Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 311
Offentligt
1641426_0001.png
Vesterborg, den 31. maj 2016
Åbent brev til:
Klima-, Energi- og Forsyningsminister Lars Christian Lilleholt
Folketingets Klima- Energi- og Forsyningsudvalg
Kære Lars Christian Lilleholt og Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg,
Klima-, Energi- og Forsyningsministerens udmelding om at genforhandle energiforliget fra 2012
med henblik på at droppe kystnære havvindmølleparker vækker forhåbning om, at vi også i
fremtiden kan bevare vor blå natur og kyststrækninger med deres rekreative værdier.
Det havde naturligvis været helt ideelt, at argumenterne ikke var af økonomisk karakter, men at
ministeren i stedet havde lyttet til de mange høringssvar og indsigelser mod ødelæggelse af vore
kyststrækninger og tilhørende baglande, herunder Akademirådets Landskabsudvalgs høringssvar og
indsigelse mod planerne om etablering af kystnære havvindmølleparker:
”Havvindmøller
Havet og udsigten til horisonten tilhører os alle. Horisonten udgør en umistelig kvalitet, som
repræsenterer det mest uforandrede naturfænomen i et ellers gennemkultiveret landskab.
Akademirådets Landskabsudvalg anbefaler derfor kraftigt, at havvindmøllerne placeres langt
ude på havet, at de er uden for synsvidde fra land.
Havvindmøller placeret tæt på kysterne forringer den oplevelsesmæssige værdi af både
kystlandskaber, kystlinje og horisont. Når argumenterne for en kystnær placering alene
begrundes i energi- og anlægsøkonomiske forhold, finder udvalget, at det er udtryk for en
uambitiøs energipolitik uden tanke på og respekt for det samfundsmæssige tab af naturkvalitet og
æstetik.”
Bedre og mere rigtigt kan det ikke udtrykkes!
Efter at have konfereret med Naturstyrelsen kan konstateres, at høringssvar og indsigelser sander
fuldstændigt til i forbindelse med udarbejdelse af VVM-redegørelser knyttet til de planlagte
kystnære havvindmølleparker. Høringssvar og indsigelser når derfor ikke det politiske-
/forvaltningsmæssige niveau, der skal træffe endelig beslutning om planernes videre forløb. Dette er
helt utilfredsstillende i et demokratisk samfund.
De statslige kystnære havvindmølleparker omfatter jf. det korrigerede energiforlig 350 MWH
formentlig fordelt på to parker. EnerginetDK er udpeget til eventuel bygherre.
1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 311: Henvendelse af 31/5-16 fra Kragenæs Sejlklub om kystnære havvindmøller
1641426_0002.png
Situationen bliver endnu mere grotesk, når der samtidig foreligger kystnære havvindmølleplaner
under Åben-dør-Princippet omfattende 450 MWH, vel at mærke projekter, der i 2016 ligger uden
for politikernes beslutning. Energistyrelsen alene kan i 2016 godkende disse projekter.
Vore nabolande har erkendt, at denne placering er den eneste rigtige. Det burde være en øjenåbner,
at DONG allerede har bygget én stor havvindmøllepark i den tyske del af Nordsøen og er i gang
med at bygge den næste. Desuden skal DONG i gang med at bygge en stor havvindmøllepark 120
øst for England ude i Nordsøen.
Vor konklusion har hele vejen igennem været:
Ud i Nordsøen med vindmølleparkerne, gerne
under horisonten.
Hvilket også fremgår af nedennævnte høringssvar til Naturstyrelsen.
Modstanden og indsigelserne herfra omfatter således godt 5.000 sejlende familier, beboere og
virksomheder, i alt ca. 20.000 enkeltpersoner.
Vore indsigelser og detaljer fra planprocessen fremgår af nedenstående høringssvar.
Med venlig hilsen
Flemming Caspersen
Kragenæs Sejlklub
På vegne af:
Kragenæs Sejlklub og en række danske sejlklubber
V/Flemming Caspersen, formand Kragenæs Sejlklub, [email protected], telefon:
24620442.
Danmarks Fritidssejler Union
Formand Bent Hansen, [email protected], telefon: 26393521.
Omø Beboer & Grundejerforening
Formand Dorthe Winther, [email protected], telefon:58199183.
Vejrø Gruppen
Administrerende Direktør Lea Lohse, [email protected], telefon: 30306184.
2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 311: Henvendelse af 31/5-16 fra Kragenæs Sejlklub om kystnære havvindmøller
1641426_0003.png
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kragenæs Sejlklubs høringssvar af 8. februar 2016
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Fra:
Margit & Flemming [mailto:[email protected]]
Sendt:
8. februar 2016 20:12
Til:
'Naturstyrelsen'
Cc:
Tobias Grindsted ([email protected])
Emne:
SV: Ny høring af Smålandsfarvandet Havmøllepark VVM - høringsfrist 8. februar 2016 -
J.nr. NST 131-00194
Til Naturstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Ref.:
a.
b.
c.
d.
e.
Bilag:
Kragenæs sejlklubs høringssvar af 22. september 2015
NST e-mail af 14. december 2015
Sammenfatning af 2. offentlige høring 15. juli til den 23. september 2015
VVM for Smålandsfarvandet Havmøllepark, j.nr. NST-131-00194
VVM for Smålandsfarvandet Havmøllepark, j.nr. NST-131-00172
1. Kort over Vestlige Smålandsfarvand med rekreative sejlruter (Vedhæftet).
Generelt skal Kragenæs Sejlklub anføre, at de tyske planer i Nordsøen samt DONG´s nuværende og
planlagte aktiviteter med to store havvindmølleparker i den tyske del af Nordsøen, heraf Borkum
Riff 1 allerede taget i brug i efteråret 2015, samt planlægningen af ”verdens største
havvindmøllepark”,,Hornsea Projekt One, 120 kilometer fra den engelske kyst burde give stof til
eftertanke for både politikere og embedsmandsværket til at ændre energiforliget fra 2012, således at
indre danske farvande friholdes helt for kystnære havvindmølleparker.
Kragenæs Sejlklub har i ref. a. afgivet omfattende høringssvar sammen med flere danske
sejlklubber samt sejlere under Danmarks Fritidssejler Union. Høringssvaret er således afgivet på
vegne af 5.000 danske sejlerfamilier. Nærværende høringssvar afgives af samme kreds af sejlere.
NST har i ref. b. udsendt VVM-rapporten i ref. c. med sammenfatning af 2. offentlige høring for
perioden 15. juli til 23. september 2015 i fornyet høring med svarfrist den 8. februar 2015.
Det er bekymrende, at vore indsigelser fuldstændig tilsidesættes og fejes ind under energiforliget fra
2012 med senere ændringer i 2013. Naturstyrelsen og Energistyrelsen har efter det oplyste vurderet,
at der ud over sammenhængen mellem sortænder og størrelsen af havvindmølleparken ikke er
fremkommet andre høringssvar, der giver anledning til ændringer i VVM-redegørelsen.
Kragenæs sejlklub har i ref. a. gjort opmærksom på problemerne omkring det visuelle, især hvis
myndighederne skulle give tilladelse til at etablere såvel Smålandsfarvandet Havvindmøllepark og
3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 311: Henvendelse af 31/5-16 fra Kragenæs Sejlklub om kystnære havvindmøller
Omø-Syd havvindmøllepark.
De kumulative effekter
er betydelige og problematiske, hvorfor
Kragenæs Sejlklub må fastholde, at der udarbejdes en samlet VVM-redegørelse for de to
vindmølleparker. VVM-redegørelser bør ligeledes udarbejdes under hensyn til valg af
møllestørrelse og dermed især antallet af møller.
Der er faktuelle fejl i den fornyede VVM-redegørelse: Nordlollands Kyst er ikke nævnt som
visuel
problematik
i forhold til nærhed til de nævnte havvindmølleparker, og det på trods af, at
Nordlollands kyst ligger nærmere parkerne end både Fejø og Femø.
Omkring
Turisme og rekreative
anføres, at der i vurderingen af fritidssejlads er inddraget
informationer fra HAZID workshop med deltagelse af en repræsentant fra lystsejlerne
(undertegnede). Til dette skal jeg oplyse, at EnerginetDK og Rambøll A/S overhovedet ikke var
lydhøre overfor Kragenæs Sejlklubs indsigelser. Henvisningen til repræsentation for fritidssejlerne
kan derfor ikke bruges som argument for at undlade at ændre projektet.
Har COWI overtaget Rambøll A/S opgave vedrørende VVM-redegørelse i dette projekt?
VVM-redegørelsen nævner, at etablering af vindmølleparken kun har ubetydelig indflydelse på
fritidssejladsen i området. Etablering af parken har i allerhøjeste grad indflydelse på fritidssejlads,
al den stund, at parkområdet i etableringsområdet er fuldstændig lukket for trafik. De etablerede
møller vil desuden have betydelig indflydelse på fritidssejladsen, specielt for sejlførende fartøjer.
Kragenæs Sejlklub kan desuden konstatere, at Energistyrelsens krav om 4 kilometers afstand
mellem Smålandsfarvandet Havvindmøllepark og Omø-Syd Havvindmøllepark ikke er indarbejdet i
de nuværende projektplaner. Hvorfor ikke?
Nærværende høringssvar skal ses i fuld sammenhæng med Kragenæs høringssvar, ref. a., af 22.
september 2015, hvorfor dette høringssvar gengives i fuld omfang nedenfor i denne e-mail. Således
skal Kragenæs Sejlklub anmode Naturstyrelsen om at nærlæse det samlede høringssvar med
forventning om, at Naturstyrelsen og Energistyrelsen revurderer og imødekommer vore indsigelser
mod ødelæggelsen af natur og rekreative indre danske farvande med tilhørende kystområder.
For fuldstændigheden skyld suppleres tidligere fremsendte kortudsnit over Nordsøen og
Smålandsfarvandet med en kopi af søkort over Smålandsfarvandet med de mest benyttede
fritidssejladsruter i området. EnerginetDK har tidligere modtaget et tilsvarede rutekort i forbindelse
med HAZID mødet i februar 2013 på Klarskovgård.
Med venlig hilsen
Kragenæs Sejlklub
Flemming Caspersen
Formand
4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 311: Henvendelse af 31/5-16 fra Kragenæs Sejlklub om kystnære havvindmøller
1641426_0005.png
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kragenæs Sejlklubs høringssvar af 22. september 2015
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Fra:
Margit & Flemming [mailto:[email protected]]
Sendt:
22. september 2015 22:13
Til:
'Naturstyrelsen'; '[email protected]'
Emne:
Smålandsfarvandet Havvindmøllepark - Høringssvar 2. offentlighedsfase, herunder VVM-
rapport. - J.nr. NST-131-00172
Til Naturstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Journalnummer: NST-131-00172
Ref.:
a. Naturstyrelsens skrivelse af 13. juli 2015.
b. Borgermøde på Konferencecenter Kobæk Strand den 1. september 2015.
c. VVM-redegørelse og miljørapport, del 4: Sammenfatning og konklusion.
1. Kort over Vestlige Smålandsfarvand (Vedhæftet).
2. Kort over Nordsøen m. danske og Tyske havvindmølleprojekter. (Vedhæftet).
Bilag:
Høringssvaret sendes på e-mail til: [email protected].
Kragenæs Sejlklub afgiver nedenstående høringssvar, som også efter bemyndigelse fremsættes på
vegne af Danmarks Fritidssejler Union (DFU) samt en række danske sejlklubber. 5000 danske
sejlende
familier
står dermed bag dette høringssvar.
Generelt
Kragenæs Sejlklub finder etablering af kystnære vindmølleparker i indre danske farvande
værende
helt absurde
og i særdeleshed i den vestlige del af Smålandsfarvandet, som er
beliggende centralt i Syddanske Øhav omfattende strækningen fra Stevns syd om Sjælland
og Fyn op til Vejle Fjord. Dette område er det største sammenhængende og mest attraktive
område til fritidssejlads i Danmark. Havvindmølleprojekterne kolliderer endvidere med den
fremlagte vækstplan for kystnær turisme, og vil i øvrigt bidrage til at ødelægge et af de
bedste lystsejlerfarvande i Europa.
De tænkte placeringer af kystnære havvindmøller sker på vanddybder, som er mest
attraktive og anvendte for den rekreative fritidssejlads.
Specielt kystnære havvindmølleparkprojekter med indsyn fra flere kyststrækninger
kompasset rundt bør tages helt ud af planlægningen.
5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 311: Henvendelse af 31/5-16 fra Kragenæs Sejlklub om kystnære havvindmøller
Den fremlagte VVM-rapport for Smålandsfarvandet Havvindmøllepark må anses som
værende helt utilstrækkelig, når der stadig er mulighed for, at havvindmølleparken Omø-Syd
kan etableres i samme del af Smålandsfarvandet.
Kragenæs Sejlklubs høringssvar og indsigelser vil derfor være gældende for begge projekter
i Smålandsfarvandet. De kystnære havvindmølleprojekter i Smålandsfarvandet,
”Smålandshavet Havvindmøllepark” og ”Omø-Syd Havvindmøllepark” omfatter et samlet
område på knap
100 kvadratkilometer.
(Se vedhæftede kort).
VVM-redegørelsens konklusion om påvirkninger som følge af Smålandsfarvandet
Havvindmøllepark (Marine forhold) for så vidt angår rekreative forhold og sejladsforhold,
hvor påvirkninger i såvel anlægsfase, som driftsfase og afviklingsfase er vurderet som
”ubetydelig” er uden hold i virkeligheden. Dette skyldes, at AIS-registreringer af trafikken i
området stort set ikke omfatter den rekreative lystbådssejlads. Kun meget få lystfartøjer har
installeret AIS. Påvirkningerne af den rekreative lystbådssejlads vurderes at være væsentlig i
alle tre faser. Første offentlighedsfase og udarbejdelse af HAZID-rapporter (Kortlægning og
imødegåelse af faremomenter under etablering og drift) som et led i udarbejdelsen af VVM-
rapporterne viser, at myndighedernes kendskab til fritidssejlads i indre danske farvande
nærmest er ikke eksisterende.
De fremlagte AIS-registreringer for fritidssejlere er således direkte vildledende.
Kragenæs Sejlklubs indsigelser/kommentarer til projekter med kystnære
havvindmølleparker i Smålandsfarvandet
1. Kragenæs Sejlklub ser med bekymring på udviklingen af projekter til placering af kystnære
havvindmøller i indre danske farvande, herunder i store dele af det vestlige
Smålandsfarvand med vindmølleparkerne ”Smålandshavets Havvindmøllepark” og ”Omø-
Syd Havvindmøllepark”.
2. Sejlklubbens betænkeligheder er også gengivet i de tilbagesvar, klubben har afgivet i
forbindelse med deltagelse i HAZID-møder i 2013 og 2014 i forbindelse med identifikation
og imødegåelse af faremomenter under etablering og drift.
3. Det skal understreges, at Kragenæs Sejlklub har placeret sig ”oppe i helikopteren”, når det
gælder den fremtidige udnyttelse og udvikling af det fantastiske rekreative turisme- og
sejladsområde som omfatter ”Syddanske Øhav”, dvs. hele strækningen fra Stevns syd om
Sjælland, nord om Langeland, syd om Fyn samt Lillebælt op til Vejle Fjord. Smålandshavet
er placeret centralt i ”Syddanske Øhav” og tiltrækker et meget stort antal sejlende turister i
lystfartøjer hvert år fra især Danmark, Tyskland og Sverige.
4. Alene i Bøgestrømmen passerer mere end 25-30.000 lystfartøjer hvert år. Fortrinsvis i
månederne juni-juli-august. Og der er som bekendt adskillige adgangsveje til
Smålandsfarvandet: Langelandsbæltet, Storebælt, Lundeborg Bælt, Guldborgsund,
Grønsund og Bøgestrømmen. Sejlere fra hele Danmark, det øvrige Scandinavien og
Tyskland søger hver sommer mod et af Europas bedste sejlervande, nemlig ”Syddanske
Øhav” og dermed også Smålandsfarvandet. Sejlklubberne ved Smålandsfarvandet og i
6
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 311: Henvendelse af 31/5-16 fra Kragenæs Sejlklub om kystnære havvindmøller
umiddelbar tilknytning hertil bidrager naturligt også til lystsejladsen i Smålandsfarvandet.
Sydstævnekredsen under Dansk Sejlunion omfatter således 4256 medlemmer.
Tyske sejlsportsorganisationer har adskillige gange kåret Syddanske Øhav til et af Europas
bedste farvande til fritidssejlads. Smålandsfarvandet besejles af mange tyske lystsejlere samt
svenske, norske og hollandske lystsejlere. Sejlads syd om bl.a. Lolland-Falster er ikke nær
så attraktiv som sejlads i Syddanske Øhav - og dermed sejlads i Smålandshavet.
5. Det skal i den forbindelse bemærkes, at kun knap 38% af fritidssejlerne vurderes at være
organiseret i en klub under Dansk Sejlunion.
6. Med en etablering af Smålandshavet Havvindmøllepark etableres der en effektiv spærring
for fri sejlads i Vestlige Smålandshav. Etableres ”Omø Syd” også, bliver ”Proppen i Hullet”
(omtalt i forbindelse med HAZID-rapport for Smålandshavets Havvindmøllepark og Omø-
Syd Havvindmøllepark) væsentlig større og vil stort set sætte en stopper for den E-W
gående lystfartøjers sejlads i Smålandshavet. Endvidere vil en eller to havvindmølleparker
spærre af for al SE-NW gående sejlads til og fra N-spidsen af Langeland over og om Omø
Stålgrunde fra Kragenæs, Vejrø, Fejø, Femø, Askø, Bandholm og Sakskøbing. Også N-
gående sejlads til og fra Stigsnæs fra Ståldybet vil blive kraftigt berørt.
7. DW-ruten, hvor sejlerne kun må sejle på tværs, og de trafikregulerede ruter i
Langelandsbæltet og Storebælt giver i forvejen begrænsninger for lystsejlads i området.
Med etablering af en eller to havvindmølleparker i det vestlige Smålandsfarvand presses
fritidssejladsen naturligt ud mod disse tvangsruter i Storebælt og Langelands Bæltet.
8. Etablering af havvindmølleparker i bl.a. Smålandsfarvandet vil som tidligere nævnt være i
direkte konflikt med regeringens vækstplan for kystturisme i Danmark og dermed direkte
ødelæggende for det rekreative og erhvervsmæssige potentiale, som kommunerne rundt om
Smålandshavet har så stort behov for at udnytte. Turismen og turistudviklingen på øerne i
Smålandsfarvandet vil lide ubodelig skade. Det gælder specielt øerne Vejrø, Omø, Agersø,
Fejø og Femø.
9. Tyske sejlsportsorganisationer har adskillige gange kåret Syddanske Øhav til et af Europas
bedste farvande til fritidssejlads. Smålandsfarvandet besejles af mange tyske lystsejlere samt
svenske, norske og hollandske lystsejlere. Sejlads syd om bl.a. Lolland-Falster er ikke nær
så attraktiv som sejlads i Syddanske Øhav - og dermed sejlads i Smålandsfarvandet.
10. Det samlede antal vindmøller i de to havvindmølleområder (i værste fald op mod 130
vindmøller) og ikke mindst størrelsen af møllerne vil betyde, at beboere og turister på flere
hundrede kilometers kyststrækning på Sydsjælland, Lolland, Nordfalster, Langeland og dele
af Østfyn samt øerne i Storebælt og Smålandshavet vil få udsigt til en skov af store
vindmøller. En udsigt som også vil være meget markant i baglandet på de omtalte
kyststrækninger.
11. Smålandshavet er et fantastisk naturområde med stor rekreativ værdi både for danskere og
for turister. Havvindmøller bør derfor generelt placeres, hvor kun én kyststrækning
skæmmes, f.eks. på den jyske vestkyst, hvor fritidssejlads naturligt også er meget begrænset.
7
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 311: Henvendelse af 31/5-16 fra Kragenæs Sejlklub om kystnære havvindmøller
12. Etablering af kystnære havvindmølleparker i vestlige Smålandsfarvand vurderes også at
være problematisk i forhold til Natura 2000 områderne i Storebælt/Agersø/Omø samt nord
for Lolland.
13. Lystsejlads i havvindmølleområder må betegnes som uinteressant. Især for sejlbåde
begrænses bevægelsesfriheden, dels på grund af turbulens og dels som følge af, at sejlbåde
på kryds har behov for krydsben på adskillige sømil. Etablering af korridorer i
vindmølleparkerne til ”tvangssejlads” vil derfor ikke være en tilfredsstillende løsning.
14. Jeg har
tidligere
i forbindelse med HAZID-arbejdet fremsendt et foto af søkort nr. 142
STOREBÆLT S-lige del, hvor de allermest anvendte ruter for lystfartøjer er indtegnet
sammen med placeringen for ”Smålandshavets Havvindmøllepark” (Pink afgrænsning) samt
placeringen af Omø-Syd (Grøn afgrænsning). Fotoet illustrerer således meget tydeligt de
kommende problemer for den sejlende turisme. Den mest anvendte rute for besejling af
Lolland Kommunes øer i Smålandshavet med tilhørende havne: Ståldybet-Omø Stålgrunde-
Store Bælt-Lundeborg Bælt lukkes helt i en byggeperiode på mindst 3-4 år og vil under
drift være lidet attraktiv for især sejlbådssejlads, blandt andet p.g.a. turbulens fra
vindmøllerne. Sejlbåde på kryds anvender krydsben på adskillige sømil. Med andre ord ikke
sejlads i lige linier fra punkt A til B, men sejlads i store havområder fra punkt A til B.
15. Det er Kragenæs Sejlklubs vurdering, at forudsætningerne for etablering af kystnære
havvindmøller må være ændret betydeligt med den nylig indgåede aftale om etablering af
Horns Rev III, hvor svenske Vattenfall tilbyder en pris afregningspris på 77 øre pr. kwh.
Etablering af havvindmøller ude i Vesterhavet/Nordsøen må kunne erstatte mange
vindmøller på land og kystnære havvindmøller i indre danske farvande.
16. Jeg vedhæfter ligeledes et kort over de danske vindmøllers placering og kommende
placering på Horns Rev i Vesterhavet/Nordsøen. Af samme kort fremgår de tyske planer om
etablering og udbygning af havvindmølleparker på stort set hele den tyske fastlandssokkel i
Nordsøen. Danmark er ikke kun bagud på point efter min vurdering! Se vedhæftede kort.
17. Kragenæs Sejlklub er af den opfattelse, at Smålandsfarvandet har potentiale til udvikling af
et maritimt turismecentrum midt i Syddanske Øhav. Det vil kræve en satsning med
oprustning og udbygning af lystbådehavnene rundt om Smålandsfarvandet og på vore øer
med tilhørende faciliteter som gode sandstrande, spise- og overnatningsfaciliteter. I det hele
taget oplevelsesmuligheder, der får den sejlende turisme til at vælge flere sammenhængende
overnatninger i havnene. En sådan oprustning vil også kunne tiltrække flere ikke sejlende
turister store dele af året Denne satsning vil hensigtsmæssigt skulle ske i samarbejde med
alle kommunerne rundt om Smålandsfarvandet og dermed den østlige del af Syddanske
Øhav, koordination af markedsføring, fælles brochurer osv., ligesom samarbejdet i Baltic
Sailing vil kunne udbygges.
18. Og endelig sidst, men væsentligst:
Det er Kragenæs Sejlklubs vurdering, at med indgåelsen af aftalen med svenske Vattenfall
om opførelse af Horns Rev 3 vest For Esbjerg med en afregningspris på 77 øre pr. KWH
falder et af de væsentligste argumenter for etablering af kystnære havvindmølleparker faldet
bort.
8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 311: Henvendelse af 31/5-16 fra Kragenæs Sejlklub om kystnære havvindmøller
1641426_0009.png
Afregningsprisen for Horns Rev 3 er som tidligere annonceret præcis den samme pris som
forudsættes i statens udbud af de 6 områder til prækvalifikation i forbindelse med opførelse
af kystnære havvindmølleparker i indre danske farvande, nemlig 77 øre pr. KWH. (Senere
korrigeret til 70 øre pr. KWH!).
Etablering af havvindmøllerparker ude i Vesterhavet/Nordsøen kan erstatte mange
vindmøller på land og gøre etablering af kystnære havvindmølleparker i indre danske
farvande helt overflødig.
Hovedkonklusion og anbefaling:
Etablèr havvindmølleparkerne i Vesterhavet/Nordsøen i stedet for at ødelægge vore rekreative
fritidssejladsområder i indre danske farvande!
Med venlig hilsen
Kragenæs Sejlklub
Flemming Caspersen
Formand
Søvængerne 28
4953 Vesterborg
Telefon: 24620442
E-mail: [email protected]
9