Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 332
Offentligt
1646483_0001.png
Afgifter
der forandrer
Forslag til klimavenlige
afgiftsomlægninger
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Præsentation af Klimarådets rapport 2016
1646483_0002.png
Klimarådets hovedrapport 2016
1. Danmarks klimamålsætninger
2. Principper for afgifter på energi- og klimaområdet
3. Grøn omstilling i transporten: Elbiler og afgifter
4. Grøn omstilling i varmeforsyningen: Varmepumper og afgifter
2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Præsentation af Klimarådets rapport 2016
1646483_0003.png
1
Danmarks klimamålsætninger
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Præsentation af Klimarådets rapport 2016
1646483_0004.png
Danske klimamål frem mod 2020
Danmark forventes at kunne opfylde sine
internationale klimaforpligtelser frem mod
2020. Opfyldelse af målet om 10 pct. VE-andel
i transportsektoren vil dog kræve nye tiltag.
Det forventes, at Danmark i 2020 vil have
reduceret med 40 pct. i forhold til 1990, givet
den planlagte VE-udbygning og den gældende
finansiering af PSO-støtten.
Udviklingen skyldes blandt andet et øget
forbrug af biomasse og dækker samtidig over
en øget udledning i ikke-kvotesektoren.
4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Præsentation af Klimarådets rapport 2016
1646483_0005.png
2030-målet under EU bliver en stor opgave
Det danske reduktionsmål for den ikke-
kvoteomfattede del af økonomien forventes at
blive 35-40 pct. i forhold til 2005.
Opfyldelse af den danske målsætning for ikke-
kvotesektoren vil kræve betydelige reduktioner i
både transport og landbrug.
Det får betydning for opgavens størrelse,
hvordan reglerne bliver udformet.
5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Præsentation af Klimarådets rapport 2016
1646483_0006.png
2
Grøn omstilling i transporten: Elbiler og afgifter
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Præsentation af Klimarådets rapport 2016
1646483_0007.png
Klimamål i 2030 presser transporten
Vejpersontransportens udledninger fra 2014
til 2030, hvis de skal reduceres med 40 pct.
Præmis:
Vejpersontransportens
udledninger skal reduceres med 40
pct. ift. 2005
Svarer til ca. 950.000
2030
nuludslipsbiler i 2030.
2014
7
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Præsentation af Klimarådets rapport 2016
1646483_0008.png
Elbilerne bliver billigere
Fremskrivning af prisen på batterier til elbiler
Batteriteknologien udvikler
sig hastigt i disse år.
Klimarådet forventer
prisfald på over 60 pct. i
2030 sammenlignet med i
dag.
8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Præsentation af Klimarådets rapport 2016
1646483_0009.png
Vi får flere elbiler – men næppe nok
Fremskrivning af antallet af elbiler på de danske veje
Klimarådet vurderer, at vi
med de nuværende afgifter vil
have mellem 200.00 og
300.00 elbiler i 2030
Det er næppe nok til at sikre
tilstrækkelig CO2-reduktion i
vejpersontransporten ift. EU’s
2030-mål.
9
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Præsentation af Klimarådets rapport 2016
1646483_0010.png
Anbefalinger om afgifter på elbiler
Der indføres et
fradrag i grundlaget for registreringsafgiften
på ca. 2.000 kr. pr.
kWh batterikapacitet for elbiler og opladningshybrider (Provenutab: 1,1 mia. kr. i 2020;
3,5 mia. kr. i 2030)
Minimumsafgiften i registreringsafgiften
på 20.000 kr. fjernes, så billige og meget
energieffektive biler tillades en registreringsafgift så lav som 0 kr. (Provenutab: 0,4 mia.
kr. i 2030)
Den nuværende
processtrømordning
for opladning af elbiler bør ikke forlænges, når
den udløber med udgangen af 2016 (fremme af ladeinfrastruktur en bedre ide).
Samlet effekt af afgiftsforslag:
150.000-200.000 ekstra elbiler i 2030
10
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Præsentation af Klimarådets rapport 2016
1646483_0011.png
Et batterifradrag giver markant flere elbiler
Effekt af batterifradrag i registreringsafgiften
Klimarådets beregninger viser,
at et batterifradrag i
registreringsafgiften kan give
ca. 150.000 flere elbiler i 2030.
Det er et skridt på vejen – men
ikke nok – til at sikre 40 pct.
CO2-reduktion i
vejpersontransporten.
11
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Præsentation af Klimarådets rapport 2016
1646483_0012.png
3
Grøn omstilling i varmeforsyningen:
Varmepumper og afgifter
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Præsentation af Klimarådets rapport 2016
1646483_0013.png
Varmepumper er den samfundsøkonomisk
billigste grønne fjernvarmeteknologi
13
Note: Strømmen til varmepumper antages baseret på 100 pct. vedvarende energi.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Præsentation af Klimarådets rapport 2016
1646483_0014.png
Lavere elafgift kan sikre elektrificering af fjernvarmen
Energiforbrug til fjernvarmeproduktion
14
Note: Det samlede varmeforbrug antages at være det samme i alle scenarier.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Præsentation af Klimarådets rapport 2016
1646483_0015.png
God samfundsøkonomi i at sænke afgiften på el til opvarmning
Varmepumper baseret på 100 pct. grøn strøm er en samfundsøkonomisk
billigere varmekilde end biomasse, men afgifter gør varmepumper
privatøkonomisk dyrere
Nedsættes afgiften på el til varme med 29 øre pr. kWh, kan der opnås en
samfundsøkonomisk gevinst på ca. 1 mia. kr.
Husholdningerne og virksomhederne kan spare omkring 1,3 mia. kr. på
varmeregningen, selvom de via elregningen betaler ca. 0,1 mia. kr. ekstra
i støtte til vedvarende energi for at sikre, at det ekstra elforbrug til
varmepumper er 100 pct. grønt
Statskassen mister ved dette forslag ca. 0,2 mia. kr. i afgifter i 2030
Flyttes finansieringen af PSO-støtten fra elregningen til finansloven,
opnås en del af ovennævnte gevinst, selv hvis elvarmeafgiften fastholdes,
men der er stadig en ekstra gevinst ved en mindre nedsættelse af
elvarmeafgiften på ca. 10 øre/kWh
15
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Præsentation af Klimarådets rapport 2016
1646483_0016.png
Anbefalinger om omstilling af opvarmning
Afgiften på el til opvarmning sættes ned med ca. 30 øre pr. kWh
Hvis PSO-tariffen fjernes fra elregningen, skal nedsættelsen være
tilsvarende mindre
Afgiftsnedsættelsen bør ske snarest for at undgå samfunds-
økonomisk uhensigtsmæssige investeringer i biomasse de
kommende år.
16
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Præsentation af Klimarådets rapport 2016
1646483_0017.png
4
Spørgsmål og kommentarer?
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 332: Præsentation af Klimarådets rapport 2016
1646483_0018.png
Tak for jeres
opmærksomhed