Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 324
Offentligt
1645392_0001.png
Pressemeddelelse
13. juni 2016
God rapport fra Klimarådet, dog med mangler
Klimarådets nye rapport foreslår nogle nødvendige afgiftsomlægninger, men mangler bl.a. forslag om
afgift på biomasse samt en generel omlægning af bilafgifterne
I Miljøorganisationen Det Økologiske Råd er vi glad for at Klimarådet sætter fokus på afgifter, som er et af
de afgørende virkemidler til at opfylde Danmarks klimamål. Dette virkemiddel har desværre været forsømt
i en årrække, og de afgifter som blev indført i 90’erne, er dels langsomt blevet undergravet, dels er de ikke
ajourført, hvilket nu er særdeles tiltrængt. Men det ændrer ikke på, at afgifter og den særlige PSO-afgift er
afgørende instrumenter til at fremme den grønne omstilling.
”Vi står i dag med et ramponeret og forsømt afgiftssystem på energi- og klimaområdet. Men det er
afgørende at dette ikke bruges som en undskyldning til yderligere at afmontere energi- og CO
2
-afgifterne. Vi
savner en klar anbefaling fra Klimarådet af at bevare tilskyndelsen til at spare på energi, herunder via
afgifterne”,
siger sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, Christian Ege.
Klimarådet konkluderer, at det går alt for trægt med at få varmepumper ind i opvarmningssektoren. Det
gælder både de store varmepumper, som skal integreres i fjernvarmesystemerne, og de små
varmepumper, som kan erstatte f.eks. olie- og gasfyr uden for fjernvarmeområderne. Klimarådet foreslår at
løse det ved at sænke afgiften på el til opvarmning.
”Vi
savner at Klimarådet også foreslår en afgift på biomasse. Det ville fjerne den urimelige fortrinsstilling
som brug af biomasse har i dag, både i kraftvarmeværker og til privat brændefyring”,
siger sekretariatsleder
i Det Økologiske Råd, Christian Ege.
Thorning-regeringen søgte i 2014 at indføre afgift på biomasse. Men den opgav, dels fordi man tolkede EU-
reglerne sådan, at man ikke måtte indføre afgift på biomasse til kraftvarme uden også at lægge afgift på
brænde, dels fordi regeringen fik fremlagt et forslag til en brændeafgift, som ville virke uhensigtsmæssigt.
Det Økologiske Råd har imidlertid udviklet et forslag til en afgift på brændefyring, som løser de problemer,
som var i den tidligere regerings forslag. Dermed er vejen banet for at lægge en afgift på biomasse.
Det Økologiske Råd støtter at Klimarådet
ikke
foreslår en generel afgiftssænkning på el, men kun på el til
opvarmning. Dog ønsker vi kun sænkning af afgiften på el til varmepumper, mens Klimarådet vil sænke
afgiften på al el til opvarmning, incl. gammeldags elvarme. Det er vigtigt at sænkningen bliver så smal som
muligt, for at bevare så meget som muligt at tilskyndelsen til at spare på el. Selv om andelen af el baseret
på vedvarende energi heldigvis stiger, skal vi stadig spare så meget som muligt på el. Ellers kommer vi ikke
helt af med de fossile brændsler i 2050.
”På
transportområdet foreslår Klimarådet en afgiftsfritagelse på batterierne i elbiler. Det er et udmærket
forslag. Det bør dog suppleres med generelt at sænke den registreringsafgift på elbiler, som blev indført fra
starten af 2016, og som har sat salget af elbiler næsten i stå”,
siger sekretariatsleder i Det Økologiske Råd,
Christian Ege og fortsætter:
”Vi savner desuden et forslag til generel omlægning af registreringsafgiften, idet den seneste omlægning fra
2007 indbyggede et konstant fald i afgiften, som leder til øget bilsalg”.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 324: Henvendelse af 13/6- 16 fra Det Økologiske Råd om Klimarådets rapport
1645392_0002.png
For mere information:
sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, Christian Ege, tlf. 28580698.
Uddybning:
Afgift på brændefyring:
Det Økologiske Råd har sammen med tekniske eksperter udviklet et forslag til en
afgift på brændefyring. Det lægger afgiften på antallet af timer man har ild i sin brændeovn, idet der sættes
en simpel temperaturmåler i skorstensrøret, med en logningsfunktion. Dermed undgår man de
uhensigtsmæssigheder, som var i den tidligere regerings forslag til brændeafgift – at forbrugerne skulle
kunne dokumentere, at f.eks. rafter og hestestrøelse
ikke
var beregnet til at brænde, samt at afgiften
kunne give en tilskyndelse til at brænde affald (afgiftsfritaget) i stedet for rent træ. Se
http://ecocouncil.dk/66-temasider/trafik-og-luft3/1255-braendeovnes-luftforurening.
Bilafgifter:
Det Økologiske Råd har også udviklet forslag til omlægning af registreringsafgiften på biler, idet
den seneste omlægning fra 2007 indbyggede et konstant fald i afgiften, som leder til øget bilsalg. Det
skyldes, at man favoriserer biler afgiftsmæssigt, hvis de blot kører længere end henholdsvis 16 km/l for
benzinbiler og 18 km/l for dieselbiler. Dette er dybt forældet i dag. Vi foreslår, at dette ”knækpunkt” gøres
dynamisk i forhold til den teknologiske udvikling. Desuden præmierer man i dag biler som kører længere på
literen end disse grænser, med 4.000 kr pr. km de kører længere- Derimod er ”straffen” for at køre kortere
på literen kun 1.000 kr/km. Sidstnævnte bør også hæves til 4.000 kr. Se
http://ecocouncil.dk/udgivelser/artikler/trafik-og-luft/2550-omlagt-bilafgift-kan-stoppe-eksplosion-i-
antallet-af-biler.