Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 294
Offentligt
1635920_0001.png
UDKAST
Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser
1)
I medfør af § 14, stk. 5, § 15, stk. 1, § 17, stk. 1, og § 18, stk. 2, i lov om elektroniske kommunika-
tionsnet og -tjenester, jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 7. februar 2014, som ændret ved lov nr. 741
af 1. juni 2015 og lov nr. 1567 af 15. december 2015, fastsættes:
Kapitel 1
Forsyningspligt
§ 1.
Forsyningspligten omfatter de i §§ 4-8 nævnte ydelser, jf. lovens § 14, stk. 2.
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Forsyningspligtudbyder:
En virksomhed, der efter udpegning i henhold til §§ 11-14, udbyder en
eller flere tjenester omfattet af forsyningspligt.
2)
Pakke:
En eller flere ydelser omfattet af forsyningspligt for hvilke, der sker en samlet udpegning
af en eller flere forsyningspligtudbydere, jf. § 11.
3)
Berettigede modtagere af handicaptjenester:
Døve, døvblevne, døvblinde samt grupper af tale-
og hørehæmmede, der via den pågældende tjeneste kan kompenseres væsentligt for deres handi-
cap.
4) Nummeroplysningstjeneste:
En tjeneste, hvor brugere eller slutbrugere ved opkald via taletele-
fonitjenester kan få oplysning om anvendelsen af numre, abonnentoplysninger, mv.
Inddeling i pakker
§ 3.
Forsyningspligtydelserne, jf. §§ 4-8, er inddelt i følgende pakker, jf. § 2, nr. 2:
Pakke 1) Tilslutning til et offentligt elektronisk kommunikationsnet, jf. § 4, taletelefonitjenester,
jf. § 5, samt teksttelefontjenesten, jf. § 6.
Pakke 2) En landsdækkende nummeroplysningstjeneste og en udtømmende nummerfortegnelse, jf.
§ 7 og adgang til nummeroplysningstjenesten til reduceret pris til nærmere afgrænsede
grupper af handicappede, jf. § 8.
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/22/EF af 7. marts 2002 om forsyningspligt og bruger-
rettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (forsyningspligtdirektivet), EF-Tidende 2002, nr. L 108, s. 51, som ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/136/EF af 25. november 2009 om ændring af direktiv 2002/22/EF om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektro-
niske kommunikationsnet og -tjenester, direktiv 2002/58/EF om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssek-
tor og forordning (EF) nr. 2006/2004 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, EF-Tidende
2009, nr. L 337, side 11, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/19/EF af 7. marts 2002 om adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikations-
net og tilhørende faciliteter (adgangsdirektivet), EF-Tidende nr. L 108, s. 7.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser på teleområdet
Pakke 1
Tilslutning til et elektronisk kommunikationsnet, taletelefonitjeneste og teksttelefontjeneste
§ 4.
Forsyningspligten omfatter udbud af tilslutning til et offentligt elektronisk kommunikations-
net på et fast sted.
Stk. 2.
Det i stk. 1 nævnte udbud skal omfatte én forbindelse, der kan anvendes til en taletelefo-
nitjeneste, som nævnt i § 5.
§ 5.
Forsyningspligten omfatter udbud af en taletelefonitjeneste med mulighed for:
1) at foretage og modtage opkald mellem nettermineringspunkter samt mulighed for udveksling af
trafik med andre slutbrugere, der er tildelt numre i nummerplaner baseret på ITU´s anbefaling
E.164,
2) taleoverførsel i en kvalitet, der målt efter principperne i ITU P.800 som minimum svarer til den,
der kunne opnås på PSTN-tjenesten pr. 1. januar 2016, hvis taletelefoni leveres via en fastnet-
forbindelse. Hvis taletelefoni leveres via radiobaserede net, herunder mobilnet, skal talekvalite-
ten mindst svare til den kvalitet, der opnås for den pågældende teknologi pr. 1. januar 2016 målt
efter principperne i ITU P.800.
3) tonesignalering og nummervisning som beskrevet i bilag 1.
Stk. 2.
Forsyningspligtudbyderen er ikke forpligtet til at levere taletelefoni, jf. stk. 1, hvis til-
slutningen til forsyningspligtudbyderens net, jf. § 4, på det leveringssted, jf. § 10, hvor slutbrugeren
har anmodet om tilslutning, benyttes af en anden udbyder af elektroniske kommunikationstjenester.
Forsyningspligtydelser til handicappede
§ 6.
Forsyningspligten omfatter udbud af en web-baseret teksttelefontjeneste til berettigede
modtagere af handicaptjenester.
Stk. 2.
Følgende faciliteter og funktioner er omfattet af forsyningspligten i medfør af stk. 1:
1) Der skal tilbydes internetadgang som en del af teksttelefontjenesten.
2) Den til teksttelefontjenesten knyttede formidlingscentral skal være døgnåben.
Pakke 2
Nummeroplysningstjeneste og nummerfortegnelse
§ 7.
Forsyningspligten omfatter udbud af en landsdækkende nummeroplysningstjeneste, jf. § 2,
nr. 4, der indeholder samtlige numre i den offentlige danske nummerplan for telefoni og mobil-
kommunikation, som er tildelt slutbrugere.
Stk. 2.
For så vidt angår numre, der anvendes til anonyme tjenester som eksempelvis forudbetal-
te taletids- eller datakort eller elektroniske kommunikationstjenester, der kan sidestilles hermed, er
det tilstrækkeligt, at nummeroplysningstjenesten indeholder oplysninger om denne anvendelse.
Stk. 3.
Forsyningspligten omfatter tillige udbud af en udtømmende nummerfortegnelse i elek-
tronisk form, der indeholder samtlige numre i den samlede danske nummerplan for telefoni og mo-
bilkommunikation, der er tildelt slutbrugere.
Stk. 4.
Nummerfortegnelsen som nævnt i stk. 3 skal ajourføres regelmæssigt.
Stk. 5.
Forsyningspligtudbyderen skal under behandling af nummeroplysninger, som udbyderen
har modtaget fra andre udbydere, anvende principper om ikke-diskriminering.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser på teleområdet
§ 8.
Nummeroplysningstjenesten, jf. § 7, stk. 1, herunder automatisk gennemstilling til de pågæl-
dende numre, skal kunne anvendes til reduceret pris af blinde, døvblinde, svagtseende, læsehandi-
cappede og visse bevægelseshæmmede, der via den pågældende tjeneste kan kompenseres væsent-
ligt for deres handicap.
Visitation til handicaptjenester
§ 9.
Energistyrelsen kan efter anmodning fra forsyningspligtudbydere etablere visitationsordnin-
ger med henblik på efterprøvelse af, om enkeltpersoner er berettigede til handicaptjenester som
nævnt i §§ 6 og 8.
Stk. 2.
Etablering af visitationsordninger som nævnt i stk. 1 forudsætter, at der er en nærliggende
risiko for misbrug af de etablerede ordninger i et sådant omfang, at der økonomisk er grundlag for
etablering af en visitationsordning. Energistyrelsen kan pålægge forsyningspligtudbyderen helt eller
delvist at afholde udgifterne forbundet med de fastsatte visitationsordninger.
Leveringssted for forsyningspligtydelser
§ 10.
Forsyningspligtydelser omfattet af §§ 4-6, skal leveres til slutbrugerens bolig, fritidsbolig
eller anden form for sædvanlig adresse eller til slutbrugerens erhvervsvirksomhed eller faste ar-
bejdssted.
Stk. 2.
Levering via kablet teknologi skal ske til et nettermineringspunkt, placeret inden for slut-
brugerens sædvanlige adresse, jf. stk. 1. Forsyningspligtudbyderen bestemmer den nærmere place-
ring af nettermineringspunktet bl.a. under hensyntagen til stikledningens placering og eventuel eksi-
sterende installation på adressen. Vælger forsyningspligtudbyderen at levere taletelefoni ved en
mobil løsning, omfatter forsyningspligten levering med indendørs dækning.
Stk. 3.
Forsyningspligten, jf. §§ 4 og 5, omfatter tillige levering til tekniske installationer som for
eksempel vindmøller, parkeringsautomater, brøndanlæg, pumper, overvågnings- og registreringsan-
læg eller lignende.
Stk. 4.
Forsyningspligtudbydere kan fastsætte særskilte omkostningsbaserede priser for etablering
og drift af nettermineringspunkter omfattet af stk. 3.
Kapitel 2
Rammer for udpegning af forsyningspligtudbydere
§ 11.
Energistyrelsen udpeger på grundlag af interessetilkendegivelse, offentligt udbud eller kva-
lifikationer en udbyder for hver af de i § 3, nævnte pakker.
Interessetilkendegivelse
§ 12.
Energistyrelsen udarbejder interessetilkendegivelsesmateriale, der beskriver området for
forsyningspligten, formalia vedrørende interessetilkendegivelsen og oplæg til forsyningspligtvilkår
og forestår en interessetilkendegivelsesrunde med henblik på at afklare, om der er interesse for at
udbyde en eller flere af de i § 3 nævnte pakker på nærmere angivne vilkår.
Stk. 2.
Såfremt alene én kvalificeret udbyder rettidigt tilkendegiver interesse for en given pakke,
skal Energistyrelsen udpege udbyderen til at varetage udbuddet af ydelser omfattet af den pågæl-
dende pakke.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser på teleområdet
Offentligt udbud
§ 13.
Såfremt flere udbydere tilkendegiver interesse for den samme pakke i en interessetilkende-
givelsesrunde, jf. § 12, stk. 1, forestår Energistyrelsen et offentligt udbud med henblik på at udpege
en eller flere udbydere til at varetage udbuddet af den pågældende pakke på nærmere angivne vil-
kår.
Stk. 2.
Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter efter indstilling fra Energistyrelsen eva-
lueringskriterier samt vægtning heraf med henblik på at udpege den eller de forsyningspligtudbyde-
re med det bedste tilbud.
Stk. 3.
Energistyrelsen udarbejder udbudsmateriale blandt andet på baggrund af de af energi-, for-
synings- og klimaministeren fastsatte evalueringskriterier samt vægtning heraf, jf. stk. 2.
Udpegning på baggrund af kvalifikationer
§ 14.
Såfremt Energistyrelsen vurderer, at der ikke kan udpeges en eller flere udbydere for en el-
ler flere af de i § 3 nævnte pakker, på baggrund af enten en interessetilkendegivelsesrunde, jf. § 12,
eller et offentligt udbud, jf. § 13, udpeger Energistyrelsen den eller de udbydere, som Energistyrel-
sen vurderer, er bedst kvalificeret til at varetage udbuddet af ydelserne i den eller de pågældende
pakker.
Stk. 2.
Udpegning efter stk. 1 sker på baggrund af en skønsmæssig vurdering med udgangspunkt i
det eller de relevante selskabers
1) tekniske kompetencer,
2) økonomiske soliditet og finansielle forudsætninger for at varetage et udbud af den pågældende
størrelsesorden,
3) erfaring med udbud af de pågældende eller lignende ydelser, og
4) markedsandele.
Øvrige forhold
§ 15.
Udpegning af forsyningspligtudbydere i henhold til §§ 11-14 sker for en periode af 6 år.
Energistyrelsen kan forlænge perioden med op til 2 år på uændrede vilkår med et varsel på mini-
mum 1 år.
Stk. 2.
Hvis markedsforholdene ændrer sig væsentligt i udpegningsperioden, kan Energistyrelsen
efter anmodning fra en udpeget forsyningspligtudbyder ændre udpegningen eller vilkårene herfor.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om hel eller delvis overdragelse af forsyningspligten,
jf. § 1, til en udpeget forsyningspligtudbyders helejede datterselskaber, hvis forsyningspligtudbyde-
ren anmoder herom. Energistyrelsen kan i den forbindelse fastsætte nærmere vilkår for overdragel-
sen, herunder vilkår om den nærmere overdragelse af pligter samt videreførelse af vilkår og priser
for forsyningspligtydelserne fastsat i medfør af reglerne i denne bekendtgørelse.
§ 16.
Såfremt en forsyningspligtudbyder har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger i for-
bindelse med udpegningsprocessen, kan Energistyrelsen tilbagekalde udpegningen af forsynings-
pligtudbyderen.
Stk. 2.
I tilfælde, hvor Energistyrelsen træffer afgørelse om tilbagekaldelse af udpegningen for en
eller flere pakker, jf. stk. 1, skal Energistyrelsen udpege en eller flere nye forsyningspligtudbydere
for den eller de pågældende pakker på baggrund af kvalifikationer, jf. § 14.
Stk. 3.
Uanset Energistyrelsens afgørelse om tilbagekaldelse af udpegningen, jf. stk. 1, er den el-
ler de eksisterende forsyningspligtudbydere forpligtet til at varetage forsyningspligten på de hidtil
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser på teleområdet
fastsatte vilkår frem til det tidspunkt, hvor en endelig udpegning af en eller flere nye forsynings-
pligtudbydere får virkning.
§ 17.
I forbindelse med udpegningen af en eller flere forsyningspligtudbydere, jf. § 11, kan Ener-
gistyrelsen kræve, at udbydere, som Energistyrelsen overvejer at udpege som forsyningspligtudby-
dere, udleverer alt materiale og alle oplysninger, som Energistyrelsen vurderer, er relevante for vur-
deringen af udbyderen.
Kapitel 3
Fastsættelse af vilkår
§ 18.
Energistyrelsen fastsætter vilkår for udbydernes varetagelse af forsyningspligten på bag-
grund af forhandling med den eller de udpegede forsyningspligtudbydere. Forhandlingen tager ud-
gangspunkt i Energistyrelsens oplæg til forsyningspligtvilkår, jf. § 12, stk. 1. Hvis afgørelsen om
udpegning er truffet efter forudgående offentligt udbud, jf. § 13, fastsættes vilkårene på grundlag af
det afgivne tilbud samt forhandlingerne i forbindelse med udpegningen.
Stk. 2.
Energistyrelsens fastsættelse af vilkår for udbud af forsyningspligtydelser på handicapom-
rådet, jf. §§ 6, 8 og 9, sker efter forhandling med forsyningspligtudbyderen samt høring af handi-
caporganisationerne og i samarbejde med disse. Der kan i vilkårene fastsættes yderligere krav til
hvilke funktioner og faciliteter, der skal være omfattet af udbuddet af teksttelefontjenesten, end de i
§ 6, stk. 2, nævnte.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan i vilkårene, jf. stk. 1, fastsætte nærmere retningslinjer for forsynings-
pligtudbyderes beregning og opkrævning af særskilte omkostningsbaserede priser for levering af
forsyningspligtydelser til tekniske installationer, jf. § 10, stk. 3 og 4.
§ 19.
Energistyrelsen fastsætter, jf. § 18, vilkår om krav til kvaliteten af de udbudte forsynings-
pligtydelser. For så vidt angår udveksling af trafik med andre udbyderes net, skal de fastsatte kvali-
tetskrav overholdes i det omfang, disse net teknisk giver mulighed herfor.
Stk. 2.
Energistyrelsen skal ved fastsættelsen af krav efter stk. 1 sikre, at der ikke ud fra en hel-
hedsvurdering sker en forringelse af kvalitetsniveauet set i forhold til de hidtil gældende kvalitets-
krav.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere krav til kvaliteten af de udbudte teleydelser end
fastsat efter stk. 1, hvis dette viser sig nødvendigt for at sikre, at de teleydelser, der er omfattet af
forsyningspligten, med hensyn til kvalitetsniveau svarer til de i øvrigt på telemarkedet generelt ud-
budte teleydelser til private slutbrugere. Energistyrelsen kan alene fastsætte yderligere krav til kva-
liteten i det omfang, det på baggrund af en bedste-praksis-undersøgelse blandt en flerhed af sam-
menlignelige lande viser sig nødvendigt.
Stk. 4.
Energistyrelsen fastsætter vilkår om, at forsyningspligtudbydere skal:
1) som minimum i overensstemmelse med de krav, der fremgår af det i stk. 6 nævnte bilag, måle
kvalitetsniveauet på områder, hvor der er fastsat kvalitetskrav efter stk. 1,
2) offentliggøre resultaterne af kvalitetsmålingen, jf. nr. 1,
3) indberette resultaterne af kvalitetsmålingen, jf. nr. 1, til Energistyrelsen minimum én gang årligt
eller efter anmodning fra Energistyrelsen, og
4) udlevere de anvendte grunddata for kvalitetsmålingen til Energistyrelsen, hvis Energistyrelsen
anmoder herom.
Stk. 5.
Energistyrelsen kan iværksætte en uafhængig revision af kvalitetsmålingen jf. stk. 4, nr. 1,
med henblik på at sikre, at de anvendte data er korrekte.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser på teleområdet
Stk. 6.
Fastsættelse af vilkår om krav til kvalitet efter stk. 1 skal i relevant omfang ske i overens-
stemmelse med bilag III til direktiv 2009/136/EF om ændring af direktiv 2002/22/EF om forsy-
ningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester
(forsyningspligtdirektivet) m.v. og senere ændringer af bilag III ved Europa-Kommissionens be-
slutninger herom i henhold til direktivets artikel 35 og 37.
Kapitel 4
Generelle vilkår for udbud af forsyningspligtydelser
§ 20.
Forsyningspligtudbydere skal udarbejde generelle kontraktvilkår for de tjenester, som er
omfattet af forsyningspligten.
Stk. 2.
Kontraktvilkår, jf. stk. 1, skal indeholde oplysninger om:
1) Kompensations- og tilbagebetalingsordninger, som finder anvendelse, hvis kvalitetskrav som
nævnt i § 19, stk. 1, ikke overholdes, jf. § 21.
2) Eventuelle krav om sikkerhedsstillelse, jf. § 22.
§ 21.
Kontraktvilkår, jf. § 20, stk. 1, skal indeholde præcise angivelser af, hvornår slutbrugeren
har krav på kompensation og tilbagebetaling.
Stk. 2.
Det skal fremgå af vilkårene, jf. stk. 1, at der i ethvert tilfælde af manglende overholdelse
af absolutte kvalitetskrav til levering og fejlretning fastsat i medfør af § 19, stk. 1, ydes kompensa-
tion på et rimeligt beløb, herunder eventuel tilbagebetaling af allerede betalte beløb. Der kan dog
fastsættes vilkår om, at kompensation og tilbagebetaling ikke ydes i tilfælde, hvor den manglende
overholdelse af kvalitetskravene vil have uforholdsmæssigt store omkostninger for forsyningspligt-
udbyderen, eller hvor den manglende overholdelse kan henføres til kundens forhold.
§ 22.
Kontraktvilkår, jf. § 20, stk. 1, skal indeholde en udtømmende angivelse af, hvornår sikker-
hedsstillelse kan kræves.
Stk. 2.
Krav om sikkerhedsstillelse, jf. stk. 1, kan kun fremsættes, hvor forsyningspligtudbyderen
berettiget antager, at slutbrugerens betalingsforpligtelser ikke vil blive opfyldt rettidigt. Det beløb,
som kræves stillet til sikkerhed, skal stå i rimeligt forhold til det beløb, som kunden må forventes at
skulle betale for to faktureringsperioder.
§ 23.
Hvis et forsyningspligtabonnement indgår i et kombinationsabonnement, må forsynings-
pligtabonnementet ikke forringes ved udskillelse af dele heraf i særskilte tillægsydelser.
Stk. 2.
Priser og vilkår for adgang til og brug af forsyningspligtudbyderens forsyningspligtydelser
skal fastsættes på en sådan måde, at slutbrugeren ikke tvinges til at aftage eller betale for tjenester,
faciliteter eller andre ydelser, som ikke er nødvendige for den forsyningspligtydelse, der er anmodet
om.
§ 24.
Forsyningspligtudbyderen skal overalt i Danmark opkræve samme listepriser for de forsy-
ningspligtydelser, som er nævnt i nr. 1-2:
1) oprettelse, oprettelse med teknikerbesøg og oprettelse med teknikerbesøg og stik af net og tje-
nester som nævnt i §§ 4-6, og
2) flytning, flytning med teknikerbesøg og flytning med teknikerbesøg og stik af net og tjenester
som nævnt i §§ 4-6.
Kapitel 5
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser på teleområdet
Priser for handicapydelser
§ 25.
Forsyningspligtudbydere skal sikre,
1) at opkald via Formidlingscentret maksimalt takseres med forsyningspligtudbyderens laveste
samtalepris for indenlandsk telefoni, og
2) at priserne for opkald fra forsyningspligtudbyderens net på forsyningspligtområdet til handicap-
pede via teksttelefonen er identiske med priserne for opkald fra handicappede til denne tjeneste.
§ 26.
Den i § 6, stk. 1, nævnte web-baserede teksttelefontjeneste skal stilles gratis til rådighed for
slutbrugeren, uanset hvilken udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, slutbruge-
ren har abonnement hos.
Stk. 2.
Forsyningspligtudbydere skal udbyde internetforbindelsen til den web-baserede teksttele-
fontjeneste, jf. § 6, stk. 1, inklusiv forbrug til en pris, der ikke overstiger prisen på et standardabon-
nement uden forbrugsafregning på forsyningspligtudbyderens almindelige PSTN-tjeneste.
§ 27.
Forsyningspligtudbydere af en landsdækkende nummeroplysningstjeneste, jf. § 7, skal til-
byde
1) at berettigede modtagere af handicaptjenesters opkald til en landsdækkende nummeroplysnings-
tjeneste, kan foretages uden beregning indtil et kvartalsvist beløb, der minimum skal være på 60
kr., og herefter takseres med maksimalt 20 % af den almindelige takst indtil et kvartalsvist be-
løb, der mindst skal være på 1.315 kr. De nævnte beløb er baseret på almindelig takst for opkald
til den i § 7, stk. 1, nævnte nummeroplysningstjeneste, og
2) at berettigede modtagere af handicaptjenester kan få adgang til automatisk gennemstilling på
den i § 7, stk. 1, nævnte tjeneste til reduceret pris.
Stk. 2.
Hvis en berettiget modtager af handicaptjenester har abonnement hos en anden udbyder
af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester end forsyningspligtudbyderen af basal talete-
lefoni, er pligten i henhold til stk. 1, betinget af, at der kan indgås aftale herom med den pågæl-
dende udbyder.
Kapitel 6
Ansøgning om underskudsfinansiering af forsyningspligten
§ 28.
I forbindelse med ansøgning om sektorfinansieret dækning af nettoomkostninger forbundet
med levering af forsyningspligtydelserne i §§ 4-7 i henhold til lovens § 18, opgøres nettoomkost-
ningerne ved disse ydelser samlet for hver enkelt forsyningspligtudbyder.
Stk. 2.
Forsyningspligtudbyderen skal senest 3 måneder efter fristen for indsendelse af årsrapport
til Energistyrelsen, jf. § 138, stk. 1, 2. pkt., i årsregnskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1580 af
10. december 2015, indsende ansøgning om dækning af nettoomkostninger for det regnskabsår, som
ansøgningen vedrører. Forsyningspligtudbyderen skal i forbindelse med sin ansøgning overfor
Energistyrelsen fremlægge dokumentation for forsyningspligtudbyderens nettoomkostninger for det
afsluttede regnskabsår, som ansøgningen vedrører. De nærmere krav til fastlæggelse af nettoom-
kostningerne samt forsyningspligtudbyderes opstilling af regnskaber og dokumentation af nettoom-
kostninger fremgår af bilag 2.
Stk. 3.
Energistyrelsen træffer senest 6 måneder efter, at Energistyrelsen har modtaget de i stk. 2
nævnte oplysninger fra forsyningspligtudbyderen, afgørelse om dækning af nettoomkostningerne
ved levering af forsyningspligtydelsen.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser på teleområdet
§ 29.
I forbindelse med ansøgning om statslig dækning af nettoomkostninger forbundet med leve-
ring af forsyningspligtydelser, der er fastsat med hjemmel i lovens § 14, stk. 3, og hvor ydelserne
ikke er indeholdt i forpligtelserne i direktiv 2002/22 med senere ændringer, jf. lovens § 18, stk. 8,
opgøres nettoomkostningerne ved disse ydelser hver for sig, jf. lovens § 18, stk. 1, 2. pkt.
Stk. 2.
Forsyningspligtudbyderen skal senest 3 måneder efter fristen for indsendelse af årsrapport
til Energistyrelsen, jf. § 138, stk. 1, 2. pkt. i årsregnskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1580 af 10.
december 2015, indsende ansøgning om dækning af nettoomkostninger for det regnskabsår, som
ansøgningen vedrører. Forsyningspligtudbyderen skal i forbindelse med sin ansøgning overfor
Energistyrelsen fremlægge dokumentation for forsyningspligtudbyderens nettoomkostninger for det
afsluttede regnskabsår, som ansøgningen vedrører. De nærmere krav til fastlæggelse af nettoom-
kostningerne samt forsyningspligtudbyderes opstilling af regnskaber og dokumentation af nettoom-
kostninger, fremgår af bilag 2.
Stk. 3.
Energistyrelsen træffer senest 6 måneder efter, at Energistyrelsen har modtaget de i stk. 2
nævnte oplysninger fra forsyningspligtudbyderen, afgørelse om dækning af nettoomkostningerne.
Ved afgørelsen inddrages en vurdering af de omkostninger, som en veldrevet og effektiv virksom-
hed med tilstrækkelige materielle midler, ville have ved at varetage den pågældende forsynings-
pligtydelse.
Stk. 4.
En forsyningspligtudbyder kan ansøge om løbende dækning af hele eller dele af nettoom-
kostningerne forbundet med levering af forsyningspligtydelser omfattet af stk.1. Ansøgningen skal
angive, om der ønskes måneds- eller kvartalsvis udbetaling. Ansøgning om løbende dækning af
nettoomkostninger for det kommende regnskabsår skal indgives årligt til Energistyrelsen og være
styrelsen i hænde senest to måneder før regnskabsårets begyndelse. Ansøgningen skal omfatte et
budget baseret på en beregning og en opgørelse af forventede nettoomkostninger ved leveringen af
tjenesteydelsen udarbejdet i overensstemmelse med bilag 2.
Stk. 5.
Energistyrelsen træffer senest to måneder efter, at Energistyrelsen har modtaget de i stk. 4
nævnte oplysninger fra forsyningspligtudbyderen, afgørelse om løbende dækning af nettoomkost-
ninger.
Stk. 6.
Energistyrelsen opgør én gang årligt den samlede løbende dækning af nettoomkostninger-
ne for levering af forsyningspligtydelsen. Den årlige opgørelse sker i overensstemmelse med stk. 1
og 2. Senest to måneder efter at have modtaget dokumentation i henhold til stk. 2, træffer Energisty-
relsen afgørelse om dækning af nettoomkostningerne. Energistyrelsen påser, at der alene er tale om
dækning af de faktiske omkostninger. I tilfælde af afvigelser herfra, vil det resultere i efterbetaling
til eller tilbagebetaling fra forsyningspligtudbyderen. Ved afgørelsen inddrages en vurdering af de
omkostninger, som en veldrevet og effektiv virksomhed med tilstrækkelige materielle midler ville
have ved at varetage den pågældende forsyningspligtydelse. De nærmere krav til fastlæggelse af
nettoomkostningerne samt forsyningspligtudbyderes opstilling af regnskaber og dokumentation af
nettoomkostninger fremgår af bilag 2.
Statslig dækning af nettoomkostninger
§ 30.
Såfremt Energistyrelsen i medfør af lovens § 18 træffer afgørelse om at imødekomme en
ansøgning om dækning af nettoomkostninger forbundet med levering af forsyningspligttjenester,
skal Energistyrelsen udbetale dækningen til forsyningspligtudbyderen snarest muligt efter, at der er
truffet afgørelse herom.
Beregning og fastsættelse af bidrag fra sektoren
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser på teleområdet
§ 31.
Energistyrelsen beregner bidrag til sektorfinansiering fra udbydere som nævnt i lovens § 18,
stk. 4 og 5. Energistyrelsen tager ved beregningen udgangspunkt i de udbydere af taletelefonitjene-
ster, der har fået tildelt numre i den danske nummerplan, og som var udbydere ved udgangen af det
regnskabsår, som dækningen af nettoomkostninger vedrører.
Stk. 2.
Energistyrelsens beregning af de i stk. 1 nævnte bidrags størrelse baseres forholdsmæssigt
på udbydernes respektive omsætning for de ydelser, som er nævnt i lovens § 14, stk. 2, nr. 1 og 2, i
henhold til de pågældende udbyderes seneste reviderede årsregnskab på tidspunktet for udløb af den
regnskabsperiode, jf. § 28, stk. 2, som dækningen af nettoomkostninger vedrører.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan til brug for beregning af bidrag til underskudsfinansiering kræve op-
lysninger fra udbydere, som nævnt i stk. 1, om omsætning vedrørende tjenester, som nævnt i stk. 2,
for den regnskabsperiode, som forsyningspligtudbyderens ansøgning om dækning af nettoomkost-
ninger vedrører.
Opkrævning af bidrag fra sektoren
§ 32.
Bidrag fra udbydere, som nævnt i § 31, stk. 1, indbetales til Energistyrelsen senest 4 uger
efter, at Energistyrelsen har bekendtgjort bidragenes størrelse overfor de enkelte udbydere. Energi-
styrelsen udbetaler de indbetalte bidrag til forsyningspligtudbyderen snarest muligt efter udløb af
fristen for indbetaling.
Stk. 2.
Energistyrelsen har udpantningsret for beløb som nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
Energistyrelsen er ikke forpligtet til at betale yderligere beløb til forsyningspligtudbyderen
end de faktisk indkomne bidrag fra sektoren, jf. stk. 1. Energistyrelsen skal i tilfælde af manglende
betaling af bidrag foretage de fornødne tiltag med henblik på inddrivelse af bidraget, jf. stk. 2.
Stk. 4.
Hvis der ved udpantning, jf. stk. 2 og 3, ikke har kunnet opnås dækning for bidrag, som er
søgt inddrevet hos en eller flere af de bidragspligtige udbydere, opgør og opkræver Energistyrelsen
et beløb til dækning af disse bidrag hos de øvrige bidragspligtige udbydere, jf. § 31, stk. 1, som
hæfter pro rata for betalingen heraf. De bidragspligtige udbydere, der har betalt supplerende bidrag
på grund af manglende betaling fra en eller flere andre bidragspligtige udbydere, kan gøre krav på
skadesløsholdelse gældende over for disse og deres eventuelle konkursbo.
Tilbagekaldelse af udpegning af forsyningspligtudbydere
§ 33.
Hvis der i medfør af lovens § 18, stk. 7, sker udpegning af en ny forsyningspligtudbyder for
en given pakke, kan Energistyrelsen tilbagekalde den gældende udpegning for den pågældende
pakke med et varsel på 6 måneder fra det tidspunkt, hvor nyudpegningen kundgøres overfor den
eksisterende forsyningspligtudbyder.
Kapitel 7
Straffebestemmelser
§ 34.
Med bøde straffes den, der gentagne gange eller groft overtræder vilkår fastsat i medfør af
§ 19, stk. 1 og 3, eller som hindrer den i § 19, stk. 5, omtalte uafhængige revision.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelo-
vens 5. kapitel.
Kapitel 8
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser på teleområdet
1635920_0010.png
Ikrafttræden og overgangsbestemmelser
§ 35.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2016, jf. dog stk. 3-6.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 701 af 26. juni 2008 om forsyningspligtydelser med senere ændringer
ophæves, jf. dog stk. 3-6.
Stk. 3.
Sager, hvori der skal træffes afgørelse efter den i stk. 2 ophævede bekendtgørelse, og som
ikke er færdigbehandlede ved denne bekendtgørelses ikrafttræden, skal behandles efter de hidtil
gældende regler.
Stk. 4.
§§ 1-9, § 26, nr. 1, samt § 35, stk. 5-7, i bekendtgørelse nr. 701 af 26. juni 2008 finder
fortsat anvendelse frem til, at en endelig ny udpegning af en eller flere forsyningspligtudbydere får
virkning, jf. nærværende bekendtgørelses § 11, stk. 1.
Stk. 5.
§ 30, stk. 1, § 30a, stk. 1, samt bilag 3 i bekendtgørelse nr. 701 af 26. juni 2008 med sene-
re ændringer finder fortsat anvendelse ved ansøgning om dækning af nettoomkostninger for regn-
skabsåret 2016.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, den xx. xxx 2016
Lars Christian Lilleholt
/Morten Bæk
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser på teleområdet
1635920_0011.png
Bilag 1
Krav til taletelefonitjenester, jf. § 5, stk. 1, nr. 3:
a)
Tonesignalering eller DTMF (dual-tone multi-frequency operation).
Herved forstås, at det offentlige kommunikationsnet og/eller offentlige tilgængelige telefonitjene-
ster understøtter brugen af DTMF-toner som defineret i ITU-T Rec. Q.23 til end-to-end signalering
gennem nettet, både inden for Danmark og mellem Danmark og andre EU-lande.
b)
Nummervisning.
Herved forstås, at den kaldte part kan se den kaldende parts nummer, inden samtalen etableres.
Denne facilitet skal udbydes i overensstemmelse med den relevante lovgivning om beskyttelse af
personoplysninger og privatlivets fred, navnlig direktiv 2002/58/EF (direktivet om databeskyttelse
inden for elektronisk kommunikation).
I det omfang, det er teknisk muligt, stiller operatørerne data og signaler til rådighed for at gøre det
lettere at tilbyde nummervisning og tonesignalering på tværs af medlemsstaternes grænser.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser på teleområdet
Bilag 2
Krav til opstilling af regnskaber, budgetter og dokumentation for nettoomkostninger, jf. §§ 28
og 29:
Opgørelse af nettoomkostninger
Forsyningspligtudbyderen skal, såfremt der gøres krav gældende om dækning af nettoomkostnin-
ger, udarbejde særskilte regnskaber for hver enkelt af de forsyningspligtydelser, som udbyderen
måtte varetage:
§§ 4-7
Tilslutning til et offentligt elektronisk kommunikationsnet på et fast sted, jf. § 4.
Taletelefonitjenester, jf. § 5.
Teksttelefontjenesten, jf. § 6.
En landsdækkende nummeroplysningstjeneste og en udtømmende nummerfortegnelse, jf.
§ 7.
Procedure
Forsyningspligtudbyderen adderer resultaterne for de enkelte forsyningspligtydelser, jf. §§ 4-7,
som forsyningspligtudbyderen varetager.
Hvis det samlede resultat af udregningen er negativt, udredes beløbet til forsyningspligtudbyderen
ved sektorfinansiering, i det omfang Energistyrelsen vurderer, at der er tale om en urimelig byrde.
Detaljeringsgrad og verifikation af regnskaberne
De enkelte særskilte regnskaber og de samlede resultater heraf aflægges i samme grad som på-
krævet af retligt uafhængige selskaber i henhold til årsregnskabsloven. De enkelte særskilte regn-
skaber og de samlede resultater heraf skal være revideret af statsautoriseret eller registreret revisor
og ledsages af erklæring fra revisor, der vedrører overholdelse af regler i denne bekendtgørelse og
er aflagt i overensstemmelse med principperne i årsregnskabsloven.
De enkelte særskilte regnskaber skal indeholde en resultatopgørelse, en opgørelse af investeret
kapital samt en opgørelse af den interne handel med andre dele af virksomheden. Den investerede
kapital omfatter immaterielle og materielle anlægsaktiver samt ikke-rentebærende omsætningsakti-
ver fratrukket ikke-rentebærende gæld under den investerede kapital.
De enkelte særskilte regnskaber skal udarbejdes på baggrund af de faktisk registrerede omkost-
ninger, indtægter med videre i det pågældende regnskabsår samt for de materielle anlægsaktiver på
baggrund af de oprindelige anskaffelsesværdier korrigeret for akkumulerede afskrivninger (histori-
ske omkostninger).
Indtægter i de særskilte regnskaber
Under indtægter i de særskilte regnskaber opgøres alene indtægterne fra salget af den relevante
forsyningspligtydelse.
I forbindelse med aflæggelse af det enkelte særskilte regnskab skal forsyningspligtudbyderen op-
lyse de omsatte mængder og deres priser herunder eventuelle rabatter, som ligger til grund for de
opgjorte indtægter i det særskilte regnskab.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser på teleområdet
Omkostninger i de særskilte regnskaber
Under omkostninger i de særskilte regnskaber opgøres de omkostninger, der relaterer sig til forsy-
ningspligtydelsen. Opgørelsen af omkostningerne i det særskilte regnskab skal ske under hensynta-
gen til principperne fastlagt i § 5, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 374 af 27. april 2006 om regnskabsreg-
ler for visse udbydere af offentlige elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester.
Af- og nedskrivningerne i de særskilte regnskaber baseres på afskrivningsprincipperne i virksom-
hedens årsregnskab.
I omkostningerne indregnes forrentningen af den investerede kapital. Forrentningen i et givet år
fastsættes til den af Nationalbanken opgjorte gennemsnitlige rente for en 10-årig statsobligation det
relevante år med et tillæg på 3 procentpoint.
Forsyningspligtydelser fastsat med hjemmel i lovens § 14, stk. 3
Procedure
I det omfang der skal ske dækning af nettoomkostninger, skal dette ske på baggrund af følgende
beregningsgrundlag:
Fastlæggelse af nettoomkostninger
Der kan alene ydes dækning af faktisk afholdte nettoomkostninger i forbindelse med levering af
den tjenesteydelse, som forsyningspligtudbyderen er pålagt.
Omkostninger og indtægter forbundet med varetagelse af forsyningspligten opgøres i overens-
stemmelse med virksomhedens almindelige regnskabspraksis og i overensstemmelse med princip-
perne i årsregnskabsloven.
Detaljeringsgrad og verifikation af regnskaberne
De enkelte særskilte regnskaber og de samlede resultater heraf aflægges i samme grad som på-
krævet af retligt uafhængige selskaber i henhold til årsregnskabsloven. De enkelte særskilte regn-
skaber og de samlede resultater heraf skal være revideret af statsautoriseret eller registreret revisor
og ledsages af erklæring fra revisor, der vedrører overholdelse af regler i denne bekendtgørelse og
er aflagt i overensstemmelse med principperne i årsregnskabsloven.
De enkelte særskilte regnskaber skal indeholde en resultatopgørelse, en opgørelse af investeret
kapital samt en opgørelse af den interne handel med andre dele af virksomheden. Den investerede
kapital omfatter immaterielle og materielle anlægsaktiver samt ikke-rentebærende omsætningsakti-
ver fratrukket ikke-rentebærende gæld under den investerede kapital.
De enkelte særskilte regnskaber skal udarbejdes på baggrund af de faktisk registrerede omkost-
ninger, indtægter med videre i det pågældende regnskabsår samt for de materielle anlægsaktiver på
baggrund af de oprindelige anskaffelsesværdier korrigeret for akkumulerede afskrivninger (histori-
ske omkostninger).
Budgetter
Budget i henhold til § 29, stk. 4, skal vedlægges revisorerklæring påtegnet i overensstemmelse
med revisionsstandarden RS 3400.
Indtægter i de særskilte regnskaber
Under indtægter i de særskilte regnskaber opgøres alene indtægterne fra salget af den relevante
forsyningspligtydelse.
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 294: Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser på teleområdet
I forbindelse med aflæggelse af det enkelte særskilte regnskab skal forsyningspligtudbyderen op-
lyse de omsatte mængder og deres priser herunder eventuelle rabatter, som ligger til grund for de
opgjorte indtægter i det særskilte regnskab.
Omkostninger i de særskilte regnskaber
Under omkostninger i de særskilte regnskaber opgøres de omkostninger, der relaterer sig til forsy-
ningspligtydelsen. Opgørelsen af omkostningerne i det særskilte regnskab skal ske under hensynta-
gen til principperne fastlagt i § 5, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 374 af 27. april 2006 om regnskabsreg-
ler for visse udbydere af offentlige elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester.
Af- og nedskrivningerne i de særskilte regnskaber baseres på afskrivningsprincipperne i virksom-
hedens årsregnskab.
I omkostningerne indregnes forrentningen af den investerede kapital. Forrentningen i et givet år
fastsættes til den af Nationalbanken opgjorte gennemsnitlige rente for en 10-årig statsobligation det
relevante år med et tillæg på 3 procentpoint.