Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 301
Offentligt
1639572_0001.png
Høringsnotat om udkast til bekendtgørelse om sektorspecifik fusionskontrol
på teleområdet
Kontor/afdeling
Center for Tele
Dato
24. maj 2016
J nr.
2016 - 6173
/anl
Indledning
Erhvervs- og vækstministeriet sendte den 26. maj 2015 udkast til bekendtgørelse
om sektorspecifik fusionskontrol i offentlig høring med frist for afgivelse af
bemærkninger den 10. juni 2015.
Der er modtaget indholdsmæssige bemærkninger fra:
SE/Stofa
Advokatrådet
Høringssvarene har, som nærmere angivet nedenfor, givet anledning til enkelte
justeringer af bekendtgørelsen. Endvidere er der foretaget sproglige justeringer på
baggrund af lovteknisk gennemgang.
Generelle bemærkninger
1
Advokatrådet bemærker, at telelovens § 51 a indfører en strafbelagt
meddelelsespligt for forhold, som kan give anledning til tvivl, herunder navnlig
begreberne ”erhvervsmæssig udbyder af elektroniske kommunikationsnet” og
”offentligt elektronisk kommunikationsnet”.
Advokatrådet henstiller til, at ministeriet i bekendtgørelsen eller eventuelt i en
tilhørende vejledning bidrager til en afklaring af disse forhold.
SE/Stofa bemærker, at koncernforbundne selskaber i andre lande har stor
betydning for konkurrencesituationen i Danmark, herunder blandt andet i
forbindelse med erhvervelse af visse tv-rettigheder. SE/Stofa foreslår derfor, at der
ved meddelelse af fusion til Erhvervsstyrelsen indhentes økonomiske oplysninger
for koncernforbundne selskaber i andre lande, fx oplysninger om omsætning, antal
kunder, type af virksomhed mv.
Energistyrelsen
1
Lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, jf. lovbekendtgørelse nr.
128 af 7. februar 2014 som ændret ved lov nr. 741 af 1. juni 2015.
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 301: Bekendtgørelse om sektorspecifik fusionskontrol på teleområdet
1639572_0002.png
Kommentar
Begreberne ”erhvervsmæssig udbyder” og ”offentligt elektronisk
kommunikationsnet” er begge defineret i telelovens § 2, der baserer sig på blandt
andet definitioner fra de relevante EU-direktiver på teleområdet. Erhvervsstyrelsen
vil derudover på styrelsens hjemmeside offentliggøre og løbende opdatere
information om begreberne med henblik på at vejlede om forståelsen heraf.
Derudover kan der rettes henvendelse til Erhvervsstyrelsen, som vil give kunne
specifik vejledning herom i relation til den sektorspecifikke fusionskontrol.
Den sektorspecifikke fusionskontrol, der er indført med telelovens § 51 a, har til
formål at sikre, at potentielt problematiske fusioner på teleområdet underlægges
fusionskontrol, uanset om de almindelige omsætningsgrænser i konkurrenceloven
er opfyldt. Reglerne gør det muligt at henvise fusioner til fusionskontrol hos
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der ikke ville være blevet underlagt
fusionskontrol efter de almindelige regler. Formålet med reglerne er imidlertid ikke
at ændre principperne for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens gennemførelse af
selve fusionskontrollen, der gennemføres efter de hidtil gældende principper.
Ved meddelelse af en fusion på teleområdet til Erhvervsstyrelsen, har styrelsen
brug for en række oplysninger med henblik på at vurdere om lovens kriterier for
henvisning til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er opfyldt. Et af disse kriterier er,
at virksomheder, der deltager i fusionen, tilsammen har en samlet årlig omsætning i
Danmark på mindst 900 mio. kr. Økonomiske oplysninger om koncernforbundne
selskaber i andre lande vurderes således ikke at være relevante i forhold til de
kriterier, der følger af loven.
Koncernforbundne selskabers eventuelle betydning for konkurrencesituationen i
Danmark har alene relevans for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens behandling,
og vil om nødvendigt skulle indhentes i forbindelse med en eventuel anmeldelse til
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Det er Energistyrelsens vurdering, at bekendtgørelsen opretholdes uændret
Bemærkninger til udkastets enkelte bestemmelser
Advokatrådet bemærker, at Erhvervsstyrelsen ifølge bekendtgørelsens § 3, stk. 1,
”uden ugrundet ophold” skal oplyse, om en meddelelse er fuldstændig. Med henblik
på at sikre en hurtig stillingtagen foreslår Advokatrådet, at der indsættes en tidsfrist,
inden for hvilken Erhvervsstyrelsen skal oplyse, om meddelelsen anses for
fuldstændighed. Advokatrådet foreslår 5 dage.
Advokatrådet bemærker, at pligten til at beskrive fusionsparternes
aktivitetsområder kan være både byrdefuld og omfattende for parterne.
Advokatrådet bemærker, at der vil være situationer, hvor det vil være åbenbart, at
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 301: Bekendtgørelse om sektorspecifik fusionskontrol på teleområdet
1639572_0003.png
en fusion opfylder betingelserne i § 51 a, uden at det er nødvendigt at give en
fuldstændig beskrivelse af alle parternes øvrige aktivitetsområder.
Advokatrådet bemærker, at pkt. 2.4 i bekendtgørelsesudkastets bilag 1 med fordel
kan præciseres, så det fremgår, hvilket koncernbegreb der henvises til.
Kommentar
Bestemmelsen i telelovens § 51 a indeholder blandt andet et forbud imod
implementering af en fusion, før der er sket meddelelse til Erhvervsstyrelsen, og
styrelsen har vurderet om lovens kriterier for henvisning til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen er opfyldt. Der er tale om et indgribende forbud, og det er derfor
af afgørende betydning, at der skabes klarhed om selskabernes retsstilling så
hurtigt som muligt. Bekendtgørelsens § 3 vil derfor blive justeret, så der fastsættes
en frist på 5 arbejdsdage for Erhvervsstyrelsen til at give besked, om at
meddelelsen ikke er fuldstændig, samt angive, hvilke oplysninger der skal afgives.
Et selskabs ”øvrige” aktiviteter kan have væsentlig betydning for vurderingen af, om
et teleselskab er ”erhvervsmæssig udbyder”. Selskaber, der alene udbyder
kommunikationsnet som en accessorisk del af forretningen, vil således ikke være
omfattet af begrebet. Hvis det ud fra det i meddelelsen oplyste, er åbenbart, at der
er tale om en erhvervsmæssig udbyder og et offentligt elektronisk
kommunikationsnet vil det som udgangspunkt være unødvendigt at indhente
yderligere oplysninger om aktiviteterne.
Det koncernbegreb, der anvendes i forbindelse med sektorspecifik fusionskontrol
på teleområdet, er det samme koncernbegreb, som anvendes inden for
konkurrenceretten, og som blandt andet kommer til udtryk i bekendtgørelse om
beregning af omsætning i konkurrenceloven. Der henvises i bekendtgørelsens § 2,
stk. 2, nr. 4, til denne bekendtgørelse.
Afslutningsvis bemærkes, at Erhvervs- og Vækstministeriet har udskilt skemaet i
bilag 1, idet et på forhånd fastlagt oplysningsskema kan vise sig for ufleksibelt i
forhold til en elektronisk indberetning af oplysninger. Det medfører ikke en
udvidelse af mængden eller arten af oplysninger, der skal meddeles til
Erhvervsstyrelsen.
På baggrund af bemærkningerne foreslås det, at bekendtgørelsens § 3 ændres, så
det fremgår, at Erhvervsstyrelsen senest 5 arbejdsdage efter modtagelsen af en
meddelelse skal oplyse, om styrelsen betragter meddelelsen som værende
fuldstændig. Endvidere foreslås § 2 ændret således, at de relevante oplysninger,
der skal meddeles til Erhvervsstyrelsen angives direkte i bekendtgørelsens § 2. Det
elektroniske meddelelsesskema vil kunne tilgås fra Erhvervsstyrelsens hjemmeside
og virk.dk.
Side 3/3