Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 304
Offentligt
1640009_0001.png
Høringsnotat over udkast til bekendtgørelse om begrænsning af
oplysningspligt og undtagelser fra krav om højhastighedsforberedelse af
bygninger m.v.
Kontor/afdeling
Center for Tele
Dato
23. maj 2016
J nr.
2016 - 4795
Energistyrelsen har i perioden fra den 18. april 2016 til og med den 17. maj 2016
gennemført en høring over udkast til bekendtgørelse om begrænsning af
oplysningspligt og undtagelser fra krav om højhastighedsforberedelse af bygninger
m.v. Energistyrelsen har samtidig hermed afholdt høring over udkast til vejledning
om højhastighedsforberedelse af byggeriet og udkast til vejledning om fælles
udnyttelse af eksisterende passiv fysisk infrastruktur og adgang til bygningsintern
fysisk infrastruktur.
Der er modtaget 1 høringssvar med bemærkninger til bekendtgørelsen fra
Kommunernes Landsforening (KL). De væsentligste bemærkninger fra KL
gennemgås og kommenteres nedenfor. Høringssvaret har givet anledning til
enkelte præciseringer i vejledning om fælles udnyttelse af eksisterende passiv
fysisk infrastruktur og adgang til bygningsintern fysisk infrastruktur, men ikke i
forhold til bekendtgørelsen. Derudover er der foretaget justeringer af
bekendtgørelsen og vejledningerne af hensyn til klarheden.
Begrænsning af oplysningspligt
KL ser en risiko for, at teleselskaberne under henvisning til den foreslåede
bekendtgørelses § 2, stk. 1, nr. 6 om drifts- og forretningshemmeligheder, ofte vil
modsætte sig at afgive oplysninger om placeringen af eksisterende og fremtidig
infrastruktur. KL foreslår, at det som minimum bør beskrives bedre i
Energistyrelsens foreslåede vejledning om fælles udnyttelse af eksisterende passiv
fysisk infrastruktur og adgang til bygningsintern fysisk infrastruktur, hvilke
begrundelser, der kan lægges til grund for at påberåbe sig drifts- og
forretningshemmeligheder.
KL mener endvidere, at det vil være kontraproduktivt for initiativet om udveksling af
data om nedgravet infrastruktur i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2016
- 2020, hvis teleselskaber og andre forsyningsselskaber kan undlade at oplyse om
placeringen af deres infrastruktur under henvisning til drifts- og
forretningshemmeligheder.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 304: Bekendtgørelse om begrænsning af oplysningspligt og undtagelser fra krav om højhastighedsforberedelse af bygninger m.v.
1640009_0002.png
KL mener endvidere, at teleselskaberne ikke bør kunne tilbageholde oplysninger
om placeringen af deres allerede etablerede infrastruktur, da en af
forudsætningerne for at få del i regeringens bredbåndspulje er, at man oplyser,
hvor man allerede har etableret infrastruktur.
KL mener endelig, at der måske er et dilemma i forhold til koordineringspligten i
vejloven, hvor ledningsejere pålægges at oplyse, om deres projekt er koordineret i
forhold til andre graveaktører, når de søger om en gravetilladelse.
Drifts- og forretningshemmeligheder skal i forhold til reglerne i graveloven, og
bekendtgørelsen forstås i overensstemmelse med definitionen af drifts- eller
forretningsforhold i offentlighedslovens bestemmelser herom. Der vil være tale om
en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, men det vil være op til den netoperatør,
der påberåber sig hensynet til drifts- og forretningshemmeligheder at
sandsynliggøre, at der er tale om drifts- og forretningshemmeligheder. Det vil i
denne sammenhæng være relevant at se på den økonomiske betydning set i
forhold til formålet med at få adgang til oplysningerne.
Energistyrelsen bemærker i øvrigt, at såfremt oplysninger om en netoperatørs
passive fysiske infrastruktur er offentligt tilgængelige i fx Ledningsejerregistret, så
vil oplysningerne som udgangspunkt ikke kunne betragtes som drifts- og
forretningshemmeligheder. Energistyrelsen har i vejledningen udvidet beskrivelsen
af drifts- og forretningshemmeligheder. Energistyrelsen vil i øvrigt løbende opdatere
vejledningen, når der etablere en administrativ praksis og evt. domstolspraksis.
I forhold til regeringens bredbåndspulje bemærkes det, at kortlægningen af
eksisterende infrastruktur sker på baggrund af tjekditnet.dk kombineret med en
høring om fremtidige udrulningsplaner. Kortlægningen forudsætter dermed ingen
udlevering af oplysninger om placering, føringsveje m.v. De net, der efterfølgende
får støtte fra bredbåndspuljen, bliver forpligtet til at give adgang til infrastrukturen
på rimelige, ikke-diskriminerende og gennemsigtige vilkår. Heri ligger, at andre skal
vide, hvor infrastrukturen er placeret og forudsætter dermed en offentliggørelse
heraf. Disse oplysninger kan ikke undtages på baggrund af hensynet til drifts- og
forretningshemmeligheder.
I forhold til koordineringspligten i vejloven bemærkes det, at der deri ligger en
deling af oplysninger med andre graveaktører. Energistyrelsen finder ikke, at der er
et dilemma mellem vejloven og den foreslåede bekendtgørelse.
Økonomisk høring
KL forventer, at ændringerne efterfølgende sendes i økonomisk høring.
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 304: Bekendtgørelse om begrænsning af oplysningspligt og undtagelser fra krav om højhastighedsforberedelse af bygninger m.v.
1640009_0003.png
Energistyrelsen skal bemærke, at i det omfang, kommuner agerer som netoperatør
i henhold til graveloven, så kan de blive påført omkostninger som følge af reglerne.
Netoperatører kan imidlertid opkræve særskilt betaling for de ydelser, der leveres i
henhold til graveloven. Energistyrelsen finder på den baggrund ikke anledning til
separat økonomisk høring over bekendtgørelsen.
Side 3/3