden til energitjenesteleverandøren skal helt eller delvist
være afhængig af forbrugt varme.
-
-
-
-
-
-
Tidsplan for udrulning af forretningskonceptet:
Det forventes at åbne for ansøgning om tilskud i perioden ultimo juni 2016 – medio
september 2016. På baggrund af evaluering af ansøgninger om tilskud vil der blive
udpeget op til fem energitjenesteleverandører, som kan modtage støtte til indkøb af
varmepumper.
Det forventes, at de første varmepumper omfattet af ordningen vil blive installeret
efter 1. november 2016. Da det vil tage tid for energitjenesteleverandørerne at
etablere sig på området, forventes kun et mindre antal varmepumper at blive
installeret i 2016 og 2017, mens hovedparten af varmepumperne forventes
installeret i 2018 og 2019.
Side 3/4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 342: Orientering om bekendtgørelser til udmøndtning af energireserven
1649879_0004.png
b) Øvrige aktiviteter med fokus på at mindske barrierer for varmepumper
Som det fremgår af aftalen fra 22. december 2015 skal der gennemføres en række
øvrige aktiviteter med fokus på at mindske barrierer for varmepumper. I alt
anvendes 4,1 mio. kr. på denne indsats i perioden 2016-18.
Aktiviteterne planlægges bl.a. at omfatte en efteruddannelsesindsats for
installatører, oliefyrsteknikere, VE-installatører og lignende, der tager sig af den
løbende drift og vedligeholdelse af de tekniske installationer i bygninger.
Efteruddannelsesindsatsen skal ruste installatørerne og oliefyrsteknikerne til at
kunne rådgive om varmepumper og andre VE-baserede løsninger, når de
konstaterer, at et oliefyr med fordel kan udskiftes.
Herudover vil efteruddannelsesindsatsen også fokusere på energikonsulenter,
BedreBolig-rådgivere og andre rådgivere, som bygningsejere typisk kontakter i
forbindelse med planlagte større renoveringer på deres bygning.
Endelig vil indsatsen også omfatte en række mindre aktiviteter, der tilrettelægges i
tæt samspil med relevante aktører på området. Disse initiativer kan bl.a. omfatte
lokale borgermøder i samarbejde med kommuner og lokale NGO’er, hvor det er
muligt for boligejere og lejere at få rådgivning om energibesparelser.
Efteruddannelsesindsatsen forventes påbegyndt oktober 2016, mens de øvrige
aktiviteter tilrettelægges løbende.
Budget.
Der er bevilget 10 mio. kr. per år til ordningen i årene 2016–2018. Efter fradrag for
administration i Energistyrelsen er der 9,7 mio. kr. til konkrete aktiviteter pr. år, dvs.
29,1 mio. kr. i alt over den treårige periode.
Det fremgår af nedenstående tabel hvorledes disse midler påtænkes fordelt.
Aktivitet
Mio. kr.
2016 - 2018
25
4,1
Støtte til forretningskoncepter
Øvrige aktiviteter med fokus på at
mindske barrierer for varmepumper
I alt
29,1
Side 4/4