Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 320
Offentligt
1644203_0001.png
Supplerende samlenotat
Dato
7. juni 2016
Erklæring om ratifikation af Parisaftalen
KOM nr. foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Det hollandske EU-formandskab har fremsat forslag om, at EU’s medlemsstater på
miljørådsmødet den 20. juni 2016 vedtager en erklæring om ratifikation af Parisaf-
talen. I udkastet til erklæringen bekræftes forpligtelsen til at prioritere vedtagelsen
af den lovgivning, som skal implementere EU’s bidrag til Parisaftalen. Endvidere
understreges det, at EU og medlemsstaterne hurtigst muligt bør ratificere Parisafta-
len, og det bekræftes, at Rådet regelmæssigt vil gøre status over medlemsstater-
nes fremskridt i forbindelse med deres nationale ratifikationsprocesser. Regeringen
kan støtte vedtagelsen af erklæringen som fremlagt af formandskabet, idet regerin-
gen lægger vægt på, at EU’s klimamål omsættes til handling og resultater, samt at
EU og medlemsstaterne ratificerer Parisaftalen hurtigst muligt.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (miljø) den 20. juni 2016 til vedta-
gelse.
2. Baggrund
1
Ovenpå indgåelsen af en ny global klimaaftale, Parisaftalen på COP21 i december
2015, har der i foråret 2016 været politisk fokus på EU’s opfølgning på Parisaftalen.
Der var således en politisk drøftelse af dette på miljørådsmødet den 4. marts 2016.
Forud for drøftelsen havde Kommissionen den 2. marts offentliggjort en meddelelse
2
om ”Vejen fra Paris”, KOM(2016) 110 , indeholdende Kommissionens vurdering af
Parisaftalen og dennes betydning for EU’s klima- og energipolitik.
På miljørådsdrøftelsen den 4. marts var der generelt opbakning fra EU’s medlems-
stater, inklusive Danmark, til indholdet i Kommissionens meddelelse, herunder at
EU skal fortsætte med at vise globalt lederskab, og derfor så hurtigt som muligt bør
vedtage den lovgivning, som skal implementere EU’s reduktionsbidrag til Parisafta-
len. EU’s bidrag til Parisaftalen er en reduktion i udledningerne på mindst 40 pct. i
2030 i forhold til 1990. Dette mål blev vedtaget på Det Europæiske Råd i oktober
1
For detaljer om indholdet i Parisaftalen henvises til samlenotat vedrørende rådsmøde (miljø-
klimadelen) den 4. marts 2016 om opfølgning på COP21.
2
For detaljer om det nærmere indhold af Kommissionens meddelelse om ”Vejen fra Paris” henvises til
grund- og nærhedsnotat herom af 29. marts 2016.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 320: Supplerende samlenotat om rådsmødet (miljø) den 20. juni 2016, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1644203_0002.png
2014. Målet skal nås gennem reduktioner i henholdsvis de kvotebelagte sektorer
og ikke-kvotebelagte sektorer og skal udmøntes i lovgivning om: 1) Revision af
EU’s kvotehandelsdirektiv (forslag fremsat den 15. juli 2015), og 2) byrdeforde-
lingsaftale for de ikke-kvotebelagte sektorer samt integration af udledninger og
optag fra skov og jorde (LULUCF). Kommissionen ventes at fremlægge forslag til
byrdefordeling samt integration af LULUCF den 20. juli 2016.
Der har ligeledes siden COP21 været væsentlig fokus på spørgsmålet om ratifikati-
on og ikrafttrædelse af Parisaftalen. Parisaftalen vil træde i kraft, når mindst 55
parter dækkende mindst 55 pct. af de globale udledninger har deponeret deres
ratifikationsinstrumenter hos FN. Både Kina og USA har meddelt, at man vil ratifice-
re aftalen i 2016, ligesom en række andre lande har indikeret dette. Der er derfor
en vis sandsynlighed for, at Parisaftalen kan træde i kraft uden, at EU er part til
aftalen. Dette lægger et vist pres på EU for at ratificere hurtigst muligt, hvilket er
baggrunden for det hollandske formandskabs fremlæggelse af en erklæring om
EU’s ratifikation af Parisaftalen.
Parisaftalen skal ratificeres af såvel EU’s medlemsstater individuelt som EU samlet,
og dernæst skal de 29 ratifikationsinstrumenter deponeres samlet hos FN. EU’s og
medlemsstaterne ratifikation af Parisaftalen kan således først finde sted, når alle
medlemsstaterne har gennemført deres nationale ratifikationsprocesser. For så vidt
angår EU ratifikation forventes Kommissionen at fremlægge forslag til rådsbeslut-
ning herom ultimo juni eller juli.
3. Formål og indhold
På miljørådsmødet den 20. juni lægger det nederlandske formandskab op til vedta-
gelse af en erklæring om ratifikation af Parisaftalen. Udkastet til erklæringen inde-
holder følgende elementer:
1) Erindring om Parisaftalen som en historisk aftale med en målsætning om at
holde den globale temperaturstigning et godt stykke under 2 grader og arbejde
for at begrænse den til 1,5 grad.
2) Erindring om den politiske opbakning til kampen mod klimaforandringer som
blev udtrykt, da 175 parter, herunder EU’s medlemsstater underskrev Parisafta-
len den 22. april 2016 i New York.
3) Bekræftelse af forpligtelsen til at prioritere vedtagelse af den lovgivning, som
skal implementere EU’s bidrag til Parisaftalen, som er en reduktion på 40 pct.
af drivhusgasudledningerne i 2030 i forhold til 1990. Endvidere velkomst af, at
Kommissionen i tillæg til forslaget om revision af EU’s emissionshandelssy-
stem, i juli 2016 vil fremsætte forslag til den resterende del af den implemen-
terende lovgivning.
4) Velkomst af, at Kommissionen vil fremlægge forslag til EU’s ratifikation af Pa-
risaftalen samt understregning af, at EU og medlemsstaterne hurtigst muligt
bør ratificere Parisaftalen. Endvidere en bekræftelse af, at Rådet regelmæssigt
vil gøre status over medlemsstaternes fremskridt i forbindelse med deres nati-
onale ratifikationsprocesser.
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 320: Supplerende samlenotat om rådsmødet (miljø) den 20. juni 2016, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1644203_0003.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
En mulig tiltrædelse til en politisk erklæring vil ikke i sig selv have statsfinansielle,
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Denne sag har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre medlemsstaters holdning til erklæringen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker fuldt ud op om og vil arbejde for at sikre en ambitiøs global
opfølgning på Parisaftalen.
Regeringen kan støtte vedtagelsen af erklæringen som fremlagt af formandskabet.
Dette vil sende et signal til resten af verden om EU’s opbakning til Parisaftalen.
Regeringen lægger vægt på, at EU’s klimamål omsættes til handling og resultater.
Regeringen bakker derfor op om, at EU hurtigst muligt får vedtaget den konkrete
lovgivning for implementering af EU’s reduktionsindsats frem mod 2030.
Regeringen mener, at EU og medlemsstaterne bør ratificere Parisaftalen hurtigst
muligt. Regeringen lægger derfor vægt på, at den danske ratifikationsprocedure
iværksættes hurtigst muligt, så det under ingen omstændigheder bliver Danmark,
der forsinker EU’s og medlemsstaternes samlede ratifikation. Regeringen har såle-
des meddelt, at man vil fremsætte beslutningsforslag om Danmarks ratifikation af
Parisaftalen snarest muligt i næste folketingssamling, og efter at Kommissionens
forslag til EU’s ratifikation foreligger.
Regeringen kan også støtte, at Rådet regelmæssigt vil gøre status over medlems-
staternes fremskridt i forbindelse med deres nationale ratifikationsprocesser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 3/3