Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 33
Offentligt
1559752_0001.png
POSITIONSPAPIR
KLOG
PSO-LØSNING
GØR DANMARK RIGERE
DANMARK HAR EUROPAREKORD I ELBESKATNING:
59% AF ELREGNINGEN GÅR TIL STATSKASSEN.
1,4%
ABONNEMENT
LEVERANDØR
PSO FINANSIERER POLITISK
BESLUTTEDE INITIATIVER
(ENERGIFORLIGET 2012-20)
12%
EL
28%
STØTTE TIL
5,9%
ABONNEMENT
NETSELSKAB
KRAFTVARME-
VÆRKER
I MINDRE BYER
OG PÅ LANDET
FORSKNING OG ØVRIGE
6%
20%
MOMS
12,2%
TRANSPORT AF EL
66%
STØTTE TIL
VINDMØLLER,
BIOGASANLÆG,
BIOMASSE OG
SOLCELLER
38,7%
ELAFGIFT
9,4%
OFFENTLIGE
FORPLIGTELSER (PSO)
Vedvarende energi fylder mere
og mere i vores elforsyning. Om
få år over 80 %. Samtidigt stiger
afgifterne på el støt, så Danmark
nu har europarekord i elbeskat-
ning. Det er paradoksalt, når vores
el bliver grønnere. Men det hand-
ler også om, hvordan skatte- og
afgiftssystemet indrettes mest
effektivt og om, hvordan vores
fælles velfærd finansieres med
størst mulig samfundsøkonomisk
gevinst.
En del af afgiftstrykket på el udgø-
res af den såkaldte Public Service
Obligation (PSO-ordning), som
har været velfungerende i mange
år. EU-kommissionen har dog
dømt finansieringen af ordningen
traktatstridig, og derfor er det en
bunden opgave for regeringen og
Folketinget, at finde en ny model.
Beløbets størrelse ligger fast.
Vindmøller og biogasanlæg er
bygget. Kraftværkerne omstillet til
biomasse. Og kraftvarmeværker
på landet og i mindre byer er lovet
tilskud til 2018.
Hvis omkostningerne til PSO-op-
krævningen omdannes til en ny
elafgift for danskerne og danske
virksomheder bliver Danmark
fattigere, og den nødvendige
elektrificering af samfundet vil gå
langsommere.
Omvendt er der en årlig samfunds-
økonomisk gevinst på 1,6 mia. kr.
at hente, hvis opkrævningen flyttes
væk fra elregningen og betales
via en bredere skattebase fremfor
som afgift. For når borgere og virk-
somheder får en mindre elregning
øges danskernes velfærd, og der
skabes jobs og vækst. Danmark
bliver et rigere samfund.
Løsningen er samtidigt uden
sammenligning det største enkelt-
stående effektiviseringsforslag til
energiforliget, som vil reducere de
samfundsøkonomiske omkostnin-
ger for resten af forligsperioden
med i størrelsesordenen 7,4 mia. kr.
Dansk Energi anbefaler derfor,
at PSO-ordningen som udgangs-
punkt finansieres inden for
statens økonomiske råderum.
I det omfang en skatteforhøjelse
bliver nødvendig, bør regeringen
og Folketinget på linje med
De Økonomiske Vismænds
anbefaling flytte finansieringen
fra elregningen til en bredere
skattebase så som indkomst-
skatterne.
DET MENER
DANSK ENERGI
• EU-kommissionens under-
kendelse af den nuværende
PSO-ordning bør give
anledning til at flytte
finansieringen helt væk
fra elregningen
• Statslig støtte til politisk
besluttede VE-investeringer,
fjernvarmeværker i mindre
byer og på landet samt
forskning bør findes inden
for statens økonomiske
råderum
• I det omfang en skatte-
forhøjelse er nødvendig,
bør det ske via en bredere
og mere sikker skattebase
end en ny elafgift
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 33: Henvendelse af 27/10-15 fra Dansk Energi om en PSO-løsning ifm. foretræde for udvalget den 29/10-15
1559752_0002.png
Lavere afgift på elregningen øger
danskernes velfærd
Danske husholdninger oplever i
forvejen Europas højeste elafgifter.
Det betyder, at danskerne ikke
bruger den mængde grøn strøm,
de gerne ville. Høje afgifter bloke-
rer for at udskifte den benzin-
drevne plæneklipper med en
eldreven eller en varmepumpe i
sommerhuset. Samtidigt bliver
danske husholdninger på sigt
rigere, når elregningen bliver
mindre – også selvom beskat-
ningen stiger andre steder.
Lavere afgift øger virksom-
hedernes konkurrenceevne
og skaber jobs
Virksomhedernes brug af strøm
hæmmes også, når regningen
tynges af PSO og afgifter. Det
skader Danmarks vækst. Måske
bruger virksomhederne ikke deres
maskiner og arbejdskraft optimalt,
fordi strømmen er for dyr. Eller de
erstatter el med olie eller gas.
virksomheder, der bruger meget
strøm, får nemmere ved at stå
distancen overfor udenlandske
konkurrenter.
Lavere elregning sætter fart
på den grønne elektrificering
af Danmark
Elproduktionen bliver stadig mere
grøn. Det betyder, at fordelene
ved at bruge strømmen flere
steder stiger. Derfor bør elektrifice-
ringen udbredes, som der også er
et politisk bredt ønske om, så den
grønne el erstatter olie, gas og
diesel flere steder – herunder
i transport og opvarmning. Des-
værre er det ikke i dag afspejlet i
afgiftssystemet, der fungerer
som en barriere for udbredelsen
af el til flere områder. El er i dag
brandbeskattet sammenlignet
med olie, diesel, benzin og gas.
FAKTA OM PSO-ORDNINGEN
• PSO-bidrag på elregning i 2014:
21,6 øre pr. kWh.
• PSO for en typisk husstand:
ca. 1.000 kr. årligt
• Årlige afgifter for hustand ud
over PSO:
4.000 kr. årligt
• Samlet PSO-opkrævning i 2015:
7 mia. kr.
• Gevinsten ved at flytte PSO´en
væk fra elregning:
ca. 1,6 mia. kr. årligt
MEN STIGER SKATTRYKKET
IKKE TILSVARENDE?
Nej, for en række gevinster ved at
fjerne PSOen fra elregningen for
danskerne, virksomheder og den
danske stat reducerer opkrævnings-
behovet. Ifølge Skatteministeriets
tal er bytteforholdet faktisk sådan,
at for hver gang en kr. i elafgift på
husholdninger og virksomheder
byttes til en ekstra kr. på den brede
skattebase, bliver samfundet
mellem 15 og 30 øre rigere. Det
giver en årlig gevinst på 1,6 mia.
kr., hvis finansieringen findes over
statens råderum og den brede
skattebase. Og omvendt et tab
i samme størrelsesorden, hvis
PSO´en omdannes til en ny afgift
på elregningen.
KILDE:
DANSK ENERGIS BEREGNINGER PÅ
BAGGRUND AF ENERGIAFGIFT FOR ERHVERV OG
KONKURRENCEEVNE, SKATTEMINISTERIET 2011
Største enkeltstående
effektiviseringsforslag til
energiforliget
Endelig vil en finansiering via
Et lavere afgiftstryk på elregningen statens råderum og en bredere
vil betyde, at virksomhedernes
skattebase reducere de samfunds-
produktion og varer bliver billigere, økonomiske omkostninger ved
at det bliver nemmere at fast-
energiforliget med i størrelses-
holde produktion i Danmark og at
ordenen 7,4 mia. kr. i alt frem
virksomhederne potentielt an-
til 2020.
sætter flere. Især de produktions-
AFGIFTSSYSTEMET STRAFFER GRØN ENERGI
Afgift på udvalgte energiformer
KR./GJ
304
141
96
DIESEL
67
FYRINGSOLIE
64
NATURGAS
EL
BENZIN
KILDE:
SKATTEMINISTERIET AFGIFTER: 2015-SATSER, INKL. PSO, MEN EKS. KVOTEPRIS.
DER ER ANVENDT EN PSO-OMKOSTNING PÅ 21,8 ØRE/KWH.
EN AFGIFT
UDEN PSO VIL
REDUCERE DE
SAMFUNDS-
ØKONOMISKE
OMKOSTNINGER
VED ENERGI-
FORLIGET MED
7,4 MIA. KR.
FRA 2016-2020.